מחקר מקיף מאבחן זיקה בין הפרעות נפש ליצירתיות

החוקרים קבעו שהסיכון למחלות נפש בבעלי מקצועות יצירתיים גדול משמעותית מכלל האוכלוסייה, בין השאר בשל דפוסי מחשבה המקושרים לסכיזופרניה

קשה לעקוב אחר הרשימה המתארכת של אמנים, ולחלופין גם מדענים, שתועדו או אובחנו רפואית עם הפרעות נפשיות. בעבר נמצאו קשרים בין הפרעה ביפולרית (מאניה-דיפרסיה) לאמני עבר דגולים כמו המלחינים לודוויג ואן בטהובן ורוברט שומן, הסופרת וירג'יניה וולף, הפיזיקאי אייזק ניוטון והשחקנית ג'ודי גרלנד. כמו כן, תועדה גם נטייה מוגברת להפרעות נפשיות בקרב קרובי משפחתם של אמנים ומדענים, למשל, במחלת הסכיזופרניה אצל בנו של המדען אלברט איינשטיין ובתו של הסופר ג'יימס ג'ויס. בשנים האחרונות אף רווחה תופעת האמנים המקדמים את הקריירה תוך אזכור משבר נפשי יצרי בעברם. עתה מגיע מחקר חדש המחזק את המגמה.

החוקרים ממכון קרולינסקה בשוודיה בחנו את הקשר בין מקצועות יצירתיים, לרבות אמנותיים או מדעיים, לבין הפרעות נפשיות שונות. במחקר המתפרסם החודש בכתב העת Journal of Psychiatric Research, נאספו נתונים על 1,173,763 נבדקים. החוקרים מצאו עדות לקשר בין הפרעה ביפולרית לבין נטייה לעסוק באמנות או במדע, לרבות רקדנים, צלמים, מעצבים, סופרים וחוקרים.

 

בניתוח פרטני של בעלי מקצועות יצירתיים נמצא כי קיים קשר בין קבוצת האוכלוסייה הזאת למחלות נפש בקרב קרובי משפחתם ובייחוד הורים, אחים ואחיות וצאצאים. נמצא כי הסיכוי שלבעל מקצוע יצירתי יהיה הורה חולה סכיזופרניה גבוה ב-51 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית וסיכון גבוה ב-26 אחוזים לאח או אחות הלוקים במחלה.

לפי המחקר, לעוסקים במקצוע יצירתי יש גם סיכוי גבוה ב-11 אחוזים להורה הסובל מדיכאון קליני; סיכון גבוה ב-5 אחוזים להורה הסובל מחרדה כללית; סיכון גבוה ב-39 אחוזים לאח או אחות הסובלים מאוטיזם; סיכון גבוה ב-21 אחוזים לצאצא הסובל מהפרעת קשב וריכוז (ADHD); סיכון גבוה ב-10 אחוזים להורה שהתאבד וסיכויים גבוהים יותר בעשרות אחוזים לפתח הפרעת אכילה מסוג אנורקסיה נרווזה.

ניתוח מעמיק עוד יותר העלה כי למדענים יש סיכון גבוה ב-48 אחוזים לאח/אחות שיסבלו מאוטיזם; לצלמים סיכון גבוה ב-51 אחוזים לצאצא עם הפרעת קשב וריכוז, סיכון של 51 אחוזים להורה עם אנורקסיה וסיכון גבוה פי 2.05 לצאצא הסובל מהפרעת האכילה; לשחקנים סיכון גבוה ב-57 אחוזים לצאצא שיסבול מאוטיזם וסיכון גבוה ב-66 אחוזים לצאצא שיסבול מאנורקסיה.

לסופרים תועד סיכוי גבוה פי 2.09 לסבול מסכיזופרניה וסיכון גבוה ב-64 אחוזים למחלה אצל הורה וב-87 אחוזים למחלה אצל אח או אחות. כמו כן, סופרים נטו לסבול ב-54 אחוזים יותר מהאוכלוסייה הכללית מדיכאון, ב-38 אחוזים יותר מחרדה, פי 2.45 יותר בהפרעות קשב וריכוז ו-41 אחוזים יותר מאנורקסיה.

