הפירות והירקות המזוהמים ביותר: ענבים, סלרי ותפוחים

סקר של "אדם טבע ודין" מגלה 105 סוגי חומרי הדברה בפירות וירקות: שליש מהם נאסרו לשימוש באירופה ו-20 מהם עלולים לפגוע בהתפתחות ילדים

ענבים, סלרי ותפוחי עץ הם הפירות והירקות המזוהמים ביותר בחומרי הדברה בישראל, כך על פי סקר שערכה עמותת “אדם טבע ודין”, המפרט את 15 הפירות והירקות המזוהמים ביותר. בסך הכל התגלו בפירות ובירקות כ-105 סוגים שונים של חומרי הדברה. שליש מהם נאסרו לשימוש באירופה. כמעט 20 מהם שייכים לקבוצות חומרים שהחשיפה אליהם יכולה לפגוע במערכת העצבים או בהתפתחות הקוגניטיבית של ילדים. 15 מהם חשודים כמסרטנים. 


מנגד, התגלו בבדיקה לא מעט תוצרים חקלאיים נקיים משאריות חומרי הדברה. הבולטים שבהם הם פסיפלורה, אבוקדו, נבטים, בטטה ובצל, שנמצא בהם אחוז אפסי של בדיקות עם חריגות מהמותר. 


כדי להפחית את החשיפה למוצרים מזוהמים, בארגון ממליצים לשטוף את הפירות והירקות, לצרוך מוצרים אורגניים ובמידת האפשר לגדל לבד עשבי תבלין.


הסקר נערך בהשראת רשימת “תריסר המלוכלכים” שמפרסם הארגון האמריקאי ENVIRONMENT WORKING GROUP – הכוללת את הפירות והירקות המזוהמים ביותר בחומרי הדברה. הוא נשען על נתוני משרדי הבריאות והחקלאות ומתייחס לשנים 2011-2005. נתוניו כוללים את סוגי חומרי ההדברה שנמצאו, ריכוזם בכל מוצר, ומספר הדגימות שבהן נמצאו ריכוזים החורגים מהמותר. הוא נערך על ידי שרית כספי-אוריון מהמחלקה המדעית בעמותה ועיקריו יוצגו בשבוע הבא בכינוס על צדק סביבתי בבאר שבע.


מידת הזיהום בסקר נקבעה באופן שונה מהאופן שבו נערכת הבדיקה במשרדי הממשלה. הבדיקה הממשלתית מתמקדת בשאלה אם במוצר מסוים התגלה חומר הדברה ספציפי בריכוז גבוה מהמותר. שארית של חומר הדברה מתחת לריכוז המרבי אמורה להבטיח שאין סיכון בריאותי. לטענת הארגון, אין די במדד של חריגה מריכוז מותר של חומר מסוים, שכן מדד זה אינו מתייחס לחשיפה המצטברת של כמה חומרים או לקיומם של חומרים נוספים להם עלולה להיות השפעה בריאותית. לפיכך, בסקר זה חושב ריכוז כלל שאריות חומרי ההדברה במוצר מסוים, בנוסף ל”מקדם הרעילות” - מדד המחשב את מידת הרעילות של מנת חומר הדברה. 


את רשימת המזוהמים מובילים הענבים שבהם נמצאו שאריות מ-22 חומרי הדברה. אחריהם מופיע סלרי, שבו נמצאו שאריות של 35 חומרים, ואחר כך נמצאים תפוחי עץ, שבהם נמצאו שאריות של יותר מעשרה חומרים. במקום הרביעי נמצאים פירות ההדר, שהוגדרו מזוהמים בגלל קליפתם המזוהמת – זאת על אף שהיא מונעת חדירת חלק מהחומרים ולכן החשיפה לחומרי הדברה עשויה להיות פחותה. עם זאת, כיום נעשה שימוש בחומר הדברה שהוא ככל הנראה מסרטן וחודר מבעד לקליפת הפרי. 


את המקום החמישי ברשימה תופס הסלק. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שנמצאו בו שאריות החומר אנדוסולפן שפוגע במערכת ההורמונלית. חומר זה נאסר באחרונה לשימוש גם בישראל אבל נמצא בבדיקות שהתייחסו לחמש השנים האחרונות. שישה מתוך עשרת הגידולים שבהם התגלו רמות חריגה גבוהות הם עשבי תבלין. ב-86% מדגימות של שמיר התגלו חריגות ובשיעור דומה בעלי מנגולד ונענע.


על אף שהנתונים מתייחסים רק לפירות ולירקות, בעמותה חוששים שקיימת בעיה גם במוצרי מזון נוספים. כך למשל, ב-75% מהבדיקות שנעשו בקמח נמצאו שאריות חומרי הדברה אורגנו-זרחניים. באחרונה פרסם משרד הבריאות מחקר שלפיו ביותר מ-90 אחוזים מדגימות שתן של מאות בני אדם נמצאו שאריות של חומרים אורגנו-זרחניים.


