בחירה אישית || כנסת ראשונה בלי קיבוצניקים

הימים שבהם חזרו הח"כים למשק כדי לשטוף כלים ולהשתתף בקטיף חלפו עברו. הכנסת הבאה כבר לא תהיה תבנית נוף המולדת, וחבל

אמנם נותרו 28 יום, אך כבר ניתן להתחיל ולשרטט את דיוקנה של הכנסת ה-19, קווים ראשונים לדמותה. כבר עכשיו ברור, שירוצו שם קטעים לא נורמליים, ולמרות העדרה של אנסטסיה - זאת תהיה ההצגה הכי טובה בארץ. את הריקוד של שלומית תבצע מירי רגב, שבמקום צעיפים תתכסה בדגלים, ואותם היא גם תפשוט; כפיים. הכנסת כולה תתערטל ותיחשף במערומיה.

מירי לא תחולל לבדה, אם לשפוט על פי רשימות המועמדים. מי שלא יצטרפו הפעם למעגל הרוקדים יהיו נציגי הקיבוצים - ההם עם ההורה, ההיא עם ההיי. הם פשוט לא יהיו שם. זאת תהיה כנסת ראשונה בלי קיבוצניקים.

העבודה צריכה לזכות ב-24 מנדטים כדי לזכות את התנועה הקיבוצית בחברת כנסת מטעמה; התנועה ב-11 מנדטים; מרצ בשבעה; קדימה בחמישה. זאת כרגע התמונה, והסקרים מלמדים שהקיבוצים מחוצה לה. ההתנחלויות מחליפות אותם, הן הצעקה האחרונה.

תיקון קטן אך בעל משמעות: דווקא הבית הלאומי מדרג כמשפחה אומנת את הקיבוצניק המאומץ שלו במקום ריאלי; את זבולון כלפא, מפונה גוש קטיף מקיבוץ שומריה. האם נחוצה סמליות נוספת כדי להדגיש את שקיעתה האידיאולוגית והפוליטית של תנועה מפוארת?

בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר
בן גוריון בקיבוץ שדה בוקר. צילום: שלום בוכבינדר

כל העידכונים, הסקרים והפרשנויות בעמוד הבחירות המיוחד

ואילו המפלגה הראשה - הליכוד לגלגוליו - מעולם לא ראה צורך לשלב איש קיבוץ בשורותיו. מה לו ולפלח זניח באוכלוסייה. משה יעלון (בוגי) כבר מזמן אינו חולב בגרופית, הוא גורף בחצרות זרות.

אין הכרח להכביר נוסטלגיה כדי להיזכר בימים אחרים, להשוות בין אז לעתה; איך חולפת לה הגמוניה ערכית וארגונית; איך נעלמים מהנוף כל אותם גברים ונשים, שבסוף השבוע היו חוזרים מירושלים, לובשים בגדי עבודה, שוטפים כלים בחדר האוכל ומשתתפים בקטיף.

היום קשה להאמין, אבל לכנסת הראשונה נבחרו 26 חברי קיבוץ, פי שלושה מחלקם היחסי באוכלוסייה באותם ימים. ובממשלה שקמה ב-1955 כיהנו חמישה שרים מקיבוצים. הגדילו להיבחר שניים: משמר העמק ועין חרוד, שבמרוצת השנים הראשונות למדינה שיגרו לכנסת חמישה נציגים כל אחד; ומרחביה שיגר שלושה.

הכל חישב להתמוטט ב-1977, עם חילופי השלטון, כשמנחם בגין תייג את הקיבוצניקים כחבר נהנתנים, מתפרקדים לשפת הבריכה, ואנשי עיירות הפיתוח עומדים עליהם לשרתם. לא הועילה לקיבוצים תרומתם הייחודית ליישוב הארץ ולהגנתה. המומים וחפויי ראש הם הסתגרו בתוך גדר המחנה, ומאז לא הצליחו להתעשת: ההלם היה גדול מדי, והביטחון העצמי התפורר.

האם אז החלה ירידת הדורות? הדור הלך ופחת, עד שבכנסת היוצאת נותר חיים אורון (ג'ומס) כקדיש לוז האחרון. אם שלי יחימוביץ' הגיעה למסקנה שמפלגתה תסתדר גם בלי בעלת הברית ההיסטורית - אין זאת כי אם תם ונשלם עידן: הקיבוצים עשו את שלהם, כעת אפשר ללכת בלעדיהם, לרוץ בלי ריחיים על הצוואר, והחשבון האלקטורלי של הסוציאל-דמוקרטיה החדשה לא יינזק.

בשבועות האחרונים עוד נעשה מאמץ נואש לייסד מפלגת התיישבות עצמאית, שתקום על חורבותיה של "עצמאות". אך מה כבר יכול להיבנות במגרש הגרוטאות של אהוד ברק, אם לא מגדל פורח באוויר. הרי הוא עצמו בן קיבוץ, המייצג באישיותו ובאורח חייו את כור מחצבתו כאידיאה-פיכס. מה הפלא שראש פינה היה לאבן שבוני רשימות מואסים בה.

וזה דווקא חבל, כי הקיבוץ הוא נזר הציונות, לא רק כחזון, גם כהגשמה. אלא שהבנים-ממשיכים כרעו תחת כובד המשקל הסגולי. בנים גדלו ולא התרוממו, הם ויתרו. אורית נוקד עדיפה כמובן על מירי רגב, אך אם מזדנבת כמוה היא הנציגה הבכירה של תנועה גדולה, היא גם ההוכחה שירדה מגדולתה. ילינו קיבוצים על עצמם.

כנסת בלי כפר גלעדי, גינוסר, שדה אליהו, גבעת חיים, להב, יבנה, דגניה, עברון, סעד, נען, שדה בוקר, נגבה, רביבים, כנרת, יגור, אפיקים, גן שמואל, יפעת, עין שמר, שובל, טירת צבי, יפעת, ועוד כ-250 קיבוצים, היא כנסת-הקטנה, והיא לא תבנית נוף המולדת. לו רק הייתי בטוח, שמתי-מעט ירגישו שם בחסרונם.

האם המתנחלים ומירי רגב הם הצעקה האחרונה בכנסת? האם תרגישו בחסרונם של הקיבוצניקים?
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 בקרוב גם לא יהיו קיבוצים בישראל לא רק בכנסת הקיבוץ פשט את הרגל יחי הקפיטליזם
  • 09:48
  • 25.12.12

בקרוב גם לא יהיו קיבוצים בישראל לא רק בכנסת

02 תודה, צחקתי  (לת) ג'וני האדום
  • 09:51
  • 25.12.12

03 הקיבוץ הוא עולם הולך ונעלם.. GREEN
  • 10:01
  • 25.12.12

הקיבוץ הוא עולם הולך ונעלם . הניסיון ליצור חברה חדשה,עם מערכת ערכים משופרת נכשל - וזה מה יש .

04 כקיבוצניק, הקיבוץ עבר זמנו אך לא בטל קורבנו צפוני
  • 10:09
  • 25.12.12

הקיבוץ כמשפיע בחברה, אכן עבר זמנו, אבל כמופת לחברה שדואגת לחבריה, הקיבוץ הוא נושא הדגל ודואג לחבריו ומקיים ערבות הדדית, בדיוק ההפך מהקפיטליזם החזירי של נתניהו.
חבל ששלי יחימוביץ מריצה את מפלגת העבודה עם סיסמת הסוציאל דמוקרטיה, סיסמה שאין מאחוריה כמעט כלום ובוודאי שלא דוגמה ומופת מעשיים.

05 קיבוצניקים? הספיק לנו, תודה רבה, לא להתראות מתן
  • 10:11
  • 25.12.12

יוצאי סיירות, קיבוצניקים, מפקדים סחבקים- לכו הביתה כבר, תפסיקו להציק לנו, הייתם מלח הארץ והיום נטל הארץ: מחרחרים מלחמה מראשי הפירמידות של התעשייה בטחונית+ צהל+ משרד הביטחון

06 יוסי שריד דבריך מגוחכים ועצובים, אין קיבוץ, יש בצע כסף עופר
  • 10:18
  • 25.12.12

הקיבוצניק המנהיג המפואר, מכר את תנובה וקיבל לכיסו 5 מיליון ש"ח.
זה שחשבנו שיכול להיות מנהיג פוליטי, העדיף כסף ולדאוג לחשבונו הפרטי.
אתה שריד מגוחך לרעיונות יפים שהיו בארץ

  •   עופר, אין יותר פראיירים בקיבוצים גיל
    • 02:22
    • 26.12.12

    מה חשבת שתשתין עליהם בקשת, תבכה השקם וערב על שליטתם במשק, ואז כשימסרו את השליטה הזו כפי שדרשת עוד תלין על בצע כסף על שמכרו את מרכולתם במחיר מיטבי?
    תשכח מזה חבר, מי שיורק על הקיבוצים שלא יתפלא שידי ההפרטה של הימין פתאום הקפיצו לו את הקוטג', זו המיטה שלכם ואתם ערכתם את המצעים, דרשתם שהקיבוצים ימסרו את המושכות, אז בבקשה זו התוצאה המיידית.
    עכשיו לך תביא לנו כמה כלכלנים דמיקולו כמו שלמה מעוז שיבואו להתבכיין עוד קצת ולהאשים את אלו שמזמן מסרו את כוחם.

07 אתה רציני? דני לא מהקיבוץ
  • 10:25
  • 25.12.12

אחד הדברים הטובים שקרו זה שמפלגת העבודה ואחרים הוציאה מתוכה את הקיבוצים ששלטו בהן והאנשים שלהם היו עושים ככל העולה על רוחם הכל למען הקיבוצים ולא שאר העם.. היה להם ייצוג ומשאבים אדיר ביחס לשאר האוכלסייה..ועכשיו שזה מיתאזן אתה מתלונן? חשבתי שאיכפת לך מדמוקרטיה וזכויות אדם.. כניראה איכפת לך מהם רק כל עוד הם לא יפריעו לקרובים לך..

08 איזה רשימה ארוכה של ישובים אליהו
  • 10:27
  • 25.12.12

אבל כמה אנשים יש שם ? - היהדות אינה מבדילה באופן כל כך בוטה בין אנשים. מי שמגיע לעמדה הוא ממילא מכובד, לא צריך כל מיני מליצי יושר שיעידו. הגיע הזמן שגם יוסי שריד יצטרף ליהדות ולא בהצהרות אלא במילוי מצוות.

09 יש סיכוי סביר ביותר שהליכוד ביתנו והבית היהודי יזכו לתמיכה יפה מאוד בקיבוצים משום שהדמוגרפיה בקיבוצים נמצאת בתהליך של שינוי עמוק וההרחבות מביאות אל הקיבוצים קהלים שאין בינם ובין העבודה ומרצ ולא כלום  (לת) האמת המרה
  • 10:29
  • 25.12.12

10 בבית היהודי יש קיבוצניקים  (לת) אורי
  • 10:49
  • 25.12.12

11 שריד חי בעולם משלו. הוא לא מודע לכך שכבראין קיבוצים אלא יישובים קהילתיים מופרטים שבהם כל אחד לעצמו חי בסרט
  • 11:15
  • 25.12.12

אפילו חדרי האוכל הולכים ונסגרים. זה לא שהקיבוצניקים נזרקו מהכנסת אלא שהם לא קיימים יותר. קפוט.

אבל העברית ומשחקי המילים ממש נפלאים. אידיאה-פיכס. גיכי.

12 תחקיר קצר היה מלמד אתכם שבבית היהודי יש מועמד קיבוצניק. יוני
  • 11:15
  • 25.12.12

אבל למה לעבוד קשה אם אפשר לכתוב 500 מילה בלי לקום מהכורסה?

13 מה הבעיה? חקלאי
  • 11:20
  • 25.12.12

שיעור חברי הקיבוצים באוכלוסיה הוא אפסי, ויכול אולי להצדיק ח"כ או שניים, כך שאין כאן שום בעיה או אפליה. ההיפך הוא הנכון, בעבר היו חברי כנסת קיבוצניקים הרבה מעבר לשיעורם בעם, והשפעתם היתה רבה. הם נקראו (ביחד עם אנשי מושבים) "לובי חקלאי" אך הם לא דאגו לחקלאות ולחקלאים האמיתיים (למשל אלו שבמושבות) אלא רק לעצמם ולמקורביהם, וכך דידרו את החקלאות הישראלית לאבדון ,זאת כאשר "ההתישבות העובדת" של פעם מתרחקת מן החקלאות, מן החלוציות, מן הבטחון ומכל שאר האידיאלים. קיבוצניקים יקרים, זמנכם עבר.

14 מי שאין לו עבר , אין לו עתיד  (לת) הקיבוץ חי וקיים
  • 11:24
  • 25.12.12

15 יונה פריטל ממעלה החמישה היא מקום 24 ברשימת העבודה, על איזה שטויות אתה מדבר? אורלינג
  • 11:30
  • 25.12.12

היא בת 63, ואולי לא תשתתף בקטיף אחרי הצבעה במליאה (ואולי כן) אבל ההבל העכור שמתאפשר באבחה של קביעת תוצאות הבחירות כאילו שכחנו למי ניתנה הנבואה, הוא לא רק הבל אלא גם רעות-רוח. מצביעים עבודה, מחליפים את השלטון ועימו גם את ההוויה הצינית שהשתלטה יפה על חלק ניכר מאיתנו!!

16 תגובה ליוסי שריד שלמה
  • 11:49
  • 25.12.12

הכותב מתגעגע לימים ההם , בהם נציגות הקיבוצניקים בכנסת היתה פי שלוש מחלקם באוכלוסיה! הכותב למעשה מתגעגע למשטר שהמועמדים נבחרים ע״י ועדה והבוחרים לכנסת נדרשים להפקיד בקלפי הפתקים שנתנו בידיהם. האם זו הדמוקרטיה שיוסי רוצה לחזור ולהשליט?

17 די להתרפקות ההיסטורית הזאת ניר
  • 12:02
  • 25.12.12

היה. נגמר. וגם אין שום קשר בין ראשי המחתרות שהלכו להנהגה עם קום המדינה לרפש שפושה שם היום. אז מה ? זוהי פניה של ישראל כיום.

די להתרפקות. מה שהיה הוא לא מה שיהיה

18 הקיבוצים דנית
  • 12:16
  • 25.12.12

את הקיבוצים ההולכים ונעלמים החליפו ההתנחלויות הדתיות /משיחיות /קהילתיות ולכן בין השאר גבר כוחו של הבית היהודי

19 הקיבוץ הוא נז ר הציונות - אכן הוא תמצית ההוויה הציונית הדרת הערבים לא רק מהמדינה מהפוליטיקה אלא גם מהכלכלה והחברה הקיבוץ נזר הציונות הגזענית
  • 12:45
  • 25.12.12

הימין הציוני שאף להדיר את הערבים מהמדינה (מדינה ליהודים) אבל בכלכלה לפי משנתו הקפיטליסטית-ליברלית, כלכלת שוק חופשי כולם שווים בפני הקפיטליסט המנצל וליהודים אין יתרון, לא כן בציונות הנציונל סוציאליסטית

20 קיבוצניק בכנסת אהוד
  • 13:12
  • 25.12.12

מה עם יעלון ?

21 קיבוצניק בכנסת אהוד
  • 13:13
  • 25.12.12

מה עם יעלון ?

22 מצד אחד חבל, מצד שני הזדמנות לשמאל אמיתי שלא היה אף פעם קיבוצניק בלב
  • 13:24
  • 25.12.12

אם נזהה את הקיבוצים עם לובי החקלאות שמזדחל לכל ממשלה ודואג רק לעצמו (בפעם האחרונה עם ענת וילף ובחסות ברק) - אז תודה וברוך שפטרנו. אפילו מר"צ סו"ס עירונית. תלות החקלאים במינהל מקרקעי ישראל ובטייקוני החלב מונעת צדק אמיתי. הקיבוצניקים אנשים נהדרים אבל השיתוף נגמר בשער המשק, כנ"ל הצדק החברתי. ויעידו וועדות הקבלה האליטיסטיות

23 עלות הסדר הקיבוצים למשק: 16.4 מליארד ש"ח במונחי 1999, מזה מחיקה גורפת 5.7 מיליארד ש"ח בערכי 1999. אז איך באמת תיראה הכנסת בלי הקיבוצים? זולה בהרבה!  (לת) אינפיניטי
  • 14:57
  • 25.12.12

24 הקיבוצים בני הטפוחים של השלטון שהחליף את המנדט הבריטי אבי א.
  • 14:58
  • 25.12.12

כשהפטרון יורד מכוחו נפגעים המקורבים.
כשבודקים מה הקיבוצים 'נתנו' צריך באותה נשימה לבדוק מה הם קיבלו.

25 ראשה זה תקין? שואל טרחן...
  • 14:59
  • 25.12.12

יוסי אומר:
ואילו המפלגה הראשה - הליכוד לגלגוליו

הבנתי שמשתמשים ביצור החדש הזה בסמיכתץ למשל - ראשת הממשלה וכדומה, אבל האם מותר גם כפי שריד השתמש?

26 השרה אורית נוקד משפיים , מה לעזאזל היא עשתה חוץ מלשמור על הכסא ? דנה
  • 15:10
  • 25.12.12

לא הביעה דעה על שום נושא , תשובותיה תמיד ניתנות לפרוש כפול ומכופל ,בקיצור עשתה צחוק מהעבודה .

27 שהקיבוצים כולם יצביעו מרצ ואז יהיה קיבוצניק בכנסת, מרצ היא הבית שלנו,לא נאבד אותו  (לת) קיבוצניק מרצניק
  • 15:31
  • 25.12.12

28 כל מילה בסלע. מי שלא בנו את המדינה, הורסים אותה=הימין.  (לת) שומר חוק
  • 15:37
  • 25.12.12

29 כל מילה סלע. מי שלא בנו את המדינה הורסים אותה=הימין. אין פלא שהקיבוצים אינם בין מהרסי המדינה. גם אין פלא שסוחרי נדל"ן מתנחבלים קוראים לעצמם חלוצים, כשישראל נאכלת מדי יום ע"י סרטן הכיבוש וגרורותיו.  (לת) שומר חוק
  • 15:40
  • 25.12.12

30 היא תראה בסדר גמור יואב
  • 15:41
  • 25.12.12

התנועה הקיבוצית כבר מזמן אינה רלוונטית כתנועה, , זהו גוף פיקטיבי לחלוטין אשר מייצג בצורה מאד לא טובה ציבור קטן של אנשים. יש לשים סוף לתופעה הזאת שנקראת קיבוץ,פרט לאותם מספר מצומצם של קיבוצים אשר שמרו על ערכי הקיבוץ. ואולי עצם העובדה כי לא יהיה נציג לקיבוצים תביא מהר יותר לסוף המוחלט של התנועה הזאת ,ויפה שעה אחת קודם.

31 הקיבוצניקים בכנסת הקודמת תמכו בועדות הקבלה, בסחר בבני אדם של חברות כ"א ועוד צרות  (לת) עו"ד
  • 15:49
  • 25.12.12

32 אכן עצוב י' מהקיבוץ
  • 16:09
  • 25.12.12

איך חולפת תהילת עולם
ומה שהיה לא ישוב עוד..
:(

את הפלא שעשו הקיבוצים בארץ החליף ההיי-טק
וגם תהילתו חולפת.

ללא "פלא" חדש,
אם תשאל אותי,
קרב חורבן הבית.

33 אבו וילן הוא דוגמה טובה בן רימוז'
  • 16:46
  • 25.12.12

למה לא תמיד כדאי ח"כים קיבוצניקים. הוא לא שמאל ולא קרוב לשמאל. מזל שבאמת אין סיכוי שהוא ייכנס כי הרשימה שלפניו ואחריו מצוינת.

34 וטוב שהם נעלמים, טוב מאוחר מאשר קיומם חבל שהיו
  • 17:04
  • 25.12.12

אחד השקרים וההונאה של הציונות הסוציאלית

35 אולי בלי הפשרות נדלן במיליארדים ברמת-רחל, גליל-ים, געש, נצר סירני ועוד  (לת) תודה אבל לא תודה
  • 17:31
  • 25.12.12

36 והרוגים זה גם לא נחשב נכון ? אופיר
  • 17:48
  • 25.12.12

אם כבר רוצים להסתכל אל יחסיות בציבור ,גם כמות ההרוגים במלחמות ישראל לא יחסי לכמות שלהם באולוסיה ,אבל אולי הם נהרגו רק בשביל הקיבוצים ולא בשביל כלל ישראל . טיפה כבוד לא יזיק הם תרמו בכל מקום ,והיו בכל החזיתות.

37 אחרי שהפריחו את השממה ויצרו יופי ופריחה החרדים הביאו את השחור הכיעור והגועל והרסו הכל במחי יד  (לת) פעם היתה מדינה
  • 19:23
  • 25.12.12

38 ברשימת הליכוד יש קיבוצניק בתפקיד מפתח. והוא בוקי יעלון. איילות.
  • 19:43
  • 25.12.12

פשוט הקיבוצניקים, כמו עיירות הפיתוח לפניהם, חדלו לתמוך במפלגות העבודה. ותמיכתם עברה לימין הפוליטי.

39 גדלתי במושב, ואחד הגרועים שהיו והינם, אבל חבל לי שהתנועה הישובית נגמרת. אין כחברה הזו לגדל דור בעל ערכים הומניסטיים ואנושיים- פרט למושב שלי- כפר ורבורג  (לת) אלמה
  • 20:01
  • 25.12.12

40 "הקיבוץ הוא נזר הציונות" - פיוטי ומדויק!  (לת) עדי
  • 20:17
  • 25.12.12

41 הקיבוצים הם אבן שואבת לשחיתות יוני
  • 20:19
  • 25.12.12

כמה שפחות מהם כמה שיותר טוב

42 מה, יש כבר אמנזיה יוסי ? מדוע שכחת, כנראה לא במקרה, את סוחר העובדים הזרים וילן, איש מבשרה של מרצ ?  (לת) דינה
  • 20:22
  • 25.12.12

43 ידידי המכובד יוסלה.אתה מבכה את הקיבוצים משנות ה 50 וה 60 .בינתיים נוסטלגיה בגרוש
  • 20:34
  • 25.12.12

חלפו עשרות שנים ויחד איתם גם אותם קיבוצים. והיום קיבוץ גבע
ועין חרוד ומשמר העמק ואחרים אינם שונים מקיבוץ רעננה וכפר סבא
ותל אביב

44 בתור מעמד בינים אין לי ולקבוצניקים שום אינטרס משותף רוח והפסד
  • 20:37
  • 25.12.12

נציגי הקיבוצים דואגים לקיבוצים ולצערי האינטרסים שלהם ושלי שונים.
הקבוצים רוצים הפשרת קרקעות חקלאיות וקבלת הכסף לכיסם אני רוצה קרקעות זולות לבניה הם רוצים להעלות את מחיר (הסכם שמחון והאוצר) אני רוצה קוטז במחיר שפוי וכן ....
אז למה אני צריך להיות עצוב ?

45 הקיבוץ הדבר המקורי והחיובי ביותר מתוך הציונות והיהדות. : אור לעמים. דן.י
  • 21:07
  • 25.12.12

פוליטית- הדבר הקרוב ביותר לצדק -חברתי .רוחנית -הכי קרוב ל אהבת לרעך כמוך. יש מספר קיבוצים כמו משמר-העמק שהרמה השיתופית,השימחה החברתית והיצירה התרבותית המשותפת עד היום, זה קשה לתאר במילים .החברים שם מודים שללא העושר הכלכלי, שימחת השותפות היתה נמסה כי הערכים הישנים לא עמדו כנגד היצר האנוכי.

46 שילכו לעבוד בחקלאות, ושבו בשקט, או אולי תצרפו ערבים לקיבוץ?  (לת) נועם יעקב
  • 23:07
  • 25.12.12

47 אוילים ושוטים; לכו לבתי הקברות של הקיבוצים וכירעו ברך בפני הנופלים. בן משק
  • 23:11
  • 25.12.12

מהקיבוצים הגיחו אמנים גדולים; מצביאים ומנהיגים שעיצבו את המדינה והעניקו לה פנים לטוב ולרע - לפני שתעלות הביוב נסתמו והמדינה הוצפה בזוהמה; בעולם תחתון בלוקחי שוחד ובמלביני כספים מברית המועצות שחדרו לעמדות הכי בכירות בממשלה. הקיבוץ לא היה טלית שכולה תכלת אך הוא קבע את גבולות המדינה ותרם לאין ערוך יותר מכל המחתרות לקיומה. .

48 אם הקיבוצניקים היו יודעים גדעון
  • 23:20
  • 25.12.12

מה יקרה למדינה, הם לא היו מתאמצים לבנות אותה.

49 יוסיניו , אין חברי כנסת קיבוצניקים כי אין יותר קיבוצניקים, כי גם הם הלכו לבורסה - אם עדין אתה זוכר .  (לת) עדד
  • 23:22
  • 25.12.12

50 אחד המאמרים הכי עלובים של שריד מיכאל
  • 02:20
  • 26.12.12

ושריד לא קוטל קנים כידוע, איזו נוסטלגיה מזוייפת, הקיבוצים שהנהגו גזענות והיו גוף שקיבל מליארדים מהם גם צמחה ההתנחלות וארץ ישראל השלמה, חוג עין ורד, סלקציה אי-קבלת ערבים, אי-קבלת מיזרחיים, אי-קבלת-נכים ואי-קבלת הומואים ולסביות, אחרי כל אלה שריד מכתיר את חבורת הגזענים הזו נזר הציונות, אולי הציונות היא אחרי הכל גזענות, אם לשיר על אחוות עמים בלי נכים ועניים ובלי ערבים זו סיבה לגאווה אז כנראה שיוסי שריד הוא עיוור ואטום.

אם זה השמאל מי צריך ימין?

51 שוב צודק יוסי שריד, אפשר לראות גם בצה"ל ירידת מוטיבציה של בני הקיבוצים, תוצאה של יחס השלטון אל הקיבוצים, מצוקותיהם הכלכליות ומצוקת קרקעות לבניה שאינן מופשרות. וכן מתעלם הממשל מאותם קיבוצים בקוי העימות, בדרום, בצפון ובמזרח. מהללים ומשבחים את המשפחה הלוחמת, את גיבורי אלטלנה ושוכחים את בני הקיבוצים, הרבים מכל יחס, שהקריבו חייהם על תקומת ובטחון המדינה הזאת.  (לת) daym
  • 06:44
  • 26.12.12

52 התשובות נמצאות במחלקות הנוער צבי
  • 06:53
  • 26.12.12

כתבה מרתקת ואמיתית המציגה את כל האמת על רגל אחת ובמלוא מערומיה.
אני, להבדיל מכותב המאמר חושב שמי שישתנה יותר ולא לטובה היא גם החברה הקבוצית אבל בעיקר כלל החברה הישראלית שמוצאת בשטחיות הבהמית, הצעקנית, סוג של יושר ואמיתיות אינטלקטואלי ההופכים את הצועק והמבטיח הבטחות לחזות הכל ולמנהיג האולטימטיבי מה שכמובן תמיד מסתבר ככלי ריק מתוכן ומשענת קנה רצוץ ברגע האמת.
תנועות ההתיישבות ממשיכות ומוכיחות שהמרחב הכפרי מנפק את עיקר התוצרת האיכותית שבאה לידי ביטוי במבחן האמת הראשון - הצבא - במלוא עוצמתו. אחוז המתגייסים, חלקם ביחידות ההתנדבות ובין מסיימי הכשרות האיכות גדול משמעותי מחלקם היחסי בגודל האוכלוסייה. בקורס הטייס שיסתיים השבוע 13% קיבוצניקים ו-26% מושבניקים. 39% שהם אקוויולנטים לשלושה מליון תושבים.
הטעות הגדולה שלנו, תנועות ההתיישבות שאיננו מצליחים לגרום לבני הנוער להמשיך את ערך ההגשמה העצמית וההתנדבות ולהפכו, כהמשך ישיר לשירות הצבאי, למנהיגות מוליכה ומובילה ובכך לא רק להביא אנשים לכנסת אלא ובעיקר להחליף את המנהיגות הכושלת הקיימת.
רק השקעה עצומה בנוער תוביל ותישא פירות איכותיים בעתיד ואת זה כל חקלאי איכותי ומנוסה מבין.

53 הקיבוצניקים מלח הארץ. יעל
  • 07:12
  • 26.12.12

הקיבוץ השתנה וגם האחרים.
השמאל איבד אידאולוגיה . איש שמאל מהקיבוץ אינו דומה לאיש שמאל מהקיבוץ .
איש שמאל מהקיבוץ מתגייס ליחידות קרביות, מחנך על ערכים ציוניים.
איש שמאל עירוני דואג לכפל דרכונים.
מתגייס ליחידות עורפיות גם כשהוא בכושר קרבי, והמזוודה מוכנה.
אין להשוות בין הקיבוצניק השמאלני אוהב עמו וארצו לאחרים .
אין מי שתרם למדינה יותר מהקיבוצניק בעבר .
אנשי הימין , המתנחלים שיוסי כל כך מתעב יש להם אידאולוגיה .
להתיישב בארץ הם עושים זאת מאהבה.
הם תפשו את מקומם של החלוצים המתיישבים בארץ.
ולכן הכעס הגדול.
באיזו זכות הם ממשיכי דרכם של החלוצים?
יוסי שונא ומתעב חברה שהוא לא מכיר ,כי אינו רוצה להכיר.
ומוכן להקשיב לכל שונא ומחבל אך לא לבני עמו שדעתם שונה מדעתו.
לו היה מקשיב אולי היה מבין.
וכן , חבל מאוד שהקיבוצים לא נמצאים באותו מקום שהיו.

54 בול פגיעה ! הקיבוצים ייצגו ערכים וכך נראתה המדינה של פעם... עמיצור
  • 07:29
  • 26.12.12

נכון שהיו פגמים בהתנהלות הקיבוצים אבל מאז המהפך ב 1977 שפכו את המדינה עם הקיבוצים.... וקיבלנו דרק של מדינה בהובלת הליכוד ש"ס וההתנחלות.
היתה גם בעיה שבשטח הקיבוצים התכנסו פנימה במקום להיות מעורבים וליצור שותפויות עם ערי הפיתוח.

עוצמה של עם ומדינה נמדד בעיקר ברוח ובערכים אונברסליים ואת זה איבדנו ובתקווה שלא נגיע לפרוק הבית השלישי

55 להצביע קדימה-בשביל שי חרמש מס'5  (לת) איש העמק
  • 07:45
  • 26.12.12

56 איפה הח"כים עבדו בסופ"ש? בת גבעת-חיים מאוחד.
  • 10:57
  • 26.12.12

אני גדלתי בגבעת חיים, ועם כל הכבוד לח"כ יצחק בן-אהרון, לא היה מצב בו הוא עבד בתורנויות! כשכולנו קטפנו תפוזים בשבתות בחורף הקר, הוא אירח כל מיני חשובים בביתו. כשרוב חברי הקיבוץ גרו בחדר משפחה קטן , בלי מקלחת או מטבחון, הקיבוץ הקציב לו ולאשתו שני חדרים גדולים עם שרותים,מטבחון, ומרפסת. אז אל תצחיק אותי! את הח"כ הזה ראינו רק כששהוא נאם ושטף לכולם את המוח (ביחד עם גלר וסגל), בשעה שההורים שלנו עשו תורנויות בחדר האוכל, ברפת, בבציר, בקטיף, או בבתי הילדים. נוסטלגיה זה יופי ליד מדורה, אבל לא במאמר בעתון לאנשים חושבים.

57 דמם של הקיבוצים זורם בעורקי המדינה הזאת דריה
  • 04:08
  • 31.12.12

הקיבוצים היו הלוחמים הראשונים בחזית, אלו שהקימו את המדינה וקבעו את גבולותיה, אלה שהקריבו עצמם למען תקומתה. לא היתה כאן מדינה ללא הקיבוצים, ללא האידיאולוגיה הטהורה והלב האמיץ שלהם. הקריסה הכלכלית קרתה בגלל התנהלות שגויה בעולם לא מוכר, העולם התעשייתי, ושחיקת החקלאות כאן בארץ. כסף לא עניין את הקיבוצים עד שכבר היו בבעיה. אפשר בהחלט להודות בכך שחלף זמנם, אך לשמוח עם לכתם זוהי בורות ויותר מכך, רשעות כלפי כל הצעירים והצעירות, שוחרי השלום והציונות, שהקריבו את חייהם על גבולותיה של המדינה שעוד לא קמה.

פעילות
המלצות