מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

תופעה בבדיקה || תעלומת ההתאבדויות בכלא

פורסם לראשונה ב-2010

חקירות רגישות של מקרי מוות בלתי טבעי בבתי הכלא מתנהלות באחרונה בפיקוחו האישי של ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ניצב יואב סגלוביץ. בחקירות נבדקות שלוש חלופות - התאבדות (האפשרות השכיחה והסבירה ביותר), רשלנות ורצח. החקירות מדווחות גם ליועץ המשפטי לממשלה, לפרקליט המדינה, למפכ"ל המשטרה ולשר לביטחון הפנים. היחידה לחקירות סוהרים (יח"ס) כפופה ליחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל), ובראשה עומד סגן-ניצב יוסי כהן.

יח"ס מקבילה בסמכויותיה למחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש). בתיקים המעוררים עניין מיוחד ואשר נבדק בהם חשד לפלילים, פועל סגן-ניצב כהן בפיקוח ישיר של שרשרת הפיקוד שמעליו - ראש היאחב"ל, תת-ניצב חיים איפרגן; מפקד יחידת-העל לחקירות, להב 433, ניצב דודו מנצור; ולבסוף סגלוביץ.

פיקוח על תאים בכלא איילון
פיקוח על תאים בכלא איילון. צילום: מוטי מילרוד

החקירה המשטרתית מתנהלת במקביל לתחקיר הפנימי של שירות בתי הסוהר, בראשות קצין בודק בדרגת סגן-גונדר ובהשתתפות רופא וקצין נוסף. תופעת האובדנות בבתי הכלא נבדקה השנה גם בידי מבקר המדינה, לפי בקשת ועדת ביקורת המדינה בכנסת אשתקד בעקבות התאבדויות דודו טופז ואסף גולדרינג. ממצאי הבדיקה יפורסמו בקרוב בדו"ח השנתי של המבקר.

רגישותם של מקרי המוות נובעת מהשאלות המתעוררות בכל אחת מהאפשרויות - רצח בידי סוהר או אסיר, ממניע של נקמה או השתקה (הרעלת האסיר יוני אלזם בטרם עדותו בבית המשפט), רשלנות שסיכנה חיים ותופעת האובדנות בבתי הכלא. חמור במיוחד תרחיש של אסיר שנסיבות כליאתו חסויות, למשל מנימוקי ביטחון שקיבלו הכשר של בית המשפט, ומותו בכלא אינו ידוע לציבור.

בתרחיש כזה, אחד מכיווני החקירה אמור לבחון אם למערכת ממלכתית או אחרת, בעלת נגישות לאגפים ולתאים שמורים ביותר בכלא, היה עניין בהשתקת האסיר, ואם אכן כך - האם בוצע רצח שהוסווה כהתאבדות. מותו של אסיר שהוחזק בהשגחה מיוחדת מעורר גם ספק אם ביכולתו של שב"ס למנוע התאבדות, או מוות אלים אחר, מאסירים הנמצאים במרכז התודעה הציבורית, כמו יגאל עמיר.

הממוצע השנתי של התאבדויות אסירים בישראל בעשור האחרון הוא 13. רובם - עצורים לפני משפט או אסירים ללא עבר פלילי קודם ובשלב הראשון של ריצוי עונשם. בשב"ס טוענים כי ההתלבטות המתמדת היא בין ביטחון האסיר לבין איכות חייו וזכויותיו לפרטיות, ובין רמת ההשגחה הנדרשת על אסירים העלולים לנקוט צעדים אובדניים לבין רווחתם של כ-22 אלף אסירים אחרים (ועוד כ-2,000 אסירים בעבודות שירות וכ-1,000 מפוקחים באזיק אלקטרוני), העלולים לסבול ממדיניות נוקשה מדי.