ב”אדם טבע ודין” אומרים שעל משרד החקלאות לדאוג להקמת בסיס נתונים ממוחשב הכולל נתונים מדויקים על ריכוזי חומרי הדברה. “יש לפעול בדחיפות להפחתת החשיפה של הציבור לחומרי הדברה”, אמר אתמול עורך הדין עמית ברכה, מנכ”ל העמותה. הממצאים מתפרסמים רק שבוע לאחר סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא שימוש בחומרי הדברה בישראל. על פי סקר זה, היקף השימוש בחומרי הדברה הוא הגבוה בין מדינות OECD. באחרונה הודיע משרד החקלאות שבתוך שנתיים ייאסר השימוש בחומרי הדברה אורגנו-זרחניים. 


ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: “העמותה קיבלה את הנתונים שביקשה. המשרד עוסק בפיתוח תוכנה חדשה למעבדות השירותים להגנת הצומח, המעבדת את כל הנתונים על מנת לפרסם מידע רחב יותר. גם במקומות אחרים בעולם לא מפרסמים תוצאות פרטניות”. 


ממשרד הבריאות נמסר: “העמותה פנתה לקבלת מידע והוא נמסר לה על פי מגבלות החוק. בימים הקרובים יפרסם משרד הבריאות דו”ח מפורט על נתוני שאריות חומרי הדברה בבדיקות המתבצעות על ידו, כולל ניתוח סיכונים מפורט לידיעת הציבור”.


הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 איפה הרשימה?  (לת) י"ע
  • 11:40
  • 06.11.12

02 מרשים ביותר! מזל שיש את אדם טבע ודין מלפפון ופלפל
  • 11:41
  • 06.11.12

תודה, בהחלט חשוב לדעת כדי שנוכל להחליט מה לאכול ומה לצרוך באופן אורגני.
מקווה שתעשו המשך עבודה על הורמונים במוצרים אחרים וכו'.
יישר כוח

03 למה זה לא מפתיע שמשרד החקלאות מכסת"ח ומשרד הבריאות מתמהמה ואזרחי ישראל נסמכים על רצונה הטוב של עמותה וולונטרית. ושתי שאלות: אסתר
  • 12:20
  • 06.11.12

1. מה לגבי לימונים? קראתי כאן שפירות הדר מרוססים באינטנסיביות בחומרים מסרטנים. ז"א שפשע להשתמש בגרידה של קליפת לימון להעשרת טעמים?
2. שמעתי ממישהו ששמע מחקלאי שרימונים = אחד הפירות היותר מרוססים בישראל. אמנם קליפת הרימון נזרקת לפח, אבל אותו חקלאי המליץ לרחוץ רימונים במים וסבון לפני הקילוף. ומיותר להזכיר את מיץ הרימונים הנמכר טרי ונסחט מחצאי פירות לרבות הקליפה. האם מישהו יכול למסור מידע מוסמך והנחיות שימוש?
תודה ל'אדם, טבע ודין'. אתם מריצים מישהו מאנשיכם לכנסת?

04 במקום שיהיו כאן מאות ואלפי תגובות אנשים מגיבים לשטויות כמו מה כן אמר או לא  (לת) אבו מאזן ולהגיב מהבטן לשטויות של גרוסמן
  • 12:48
  • 06.11.12

05 ירקות אורגניים ?! ללא פיקוח בלתי תלוי השוק פרוץ לרמאים. בדיוק כמו בכשרות.  (לת) אוכל חזיר שאוכל אורגני
  • 13:11
  • 06.11.12

06 אדם טבע ודין עידן
  • 13:36
  • 06.11.12

טוב שישנם גופים בלתי תלויים שמפקחים על פעילות משרד החקלאות

07 התקשורת חופרת ומתמקדת בעיקר בתחום המדיני/ביטחוני התקשורת אשמה
  • 13:38
  • 06.11.12

למרות שהוכח שההבדלים בין מפלגות השמאל והימין מתבטאים רק בהצהרות וספינים כי במישור המעשי כולן מתנהגות באופן דומה, התקשורת ממשיכה להסית ולפלג את הציבור על בסיס מחלוקת פוליטית פיקטיבית ולכן מונעת מתן תשומת לב מספקת לנושאים חשובים מאוד דוגמת זה שהועלה בכתבה זו.
כאשר הציבור יפנים שאין הבדל בין המפלגות בתחום המדיני הוא יבחר את נציגיו לכנסת עך פי תרומתם לאיכות ובריאות חייו וכן בנושאים לא פחות חשובים כמו המאבק בכפייה הדתית והטפילות החרדית

08 עוד סיבה להכניס את התנועה הירוקה לכנסת האזרח דרור
  • 14:13
  • 06.11.12

הזיהום של הפירות והירקות זה רק חלק מהתמונה של החקלאות הכימית, החלק האחר שלה זה אדמות שנסחפות לים, וחקלאות שתלויה בדלק מחצבי כמו נפט וגז. כשהם מתייקרים - גם המזון מתייקר.

09 ומדוע צריך להאמין לעמותה יותר מלמשרד הבריאות? מי נתן להם הבנה גדולה יותר? מוזר.  (לת) יונה גרנות
  • 14:19
  • 06.11.12

10 מצביעים התנועה הירוקה, כדי שלא ירעילו אותנו אמנון יונש
  • 15:04
  • 06.11.12

המזון שאנו אוכלים, המים שאנו שותים ואפילו האוויר שאנו נושמים - הכל רווי ברעלים. אל]י אנשים מתים כל שנה מהזיהום ואנו ממשיכים להצביע לאלו שמעדיפים את האינטרסים של בעלי הון על פני החיים שלנו ושל ילדינו.

