מושג ירוק על קנביס רפואי

חוסר הידע והחשש במערכת הבריאות מהקנביס הרפואי מחייבים להתאים לכל מטופל הדרכה מקדימה תיאורטית ומעשית

התכונות התרפויטיות של צמח הקנביס (וליתר דיוק, של הקנבינואידים - החומרים הפעילים שבו), מוכרות למין האנושי מאות שנים. מחקר ענף על חומרים אלו מלמד על הפוטנציאל הטיפולי העצום שמצוי בצמח זה. כיום הטיפול בקנביס רפואי מוכר ומאושר על ידי משרד הבריאות למחלות שונות, בהן גם מחלות כרוניות, ולא רק מחלות המוגדרות כסופניות. ועדיין, חולים רבים הזקוקים להקלה במצבם ומעוניינים לנסות שימוש בקנביס נתקלים בחומות של התנגדות.

בעיני הממסד הרפואי הקנביס עדיין "בן חורג". כשהרופא צריך להחליט כיצד להקל על סימפטומים מסוימים, עליו לשקול את התועלת מול הסיכונים. לא מדובר בשימוש למטרות הנאה (לאנשים בריאים), אלא בשימוש לצרכים רפואיים (לאנשים חולים), ובאופן יחסי לשלל התרופות והטיפולים הזמינים והניתנים כיום לחולים, השימוש בקנביס אינו מסוכן ותופעות הלוואי, ככל שיהיו, לרוב קלות וחולפות לאחר תקופת הסתגלות.

קנביס לרפואה. לחצו להגדלה

נוסף לשמרנות המובנית במקצוע הרפואה, חוסר ידע מקצועי הוא הגורם המשמעותי ביותר לרתיעה ולחששות של אנשי הרפואה מהקנביס. בתי הספר לרפואה אינם מלמדים את הרופאים כיצד הקנביס יכול להיות כלי לגיטימי בארגז הכלים שלהם. ההתייחסות לקנביס בלימודי הרפואה נעשית לרוב בפרספקטיבה "צרה" ובאופן כוללני, תוך הגדרתו כסם מסוכן וממכר. גם משרד הבריאות נמנע מלפרסם הנחיות לרופאים ולצוותים הרפואיים.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

מספר המטופלים בקנביס רפואי בישראל כיום הינו כ-6,000, והוא כולל חולים במחלות רבות ושונות. גם טווח הגילים רחב - החל בילדים החולים במחלות אונקולוגיות ומקבלים קנביס בצורת סוכריות או שוקולד, וכלה בקשישים המטופלים בקנביס במחלקות סיעודיות. לאחרונה מתה המטופלת המבוגרת ביותר שקיבלה קנביס רפואי בישראל בחודשי חייה האחרונים, והיא בת 100. באופן טבעי, קיימת שונות גדולה בנוגע למצב הפיזי, הקוגניטיבי והתפקודי של המטופלים. משום כך, אופן ההשפעה, קצב התגובה ומשך ההשפעה של הקנביס הרפואי משתנים מאדם לאדם. כל אלה מחייבים טיפול ממוקד-חולה ולא ממוקד-מחלה, וקיים צורך בהתאמה אישית של הטיפול לכל מטופל.

על מנת להעניק למטופל כלים לניהול עצמאי של הטיפול, בחברת "תיקון עולם" המספקת קנביס רפואי ברישיון משרד הבריאות, מעניקים לכל מטופל חדש הדרכה לשימוש בחומר. ההדרכה כוללת חלק תיאורטי וחלק מעשי. בחלק הראשון ניתנים הסברים בסיסיים על צמח הקנביס והאופן שבו הוא משפיע על גוף האדם, ועל דרכי השימוש השונות, התוצאות המיוחלות של הטיפול, תופעות הלוואי האפשריות ואופן שילוב הטיפול בשאר הטיפולים הרפואיים ובשגרת החיים. מלבד המידע הפרקטי, מסירת המידע בצורה מקצועית עוזרת למיגור חששות או דעות קדומות באשר לשימוש בקנביס, ומעצימה את ביטחון המטופל בקשר לבטיחות הטיפול וסיכויי הצלחתו.

בהמשך מגיע השלב שבו מתנסה המטופל לראשונה בשימוש בקנביס בליווי המדריך, אלא אם יש התנגדות מצדו או שהנסיבות אינן מאפשרות זאת, למשל כשעליו לנהוג בעצמו. גם אם תופעות הלוואי קלות, עדיף שיהיה לצד המטופל מישהו רגוע ומקצועי שיכול לעזור. ברוב המוחץ של המקרים למטופל אין ניסיון קודם בשימוש בקנביס, ובמקרים רבים אף לא בעישון בכלל. המינון הראשוני הניתן קטן ביותר. במקרים רבים מורגשת ההטבה בסימפטומים ובהרגשה הכללית כבר במעמד ההדרכה.

לאורך השנים במהלכן הדרכתי מאות מטופלים לשימוש ראשוני בקנביס, ראיתי מטופלים רבים יוצאים ממרכז ההדרכה כשהם מחויכים, רגועים ונרגשים. לאחר ההדרכה, המטופל מתחיל תקופת הסתגלות, במהלכה יבדוק את השפעת הקנביס, ויתחיל לשלב את הטיפול בשגרת חייו. מטופלים הזקוקים לרענון ההדרכה או לייעוץ נוסף באים לפגישה נוספת. הדרכה מעלה את סיכויי הצלחת הטיפול, וראוי שתינתן לכל מטופל המתחיל שימוש בקנביס רפואי. כמו כן ראוי לנקוט צעדים שיביאו לכך שמידע רלוונטי יהיה נגיש בצורה סבירה יותר לאנשי הרפואה השונים. בהקשר זה יש לזכור, כי מספר המטופלים הרב מאפשר ריכוז מידע אפידמיולוגי שביכולתו לתרום משמעותית לידע הרפואי בנוגע להצלחת הטיפול ולמידת בטיחותו.

הכותב הינו סטודנט לתואר שני בבריאות הציבור וניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בר אילן, וראש מערך ההדרכה בחברת "תיקון עולם".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 למה מפרסמים את כתבות השיווק העצמי האלה?  (לת) דני ק
  • 07:37
  • 05.02.12

02 תגובה עלמה
  • 08:08
  • 05.02.12

שיווק עצמי זועק לשמיים של חברת תיקון עולם דמעלימה את תופעות הלוואי

03 יעילות הדרכה מנסיון אישי משה מירושלים
  • 08:20
  • 05.02.12

כמשתמש יחסית ותיק (שנה) אני יודע להגיד שההדרכה שקיבלתי בתחילת השימוש בקנביס מלווה אותי עד היום בכל שימוש, המדריכה של 'שאיפה-לחיים' במקרה שלי נתנה לי את הכלים להתמודד עם תופעות הקשורות לעישון הקנביס.

04 נראה שבהחלט כדאי להרחיב את השימוש בקנביס (חשיש) רפואי לטובת החולים  (לת) יונה קורח
  • 08:27
  • 05.02.12

05 כתבה יבשושית  (לת) אורן
  • 08:29
  • 05.02.12

06 חפש את הכסף, כל עוד חברות התרופות לא ירוויחו 1000% על פטנט של חומר פעיל כלשהו בקנאביס הן לא ישכנעו את הרופאים לנגוס בפרנסתן  (לת) מאמר מעולה
  • 08:45
  • 05.02.12

  •   אז מה? תכלס
    • 16:25
    • 05.02.12

    אז מה אם קנביס הוא פלא טבעי שיכול לשמש כתרופה טבעית להמון מחלות, כמו גלאוקומה ואסטמה לדו'. משכך כאבים הרבה יותר טוב ממורפיום, וגם לא ממכר.

    אז מה אם אפשר לקחת מלא שוטרים "גיבורים" שהורסים את חייהם של סטודנטים, הורים לילדים ועוד שלל אוכלוסיות נורמטיביות, ולתת להם להתמודד עם פושעים אמיתיים.

    אז מה אם אפשר למכור את התרופה הזאת בבתי מרקחת למסות אותה, ולהכניס כסף לקופת המדינה.

    אז מה אם אפשר לתת לקנביס מעמד של סם חוקי כמו אלכוהול וסיגריות, ולהפיל את ארגוני הפשע.

    אז מה אם אפשר למכור את הקנביס בבתי מרקחת ולמנוע מילדים להפגש עם סוחרי סמים ולמעזר את הסיכויים שלהם לנסות סמים כמו הרואין.

    אז מה אם אפשר לתת לקנביס מעמד חוקי ולתת לאזרח לבחור בעצמו מה הוא יעשה עם הגוף שלו.

    אז מה אם כל זה נשמע כמו רעיון מעולה? איך בדיוק זה אמור להביא כסף לחברות התרופות? מה תעשה הרשות למלחמה בסמים עם גדודי השקרנים שלה? איך בדיוק המשטרה אמורה להתמודד עם עבריינים אמיתיים?

07 משהו צריך ללמוד איך להכין אינפוגרפיקה סמי סביב
  • 09:48
  • 05.02.12

או לפחות לדעת לעשות "קרופ" כמו שצריך

08 "כתבה אובייקטיבית" ? ניגוד עניינים ברור !!! THC
  • 09:58
  • 05.02.12

כרופא המטפל בחולים זכיתי לראות את יתרונות הקנביס. ולמרות זאת, המצב כרגע מחריד. למעט מיעוט קטן שנהנה מהאפקט נוגד הבחילה והכאב ומעורר התאבון של החומר, ישנו המון רב של מתחזים ופרזיטים במקרה הטוב ועבריינים של ממש במקרה הפחות טוב, שמנצלים את טוב ליבם של הרופאים, ואת הטיפשות של המדינה. שכמו בכל דבר נכנעה לסחף פופוליסטי, ואשרה קנביס רפואי ביד רחבה לאנשים שפשוט רוצים להיות היי על חשבון כ ו ל כ ם !! ידוע לי ממקור ראשון כמה עולה גרם קנביס רפואי בשוק השחור, וזה יקר, וזה מהכיס שלכם ! וכל זה עוד בלי להזכיר את הנזק הנגרם מקנביס ואת האנשים שפגשתי במחלקות סגורות בגללו. זה לא נרגילה של טבק תפוחים....זה (גם) דופק את המוח, באופן בלתי הפיך...

09 הכותב עושה תואר 2 בבר-אילן. מעניין אם יש לו בגרות...  (לת) יאיר לפיד
  • 10:29
  • 05.02.12

10 שימוש בקנביס רפואי sam-t
  • 10:47
  • 05.02.12

ניגמלתי מעישון סיגריות לפני כעשרים שנה...חשתי סלידה קשה משימוש בקנביס בעישון, אךלאחר מספר שבועות של עישון ושיעול,וחוזר חלילה. נראה שהגוף הסתגל,ולמד להפיק את המיטב מהתרופה...כבר חודש ויותר,ללא אופיאטים ,... נהגתי לצרוך מעל-7-8 מנות ביממה לשיכוך כאבים...והתרופה ממלאת את מקום המשככים בהצלחה יתרה ...

11 במקרים רבים מורגשת ההטבה בסימפטומים ובהרגשה הכללית כבר במעמד ההדרכה. האמנם? מניסיון אישי זה שונה. לי אישרו את הקנאביס וקיבלתי את הסיגריות לטיפול. לא חשתי שום הטבה גם אחרי מספר שבועות. מה שכן, זה גרם לי לשיעול נוראי ולקוצר נשימה. בהמלצת מדריכה קיבלתי את השמן בטיפות ששמים תחת הלשון. מה אגיד ומה אומר, זה היה כמו לשים אפר סיגריות בשמן תחת הלשון. זה חרך לי את הפה והלוע. בכל זאת ניסיתי מספר ימים והפסקתי לגמרי, כי זה ממש לא הועיל לי נגד הכאבים וגם לא לשינה. אז... אולי לא לכל אחד זה מתאים, ואולי החומר שאמור להשפיע לא נמצא שם....... לא ברור.  (לת) נשגב מבינתי.....
  • 11:20
  • 05.02.12

12 זאת צביעות-אם השמוש בקאנביס אינו מסוכן, ואין לו תופעות לוואי-אפשר לעשותו חוקי משתמש לשעבר
  • 11:59
  • 05.02.12

מניסיון-השמוש בסמים רכים ממכר, מוריד מיכולת התפקוד של האדם, ולטווח ארוך פוגע בתפקוד האדםץמביא לנאורוזה וחרדות ביום. זהו סם לכל דבר. נכון שהוא מיקל על הכאבים.אבל כך גם מורפיום...אזור להקל במתן מרשמים לסמים רכים...

13 החשש של הרופאים הוא שהם יישארו בלי תעסוקה אם הקנביס יהיה חוקי BJ PEN
  • 13:41
  • 05.02.12

ולא רק הם: כל תעשיית התרופות בארץ יעמדו על הרגליים האחוריות במידה וזה יהיה זמין לכל חולה,בינתיים הם מעדיפים לדחוף לכם כימיקלים ותרופות ממכרות פי מיליון רק בכדי לשמור על המונופול שלהם!!!

14 הצעד הבא חייב להיות לגליזציה של החשיש אור לנו
  • 13:44
  • 05.02.12

מדוע עלינו לחקות בצורה עיוורת את האמריקאים שאוסרים שימוש תרפויטי במריחואנה מכיוון שהיא מוגדרת כסם משכר? הם ניסו גם למנוע את השימוש באלכוהול, בתקופת הפרוהיבישן הזכורה לדראון, שתוצאתה היחידה היתה הפיכת המאפיה לאימפריה. לגליזציה של החשיש תקל בראש וראשונה על חולים הזקוקים לחשיש להקלת כאבים ותופעות לוואי של טיפולים קשים, שלא יצטרכו להגרר לתחנת חלוקה מורשה יחידה ולהמתין שעות לתורם. היא תסיר את כתם העבריינות ואת החשש מתיק פלילי מעל רבבות ישראלים המשתמשים בחשיש, ממש כפי שהם שותים וודקה, שהיא דווקא לגאלית ונמכרת בכל סופרמרקט, ותבתק את הקשר הגורדי הממאיר בין החשיש, שהוא סם קל ובלתי מזיק לבין סמים קשים, שסוחרי החשיש, נציגי עולם הפשע, מנסים לדחוף למשתמשים כדי להגדיל את רווחיהם ואת תלות הלקוחות בהם. כמי שמעולם לא נגעה בחשיש ואין לה כוונות להתחיל עכשיו אני קוראת לכנסת להתיר שימוש בלתי מוגבל בחשיש. השלב הבא וההגיוני יהיה חלוקת סמים קשים, בעיקר הרואין, בידי משרד הבריאות לנרקומנים רשומים, כדי לסלק את ידי עולם הפשע מעיסקי הסמים בכלל. עירית ציריך היתה הראשונה לפני יותר מעשור. הניסוי הוכתר בהצלחה מרבתי, כך נוהגים היום במדינות מתקדמות באירופה.

15 למגיב 11: אתה מתחזה ושרלטן!! BJ PEN
  • 13:45
  • 05.02.12

נתחיל עם התגובה שלך שרצופה בשקרים(שמן קנאביס?? באמת?? אתה חושב שמישהו קונה את זה?),זה נראה די שקוף ש"מישהו" ביקש שתגיב פה בצורה שלילית כנגד השימוש כי יש כל כך הרבה פירגון לצמח
תגיד אתה נציג של טבע נכון?

16 גראס לטיפול בטראומות אומן
  • 14:05
  • 05.02.12

אעיד על עצמי שגראס באופן מבוקר גרם לי לחפור בעמקי נשמתי ולהפטר מטראומות ילדות שהלכו איתי לכל מקום .  

17 המריחואנה לא עזרה לאימי ז"ל א
  • 14:15
  • 05.02.12

אימי סבלה מכאבים כתוצאה ממחלת הסרטן. היא ניסתה את החומר וזה לא עזר לה. כנראה שלא אצל כולם זו כזו הצלחה כפי שמתארים.

18 תיקון עולם ולגילזציה בכלל סתם אחד שיודע
  • 14:21
  • 05.02.12

אף אחד לא עושה את זה לשם שמים, מי לטובת כסף או מי לטובת רשיון או גישה למריחאונה רפואית..
מדוע עיתון רציני כמו הארץ לוקח על עצמו כתבות חסות לתיקון עולם???!
יש עוד מספר מגלי מריחואנה, טובים יותר או פחות.. מדוע תיקון עולם?!
מעבר לכך, עם כל הכבוד לתואר שני ניהול מערכות בריאות, זה לא נותן הסכמה לחלק תרופות או לחלק עצות איך להשתמש בהם, המקצועות הידועים שמשמים לכך הם רופא ורוקח, אמנם לשניהם קשה להתקבל ועוד יותר קשים הלימודים אבל מה לעשות, לשמחתנו , לא סטלנים מנהלים פה את העניינים..
אם מריחואנה רפואית היא תרופה - יגורשו כל הסטלנים\לוביסטים\ פוליטיקאים מתוסכלים וכו..
שמשרד הבריאות יעשה סדר...

19 ועוד לא דיברנו על המפ איתן
  • 22:28
  • 05.02.12

שכולנו מפסידים כלכלית, חברתית וסביבתית מאי גידולו ההמוני , בגלל הטמטום ותאוות הבצע של (כמה מ)האמריקנים וגרוריהם. ראו למשל בתור התחלה מהויקיפדיה בעברית http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%A0%D7%91%D7%95%D7%A1 ובאנגלית http://en.wikipedia.org/wiki/Hemp ושם גם יש קישורים נוספים . בשורות טבות שיהיו לנו

20 נראה כי לסוחרי הסמים יש לוביסטים בכנסת ולכן הכנסת אינה מוציאה את המריחואנה מרשימת הסמים המסוכנים.האסור הקיים היום מעשיררררר את סוחרי המריחואנה בממדים שלא ישוארו.גידול עצמי של מריחואנה עולה כמה שקלים לשנה וקל יותר לגדלו מאשר לגדל כרוב.  (לת) עדד
  • 23:03
  • 05.02.12

21 מריחואנה רפואית לכולם!! לכל מי שרוצה יש זכות להחליט בין זה לבין הכימיקלים של "טבע" sr dr
  • 08:30
  • 06.02.12

או כל חברת תרופות אחרת
זה לא מזיק זה כבר מוכח שיש למריחואנה המון יתרונות בריאותיים גם נגד סרטן כאשר ממצים ש מן חזק מן הצמח
מריחואנה רפואית לכולם!!! בלי המתנות וסחבת בירוקרטית

22 יש לא מעט בלוף בקנאביס הרפואי. החומר שאמור להשפיע לא מדויק וושונה מסוכן לסוכן. אולי כי הם רוצים למכור יותר את מה שעולה להם מעט כסף לגדל?  (לת) יכול להיות?
  • 19:14
  • 06.02.12

23 עושה רושם שיש כאן כמה סוכנים ומפיצים של הקנאביס שמגיבים בצורה פוגעת במגיבים אחרים שכותבים עובדות. חמדנים שכמותכם תרגיעו......  (לת) פויה לכם
  • 19:16
  • 06.02.12

24 אחריות ומידות ואנגו
  • 02:42
  • 09.02.12

מי שרוצה שיחליט לבד! די לשוק השחור. במחיר של אקמול בפארם הקרוב או דרך ספק כמו שאיפה לחיים או בבית כי לכל אחד יש זן מתאים שאגב קיימים זנים רבים. כמובן שיודפס אלון שימוש ואזהרות. אולי נזכה לראות קצת מוצרים מהמפ עוד השנה.

25 If not for your writing this topic could be very cnoovulted and oblique. Nay
  • 14:01
  • 23.02.12

If not for your writing this topic could be very cnoovulted and oblique.

26 בוא אני יגיד לך גם למה שום רופא לא מתי'יחס לזה יותר מידי ברצינות ציון בובליל
  • 18:55
  • 29.02.12

על כל תרופה שהוא מספק ללקוח הוא מקבל כסף..המריחואנה , היא כל כך איכותית וטובה וזה צמח שנועד לגדולות(ולא רק בריפוי, עושים ממנו שמנים בדים חזקים במיוחד דפים ועוד...וכל זה בנסוף לזה שהוא צמח שקל מאוד לטיפוח וגידול) זה צמח מעולה רק שהממשלה יודעת את זה יותר מידי טוב...ופה הבעי'ה...חברות התרופות יודעות את זה וסגרו עם הממשלה שלא יאשרו את זה(זה התחיל באר"ה והתפתח לאירופה ומשם לכל העולם...כולם הולכים אחרי העדר) ככה חברות התרופות יושבות בשקט ומוכרות לנו רעלים למינהן(תרופות פיסכיאטריות ורוב הכדורים של היום זה רעללל וזה ברמות של סמים כבדים פי כמה וכמה ממריחואנה)
זה בידיוק כמו הסיפור של הרכב החשמלי...שהומצא בתאכלס לפני כ 2 עשורים...אבל משום מה לא יצא לפועל...וכי למה אתם שואלים? כ-ס-ף...לא בריאות ולא כלום..אם הי'ה יוצא כזה רכב לפני עשרים שנה היום לא הי'ה צריך דלק והרבה הרבה ה-ר-ב-ה חברות של דלק ורכבים ענקיות היו קורסות ועכשיו התחילו למכור לנו חארטות כמו הי'יבריד...שמזי'ינים אותנו במחיר אבל לא ממש עוזרים להתחממות הגלובלית...

פעילות
המלצות
הפופולריות בבריאות
פרסומת