שימוש היתר שעושים רופאי השיניים באנטיביוטיקה

המאבק הגובר של מערכת הבריאות נגד חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה חייב להתקיים גם במרפאות השיניים

מי שנדרש לבצע ניתוח פולשני מתוכנן בשנים האחרונות יודע כי אחד המסמכים שדורשים בתי החולים הוא "תעודת יושר" מרופא שיניים, המוכיחה כי פיו של המועמד לניתוח טופל ואין הוא נושא דלקת או מחלה זיהומית בחלל הפה. בנהלים למניעת זיהומים בחדרי ניתוח כתוב כי "יש לוודא שאין זיהומים מהמקור שאינו המקור הניתוחי".
השאלה הנשאלת כמובן, היא מה הקשר למשל בין ניתוח אפנדציט או ניתוח בברך לבין פה נקי מחיידקים? והתשובה לכך היא עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה.
עמידות היא מצב שבו החיידק מוצא לעצמו מנגנון הגנה נגד האנטיביוטיקה ואז התרופה אינה יכולה להרוג אותו. זה לא סוד שחלל הפה הוא מאגר עיקרי לחיידקים שעשויים לחדור לתוך הגוף. כך לדוגמה, חיידקי הפה יכולים לחדור למערכת הנשימה, כלי הדם ומערכת העיכול.

מחקרים רבים שעסקו בקשר שבין מחלות חניכיים למחלות אחרות, כדוגמת דלקת ריאות בקטריאלית, מחלת ריאות חסימתית (COPD) ואף מחלות חסימתיות של כלי דם, תיעדו את הנדידה של חיידקי הפה לתוך מערכות הגוף.
המנגנון המתואר בספרות מראה כי חיידקים אלימים שיכולים לגרום למחלות נשימה נמצאים ברובד על השיניים וברקמות הפה. חיידקים אלו יכולים להימצא במספרים גבוהים ועלולים להישאף לתוך דרכי הנשימה ולגרום להתפתחות זיהומים ודלקות ריאות.

סדנה מדעית משותפת לפדרציה האירופית לפריודונטיה ולאקדמיה האירופית לפריודונטיה נערכה בנובמבר 2012 בספרד ועסקה בקשר בין זיהומים אוראליים ומחלות שונות. מסקנותיה הראו כי "יש הוכחות חד-משמעיות ממחקרים מבוקרים אקראיים כי לשיפור ברמת היגיינת הפה יש השפעה חיובית על מניעה של זיהומים ריאתיים ומניעה של דלקת ריאות".

איור: אילה טל
איור: אילה טל.

לפי המחקרים, התהליך שמתחיל בפה (דלקת חניכיים) נגרם על ידי חיידקים הנמצאים בתוך החניכיים מסביב לכל שן. חיידקים אלו מפרישים רעלנים הגורמים להיווצרות דלקת ולניתוק רקמות החניכיים התומכות בשן. כתוצאה מכך נוצרים "כיסים" דלקתיים סביב השן. במשך הזמן מצטבר רובד של חיידקים ואבנית בכיס, הגורמים להרס נוסף של החניכיים ולהעמקת הכיס שהוא קרקע פורייה להתרבות חיידקים.
חיידקים אלו יכולים לחדור דרך כלי הדם לאיברים בגוף ולהמשיך ולהפריש את הרעלנים. כתוצאה מכך, המערכת החיסונית תגיב כפי שהיא מגיבה לכל זיהום החודר לגוף ותנסה לחסלו. החיידקים הפתוגנים והרעלנים גורמים למערכת שנמצאת בכוננות חסימה (תהליך הדלקת) להנחות את הכבד לייצר חלבוני CRP. רמות גבוהות של חלבונים אלה עשויות לגרום תופעות דלקתיות בעורקים, שכתוצאה מהן חיידקים אלו קושרים את עצמם ומתיישבים בצורה מסוכנת בתוך העורקים.

אולם הסיבה שבתי החולים דורשים "תעודת יושר" לחיידקי הפה ככל הנראה רחבה יותר מהתפתחות זיהום במטופל עצמו, סיבוך שאיננו נדיר אחרי ניתוח פולשני.
הן מחלות חניכיים והן דלקות אחרות בפה מטופלות בדרך כלל על ידי רופאי שיניים, העושים לעתים שימוש נרחב ולא מחייב באנטיביוטיקה בטיפול במחלות זיהומיות בחלל הפה, ומגבירים את הסיכון להתפתחות זנים עמידים של חיידקים. רופאי שיניים משתמשים בעיקר באנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין, למשל בתרופות אמוקסיציקלין או אוגמנטין, וכן באנטיביוטיקה מסוג קלינדאמיצין ודוקסיציקלין.

הסיבוך המערכתי של בתי החולים בשל זיהום חיידקי עמיד לאנטיביוטיקה עשוי להפוך ל"אסון אקולוגי" ולפגיעה אנושה בחולים רבים ובעיקר בחולים קשים. זכורה פרשת הקלבסיאלה - חיידק הנמצא במעי. מינים שונים שלו עשויים במצבים מסוימים לגרום לזיהומים בדרכי השתן, בדם, בחלל הבטן ובפצעים כרוניים וגם לדלקות ריאות. ב-2007 השתולל בבתי החולים בישראל זן של הקלבסיאלה שהיה עמיד לרוב הטיפולים האנטיביוטיים ופגע קשות בחולים ובמקרים מסוימים אף גרם למוות. הפרשה גרמה למשרד הבריאות בסופו של דבר להתוות תוכנית לאומית לצמצום השימוש באנטיביוטיקה, תחת ההנחיה והבקרה של המרכז הארצי למניעת זיהומים במשרד, כחלק ממניעה של עמידות חיידקים וזיהומים מסובכים בבתי החולים ובקהילה.

רפואת השיניים נעדרת מתוכנית זו והגיע הזמן לשלבה ולצמצם משמעותית את השימוש באנטיביוטיקה בטיפול במחלות חניכיים ובדלקות אחרות של הפה. יש לשמור את השימוש באנטיביוטיקה למקרים החמורים והמתאימים בלבד, שבהם הרווח למטופל משמעותי ועולה על כל טיפול אחר. למשל, במחלת חניכיים אגרסיבית, המטופלת בעיקר אצל מומחים למחלות חניכיים (פריודונטים).
היוצא מן הכלל בא ללמד על הכלל – אנטיביוטיקה היא כלי חשוב אך היא יכולה להיות חרב פיפיות, ולכן יש להשתמש בה בצורה מושכלת ולא בכל מצב.

ד"ר אורלי ניר שפירא היא מומחית למחלות חניכיים וגזברית האיגוד לפריודונטיה ואוסאואינטגרציה (מחלות חניכיים והשתלות שיניים)
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 חכמים בלילה דר י. ס.
  • 23:29
  • 20.01.13

כרגיל הסתמיות שבמאמרים מה זה שימוש נרחב באנטיביוטיקה? מילים באויר. האם כשמטופל סובל מכאבים עזים לא ניתן לו אנטיביוטיקה כי אנו מיצרים זן עמיד? גם המאמר מציין כי אנו רושמים פניצילינים פשוטיםניחסית. מה הפתרון?

02 לא צריך להכפיש את כולם לאון
  • 00:04
  • 21.01.13

עדיף היה אם היית מורידה את המחירים ונותנת לכלל אוכלוסייה טיפולי חניכיים בר השגה .במקום זאת את בוחרת ללמד ולחנך רופאים.תתעסקי בעיניינך ותני עצות כשתתבקשי

03 מה קרה "קולגה" יקרה, נגמרה לך הפרנסה והתחלת לחפש פראיירים בעיתון? רופא שיניים ותיק בוגר הארץ!
  • 00:53
  • 21.01.13

אינני מאמין בפרסומת בעיתון ולכן לא הזדהיתי בשמי, אך הסכנה האמיתית בשימוש באנטיביוטיקה היא : הכמויות האדירות הניתנות לעופות ולבהמות ומגיעות אלינו בבשר ובחלב! אני מבין שלכותבת הכתבה יש קשיי פרנסה,אף כתיבת שטויות לא תכסה את לחמה בקויאר ולא תהפוך את כוס התה לגביע בדולח מלא בשמפניה...

  •   הקנאה מאכלת אותך??? אבי
    • 02:49
    • 21.01.13

    מה כל כך כואב לך?? האם העובדה שאתה ותיק בוגר הארץ. בדיוק כמו אורלי,אגב. מעלה או מוריד מערכה או ממך. קנאי קטן ועלוב.
    צודקת הכותבת מבחינה רעיונית.
    מרופא שיניים ותיק, גם הוא בוגר הארץ שאינו קנאי עד כדי כך...

04 אנטיביוטיקה בני
  • 02:33
  • 21.01.13

כתבה מבולבלת ומאוד לא מדויקת חבל שהנלית מפרסמת דברים לא נכונים אגב אין הוכחות מדעיות לרוב הדברים שנאמרו

05 המאפיה של רופאי החניכיים בקידומה של מחברת המאמר mamash
  • 09:05
  • 21.01.13

כאילו שאת לא רושמת מאות מרשמי אנטיבוטיקה בשנה , אבל את מומחית אז את בטח יודעת יותר טוב, נכון?
והמאפהי של רופאי החניכים שהם גילדה מצומצמת של כמה עשרות יחסנים שגונבים את הציבור במחירי עתק עבור ניתוחי חניכיים פשוטים - זה לא מציק לך?

06 רווח לחברות האנטיביוטיקה idan holland
  • 11:34
  • 21.01.13

השיטה הקלוניסטית ברפואה הוכיחה את עצמה , שכאשר נותנים אנטיביוטיקה ישנו ריפוי אבל לטווח ארוך הגוף נחלש, יש קשר לאמידות חיידקים אבל יותר תשומת לב ניתנת להיחלשות הגוף. כאשר ממעיטים באנטיביוטיקה הגוף מטפל ומתגבר יותר טוב על המחלה , לאורך זמן ולשנים מוכח בהולנד שפה חום זה דבר בריא . רק בארץ נותנים אוגמנטין 500 מג על כל כאב גרון

07 איזה התקפות נחום
  • 11:45
  • 21.01.13

איזה התקפות רגשניות מצד רופאים על המאמר. מה יש קצת ביקורת. אין אדן ומערכת שמפסידים מביקורת ושימוש באנטיביוטיקה הוא אכן בעיה מערכתית. למה לא להגיב בצורה עניינית?

08 רק אני לא הבנתי מה הקשר בין תחילת הכתבה (ורובה) לבין הפסקה המסיימת + הכותרת?  (לת) תוהה
  • 15:19
  • 21.01.13

09 פרסומת סמוייה מדיף ממנה ריח רע של אנשים מתוסכלים ! רופא שיניים שמבין יותר
  • 21:59
  • 21.01.13

בסיפור כיסוי של מאמר"מדעי" לכאורה ,רצית להחמיא לעצמך ולשכמותך שרק הם מבינים דבר- הפריודונטים . כל האחרים האנאלפאביתים שגונבים לך ולשכמותך את העבודה הם אלה האחראים לכל הצרות הבריאותיות של הציבור ! ועלולים חלילה לגרום למוות כתוצאה מהתפתחות עמידות - רשלנות פושעת ! בתור רופאה שמייצגת איגוד וכותבת את מה שכותבת בצורה בה היא כותבת - לזה קוראים עליבות נפש , תמשיכי בתסכולך .

10 בלבול דוקטור
  • 22:57
  • 21.01.13

מעבר ליחסי ציבור מה רוצה הגברת לומר רק ליצור בלבול בקרב הציבור שיתנגד לקבלת אנטיביוטיקה ויגיע עם סיבוכים לבתי חולים

11 כמטופל אני מבולבל. איך עדיף למות: מזן עמיד של חיידקים או מחיידקים שדלקת החניכיים שלי ישלחו לעורקים?  (לת) ערן
  • 13:37
  • 22.01.13

12 רוצים פה נקי מחידקים?פעם בשבוע לטבול את מברשתה שיניים באלכוהול 95 %.לשפשף במשך מספר דקות.את כול חלל הפה.  (לת) ג'רונימו.
  • 15:21
  • 22.01.13

13 ממש לא. סוג של אזהרה. עזי
  • 16:36
  • 22.01.13

כמעט מתתי בגלל רופאי שיניים חסרי אחריות שנמנעו מלתת לי מרשם אנטיביוטי. לכאורה זה חלל הפה, לא מתים מזה כל כך מהר וזה נראה שיטחי, אין חום אין צמרמורת, אבל האמת רחוקה מזה. הייתי כפסע מהמוות בגלל מזיהום שחדר לחלל הלב והמוח והתפשט כי אף רופא שיניים לא עצר אותו ולא חשב שהוא חמור מספיק כדי לקחת אנטיביוטיקה. אל תזלזלו, עדיף לקחת אנטיביוטיקה מאשר להצטער אחר כך.

14 יתכן והכוונה לטיפול בדלקת חניכיים עם מזרק שמכיל חומר אנטיביוטי, שאמור לצמצם את הכיסים שמתפתחים כתוצאה מהדלקת. טיפול לו זכיתי במשך שנים עד שיום אחד נאמר לי שהפסיקו לייבא את המוצר, אבל יש משהו דומה?  (לת) לול
  • 12:04
  • 24.01.13

15 ד"ר שפירא היקרה: את מדברת שטויות! שאת תסבלי מכאבי תופת בחניכיים את תדברי אחרת bj pen
  • 12:44
  • 24.01.13

אין שום טיפול אחר להורדת הנפיחות והדלקת חוץ משילוב של אנטיביוטיקה 500 מ"ג,את מעדיפה לראות אנשים סובלים?
טיפשה

16 רפואה מתגוננת רוזנהק צבי
  • 17:53
  • 25.01.13

חלק גדול מדי מתהליך האבחון והטיפול שמעניקים רופאים למטופליהם נקבע ע״י הפחד מבתי המשפט .
רופא שקימץ במתן אנטיביוטיקה למטופל שלו תוך נטילת ״סיכון סביר״ ומתוך התייחסות ל״טובת הציבור״ בכל הקשור באי שימוש יתר באנטיביוטיקה לא יזכה כאשר תעמוד נגדו תביעה בבית המשפט

כמה רופאים הורשעו על שימוש יתר באנטיביוטיקה ?
ועד אתגר : כמה רופאים הורשעו על שלא עשו שמוש מספיק באבחון רנטגני / ct וכמה רופאים הורשעו על ביצוע בדיקות מיותרות ?

פעילות
המלצות