המאבק על ההתמחות || מרחיבים את מעגל הפסיכולוגים

משרד הבריאות פועל לקיצור תקופת ההתמחות בפסיכולוגיה ולהגדלת מספר המלגות שיאפשרו לפתוח מקומות התמחות חדשים

מועצת הפסיכולוגים, הגוף האחראי במשרד הבריאות על יישום חוק הפסיכולוגים וקביעת מדיניות בתחום הפסיכולוגיה, נדרשה לאחרונה לדיונים על ההתמחויות הארוכות למקצוע הפסיכולוגיה בישראל. הנתונים העגומים שהוצגו בפניה, בישיבה שנערכה לפני חודשיים בהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, העלו כי 50% ממסיימי לימודי פסיכולוגיה בתואר שני בישראל בתחומים היישומיים (שבהם ניתן להפעיל קליניקות) אינם מגיעים להתמחויות, בין השאר בגלל מחסור במקומות התמחות. כמו כן, עלתה לדיון הסוגיה הכאובה של אורך ההתמחות הנמשך ארבע שנים במתכונת של חצי משרה, ללא אפשרות לסיים התמחות במשרה מלאה בתוך שנתיים. רק בתום תקופת ההתמחות רשאים הפסיכולוגים לקבל הכרה כמומחים ולפתוח קליניקות טיפוליות במקצוע התמחותם, למשל כפסיכולוגים קליניים.

גמזו הבהיר לנוכחים כי לאחר שנים שבהן סבל מקצוע הפסיכולוגיה מהזנחה בהנהלת משרד הבריאות, בכוונתו לשנות מגמה ולפעול להגדלת מספר מקומות ההתמחות ולקיצור תקופת ההתמחות הממושכת. גמזו הצהיר כי הפסיכולוגיה מוגדרת מעתה במשרד הבריאות "מקצוע בעדיפות ראשונה".

"זה נושא שלא טופל הרבה מאוד שנים והגיע הזמן לקדם אותו", אמר גמזו בשיחה עם "הארץ". תוכנית משרד הבריאות שהוכנה לקראת תקציב 2013, שטרם נידון בממשלה, מבקשת להגדיל את סכום המלגות המעבירות כספים למקומות ההתמחות של פסיכולוגים, מ-24 ל-35 מיליון בשנה, ואת מספרן, מהלך המתוכנן להגדיל ב-45% את מספר מקומות ההתמחות. מהלך זה אף אמור לקצר את תקופות ההמתנה הממושכות להתמחות, הנאמדות כיום בשלוש-חמש שנים לבוגרי תואר שני בפסיכולוגיה קלינית.

הפגנת פסיכולוגים באוגוסט 2011. קוראים להקלה בתנאי ההתמחות
הפגנת פסיכולוגים באוגוסט 2011. קוראים להקלה בתנאי ההתמחות. צילום: מוטי מילרוד

לדברי גמזו, "המצב שאליו התגלגלו הפסיכולוגים אינו טוב. אמנם יש כאלו התומכים בהתמחות ארוכה בפסיכולוגיה, כשהפסיכולוגים הצעירים נחשפים לאורך זמן למטופלים ויכולים במקביל להשלים הכנסה, אולם להערכתי יש צורך לקצר את ההתמחות הממושכת".

מקור הבעייתיות, כפי שרואה זאת גמזו, הוא בפיצול הקיים בקהילת הפסיכולוגים הישראלית בין האקדמיה לשטח, פיצול שאינו קיים למשל במקצועות הרפואה או הסיעוד. "הפסיכולוגים בשטח שמלמדים מתמחים אינם ממונים על ידי האקדמיה ואינם חלק ממנה, זה יוצר חיץ. כשהאקדמיה רוצה להשפיע על תוכניות ההתמחות, לא ניתנת לה האפשרות לכך", הוא אומר.

המצב יוצר חיכוכים רבים, שחלקם כבר ניכרים בשנים האחרונות בשטח. כבר לפני כשלוש שנים דווח ב"הארץ" על התקוממות של פסיכולוגים קליניים נגד מינויו של יו"ר מועצת הפסיכולוגים הנוכחי פרופ' יואל אליצור מהאוניברסיטה העברית, שיצרה שני מחנות במועצה ואף גררה בשעתו איום להקמת מועצה אלטרנטיבית.