הפעם נדאג לעצמנו ונבחר בתנועה הירוקה, כדי שידאגו שיהיה לנו מזון ללא רעלים, מים צלולים ואוויר נקי.

אדם טבע ודין עושה עבודה חשובה בחשיפת השערוריה, אבל הטיפול בבעיה יבוא מתוך הכנסת ומי אם לא פרופ' אלון טל, מייסד אדם טבע ודין ויו"ר התנועה הירוקה, מתאים לדאוג לכך בכנסת.

11 מפחיד, מה נשאר לאכול או לשתות???????????  (לת) בלי רעל!!!!
  • 15:08
  • 06.11.12

12 שאלה לבוחר: אם לא אכפת לך מה אתה אוכל ומהשעות הרבות שאתה עובד, אז ממה כן אכפת לך?  (לת) מגחך
  • 15:20
  • 06.11.12

13 למה בארץ מרשים להשתמש בחומרים וכמויות שכבר מזמן לא משתמשים באף מדינה מפותחת?  (לת) עמית
  • 15:24
  • 06.11.12

14 לחיי שר הבריאות (ביבי למי ששכח)  (לת) .
  • 15:25
  • 06.11.12

15 כל הכבוד לאדם טבע ודין, הקץ להתפרעות החקלאים  (לת) מיצי
  • 15:49
  • 06.11.12

16 האם המגדלים האורגניים (מי מפקח עליהם?) מימנו את המחקר???  (לת) המחקר ממליץ עליהם
  • 15:58
  • 06.11.12

17 סוף סוף הציבור מתחיל לשים לב לדברים החשובים באמת, מונעי מחלות ומאריכי חיים  (לת) די לתרבות הגנרלים ולהזנחת הציבור!
  • 16:15
  • 06.11.12

18 נראה לי שאני כבר אבוד דורון
  • 16:16
  • 06.11.12

אני אוכל פירות וירקות על בסיס יומי. נראה לי שיחד עם הויטמינים הטובים אני מקבל גם חומרים פחות טובים שודאי כבר ממלאים את גופי.

הגיע הזמן לשמירה על בריאות הציבור. אין כל סיבה לחכות שנתיים עד לאיסור החומרים הזרחניים. יש לאכוף את האיסור מהיום. יש לאמץ את אמות המידה של אירופה עכשיו. יש לשכור פקחים רבים שיעברו בכל המשקים החקלאיים ויבדקו את התוצרת. יש לקנוס את החקלאים העבריינים בקנס מספיק גבוה שיהווה גורם מרתיע.

הממשלות עד היום נכשלו בצורה נוראית לשמור על בריאות הציבור. כל שרי החקלאות מגיעים מהמגזר החקלאי ולכן אין המשרד עושה את עבודתו לשמור על תוצרת חקלאית בריאה. שר החקלאות הבא צריך להיות עירוני וללא אינטרסים בחברות המזון.

19 אילו פרות וירקות מזוהמים ואת המשווקים.  (לת) לפרסם כל שבוע
  • 16:18
  • 06.11.12

20 ולבסוף העם "אוכל" אותה!  (לת) ירוק
  • 16:24
  • 06.11.12

21 הפתרון הוא שינוי התפיסה של הצרכן נוה
  • 17:48
  • 06.11.12

כל הדילמות האלו היו נפתרות ברגע שלאנשים לא היה אכפת לצרוך פירות וירקות שקצת נראים לא טוב. לצרכן יש סטנדרטים שמכריחים את החקלאי לרסס הרבה ולא בהכרח זה הפתרון העדיף.
לא כל המזיקים שנגדם אנחנו מרססים אוכלים את הפירות וחלקם הגדול רק גורמים לנזקים אסתטיים.
ביום שבו חקלאי ידע שהוא ימכור את התוצרת שלו גם אם הפרי לא נראה כאילו הוא לקוח מתמונה, הוא יפחית בריסוסים. כמובן שצריך פיקוח ומודעות לנושאים כאלו, אך לדעתי שני הצדדים מחויבים לפתרון.
כל המתלהמים נגד משרד החקלאות ונגד החקלאים עצמם, רצוי שישאלו את עצמם מהו חלקם בגרימת הבעיה הזאת.

22 אדם טבע ודין? נשמע כמו שם של ארגון שמאלני קיצוני!  (לת) ליכודניק
  • 17:54
  • 06.11.12

23 החקלאים והעדר מנגנון פיצוי הם הבעיה יאצק
  • 18:15
  • 06.11.12

חקלאי שהשקיע בשדה שלו מאות אלפי שקלים לא יקח סיכון וירסס בלי חשבון זה נובע משלושה גורמים:
1. העדר פיקוח וענישה.
2. אין מנגנון פיצוי, המדינה בעצם אומרת לחקלאי- הגיע מזיק, זו בעיה שלך, תתמודד, איך הוא מתמודד, מרעיל ומסרטן את כולנו.
3. החקלאים , הם כבר מזמן לא אנשי אדמה, סתם אנשי מסחר ותעשיה(ברובם) שעניינם למקסם רווחים על חשבון כולנו.

