טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חרף סירוב ביה"ח: הורים התעקשו על בדיקה קריטית לבתם

3 שעות ביקשו ההורים לערוך סי.טי. לבתם, אך הרופאים בביה"ח מאיר סירבו. לבסוף, נמצא דימום במוחה והיא נותחה. ביה"ח האשים את ההורים בעיכוב

תגובות

נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, הפרופ' חיים הרשקו, קבע באחרונה באופן חריג כי הנהלת בית החולים מאיר העבירה דיווח שגוי למשרדו, במסגרת בדיקת אירוע רפואי. הבדיקה בחנה מקרה שבו התעכב בשלוש שעות אבחון של תינוקת שסבלה משטף דם פנימי בראשה.

המטופלת, בת רביעית לזוג תושבי הרצליה, נפלה ונחבלה בראשה ב-10 במאי 2012 בהיותה בת עשרה חודשים. לאחר הנפילה היא נראתה אפטית והחלה להקיא, והוריה לקחו אותה לבדיקה אצל רופאת ילדים בעיר. הרופאה הפנתה אותם לחדר המיון בבית החולים מאיר.

בבואם פנו ההורים תחילה לחדר המיון לילדים, אולם הופנו למיון כירורגי, מאחר שהתעורר חשד לחבלת ראש. לפי גרסת המשפחה, כשהתקבלו במיון הכירורגי ביקשו לערוך לבתם צילום ראש מסוג סי.טי, אולם הסגל הרפואי סרב לעשות זאת, וקבע כי יש להשאיר את התינוקת להשגחה באשפוז למשך הלילה.

"אמרתי לרופאים שהילדה לא בסדר, אבל הם אמרו לי שהיא מטושטשת מהמכה, ואולי עייפה ורעבה", "מספרת האם, "אבל אני מכירה את הבת שלי, ידעתי שיש בעיה". לדבריה, "הרופאים אמרו לי שאני לחוצה ומלחיצה את הילדה בטון מזלזל ומתנשא".

נוכח סירוב הרופאים, התקשרה האם לרופאת הילדים שלה, וזו הפצירה בה לדרוש את הבדיקה. "באתי לעמדת הקבלה ודרשתי מהרופאים, ‘סי.טי עכשיו'. הם השתכנעו ושלחו אותה לבדיקה, אולי בגלל שעיניה החלו להתגלגל אחורה", היא נזכרת.

לבסוף, הבדיקה נערכה שלוש שעות לאחר בוא התינוקת למיון, ובה נמצא שטף דם פנימי בראשה. היא הורדמה, חוברה למכשיר הנשמה, והועברה מיידית לניתוח חירום בבית החולים שניידר, לניקוז הדימום. הניתוח הציל את חייה.

לאחרונה, לאחר שנקבע כי הפעוטה החלימה מהפגיעה, העבירה משפחתה תלונה לנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, הפרופ' חיים הרשקו, על התנהלות בית החולים. כשפנה הרשקו לקבל את עמדת בית החולים, קיבל במענה מכתב המגולל התרחשות הפוכה לחלוטין מזו שהציגה המשפחה. בגרסת בית החולים מאיר נטען כי הצוות הרפואי הוא שהמליץ למשפחה לבצע בדיקת סי.טי לפעוטה, אולם ההורים חששו מהבדיקה ומהקרינה הנלווית לה, ולכן הבדיקה התעכבה.

בדו"ח שהעבירה מנהלת היחידה לניהול סיכונים במאיר, הד"ר אסנת קליין, נכתב כי "הצוות פעל ללא דופי, בהתאם לסטנדרטים הרפואיים הידועים והמקובלים בנסיבות העניין". לפי הדו"ח, רופא בחדר המיון הכירורגי התרשם כי התינוקת זקוקה לבדיקת סי.טי ראש, אולם "התקשה לשכנע את האם בדבר נחיצות הבדיקה". קליין מציינת כי הורי התינוקת אף הציעו לרופאים חלופות לבדיקת הסי.טי, לרבות בדיקות דם ואולטרה סאונד, בניסיון להימנע מבדיקה הכרוכה בקרינה, אולם "הצוות הרפואי הסביר להורי הקטינה שבדיקות אלה אינן רלוונטיות". עוד נכתב כי "למרבה המזל הצליחה רופאת הילדים לשכנע את האם, ולאחר שניתנה הסכמתה, בוצעה בדיקת הסי.טי לקטינה".

