קו המשווה || מי דאג בכנסת להוזלת הוצאות ההורים על חינוך

מי מחברי הכנסת תמך ומי התנגד להצעת החוק לבטל את תשלומי ההורים במערכת החינוך, שהגיש ח"כ ברכה, וכיצד הצביע שר החינוך עצמו?

החלת חוק חינוך חינם לגילים 4-3 הוא אחד המהלכים שבוודאי יככבו בשידורי התעמולה של הליכוד. החלטתה של הממשלה היוצאת בעניין היא נכונה וצודקת, אבל כדאי אולי גם לזכור ולהזכיר את אלה שתרמו לה: חברי הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי (חד"ש) ושלמה בן עמי (עבודה), שעוד ב-1998 הצליחו לשבור מעט את ההקפאה שגזר "חוק ההסדרים" במשך שנים רבות על החוק; מאות אלפי המפגינים של קיץ 2011 שדרשו הקלה ביוקר המחייה, בין השאר, בתחום החינוך; והפרופ' מנואל טרכטנברג שהמליץ עליו בדו"ח שהגיש כדי לשכך את המחאה החברתית. ללא שני המרכיבים האחרונים, סביר שהממשלה בראשות בנימין נתניהו היתה ממשיכה את מדיניות שר האוצר בנימין נתניהו ואחרים - ודוחה את היישום המלא של החוק.

אבל לצד ההחלטה בדבר חינוך חינם לגיל הרך, הועלו בכנסת האחרונה כמה הצעות חוק, בעלות השלכות כלכליות לא פחותות. כך למשל הגיש יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, הצעה לבטל את תשלומי ההורים במערכת החינוך, הנאמדים, על פי הערכות שונות, בכ-2.5-2 מיליארד שקלים מדי שנה.תשלומי ההורים לבתי הספר הם חלק מההוצאות שספגו משקי הבית, לא מעט בעקבות הצמצום בהיקף התקצוב הממשלתי את החינוך (תוספות התקציב בשנים האחרונות עדיין לא הביאו את ישראל לרמה הממוצעת במדינות ה-oecd).

על פי סקר ההוצאות האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משפחה מהחמישון התחתון מוציאה בחודש 1,000 שקלים על חינוך, תרבות ובידור, בהשוואה ל-2,429 שקלים בחמישון העליון. נטל ההוצאות היחסי על חינוך בקרב הראשונים גבוה הרבה יותר מהאחרונים.

מיד לאחר הבחירות הקודמות, באפריל 2009, הגיש ח"כ ברכה את ההצעה לבטל את תשלומי ההורים, ולהחליפם בגבייה דרך הביטוח הלאומי. ברכה לא המציא כאן נוסחה חדשה: נוסחים זהים או דומים מאוד הוגשו בכנסת ה-17 על ידי מספר ח"כים, בהם אורי אריאל ("האיחוד הלאומי" וכיום מספר 2 ב"בית היהודי") וזבולון אורלב (המפד"ל).

הצעת החוק של ברכה, אליה הצטרפו שאר חבריו בחד"ש - דב חנין, חנא סוייד ועפו אגבאריה - התבססה על המלצות ועדה ציבורית ("ועדת לנגרמן") שקבעה עוד ב-1992 כי יש להתייחס למימון החינוך כאל משימה כלל לאומית - ולא רק אינטרס של הורי התלמידים - ולכן יש להטיל את עלות התשלומים על כלל האוכלוסייה, באמצעות תוספת זעומה לתשלומי הביטוח הלאומי או לארנונה. אנשי חינוך - באקדמיה, במשרד החינוך, בוועדת החינוך של הכנסת ובקרב ארגונים שונים כמו המועצה הלאומית לשלום הילד, תמכו ברעיון, גם על רקע הרצון שבתי הספר יפסיקו לשמש כגובי מסים - סיטואציה שרק מזמינה פגיעה בתלמידים, שהוריהם לא שילמו.

באפריל 2011 הצביעה הכנסת על הצעת החוק בקריאה טרומית. "בשנים האחרונות הפכו תשלומי ההורים לשם קוד להפרטת החינוך", אמר ח"כ ברכה בדיון שקדם להצבעה, "על-פי היכולת של ההורים והאפשרויות שלהם לשלם מתקיימת רמת לימודים או רמת שירותים בחינוך, שהיא שונה ממקום למקום על-פי מפתח של הכנסה...החינוך הוא לא מצרך שבנוי על זמינות או על יכולת (כלכלית, א"ק). זה צורך שקיים לגבי כל ילד". סיכויי הצלחתה, ככזו שבאה מטעם האופוזיציה לא היו גבוהים מלכתחילה, ולכן אמר ברכה כי הוא מצפה מהממשלה "לא להתייחס לסוגיה מי מציע את החוק, אלא מה מציעים בחוק. יש תופעות שהולכות ומתגברות במערכת החינוך שאנחנו לא יכולים להרשות אותן - לא כמחוקקים, לא כאזרחים, ולא כהורים".

שר החינוך, גדעון סער, ענה בשם הממשלה. "ברמה העקרונית אני ודאי רואה עין בעין עם ח"כ ברכה", אבל הוסיף כי ביטול גורף של תשלומי ההורים יפגע קשות בפעילויות כמו טיולים, "סל תרבות", מסיבות, ועוד. מאז, בהזדמנויות נוספות בכנסת או במקומות אחרים, הדגיש סער כי משרד החינוך שבאחריותו נאבק בתשלומי הורים גבוהים מהמותר שגובים בתי ספר, במקביל לפרויקט כמו השאלת ספרי לימוד, שאמור להביא לחיסכון בהוצאות ההורים. ואולם, גם אם נצא מנקודת הנחה שפעולות אלה מיושמות בכל המרץ (והן לא, בעיקר בהתייחס לסנקציות כלפי בתי ספר שחורגים בדרישות התשלום שלהם), הרי שההצדקה הבסיסית של תשלומי הורים לא התערערה לרגע.

על פי הנתונים המופיעים באתר "כנסת פתוחה", שמפעילה הסדנה לידע ציבורי, בעד ההצעה של ח"כ ברכה הצביעו 15 ח"כים: ארבעת חברי חד"ש, שלושה מקדימה, שניים ממרצ, שניים מבל"ד, שניים מרע"מ-תע"ל, דניאל בן-סימון מהעבודה ואריה אלדד (אז באיחוד הלאומי והיום ב"עוצמה לישראל"). ח"כ אורלב, שהגיש הצעה דומה בכנסת הקודמת, בחר להיעדר מההצבעה, למרות שהשתתף בהצבעות לפניה ואחריה.

נגד הצעת החוק הצביעו 34 ח"כים: 15 מהליכוד (בהם השרים סער ודן מרידור והח"כים מירי רגב וחיים כץ), שבעה מש"ס (בהם השר משולם נהרי), חמישה מישראל ביתנו (בהם מי ששימש גם יו"ר ועדת החינוך, אלכס מילר), ארבעה מ"עצמאות" (בהם אהוד ברק ויו"ר נוספת של ועדת החינוך, עינת וילף), שניים מיהדות התורה, ואורי אורבך מהמפד"ל. לפני כחצי שנה הגישו ח"כ ברכה, וח"כ אורית זוארץ (אז בקדימה וכיום ב"התנועה") את הצעת החוק מחדש.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ההצבעות האלו מבטאות בצורה מושלמת את כל הסיפור - מהי כלכלת הליכוד ביתנו וש"ס איציק
  • 06:54
  • 09.01.13

לצערנו אני לא מאמין שזה ישנה למישהו את ההחלטה להצביע ליכוד ביתנו.
יו"ר ועדת החינוך מצביע נגד האזרחים, כולל אלו שהצביעו עבורו.
מפלגתו של בנט מצביעה נגד ומירי רגב "החברתית" מצביעה נגד.
חבורה של שקרנים, אמרנו כבר?

02 רעיונות יש המון. אבל מי שבידו מפתח האוצר הוא המחליט והמבצע ולו הקרדיט  (לת) צבי
  • 07:07
  • 09.01.13

03 השקר של הליכוד ש"ס ביתנו בהתגלמותו... אבא לילד בן 3
  • 07:57
  • 09.01.13

עם שרים כאלה מי צריך אויבים.

04 הימנים תמיד משקרים, כל מה שהם עושים זה לגנוב מכולנו כדי לממן את ההתנחלות ואת המשך ישיבתם בשלטון. הימנים מאיימים על עתיד ישראל כומו הגרעין האירני ואף יותר.  (לת) צבי
  • 08:02
  • 09.01.13

05 אל תתנו לאמת לבלבל אותכם ! נמשיך להצביע ביבי ולהרוס את המדינה  (לת) חי בחלם
  • 09:03
  • 09.01.13

06 חינוך חינם+ ישראבלוף !!!  (לת) Eddie Shor
  • 09:04
  • 09.01.13

07 בית-המשפט נאלץ לחייב גננת בקיבוץ לשתף ילד במסיבת-חנוכה קיבוצניק
  • 09:06
  • 09.01.13

ב-200 קיבוצים מתוך 270 הקיבוצים בישראל, הופרטו השירותים לחברים ולתושבים, כולל שירותי-החינוך. ב-70 קיבוצים הממשיכים להתנהל בשיתוף ובשוויון מלאים, קופת-הקיבוץ המשותפת אחראית למימון החינוך לכל הילדים.
אלא שלאחר הכנסת 'חוק חינוך חינם לבני 3 שנים ומעלה' לתוקף, נאסר על בעלויות על גני-ילדים לחייב את ההורים בתשלומים נוספים על כ-700 הש"ח לילד לחודש שמתקצבת מדינת-ישראל, גם על "שירותים נוספים" או על "העשרה" וכדומה שגני-הילדים בקיבוצים משופעים בהם. למשל מסיבות-חג. בתגובה ישנם קיבוצים המונעים מילדי-הגנים שהוריהם באמת לא משלמים תשלום נוסף מרצון (שהרי אסור לחייב אותם) להשתתף בפעילויות שונות "נוספות" של גן-הילדים (למשל: ארוחת-צהריים אחרי 12:30, ועוד). האם מסיבת-חג, חנוכה למשל, היא "פעילות נוספת" או "העשרה" או חלק מובנה ובלתי ניתן להפרדה מעצם היותו של ילד בגן-הילדים ? בקיבוץ אילון הגננת שהכינה מסיבת-חנוכה לילדים סברה שזאת פעילות נוספת, שרק ילדים שהוריהם משלמים עבורה זכאים להשתתף בה. אבל הוריו של ילד מסויים באותו הגן סברו אחרת, ובלית ברירה, ומאחר שהם מסרבים לשלם תשלום נוסף למה שמתקצבת המדינה עפ"י החוק, הם פנו לבית-המשפט. ואכן, בית-המשפט פסק שעל הגננת לשתף את הילד במסיבה על אף שהוריו לא שילמו עבורה במיוחד ובנוסף. במחלקת-החינוך של התנועה הקיבוצית מודעים כבר חודשים רבים לבעיה, אבל למרות "כנסי-הסברה איזוריים" להורים ולאחראים לגני-הילדים בקיבוצים, הם לא הצליחו להציע פתרון חוקי של ממש, אלא חזרו על ההכרזה: אצלנו החינוך הוא יחודי ו'קתניו' הרבה יותר נרחבים מאלה שבגני-הילדים שמחוץ לקיבוצים. למשל מספר הגננות והסייעות והמטפלות יחסית למספר הילדים בגן, שעות-הפעילות (עד 16:00 ולא רק עד 12:30), ארוחות וחינוך לאכילה נכונה כחלק מהחינוך בגן, מסיבות, טיולים ועוד ועוד. נראה כאילו מחלקת-החינוך לא כל כך מעוניינת שהדיון בכל אלה יערך בפומבי ו'על השולחן'. לכן - לאחר כמה הצהרות של ראשי המחלקה והמדור לגיל הרך וראשי התנועה הקיבוצית - הדיון כאילו נדם. האמנם ? בלי שהבעה נפתרה ? דרושות פסיקות נוספות של בתי-המשפט ? ק.

08 כיתה ג, בית ספר יסודי בגרמניה: שכר לימוד שנתי כולל הכל, הכל, הכל, 50 יורו!!!!!!!!!  (לת) תמשיכו לבנות התנחלויות וצבא
  • 09:13
  • 09.01.13

09 שר החינוך תמך בגבייה יצרתית מהורים תושב גבעת עדה
  • 09:21
  • 09.01.13

משרד החינוך בראשות השר גדעון סער תמך במועצת בנימינה וגבעת עדה שהחליטה לגבות מעל 1000 ש”ח לתלמיד תמורת הסעות, מעבר לתשלומי ההורים. ללא גיבוי המשרד המועצה היתה מפסידה בתביעת ההורים לביטול התשלום בבימ”ש. .

10 אני מעדיפה לדעת שהכסף הולך ישירות לביהס ולא לביטוח לאומי. בלהבלה
  • 09:37
  • 09.01.13

אפשר וצריך להגביל עד כדי לבטל תשלומי הורים, אולם מהכתוב כאן ממש לא השתכנעתי שלגבות כסף ולהעביר אותו לביטוח לאומי יפתור את הבעיה. להיפך, רק יגביר אותה. אני מעדיפה לשלם יותר אבל לדעת שהכסף מגיע ישירות לביהס לפעילות לשמה הוא מיועד. לכו תדעו כמה אחוזים מהסכף יחזרו למערכת החינוך מהביטוח הלאומי.

11 אור קשתי אתה חושך. עם יד על הלב- הממשלה הזאת שיפרה או הרעה את מערכת החינוך? קין
  • 09:40
  • 09.01.13

מותר צריך חובה אפילו למתוח ביקורת. לשרברב טעויות וטיפשות של פוליטיקקים בכל מאמר כי אחרת לא נמכור עיתונים אבל- וזה אבל גדול- הולכים לבחירות ואחד הנושאים זה החינוך- אז נשמע כבר חוות דעת מאחד ששונא את הממשלה הזאת- יותר טוב או יותר רע? נא להתיחס לשכר,לתוכניות לרמת הלימודים, וכן גם לחינוך החינם מגיל 3

12 כמה משלמים הורים במגזר החרדי? כמה משלמים הורים מעבר לקו הירוק? לביבי וסער התשובות. אנחנו לא נקבל אותן כי לא סופרים אותנו.  (לת) גד
  • 09:53
  • 09.01.13

13 חינם יש בחלומות.  (לת) אבי
  • 10:02
  • 09.01.13

14 אני בעד תשלומי הורים- כך אשמר את מעמד ילדי במאון העליון.  (לת) חביבי נסתמיהו
  • 10:05
  • 09.01.13

15 בקיצור - הערבים לא משלמים מיסים אז הם יודעים שכל מס פשוט נופל על היהודים שמממנים אותם. הנה הצעת חוק שערבי תמיד יתמוך- מוצרים חינם בחנויות - המימון יבוא מכספי מיסים. הערבי ממילא לא משלם מיסים והמדינה ממילא לא גובה ממנו מס - אז מה איכפת לו ??? העיקר עיתון הארץ המפגר תמיד יתמוך בו. ראיתם את הכתבה על אריה דרעי ? איך השייח הבדואי בא ואמר לו "אנחנו יש לנו דבר אחד משותף- אנחנו נותנים מעט למדינה ויש לנו הרבה ילדים מה שטוב לכם טוב לנו". הויכוח בארצות הברית מאוד דומה - שם הרוב הלבן מעוניין בכמה שפחות מיסים כדי לא לממן את הפרזיטים השחורים שמקבלים פוד סטמפס וקונים איתם אייפון .  (לת) רוברט
  • 10:18
  • 09.01.13

16 כל הכבוד ח"כ מוחמד ברכה עומר
  • 10:20
  • 09.01.13

דומני אם אני לא טועה שח"כ מוחמד ברכה יו"ר חד"ש הוא ערבי והצעת החוק שלו היא לא הצעה לאומנית מטרתה לחסך מדינת היהודים. החוק הזה הוא דוגמה לעשרות חוקים שיוזם ברכה וחבריו אבל אצלנו מעדיפים לעלים עיין כדי להסית נגד הערבים

17 בא לי לצרוח. חיים מכלוף
  • 11:13
  • 09.01.13

אין שום סיבה טובה להתנגדותו של גדעון סער להצעה של ברכה. ביטוח לאומי הוא לא אינטרס של סער. אבל סער, איש יקר, להצביע בעד הצעת חוק של חבר כנסת שאינו יהודי לא הופך אותך לאיש רע. אני מתבייש בך, מתבייש שאני מורה במערכת שמשרתת אותך ומזינה את הכוח והמשכורת שלך.
אתה לא ראוי.

18 הארץ כמו הארץ HMJE
  • 11:23
  • 09.01.13

מי שמימש וגרם לזה לקרות לא חשוב חשובים הם אלו שברברו משנת 1992 למעלה מ-20 שנים ולא עשו כלום (כולל את שר החינוך הטוב היותר שכותב אצלכם בעיתון) מוזכרים ע"י אור קשתי לטובה ובהזדמנות זאת במקום להגיד מילה טובה על גדעון סער ועל הממשלה היוצאת שגרמו לזה כן לקרות, למה שלא לשפוך רפש עליהם.

19 אפילו אם 85% ממצביעיה הם ערבים - חד"ש הינה מפלגה עם ערכים שמאלניים אמיתיים של צדק חברתי  (לת) אבג
  • 11:30
  • 09.01.13

20 ממשלת הרשע של הליכוד פוגעת באזרחים,ודואגת רק לחרדים. אנחנו פריירים.  (לת) שי
  • 11:45
  • 09.01.13

21 למרות שאני רחוק מהליכוד, מעניין מאד לשמוע מה יש לח"כ דן מרידור נגד יזמת ח"כ ברכה לחינוך (ממש) חינם.. על נימוקיהם של השר גדעון סער וחה"כ מירי רגב וחיים כ"ץ אפשר דווקא לוותר.  (לת) מורה קבלן.
  • 11:46
  • 09.01.13

22 למה לא או אין יום חינוך חינם עד שעה 16:00 מי עובד עד שעה 13:00? כבר שכחו במשרד החינוך שהנשים שלפני 20 שנה לא עבדו וכיום עובדות ואין למי להשאיר את הילדים וכל נושא הצארונים בסכנה לשלום הילדים ואין מסגרת ראוייה לילדים .  (לת) איפה שר החינוך והפוליטקאים
  • 12:08
  • 09.01.13

23 הליכוד היה שעשה חוק חינוך חינם מגיל 3, עובדות לא דיבורים.  (לת) מירי שם טוב
  • 13:50
  • 09.01.13

24 מחל מחל ושב פעם מחל!  (לת) קורל ספיר
  • 13:51
  • 09.01.13

25 מה עושה "הארץ": בכל יום מופיע מאמר תעמולה הזוי מטעם חד"ש הקומוניסטית, חתום בידי סגן העורך קשתי. תגובות מנומסות, תרבותיות ונבונות החושפות את דברי ההבל אינן מתפרסמות במשך כיממה, בעוד דברי תהילה, אמיתיים או פיקטיביים, מתפרסמים בסיטונות ורובם בנוסח סתמי כגון "מאיר עינים" "כל הכבוד" "מילה בסלע" וכיו"ב. לאחר כ-24 שעות ולאחר שכבר איש אינו קורא יותר את המאמר ואת התגובות (וזאת קל לראות לפי מספרי ה-like ) לפתע מופיעות התגובות הקטלניות והעניניות, כדי שאי אפשר יהיה להאשים את העורך הנכבד, או את סגנו, בצנזורה מגמתית. הקוראים מוזמנים לבדוק זאת לגבי המאמרים ההזויים של השבוע האחרון, שכולם מאדירים את שמם של מוחמד ברכה ותאומו לדיעה דב חנין. גם זאת שיטה קלאסית של הקומוניזם הבינלאומי. לפראבדה ההיסטורי עוד יש מה ללמוד.  (לת) אבינועם עוקבי
  • 14:20
  • 09.01.13

26 חינם = העברת כספים ממעמד הביניים לחרדים וערבים  (לת) תחשבו על זה
  • 15:14
  • 09.01.13

27 הליכוד עושה בזמן שכל השאר רק מבלבלים את המוח  (לת) שלמה
  • 17:01
  • 09.01.13

28 תודה לליכוד, אבחר בהם שוב כדי שימשיכו עם ההוזלות בשאר התחומים  (לת) מנשה
  • 17:02
  • 09.01.13

29 אין הליכוד! תודה לכם!  (לת) אלין
  • 17:02
  • 09.01.13

30 העובדה הפשוטה שהחוק עבר בממשלה הנוכחית, תמר גוז'ינסקי ושלמה בן עמי דיברו ודיברו, התכל'ס נעשה בממשלת נתניהו! תפסיקו לנסות לערער הכל ולהלקות את עצמכם השכם וערב!!!! מחלללללללללללל  (לת) דברו עובדות!
  • 18:09
  • 09.01.13

31 מערכת החינוך בממשלה זו קידמה ועשתה רפורמות רבות! שעות חינוך ארוכות, שוק המורים נהפך לראשונה לנחשק ובעל ביקוש, העלאת שכר המורים, אף לא שביתה אחת ועוד ועוד!!!!  (לת) הארץ אתם מסלפים ומקטינים!
  • 18:10
  • 09.01.13

32 התקשורת שוב מנסה לפגוע בהשיגי ממשלת הליכוד  (לת) בני
  • 18:43
  • 09.01.13

33 בינתיים השיגי ממשלת הליכוד בחינוך הם הכי טובים שהיו!  (לת) עופר
  • 18:45
  • 09.01.13

34 הייתה מחאה נתניהו קיבל את ההמלצות לא צריך להחליף את השלטון  (לת) דפנה
  • 21:12
  • 09.01.13

35 רק הליכוד יכול גיל
  • 09:41
  • 10.01.13

טיב ממשלת הליכוד הבאה, תלוי בכמות המנדטים שתתנו לו. רק ליכוד חזק יעמוד בפני סחטנות קואליציונית ועמיד בפני מדיניות פרובוקטיבית. גם שמאלנים צריכים להצביע ליכוד.

36 רק ליכוד חזק יעמוד בפני סחטנות קואליציונית  (לת) צוקי
  • 09:42
  • 10.01.13

37 ליכוד או סוציאליזם חזירי ישראלוביץ'
  • 09:43
  • 10.01.13

ליכוד אחד גדול מול כל השמאל. ממשלת הליכוד היא הממשלה מהטובות שהיו לנו הרבה מאוד זמן. כפויי טובה שכמותכם, תבינו שלא תתיכן ממשלה טובה יותר. בטח לא משמאל.

38 כל הכבוד לחד"ש - עוזרים באמת ושואפים לרמת אחריות ממשלתית כמו באירופה; בצרפת מקבלים 300 יורו למשפחה לפני כל שנת לימודים. למה התנחלויות חשובות מחינוך ילדיי?  (לת) ירמי לוי
  • 14:29
  • 10.01.13

39 במקרה נודע לי אתמול: חינוך חובה בפינלנד ושבדיה מגיל 7..  (לת) שדגכ.
  • 12:23
  • 15.01.13

פעילות
המלצות