24 אדם טבע ודין נתמכים ע"י הקרן החדשה, הדו" חשוד  (לת) חשדן
  • 18:20
  • 06.11.12

25 אין הוכחות שירקות אורגניים מורידים תחלואה. סתם תחביב יקר של יאפים וחרדתיים  (לת) סתם איש
  • 18:31
  • 06.11.12

26 רגע . מה קרה לתוצרת שבה זוהתה חריגה? האם זו תוצרת ששווקה?  (לת) הרי הבדיקות הם התנאי לשווק
  • 18:40
  • 06.11.12

27 עוד יותר חשוב להבין איך מאשרים חומרי הדברה שחודרים דרך הקליפה של הפרי.  (לת) המחדל העיקרי
  • 18:42
  • 06.11.12

28 מה הפלא שתושבי ישראל חולים בסרטן באחוזים גבוהים במדינות המפותחות? רון פריש
  • 18:54
  • 06.11.12

משרד הבריאות ומשרד החקלאות (=משרד החקלאים) מפקירים את בריאותנו.

29 אני מתפלא על צפריר רינת על כתבה שטחית שמסתמכת על דוח רדוד ביותר  (לת) בני
  • 19:00
  • 06.11.12

30 וזה עוד בלי להגיד מילה על הדבר הכי מסוכן - שילוב של חומרי הדברה נעמי
  • 19:00
  • 06.11.12

ברור שחומר הדברה מסוכן בפני עצמו, אבל החקלאים גם מערבבים בין כמה חומרים, ואתם יכולים לשער שהתוצאות של כל המיקסים האלה יכולות להיות מסוכנות פי כמה מכל חומר בנפרד. למחקר של כמה נזק עושים השילובים האלה אף אחד עוד לא הגיע.

31 משרד החקלאות של אורית נוקד הורג אותנו בשיטתיות !  (לת) אורי
  • 19:01
  • 06.11.12

32 israeli farmer dina
  • 19:20
  • 06.11.12

an israeli farmer told a friend that he never eats his own produce - what does taht tell you?!!

33 מדינה רקובה  (לת) יוסי
  • 20:16
  • 06.11.12

34 מה לגבי חסה, מנגולד, עלי תרד, נענע, כוזברה, פטרוזיליה, ודומיהם? מה לגבי עגבניות, מלפפונים, תפו"א, פלפלים למיניהם, ושאר ירקות?  (לת) להפסיק לאכול?
  • 20:41
  • 06.11.12

35 עכשיו ירד לי האסימון למה היו כל כך הרבה כתבות לאחרונה נגד תוצרת אורגנית.. האסימון
  • 20:50
  • 06.11.12

מחקר אמריקאי שאמר שתוצרת אורגנית "רק" מפחיתה את הסיכונים ללקות בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, ויש בה פחות חומרי הדברה - וכל העיתונות יוצאת בהצהרה - לא לאכול אורגני.
זה היה נראה לי מוזר - ועכשיו ברור מה קרה.

36 במקום להביט על משרד החקלאות בעיני עגל - אפשר להצביע לתנועה הירוקה ולהזיז את העניינים בן-קיימא
  • 20:50
  • 06.11.12

ולידיעתכם - פרופ' אלון טל, ממייסדי "אדם, טבע ודין" הוא יו"ר משותף של התנועה הירוקה ולא במקרה. רק כאשר מי שאכפת להם יהיו בתוך המערכת היא תשתנה לטובה.

37 חלקאי אמר לי במפורש שאת הגידולים שלו הוא לא מכניס הביתה. נקודה. אנחנו מורעלים דרך האוכל ובאמצעות קרינה עבור רווחים. בעיקר של בעלי הון ותאגידים. הרגולטור ישן במקרה הטוב, עוצם עין במקרה הרע, או מקבל כדור שינה במקרה הנורא. נעמה
  • 21:05
  • 06.11.12

תודה.
חבר הקואופרטיב האורגני של תל אביב.

38 ועתה למדנו רבי צפריר כיצד לגדל . ללא חמרי הדברה נותרים רק 23% מהתוצרת.למי יהיה כסף לשלם על פרות וירקות כאלו ? מאין נקח עוד 77% כדי להשביע רעבונינו ?  (לת) עדד
  • 21:15
  • 06.11.12

39 משרד הבריאות ומשרד החקלאות שותפים לפשעים נגד אזרחי ישראל מורעל
  • 21:16
  • 06.11.12

עושים יד אחת עם החקלאים, מעלימים עין , מעוותים נתונים מגינים על הפושעיםבמקום על האזרחים. מתי יתחילו להעמיד לדין חקלאים שמרססים בלי חשבון ?

40 מה ההבדל בין ירקות אורגנים לירקות רגילים? אוסטין לוי
  • 21:27
  • 06.11.12

את הירקות האורגניים מרססים בלילה.

41 קודם מחזקים את תאגידי הבנקאות הצולבת ויוצרים מחנק אשראי ומוות מלקיחת חובות בריבית דריבית ומהחוב האזרחי ,משכנתאות הלוואות ,המשעבד לעבדות נצח,מחלצים את הבנקאים שמממנים את מי שאיבדו את פנסיות האזרח בטריליארדים.אח"כ סוחטים עד לשד העצם מיסים רק מה-99% בעוד שלאלפיון עליון שומטים מס הכנסה/חברות על רווח של מאה ועשרים ביליארד -120000000000.00,רווח מבוסס סובסידיה על כספי חוב הציבור מכסף אוויר.אח"כ באות המלחמותעקובות הדם באמתלות שווא לשימור השיטה המוניטרית של עבדות ההמונים עד מוות וכעתמרעילים אתנו למוות בלי ברירה או אמצעי אזהרה.מי עוד רוצה לחיות בקבר ההמונים המתעתע הלז?רק לביליארדריה.  (לת) מיסיונר
  • 21:31
  • 06.11.12

42 ככה השיטה עובדת זורו
  • 21:31
  • 06.11.12

1- משרד ממשלתי צריך לפקח
2-מוציאים מכרז לביצוע על ידי גורם חיצוני(שיהיה זול)
3-גורם פרטי זוכה במכרז.
4- גורם פרטי צריך להרוויח אז הוא עושה כמה שיותר בדיקות(כולל חלק שנלקחו בידי הנבדק-אין זמן אמרנו?)
5-גורם פרטי מודיע מראש מתי יגיע(צריך שיתוף פעולה מהנבדק כבר אמרנו? הוא גם מספק לו עבודה בתחומים אחרים, כבר אמרנו)
6- הגורם הפרטי הוא חלק מקבוצה שבמקרה גם מוכרת לו חומרי הדברה ,כבר אמרנו?
7- משרד החלקאות מקפיד עם התוצרת של השטחים שתיהיה נקייה -זה הכי קל כבר אמרנו?
8-הגורם הממשלתי פורש מעבודתו לטוהת המדינה ומתחיל לעבוד כיועץ עבור אחת החברות הפרטיות
הכול כשר אבל רקוב כבר אמרנו

  •   הפוך גוטה.. גדי
    • 09:22
    • 07.11.12

    דווקא נושאי המשרה הממשלתית (היכרות טובה מבפנים) זורקים על ביקורות ומודיעים מראש. הסיכוי היחיד שלנו, כצרכנים, הם הגופים הפרטיים (כאדם טבע ודין) שיערכו את הבדיקות הללו. אתה באמת חושב שמשרד החקלאות (שמפקחיו יגיעו מציבור החקלאים כמובן) יפגע בציבור הבוחרים?
    הפיתרון: הפרטה והסרת חסמים. אישור ייבוא של ירקות ופירות מחו"ל = תוצרת זולה בהרבה = תחרות אמיתית והורדה גם של מחירי התוצרת האורגנית = העדפה של אותם שייבנו אמינות של בדיקה אמיתית לגבי חריגות..

43 כתבה חשובה. למה לא. אמצים תקן אירופי? יואב
  • 21:48
  • 06.11.12

מי במשרד החקלאות מוכן לעשות משהו?!?

44 לא מפתיע במיוחד מהנדס כימיה
  • 21:50
  • 06.11.12

לצערי התחלתי ללמוד ולהבין את הנושא רק לאחר שנולדו ילדי.
בקיצור נמרץ אני אכתוב לכל החוכמולוגים שטוענים שאין בעיה - בינהם חקלאים, כל מיני אנשים אינטינלגנטים שמתיימרים להבין במדע ואחרים שמתיימרים להבין ברפואה= אתם כולכם לא מבינים דבר וחצי דבר בכימיה וברעילות .
אני לצערי כן מבין הרבה מעבר לממוצע ולצערי המצב הוא על הפנים, אולי אנחנו חיים יותר אבל חולים יותר מאי פעם. הרגולטור מנמנם כמעט בכל תחום אפשרי ופועל דה פקטו רק לאחר שיש התעוררות ציבורית בנושא מסוים. כיום המבט הוא תמיד על השורה התחתונה - כמה נרוויח ולא באיזה מחיר נרוויח את מה שנרוויח.

45 תודה לאדם טבע ודין  (לת) תודה
  • 21:57
  • 06.11.12

46 מעניין לבדוק גם בשר, עוף, ביצים ומוצרי חלב... יסמין
  • 22:12
  • 06.11.12

למה לא בודקים אותם? אף אחד לא מעז להתעסק עם תנובה ושטראוס?

47 אוי לחקלאים שמרעילים ילדים בעבור בצע כסף ואוי למדינה המטומטמת המניחה להם לעשות זאת במחדליה האינסופיים. העיקר שימשיכו לנפח את תקציב הבטחון. בושה גדולה.  (לת) אסף
  • 22:24
  • 06.11.12

48 לארגן תביעה ייצוגית נגד כל המעורבים  (לת) רון
  • 22:55
  • 06.11.12

49 אני רואה במשרד החקלאות אחראי ישיר להרעלת הציבור. צמחונית וצרכנית ירקות ופירות  (לת) לולו למון
  • 23:11
  • 06.11.12

50 ודרך אגב ניסיתי לשלוח שאילתא בנושא לשרת החלקות דרך האתר שלה. ברור שלא היה ניתן!  (לת) לולו למון
  • 23:12
  • 06.11.12

51 עצתי לכם - לא לצרוך חסות וירוקים בקיץ, אז רמת הריסוסים גבוהה במיוחד גוגו
  • 23:35
  • 06.11.12

אופציה נוספת ויותר ריאלית מחקלאות אורגנית לכולם זאת בקרה של מעבדות על המזון. חלק מרשתות השיווק מפעילים בקרה כזאת וכן חלק מיצרני המזון. ניתן להגיע לרמות סף זיהוי של PPB בודדים (אחד חלקי מיליארד, כלומר גרם חומר פעיל בדוגמה במשקל טון). בישראל מערך מעבדות טוב שעובד כמובן עבור בריאות האירופיאים שמוכנים לשלם מעט יותר עבור האיכות והבריאות.

52 אורית נוקד לא ממלאת את תפקידה לא מצדיקה את המנדט שקיבלה ואין עוררין שהיא שרת החקלאות הכי גרועה שהיתה עד היום היום ד"ר
  • 00:45
  • 07.11.12

היא מעלה באמון הציבור כאשר דאגה לרפתנים במקום לתושבי המדינה. אורית את באמת לא ראויה הערכים שלך לוקים בחסר, חבל שהילדים של כולנו ישלמו בבריאות שלהם בגלל פוליטקאים קטנים כמוך

53 גם בגידול האורגני מרססים בחומרי הדברה מסוכנים. אתם סתם תשלמו כסף לחבורה של מאפיונרים שנותנים תווית "אורגנית" מכיר מקרוב לצערי
  • 01:30
  • 07.11.12

אין פיתרון אמיתי לבעיה כרגע. הפיתרון היחיד נעוץ בשינוי שיטת החקלאות המודרנית מיסודה, דבר מאד לא פשוט ולא רווחי.

54 תמיד שנאתי סלרי, עכשיו גם יש לי תירוץ למה לגרום לחברה הפולניה להעיף אותו מהמטבח גיל
  • 02:08
  • 07.11.12

תודה אדם טבע ודין!

55 אף מילה על תות שדה שזוכה לכמות נדיבה של חומרי הדברה בתקופת הגידול. פרי התות נטול קליפה וציפתו הספוגית היא מאגר של חומרי הדברה (גם שטיפה לא תועיל)
  • 02:13
  • 07.11.12

אם היה נבדק היה מגיע למקום הראשון. ומנגד אף מילה על בננות שקליפתה משמשת מגן והיא יחסית מוגנת. דבר נוסף, קיימת תקנה לפיה הוצאת פירות וירקות לשווקים מותניית במרווח זמן של בין שבוע לשלושה שבועות מהריסוס האחרון (תלוי בפרי ובחומר ההדברה) - אין על זה שום פיקוח והחוק במקרה זה מעולם לא נאכף. הציבור מקבל לעיתים תוצרת שרוססה לפני יומיים שלושה. מדינת הפקר. מי שלא דואג לילדיו לדרכון זר הוא חסר אחריות הורית.

56 הפיקוח אמיתי קיים רק לפרי שמיוצא לארופה, למשווק בישראל משתמשים בחומרים שיצאו משימוש ביפן לפני 30 שנה, ובארופה לפני 19 שנים.  (לת) חקלאי
  • 04:09
  • 07.11.12

57 מתאימים עצמנו לחוק בארץ היעד חקלאי מהגליל
  • 05:39
  • 07.11.12

כל מדינה מתירה צריכת פרי וירק מטופלים בחומרי הדברה לפי צריכתם הממוצעת באותה המדינה.
האירופאי הממוצע צורך יותר פירות גרעיניים ופחות ירקות ופירות גלעיניים מהישראלי הממוצע. לכן רמת השאריתית המותרת באירופה נמוכה מאד לתפוחים וגבוהה מאד למשמש, ביחס לארץ.

אותו מוסד בינ"ל שמפקח על היצרנים האירופאיים מפקח גם על המגדלים הישראליים (נקרא Global-GAP) לפי תקני גלובלגאפ צרכנים זכאים לחופש מידע מוחלט!

כלקוח, הדרך לקבל את המידע היא באמצעות פניה לאתר הרשת של גלובל גאפ (ואז צריך לדעת בדיוק מי המגדל), או במעלה שרשרת האספקה (לפנות לירקן\ רשת קמעונאית\ שיפנו לבית האריזה\ שיפנה למגדלים).
בכל מקרה, המידע קיים, נגיש וחופשי. מגדלים נענשים באופן קשה יותר על הסתרת מידע מאשר על טעויות ביישום.

58 כל חיי, חורפים שלמים, אני צורך הררי תפוזים, משוכנע שקליפתם העבה מגינה עליהם בפני כל חומר בלתי רצוי - וכעת אתם מספרים לי שנעשה שימוש בחומר מסרטן, החודר מבעד לקליפה עד לציפת הפרי?! צריך לתלות על עץ אשכולית גבוה כל מי שיד לו בהתרת השימוש בחומר הזה. וכמובן להוציאו מרשימת החומרים המותרים לאלתר!! ירון החיפאי
  • 07:26
  • 07.11.12

אני פשוט מזועזע.
הייתי חושב לעבור לתפוזים אורגניים, אבל מחירם כפול, וגרוע מכך - הם קשים להשגה (עליי לנסוע כברת-דרך כדי לקנות מהם).

59 מי נותן להם כסף לפרסומות שיקריות. בגלל שהאוכלוסיה הכללית לא מבינה אפשר אופירה
  • 08:22
  • 07.11.12

להלעיט אותה בשקרים. החומרים המותרים לריסוס הם מעטים והכרחיים לגידול ירקות ופירות באיכות טובה. המוצרים נבדקים ומומלצים ע"י מדריכים ומשרד החקלאות, יש בדיקות בשווקים והיו פעמים שמשמידים משלוחים לשוק בגלל אי עמידה בתנאים מחמירים. אף מגדל לא יכול לעמוד בסירוב להשתמש אך ורק בחומרים המאושרים. הכתבות האלה הם יזומות , ע"י יבואנים , או אחרים שרוצים לחסל את החקלאות בארץ. אם יביאו לכם עגבניות או תוצרת אחרת מירדן , מצרים ,לעמך, ואת התוצרת של פורטוגל ספרד ואיטליה לעשירון העליון, תדעו במה מרססים. הכל בולשיט. תפקחו אבל אל תחסלו.

60 צריך לנצל את הפייסבוק והח'רטאבוק וכל זה על מנת לפגוע למגדלים/משווקים/בעלי אינטרסים ומגדלי הון  (לת) בכיס בכדי שירדו לנורמות שפויות או בכלל בלי
  • 09:01
  • 07.11.12

61 כל פעם מחדש נדהם מתגובותיהם הלא-ענייניות ולא מעניינות של משרדי הממשלה  (לת) שלמי
  • 10:05
  • 07.11.12

62 תגדלו את הירקות שלכם בעצמכם טעים לי
  • 10:46
  • 07.11.12

ואם אתם חייבים, אז תגדלו גם את התרנגולות שלכם בעצמכם. ככה לא יהיו בעיות הדברה, לא תתרמו לטייקונים ותוכלו להנות מחדוות הטבע ממבט ראשון. תחסכו לעצמכם כסף ותרוויחו בריאות- עסקה משלמת לא?

63 ככה זה כשמה שחשוב זה ירון
  • 12:24
  • 07.11.12

רווחים ולא אנשים.

64 ענבים מזוהמים = יין מזוהם !!! ??? ענב
  • 14:04
  • 07.11.12

אם בענבים יש הכי הרבה שאריות ריסוס, אזי אני מפסיק לשתות יין ישראלי. בתוך בקבוקי היין יש חומר הדברה. מישהו בדק את הנושא ??!!

65 תפסיקו להרעיל אותנו  (לת) רוצים לחיות
  • 15:52
  • 07.11.12

66 אימא' לה בב
  • 18:11
  • 07.11.12

ואני חשבתי שאני אוכלת בריא

67 מה שלא כתוב בכתבה מור סגמון
  • 18:26
  • 07.11.12

הנתונים מצביעים על הרעלה פושעת והאחראיים מסיתים את הנושא: הם "יקימו מאגר נתונים". יופי! יהיה לנו עוד כמה שנים מאגר נתונים מדליק על ריכוזי הרעלים ואנו בינתיים נמות לנו ממחלות שקטות לאורך שנים... מאגר של בתי כלא צריך כאן!

הסטה מספר 2: "לשטוף את הירקות והפירות היטב". יש להבין שגורם ההרעלה העיקרי הוא האדמה עצמה, על העושר הביולוגי שנהרס בה. הרעל חודר באופן סיסטמי לתוך הצומח מהאדמה, הופך להיות חלק ממנו, ולא תוצאה של ריסוס חיצוני שלו בלבד! הריסוס מגיע לאדמה! בנוסף, מה שיותר חשוב, הערך התזונתי ירוד בשל הניוון של חיי האדמה. בריאות האדמה = בריאות האדם.
הרעלנו את מקורות המזון והמים שלנו, בעוד שהמוסדות האחראיים לגלגו על המזהירים בשער במשך עשרות שנים על הפשע הזה, והציבור שמעדיף ללכת כעדר אחרי המוסדות שלו במקום לחשוב - משלם את המחיר.

68 מדינה אוכלת יושביה  (לת) כסף כסף כסף
  • 23:08
  • 07.11.12

69 רעלים בפירות קרן
  • 08:19
  • 08.11.12

בכתבה צוין כי פירות ההדר עשירית ברעל, כדאי לכותב היה כי יבחן את דבריו ביתר דיקדוק, פירות ההדר מיוצרים בארץ תוך כוונת יכולת ליצא את הפרי ולא לשוק מקומי. אם הכותב היה בודק וודאי היה יודע כי באירופה קיים מערך בדיקה מאוד קפדני לפרי המגיע אליהם. הפרי בארץ מיוצר תוך הקפדה רבה על שימוש נכון בחומרים המותרים ע"י האיחוד הארופאי האמריקאי והיפני. (ליפני יש נציג השוהה בארץ על חשבון המגדלים שתפקידו לבקר את הפרי טרם המשלוח.
החקלאי מחוייב ומנהל יומן טיפולים (ISO) שמועבר לגורם המשווק.

באשר לברום
בישראל אין יותר שימוש במטילברומיד בעולם הרחב כן משתמשים בו,
לידיעתכם 94% מהברום הניפלט לאטמוספרה ניפלט מהאוקינוסים - כך שלהטיל את האשמה בפגיעה באטמוספרה על החקלאים היא לא לעניין.

כותב הכתבה מתרעם על הפגיעה בסביבה, אך וודאי הוא נוסע במכונית שיתכן והיא פולטת גזים, ויש להניח כי הוא גם משתמש בטלפון סלולרי.

אז לפני שאתה כותב דברים פוגעים ובלתי מבוססים אנא בדוק גם את עצמך.

קרן

70 פיירות וירקות tami
  • 08:26
  • 08.11.12

כנראה שבאמת הגיע הזמן שנגדל בעדניות או בחממות מיני את התבלינים שלנו העגבניות ומה שאפשר ו להשתדל לא לקנות מה שמוכרים לנו שכלכך מורעל לצערי הרבה. יום טוב ובריא לכולם. (וכנראה לאכול פחות....מה לעשות) :)

71 בטטה tami
  • 08:28
  • 08.11.12

קצת מוזר שתפוח"א יצא מהירקות המזוהמים ביותר ובטטה לא.
מה לא הוסיפו רעל בתוך האדמה? ואלו שהולכים עם מיכלים מלאי ריסוס ומרססים שדות ,זה בושם?

72 החלב מוריד את אחוז הפריון אצל בנים יש עוד משהו
  • 14:52
  • 08.11.12

כנסו לתוכנית הבוקר של ערוץ 2 .
ולא כדאי לאכול יותר משלוש מנות דברי חלב ביום
פרוסת גבינה צהובה שווה מנה
בינתיים אפשר לאכול אבוקדו ובצים עד להודעה חדשה
ולשתות חלב דגנים עם שבולת שועל

73 יש לעשות כתבה על דגים לבדוק גם דגים
  • 14:57
  • 08.11.12

אני פונה לכל משדרי איכות המזון לעשות תוכנית על הדגים
1.האם דגי הסלמון הם באמת מנורבגיה? או חלקם בלבד?
2. החלק שהוא לא מנורבגיה האם מכיל אומגה 3? חשוב לדעת
3.אני מקפידה לצרוך שלוש פעמים בשבוע לפחות דג סלמון
בידיעה שהוא בריא אחרת לא הייתי צורכת דווקא אותו
ידוע לי שכמוני יש עוד רבים
בתוכניות שונות מזכירים אותו בין הדגים המומלצים
האם אפשר להיות בטוחים בזה?
האם עוד דגים עם אומגה 3 מומלצים?
אשמח לכתבת טלויזיה בנדון

74 מזה 30 שנה אני שוטף במים וסבון, היטב היטב  (לת) יחזקאל הבגדדי
  • 14:03
  • 09.11.12

75 פירות וירקת המזוהמים ביותר מרגלית לוי
  • 14:42
  • 09.11.12

בסוף נמות , כי בכל פרי או ירק כמעט יש סכנה.....לא נמות בגלל הזיהום, בגלל שלא יהיה לנו מה לאכול...נמות מרעב.

76 אוי לחקלאים שמרעילים ילדים בעבור בצע כסף ואוי למדינה המטומטמת המניחה להם לעשות זאת במחדליה האינסופיים. העיקר שימשיכו לנפח את תקציב הבטחון. בושה גדולה.  (לת) אסף
  • 10:03
  • 11.11.12

77 ניקוי פלואור ממים ניקוי פלואור ממים
  • 17:00
  • 13.11.12

זה לא בעיה בכלל, התשובה לשאלה הזאת היא פשוטה מאוד
מערכת אוסמוזה הפוכה
מחיר : 900-3000 (לי יש את ה900 עושה עבודת קודש)
רמת ניקיון מים מרעלים : 98%

סיכונים : יש הרבה שטויות ברשת, הנה האמת לגביי הנושא, אני וכל מי שאני מכיר משתמשים במערכות האלו בין 5 ל20 שנים, התוצאות מדהימות, מים טעימים, נותנים הרגשה טובה, בלי ריח או טעם לוואי, מרקים אם טעם אמיתי, תאי אם מים נקיים, זאת אומרת אם אתם שותים תאי ירוק במי ברז עכשיו, אתם שותים 2% תאי 98% זוהמה תעשייתית.

תעשו לעצמכם טובה ותתקינו אחד כזה.

78 הכתבה השטחית והבלתי מאוזנת שלמה אברבנאל
  • 17:57
  • 09.12.12

כתבה שטחית מגמתית ולא מדיוקת . מלאת סילופים והגזמות ועוותים כמו שעזתים רואים במיכל הדלק הרזרבי שמצאו מטוס שהופל ומאמנים בזה . חומר הדברה אינו מאושר מלכתחילה לשימוש אם הוא גורם לבעיות התפתחות כל שהם אלה אם שותים אותו ישירות מהבקבוק. עם כל "הרעלות המזון " תוכלת החים בישראל רק עולה ועולה וכבר יוצרת "בעיות " שיש לתת עליהם את הדעת .

פעילות
המלצות
הפופולריות בבריאות
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת