מחקר מצא חומרי הדברה ב-56% מהמזון שנבדק

משרד הבריאות קובע כי החשיפה ככל הנראה לא מהווה סיכון. לעומת זאת, ארגון "אדם, טבע ודין" טוען שהבדיקה לא שקללה חשיפה מצטברת לחומרים

דו"ח מקיף של משרד הבריאות מצא שאריות של חומרי הדברה ב-56% מדגימות המזון שבדק. ב-11% התגלו חריגות מהרמה המותרת של החומרים הללו במזון. הדו"ח קובע עם זאת כי על סמך ריכוזי החומרים שנמצאו, הסיכון הבריאותי לצרכנים עדיין נמוך.

ואולם, ארגון הסביבה אדם, טבע ודין טוען כי בדיקת משרד הבריאות אינה משקפת נאמנה את הסיכונים בחשיפה לחומרי ההדברה, שכן לא נבדקה השפעת השילוב של כמה חומרי הדברה והחשיפה המצטברת אליהם. הארגון טוען עוד כי הבדיקה אינה מתייחסת לסיכונים כמו רגישות של ילדים.

בבדיקה אספו מומחי שירות המזון הארצי במשרד הבריאות 5,558 דגימות של 108 מוצרי מזון, כמו פירות, ירקות, מוצרי חלב, בשר וביצים. באיסוף הדגימות, בין 2006 ל-2010, נבדקו שאריות חומרי ההדברה בכל המוצרים.

הממצאים מראים שיותר ממחצית הדגימות הכילו חומרי הדברה (לעתים קרובות כמה חומרים באותו מוצר) וביותר מעשירית מהם היו חריגות מהמותר בריכוז. בסך הכל נמצאו שאריות מ-133 חומרים שונים בכל המוצרים.

על סמך הממצאים חישב משרד הבריאות את צריכת חומרי ההדברה היומית לנפש בישראל והשווה אותה לרמה היומית המקובלת בעולם מבחינת מניעת סיכונים בריאותיים. נמצא שלגבי 27 חומרי הדברה, רמת הצריכה עולה על הרמה המקובלת. נקבע שרק לגבי שישה מתוך החומרים הללו לא ניתן לשלול סיכון בריאותי.

"איפיון הסיכון מבוסס על הערכת צריכה מרבית של חומרי הדברה במזון, תוך התייחסות לדיאטה שיווקית שאינה מדויקת", נכתב בדו"ח. "יש התייחסות לנתונים של שאריות שנמצאו במוצר גולמי ולא שאריות שנצרכות בחלק מהמקרים במזון מעובד (לאחר קילוף או בישול) שבו השארית יכולה להיות נמוכה יותר. יש להניח שבבדיקה מדויקת יותר יימצא שהחשיפה נמוכה יותר ואינה מהווה סיכון לצרכנים".

למרות מסקנות מרגיעות אלו, ממליץ משרד הבריאות לצמצם את השימוש בחלק מחומרי ההדברה ולהגביר את האכיפה שנועדה למנוע שימוש בכמויות החורגות מהמותר. זאת, על מנת להגדיל את מה שהמשרד מגדיר "מרווח ביטחון".

הדו"ח מציין שבשנים 2011-2008 התקיימה הערכה מחודשת של שימוש בחומרי הדברה ובעקבותיה נקבעו הגבלות שונות על שימוש בכמה חומרים. בין השאר הוחלט לאסור את השימוש בשלושה חומרים אורגנו-זרחניים (כאלה הפוגעים במערכת העצבים) כבר בשנה הבאה.

לפני כחודש פורסם ב"הארץ" סקר שערכה עמותת "אדם, טבע ודין" ובו ניסתה להעריך את מידת הסיכון שיש בצריכת מוצרים שונים על פי שאריות חומרי ההדברה שנמצאו בהם. בעקבות פרסום דו"ח משרד הבריאות פרסמה העמותה תגובה ובה ציינה, בין השאר, כי על משרד הבריאות "לערוך מחדש את הערכת הסיכונים ולהתמקד באוכלוסיות רגישות כמו ילדים, תינוקות, נשים הרות וקשישים". בעמותה ציינו כי יש לקחת בחשבון את דפוסי התזונה של קבוצות אלו, הרמה היומית המקובלת עבורם של צריכת חומרי הדברה וכן את הרמה היומית המחמירה שלפיה פועלים גופים מקצועיים בעולם. כמו כן, לדבריהם "יש לקחת בחשבון את הסיכון הבריאותי הנובע מחשיפה מצטברת של חומרים מאותה משפחה. בהתאם להערכה זו יש להביא להפחתת סיכונים בריאותיים על ידי איסור או הפחתת שימוש בחומרים המסוכנים ביותר"