לדברי סיימון קייגה (Simon Kyaga), דוקטורנט במכון קרולינסקה והחוקר הראשי, "הממצאים נותנים סיבה לחשוב מחדש על גישות כלפי הפרעות נפשיות. אם נלקח בחשבון שמחלה עשויה להיות מועילה לאדם, זה פותח את הדרך לגישה טיפולית חדשה כלפיה. במקרים אלה, הרופא והמטופל צריכים להגיע להסכמה מה יטופל ובאיזה מחיר".

לקשרים הענפים בין הפרעה נפשית לבין אמנים ומדענים וקרובי משפחתם מספקים החוקרים כמה הסברים, לרבות הקשר המוכר שבין יצירתיות לבין נטייה למחשבה אסוציאטיבית, המאפיינת גם הפרעות נפשיות שונות, ובייחוד סכיזופרניה, הפרעה ביפולרית ואוטיזם. כן מייחסים החוקרים את הממצאים לנטייה להצליח, שהיא חזקה יותר בקרב חלק מהסובלים מהפרעות נפשיות.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מעניין! תודה  (לת) אמן
  • 06:38
  • 17.10.12

02 שטויות. מה שגורם למחלות נפש זה לא היצירתיות אלא שמן מכוער עקום ולוזר
  • 06:40
  • 17.10.12

הדרישה של העולם המערבי המודרני מכל אדם להיות בנוי באותו שטאנץ אחיד: רזה, גבוה, שמח, אקטיבי, פוזיטיבי, ומצליח. אין חיה כזאת!

03 בקיצור -טיפש זה בריא.  (לת) מופרע
  • 07:17
  • 17.10.12

04 ידעתי!  (לת) עידו
  • 07:33
  • 17.10.12

05 יש קשר בין סאדיזם וניהול?  (לת) יוני
  • 07:36
  • 17.10.12

06 כלי נהדר להתעשרות או כבוד ושום דבר מבחינה מציאותית הפרעה נפשית זו המצאה אנושית
  • 07:39
  • 17.10.12

לכל אחד מאיתנו יש קשרים אחרים במוח, ושינויים כאלה ואחרים בהורמונים ובהרכב הכימי ובתולדות חיינו. ממציאי השיטות ל"אבחון" קבעו מהו סרגל המדידה של הנורמה החברתית-תרבותית והחלו להוציא אנשים אל מחוץ לגדר. אנשים שנמצאים בתחום הנורמה הם בדר"כ אנשים קונפורמיסטים, הולכים בתלם. לפיכך הם ילכו לעבוד במקצועות פרגמטים ויחנכו את ילדיהם לפי הנורמה. סרגלי המדידה הומצאו גם לקביעת נורמה בבדיקות דם, מיהו עני ועוד.

07 אכן קשה להיות אדם חושב ולא להיות בדיכאון או מינימום דיכדוך ממצב הטמטום והרוע של מנהיגינו והתאגידים ששיחדו אותם. אבל לא נורא. החיים תמיד נגמרים בסוף.  (לת) משורר ומוסיקאי
  • 07:42
  • 17.10.12

08 זה מובן מאליו אלמנטרי
  • 07:46
  • 17.10.12

הכורח ליצור ולחדש נובע מאי הסתפקות בקיים, ובשביל זה צריך להיות לכל הפחות "לא רגיל", ופעמים רבות דיכאוני או חרד או חולה נפש.

09 פצצה. השאלה היא אם המחלה היא כתוצאה או כסיבה.  (לת) מענין מאד
  • 07:47
  • 17.10.12

10 מסביר הרבה מההתנהגויות של האומנים בארצנו.  (לת) אלון
  • 07:58
  • 17.10.12

11 ל"מחלת נפש" היא תוצאה של הפיסיות שלנו והמפגש שלה עם המציאות. אמנות היא דרך להתמודד היא לא הסיבה. כתבה שמקומה במדור רכילות.  (לת) שי
  • 08:01
  • 17.10.12

12 אין שום יצירתיות בצילום העסקן
  • 08:13
  • 17.10.12

יש, והרבה, יצירתיות בציור, אבל לא במקרה של לוסיאן פרויד שהיה הצייר הגרוע ביותר אי פעם.

13 ממתי אוטיזם הוא הפרעה נפשית?  (לת) גיא
  • 08:23
  • 17.10.12

14 "לצלמים סיכון גבוה ב-51 אחוזים לצאצא עם הפרעת קשב וריכוז" קשקוש
  • 08:27
  • 17.10.12

לודוויג ואן בטהובן, איזאק ניוטון, ומה על סוקרטס? אבחון מצבם הנפשי ואפילו קביעה מדויקת של ה IQ שכביכול נחנו בו של אישים מההיסטוריה ממרחק של מאות שנים הם תופעה רחוקה מאד מעיסוק מדעי. כשרוצים, מוצאים תמיד הוכחה לתאוריה, אבסורדית ככל שתהיה. בניגוד ל"מחקר השוודי" המתואר כאן מעניין לקרוא את דבריו של הפסיכולוג קוין דאטון בסיינטיפיק אמריקן , גליון אוקטובר 2012
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=what-psychopaths-teach-us-about-how-to-succeed

15 הגיע הזמן לנתב את ההפרעות הנפשיות לקוטב החיובי שלהן זיוה דינה - מנכ'ל קשב ADHD
  • 08:27
  • 17.10.12

www.adhdindex.co.il

16 התבלבלתם: הבורגנים הם חולי הנפש, על שהם מוכנים לחיות חיים משמימים כל כך, שכולם ריצה אחר ג'יפ 4X4. האנשים היצירתיים הם השפויים!  (לת) שי
  • 08:30
  • 17.10.12

17 מוחות אפלים רואים מעבר לקיים שירלי
  • 08:31
  • 17.10.12

המוחות האפלים והמעוותים רואים מעבר לקיים ולכן מאוד יצירתיים. מצד שני הם יוצרים הרבה פחדים וחרדות. אלו שני צדדים של אותה מטבע.

18 המחקר הזה מועמד מוביל לפרס האיגנובל של השנה.  (לת) רדיו צדף
  • 08:31
  • 17.10.12

19 אני מכיר שני אנשים שהם חולה נפש והתמונות שהם ציירו היו מהממים  (לת) אילן
  • 08:54
  • 17.10.12

20 התמונה של גים מוריסון אינה מתאימה למאמר.  (לת) אשר יגורתי
  • 09:04
  • 17.10.12

21 הפרעות נפש ויצירתיות חגי שודרון
  • 09:16
  • 17.10.12

נטיה להצליח - התכונה המובהקת ביותר שהחברה מעודדת ומטפחת וזה מובן לנו מאליו כי הרי איך אפשר שלא לעודד תכונה מבורכת כזאת! אך צריך להפנים את העובדה שככל שהאדם מאמץ את ההזמנה והופך אותה לכורח ולמקור לערך העצמי האולטימטיבי שלו אזי מובטחת לו סכיזופרניה מפוארת. מהסיבה הפשוטה שהוא אף פעם לא יהיה מסופק.. אכן, זה ידוע אך קשה להודות בכך, 99 אחוז מהאוכלוסיה נמצאת בסכיזופרניה ברמה כזו או אחרת! חגי

22 מה שהמחקר הזה מוכיח הוא את מה שטענתי מקטנות: אנשים נורמליים הם האנשים הכי משעממים  (לת) ירושלמי
  • 09:19
  • 17.10.12

23 עדיין מתעלמים מהפרעת קשב?! מה יהיה? ברברלין
  • 09:31
  • 17.10.12

הפרעת קשב היא ההפרעה הנפוצה מכל אלה, ויצירתיות קשורה אליה באופן ישיר בגלל מחסור בדופמין שעוזר לחשוב "רגיל" ולכן הסובל ממנה צריך לחשוב בדרך אחרת כדי להגיע לפתרון. כל שאר ההפרעות שדיברתם עליהם, אם הייתם בודקים קצת בספרות מקצועית, הייתם רואים שקשורים להפרעות שנדבקות להפרעת קשב וריכוז והשכיחות שלהם נמוכה בהרבה מהפרעת קשב. כבר פעמיים השבוע שאתם מצוטטים מאמרים מקצועיים ומתעלמים כמעט לחלוטין לתמונה הגדולה... מצפה יותר מ"הארץ"

24 מי יתן והמחקר מסמן את התקדמות בטיפול בחולי נפש איילון
  • 09:35
  • 17.10.12

לכוון שלא ידכא את הרוח שלהם ולא יעכל את היצירתיות.

25 אולי בגלל שנורמאליות מוגדרת במונחים של תפקודיות ממ אלברט
  • 09:37
  • 17.10.12

ממוצעת על ידי פסיכיאטריים. לא רק חשיבה לא קונבנציונאלית ויצירתיות אלא מגוון חוויות ודפוסים די נפוצים מוגדרים כפתולוגיים

26 מחלות נפש??זהו ביטוי או קביעה אומללה של חברה שאינה יודעת להתמודד עם אלה שלא ממש "בא" להם על ה"נורמטיביות" ההורגת כל זיק של יצירתיות מגיל הרך.החירות התודעתית זאת שאינה מוכנה להיכנע לתכתיבי הנורמאליות מולידה אומנים ויוצרים גאונים..כמה מהם דוכאו בראשית ימיהם? לא הייתה להם העוצמה לעמוד על מקוריותם מול המכונה הדורסנית של השטחת התודעה משימה לאומית ראשונה במעלה..פרויד החזיק בידו את הכלי האולטימטיבי לשחרור האדם מכבלי התודעה הכלואה המותנת והמהונדסת .אלא שהוא כנראה פחד מן התוצאה והוביל את מטופליו להשתלבות בחברה.לכך קראו נורמאליות ובריאות נפשית.לצערנו.  (לת) פלוטו
  • 09:37
  • 17.10.12

27 לא יכול להיות שבגלל שיש יותר נשים שעוסקות במדע אריאל
  • 09:39
  • 17.10.12

זה מעלה את אחוז הסובלים מאנורקסיה?

28 לפי הממצאים סביר שהחוקרים עצמם לוקים בנפשם בבה
  • 09:40
  • 17.10.12

מה זה אומר על תוקף הממצאים? ואם אין תוקף, אז פחות סביר שהם משוגעים?

29 בקיצור, לכו להייטק ותקבלו את ההתקף לב או הסרטן שלכם בגיל 45, או שפשוט תלמדו ראיית חשבון ותמותו משעמום  (לת) ישי
  • 09:54
  • 17.10.12

30 תוהה Tzvi
  • 09:58
  • 17.10.12

מעניין מה עדיף להיות עם מחלה מרחפת מעל הראש והצליח או להיות אדם רגיל

31 צריך לחקור את הקשר בין אומנים לבין אגו (ואז יובן למה הם אוהבים להשפיל אותנו)  (לת) מ1.
  • 09:59
  • 17.10.12

32 ??? למדענים יש סיכון גבוה ב-48 אחוזים לאח/אחות שיסבלו מאוטיזם; כתבה לא ברורה  (לת) ג'ק
  • 10:04
  • 17.10.12

33 לא ברור הקשר שמוליק
  • 10:23
  • 17.10.12

לפי נתוני הכתבה, לא ברור כלל מה הקשר בין אנשים העוסקים בפעילות יצירתית לבין ההשפעה על קרובי משפחתם. האם פעילותם גרמה לבעיות נפשיות אצל בני משפחתם או ההיפך, ואולי ייתכן כי הדבר נובע בכלל בעניינים תורשתיים שעוברים מאב לבן? לא ברור.

34 כדי ליצור משהו חדש יש לחשוב באופן שונה מהמקובל. ככל שהנטיה הטבעית לכך גבוהה יותר כך עולה גם היצירתיות, וגם הסכנה הנפשית. הרבה אנשים מוכשרים סובלים מתיוג של משוגעים או מוזרים וסובלים כל חייהם מיחסה של החברה כלפיהם. רק חלקם הקטן, אלא שבאמת הצליחו - מוכרים בסוף כגאונים.  (לת) אא
  • 10:26
  • 17.10.12

35 מזל שאני צלם חובב בינוני  (לת) פקפקן
  • 10:27
  • 17.10.12

36 מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא משה
  • 10:31
  • 17.10.12

בניגוד לתפישות מיושנות נראה שהפעם מוסכם על המעורבים במחקר שתוצאותיו דווקא צריכות להבין ליותר שיתוף פעולה הדדי בין ה"מטפלים" ל"חולים" וגם זה משהו