גמזו מבהיר כי שינוי במבנה ההתמחות בפסיכולוגיה דורש חשיבה על הפרטים הקטנים. "להערכתי יש לתת מלגות אישיות לבוגרי לימודי פסיכולוגיה לצורך התמחות, כי כיום המלגה מועברת למוסד שבו מבוצעת ההתמחות והוא מחליט את מי לקלוט", הוא טוען.

לאחר יישומה של הרפורמה בבריאות הנפש, האמורה להיכנס לתוקפה ביולי 2015 עם העברת האחריות על בריאות הנפש הציבורית ממשרד הבריאות לקופות החולים, צפויים הפסיכולוגים לעבור תפנית משמעותית. לצד הגדלת הזמינות לטיפולים פסיכולוגיים דרך הקופות, בהשתתפות עצמית סמלית, הכנסות שוק הפסיכולוגים הפרטיים צפויות להיפגע. אולם במקביל המרפאות הציבוריות שיפתחו הקופות צפויות לספק מקומות עבודה נוספים לפסיכולוגים ברפואה הציבורית. "נצטרך למצוא את הכסף כדי לאפשר לקופות גם להגדיל את מכסות המתמחים בפסיכולוגיה במסגרת הרפורמה", אומר גמזו.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 למה לא לאמץ את המודל האמריקאי? מי אמר שלפסיכולוגים מונופול על נפשו של אדם?  (לת) עובדים סוציאליים קליניים וכו,
  • 17:46
  • 30.12.12

  •   מצחיק מלה טובה
    • 19:30
    • 30.12.12

    עובדים סוציאלים קליניים בישראל לא נדרשים להתמחות של ארבע שנים, והם מורשים לעשות כל מיני "התערבויות ביניי" טיפוליותם כבר בתור בוגרי תואר ראשון. הפסיכולוגים הם גם בעלי ההכשרה הכי מקיפה ומעמיקה מחד, וגם הכי מוגבלים מבחינת חופש העיסוק וכושר ההשתכרות מאידך.

  •   מי אמר שזה לא כך בשטח? פסיכולוג בהתמחות
    • 19:34
    • 30.12.12

    מה מונע ממישהו לפנות לעו"ס קליני? מה מונע ממישהו לקבל טיפול ברווחה? או בקליניקות של עו"סים? או בטיפול בתנועה? ריפוי בעיסוק? וכל זה לפני שהזכרנו את הפניה המתעצמת לקואוצ'ינג

02 אם כבר להיות פופוליסטים - תקצרו את ההתמחות לשנה אחת .כך תוכלו לייצר רבבות פסיכולוגיים קלינים ברמה אפס , ממש כמו שהצלחתם לייצר מיליוני עורכי דין ברמה אפס.  (לת) פסיכולוג קליני ומדריך .
  • 17:52
  • 30.12.12

03 אאמין לזה כשזה יקרה  (לת) ציפי
  • 18:12
  • 30.12.12

04 דמגוגיה זולה מסיבות פוליטיות  (לת) לת
  • 18:31
  • 30.12.12

05 מה עם כל מי שנפגע לאורך השנים מהייבוש, ולטובת מי השינויים הללו? ממתין להתמחות מעל שנתיים
  • 18:49
  • 30.12.12

על פניו ההצהרות נראות יפות, אם כי עולות כמה שאלות: מה עומד מאחורי דברי גמזו על רצון "האקדמיה להשפיע על תוכניות ההתמחות" (פגיעה בטיפולים הדינאמיים, למשל)? האם הכסף שצפוי לעבור מהפסיכולוגים הפרטיים לידי קופות החולים יגיע באמת לפסיכולוגים העובדים תחתן ולמטופליהם, או לכיסן של האחרונות? שלא לדבר בכלל על פיצוי כל מי שנפגע לאורך השנים הללו מייבוש המערכת (50% מסיימי התמחות בלבד, 3-5 שנים המתנה להתמחות!)

06 כתבה לגמרי לא ברורה! רמזים והצהרות ללא פירוט משמעות הדברים  (לת) לא ברור אפילו ובמיוחדג למי שעוסק בפסיכולוגיה קלינית
  • 19:08
  • 30.12.12

07 הפסיכולוגים הם עדר של אוכלי חינם שלא יכולים באמת לעזור לאף אחד.  (לת) הפסיכולוגיה היא בלוף
  • 20:15
  • 30.12.12

08 סופסוף שינוי! לא יאומן! גם אם לא ממש פותר בעיות מהותיות בתחום הריהו מבורך! אמיר
  • 21:55
  • 30.12.12

פסיכולוג

09 תנאים רבותיי, תנאים! מתמחה לעתיד
  • 23:16
  • 30.12.12

בעיניי, אם כבר הצלחת להתקבל להתמחות,הבעיה היא לא באורכה אלא בתנאיה.
אני בעד הכשרה ארוכה ומקצועיות ללא פשרות, לגמרי.
אבל אני גם מוכרחה להתפרנס ולגדל את ילדי!
משלמים לנו שכר על חצי משרה (וגם ככזה הוא עלוב, אנחנו נזקקים להשלמה לשכר מינימום!) כשברור שבפועל אנחנו עובדים הרבה יותר שעות.
העובדה שכדי להגיע למעמד המתמחה הנכסף רכשנו לפחות שני תארים שקשה מאוד להתקבל אליהם ולסיים אותם בכלל לא משתקפת בשכר.
כל מזכירה שקובעת לנו את הפגישות ואולי יש לה תואר ראשון ממכללת חארטה מרוויחה פי 2 מאיתנו לפחות ובסוף היום מפילה את העט והולכת הביתה לילדים.
דווקא בגלל שחשוב שנתמקצע, מסלול ההכשרה הארוך שם אותנו בפוזיציה בלתי אפשרית. רוב הפסיכולוגים מגיעים לשלב ההתמחות כשיש להם כבר משפחות משלהם, אך למרות ההשכלה שרכשו אינם מסוגלים לפרנס אותן.
אולי קוראים לזה חצי משרה, אבל להוסיף על זה עוד חצי משרה במקום אחר על מנת שאפשר יהיה לחיות מזה ולהיות הורה במקביל (שלא לדבר על הורה לילד עם קשיים, חס וחלילה) זו פשוט משימה בלתי אפשרית.

  •   מי ישלם על זה? ולמה לא הכשרה של שמונה שנים? או שיש פתרון פשוט יותר מחכה להתמחות
    • 00:03
    • 01.01.13

    ידידתי ועמיתתי היקרה, את מפספסת לגמרי. את בעד הכשרה ארוכה ללא פשרות. מדוע ולמה את קוראת לארבע שנות התמחות הכשרה ארוכה? אם את לא רוצה להתפשר, אז למה לא להכפיל את משך ההתמחות? מי בכלל קובע מה זה ארוך ומה זה קצר?
    תסתכלי על המספרים שמופיעים בכתבה, ועל איזה סכומים נמוכים (ביחס לתקציב משרד הבריאות וכולי) נערך הויכוח. אז איזה תנאים את מצפה לקבל? את רוצה גם עוד מלגות למתמחים וגם שיגדילו למתמחים את המשכורת? אז מאיפה הכסף? וגם אם יכפילו את המשכורת העלובה, היא עלובה ללא ספק ובזה את ממש צודקת, האם זה יאפשר לך לפרנס את משפחתך בכבוד, או שתמשיכי להתמך על ידי הוריך וכדומה במשך שנים על גבי שנים?
    הפתרון קל פשוט וישים: לקצר את תקופת ההתמחות. ואם תרגישי אחרי שתי שנות התמחות או שלוש שאת עדין חסרת בטחון מכדי להיות מטפלת עצמאית, קחי לך מדריך או מדריכה. זה בכל מקרה כדאי. אגב, כמו שכיום את יכולה, בתור מתמחה החל משנתך השלישית בהתמחות, לטפל ובתנאי שביכולתך להוכיח שאת מקבלת הדרכה, כך אפשר לקבוע שמשך ההתמחות הרשמי הוא נניח שנתיים, אך כדי לעבור את בחינת ההתמחות יש לטפל נניח במשך שנתיים נוספות תחת הדרכה. כלומר, לגלגל חלק מהעלות של ההכשרה על המטופלים הפרטיים, ולא על המדינה, מה שיאפשר הקצאת המשאבים לטובת עוד מקומות התמחות ואפילו שיפור בתנאים. אבל גם זה מיותר. כמו שאפשר היה לקבוע שקו האדום בכנרת נמוך יותר, כך נוכל לקרוא לשתי שנות התמחות או שלוש "תקופת התמחות ארוכה יותר ללא פשרות"

  •   אני מבינה את ההגיון שבדבריך, בוא נפתח את זה לדיון. מתמחה לעתיד
    • 20:32
    • 01.01.13

    מאחר שאני החלטתי שאני רוצה לשפר את רמת המרמור שלי, אני עומדת להצטרף לועד המתמחים וזה דיון חשוב מבחינתי.
    העניין הוא כזה:
    משיחה שערכתי עם אדם אחד שאני מכירה והתמחה שנתיים במשרה מלאה, הבנתי שהחוויה שלו היא "תפסת מרובה לא תפסת". זה לדעתי חבל, אני לא רוצה לצאת מומחית שמרגישה כך. אפילו שאני עדיין לא מתמחה, אני כן עובדת בתחום כפרילנס תחת הדרכה ורואה כמה עוד יש לי ללמוד. המון.
    וגם: מי הבטיח לך שתצליח לפתוח קליניקה פרטית ולגייס מספיק מטופלים כדי לגלגל עליהם חלק מעלות ההכשרה? אני מכירה מומחים מוכשרים שזה ממש לא הולך להם, זה בכלל לא פשוט.

  •   יפה. בוא נפתח את זה לדיון. מתמחה לעתיד
    • 20:39
    • 01.01.13

    מאחר שאני החלטתי שאני רוצה לשפר את רמת המרמור שלי, אני עומדת להצטרף לועד המתמחים וזה דיון חשוב מבחינתי.
    העניין הוא כזה:
    משיחה שערכתי עם אדם אחד שאני מכירה והתמחה שנתיים במשרה מלאה, הבנתי שהחוויה שלו היא "תפסת מרובה לא תפסת". זה לדעתי חבל, אני לא רוצה לצאת מומחית שמרגישה כך. אפילו שאני עדיין לא מתמחה, אני כן עובדת בתחום כפרילנס תחת הדרכה ורואה כמה עוד יש לי ללמוד. המון.
    וגם: מי הבטיח לך שתצליח לפתוח קליניקה פרטית ולגייס מספיק מטופלים כדי לגלגל עליהם חלק מעלות ההכשרה? אני מכירה מומחים מוכשרים שזה ממש לא הולך להם, זה בכלל לא פשוט.

10 זה לא שיפור! פסיכולוגית
  • 06:17
  • 31.12.12

עכשיו נעבוד בהתמחות 60שעות בשבוע תמורת 4000 שח, במשך שנתיים. וזה בנוסף לעובדה שאף אחד לא יתנסה בטיפול ארוך ובתיבול ההברקה שהמלגות יחולקו על ידי היושבים במגדל השן שאפילו לא רואים מי אנחנו...

11 הפתרון הפשוט, הקל והזול לבעיה נמצא ממש מתחת לאף מחכה להתמחות
  • 14:34
  • 31.12.12

קיצור אורך ההתמחות הוא הפתרון הנכון, וגם הקל, הזול והישים ביותר בכל הסיפור.
האורך הנוכחי של ההתמחות הוא שערוריה, ועוד לא הצלחתי להבין על פי איזה קריטריונים הוא נקבע. למה ארבע שנים? למה לא חמש? למה לא שלוש? אני מנחש שהדבר נקבע אי אז, עוד בימים שטיפול סטנדרטי היה חמש שנים חמש פעמים בשבוע בשכיבה מתחת למקטרת. מכל מקום, המסלול שעוברים הפסיכולוגים בדרך להכשרה הוא ארוך במידה שהופכת את הבחירה במקצוע לנטולת כל היגיון כלכלי, וכך רגליו של כל מי שאינו בא ממעמד סוציו-אקונומי גבוה נדחקות החוצה. אגב, גם אם יקצרו את משך ההתמחות לשנתיים בחצי משרה העובדה הזו תשאר בעינה, אך כמובן שיהא בכך שיפור ניכר.
עד כה הפתרון הזה נמנע בגלל האנוכיות של הפסיכולוגים הבכירים, שהרי למי שסיים את ההתמחות, וביחוד למי שמוסמך כמדריך, כדאי שההתמחות תהיה ארוכה ככל שניתן. הראשונים כדי להקטין את מספר הפסיכולוגים הקליניים הנמצאים בשוק ומתחרים בהם, האחרונים כיוון שפרנסתם על המתמחים.
מזל שמנכ"ל משרד הבריאות אינו פסיכולוג (הוא רופא) ולכן יכול לראות את הדברים לאשורם. אני מקווה שיצליח לכפות את דעתו.

12 הפתרון הקל, הפשוט והזול לבעיית המתמחים נמצא ממש מתחת לאף מחכה להתמחות
  • 14:49
  • 31.12.12

קיצור אורך ההתמחות הוא הפתרון הנכון, וגם הקל, הזול והישים ביותר בכל הסיפור.
האורך הנוכחי של ההתמחות הוא שערוריה, ועוד לא הצלחתי להבין על פי איזה קריטריונים הוא נקבע. למה ארבע שנים? למה לא חמש? למה לא שלוש? אני מנחש שהדבר נקבע אי אז, עוד בימים שטיפול סטנדרטי היה חמש שנים חמש פעמים בשבוע בשכיבה מתחת למקטרת. מכל מקום, המסלול שעוברים הפסיכולוגים בדרך להכשרה הוא ארוך במידה שהופכת את הבחירה במקצוע לנטולת כל היגיון כלכלי, וכך רגליו של כל מי שאינו בא ממעמד סוציו-אקונומי גבוה נדחקות החוצה. אגב, גם אם יקצרו את משך ההתמחות לשנתיים בחצי משרה העובדה הזו תשאר בעינה, אך כמובן שיהא בכך שיפור ניכר.
עד כה הפתרון הזה נמנע בגלל האנוכיות של הפסיכולוגים הבכירים, שהרי למי שסיים את ההתמחות, וביחוד למי שמוסמך כמדריך, כדאי שההתמחות תהיה ארוכה ככל שניתן. הראשונים כדי להקטין את מספר הפסיכולוגים הקליניים הנמצאים בשוק ומתחרים בהם, האחרונים כיוון שפרנסתם על המתמחים.
מזל שמנכ"ל משרד הבריאות אינו פסיכולוג (הוא רופא) ולכן יכול לראות את הדברים לאשורם. אני מקווה שיצליח לכפות את דעתו.

13 הפתרון פשוט, קל וזול ונמצא ממש מתחת לאף מחכה להתמחות
  • 15:04
  • 31.12.12

קיצור אורך ההתמחות הוא הפתרון הנכון, וגם הקל, הזול והישים ביותר בכל הסיפור.
האורך הנוכחי של ההתמחות הוא שערוריה, ועוד לא הצלחתי להבין על פי איזה קריטריונים הוא נקבע. למה ארבע שנים? למה לא חמש? למה לא שלוש? אני מנחש שהדבר נקבע אי אז, עוד בימים שטיפול סטנדרטי היה חמש שנים חמש פעמים בשבוע בשכיבה מתחת למקטרת. מכל מקום, המסלול שעוברים הפסיכולוגים בדרך להכשרה הוא ארוך במידה שהופכת את הבחירה במקצוע לנטולת כל היגיון כלכלי, וכך רגליו של כל מי שאינו בא ממעמד סוציו-אקונומי גבוה נדחקות החוצה. אגב, גם אם יקצרו את משך ההתמחות לשנתיים בחצי משרה העובדה הזו תשאר בעינה, אך כמובן שיהא בכך שיפור ניכר.
עד כה הפתרון הזה נמנע בגלל האנוכיות של הפסיכולוגים הבכירים, שהרי למי שסיים את ההתמחות, וביחוד למי שמוסמך כמדריך, כדאי שההתמחות תהיה ארוכה ככל שניתן. הראשונים כדי להקטין את מספר הפסיכולוגים הקליניים הנמצאים בשוק ומתחרים בהם, האחרונים כיוון שפרנסתם על המתמחים.
מזל שמנכ"ל משרד הבריאות אינו פסיכולוג (הוא רופא) ולכן יכול לראות את הדברים לאשורם. אני מקווה שיצליח לכפות את דעתו.