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 למה למה ???????????  (לת) לכו לעזעזל!!!!
  • 07:22
  • 12.12.12

02 הפקרות!! אדיר
  • 07:24
  • 12.12.12

העיקר שהמוצר יראה טוב...מי חושב בכלל על הבריאות?!?

03 ואיפה שרת החקלאות? דואגת לחקלאים ולא לציבור. שערוריה!!!  (לת) גיא
  • 07:38
  • 12.12.12

04 כלומר, אכילת ירקות מזיקה לבריאות  (לת) רק בשר...
  • 07:51
  • 12.12.12

05 איפה משרד החקלאות אילן
  • 07:51
  • 12.12.12

למה לא מפרסמים נתוני בדיקות חומרי הדברה בירקות בארץ. יש חומרי הדברה המכילים זרחן אורגני ומותרים בשימוש עד מספר ימים מינימלי לפני הקטיף. בפועל החקלאים אינם מקפידים על כך. מדוע לא מפרסמים את הצעדים הננקטים נגדם ?

06 חומרי הדברה ברמות חריגות ביותר נעמה
  • 07:59
  • 12.12.12

מדוע משרד הבריאות מעלים עין? כמו בתי השירותים במסעדות , שפכים ועוד,,,,סכנת חיים לציבור!!! חייבים לעשות מהפך בשני התחומים הללו, ולשנות את כל המערכת במשרד הבריאות היא לא תקינה לבריאות הישראלי, רשלנות פושעת, אנחנו לא חיים ב- מאה ה-19, בושה וחרפה,,,,,,,,,,,,,,

07 אני לא מבין מדוע בארופה הגדולה כמות חומרי ההדברה במזון קטן בהרבה מישראל ,למרות כמות הפיות המצומצמת שיש להאכיל בישראל מפוצצים את המזון בחומרי הדברה בכמות גדולה,האם בריאות הציבור הישראלי חשובה פחות מזאת הארופית או שיש כאן אינטרסים כלכליים על חשבון בריאות הציבור בארץ?  (לת) איתי
  • 08:15
  • 12.12.12

08 משרד הבריאות דואג לאנטרסים של חברות התרופות כמו שמשרד החקלאות דואד לאנטרסים של החקלאים. את אף אחד מהם לא מעניין אינטרס הציבור  (לת) אחד
  • 08:23
  • 12.12.12

09 שוב פרסומים עם חצאי אמיתות ומינימום עובדות? גיל
  • 08:28
  • 12.12.12

למה שלא תפרסמו רשימה מסודרת של מי ואיפה מצאתם את השאריות החריגות ובאיזה כמות במקום לשחרר הצהרה שכל תכליתה הכנסת הציבור לפאניקה.
זו צביעות בלתי נסבלת שהחקלאים חסרי אונים מולה והמרוויחים העיקריים הם רשתות השיווק והיבואנים שמחפשים איך לעשות מכה על חשבון ההיסטריה הציבורית.
תפרסמו באופן מסודר ותגידו איפה מצאתם חריגות, איפה לא, מי מוכר חומר בטוח ומי מזייף כדי שהציבור יידע ולא סתם ייחיה בחרדה.
דרך הגב, אתם כוללים בחומרים הללו את הנחושת והגופרית שמרססים בחקלאות האורגנית? כי אולי כדאי שגם הציבור יידע מזה לפני שהולכים וקונים בטבע מרקט עגבניה במחיר כפול מצופה בנחושת שהיא חומר רעיל יותר לאדם מכל חומר אורגנו-זרחני וללא כל פיקוח.

אתם רוצים להציג נתונים אז גם כדאי שתביאו קישור אליהם כדי שגם אנחנו נוכל לראות במה מדובר, אנחנו רוצים שקיפות גם מכם.