לפי נתונים שמסר לכנסת נציב שב"ס, רב-גונדר בני קניאק, מאז העברת כל בתי הסוהר והמעצר מצה"ל והמשטרה לשב"ס, המוגדר "ארגון כליאה לאומי", גדל מספר האסירים בשב"ס בכ-12 אלף, מהם 7,400 ביטחוניים. בשב"ס יותר מ-8,000 סוהרים, מתוכם כ-1,000 סוהרים בשירות חובה המופקדים על כליאת האסירים הביטחוניים. מספר המתקנים באחריות שב"ס גדל מ-24 ל-32. יחידת "נחשון", שביצעה באמצע העשור כ-150 אלף ליוויי אסירים בשנה לבתי המשפט, בין בתי הכלא ולחקירות המשטרה או שב"כ, מבצעת כיום 400 אלף ליוויי אסירים בשנה. מספר קליטות האסירים בשנה - 38 אלף. למרות הגידול במספר האסירים, אין שינוי במספר הממוצע של ההתאבדויות.

ראש האגף לטיפול באסיר בשב"ס, גונדר אייל גובר, אמר בדיווח לוועדות הפנים וביקורת המדינה בכנסת אשתקד כי בין האסירים שהתאבדו "יש ייצוג מאוד גדול לעולים חדשים, למהגרים, לעצורים, למי שנמצא במאסר ראשון ומי שנמצא עצור או שפוט בגין עבירות אלימות, בעיקר אלימות במשפחה וגם הרבה עבריינות מין. בקבוצת האסירים, המעשה האובדני שבולט הוא בתלייה, באמצעות שרוך של נעל או של אימונית, קרעי סדין, קרעי ציפיות, קרעי בגדים, וזה בשבועות הראשונים להגעה למאסר או להגעה ליחידה חדשה בתוך שירות בתי הסוהר".

בשב"ס מגדירים 1,200 אסירים בהשגחה, מהם 230 ברמה א', "סיכון אובדני גבוה", הכלואים ב-140 "תאי פיקוח" מצולמים. ב-2009, מבין האסירים שהתאבדו, 55% הוגדרו מראש כאסירים בהשגחה, נתון שלדברי גובר פירושו "ניבוי של 1 ל-222" למימוש החשש שאסיר מסוים יתאבד. יחס ההתאבדויות בבתי הסוהר בישראל גבוה כמעט פי ארבעה משיעורן באוכלוסייה, אך יחס זה נמוך ממקביליו ברוב המדינות המערביות.

גונדר-משנה נביל עמר, בן 51, מפקד כלא איילון ולשעבר מפקד בית המעצר הדרים, סיפר בראיון לביטאון שב"ס, כי בשנה האחרונה היה עליו להתמודד עם התאבדויות עצורים. לדברי עמר, המשרת בשב"ס 28 שנה, "כל אירוע כזה הוא קשה. קודם כל, אני כאדם צריך להתמודד עם הדברים. אני בודק איפה הייתי בכל אירוע, אם הייתי יכול לשנות את התוצאה. כשאני אומר ?אני', הכוונה גם לקצינים שלי. כמפקד יחידה, עצם העובדה שאצלי התאבד עצור היא מכה. עדיין, כמפקד, אני רוצה שהאנשים שלי יזקפו קומה, ולכן אני צריך לשדר להם חוזק ורוגע גם ברגעים כאלה".

דברי עמר מחדדים את שאלת אחריות המפקדים, במקרים הנדירים יחסית של אובדנות בבית הסוהר. למשל, גונדר נזים סביתי, מפקד מחוז המרכז בשב"ס (ואחד המועמדים הפנימיים לתפקיד הנציב הבא, עם פרישת קניאק ב-1 במאי 2011), חולש על 12 בתי סוהר ומעצר - ובהם כלא איילון שבפיקודו של עמר - ובהם כמעט 4,000 אסירים. שרשרת הפיקוד עוברת ממפקד המשמרת למפקד הכלא, ממנו למפקד המחוז ולבסוף לנציב השירות, אך קביעת הדרג הנושא באחריות לכל אירוע נמצאת בדרך כלל מחוץ לתחום החקירה הפלילית.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 עצוב שהארץ נכנע לצנזורה הדס
  • 12:34
  • 12.02.13