היה נחמד גם אם מישהו היה פעם מצליח להבין כמה דעות קדומות ותפישות מוקדמות והטיות תרבותיות מסתתרות מאחורי הגדרה כמו אסוסיאציה
עצם ההבנה הזאת הייתה יכולה לחסוך שנים של כאב ותסכול וסבל מאנשים שנתפשים בטעות כחולים על ידי סביבתם הקרובה והפסוודו מקצועית

זה לא מקרי שיכולות אסוציאטיביות קשורות ליצירתיות
בגלל שבניגוד לתיוגן כחסרות משמעות הן פשוט מבטאות יכולת הפשטה הרבה יותר רחבה ועמוקה ומציאותית מהממוצע
וכשהסביבה,שנעזרת בגיבוי הפסקני של העיוורון האקדמי,פוטרת יכולות כאלה ואת ההתנהלות שהן משרות כטירוף חסר הגיון אז מכאן הדרך למשברים מתמשכים שמערערים את הזהות ואת תפישת המציאות היא קצרה מאוד
האקדמיה ואנשי המקצוע הם הגורמים העיקריים למחלות נפש

37 מכון המחקר הזה משתתף בתהליך בחירת זוכי פרס נובל?  (לת) יוסי
  • 10:37
  • 17.10.12

38 ועוד בעניין הפרעות נפשיות ויצירתיות עזריאל נתיב
  • 10:45
  • 17.10.12

השחקן. בימאי הקולנוע, ממציא ויזם הווארד יוז, סבל מהפרעות נפשיות קשות.
בצעירותו העמיד אותו הפסיכולוג שלו בפני דילמה, להמשיך עם ההפרעות הנפשיות הקשות, או לטפל בהן ולאבד את היצירתיות השופעת שניחן בה!

39 כשמחפשים תמיד מוצאים קשקוש
  • 10:50
  • 17.10.12

לודוויג ואן בטהובן, איזאק ניוטון, ומה על סוקרטס? אבחון מצבם הנפשי ואפילו קביעה מדויקת של ה IQ
שכביכול נחנו בו של אישים מההיסטוריה ממרחק של מאות שנים הם תופעה רחוקה מאד מעיסוק מדעי. כשרוצים, מוצאים תמיד הוכחה לתאוריה, אבסורדית ככל שתהיה. בניגוד ל"מחקר השוודי" המתואר כאן מעניין לקרוא את דבריו של הפסיכולוג קוין דאטון בסיינטיפיק אמריקן , גליון אוקטובר 2012
> http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=what-psychopaths-teach-us-about-how-to-succeed

40 קשר ישיר בין יצירתיות, אינטלגנציה , רגישות ונטייה לבעיות נפשיות. אך גם קשר ישיר נוסף הרצל
  • 10:53
  • 17.10.12

לבעיות נפשיות, ולפסיכוזות קשר ישיר ליצרתיות, רגישות ואינטלגנציה גבהה.
אך יש גם קשר מובהק לטראומות כמו למשל שרות מיוחד הדורש מאמצים נפשיים כמו התחזות או חשיפה לאירועים קשים . כאשר אירועים כאלו תרחשים בשנים בהם אישיות הניפגע אינה מגובשת דייה גדלים הסיכויים לפגיעות נפשיות המחקר השוודי מוכיח את שידוע והיה מעניין לראותו.
אולי יש למישהוא הקשר או הידיעה כיצד נתן לצפות במחקר ולא רק בכתבה.

41 מחקר חלש ביותר.. מוסיקאי
  • 10:53
  • 17.10.12

אמנים ומדענים הם בעלי יכולת מודעת ומודעים לעצמם - הופך אותם לחרדים יותר משאר החברה (מה שלא תדע לא יכאב לך - זה כואב). כשאין לי פורקן אמנותי אני מרגיש מדוכא יותר - בעיקר בגלל שהחברה מסביבי אינה יצירתית. ומה שהכי מעצבן, שמדכאים את היצר האמנותי וההתפתחותי במחקרים פסיכולוגיים מצוצים מהאצבע. פסיכולוגיה אינה מדעים מדויקים וניתן לסתור את התיאוריה הזו והינף יד לעומת פיזיקה שייקח עוד שנים. החברה כשלעצמה בייחוד בעולם המערבי ובמדינת ישראל סובלת מבעיות נפשיות לא מודעות ואין שום סיבה להפיל את זה על אמנים ומדענים שמוצאים פורקן לבעיות הנפשיות שלהם. גם פשע, זנות, צבא ומלחמות הם תוצר של בעיות נפשיות - ראה ערך ביביברק..

42 תסבירו לי עוד פעם מה הקשר בין אמנים ומדענים ? מני
  • 11:17
  • 17.10.12

זאת אותה יצירתיות? מדענים עובדים עם מתודולוגיות והוכחות, הרבה מהאונה השמאלית. אמנים עובדים בעיקר מהאונה הימנית.

43 זה ידוע - על זה בנויים מוספי סוף השבוע של הצהובונים.  (לת) אמן בלי סיפור משפחתי או נפשי דרמאטי לא מקבל שער
  • 11:27
  • 17.10.12

44 מה שהכי יפה זה שאף אחד לא יודע להגדיר חצי מהמושגים פה אבל מסקנות אין בעיה לתת
  • 11:29
  • 17.10.12

לא סומך בגרוש על מי שמאפיין לי מחלות נפש.
המדע בעת הנוכחית לא מבין דבר וחצי דבר ב"מחלות נפש" ובמקרה הטוב אנחנו נמצאים בחיתולים בתחום זה. עובדה זו כמובן לא מפריעה לפסיכולוגים לסווג ולקפוץ למסקנות על סמך אוויר (ולציבור להריע להם מהצד בזמן שמוכרים לו שטויות).

מחלות למשל קיימות אלפי שנים. מזורים אמיתיים לקח לאדם בערך 2000 שנים למצוא (פניצילין וחיסונים). אפילו סרטן הרפואה לא יודעת לרפא (שזה משהו שיחסית קל לאבחן ויש לו סממנים ברורים).
שלא לדבר על כל שאר המחלות שקלות לאבחון ואף אחד לא יודע לרפא.

במקרה הזה זה נראה הגיוני שאם הצליחו למתוח קשר בין מחלות הנפש לבין גאונות זה אומר שההגדרות מוצלחות.
אבל לא ברורים הרבה דברים בדרך - כמו מי אבחן את המחלות? איך אבחן את המחלות? איך יודעים שאין הטייה באבחון? ועוד דברים רבים...

45 אז נשמע שככל שאתה יותר אינטיליגנטי/יצירתי איכות הגנים שלך יורדים בהדרגה. אולי זה מסביר למה תמיד יהיו יותר אנשים טפשים מאנשים חכמים  (לת) אחד
  • 11:30
  • 17.10.12

46 אני סובל - או נהנה - מאובססיה לחיטוט באף. היש בכל להעיד על סיכוי להצליח בתחום יצירתי כלשהוא ?  (לת) אבי צנעני
  • 11:43
  • 17.10.12

47 מני,מדען אמיתי,בעל ערך,הוא גם אמן,פורצי הדרך יודעים לשלב בין הימין לשמאל  (לת) משה
  • 11:46
  • 17.10.12

48 חוץ מהפרעת קשב שהיא תורשתית, כלום לא מאומת כאן, המחקר הזה לא נראה לי עדה
  • 11:52
  • 17.10.12

לפני שנים פסיכולוג אמר לי שכל מי שעוסק במקצועות שדורשים ביטוי עצמי, הסיכוי שלו ללילדת ילד בעל קוים אוטיסטים נמוך. בא המחקר הזה וסותר. כל יומיים מחקר אחר.
אוטיזם זו תוצאה של הגבלה רגשית במבע.
כמי שעבדה עם אוטיסטים, נוכחתי לגלות שרוב ההורים היו משכילים ושכלתנים. מדענים, עובדי מדינה עו"ד ועוד.


דרך אגב הרבה אנשים שמושכים כיום בחוטים ומאחורי החוטים, הם הורים לילדים אוטיסטים. בקיצור מחקר מופרך. קצת צניעות. אין לנו מספיק ידע ומאידך כל יום עולה לרשת חצי מחקר שמפרוסם בריש גלי, מעיד על עבודה שלא נעשתה.

אין לנו מושג מי יקבל איזה ילד ולמה. ואולי כדאי לחקור יותר למה יש כיום עליה בלידת ילדים אוטיסטים? אולי זה בגלל שיש יותר שחקנים? סתם השערה מחקרית בנוסח המחקר.

49 ?What that has to do with the photo of Jim Morrison  (לת) Benny
  • 12:31
  • 17.10.12

50 קישור למאמר המקורי - לכל מי שמעוניין לקרוא את המחקר מישהו שאכפת לו
  • 12:40
  • 17.10.12

http://www.thementalelf.net/wp-content/uploads/2011/10/Nov-BJPsych-creativity-and-mental-illness.pdf

באופן כללי תמיד תחפשו ב google scholar כל המאמרים נמצאים שם.

51 בעיני הקשר הרבה יותר פשוט בין אומנות לסכיזופרניה ולהפרעה בי-פולארית מבינה קצת
  • 12:51
  • 17.10.12

מדובר בקורלציה, לא בסיבתיות! ביצירתיות ובשני המצבים הללו (שנמצאו קשורים גנטית), כמו שנאמר, ישנה אסוציאטיביות שקשורה ליצירתיות, בנוסף, יש טשטוש גבולות בין מציאות לעולם פנימי. הפסיכוזה, על כל צרותיה, מביאה את האדם לעולמות אחרים ולא מוכרים שיכולים להיות חומר גלם לאומנות. האדם המאני חש בביטחון רב, מסוגל לבטא חוש אומנותי שקודם לכן לא היה בטוח בו. לגבי הפרעות קשב וריכוז: ישנו 'דיבור' על מקצועות ש'מנצלים לטובה את האנרגטיות, בינהם עיתונות וצילום עיתונות. קשר נוסף: אנשים עם מורכבויות נפשיות לעיתים משתמשים באומנות כדי לבטא מורכבות זו. יש אמת בדבר שבראיונות עם 'סלבס' למינהם יש נטייה להפריז בסימפטומים נפשיים כדי להוסיף עניין וצבע.

52 סטטיסטיקה לא אומרת כלום, הפירוש הוא מה שחשוב ובמקרה זה הוא קישקוש: חוקרים סטטיסטים נוטים לבלבל סיבה ומסובב
  • 13:02
  • 17.10.12

אפשר להסביר את הנטיה לעיסוק במקצוע יצירתי - כתוצאה של מצב משפחתי בו הורה דיכאוני או חרדתי, או אח/אחות חולה שדורש הרבה תשומת לב; גורמים לילד למצוא מפלט בעיסוקים פרטיים - לעתים יצירתיים,
או לקושי ביחסים בין אישיים (שמישהו ינסה לבדוק סטטיסטית)
או נטיה להסתגרות ודיכאון, או מחלת נפש או מחלת גוף. השערה זו לא נבדקה, והאפשרות שהילדות השפיעה על האישיות והפתרונות למצוקה (לפעמים גם על בחירת מקצוע) לא הועלתה כהסבר אפשרי - למרות שפרויד העלה את ההשערה לפני יותר ממאה שנים.

53 משה רבנו היה האיש הכי בריא בעולם, חי עד מאה ועשרים, ועד היום לא נס לחה ולא כהתה עינו.  (לת) .
  • 14:04
  • 17.10.12

54 הבעיה האמיתית היא האסוציאטיביות שגורמת לחשיבה להתנהל מעצמה ולכוונים שקשה לשלוט בהם אבל היא גם המפתח להמצאתיות יצירתיות והעלאת רעיונות.  (לת) אלון או לא
  • 14:55
  • 17.10.12

55 מעניין מה המקצועות שמאפיינים רודפי בצע ,מגלומנים ונרקסיסטים שלצערינו הפסיכולוגים (שאגב גם כניראה לא סובלים משפיות יתר) עדיין לא הגדירו כמחלות נפש מסוכנות .  (לת) אורי
  • 16:41
  • 17.10.12

56 מזלכם שם בהארץ שעיתונות היא לא מקצוע יצירתי  (לת) הקנאי
  • 16:43
  • 17.10.12

57 ידוע שלקורט קוביין הגדול היתה הפרעה דו-קוטבית יאיא
  • 16:58
  • 17.10.12

והוא אף כתב שיר על התרופה שיש לטיפול בבעיה (ליתיום)...

58 סוף סוף אני משלימה עם הבינוניות שלי..תמיד טענתי שהמחיר לגאונות הוא לרוב מחלת נפש במשפחה. מעדיפה להיות בינונית. שימו לב שזו בעיה של אשכנזים לרוב...  (לת) לילי
  • 17:45
  • 17.10.12

59 ממתי המחקר? קורא
  • 18:26
  • 17.10.12

תודה על הוספת פרטים כדי שניתן יהיה לאתר את המקור. זה חשוב לי.

60 הנורמליים הם אלה ההולכים בתלם והיצירתיים לא. בודאי שתהיה זיקה, כי הנורמליים קבעו מיהו חולה הנפש ולא ההיפך  (לת) איציק
  • 18:31
  • 17.10.12

61 מחלת נפש זה חרא של דבר. בודדים הם אלו שמצליחים להתפרסם למרות היותה, וגם הם סובלים. די לרומנטיזציה  (לת) מתמודד
  • 20:56
  • 17.10.12

  •   להתפרסם ? זה מה שחשוב לך ? משה
    • 05:59
    • 18.10.12


    יש איזה מין תפישה שלפיה כל האנשים היצירתיים מטרתם היא אחת,לפרסם ולהתפרסם,אלא שאדם יצירתי באמת פשוט צריך ליצור בשביל לקיים את נפשו,זה חלק מההנאה וההנעה שלו,וגם היסורים
    יש הרבה רומנטיות ביצירתיות
    אמיתית

  •   למשה: כן, חלק מהאמנים זקוקים להכרה, וחלק גם לפרנסה לא יודעת לגביך, אולי יש לך ירושה נאה, או שהסבל שלך לא הביא להתאבדות, בכל אופן מעניין שאתה כותב כאן - אם לא חשוב לך מה חושבים עליך
    • 15:37
    • 18.10.12

    אבל חוץ מזה, אשריך שאתה מצליח לקיים את נפשך באופן יצירתי: רבים מנסים, ולא מצליחים.

  •   מעניין אותי מה חושבים,לא דווקא עלי משה
    • 10:36
    • 21.10.12

    דווקא לאנשים בעלי יצירתיות אמיתית העמידה במרכז היא לא תמיד כל כך מהותית,לא צריך לבלבל בין יצירתיות ונרקסיזם,למעשה ממש עדיף שלא,מה שאני כותב כאן לא מביא לי הכרה כי לא את ולא אף, אחד אחר יודע מי אני,יש עדיין אנשים שחשוב להם לפעמים לבטא את דעתם גם אם היא לא מקדמת אותם ואת יוקרתם ואת פרנסתם,ככה סתם,מתוך עניין אמיתי ומהותי בחיים,אולי דווקא הגישה הזאת מאפשרת קיום מהותי יתר לנפש יצירתית,לא אומר שאני מצליח בזה אבל אני מנסה

62 כל מי שיוצר יודע: אין כמו קצת מלנכוליה להשראה..  (לת) כשהכל טוב ויפה אין מטען לפרוק
  • 16:44
  • 18.10.12

63 מחקר חדש: מי שמנוזל על גיל 110 יזכה באריכות ימים  (לת) נזלת מאריכה חיים
  • 20:18
  • 18.10.12

64 רוב החולי הנפשי נובע מגאווה ומהפער בין המציאות לדמיון או הרצון  (לת) דודי
  • 22:49
  • 18.10.12

65 אלברט איינשטיין? ג'והן נאש? אלה רק שני השמות הראשונים שעולים בראש. לדעתי הקשר הפוך - מחלת הנפש מובילה ליצירתיות, ולא היצירתיות למחלת הנפש, כפי שעולה מהכתבה.  (לת) אחת העם
  • 01:22
  • 21.10.12

66 עכשיו הכל מובן... קיקה
  • 15:42
  • 23.10.12

בתור סטודנטית לעיצוב, אני יכולה לומר שיש בכתבה הרבה מידע שנתן לי תשובות לשאלות אישיות שעלו לי במשך השנים, לגביי. אני חושבת שחשוב להכיר בכך שלא נולדנו מושלמים אך תמיד לזכור שיש חצי כוס מלאה בכל אחד מאיתנו. נהניתי לקרוא את הכתבה, תודה.

67 אה, סוף סוף סיבה טובה לא להתאכזב מחוסר היצירתיות שלי..  (לת) מעשית
  • 13:15
  • 09.12.12

פעילות
המלצות