10 רק אורגני  (לת) איציק
  • 08:36
  • 12.12.12

11 אכיפה, אכיפה, אכיפה - וזה לא כל כך מסובך. השמדה של משלוח אחד של ירקות נגועים, יבהיר למגדלים ולמשווקים היכן נמצאת הכדאיות שלהם !  (לת) ואני לתומי האמנתי שמשרד החקלאות ורשתות השיווק מגנות עלי.
  • 08:36
  • 12.12.12

12 יש מגפת סרטן בארץ ומשרד הבריאות לא חושב שמזון שמוצף בחומרי הדברה מהווה סיכון. מעניין איזה אינטרסים משרד הבריאות באמת מייצג  (לת) אזרח
  • 08:41
  • 12.12.12

13 האבסורד הוא שדיאט קולה יותר "בריאה" ממי ברז ארז
  • 08:43
  • 12.12.12

יש פה מצב אבסורדי - אדם שמכור לדיאט קולה (המים 100 אחוז נקיים) מכניס לגוף פחות חומרי הדברה מתכות וכו מאחד ששותה מי ברז. וזה למרות שקולה זה די רעל - המתקה מוגזמת בטירוף וכו.

14 more people eat organic,will become cheaper...  (לת) riki
  • 08:43
  • 12.12.12

15 כשרות=חומרי הדברה=פגיעה חמורה בבריאות לביא
  • 08:48
  • 12.12.12

בתור חקלאי בגלל דרישות מטורפות בתחומי הכשרות מרססים בלי הכרה
חקלאי לא יכול להפסיד יבול גם ככה בקושי מתגלגלים
הרבנים מובילים לטירוף קולינרי!!!!!!!!!!!!!!!1

16 למי שלא יודע: חומרי ההדברה הם למעשה נשק כימי גרמני שפותח במלחה"ע ה-2 שעבר הסבה לשימוש בחקלאות. אירוני לא ?  (לת) בועז
  • 08:52
  • 12.12.12

17 הדברה-כסף-סרטן  (לת) אמיר
  • 08:53
  • 12.12.12

18 כנראה שלמישהו יש לובי בתעשיית הבשר והדגים קובי
  • 08:55
  • 12.12.12

אין פיקוח , אין בקורת, אין עונשים מחמירים ואנו כרגיל אוכלים אוכל מורעל ונושמים אוויר מזוהם ראו בתי זיקוק, פטרוכימיים וכל התעשיות במפרץ חיפה , הטייקונים דואגים לשמור על האינטרסים שלהם בכל דרך אפשרית אחוז הסרטן באיזור חיפה וקריות גבוהים מכל הארץ... כרגיל הכלבים נובחים (בקושי) והשיירה עוברת!

19 לחקלאים ממש לא מזיז..הם מרעילים אותנו כדי לעשות כסף ולהביא תוצרת יפה לשווקים..ולעזזאל איתנו שאוכלים רעל שמצטבר בגוף שלנו...נהדר איך שכולם דואגים לנו...  (לת) אייבי
  • 09:13
  • 12.12.12

20 הציבור פה חשוף להפקרות בכל תחום אין פיקוח מספק ואין אכיפה הכל פרוץ ומופקר העיקר מחירים בשמים
  • 09:58
  • 12.12.12

גם גובים מאיתנו מחירים מטורפים על ירקות פירות ומזון וגם מוכרים לנו זבל צרוף שמכיל המון רעלים. נמאס מהמדינה הזו שמפקירה את חיי תושביה. פשוט הפקרות מה שקורה פה!!!

21 כל דבר שמגזימים בו רע לבריאות.היו מתונים באוכל בתשמיש התרחקו מימין ומשמאל קיצוניים ובא לציון גואל  (לת) ישוע הנוצרי
  • 11:09
  • 12.12.12

22 להסרת הכימיקלים סמי
  • 11:30
  • 12.12.12

לערבב אבקת סודה לשתייה במים.
לשפשף בהם את הירקות.

23 לא נכתב האם נבדקה הימצאות חומרים אסורים  (לת) p
  • 11:37
  • 12.12.12

24 היצוא לאירופה נקי מחומרי הדברה אשתו של חקלאי
  • 11:38
  • 12.12.12

בתור אשתו של חלקאי יותר מעשר שנים, כל התוצרת שמגודלת לאירופה נקיה ולמה? כי הם טרוחים לבדוק ולפסול כל יבול שמתגלות בו שאריות.
תפסיקו להאשים את משרדי הממשלה, הסופרים והמגדלים ותתחילו לדרוש עמידה בתקנים. תקנו תוצרת מפוקחת, תצטרפו לארגונים ירוקים ותתחילו לעבוד!

25 מאז שעברתי לאירופה הפסתי להקריח א
  • 11:56
  • 12.12.12

מעניין למה באמת

26 כשמשרד הבריאות עסוק בלהרעיל את מי השתייה עם פלואוריד אז מה הפלא שהוא לא מתרגש מחריגות חומרי הדברה באוכל  (לת) הירקן
  • 12:00
  • 12.12.12

27 הביבי שר בריאות.עוד מסמר בארון של האספסוף שהראש הביבליבר משתין עליו בקשת בכל קטגוריה אפשרית של החיים מחשך-דיור דרך כלכלה מוניטרית בריבית דריבית חלחול עושר לאלפיון עליון על שולחנם סועד הפריץ וכלה בהפקרת בטחון ומניעת שלום שגשוג תשתיתי ועושר להמונים.הסיקריק מכה שלישית לשמד קרב ובא וההמון כהרגלו לא ממודע ואטום וקשה עורף  (לת) ביב-שר בריאות
  • 12:08
  • 12.12.12

28 זיהום חמור בקרבת יערות קק"ל ליברמן
  • 12:25
  • 12.12.12

במשך עשרות שנים ריססו משלב ההכנה לנטיעה וביעור הצמחייה,,,
דרך ריסוס שוליים ודרכים בקוקטייל של סימזין ,ראונד-אפ-ועוד כמה מסרטנים עם כל דבר שמשפריץ,,מטוסי ריסוס ,מסוקים, יונימוגים, מרססי גב,
שטחי חקלאות ,מטעים,כרמי זיתים במרחק של עד מאות מטרים מזוהמים בחומר , מרחף, מנגר מי גשם המדרון, ממי תהום גבוהים וכו'עד כדי כך שלאחר שנים לא צומח בשטח כמעט חד שנתיים [עשבים]
יש לא מעט חקלאים המתהדרים בתואר אורגאני ,,,זה לא אורגאני !!!

29 קחו אחריות על עצמכם עדן
  • 13:58
  • 12.12.12

Grow your own food !! תקנו מקומי , תפסיקו לממן את הסופרים הגדולים , תגדלו בשכונה או עם חברים ואז רק אז תדעו מה יש לכם בצלחת .. תתחילו בקטן כשרוצים לשנות את העולם כדאי להתחיל מעצמך

30 המוח היהודי. מקום ראשון בריסוס.  (לת) המדביר לצרחן
  • 15:27
  • 12.12.12

31 ככל הנראה? אלי
  • 15:34
  • 12.12.12

זאת אומרת שמשרד הבריאות אינו לחלוטין בטוח שלא נגרם נזק בריאותי מצריכת פרות וירקות! ה"ככל הנראה" הזה בעצם אומר לנו שמשרד ה"בריאות", המחויב על פי החוק לעיקרון הזהירות המונעת, בעצם אינו מממש עיקרון זה בפועל, ובכך אינו באמת דואג לשמירת בריאותנו ובריאות ילדינו. אנו, האזרחים, מממנים במיסינו את פעילות משרד הבריאות. אבסורד הזועק לשמיים.

32 לא מספיק להשרות במי סבון?  (לת) א
  • 06:39
  • 13.12.12

33 כל כך עצוב לקרוא ! נמאס מהזלזול בציבור !  (לת) מירב ב.
  • 07:03
  • 13.12.12

34 מתי נבין שאף אחד אבל אף אחד לא מגן על הבריאות שלנו?  (לת) נהפוך הוא
  • 08:27
  • 13.12.12

35 חזרתי עכשיו מאוקראינה- הירקות שם מעולים, העגבניה עגבניה,ואין ריסוסים  (לת) רמי
  • 08:42
  • 13.12.12

פעילות
המלצות
פרסומת