נציב קבילות הציבור, פרופ' הרשקו, ניסה ליישב בין הגרסאות הסותרות, וגם שוחח עם רופאת הילדים. זו אישרה את טענות ההורים ובתום הבדיקה קבע הרשקו כי "השיחה עם רופאת הילדים שנערכה מיוזמתי... מצדיקה ללא שום ספק את גרסת ההורים". במכתב שהעביר להורי הפעוטה הבהיר הרשקו כי בעקבות תלונתם "הלקחים נלמדו, והם ייושמו אצל מטופלים עתידיים שיגיעו בסיטואציות דומות של חשד לחבלה מוחית".

במכתב שהעבירו להרשקו באי-כוחם של ההורים, עו"ד דורי כספי ועו"ד שירה פרידן ממשרד כספי, סרור ושות', מבקשים ההורים להמשיך את הטיפול בנושא, נוכח הדיווח השגוי ממאיר. "הגרסה שהעביר בית החולים היא עלבון עבורנו. באתי לדווח על מה שארע לי מתוך ביקורת בונה, ובבית החולים בחרו לקחת את זה למקום אחר", אומרת האם.

לטענת עורכי הדין, "הנהלת בית חולים ציבורי בישראל דיווחה למשרד הבריאות דיווח כוזב בבירור רשמי שערך המשרד. המדובר בדיווח שקרי לנושא משרה ציבורית בכירה במסגרת הליך מעין-שיפוטי, המבוצע כחלק משגרת עבודתה של הרשות האחראית לפיקוח על שירותי הבריאות בישראל. מרשינו מצפים כי משרד הבריאות לא ייתן יד לתרבות השקר מסוג זה, ודורשים כי ינקטו הליכים משמעתיים נגד אלה שתמצאו אחראים לדיווח הגרסה הכוזבת".

בשיחה עם "הארץ" הדגיש הרשקו כי לא היה זדון בהתנהלות בית החולים. "אין פה קנוניה של הרופאים לפרסם גרסה שקרית, והדיווח שהועבר ממאיר ניתן בתום לב. גרסת בית החולים נתמכת על ידי הדו"ח הסיעודי שנכתב ביום האירוע". הוא המשיך ואמר כי הרופאים אמנם לא העריכו שהילדה נפגעה בפגיעה חמורה, אך אף אחד לא ראה את הנפילה. "יש פה כמה גרסאות לאירוע שהוא לא שחור או לבן. אמנם העדפתי את גרסת האם שנתמכה על ידי רופאת הילדים בקהילה, אולם לא היתה לי כל כוונה להטיל דופי בהתנהגותם וביושרם האישי של רופאי בית החולים".

בבית החולים מאיר זועמים על הרשקו, שקבע כי הגרסה שהעבירו לאירוע שגויה, מבלי לשוחח עם הצוות שטיפל בתינוקת. "איננו מכירים בית משפט שחורץ גורלות מבלי לשמוע את גרסת המעורבים", אמר בכיר במוסד. ממאיר נמסר "הופתענו לקבל פנייה מעיתון "הארץ" שבמרכזה טענה על העברה לכאורה של נתונים כוזבים למשרד בכוונה להביא לסגירת התיק, ואנו דוחים מכל וכל כל רמיזה על דיווח כוזב. הרופאים שטיפלו בפעוטה עומדים על דעתם גם לאחר עיון במכתבו של פרופ' הרשקו למשפחה, שנכתב מבלי ששמע את הרופאים המעורבים. מטבע הדברים, בתלונות מסוג זה עולות לעתים גרסאות שונות או סותרות".

ממשרד הבריאות נמסר כי "הבדלי גרסאות כאלה קיימים כמעט בכל בירור תלונה, והפרופ' הרשקו לא ראה זאת כשקר מכוון".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות