המבחן של מרן: אופוזיציה או קרב עם האשכנזים

האם בגיל 92, כשהוא חולה וחלש מתמיד, יוביל הרב יוסף את מפלגתו לנוסחת גיוס חדשה לבני הישיבות, לעימות היסטורי עם הרבנים האשכנזים ולפרידה מיהדות התורה

זה היה שיא נאומו של אריה דרעי בתום יום הבחירות. "ההישג שלנו היה לא רק במנדטים", אמר, ומאות הנוכחים במטה ש"ס הבינו מיד לאן הוא חותר והשמיעו קריאות בוז שכמעט העיפו את הגג. "היו שני אנשים שהרימו יד בהנהגתו של מרן", הכריז, "היום הוכח שמנהיג היהדות הספרדית בארץ ובעולם, שאי אפשר לערער על מנהיגותו, הוא מורנו ורבנו - רבי עובדיה יוסף". אחריו עלה השר אריאל אטיאס, שהודיע על ניצחון במערכה נגד "כל מי שהרים יד נגד מרן" והוסיף כי הוכח שאין עוד מלבדו.

ש"ס חגגה לא רק את הישגיה (המוגבלים) בקלפיות, אלא גם את כישלון המרד בה ובמנהיגה הרוחני. הרב אמנון יצחק והרב חיים אמסלם, שניהלו קמפיין בוטה נגד יוסף וגרמו לש"ס לעבור מערכת בחירות מסויטת, לא עברו את אחוז החסימה. בש"ס נשמו לרווחה, חרף רבבות הקולות שניתנו לשווא לשתי המתחרות. על הכף היתה מונחת יוקרתו של הרב יוסף ומעמדו ההיסטורי כסמכות הלכתית וציבורית שאין גבוהה ממנה בעולם החרדי-ספרדי.

ההתמודדות נגד הרבנים אמסלם ויצחק צילקה עמוקות את הרב עובדיה אך כעת, בימים שאחרי הבחירות, היא נראית כמשחק ילדים. הרב עשוי להיקלע עתה למבחן מכריע הרבה יותר, אולי מהקשים בחייו, ובו תיבחן עצמאותו ורוחב כתפיו מול מי שמכונים גדולי הדור האשכנזים. אלה צפויים להציג בשבועות הקרובים עמדה בלתי מתפשרת בסוגיית גיוס בני הישיבות ולהדגיש כי אין לסגת מהפטור הגורף משירות לכל מי שיבחר בכך. ש"ס, בחדרי חדרים, כבר התקדמה כמה צעדים לכיוון פשרה ובתוך מספר שבועות, עם הקמת הקואליציה, יהיה עליה לקבל הכרעות.

הרב יוסף מצביע בבחירות, השבוע
הרב יוסף מצביע בבחירות, השבוע. צילום: שירן גרנות

השאלה שעומדת כעת על הפרק היא האם בגיל 92, חולה וחלוש, הרב עובדיה יוליך את ש"ס לפשרה ובכך יסתכן בקרע עם עולם התורה האשכנזי? האם יעז להכניס את מפלגתו לממשלה עם יש עתיד גם במצב שבו יהדות התורה יושבת בחוץ ומשליכה פנימה אבנים, כפי שקרה כבר בעבר? האם דרעי מסוגל לנקוט צעד המתבקש זה עשרות שנים במהפכה הספרדית שלו ושל ש"ס? ככל ששאלת השוויון בנטל תתפוס מקום מרכזי במערכת הפוליטית בעידן נתניהו-לפיד, המערכת החרדית תתקרב לנקודת רתיחה פנימית.

אתמול, ללא תשומת לב תקשורתית, הוצאו מהמגירות ניירות שאופסנו בהן בסוף יוני 2012, בימי פעילות ועדת פלסנר. החרדים החרימו את הוועדה רשמית, אבל מאחורי קירות הוועדה דנו ראשי ש"ס בקדחתנות בהצעות שונות ורציניות. אטיאס דן עם אנשי מקצוע במתווה הכולל יעדי גיוס נוקשים ומפוקחים שיקבע הצבא, בתמריצים כספיים לאברכים שיתגייסו ובסנקציות משמעותיות שיוטלו על בחורים שיבזו את הסדר תורתם אומנותם. הדיונים לא הבשילו אז, קדימה פרשה מהממשלה והיתר היסטוריה. אבל הצדדים, כולל שאול מופז שפרש לבסוף, לא היו רחוקים מהסכמה.

כעת שוב מתקיימים דיונים באותם מתווים, בניצוחו של נתן אשל, יועצו הלא-רשמי של נתניהו, בניסיון להוציא מים מהסלע. המגעים האלה מתקיימים בזמן שלפיד מציב ציפיות גבוהות ביחס לגיוס החרדים. עם תחושת הכוח שלו הוא מאותת כי יעדיף ממשלה בלי חרדים כדי להוביל את הרפורמות שהבטיח לבוחריו. ברור כי שום הסדר לגיוס בני הישיבות לא יעבוד בפועל ללא הסכמה חרדית כלשהי, גם הסכמה שבשתיקה. ברור גם שהסיכוי העיקרי לגבש פשרה כזאת קשור בש"ס ולא ביהדות התורה. הרבה מזה תלוי בלפיד, אבל בעיקר בש"ס וברב יוסף.

חרף עוצמתו ההלכתית המטאורית, הרב יוסף נמנע מאז ומתמיד מעימות עם הרבנים האשכנזים. בולטת במיוחד היתה מסכת יחסיו עם הרב יוסף שלום אלישיב, שהתאפיינה ביראה ובפחד. באופן עקבי נמנע הרב יוסף ממלחמות גלויות עמו, גם כשחשב אחרת, כמו בענייני גיורים או שמיטה. מאז מותו של הרב אלישיב ביולי האחרון, המנהיגות החרדית-ליטאית שרויה בחולשה גדולה, קרועה במאבקי כוח בין הרב אהרן לייב שטיינמן והרב שמואל אוירבך. כאן עולה שאלה נוספת: האם החולשה הליטאית תביא לעצמאות רבה יותר מצד הרב יוסף? הרי הרב בעצמו התבטא לאחרונה בחריפות רבה נגד גיוס, ואף איים בירידה המונית מהארץ, כפי שאיים בשעתו המנהיג הליטאי המנוח, הרב אליעזר מנחם שך.

בשלב זה אפשר רק להעריך שיהדות התורה תהיה פרטנר קשה עד בלתי אפשרי להסדר בעניין בני הישיבות. הרב אוירבך בעל הנטיות הקנאיות, שלא מזמן קרא לשבור את הכלים עם הצבא, על הרבה פחות מהסדר גיוס - זכה ערב הבחירות בהבטחה מהאדמו"ר מגור שלפיה כל דיון על תחליף לחוק טל, יתואם אתו. קשה להעלות על הדעת את אוירבך ואת האדמו"ר מגור צועדים שלובי זרועות עם לפיד להסדר חדש, וקשה גם לראות עסקה אפשרית עם הרב שטיינמן, שיש הרואים בו פשרן.

ש"ס ויהדות התורה מכריזות על תיאום עמדות, אך לא מן הנמנע כי דרכיהן ייפרדו. דרעי כבר רמז שהדבר אפשרי בראיון ל"הארץ" בשבוע שעבר. על התחליפים לחוק טל אמר כי "אנחנו יודעים בדיוק מה ההצעות שעומדות על סדר היום. למה לי להתחייב עכשיו? אני מאמין ואני ריאליסט מאוד שנגיע בסוף להבנות עם כולם, עם הליכוד ביתנו, עם בנט וגם עם לפיד. בסוף נגיע לנוסחה". האם ילך עד הסוף עם ליצמן ועם גפני? "בסוף", אמר, "אף אחד לא מבטל את דעתו מפני השני. היות שאנחנו כפופים לדעת תורה, אז כל אחד ילך לרבותיו".

ש"ס להוטה להיכנס לקואליציה ומבינה שתג המחיר יהיה גבוה. פעם אחת בעבר, ב-1992, היא כבר נכנסה לקואליציה בלי יהדות התורה וספגה על כך אש וגופרית. הפעם, כשהמאבק הוא "על ה' ועל משיחיו" כדברי המנהיגות האשכנזית, ש"ס צפויה למלחמה עם הליטאים.

אישים בש"ס, שיודעים מה מונח כעת על הכף, כבר החלו להריץ תסריטים שבהם לא רק שהרב יוסף יוצב על הכוונת, אלא שהליטאים יבקשו להגיב במעשים נגד ציבור שבו הם עדיין רואים בן חסות, נתין. בש"ס חוששים למשל מהפסקת המכסות לבחורי ישיבה ובנות סמינרים ממוצא מזרחי. המחשבות הללו מעבירות חלחלה אצל ראשי ש"ס, וזה עוד לפני שדובר על ההשמצות האישיות נגד הרב יוסף.

בסופה של מערכת הבחירות, הרב יוסף זקן יותר וחולה יותר. עוד לא עברו שלושה שבועות מאז עבר אירוע מוחי קל, ורק השבוע שרפו את ספריו על מדרכה באור יהודה. כחלק מהקמפיין שלה, ש"ס הציבה את מנהיגה הרוחני במרכז הבמה תוך שהיא משלחת אותו נגד יריביה נפתלי בנט ואמנון יצחק וסוחטת עד תום את "הדמעות של מרן" כדי לדרבן מצביעים לקלפי. כעת, כשהרב תלוי יותר מבחינה פיזית, אין לדעת אם יוכל לעמוד במתקפות על בסיס אידיאולוגי. גם קשה לדעת אם אריה דרעי, שלא הביא הישג מרהיב בקלפיות, מסוגל להוביל את השלב הבא במהפכה הספרדית שלו: עצמאות.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ש"ס = שודדים ספרדים  (לת) ג'ימי ברגר
  • 19:52
  • 25.01.13

02 ש"ס= שודדי הספרדים  (לת) קצח
  • 11:37
  • 26.01.13

03 הכלל ידוע. לכותרת שמסתיימת בשאלה התשובה הינה תמיד תמיד: לא  (לת) וזהו
  • 20:41
  • 26.01.13

04 מאחל לכולנו להשתחרר מההיפנוזה הדתית פוליטית כלכלית ולצאת לחופשי..  (לת) עודד
  • 20:42
  • 26.01.13

05 שטויות שטויות
  • 20:57
  • 26.01.13

לא יהיה שום משבר אצל החרדים. לפיד וביבי יסכימו להסדר "פשרה" שידחה את הגיוס ב5 שנים (אצל לפיד זה כבר במצע) -- כלומר, למעשה לנצח.

06 ברור שלא טד
  • 20:57
  • 26.01.13

התשובה בגוף השאלה. כשהוא חולה וזקן... האם... נו באמת

07 ןנגיד שמרן יבצע הסדר, רוב ציבור החרדי בישיבה הוא ליטאי/חסידי. עמי
  • 21:05
  • 26.01.13

חבל על האנרגיות, שחררו אותם לנפשם, שילכו לעבוד.
בדור אבא הם יהיו בצבא.

08 אם יטילו חובת גיוס לבני תורה תהיה ירידה המונית מהארץ. גם האשכנזים. אין עוד מלבדו! עובדיה
  • 21:05
  • 26.01.13

אל תגעו במשיחי. סכנה לישראל.

09 אם דרעי היה יו"ר הייתי מצביע ש"ס!!  (לת) שמולאני חילוני!
  • 21:07
  • 26.01.13

10 שס בלי דרעי הייתה 8מנדטים!!  (לת) שמלאן
  • 21:08
  • 26.01.13

11 הקונספט של ביבי כמותג על והליכוד, ישראל ביתנו, וש"ס כמותגי/מפלגות דמוגרפיות קרס בבחירות האחרונות מקס וינשטיין
  • 21:11
  • 26.01.13

הליכוד, ש"ס, וישראל ביתנו הם מותגים משלימים כמו Old Navy, Gap, Banana Republic. ש"ס מושכת את דמוגרפיית הדתיים למטריית הליכוד, ישראל ביתנו משכה את דמוגרפיית הרוסים והליכוד את המצביעים המסורתיים.

מסיבה דומה, מפלגת העבודה נכשלה בבחירות בעשור האחרון כשלא הקימה מפלגות לווין לדמוגרפיות השונות. כל המצביעים הדתיים, והרוסים, נדחפו להצביע למפלגות המזוהות עם הליכוד.

כל עוד שיטת הבחירות מאפשרת מפלגות סקטוריאליות, מותגי/מפלגות דמוגרפייה המזוהים עם מפלגה זו או אחרת, הם אלו שינצחו בבחירות.

הליכוד עשתה טעות כאשר אחדה את המותגים של דמוגרפיית הרוסים ומצביעי הליכוד. בצורה דומה, ללא קשר לשיוויון בנטל, אם "יש עתיד" תמנע את כניסת ש"ס לממשלה, הקונספט יקרוס, וש"ס תתרסק בבחירות הבאות.

12 זה הזמן לתפוס את הראש ולומר: למה לא הצבעתי אמסלם??? יוסי
  • 21:15
  • 26.01.13

ש״ס ימשיכו לפחד מהליטאים ולא ישתפו פעולה. בדוק.

13 החרדים רק מאיימים הכריש
  • 21:25
  • 26.01.13

משיחה עם קרוב משפחה מלב ליבה של החרדים האשכנזיים ובעל השפעה רבה שם לפני הבחירות, הייתי מופתע לגלות שגם הם הכירו בעובדה שהם ייאלצו ללכת לקראת החילוניים בשאלת הגיוס.
כן, זה לא אומר שכולם יתגייסו או שיתחילו לעבוד אבל ברור להם שהמצב שהיה לא ימשיך להתקיים.
לכן, הייתי ממליץ לראות את שלל איומיהם כלא יותר מחלק במשא ומתן. בסופו של דבר, שס תסכים להתפשר עם לפיד והחרדים האשכנזיים יעשו מלא רעש כדי להראות שהם לא מסכימים אבל בתכלס הם לא ישברו את הכלים.

14 מצביעי אמסלם הם לא מצביעי שס אחד
  • 21:50
  • 26.01.13

נמאס כבר לשמוע שש"ס איבדה קולות בגלל מצביעי אמסלם. ההצבעה לאמסלם היתה הצבעת מחאה כנגד ש"ס וקרוב לודאי שהיו מצביעים ללפיד ולא לש"ס.

15 כרגיל כתבות מהסוג הזה רצופות אי דיוקים Karl Mud
  • 21:58
  • 26.01.13

לא אכנס להכל, רק לאחד שניתן לבדוק: ב2001 שס ויהדות התורה נכנסו שלובות זרוע לממשלת שרון הראשונה.
הפעם בה יהדות התורה השתלחה בשס שנכנסה בלעדיה לקואליציה היתה ב92 בממשלת רבין השניה. אלא שאז היהדות החרדית נווטה בידי הרב שך שהיה אמן ההשתלחויות. בהתנהלות הזו, הרב שטיינמן ודאי מתון בהרבה.

16 כרגיל, רוב מלל ושום תובנה...יירגע הכותב: חרדים לא יגויסו. פונס הזכרן
  • 22:00
  • 26.01.13

ויימצא הסדר.
לביבי ולכל ממשלה שתהיה עדיף יהיה בטווח הארוך לחסל את מפלגתו המצ'וקמקת של לפיד כמו שחוסל הליכוד בזמנו עם הקמת קדימה על ידי פיתויים ואיומים - מאשר להיכנס לדרישה ההזויה של לפיד.
כי לפיד ייעלם תוך מערכת בחירות אחת. תהיו בטוחים שבבחירות הבאות הוא לא יעמוד בראש מפלגה. ואם יעמוד - היא תהיה מיניאטורה מגוחכת.
אבל החרדים פה בשביל להישאר. ואתם ביבי עושה עסקים. לא עם לפיד.

אז לפיד יקבל הבטחות וכבוד - וגם יחטוף מתקפה אדירה מהחרדים.
ביבי יעשה הסדר חשאי איתם. וימכור ללפיד סיפורי פוגי.

17 די נמאס! לגייס!! איזי קם איזי גו
  • 22:00
  • 26.01.13

העולם משתנה לנגד עינינו,אבל בש"ס ממשיכים להיות שבויים באקסיומה שלימודי תורה הם הליבה שתשמור על עם ישראל.
חיילי סיירת הקודש הללו הם שילחצו על כפתורי השיגור של כיפת ברזל הם יפעילו את מעיל רוח הם י"חזיקו" את הקו בעוטף עזה מהישיבות הפזורות ברחבי הארץ ואילו בוגרי התיכון יהיהו הסטטיסטים שישמרו על אוהלה של תורה מהגבול.
הגיע זמן לשנות את סדרי בראשית .יש אולי לאפשר, לקומץ גאוני הדור ללמוד בישיבות ולגייס את כל המוכשרים האחרים לצה"ל או לשירות לאומי מלא.
עם זאת,מי שרוצה לשמור על המדינה באוהלה של תורה שיחייה בארץ אחרת,שישנא את היהודים האשכנזים או את הציונים אבל שיחיה בחו"ל ויעזוב אותנו לנפשינו.אי אפשר להמשיך להשחק ולהותיר אוכלסיה גדולה בעומס יתר.
אפשר שמלחמה עם המר"ן תהייה מלחמה צודקת לא פחות ממלחמות תרבות אחרות.
הסטטוס קוו צריך איפוא להשתנות ,זאת מבלי להביא את החרדים לתבוסה מוחלטת,אבל צריכים להקבע כללים מאוד ברורים שבמדינה ציונית כולם שותפים ואם יש "סיירת קודש מובחרת", בסדר גודל של אחוז מכלל החרדים לגביה יתכנו הקלות.
מלחמה כמו במלחמה אין דרך אחרת.

18 ש"ס ויהדות התורה , החרדים שיובילו אותנו לאבדון , בעוד כמה שנים הדמוגרפיה תשתנה לטובתם וזו תהיה תחילת הסוף של המדינה היהודית ציונית , הם הראשונים שיילכו כצאן לטבח אלא שהפעם זה יהיה מידיי הערבים אבי
  • 22:01
  • 26.01.13

אמונתם בביאת המשיח וכיוצא מזה הסתכלות על מדינת ישראל כמדינה של גויים , שכן הם היהודים האמיתיים (בציניות) ,הם יוליכו אותנו לאבדון טוטאלי

19 מצטער שורש כל רע הוא תיקצוב ישיבות . הרבנים רוצים אותם בישיבות טובול-עזבו גיוס.לא לתקצב ישיבות
  • 22:03
  • 26.01.13

כי הם מקבלים על כך כסף ממשרד הדתות ממשרד החינוך ועוד ועוד גופים ממשלתיים(תראו מה עשו 40 שנות ליכוד והסכמים קואליציוניים שהליכוד חתם עם החרדים ובכך שיעבד את כספי משלם המיסים לחרדים).
רק הפסקה לאלתר של תיקצוב דת פולחן אורח חיים וישיבות תוציא אותם לעבודה (וכפועל יוצא חלקם יתגייס מרצון בחדווה דיצה רינה(כי שירות צבאי נושא בחלקו כרטיס כניסה למקומות עבדה הטבות וכוי וכוי).
הרבנים הללו כל מבוקשם זה כספי מדינה שיזרמו לישיבות(כיסם הפרטי,ראו את המכוניות המפוארות בעלייה לרבי שמעון בל"ג בעומר)
כל זה מכספי תיקצוב ישיבות דבר שאין לו אח ורע במדינות המערב.

20 מצטער שורש כל רע הוא תיקצוב ישיבות . הרבנים רוצים אותם בישיבות חיון-עזבו גיוס. פשוט לא לתקצב
  • 22:04
  • 26.01.13

כי הם מקבלים על כך כסף ממשרד הדתות ממשרד החינוך ועוד ועוד גופים ממשלתיים(תראו מה עשו 40 שנות ליכוד והסכמים קואליציוניים שהליכוד חתם עם החרדים ובכך שיעבד את כספי משלם המיסים לחרדים).
רק הפסקה לאלתר של תיקצוב דת פולחן אורח חיים וישיבות תוציא אותם לעבודה (וכפועל יוצא חלקם יתגייס מרצון בחדווה דיצה רינה(כי שירות צבאי נושא בחלקו כרטיס כניסה למקומות עבדה הטבות וכוי וכוי).
הרבנים הללו כל מבוקשם זה כספי מדינה שיזרמו לישיבות(כיסם הפרטי,ראו את המכוניות המפוארות בעלייה לרבי שמעון בל"ג בעומר)
כל זה מכספי תיקצוב ישיבות דבר שאין לו אח ורע במדינות המערב.

21 החרדים רק לוקחים ולוקחים ולא נותנים כלום. לא עוד !!!  (לת) א
  • 22:08
  • 26.01.13

22 לא מבין את הקושי. אשלוני
  • 22:48
  • 26.01.13

חוק גיוס לכולם נכנס לתוקף. בחור ישיבה שלא מתגייס, מפסיק לקבל קצבאות כאברך- חסכון אדיר למדינה. לא צריך לרדום אחרי המשתמטים, בוודאי לא לעצור אותם. כל מה שצריך, זה לא לשלם להם. בנוסף, מי שמשתמט, גם כשמדובר בחרדים, בערבים, או בחילונים, לא יוכל להוציא רשיון נהיגה, לא יתקבל לעבודה ציבורית, וגם לא יוכל ללמוד במוסד הממונן על ידי המדינה (אוניברסיטה, למשל). לא חייבים להיות נקמניים ופנטיים, מי שיתמיד בהשתמטות עד גיל 30 בערך, יקבל אמניסטיה. אך עד גיל 30 יש למרר את חייו, כך שכל בר דעת יבין, שזה לא משתלם להשתמט מהצבא.

23 ומה יקרה אם הצבא יהפוך לצבא ללא שירות חובה מה אז יגידו על החרדים ? ומה יקרה אם חלילה החרדים בהמוניהם יתחילו לעבוד ? בטוחני שתמיד ימצצאו איך לרדוף את המיעוט המסכן הזה  (לת) יוקים
  • 00:09
  • 27.01.13

24 יאיר, מה שאתה חולם לעולם לא יקרה. לעולם. הרב עובדיה איננו ציוני  (לת) איגור כהן
  • 03:48
  • 27.01.13

25 מה שהיה הוא שיהיה: הביב לא ישנה חבורבורתיו  (לת) ציטה
  • 06:09
  • 27.01.13

26 "הדמעות של מרן" ראובן
  • 09:15
  • 27.01.13

מרן בוכה כי בערוב ימיו, פוליטיקאים מדרג ז' הפכו אותו מגדול תורה לגדול ליצני ומקללי הדור, וילדיו סוחטים אותו ומשתמשים בו כקרדום לחפור בו.

27 לפיד ירסק את העניים  (לת) שלי
  • 13:42
  • 27.01.13

28 זה לא מרן-זה אריה דרעי וחבריו בש"ס-הרב אומר מה שמשכנעים אותו לומר  (לת) שלמה
  • 15:17
  • 27.01.13

29 בקשר ל "איים בירידה המונית מהארץ" בבקשה חברים, אף אחד לא עוצר אותכם - אבל בחו"ל צרכים לעבוד לא כמו כאן  (לת) דוד
  • 15:55
  • 27.01.13

30 ש"ס? ראו ספר ישעיהו פרק א' פסוק כג' : "ש-ריך ס-וררים וחברי גנבים כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים" לא הייתה מפלגה שכל כך הרבה משריה וחבריה ישבו בכלא.  (לת) אופיר
  • 23:31
  • 27.01.13

31 לפני הקמת ש"ס. הספרדים התגייסו לצבא. לא חבשו מגבעות של אשכנזים. עבדו כמו כולם.  (לת) אופיר
  • 23:33
  • 27.01.13

32 כאשר ש"ס אומרת "להחזיר עטרה ליושנה". היא מתכוונת כנראה להחזיר את מצב הישיבות באירופה. כי בארצות האיסלם זה לא היה כמו שהם רוצים היום.  (לת) אופיר
  • 23:34
  • 27.01.13

33 ש"ס דתי אמיתי
  • 12:52
  • 31.01.13

כיצד בחסות אמונתכם ותפילותיכם לאלוהים, אתם משתמטים מהצבא ומשירות
לאומי, אך מרמים וגונבים כספי ציבור לגבי ישיבות שאינן קיימות, וכן הצגת רשימה של תלמידי תורה שאינם קיימים?
הרב עובדיה שמנבל את פיו ומקלל. בחיים לא שמעתי רב מקלל, לא בילדותי ובמשך כול חיי, ואני בן 65 שנה.

פעילות
המלצות