14 דיסיפלינה שמתיימרת למדעיות אבל אין לה שום קריטריונים להצלחה (כל ממצא מאשש את התיאוריה והכל ניתן להסבר), שום יכולת ניבוי, ושבולעת כל התנגדות וביקורת בשלמות, לא שונה כנראה הרבה יותר מסתם אסטרולוגיה  (לת) פופר
  • 15:05
  • 31.12.12

  •   מה אתה מתלהב פלוצר
    • 12:33
    • 03.01.13

    היא דומה לאסטרולוגיה במובן זה שהיא אינה מדע בהגדרה של פופר, והיא שונה ממנה במובנים אחרים. כמו שהיסטוריה היא אינה מדע, ובישול אינו מדע, ואמנות אינה מדע. זו ההבחנה של פופר. הוא לא טוען שכל מה שאינו מדע הוא לא טוב. למעשה, הוא כתב בפירוש שהפסיכואנליזה היא אינה מדע, אבל שכמו לתחומים פסבדו מדעיים נוספים, יש לה מקום של חשיבות.

  •   מה אתה מתלהב פלוצר
    • 12:38
    • 03.01.13

    היא דומה לאסטרולוגיה במובן זה שהיא אינה מדע בהגדרה של פופר, והיא שונה ממנה במובנים אחרים. כמו שהיסטוריה היא אינה מדע, ובישול אינו מדע, ואמנות אינה מדע. זו ההבחנה של פופר. הוא לא טוען שכל מה שאינו מדע הוא לא טוב. למעשה, הוא כתב בפירוש שהפסיכואנליזה היא אינה מדע, אבל שכמו לתחומים פסבדו מדעיים נוספים, יש לה מקום של חשיבות.
    והפסיכואנליזה לא מתיימרת להיות מדע. הפסיכולוגיה האוניברסיטאית היא זו שמתיימרת להיות מדע - והיא כן פועלת על פי העקרונות שפופר קבע.

15 צריך דווקא להאריך את תקופת ההתמחות לפסיכולוגים.רמתם ירודה כבר עכשיו. מי שמתעקש להיות פסיכולוג שיתאמץ ויסבול - כך יוכל אולי להבין קצת יותר את מצוקות מטופליו. הפסיכולוגים הם עם בורגני רודף כסף והדוניסטי. חייבים להפסיק את הנרקיסיזם הזה .  (לת) מפוצץ הבועה
  • 15:12
  • 31.12.12

16 יפה מאוד! אבל- צביאל רופא
  • 19:21
  • 31.12.12

אם רוצים באמת לקדם לא רק את המתמחים אלא את כל מדעי ההתנהגות במדינת ישראל, יש להכניס לימודי פסיכולוגיה בבתי הספר התיכוניים. הבורות בתחום זה בקרב אזרחי מדינת ישראל היא תעודת עניות, ובושה וחרפה באלף השלישי, תואמת יותר לימי הביניים מאשר לשנת 2013 לספירתם.


17 שינוי פני ההתמחות אישה אחת
  • 13:23
  • 01.01.13

להוסיף מדריכים , להעלות את רמת המדריכים - לאפשר לפסיכולוגים המעונינים בכך לקצר את זמן ההתמחות על ידי הוספת שעות ולתת אפשרות להתמחות ביותר חלקי משרה - ולא לשכוח לעלות את שכר הפסיכולוגים בשרות הציבורי, אחרת הם יעברו לקליניקות פרטיות... בנוסף לדאוג לכך שקופות החולים יתנו יותר שרותי פסיכולוגים מסובסדים - כיום התור ארוך מדי....

פעילות
המלצות