מחקר מפריך את מיתוס הקשר בין מזון מטוגן למחלות לב

מחקר שנמשך 14 שנה וכלל 40 אלף נשאלים בספרד לא מצא קשר בין אכילת המזון עתיר השומן למחלות - בתנאי שמדובר בשמן זית או חמניות

מחקר מקיף שנערך בספרד מפריך את המיתוס לפיו אכילת מזון מטוגן בתדירות גבוהה גורמת למחלות לב. מנתוני המחקר שנערך באחרונה בספרד וממצאיו פורסמו בכתב העת הרפואי British Medical Journal, לא נמצא קשר בין תדירות הצריכה של מזון מטוגן, ובייחוד כזה שטוגן בשמן זית או בשמן חמניות, לבין מחלות לב חמורות.

בין השנים 1990 ל-2004, נבדקו למעלה מ-40 אלף איש בספרד, כשני שליש מתוכם - נשים. המשתתפים נשאלו באיזו תדירות הם צורכים מזון מטוגן, בין אם בחרו לאכול בבית או בחוץ. לאחר מכן נבדקה זיקה אפשרית בין אכילת מזון מטוגן על בסיס קבוע להסתברות שהנבדקים יחלו במחלות לב.

משתתפי המחקר התחלקו לארבע קבוצות, שנעו בין לפי מידות אכילה שונות של מזון מטוגן, אולם לא התגלו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בכל הנוגע למחלות לב. בסך הכול נמנו כ-606 מקרים של מחלות לב בקרב הנבדקים, אך אלה התחלקו בין הקבוצות באופן שווה. לפיכך הסיקו החוקרים כי "במדינה ים תיכונית כמו ספרד, שבה נפוץ ביותר השימוש בשמן זית ושמן חמניות, ומזון מטוגן נצרך בה בשפע, לא נצפה כל קשר בין אוכל מטוגן לאחוזי תחלואה גבוהים במחלות לב או למוות".

עשו לנו לייק וקבלו חדשות ופרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

בהתייחס לממצאים, אמר פרופסור מייקל ליצמן מאוניברסיטת רגנסבורג בגרמניה, כי גם בשני מחקרים אחרים שנערכו בנושא לא מצאו קשר בין הדברים. לדבריו, "לימוד הנושא הראה שאין בסיס מדעי למיתוס הקושר בין מחלות לב לאכילת מזון מטוגן".

עם זאת, אין פירוש הדבר שלאכילת מאכלים מטוגנים לא יהיו השלכות בריאותיות. מזון מטוגן ידוע כעתיר קלוריות, ונמצא כגורם מרכזי ללחץ דם גבוה ולהשמנת יתר. משתתפי המחקר שבספרד טיגנו, לעומת זאת, בשמן זית או בשמן חמניות טריים - שהם שמנים צמחיים בלתי רווים.

צוות החוקרים ציין כי הממצאים נכונים בעיקר למדינות ים תיכוניות עם הרגלי תזונה דומים לשל ספרד, ומשקפים פחות אוכל מהיר בסגנון אמריקאי, שעובר בדרך כלל טיגון חוזר ונחשב לעתיר בשומני טראנס. "באופן כללי", ציינו, "אנו ממליצים להמעיט באכילת מוצרי מזון המכילים שומן רוויי כגון חמאה, שומן מן החי או שמן דקלים ולהמירם במוצרים המכילים שומן לא רווי כדי לשמור על רמת כולסטרול נמוכה". בנוסף, הודגש כי אין תחליף לתפריט מאוזן, הכולל אכילת ירקות ופירות והמעטה במזון שמן כדי לשמור על לב בריא.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לא ברור אחת, גרפיקאית
  • 12:46
  • 05.02.12

למה להשתמש בתמונה של אנשים עם פנים גלויות, אם אין להן קשר לכתבה. אי אפשר היה להוציא תמונה ממאגר תמונות?
מכוער ולא מקצועי

02 בקרוב: מחקר מפריך את המיתוס העממי שמחלות גורמות למוות.  (לת) יניב
  • 13:17
  • 05.02.12

03 מז'תומרת "לעומת זאת"? לא לבלבל את הציבור
  • 15:01
  • 05.02.12

טוב יש כאן שני עניינים. האחד: שומן רווי ושומן טרנס שמזיקים ללב ולעורקים יותר משמנים צמחיים, והשיוש בשמן זית או חמניות אכן מנטרל את הנזק הזה במידת מה. מצד שני, מזון בטיגון עמוד סופח שמן רב והוא עתיר בקלוריות וגורם להשמנה שאף היא תורמת למחלות לבץ בקיצור, עדיף לא לטגן.

04 הכותרת מטעה ושקרית. נהייתם ווינט?  (לת) יש ויש
  • 16:03
  • 05.02.12

05 לפחות הסירו לנו את רגשי האשם.נאכל צ'יפס מטוגן בשמן חמניות ונהנה כמו שצריך.חלאס להפחיד אותנו  (לת) מתים פעם אחת
  • 16:20
  • 05.02.12

06 מי מימן את המחקר? מקדונלדס?  (לת) שיפרה
  • 16:29
  • 05.02.12

07 בפרק הבא: חמחקר חדש חושף - מזון מטוגן לא משמין! (ובהערת שוליים: מדובר כמובן רק במזון שטוגן במים מינרלים וללא טיפת שמן)  (לת) זכות הציבור לדעת
  • 19:59
  • 05.02.12

08 את רוב המחקרים הללו אפשר להפריך באצבע אחת. רובם לוקים בכשלים לוגיים כאלה ואחרים  (לת) אבי
  • 23:52
  • 05.02.12

09 וודי אלן אמר את זה כבר בשנות השבעים בסרט 'ישנוני'  (לת) זקנה שזוכרת
  • 05:16
  • 06.02.12

10 כן, בטח ועכשיו אני ממש מאמינה שאפשר לזלול Titi Tubulina
  • 04:08
  • 07.02.12

אני מדמיינת כמה מנועים אינטרסנטים פעלו כאן בשביל להמציא את המחקר, מהכמה נתונים התעלמו ולאורך כמה שנים חקרו. חופשי מחקר ממומן. מי שמבין בתזונה בריאה יודע שטיגון מזון עוקר אותו מערכיו התזונתיים ומוסיף לו כולסטרול ורעלינים אחרים. אפשר לאכול פה ושם ומעט מאוד, אבל בכללי עדיף לאכול מזון מבושל, מאודה, טרי או מטוגן במים - שזה טרנד בריא. רק שחברות השמן והמזון המהיר צריכות להמציא מחקרים מהתחת - כדי שימשיכו לקנות אצלהם - אז הנה מחקר שחקר הדוקטור מקדונלד. תאמינו לו?

פעילות
המלצות
הפופולריות בבריאות
פרסומת