המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

לבשל בריא: מתכון למרק בטטות, מתכון למרק עגבניות ומתכון למרק ירקות

  • לימור גילת
  • 03.01.2010
  • 00:43
  • עודכן ב: 14:59

תקראו לי פרנואידית, אבל כל עוד אני רוצה לרדת במשקל (כלומר תמיד) לא אטעם מרקים שבושלו במקומות זרים. מי יודע כמה שמן, חמאה, שמנת מתוקה, קמח, ממצקים אחרים ואבקות מרק למיניהן מושלכים אל הסיר ונטמעים בתמימות בתוצר הסופי.

מבחינתי, מרק הוא ירקות נטו. אני מעדיפה לבחור את מנות הפחמימות והשומן שלי בצורה מושכלת. יש מתכוני מרק שמכילים 200 גרם חמאה, בלי שום התחשבות בכלי הדם המועדים לסתימה. מרק עשיר בשומנים עשוי להכיל 600 קלוריות, אבל אפשר להסתפק בעשירית מהקלוריות להכנת מרק טעים ובריא. מרק טוב, סמיך ולא משמין הוא הצהרה: "אני מתכוונת לאכול נכון". מרק הוא הזדמנות מצוינת לשלב ירקות במגוון צבעים כדי לקבל את מרב הערך התזונתי. גם אם, למרבה הצער, הוויטמינים מאבדים את כוחם בהרתחה, המינרלים לא הולכים לאיבוד.

כדאי מאוד לטחון את המרק. מחקר בריטי מעודכן הראה שמרק טחון משביע יותר ממרכיביו שאינם טחונים. עצם הטחינה גורמת לדיאלוג אחר, משביע יותר, עם דופנות הקיבה.

מרק, מאכל דל קלוריות יחסית ומזין, מומלץ מאוד לאנשים שחפצים לרדת במשקל או לשמור עליו. מן המפורסמות היא, שלא רק רעב פיסיולוגי שולח אנשים לתור אחר מזון. רעב פסיכולוגי הוא הורס הדיאטות מספר אחת. באכילת מרק חם ועשיר יש משהו מנחם, ולכן כדאי לשקול תיעול של בולמוסי מזון שנועדו להרגיע נפש דואבת, לאכילת מרק.

לשלושת המתכונים שלהלן יש כמה יתרונות: הם פשוטים, טעימים, לא משמינים ובעלי ערך בריאותי.

הכותבת היא יועצת תזונה ומנחת קבוצות תמיכה להרזיה

מרק בטטות

מצרכים:

> בטטה גדולה

> תפוח אדמה

> 2 גזרים

> בצל

> 4 עלי דפנה

> כף אבקת מרק

> כף דבש

> מלח

> 1/3 כוס יין לבן

> 2 כפיות חמאה

אופן ההכנה:

בסיר רחב מקפיצים בחמאה את הירקות, שנחתכו מבעוד מועד, במשך כמה דקות. מוסיפים מים כדי חצי הגובה ואת התבלינים מלבד היין, ומרתיחים במשך כ-30 דקות. לקראת הסוף מוציאים את עלי הדפנה ומוסיפים את היין. לאחר שהמרק מתקרר מעט, טוחנים ומגישים.

מרק עגבניות

מצרכים:

> 1.5 קילוגרם עגבניות לא טריות

> 3 שיני שום כתושות

> כף סוכר קנים או דבש או סירופ אגבה

> מלח

> מעט פלפל שחור

אופן ההכנה:

מכניסים לסיר את העגבניות והשום ומרתיחים בלי להוסיף מים, כ-30 דקות. נותנים לסיר להצטנן, טוחנים את העגבניות בעזרת בלנדר מקל, מסננים את המחית, מחזירים לסיר ומוסיפים את התבלינים. מרתיחים שוב ומורידים מהאש. תוספת של שלוש כפות אורז בסמטי מבושל לכל מנה תעניק למרק טעם, עניין וסמיכות נעימה.

מרק ירקות

מצרכים:

> קישוא זוקיני

> קישוא צהוב

> בצל

> 4 שיני שום

> גזר

> צרור פטרוזיליה

> כף אבקת מרק ירקות

> מעט צ'ילי חריף

אופן ההכנה:

שוטפים את הירקות ומכניסים אותם לסיר עם מים עד מעט יותר מחצי גובהם. מרתיחים את המים ומבשלים כ-30 דקות. אחרי שהמרק מצטנן, טוחנים בעזרת בלנדר מקל.

אפשרויות בריאות להסמכת המרק: לכל סיר מרק אפשר להוסיף שלוש כפות סובין שיבולת שועל (להפחתת כולסטרול), שלוש כפות שיבולת שועל (המכילה ויטמינים מקבוצה B, שקשורים לתחושת שמחה ולתפקוד תקין של מערכת העצבים). אפשר להוסיף לפני הבישול ארבע כפות של גריסי פנינה (מכילים כמות נאה של סיבים וכרומיום, שמאזן את רמת הסוכר בדם). למי המרק אפשר להוסיף צמחי מרפא כמו לימונית, מרווה, מליסה ועוד, שמוסיפים נוגדי חמצון ותורמים למניעת מחלות.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
פרוייקטים מיוחדים