הסיסמוגרף || "התנועה", "קדימה" ואידיאולוגיה שדוגלת בהיעדר אידיאולוגיה

שמות המפלגות החדשות הם חלק משפה אלימה ואילמת. מדור חדש על המסתתר מאחורי המילים, השמות והסיסמאות של מערכת הבחירות

ציפי לבני עזבה את מפלגת קדימה והקימה את מפלגת התנועה. "התנועה" היא מלה שמשלבת פעולת יידוע - שנעשית לרוב מטעמי מגלומניה - בעקרון פיסיקלי (ה-תנועה!); מאחר ש"קדימה" היא רק אחת מאפשרויות התנועה (לצד אחורה, ימינה, שמאלה וכו'), יוצא שבמונחים סמנטיים, לבני התכוונה לבלוע את מפלגתה הקודמת בתוך מסגרת רחבה יותר. הבעיה היא שכבר אין מה לבלוע: קדימה צעדה אחורה ונבלעה בתוך החור השחור של האין.

כל הדיווחים, הפרשנויות והסקרים בעמוד הבחירות המיוחד

השם "התנועה" הוא רגרסיה אידיאולוגית אפילו ביחס ל"קדימה", שגם היא רגרסיה אידיאולוגית ביחס לשמות בעלי תוכן ממשי כמו "העבודה", שגם היא רגרסיה אידיאולוגית ביחס ל"מפא"י" ("מפלגת פועלי ארץ ישראל"). התנועה אחורה, משמות בעלי מאפיינים קונקרטיים לשמות בעלי מאפיינים כלליים, מלמדת על העברת הדגש ממסגרות של תוכן לתוכן של מסגרות.

ציפי לבני מכריזה על הקמת מפלגת "התנועה"
ציפי לבני מכריזה על הקמת מפלגת "התנועה". צילום: ניר כפרי

נושאי המגבעת שרו פעם את השורה: "יש לי חברה עם מסגרת, בתוך תמונה של שום דבר" ("יש לי חברה"). תמונה של שום דבר זה אידיאולוגיה שדוגלת בהיעדר אידיאולוגיה. סבון ללא סבון. תוכן של מסגרות זה כשצורה נוצרת כדי להכיל את עצמה; כשקונסטרוקציה הופכת לתוכן; כשהמטרה היא להתרחב, לגדול, להכיל כמה שיותר אנשים – בלי קשר לסוג האנשים וסוג התוכן שממלא את המסגרת הרחבה. ההתרחבות היא מטרתה האמיתית של המסגרת האלסטית, ואילו כל השאר –  הרעיונות, העקרונות - הם רק אינסטרומנטים שיושלכו לאחר שלא תימצא בהם תועלת ויוחלפו ב"תכנים" חדשים.

מאחר שאנשים מחזיקים באידיאולוגיות שונות, הבחירה בשם לא-אידיאולוגי תפקידה לשמש מעין וזלין רטורי, שיאפשר חיכוך בין זיזים ובליטות של תודעות צולבות. שמות כמו "קדימה", "יש עתיד" ו"התנועה" הם חלק משפה אלימה ואילמת, שמטרתה להשתיק ולהעלים את ההבדלים והפערים שבין האנשים שאמורים למלא את המסגרת. מתחת לשקט האידיאולוגי רוחש כל העת רצון לעוצמה. הרצון להיות גדול, חזק, קובע – בעיקר לשלוט - הוא שמסרב לקבל על עצמו מחויבות אידיאולוגית קונקרטית. הגמישות של השם מלמדת על הגמישות של העמדה; הגמישות של העמדה מלמדת על הגמישות של המוסר; הגמישות של המוסר היא בלב מפלגות המרכז.

אילוסטרציה לגמישות סמנטית-ערכית: יאיר לפיד בחר בשם "יש עתיד" כדי להצביע על הבעיות שמתקיימות בהווה. אלא שההצבעה העקרונית על כך שההווה לא טוב, לא מכילה בתוכה פתרונות קונקרטיים לעתיד. אם לפיד חושב שהבעיה טמונה במעמד הביניים שסוחב על גבו את החברה הישראלית ושדווקא אותו צריך לטפח, למה לא קרא למפלגתו "מעמד הביניים"? משום שלפיד לא רצה לאבד קולות שאינם ממעמד הביניים, כמו, למשל, ההיא מנתיבות שראתה אותו ב"אולפן שישי" וחשבה שדווקא יפה לו הלבן בשיער. "יש עתיד" הוא שם כל כך כללי, שגם אנשים שיש להם בעיקר עבר עשויים להתחבר אליו (ומי "מתחבר" אם לא מצביעיו הפוטנציאליים של לפיד?).

"התנועה" של ציפי לבני היא מטאפורה לשונית: היא מסמנת את התנועה אחורה במסלול המחויבות של פוליטיקת המרכז הישראלית. המסלול הורכב בתחילתו מטיפוסים שחששו לומר משהו ממשי כדי לא לאבד כוח פוטנציאלי (אריאל שרון ייסד את "קדימה" האמורפית כדי לממש את תוכנית ההתנתקות); לאחר מכן נזנח התוכן החבוי שעלול להבריח מצביעים, ונותרנו עם מסגרות שמנוהלות על ידי דמויות שחוששות לומר משהו ממשי; לבסוף נזנח גם החשש, ונותרנו עם אנשים שמדברים את השום דבר בגאון ובגאווה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לנוכח הטירוף שעובר עלינו, למה שלא תקים מפלגה? אתה חכם לפחות, מה שלא ניתן לומר על הציפי  (לת) מבריק!
  • 12:59
  • 03.12.12

02 איזו כתבה מטומטמת דורון אמיר
  • 13:34
  • 03.12.12

אתה מתנסח יפה מאוד, אבל בסופו שלד בר כותב על שום כלום בפיתה. למה אתה חושב שמישהו בוחר היכן לשים את הפתק לפי שם המפלגה? ואגב, הפירושים שנתת הוא פירוש אישי שלך. לי נגיד "התנועה" לא נותן שום קונוטציות, אולי של תנועת נוער, קצת ממלכתיכ זה. אז גם אני יכול לומר ש'מרץ' פונה לכל האנשים שיש להם מרץ אז וואלה יופי מי לא היה רוצה להגדיר עצמו כבעל מרץ, הם פונים לכולם.. רק שבתכלס הם כל כך לא.

ואגב, כמה מפתיע שדווקא ב'הארץ' מופיעה כתבה שמנסה באופן קלוש כל כך לצאת נגד 'כל' גוש המרכז החדש, (הרי כל כך ברור שהקולות שעלולים לצוף שמאלה הם משם...) ועל הדרך להוסיף השמצה על מפלגת העבודה.

03 אולמרט מכין מארב לליבני- יופיע בראש רשימת קדימה אלי
  • 14:40
  • 03.12.12

שימו לב חה"כ בראון שהיה מתומכיה של ליבני ושרשם הישגים כשר אוצר, איננו מופיע ברשימתה והוא לא פרש מקדימה. מכך אני מסיק שלבראון ידוע משהו אשר לנו לא ידוע. למשל שאולמרט מתכוון לרוץ בראש רשימת קדימה כדיי ליטרוף את הקלפים למי שנעצה סכין בגבו.

04 שם סתמי מול שם המבטא תוכן דוד גילת
  • 14:58
  • 03.12.12

האם "ליכוד" (בניגוד ל"חירות") מבטא יותר תוכן מ"קדימה", "תנועה" או "יש עתיד"?
כך שגם אם אני מסכים שהרשימות החדשות לכנסת (של ציפי לבני ויאיר לפיד) שעדיין אינן ראויות להיקרא מפלגות, הן חסרות אידיאולוגיה מחייבת, השמות נעדרי הגוון האידיאולוגי שבחרו כשלעצמם אינם מהווים הוכחה לכך, שהרי באותו היגיון ניתן להסיק שגם מפלגת "ליכוד" היא חסרת אידיאולוגיה.

05 בולשיט חיה פה
  • 17:15
  • 03.12.12

קדימה מפלגה מתה אז מה ציפי רוצה עוד פגר לא חבל על הקולות תיצרו גוש שמאל שמייצג את הישראלים המחאה החברתית די עם האגו הנפוח שלא עזר ולא יעזור ולסמוך על חתרן חדש בדמות אולמרט עד כאן. תקלטו קדימה חצי קדימה רבע קדימה אאוט

06 התנועה של לבני אינה ריקה מתוכן גב' לא נכון
  • 23:57
  • 03.12.12

לטעון שציפי לבני ותנועתה לא אומרות שום דבר זו אמירה חלולה. ציפי לבני אומרת דברים ברורים וכהווייתם בנושא המדיני לגביו גם ביבי גם גב' יחימוביץ'נזהרים ומתחמקים. ציפי לבני גייסה לשורותיה דמויות המזוהות באופן חד משמעי עם האידיאולוגיה המדינית שלה שנאמרת בצורה ברורה: הסכם שלום בגבולות 67. מצנע והרב מלכיאור אומרים את הדברים בצורה מאוד ברורה.

07 אתה ממש משורר אלון (אחר)
  • 04:10
  • 04.12.12

"קדימה צעדה אחורה ונבלעה בתוך החור השחור של האין". מקסים

08 שם ל"התנועה בראשות ציפי ליבני": בצ"ל ישראל
  • 05:26
  • 04.12.12

תנועת בצל: הכל קליפותת אפס תוכן.

09 כתבה שהיא ביטוי למבוכה ולחוסר אונים ג'סיקה
  • 09:53
  • 05.12.12

לא תמיד ריבוי דעות הוא תחבולתי.
לא תמיד שם הנותן קורת גג למגוון אג'נדות הוא ערמומי.
אם מישהו רוצה לשנות, לעיתים די בכך כדי לצעוד לקראת עתיד חדש והצגה מדוקדקת של |אותו עתיד" איננה תנאי הכרחי לכך.
הכותב מייצג עמדה חרדית, רציונלית-פוזטיביסטית, הדורשת הבטחות מפורטות, מודלים מדוייקים לניבוי, אמירות ספציפיות וסיסמאות אידאולוגיות ברחל בתך הקטנה.
זוהי גישה שאבד עליה הכלח והיא איננה מתאימה למציאות המורכבת והדיאלקטית של ימינו.

10 התנועה -אלון עידן שון
  • 13:12
  • 06.12.12

לא הבנתי לפי הכתבה אם אתה אוהד ליכוד או איש מפלגת העבודה!!!!

11 ''התנועה'' אלון עידן שון
  • 13:16
  • 06.12.12

אלון עידן , לא הבנו לפי הכתבה אם אתה אוהד ליכוד או איש מפלגת עבודה, כתבה מבולבלת !!!!

12 נניח שהחונק מבוסטון היה מחבר מצע הומני, היית קונה את זה? ערן לוי
  • 01:50
  • 07.12.12

הגברת ציפי חיברה נוכלים פוליטיים בתואנה שצריך להיפטר מנתניהו. ניחא. נגיד שצריך. אבל אדם שאינו מוסרי בעליל ומתחבר לפליטים תאבי בצע שלהוטים לגזור קופון אישי - פסול. מה היא חושבת, הגברת, כדור הארץ יפסיק להסתובב אם הוד מעלתה לא תתגיס למשימה? והליצן הזה, פרץ, נבח, מפסיד, פורש - מה, הוא שחקן אפרו אמריקאי על חוזה? ומצנע, אדם שהחשבתיו לישר מתגלה כשקרן. התחייבת לדבוק במפלגה ופתאום גם אתה משתין על ההתחייבויות שלך?
להחזיר שטחים או לכבוש עוד - רק בלי נוכלים אגוצנטרים!!

13 מפלגת התנועה של ליבני נתפשת בעיני הבוחר הישראלי כתנועת 'שקשוקה" שנועדה מראש ללכת אל דראון עולם בדיוק כמו תנועת קדימה בראשותה ...ומסתבר שכל תנועה שלה בשפת הגוף שלה ובהתבטאויותיה כלפי מתנגדיה מעידות על חוסר אמינותה בזירה הפוליטית , שלא לדבר על אפסותה הפוליטית..... ,  (לת) ספארא וסייפא
  • 20:53
  • 07.12.12

14 ללא עזר ויצמן שהיה שייך לתנועת מרכז ונדד מתנועה לתנועה במהלך חייו, לא היה הסכם שלום עם מצרים נורית
  • 08:44
  • 08.12.12

לוייצמן היה חלק חשוב בעליית הליכוד לשלטון ב 77', בהמשך עזר וייצמן היה שותף מרכזי להסכם השלום עם מצרים, תרם תרומה מדינית חסרת תחליף להסכם השלום עם מצרים, דרך יחסי כבוד הדדיים שהשכיל לבנות עם הנשיא סאדאת.
בשנת 1984כשהקים את מפלגת "יחד" , המפלגה היוותה לשון מאזניים בין שתי המפלגות הגדולות והגורמים השייכים לזרם השמאל קיצוני במערך פרשו מהקואלציה.
זו דוגמא לפוליטקאי/מנהיג שמזגזג ומשפיע -
השאלה אם הפוליטיקאים/מנהיגים של היום מסוגלים להנהיג ולהתגמש למען המטרה? השאלה אם המטרות שלהם ברורות? לציפי ליבני הייתה הזדמנות בבחירות הקודמות - אך היא פיספסה בגדול! כנראה שלא היו לה את היכולות להשפיע ולהתגמש, כפי שלעזר ויצמן בזמנו היתה היכולת לגרום לתזוזות בתוך המפלגות הגדולות ולהתברג בין המנהיגים שמנווטים ומנהלים את המדינה.

15 אי הדיוקים הנמשכים של מר עידן פשוט מביכים. רן לוי
  • 22:21
  • 08.12.12

והפעם "שרון ייסד את קדימה האמורפית כדי לממש את תכנית ההתנתקות"
עובדות - קדימה נוסדה בנובמבר 2005. ההתנתקות הנסיגה הישראלית המלאה מרצועת עזה הבלתי כבושה (מאז) הושלמה ב-12 בספטמבר 2005.

שרון ייסד את קדימה כדי לממש את הפרק השני בתכנית הנסיגות שלו, זו שהיתה אמורה לכלול נסיגה מהישובים היהודים המבודדים ביהודה ושומרון והתרכזות בגושי היישובים על פי מתווה קלינטון.

16 אכן תנועה מגונה שנולדה מפליטי הריאליטי בה כל המפסידים לדורותיהם חוברים לנסיון נוסף שאולי הפעם...כמו ילדים קטנים  (לת) קובי
  • 21:22
  • 09.12.12

17 שתי הערות א
  • 01:38
  • 10.12.12

1. אני חושבת שאלון עידן נעשה עם השנים לאחד הכותבים החדים והנבונים בארץ.

2. אובדן התוכן הוא גם נחלתן של מפלגות ששמותיהן עדיין נושאות איזה תוכן. בחלק מהמקרים אין להן יתרון במובן הזה על אלה החדשות, וההבדל נותר סמנטי. האם באמת יחימוביץ' מייצגת פחות אלסטיות אידאולוגית מלבני? בעיני ההיפך הוא הנכון. העובדה שלמפלגתה של לבני קוראים "התנועה" ולזו של יחימוביץ "העבודה" היא רק תוצאה של "צירוף מקרים" היסטורי.

18 יש ממילא כל כך הרבה אלימות - שלא צריך להוסיף ולקרא אותה גם איפה שאין. לאלון עידן
  • 18:09
  • 10.12.12

השום דבר והרצון לשלוט - לעומת זאת - מפעפעים בכל או רוהב המפלגות - ולא רק במרכז האנמי.

19 שפה אלימה ? קיקרו
  • 04:04
  • 11.12.12

יש מי שרואה בכל פינה אלימות.
ואני תוהה האם השלכה או ייחוס אלימות למישהו,
כאשר בעליל אין זו אלימות לפי הגדרתה במילון ובערכי החברה,
היא היא התגלמות האלימות ?

20 מפלגת התנועה שם לא זהוי
  • 19:31
  • 17.01.13

לא הבנתי כלכך

פעילות
המלצות