המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

שדים עדתיים || פערים בין אשכנזים למזרחים מתבטאים גם בבריאות הנפש

מחקר ישראלי חדש מגלה כי הפערים החברתיים והכלכליים בין קבוצות בחברה הישראלית באים לידי ביטוי גם בהפרעות חרדה ודיכאון והטיפול בהן

בתקופה שבה ישראל מתמודדת עם פערים חברתיים וכלכליים הולכים וגדלים בין קבוצות בחברה הישראלית ועם גזענות מעמיקה בין השאר כלפי פליטים ודורשי עבודה, רצוי לבדוק את ההשלכות של הפערים האלה, למשל בין ערבים ליהודים ובין יהודים מזרחים לאשכנזים - על מצב הבריאות.

להלן ראיה אחת להשלכות הפערים הללו על מצב הבריאות הנפשית בקבוצות בחברה הישראלית. פערים בין הקבוצות הנוגעים לבריאות נפשית משתקפים בהבדלים בשכיחות של מחלות וגורמי סיכון בקרב הקבוצות (כגון, גברים ונשים ומעמד כלכלי גבוה ונמוך). פערים בין קבוצות אתניות בדרך כלל משתקפים לטובת הרוב בחברה וספרות מחקרית ענפה תיעדה כי הם מושפעים מגורמים חברתיים וכלכליים. עקב השלכותיהם הבריאותיות, האתיות והכלכליות הכריז משרד הבריאות על צמצומם בבריאות כעל מטרה מרכזית.

נשאלת השאלה אם יש קבוצות בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל הנמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח קשיים רגשיים עקב הפערים הללו? במחקר שהתקבל לאחרונה לפרסום ב-The International Journal of Social Psychiatry, שנערך בקרב מדגם מייצג של אוכלוסייה בוגרת בישראל, נמצא כי לילידי אסיה ואפריקה (להלן מזרחים) החיים בקהילה יש שכיחות גבוהה עד פי 2.1 של הפרעות חרדה ודיכאון בהשוואה ליוצאי אירופה ואמריקה (להלן אשכנזים). פער זה לא נעלם בדור השני.

בקרב ילידי הארץ שהוריהם מזרחים או אשכנזים הפער אמנם צומצם במידת מה, אך עדיין נשאר הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות, כך שלדור שני ליוצאי ארצות אסיה ואפריקה יש שכיחות גבוהה עד פי 1.7 של הפרעות חרדה ודיכאון בהשוואה לדור שני ליוצאי אירופה ואמריקה. הבדלים אלה היו משמעותיים גם לאחר שהבדלים בהשכלה, הכנסה ורמת דתיות נלקחו בחשבון.

איור אילה טל
איור אילה טל.

סטיגמה לא מודעת

כפי שעולה ממחקרים אחרים על פערים אתניים, ייתכן כי חשיפה להפליה ישירה או מרומזת וכן הבדלים בסטטוס וכוח חברתי תורמים לפערים בשכיחות ההפרעות הפסיכיאטריות בין אשכנזים למזרחים בישראל. הפרעות פסיכיאטריות אלה, בנוסף לסבל שהן מסבות, יכולות להיות מגבילות מאוד. לפי ארגון המדינות המפותחות (OECD) הגורם העיקרי לחוסר תפקוד הוא דיכאון, מה שהופך נתונים אלה לחשובים לא רק ברמת הפרט אלא גם ברמת החברה.

פערים בבריאות משתקפים גם באיכות השירותים הניתנים בקליניקה. במרפאות פסיכיאטריות ציבוריות רבות מטפלים נפגשים עם אוכלוסייה רב-תרבותית. על המטפלים מוטלת האחריות לספק שירותים המותאמים לרקע התרבותי של המטופל, אך משימה זו אינה פשוטה. הבנת רקע תרבותי מצריכה מידע מורכב, במיוחד כשהמטפל והמטופל באים מרקע תרבותי שונה. נקודה זו חשובה במיוחד כיוון שברוב ארצות המערב, כולל בישראל, מרבית המטפלים שייכים לקבוצת הרוב.

מטפלים מקבלים הכשרה מינימלית, אם בכלל, לעבודה עם מטופלים מתרבויות השונות משלהם. כמו כן, ההתאמה התרבותית של התערבויות לאוכלוסיות מגוונות לרוב לא נבחנה, ויש חוסר בולט במטפלים דוברי ערבית ואמהרית בישראל היכולים לספק שירותי בריאות נפש בשפת האם של הצרכנים.

מעבר לגורמים חברתיים ומבניים אלה, לאחרונה העלו כמה מחקרים את החשיבות של איכות האינטראקציה בין המטפל למטופל במפגש הטיפולי. גורמים כסטיגמה מודעת ולא מודעת אצל המטפל כלפי המטופל אובחנו כחשובים בהחלטות על המלצות הטיפול שיינתנו והסיכוי שהמטופל יישאר בטיפול ולא ינשור בטרם עת.

במחקר שהתקבל לאחרונה לפרסום ב-Israel Journal of Psychiatry, נמצא כי כשהציגו לנבדקים תיאור מקרה של מטופל עם סימני דיכאון, ולחצי מהם הציגו שם המרמז על מטופל ממוצא אשכנזי ולחצי שם המרמז על מוצא מזרחי, העריכו הנבדקים, סטודנטים לפסיכולוגיה ממוצא אשכנזי, את המטופל המזרחי באופן שלילי יותר וככזה שפחות ישתף פעולה בטיפול. מה שהיה אף משמעותי יותר הוא שחזור ממצא זה בקרב מטפלים בקהילה. מטפלים אשכנזים הביעו עמדות שליליות יותר כלפי מטופל מזרחי מאשר כלפי מטופל אשכנזי.

לסיכום, מדיניות ציבורית צודקת שלא מתנערת מעקרונות השוויון של נביאי ישראל וערכי צדק אוניברסליים, שתפעל לצמצום הפערים החברתיים והכלכליים לצד המשך שיפור השירותים לאוכלוסיות מקבוצות שונות, היא חיונית כדי ליצור חברה שכל חבריה זכאים לבריאות במידה שווה.

ד"ר אורה נקש היא חוקרת בבית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה ופרופ׳ יצחק לבב הוא מהחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 פוקו אמר שהשגעון הוא גבול ההבנה של הנורמאלי מהו. הרצון לקבוע ששיוויון חברתי (מושג אמורפי) יביא לשיוויון גם בתפוצת מחלות הנפש (חרדה/דיכאון/שגעון) הוא ניסיון כושל.  (לת) משה
  • 12:18
  • 21.10.12

  •   תפוצת מחלות הנפש קשורה קשר ישיר להעדרו של שיוויון חברתי. או במילים אחרות העדר שיוויון , מטריף!  (לת) גלית
    • 12:38
    • 21.10.12

  •   בדקו דיכאון וחרדה, לא מחלות נפש אחרות, שם בוודאי לאשכנזים יש ייתרון  (לת) בצחוק אבל
    • 15:05
    • 21.10.12

  •   על כלום, על תור עלוב בסופרמרקט, על שטויות הפרצוף הנעלב והנוקם של המזרחי
    • 22:54
    • 21.10.12

    הם יכולים להיות מצליחים, אבל העלבון הכבוש וההתחשבנות הניצחית, ובמיוחד ההתנהגות הפסיבית-אגרסיבית. משום מה לא אצל יוצאי עירק ומצריים. אבל אצל מרוקאים, לובים והכי גרוע תימנים. נורא. למי יש כוח להתמודד עם זה ? אני פשוט לא מתקרבת. לא עם שכנים ולא בשום מקום אחר.

  •   פיתחת תורת גזע משל עצמך 100% מזרחי
    • 00:13
    • 22.10.12

    אני באמת לא נעלב (אבל באמת).....את מאמינה שמה שכתבת נכון ל 100% מהמרוקאים,לובים ותימנים,אולי רק ל 70% ?
    בהתאם לתורת הגזע שלך,האם התכונות שציינת הן מולדות וגנטיות או שהן נרכשות מהסביבה ?
    יש לי עוד הרבה שאלות על תורת הגזע שלך.אולי תכתבי ספר...ורצוי בגרמנית.
    בכל מקרה,החלמה מהירה :)

  •   כמה שזה נכון המרוקאי
    • 01:58
    • 22.10.12

    כמה שזה נכון. עבדתי שנים בחברות הייטק. אף אחד לא דיבר על נושאים עדתיים מלבד המרוקאים והלובים. למרות שהיו משכילים ובעל שכר גבוה.

  •   מהיכרות של עשרות שנים, בתי חולים פסיכיאטרים רוב המאושפזים אשכנזים ובהם אחוז גבוה של עולים מרוסיה ואוקראינה  (לת) מהשטח
    • 01:04
    • 23.10.12

  •   איך אני מת על התגובות בהארץ! כאילו ריכזו את כל השמאל האשכנזי התל אביב (נפשית) באתר אחד והם מפרים אחד את השני. בהצלחה עם שלי!  (לת) חצי מרוקאיף חצי פולני
    • 19:26
    • 24.10.12

02 אולי דווקא הפערים בבריאות הנפש משליכים על הפערים החברתיים והכלכליים...  (לת) תרנגולת הביצה
  • 12:21
  • 21.10.12

  •   כן, אבל יש בסיס אמפירי לחשוב שהכיוון הסיבתי הוא מה שמציעה הד"ר נקש  (לת) שני
    • 12:46
    • 21.10.12

  •   כלומר לדבריך זו הגנטיקה של המזרחים אבשלום חום
    • 15:01
    • 21.10.12

    אשר גורמת להפרעות הנפשיות המתוארות בכתבה?
    זכורה לי עוד אבחנה על בסיס ״גנטי״ - זו שנערכה במאה שעברה, בערש התרבות והאינטלקטואלית האירופאית, גרמניה. לאחר שאני קורא את התגובה שלך אני מתחיל להשתכנע בממצאיה.

    ואולי זו האפליה המובנית אשר תוארה בכתבה אשר היא היא התרנגולת. אבל כנראה שזה לא בגנים שלך לקרוא כתבה עד תומה.

  •   מה שקובע היום זה מי הצליח לעורר נושא שמפעיל את האנשים להגיב - כי זה מעלה את מחיר הפרסומות !!  (לת) איסתם
    • 15:35
    • 21.10.12

  •   שני, לא ממש, נקש הרי לא תעז לבחון אפשרויות אחרות, גם לו הייתה אובייקטיבית והיא לא  (לת) שלישי
    • 15:59
    • 21.10.12

  •   עדה יכולה לעבור סינון גנטי המרוקאי
    • 02:12
    • 22.10.12

    אם תעביר מכל עדה את שתי העשירונים העליונים לארץ אחרת תשאר עם קבוצה בעלת יכולת ממוצעת נמוכה יותר. הקבוצה הזאת נחותה בממוצע כי למעשה היא עברה סינון. האנשים בקבוצה זו נחותים. העשירונים העליונים ממרוקו ולוב ברובם לא היגיעו לישראל. אלא לצרפת לקנדה ועוד.

  •   הקציצה והחרגולת.......  (לת) קשקוש בלבוש
    • 00:58
    • 23.10.12

03 הכל רווח והפסד, כלכלה כלכלה ירון
  • 12:41
  • 21.10.12

במקום דאגה לכולם

04 עכשיו יבואו כל הקוראים האשכנזים של הארץ ויטקבקו שאין אפליה. אין סטיגמות. הכל בראש של המזרחים הבכיינים. בכלל, הדיכאון בעיה גנטית של המזרחים (כמו גם חוסר אינטליגנציה). מאמר מצויין, אבל כמו שאומרים: talk to the hand, cause the face eint listening.....  (לת) פסיכולוגית מזרחית
  • 12:49
  • 21.10.12

05 הפוך: היעדר שירותי בריאות נפש לאוכלוסיה מזרחית (כמו היעדר שירותים קהילתיים אחרים) הוא גם המוביל למספר גדול יותר של הפרעות לא מטופלות יוסי
  • 12:51
  • 21.10.12

נורא פשוט: יותר רופאים לאשכנזים = פחות חולים אשכנזים.
כך היה תמיד וזה לא משתנה.

06 כנראה שזה הרבה יותר פשוט - המחקר נערך בקרב מי שמשתמש בשירותי בריאות הנפש ברפואה הציבורית. כשמדובר במטופלים אשכנזים יש סיכוי גבוה יותר שיש למשפחה כסף ושאפילו האבחון הראשוני ייעשה במסגרת פרטית ולכן לא יופיע בסטטיסטיקה.  (לת) אלי
  • 13:09
  • 21.10.12

07 בקיצור, אשכנזים הפכו את המזרחים לפסיכים ומנציחים את זה..  (לת) איציק
  • 13:16
  • 21.10.12

08 הערסים גורם מס 1 לחרדות ודכאון ווליום
  • 13:47
  • 21.10.12

אין ערסים - אין דכאון!

  •   ערס" היא מילה בערבית שפירושה סרסור, סוחר נשים. השימוש בה לתיאור פושעים ועבריינים יוצר הקשר שלילי וגזעני בין עדות המזרח ועולם הפשע. מעניין להזכיר בהקשר זה את מאפיית הסרסורים הענקית ''צבי מגדל'' ו''אשכנזים'', שחבריה היו יהודים מפולין, שדרדרה אלפי אם לא עשרות אלפי נערות תמימות, רובן יהודיות מפולין, לזנות אכזרית ברחבי העולם.  (לת) אבי צנעני
    • 15:52
    • 21.10.12

  •   הרי הם משכתבים ההסטוריה לטובתם  (לת) יהודי פריפריה
    • 18:15
    • 21.10.12

  •   צנעני, "הקשר שלילי וגזעני בין עדות המזרח ועולם הפשע" זה בגלל ש-90% מיושבי בתי הסוהר הם מזרחיים. אם לא היית מזרחי היית גם אתה מצליח להבין עובדה פשוטה כזו. גם כל הזונות בארץ היו משלכם, עד שהגיעו הרוסיות שאגב הן יפות הרבה יותר.  (לת) הזונות התימניות הן הכי מכוערות
    • 18:42
    • 21.10.12

  •   90% מיושבי בתי הסוהר הם מזרחיים??? ***זה השקר המכוער והגזעני ביותר של המאה*** 40% זה המספר, השאר רובם מהעלייה האחרונה וסתם אשכנזים וערבים.  (לת) פשטנדבו?
    • 22:44
    • 21.10.12

  •   ברור ש90% מיושבי בתי הכלא הם מזרחיים, כי האשכנזים הושיבו אותם שם. מה קשה לך להבין? הסיבה לפשע אינה מוצא עדתי אלא חוסר בשפע . ובאירופה שלפני מלחמת העולם יהודים אשכנזים כיכבו בעולם התחתון של הולנד וגרמניה ואפילו ארה"ב . האם זה בגלל שהם יהודים או אשכנזים? כמובן שלא. זה תוצאה של מעמד כלכלי וחברתי. 5000 יהודים גוועו ברעב בפולין לבדה מדי שנה בסוף המאה ה19. במצב כזה הפשע הוא מוצא אחרון  (לת) אבי צנעני
    • 00:34
    • 22.10.12

  •   ביכלל לא משנה מה המילון אומר על מוצא המונח "ערס", מה שמשנה הוא כיצד המילה ניתפזת בציבור היום, וברור שכל פרח מיזרחי חסר תרבות והשכלה ששם על עצמו פוזת אגו מיזרחית מהרחוב וכל חזותו פוזה וגינוני ערסים ועבריינים, שהרי זהו ערס.  (לת) צנעני חסל סדר פלספה, מה הקשר בין "פימפ" לערסיית? מה אתה מביא לנו, עיברית של אבן שושן? ראיתה פעם פולני עם גורמטים ופוזת עבריין צעצוע? שהיא בעצם פוזת ערס מתחיל לצורך קניית זהות, שהרי בילעדיה ירגיש אפס, עיוני אנימהז'נר, גדלתי בקיריית יובל מעוז הערסיית הירושלמי. אתה בא ללמד אותנו מה זה ערס?
    • 22:17
    • 22.10.12

09 לא הגיוני בכלל- יש רבים מאוד בני דור שני לשואה שסובלים מהפרעות כאלה.  (לת) אין התייחסות?
  • 13:48
  • 21.10.12

  •   ומה אם הדור השלישי? ההפרעות הרגשיות האלה ממשיכות אם כי בעוצמה נמוכה יותר  (לת) h
    • 17:33
    • 21.10.12

  •   השואה היא טרגדיה נוראית, אך גם אפליה ממסדית היא גורם לדיכאון אלה סבלו וגם אלה סובלים
    • 18:16
    • 21.10.12

    המחקר הזה מצא ששיעור הדיכאון והחרדות אצל מזרחים גבוה מאוד, והסבר אפשרי שניתן הוא חוסר השוויון שהם סובלים ממנו ברמה החברתית ותוצאות האפליה הממסדית.

    אין ספק שהשואה היא טרגדיה נוראית וגורם מוצדק לדיכאון ולהפרעות פסיכולוגיות אחרות. עם זאת, נראה כי העוולות נגד המזרחים והדה-לגיטימציה שיש בשיח הישראלי לדיון בהן הם גורמים כבדי משקל.

10 האם יש הבדל בחרדות אצל המאמינים בשכר ועונש ,בשטן, באלוהים ביחס לאפיקורסים?  (לת) ראובן גרפיט
  • 13:55
  • 21.10.12

11 רק מלהסתכל על אשכנזים אפשר להכנס לדכאון ולחרדה. זו בעיה כלל עולמית, לא רק של מזרחים. תראו את ההסטוריה שלהם. הסיבה כנראה היא הבנה שלילית ומעוותת של היהדות, יתר התמקדות על החלק הגזעני והאגרסיבי וכשלון בהבנת החלק החשוב יותר של דרך ארץ וכבוד וסובלנות לזולת  (לת) אבי צנעני
  • 13:57
  • 21.10.12

  •   צנעני, שמעת על העדכון החדש של תורת האבולוציה? מסתבר שמוצא הקוף מהתימני  (לת) צ'רלס דרוין
    • 15:34
    • 21.10.12

  •   German Intervention Observer
    • 05:20
    • 30.10.12

    Unfortunately, the Germans kill the good Eshkenazis and left the wicked one to torture us. This way it was more cost efficient because of time constrains imposed by the Russian and American armed -forces on their plan to kill all the Jews

12 רק מלהסתכל על אשכנזים אפשר להכנס לדכאון ולחרדה. זו בעיה כלל עולמית, לא רק של מזרחים. אבי צנעני
  • 13:59
  • 21.10.12

תראו את ההסטוריה שלהם. הסיבה כנראה היא הבנה שלילית ומעוותת של היהדות, יתר התמקדות על החלק הגזעני והאגרסיבי וכשלון בהבנת החלק החשוב יותר של דרך ארץ אהבת לרעך כמוך

13 מזרחיים אוהבים יותר כדורגל- ולכן הם בדיכאון מביצועי קבוצתם האהודה.  (לת) אלברמן
  • 14:02
  • 21.10.12

14 אז למה הם בוחרים את ארבע האשכנזים, ביבי שטייניץ ברק ליברמן??? אלה שמכניסים אותם לצרות שלהם.  (לת) מזוכיזם או דיכאון?
  • 14:03
  • 21.10.12

15 עכשיו אומרים שאנחנו גם יותר משוגעים יא ווה לי  (לת) סעדיה
  • 14:08
  • 21.10.12

16 תעשיית התרופות הפכה מבלי שנרגיש את הבעת הרגשות לדבר מוקצה ולמחלת נפש  (לת) מזרחי
  • 14:09
  • 21.10.12

17 סוף סוף מישהוא מציף את הבעיה המזרחית מסועדה
  • 14:13
  • 21.10.12

ההבדלים הם בהרבה תחומים הבעיה שהמזרחים לא מכירים בגנים הדפוקים שלהם

18 אם ההסבר הוא בפערי הכנסה, הרי שאין הבדל בין מזרחיים לאשכנזים בשכיחות מחלות נפש מלבד הבדל הנובע מפערי הכנסה, אז במחילה מה העניין העדתי, ואם יש הבדל, אז למה להדגיש את הפער הכלכלי?  (לת) לא הבנתי
  • 14:14
  • 21.10.12

  •   ההסבר הוא לא בהבדלי הכנסה. ההסבר הוא ביחס וכבוד לזולת, גם אם הוא במעמד חברתי כלכלי נמוך ממך. אבי צנעני
    • 15:35
    • 21.10.12

    הפרדוקס הוא שדווקא חברות מפותחות כלכלית מבינות שהכבוד היחס והאושר הן מעבר לפיתוח הכלכלה.
    לא מזמן חזרתי מביקור לימודי ביפן, אחד העמים החזקים והבריאים ביותר בעולם, פיזית ונפשית, ונדהמתי מרמת הכבוד והיחס הטוב שהם מקפידים לכל אדם באשר הוא אדם, בלי קשר למעמדו ועושרו, למרות שזו חברה של מעמדות ואפילו קאסטות. וכך נשמרת איכות החיים של הפרט והעם, ותוחלת חיים מהגבוהות בעולם. כי כמו שהם אומרים : "חיים זה עם אנשים", ו"עשירים או עניים, כולם שווים לפני המוות"

  •   ההסבר הוא לא בהבדלי הכנסה. ההסבר הוא ביחס וכבוד לזולת, גם אם הוא במעמד חברתי כלכלי נמוך ממך. אבי צנעני
    • 15:39
    • 21.10.12

    הפרדוקס הוא שדווקא חברות מפותחות כלכלית מבינות שהכבוד היחס והאושר הן מעבר לפיתוח הכלכלה. לא מזמן חזרתי מביקור לימודי ביפן, אחד העמים החזקים והבריאים ביותר בעולם, פיזית ונפשית, ונדהמתי מרמת הכבוד והיחס הטוב שהם מקפידים לכל אדם באשר הוא אדם, בלי קשר למעמדו ועושרו, למרות שזו חברה של מעמדות ואפילו קאסטות. וכך נשמרת איכות החיים של הפרט והעם, ותוחלת חיים מהגבוהות בעולם. כי כמו שהם אומרים : "חיים זה עם אנשים", ו"עשירים או עניים, כולם שווים לפני המוות"

  •   תאמין לי, צנעני, כל רגשי הנחיתות שלך מוצדקים לגמרי  (לת) תימני עם IQ של ג'חנון
    • 16:15
    • 21.10.12

  •   אתה באמת דפוק יקוזה
    • 16:56
    • 21.10.12

    יפן היא ארץ נוראית בה מענים אנשים באופן בו מפטרים אנשים.
    ארץ של אנשים אומללים

  •   מאיפה הבאת את זה? מיכל
    • 21:27
    • 21.10.12

    ביפן יש אחוזי התאבדות מהגבוהים בעולם, יחס מזוויע לנשים, אלימות מטורפת ברחובות, פיטורים אכזריים מעכשיו לעכשיו.
    אתה בטוח שהבנת מה שלימדו אתכם בסיור הלימודי?

  •   קראתי באיזה שהוא אתר שמדינת ישראל היא אושוויץ רוחני למזרחיים. האשכנזים לא יכולים לסלוח למזרחיים שהנאצים לא חיסלו גם אותם.  (לת) יכול להיות?
    • 22:51
    • 21.10.12

  •   יפן, למרות הסטגניזציה הכלכלית שלה בשנים האחרונות, היא עדיין המדינה השנייה או השלישית בעושרה בעולם, השולטת על הרבה משווקי העולם במספר תחומים, ועדיין עם אחוזי אבטלה מהנמוכים בעולם, אם לא הנמוכים ביותר, ועם כל זאת היא נחשבת למדינה הבטוחה בעולם, עם אחוזי פשיעה ששואפים לאפס, ואפשר להווכח בכך, כפי שאני עשיתי פעמים רבות, פשוט על ידי הליכה בת כמה שעות ברחובות עריה הגדולות (הרבה יפנים לא טורחים אפילו לנעול את רכביהם או בתיהם, ובכמה מקומות בהם התאחסנתי הדלת היתה עשויה מנייר אורז או עץ דק, שלא ניתן אפילו לנעול) בכל שעות היום או הלילה, לא רק שאיש לא הטריד אותי או הביט עלי באופן מאיים, אלא שכל מי שדיבר איתי גילה רצון לעזור, לייעץ, לכוון, להזמין אותי לארוחה או שתייה,  (לת) אבי צנעני
    • 00:54
    • 22.10.12

  •   אחד העמים הבריאים בעולם? אתה יודע מה אחוז ההתאבדויות שם? בעיקר אצל נשים ותלמידי בתי-הספר והאוניברסיטאות מו-פאט
    • 17:05
    • 23.10.12

    וכל הנימוס שלהם אגב, הוא כלפי חוץ. ביניהם הם לועגים לזרים. לך תלמד יפנית

  •   תגיד, אתה ב א מ ת היית ביפן? מאוכזב צנעני
    • 18:34
    • 24.10.12

    אתה יודע על ההסכם שהממשלה עשתה שם עם הפשע המאורגן? אתה יודע שגברים יפנים בני שלושים ומעלה מעולם לא קיימו יחסי מין? אתה קולט כמה הדוגמא שנתת מפגרת?
    תשמע, בהתחלה כתבת דברים של טעם, אבל אח"כ נפלת גם בגזענות וגם בבורות. אתה מטומטם משכיל, וזה בלי קשר למוצא העדתי שלך. בבקשה ממך, בתור אחד שמתנגד לאפליה, אל תייצג את הציבור המזרחי בתגובה למאמר הדוחה הזה. אתה פשוט מכוער כמו המגיבים מהצד השני.
    תתבייש על הגזענות ותתבייש על הבורות האינטלקטואלית שלך. פשוט ביזיון.

19 מעניין מה הנתונים לגבי אזרחי ישראל הערבים, אני מהמר שאפילו קשים יותר. הכל מתחיל באפליה כלכלית.  (לת) דמוקרט
  • 14:24
  • 21.10.12

  •   הם אי הם אאא הם ממממ הפסכי
    • 16:17
    • 21.10.12

    מצבם הנפשי של הערבים החיים בארץ ירוד עד מאד הם דכאוניים הם סכיזופרינים סובלים מהתקפי חרדה יש להם מחשבות אובדניות חלקם בידופילים ואף זואופילים
    כל מי שאינו סובל מהתופעות הנ''ל הם הערבים שמבצעים פשעים חמורים או קלים אלה הם היחידים המוגדרים כנורמלים והם תמיד כשירים לעמוד לדין
    לצערי ההימור שלך הוא נכון

  •   מה ההבדל בין מזרחי לערבי?  (לת) אני לא רואה שום הבדל
    • 16:24
    • 21.10.12

20 אם כן, הסיבה היא תרבותית - חוסר נכונות לפנות לטיפול, או גזענות גלויה או מובלעת של החברה או של המטפל, ולא פערים כלכליים מיכל, פסיכולוגית
  • 14:24
  • 21.10.12

מפני שהמחקר מציין בבירור כי ההבדלים נשמרים מעבר להשכלה ולהכנסה - דהיינו, בקרב אוכלוסיות שיש להן אותה יכולת כלכלית ואותה נגישות לשירותים טיפוליים. המאמר חשוב ומעניין, הכותרת טועה ומטעה. חבל.

21 לא קשור למזרחיות. קשור לתבוניות שרוני
  • 14:32
  • 21.10.12

ככל שאתה יותר תבוני , יש לך יותר כלים שנובעים מתבונה להתמודד עם חרדות (ולא דיברתי על מצב חרדתי , כי אז לרוב צריך מטפל/טיפול חיצוני לצאת ממנו).

  •   תבונת הטאבון: מי זוכר את הטאבונים שתושבי דימונה הצמידו לבתים לאפיית הפיתות? סימונה
    • 15:13
    • 21.10.12

    הערה מענינת. פשטות האישיות מונעת אינטראקציה בין חלקי הנפש. יש רק קשת היפומאנית מהבאר העמוקה של הדיפרסיה לאיגרא רמה של מחלת העליזות המופרזת שרק חכם מיימון יכול לרפאה בשיקויו.

  •   שרוני, שטויות במיץ עגבניות.......  (לת) אין קשר בין מחט לתחת
    • 22:53
    • 21.10.12

  •   אז עדה מסוימת היא "תבונית" יותר מאחרת? זו בדיוק גזענות.  (לת) שרוני, התגובה שלך נגועה בגזענות...
    • 08:38
    • 22.10.12

22 כתבה תעמולתית. הארץ למד מהקומוניזם שיטות תעמולה, הוא מטפח את עליונותם של האשכנזים במוסווה ״אקדמי״ כביכול  (לת) משה
  • 14:32
  • 21.10.12

23 כל מזרחי מאוכזב בודד וחלש , מרשה לעצמו להעלות את הנושא העדתי הישן על סדר היום אבנר
  • 14:32
  • 21.10.12

רק לאשכנזי הבודד המאוכזב והחלש, אין את הפריבילגיה הזאת ,להאשים את כל הציבור הישראלי, במצב שלו.

24 מי שלא הולך לבאבות לרנטגנים ולמקובלים לקבל ברכות משתגע  (לת) נוחי
  • 14:33
  • 21.10.12

25 הערת שוליים: בראשית הכתבה נכתב על רוח התקופה "... גזענות מעמיקה בין השאר כלפי פליטים ודורשי עבודה..." . א) אין פה שום גזענות. פשוט הכמות שלהם הפכה למאיימת בעיני רוב האוכלוסיה. ב) "דורשי העבודה" הם מסתננים בלתי חוקיים הרוצים לשפר את מצבם והם רוב הבאים . ג) שאלה: האם אין בהארץ מישהו בעל אומץ לכתוב נגד הקו המערכתי?  (לת) אבגד
  • 14:38
  • 21.10.12

26 הגידו מערבים במקום אשכנזים א. בוחניק
  • 14:42
  • 21.10.12

במקום מזרחים הגידו ספרדים ובמקום אשכנזים הגידו מערבים, הפסיקו להשפיל את יוצאי ארצות האסלאם.

  •   אני מזרחי לא ספרדי הורי מעירק לא מספרד  (לת) מזרחי נשוי לאשכנזיה
    • 09:56
    • 22.10.12

  •   המרוקאים הם מוגרבים, כי הם באו מארצות המגרב, כלומר המערב המרוקאים הם המערביים
    • 17:08
    • 23.10.12

    רוסיה נמצאת הרבה יותר מזרחה ממרוקו

  •   בוחניק, קודם כל זה לא מעליב להיות מזרחי. מה שמעליב זה הקונוטציה שבאה עם זה, והיא תבוא גם אם יקראו לך ספרדי. ודבר חשוב נוסף-- אשכנזים אינם מערבים, כי מדינות מזרח אירופה זלא מערב@ מערב זה אנגליה, צרפת, שוודיה, גרמניה, הולנד..........  (לת) אז....... לא חשןוב איך מכנים אותך, חשוב אם מכבדים אותך כאדם.
    • 19:20
    • 24.10.12

27 כולם נפגעים - מישהו שסבל מהעניין
  • 14:42
  • 21.10.12

המזרחי שצריך לחיות עם שדים לגבי מי שהוא מבפנים (הביטחון בעצמו שכול כך חשוב לחיים בריאים), ומבחוץ שהוא נתקל בחשד, בזילזול... האשכנזי שמגביל את יכולת הראייה שלו לגבי האדם שעומד מולו וצריך לחיות עם הרגשות השליליים כלפיו. בכלל, ככול שיש לאדם נטייה להכללות ופחות לראות את מי שעומד מולו אז הוא גם עושה את זה בבית שלו, עם החברים שלו...

28 הנתונים שהבאתם נראים מופרכים. פי שתיים? איפה היה הנתון הזה עד עכשיו? שאלות
  • 14:42
  • 21.10.12

המאמר הזה מוצג בצורה עילגת, מבלבל בין סיבות ותוצאות וסותר את עצמו. תנו יותר פרטים.

29 כששומעים את שירי הדיכאון של המוזיקה המזרחית,מה הפלא.  (לת) חכם חנוכה
  • 14:45
  • 21.10.12

30 משום שהבעיה היא כלכלית בעיקרה אריאל, חיפה
  • 15:01
  • 21.10.12

מחקר שפורסם גם ב"הארץ", הראה כי מי שמצוי בלחצים כלכליים נוטה להחליט החלטות לא נכונות, כלומר, מצוי בלחץ.
ובכן, מה שקובע הוא המצב הכלכלי. ובישראל, המצב הכלכלי של בני עדות המזרח גרוע יותר משל יוצאי ארופה. לא פלא על כן שגם מצבם הנפשי.
בדקו גם מצב של ערבים בישראל? - כי בכל הקשור לאפלייה, מצבם גרוע משל בני עדות המזרח, וגם המצב הכלכלי בהתאם.

31 זה קשור לתפיסות דתיות בסיס להפרעה
  • 15:11
  • 21.10.12

כשאתה גדל על התחושה שיש מישהו שצופה עליך בכל רגע נתון, מישהו שנכנס אל תוככי נפשך ושומע כל מחשבה אין סיכוי שתצא שפוי.

ב-DSM הוגדר אדם שמדבר אל דמות בדיונית כחולה נפש ומי שטוען שהדמות הדמיונית משוחחת איתו בחזרה גם הוא מוגדר כלא שפוי.

32 כשהמורשע דרעי חוזר לשס איך הספרדים המזרחיים לא יהיו בחרדה ודכאון .?  (לת) אבוטבול
  • 15:15
  • 21.10.12

33 החרדות שלי על רקע פחד כלכלי ותחושה מידור על רקע מוצאי מזרחי עם חרדות
  • 15:22
  • 21.10.12

קשה לי להתקבל לעבודה, קשה לי להתקבל לישובים, קשה לי אפילו בזוגיות וכל זה נראה לי קשור למוצאי (אם כי לא בתור סיבה בלעדית). מאבדים את הביטחון. עכשיו אני בטוח שמי שקורא זאת אומר שאני מזרחי מתבכיין. אינני מחפש להאשים איש או לבוא בטענות אני רק רוצה לשפוך את הלב.

  •   אתה מעורר הזדהות MD אשכנזי
    • 18:00
    • 21.10.12

    ככל הנראה יש לך גם בעיות אובייקטיביות המהוות סיבה לקשייך, אך בהחלט תתכן גם הטייה על רקע המוצא והחשש מהסטראוטיפים המיוחסים לו. מי שניחן באמביציה, דבקות במטרה ורצון להצליח ובאישיות חיובית כפי שמשתקף מתגובתך התמציתית, יש לו סיכוי להצליח כמו רבים-רבים אחרים. אל יאוש.

34 פסיכולוגיה חצי חצי
  • 15:39
  • 21.10.12

צריך רק להסתכל את מי מקבלים לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית: לרוב אלו הן אשכנזיות, רזות מאזור המרכז צפונה.

35 קשקוש דבילי שמעיד על בורות. המחקר משקף רק מי פונה למערכת הציבורית דן
  • 15:55
  • 21.10.12

וברור ששם מבקרים אנשחם ממעמד סוציואקונומי נמוך יותר. החזקים כלכלית הולכים לטיפול פרטי והמספרים דיסקרטיים.

36 ההבדלים כל כך גדולים אכן מצביעים על בעיה אמיתית. ובכל זאת יש פה גם בעיה מתודולוגית: כפי שהטיפול באנשים מרקע תרבותי קצת אחר צריך להיות שונה ומותאם להם, כך גם האבחון. בבדיקות לקיום דכאון וחרדה נבדקים שבאים מרקע שונה מאובחנים על ידי אותו טסט. לפחות חלק מההבדל בין העדות יכול לנבוע מזה.  (לת) רית
  • 15:59
  • 21.10.12

37 מה שבעיקר קשה הוא לא רק האפליה שממנה אני נפגע אלא העובדה שאיש לא מאמין לך , גם לא בתוך המשפחה. הגזענות כלפי המזרחים היא עובדה תיאורטית שכולם מסכימים איתה אבל הקיום היומיומי שלה נמצא בהכחשה מוחלטת וכל המאמרים אינם מבינים שמאחורי כל זה נמצאים בני אדם אחד שסובל מזה יום יום
  • 16:11
  • 21.10.12

אני מניח שיתחילו כאן עם תגובות כמו לך לעבוד או מה אתה מתבכיין, ואם אתה לא מצליח אתה אשם בזה. אז לפני שתתחילו אני כן מצליח למדיי בתחום שלי, האפליה איננה עניין של מעמד או הכנסה, גם בדרגים די גבוהים הרבה יותר קשה למזרחי להתקדם. גם בהצלחה המכשולים הם רבים וקשים וכל הזמן מצפים ממך שתשתוק ולא תדבר על זה.

מבחינה פסיכולוגית נראה לי שזו הבעיה. מה גם שכל הפסיכולוגים איתם נפגשתי אינם מודעים כלל וכלל להקשרים הסוציולוגים של הגזענות. לא רק האשכנזים שהם הרוב הגדול של הפסיכולוגים והפסיכיאטרים אלא גם המזרחים.

  •   פרופ' אווה אילוז צודקת בהנחה שכל הסיבות הן חברתיות וכלכליות, ולכן גם הטיפול בבעיה צריך להיות חברתי וכלכלי, ולאו דווקא טיפול על ספת הפסיכולוג!  (לת) עובדה!
    • 23:00
    • 21.10.12

38 הערה לכותבים האחראי
  • 16:11
  • 21.10.12

צריך להבחין בין תוצאות המחקר לבין האינטרפרטציה שמציעים הכותבים.

39 שיפסיקו להצביע כבר לליכוד והכל יהיה נניותר טוב  (לת) ערבים יהודים
  • 16:21
  • 21.10.12

40 זה לא חדש – אלג'יראים הם תמיד הרוסים!!  (לת) חביב בורגיבה
  • 16:23
  • 21.10.12

41 זה כנראה מאמר המשך למאמרים של פרופ' אווה אילוז  (לת) בהצלחה מר ברוך
  • 16:28
  • 21.10.12

42 הכלת בני העדה האתיופית במחקר מעוותת את התוצאות. שימי
  • 16:28
  • 21.10.12

מדובר בעדה שהקליטה שלה בארץ נתקלה באין ספור קשיים וטרם ניתן להכריז כי הושלמה. הלכתם יחד עם בני העדות שעלו בשנות החמישים חושפת את עורכי המחקר במערומיהם. שטחיות שמך הוא "מחקר" פסיכולוגי. מתי תבינו פסיכולוגיה היא לא ענף מדעי. כמו ששחיה צורנית היא לא ספורט.

43 לקחת את ידי בידך ואמרת לי ... איתמר
  • 17:03
  • 21.10.12

מהם הקריטריונים לקביעת בריאות נפש,אתיקה ,מוסר ו/או צדק ?

44 עכשיו הכל ברור... מוני יקים אנחנו אוהבים אותך! הראל מקיבוץ השמו"צ
  • 17:21
  • 21.10.12

אנחנו - כלומר תפוצת הכוזרים.

45 ל 31. אל תבלבל את המח. אזרחית
  • 17:22
  • 21.10.12

בעדה האתיופית מושגים של דיכאון או חרדה אינם מקובלים כלל. הם אינם ׳מזרחיים׳ כלל ואין זה ברור אם הם נדגמו במסגרת זו. התרבות המזרחית בצפון אפריקה - מרוקו, אלג׳יר... מאופיינת בבכיינות , רחמים עצמיים, רגשי נחיתות והאשמת האחר בבעיותיהם. חוסר ההושעה העצמית מופיע יפה כעט בארופה עם המהגרים הרבים המציפים אותה. רק עם המזרחיים יש בעיות. לא עם הטורקים, לא עם האפריקאים, רק עם המהגרים ממדינות ערב. זו בעיה תרבותית!

46 הכל בגלל היוונים ימ"ש. יווני המציא את המילה תיאוריה ופיתח רעיונות מופשטים. במזרח הסתפקו בחומוס סלוניקאי
  • 17:27
  • 21.10.12

הבעיה אינה של המזרחים אלא של המזרח. שנאת הערבים היא נדבך בשנאת האני - עבור יוצאי מדינות ערב שתרבותם ערבית. אבל לך תסביר להם מנגנון השלכה [פרוייקציה] מהו. מסובך מדי. האביב הערבי מסמן נסיגה לדת ולמסורת ואימוץ הרעיונות של אל קעידה , ארגון שחרת על דגלו את הפלת המשטרים המושחתים. אצלנו כל זה כבר התרחש במהפך 77. מאז אין שחיתות בצמרת.

47 "אאוריקה" כבר שנים שאני מנסה לאמת זאת מול אנשי מקצוע,אבל כולם מתחמקים ויודעים את האמת. נעשתה פה כמו שואה חברתית יש להכיר בנכות הזאת שגורמת לרגשי נחיתות פתולוגים אצל עדות המזרח.(זו הסיבה שכחלון עזב ודויד לוי סירב להצעת בגין להיות שר אוצר וסילבן שלום פחד להיות מנהיג המורדים מול שרון-פחד גבהים) רק בגלל מאמר זה שמופיע דווקא בעיתון הארץ אני אחזור להיות מנוי בהארץ. מי שרוצה עשיתי מצגת חברתית ישלח לי מייל ואני אשלח לו אותה. elibublil2@gmail.com  (לת) אלי בובליל ר"ג
  • 17:37
  • 21.10.12

  •   עדות המזרח עברו אושוויץ רוחני במדינת ישראל. נשמע קשה, אבל זו האמת! האשכנזים לא מסוגלים לסלוח למזרחיים על כך שגם הם לא חוסלו על ידי הנאצים. האשכנזים לא היו מסוגלים לקבל את החיבוק והנחמה שהציעו להם המזרחיים הרגישים והענווים, שרצו להזדהות עם הכאב של אחיהם היהודים שסבלו בשואה. יחי ההתנשאות והיהירות האשכנזית. שם התחילה הדחייה של עדות המזרח והפגיעה הרגשית העצומה בהם. ההפסד גדול, והוא של שני הצדדים.  (לת) כמה נורא ועצוב!
    • 23:14
    • 21.10.12

  •   השואה החברתית בישראל קרתה כשעדרי זובלילים פרימיטיבים הורשו להגיע לארץ והפכו אותה למדינה ערבית פרימיטיבית ואלימה  (לת) צ'יפופו בוסקילה
    • 09:02
    • 22.10.12

  •   בחיאת זובליל, עכשיו ברור מאיפה באים כל הדכאונות ורגשי הנחיתות שלך  (לת) קופיקו אמזלג
    • 10:49
    • 22.10.12

48 דווקא הייתי בטוחה שבורות וחוסר השכלה הם ערובה לחיי נפש בריאים  (לת) יהודית בר מזל
  • 17:38
  • 21.10.12

49 לא מדובר על אתיופים, הם לא מזרחיים. רק בעולים/מ. מבין עניין
  • 17:56
  • 21.10.12

זו הבעיה התרבותית האמיתית ע׳ע ארופה.

50 עבודה טובה אובדיה!!! בזכותך איכות החיים הכי טובה היא בערים שיש בהן אחוז הצבעה גדול לש"ס אפי
  • 18:09
  • 21.10.12

כל הכבוד לש"ס! להחזיר יושנה לעטרתה!

51 שימשיכו להצביע לימין נראה לאן יגיעו.  (לת) חי
  • 18:35
  • 21.10.12

52 אז הבעיה במטופלים או במטפלים?  (לת) לא ברור
  • 18:38
  • 21.10.12

53 תחזירו עטרה ליושנה ותקבלו התנשאות של האשכנזים.  (לת) לבנבני
  • 18:39
  • 21.10.12

54 מה זה מזרחים? סינים? יפנים? אבורעג׳אנים? אה, יוצאי  (לת) מזרכי
  • 21:25
  • 21.10.12

55 או מצאו מה לכתוב על מנת להתפרסם  (לת) סתם אחד
  • 21:32
  • 21.10.12

56 מעניין אם בדקתם כמה אשכנזים התאבדו וכמה מזרחיים  (לת) מזרחי מאושר
  • 21:39
  • 21.10.12

57 זה הכל בגלל שירי הדיכאון הים תיכונים  (לת) תתחילו לשמוע מוסיקה שמחה
  • 21:55
  • 21.10.12

58 המחקר הזה אידיוטי. מזרחיים הרבה יותר שמחים מאשכנזים ואני אומר את זה בתור אשכנזי. ויש להם גם הרבה יותר בטחון עצמי והרבה פחות חרדות. פגשתי אלפים מכל העדות זה בולט שאצל האשכנזים יש הרבה יותר תסכול.  (לת) אשכנזי
  • 21:56
  • 21.10.12

  •   אשכנזי, כל מילה אמת! כאחות בביח במשך עשרות שנים פגשתי עשרות אלפי בני אדם מכל מוצא וצבע, רופאים ואחיות וצוות כללי, חולים, בני משפחה ובריאים, וכך גם בחברה בכלל... חותמת על כל מילה שלך!  (לת) אמת כי תצא
    • 23:20
    • 21.10.12

  •   אתה מבלבל בין סיבות להתנהגות מוחצנת. לאשכנזים יותר ביקורת עצמית לכן הם פחות מוחצנים. זה לא אומר שהם פחות שמחים או יותר עצובים. זה אומר שיש להם פילטר בין מה שמתרוצץ במוח למה שיוצא החוצה.  (לת) באמת?
    • 08:08
    • 22.10.12

  •   ביקורת עצמית? לא ולא! אלא התאפקות, עצירות רגשית ותקיעות בתוך עצמם!  (לת) What a tight ass
    • 01:19
    • 23.10.12

59 מסתבר שמנטליות ערבית וזיקה לעבודת אלים אינה ערובה  (לת) יוסי
  • 22:05
  • 21.10.12

60 עכשיו רק חסר לנו שיגלו שהאוכל שלנו פחות טעים משל האשכנזים ז'וז'ו הרי האטלס
  • 00:37
  • 22.10.12

ואז באמת אכלנו אותה

61 לאשכנזים מערכת רגשית מדוכאת וקפואה מהינקות, אז איך הם יכולים להרגיש דיכאון?  (לת) או כל רגש אחר?
  • 01:00
  • 22.10.12

62 ממש סיינטיפיק הארץ... שמוליק
  • 01:05
  • 22.10.12

לא כתבו כלום על "המדגם המייצג", כמה אנשים כלל ואיך הוא נערך (האם אנשים מסרו מידע ביוזמתם?, האם נלקחו רשומות ממשרד הבריאות וכולי, כיצד התחשבו באנשים שפונים לטיפול באופן פרטי וכדומה). מה הטעם בכתבות כאלו? חסר חומר למלא את העיתון?

63 ואנחנו חשבנו שזכות הבכורה היא לנו שניצולה
  • 01:34
  • 22.10.12

הדור השני והשלישי שלא זורק אוכל ומספר בכיתה א' על סבתא שלו שצבעה את הלחיים במחנות הריכוז. זה לא שאנחנו פחות חרדתיים, אבל אנחנו מנופפים בדגל הזה במידה רבה יותר. איזה כיף לדעת שיש מכנה משותף רחב במדינה.

64 האשכנזים תמיד לקחו אחריות על החיים שלהם אחריות אישית
  • 02:33
  • 22.10.12

האשכנזים תמיד לקחו אחריות על החיים שלהם ושגשו למרות הרדיפות נגדם. הם כנראה קשוחים וקרי מזג יותר. לכן רק האשכנזים יכלו להקים את המדינה. עובדה הרוסים שהגיעו בשנות ה 90 נרדפו על ידי הספרדים במשרדי הממשלה וברחוב. אבל זה לא מנע מהם ללמוד ולעבוד קשה ולהצליח. הם לא חיפשו להאשים אחרים. הם לא הפכו את המסכנות למיקצוע.

65 בגלל זה הם אלימים זה רגע לפני הדיכאון שנתפסו על חם  (לת) מומי
  • 03:02
  • 22.10.12

66 מה הכוונה למזרחים? סטוד'
  • 07:46
  • 22.10.12

לא הבנתי למה מתכוונים שאומרים מזרחים? האם זה אלו שעלו ארצה ונולדו באותן מדינות או שהכוונה לילדים שנולדו בארץ ומה לגבי הילדים של הילדים של אלו שנולדו שם?
תלוי אצל מי בודקים את זה. ואם מישהו מתנהג בצורה שלילית ל"מזרחים" או בפחות הערכה כבני אדם שווים הבעיה היא אך ורק אצלו!! וכשיש למישהו בעיה עם מישהו והוא מביע אותה בצורה של חוסר שיוויון כנראה שזה מקנאה! אז עזבו אתכם משטויות תעריכו את עצמכם ויעריכו אתכם!

67 מוזר, דווקא חשבתי שבגלל נסיבות היסטוריות לאשכנזים יש הרבה יותר טריגרים לדיכאון וחרדה, דור ראשון, דור שני ואף דור שלישי. איך ניתן ליישב את הפער?  (לת) מורשת אושוויץ ומחקר חרטא
  • 09:26
  • 22.10.12

68 ספק רב למחקר- בעבודה אני נחשפת להרבה אשכנזים שרוטים מאוד  (לת) החוקרים כנראה אשכנזים
  • 09:57
  • 22.10.12

69 פערים עזרא קלטגרד
  • 10:11
  • 22.10.12

השנאה הבין עדתית הנבערת,גולשת מעל גדותיה כ״ג׳ורה״ הנושאת מי שפכין.קריאת ההגבות על הנושא מחריד ומרעיד לבב.היחסים המכוערים וההבט השלילי בין עדה לאחותה,חורגים מן השכל הישר.המודעות של אחווה והבנה בין אחים לצרה ולנשק,פגה,גזה ונעלמה.האשמת איש את רעהו בהתנשאות ועליונות על עדה זו או אחרת,נושאת פרי שלילי וכן הטענה שלצד השני קיים מוניטין של סובלי דיכאון וחרדות,ובחוסר שוויון חברתי.ההתמקדות המעוותת להוריד את ערכו של השני,גובלת בשנאה מושרשת שחובה לעקרה משורשיה עם הכנוים,כוזרים,ערסים,שוכני ״קטקומבות ועוד פליטות פה הטבולים בנופת צופים.האגו המזוייף של הצדדים מעבירם על דעתם,עד כדי שכחה שהאויב האמיתי שמח לאידם וממתין בפינה.על הצדדים לזכור ולהטביע במוחם,שעל כדורי ופגזי האויב לא מצויין מיועד לאשכנזים או מזרחים.כולנו בסירה אחת ועל חגורות ההצלה לא כתוב שם העדה.המנהיגות הרקובה בפרט של היום,מזלזלת באזרחיה ויוצרת מחיצות בין אחים כדי לשמר את ישבנם צמוד לכיסא. הגיעה העת לעשות חושבים.

70 רבותי: המחקר, מעניין לכשלעצמו, הוא כאין ואפס לעומת התגובות. אחת אחת, לכאן או לכאן, השד העדתי מעולם לא נעלם הוא חי בועט ועוד איך. אני רק לא מבין רק איך פולני צחור כשלג מחזיק את כולם בביצים (שחורות ולבנות) כבר למעלה משנתיים.- ייתכן משום שלמד להשתמש בשד העדתי באפקטיביות המקסימלית.  (לת) .
  • 10:58
  • 22.10.12

71 אכלו לי שתו לי עוד מצג גזעני כלפי אשכנזים עד מתי? אין לכם מה לדאוג האשכנזים בסוף ישיארו אותכם כאן לבד הם עוזבים לאירופה ואני מה לעשות חצי אשכנזי וחצי לובי הבעיה היא אצל אחי מעדות המזרח לא התבגרו עדין רגלים [חלקם] לבכות כל החיים קודם כל תדאגו לחינוך הילדים שלכם ותדאגו שלא יסתובבו בליליה עם עברינים ואז אולי הדור הבא יהיה לכם שווין ולא לעשות בר מצווה בסכומי כסף ענקים של שופואניהכסף צריך לחינוך יאללה די יש לי חצי משפחה לובים אני צריך לשמור על התחת בקיצור מי שלא דואג לערב שבת .....  (לת) גובנו
  • 18:41
  • 22.10.12

72 דיכאון של העניים לילה
  • 20:44
  • 22.10.12

לעניים אין זמן להיות בדיכאון גם לאשכנזים עניים

73 מאוד פשוט, בעבר היו המיזרחיים או הדפוקים שבהם, פותרים את בעיותיהם הנפשיות במכות רצח לאשה שהפכה אשמה בכל. כיום כשהחוק לא מאפשר הפקרות כזו המיזרחי הדפוק שאין לו על מי להוציא חמתו הופך למדוכא. יצחק סלמן קבלן מי-ם ואחיו סלח סלמן (בני כ90 היום) שניהם כיסחו את נשותיהם אם ילדיהם במכות רצח על בסיס יומי, וכשהחוק לא איפשר זאת עוד היתחרפנו וניסו להיתעלל ולנשל את ילדיהם אלו שדומים יותר לאם ולא לאב, זו תופעה נפוצה אצל חיות.  (לת) אנטרופולוג
  • 22:10
  • 22.10.12

74 המבוגרים יוצאי אירופה המזרחית (להלן אשכנזים) לא העזו להודות בבעיות נפשיות. לעומת זאת הם דיכאו את המערכת הרגשית של ילדיהם. וזאת עובדה!  (לת) מחקר אידיוטי ולא אמין
  • 00:56
  • 23.10.12

75 אפילו לעבודה סמינריונית שנה א' לא הייתי מקבלת אותו. כמה נחקרים. האם נבדקו גם גברים לעומת נשים מאיפה הנחקרים זה מחקר זה?
  • 17:17
  • 23.10.12

נכון. פסיכולוגיה זה לא מדע מדויק , אבל בכל זאת...

76 שדים עדתיים מנשה בן יוסף
  • 16:39
  • 24.10.12

גישות הטיפול הפסיכולוגיות: האישיות ,הזוגיות, והקבוצתיות פותחו על רקע חברתי תרבותי מסוימים. הגישות אינן אמת מדעית . לכן הן לא מתאימות לכל האוכלוסיות. ההתחשבות ברקע העדתי אינו רלבנטי. פרט להעמדת פנים. הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי מצליח להקל ולשפר את יכולת היחידים לחיות בצד הסימפטומים. באופן מוגבל. הפתרון צריך להיות במנגנונים חברתיים. ולא שירות לעניים.
מלחמת ההישרדות, הצורך להשתלב עם הקידמה בכל התחומים, והמחויבות למסורות כל אלה הינם הבסיס להתפתחות הסימפטומים הנפשיים. ולכן הטיפול
הפסיכולוגי חייב להיות מותאם סלקטיבי. והעיקר בפתרונות חברתיים.

77 מאפיינים ייחודיים ביחס לאוכלוסייה היהודית במדינת ישראל ד"ר אהרון יצחקי
  • 13:42
  • 25.10.12

המאמר מתאר את המציאות מבלי לנתח את השורשים המייחדים את מדינת ישראל. בתנאי מדינת ישראל יש להוסיף ולציין את השורש לתופעת הפגיעה בנפש הזולת.
התנועה הציונית ראתה בשבירת הנפש של היהודים המזרחים ייסוד חיוני מאוד להקמתה של מדינת ישראל כמדינה אשכנזית גזענית מבוססת על עושק היהודים שאותם היא מכנה "מזרחים". לצורך זה היה, בין השאר, שימוש מסיבי ב"מדע", באומנות ובתקשורת להחדרת הסטיגמות ולהרס התשתית ההשכלתית והפסיכולוגית של היהודים המזרחים. מדינת ישראל השתמשה ועדיין בבידוי ראיות וכן, בכל מקצועות האקדמיה במדעי החברה והרוח, ובכללם בביאולוגיה ובפסיכולוגיה הקלינית, לצורך שבירת התשתית הנפשית שלנו. בכדי להבין את אופן השימוש במקצועות השונים והדגמה מתחום הפסיכואנליזה, יש לעיין במאמרי "השארה" מה-4.9.2009 שהופיע באתר "מאהל נודד".

78 לתשומת ליבכם במוסדות ציבור במגזר הציבור לא הפרטי הרבה יותר מובן מאליו אני
  • 09:11
  • 17.12.12

לקדם נושאי שם אשכנזי מאשר מזרחי, חלק מהתהליך הגשרתי, מזרחי יבקש קידום , כמה שהוא יצטרך להתאמץ, ולא משנה כלל וכלל, כמה המזרחי איכותי יותר, יעיל יותר, אדיב יותר, חכם יותר. מפא"י נמחקה מהמפה הפוליטית היא חיה ובועטת במגזר הציבורי. תאמרו ש"ס ש"ס, כן, אבל ש"ס לא "שולטת" במוסדות ציבור אקדמיים...

79 לא צריך מחקר בשביל להבין שכל קבוצה שסובלת מאפליה תהיה...בדיכאון  (לת) סרי
  • 17:57
  • 22.12.12

80 בספר על הפסיכיאטריה בארץ של זלשיק מה חדש?
  • 09:58
  • 23.12.12

יש פרק שלם על הטיפול בחולי נפש מזרחים ועל האפלייה

81 חרדה זאת לא בעיה נפשית אם יש ממה להיות חרד, אם יש ממה להיות חרד אז דווקא מי שאמיץ או אדיש הוא חולה נפש ג
  • 16:47
  • 23.12.12

השאלה היא רק מי הוא זה שיקבע אם יש ממה לפח או אין ממה לפחד.

82 מה הפערים בין יוצאי מצרים ליוצאי מרוקו? או בין יוצאי פולין ליוצאי אנגליה? מה ההבדל בין יוצאי אתיופיה ויוצאי אלג'יריה??? אכלו לי שתו לי.  (לת) אכלו לי שתו לי
  • 11:37
  • 28.12.12

83 נעלבתי :( רונן
  • 11:25
  • 15.01.13

עכשיו אני כמזרחי (חצי מזרחי) נעלבתי קשות,לא מפריע לי שיכנו אותי טיפש חסר אינטילגנציה בשל מוצאי,אבל חולה נפש?זה באמת מעליב אותי :(

84 עוד משהו קטן רונן
  • 11:34
  • 15.01.13

למרות שאני "רק" חצי אשכנזי,די נמאס לי שהאשכנזים תמיד הופכים להיות שק החבטות והאשמות בחברה.

85 המזרחים עשו יותר ילדים ואז יש פחות כסף להורים לתת לחנוך ולכל דבר אחר מ
  • 22:09
  • 22.08.13

אח"כ הם בוכים שהם לא מתקדמים ושאין שינוי בדור הבא.