טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פחות בשר, יותר פירות וירקות: המלצות התזונה החדשות של משרד הבריאות

התפריט המומלץ נבנה ברוח התזונה הים תיכונית הכוללת בין היתר קטניות, דגנים, ירקות ופירות. ההמלצות מותאמות גם לצמחונים וטבעונים, וכוללות חידוש: קטגוריית מוצרי החלב תכלול סויה

תגובות

משרד הבריאות צפוי לפרסם בשבוע הבא המלצות תזונה חדשות לציבור הישראלי. ההמלצות נוסחו על ידי חוקרי אגף התזונה של משרד הבריאות במשך למעלה משנתיים, והן צפויות לפרט מה אוכלים הישראלים כיום, ואילו שינויים נחוצים בתפריט של הישראלי הממוצע: כמה מנות קטניות וירקות מומלץ לצרוך מדי יום לעומת הצריכה בפועל, האם להגביל צריכת הבשר ולכמה, מהי צריכת המלח המקסימלית המומלצת, ועוד.

המלצות התזונה החדשות

פחות בשר ועוף
3-2 מנות בשבוע

יותר ירקות ופירות
8-7 מנות ביום

קטניות – מדי יום
בתבשיל או כתחליף בשר

חלב או סויה
3-2 מנות ביום

המלצות נוספות: שמן זית, אגוזים וזרעים, תבלינים, עשבי תיבול, בצל ושום

באופן כללי, ההנחיות ממליצות על תפריט ברוח עקרונות התזונה הים תיכונית, והן מגבילות את צריכת הבשר והמאכלים המעובדים וממליצות להגביר את צריכת הירקות והקטניות. בנוסף, ההנחיות אמורות לתת מענה לציבור הצמחונים והטבעונים הגדל בישראל, והן יכללו גם המלצות לתזונה ים תיכונית המבוססת על הצומח עבור הנמנעים מצריכת בשר ומוצרים מהחי. "ממחקרים רבים עולה שדפוס תזונתי של דיאטה ים תיכונית עשוי למנוע מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות סרטן שונות", נכתב במסמך. "כמו כן נמצא כי דפוס דיאטה ים תיכונית הוא בעל קשר מגן בפני מחלת האלצהיימר".

ההמלצות כוללות לראשונה גם התייחסות להיבטים הסביבתיים של תעשיית המזון, תוך דגש מיוחד על "תפריט מקיים" המתעדף מזון מקומי צמחי. "להפחתת הצריכה של מזון מהחי השלכות חיוביות משמעותיות על הפחתת ייצור גזי החממה, כריתת היערות לצורך שטחי מרעה לבקר והקטנת צריכת המים הגדולה הדרושה לצורך גידול מזון מהחי", נכתב במסמך ההמלצות. כמו כן, ניתנה חשיבות גבוהה לדפוסי אכילה מסורתיים משפחתיים.

ההמלצות, שדווחו לראשונה הבוקר ב"ידיעות אחרונות", יושקו במסגרת הכנס השנתי של הפורום לתזונה בת-קיימא במכון ויצמן שיתקיים בשבוע הבא. "האתגרים העומדים בפני מערכת הבריאות בישראל מחייבים שינוי במדיניות התזונתית והתאמתה לנטל התחלואה. דפוסי אכילה לא בריאים גורמים להשמנה ולתחלואה כרונית", נכתב במבוא להמלצות.  

עיקרי ההמלצות:

פחות בשר ועוף: ניתן לצרוך 3-2 מנות בשר עוף (לרבות הודו) בשבוע, מומלץ להמעיט בצריכת בשר בקר ככל האפשר (ובכל מקרה פחות מ-2 מנות בשבוע). מומלץ להימנע מצריכת בשר מעובד (נקניקים, נקניקיות, שניצלונים) ולהגבילה עד מנה בחודש. מומלץ לצרוך פעם בשבוע דגים המהווים מקור טוב לשומן מסוג אומגה 3 (הכוונה לדגים טריים וקפואים ולא לדגים מומלחים/מעושנים).

יותר ירקות ופירות: כצפוי, ההנחיות ממליצות להרבות בצריכת ירקות ופירות ומעלות את הקצובה המינימלית ל-8-7 מנות ביום: לפחות 5 מנות ירק, ו-3-2 מנות פרי (מומלץ לאכול את הפרי בשלמותו ולהימנע ממיצים).

קטניות – מדי יום: מומלץ להקפיד על צריכת קטניות מדי יום - כמו עדשים, אפונה, שעועית, חומוס, פול, לוביה וכדומה, בתבשילים או כתחליף למנה הבשרית.

חלב – או סויה: משרד הבריאות מרחיב את קטגוריית מוצרי החלב אשר מעתה גם תכלול סויה ומוצריה. ההמלצה לצריכת 3-2 מנות חלב מוחלפת בהנחיה לצרוך 3-2 מנות מוצרי חלב או מוצרי סויה.

שמן זית: שמן זית בכבישה קרה צריך להוות את המקור העיקרי לשומן בתפריט. שמן זה עמיד גם בבישול ולכן על פי ההנחיות יש להשתמש בו הן לבישול קצר והן לתיבול.

אגוזים וזרעים: אגוזים, שקדים, בוטנים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת, שומשום מלא, לא קלויים ולא מומלחים, מהווים מקור טוב לשומנים בריאים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים וסיבים.

תבלינים, עשבי תיבול, בצל ושום: מומלץ להשתמש בתבלינים מאחר והם תורמים טעמים רבים למזון ומסייעים להפחית צריכת מלח.

שתיה: יש לשתות 1.5 – 2 ליטר מים (10-8 כוסות ליום, ניתן לגוון את המים עם נענע, לימונית ועוד) לשם אספקת נוזלים מתאימה לגוף. אפשר לגוון ולשתות תה צמחים או סודה ללא סוכר.

ההנחיות קובעות במפורש שיש להימנע עד כמה שניתן ממזון אולטרא-מעובד, כגון בשר מעובד, מזון ממותק וחטיפים, ממתיקים מלאכותיים ומשקאות אנרגיה. כמו כן, יש להעדיף מזון ללא או עם מינימום תוספות סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות ו/או שומן רווי. ממתקים, עוגות, משקאות קלים וכדומה יש לצרוך במתינות באירועים מיוחדים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות