מחקר ישראלי: קינמון מסייע בעיכוב אלצהיימר

בניסוי שערכו בעכברים וזבובים חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, נמצא כי קטע המבודד מצמח הקינמון מונע את התפתחות המחלה ואף עשוי לרפאה

מהלך הניסוי

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, בראשות פרופ' מיכאל עובדיה מהמחלקה לזואולוגיה בפקולטה למדעי חיים, הצליחו לבודד מקטע מצמח הקינמון המסוגל לעכב התפתחות של מחלת האלצהיימר.

החומר המכונה CEppt הצליח במחקר לעכב אלצהיימר בעכברי מעבדה שגודלו עם גן הגורם ליצירת מולקולות עמילואידיות (משקעי חלבון) רעילות המצטברות במוח בעת התקדמות המחלה. למחקר שותפות כמה מעבדות בפקולטה למדעי החיים. הממצאים דווחו לאחרונה בכתב העת המדעי PLoS ONE.

אלצהיימר הגורמת לירידה הדרגתית בזיכרון היא מחלה הנגרמת מתהליכים מוחיים בשני מסלולים שזוהו עד כה: הצטברות חלבוני העמילואיד מחוץ לתאי העצב במוח והצטברות נוספת בתוך תאי העצב של חלבונים בשם טאו. בישראל ההערכה היא כי 70 אלף איש סובלים מאלצהיימר ומחלות דומות הפוגעות בזיכרון.

בגילוי קודם אבחן עובדיה כי לחומרים בקליפת צמח הקינמון יכולות המעכבות פעילותם של נגיפים בעלי מעטפת (לדוגמה נגיפי שפעת והרפס). בשלב הראשון במחקר הנוכחי, שבוצע במבחנות במעבדה, הצליחו החוקרים להראות באמצעות מיקרוסקופ אלקטרוני כי החומר CEppt שבודד מהקינמון מעכב יצירת מולקולות עמילואידיות. כמתואר במחקר, הפקת החומר כללה יצירת אבקה ממקלות קינמון באמצעות מטחנת קפה, ובידוד החומר בתנאי מעבדה בתוך תמיסה שנשמרה בטמפרטורה של ארבע מעלות צלזיוס עד לשימוש.

בהמשך הורחב המחקר לבדיקת סגולות החומר בקרב עכברים וזבובים בתנאי מעבדה. המדובר בזבובים שגודלו עם גן מעורר אלצהיימר ועכברים שגודלו עם חמש מוטציות גנטיות הגורמות להתפתחות אגרסיבית של אלצהיימר כבר בגיל חודשיים. החיות צרכו את החומר במעבדה כשעורבב במי השתייה. בתום ארבעה חודשי מעקב, החוקרים מצאו כי מתן קינמון במי השתייה עיכב את התפתחות האלצהיימר, והתנהגות בעלי החיים שתועדה היתה דומה לזו של בני מינם הבריאים, הן מבחינת אורך החיים והן מבחינת הפעילות.

בניסוי במבחנות התברר עוד כי החומר מסייע לפרק עמילואידים שכבר נוצרו. "הממצא מצביע על האפשרות כי החומר שאותר לא רק עשוי למנוע אלצהיימר, אלא אפילו בעל יכולות ריפוי לאחר שכבר נוצרו מולקולות הגורמות לאלצהיימר", מסביר עובדיה. ממצא זה דורש מחקר נוסף בבעלי חיים.

ההתעניינות סביב סגולות הקינמון החלה אצל עובדיה כבר בנעוריו, כשזכה בתואר סגן חתן התנ"ך הארצי לנוער, ונשאל באחת השאלות בחידון התנ"ך לגבי הרכב החומרים במשחת הקודש שכוהנים היו מורחים על המזבח לפני הקרבת קורבנות. עובדיה מספר כי "היה לי בלק אאוט. נזכרתי בהרכב החומרים המכיל גם קינמון ממש עם צלצול הגונג. השאלה הטרידה אותי והחלטתי לבחון את תכונות הקינמון, עד לגילוי הנוכחי", מספר עובדיה, מומחה גם בחקר ארס נחשים.

ואולם, למזדרזים להתחיל ולהשתמש בקינמון ממליץ עובדיה להיזהר מצריכת יתר. במינונים גבוהים מדי עלול קינמון להוביל לפגיעה בתפקודי הכבד וההמלצות מורות על צריכה של עד עשרה גר' קינמון ליום.

באוניברסיטת תל אביב הזדרזו ורשמו כבר בשנת 2004 פטנט על החומר שאותר ועל פעילותו כתוסף תזונה. "הגילוי מאוד מרגש, כי אמנם קיימות חברות המפתחות חומרים סינתטיים המעכבים אלצהיימר, אולם החומר שאותר אינו תרופה עם תופעות לוואי, אלא חומר טבעי ובטוח שבני אדם צורכים במשך דורות", אומר עובדיה.

עד כה טרם הצליחו החוקרים לבודד מתוך החומר שאותר מולקולה בודדת המחזיקה בסגולות הריפוי, ולדברי עובדיה, "דווקא כשניסינו לפרק את החומרים בקינמון ולבודד אותם, זה גרם לאובדן של סגולות הריפוי, כפי שקורה בקרב חומרים רבים בטבע". בעתיד מתכנן צוות החוקרים לבחון את הגילוי במודל חדש של בעלי חיים, זאת עקב הקושי לבצע ניסויים בבני אדם על מחלת האלצהיימר המתפתחת באטיות רבה.בינתיים עובדיה כבר מיישם בחייו את ממצאי המחקר והחל בשתייה יומית של תה שאליו הוא מכניס את החומר הפעיל מעורר הסגולות שבודד מהקינמון. לדבריו, "גם תלמידיי מקפידים לשתות תה עם קינמון מדי יום. זה מונע אלצהיימר וגם מחלות ויראליות כמו שפעת".

הירשמו עכשיו: כל חדשות הבריאות אצלכם במייל