מזל שאת הרשתות החברתיות אי אפשר לצנזר וכל הפרטים שפורסמו הבוקר נמצאים שם

  •   אולי נכנעו, אבל נתנו כל כך הרבה רמזים...  (לת) א
    • 14:08
    • 12.02.13

  •   נכנעת ? אולי במקום לחפש מתחת לאדמה לקרוא רכילות לכי ותעשי משהו מועיל עם עצמך לא רוצה להקליד שם!
    • 14:12
    • 12.02.13

    אם הצנזורה לא הייתה קיימת בחורות משכילות כמוך לא היו ישנות עשרים שניות בלילה מרוב דאגה. תגידי תודה שמישהו דואג לא לספר לך דברים מסויימים

  •   מה עצוב? אתה רוצה שהם ישבו בכלא? אל תהיה טמבל.  (לת) .
    • 14:24
    • 12.02.13

  •   שיחקו את המשחק וקרצו איתי
    • 19:58
    • 13.02.13

    עצוב שהארץ מרגיש שהוא לא יכול לשבור את הכלים. אבל לצערי מובן. להשלטון ולדאבונינו גם רבים בציבור הרחב אין בעיה עם חקיקה המגבילה את החופש הביטוי והעיתונות במדינה.
    אז הארץ משחק וקורץ.

02 ממש מפתיע שהכתבה עלתה שוב היום... הרשת כבר גועשת!  (לת) EK
  • 12:39
  • 12.02.13

03 עיתון הארץ ממשיך את מסורת הצפצוף על צרכי הביטחון של המדינה. טוקבקיסטים, אתם יודעים מה הם רוצים, אל תשתפו פעולה!  (לת) יוני
  • 12:47
  • 12.02.13

  •   זה עניין אבוד. הארץ לא אשם (אלא אם הוא זה שהעביר חומר ל ABC). לצערנו או אחרת העניין נחשף.  (לת) אילנטש
    • 13:57
    • 12.02.13

  •   צרכי הבטחון? כל העולם יודע אבל לנו אסור לדעת  (לת) זה לא צורך בטחון אלא צנזורה עצמית
    • 14:25
    • 12.02.13

  •   יוני, לך קבל משכורת מאיזה פשלונר במוסד. לנו, שאר משלמי המסים, מגיע לדעת על הפדיחות הבינלאומיות שהמדינה עושה לנו. במיוחד כשכל טמבל עם אינטרנט כבר יודע  (לת) המוסד יסגור את האינטרנט?
    • 15:43
    • 12.02.13

  •   זה אפילו לא צנזורה. זה אנאכרוניזם מוחלט. מישהו שם צריך להתעורר  (לת) אסף
    • 16:53
    • 12.02.13

  •   נאום הפרישה/פיטורים של יחיאל חורב. א
    • 19:26
    • 12.02.13

    הסרט על צצה . תקשיב טוב לכל מילה. לא בטוח שאדון יחיאל לא צריך להחזיר את הפנסיה (במקרה הטוב).

04 מעניין למה הכתבה מתפרסמת דווקא היום...  (לת) תיקון עולם
  • 13:06
  • 12.02.13

05 מעניין למה מפרסמים את הכתבה דווקא היום תיקון עולם
  • 13:07
  • 12.02.13

אין משהו מעניין יותר בטלוויזיה האוסטרלית?

06 זה מטופש. יש כבר ערך בויקיפדיה (האנגלית) כולל שם, ויש תצלום - מטושטש אבל בהחלט ניתן לזיהוי - באתר של ABC. בקיצור - כל העולם יודע. מה ישרת צו איסור פירסום? מה הלאה - ניתוק אזרחי ישראל מהאינטרנט? יכול מאד להיות ש*הייתה* כוונה ראויה מאחורי ההסתרה במקור, אבל זהו, המשחק נגמר, הביצים נשברו. לשחק ב"נדמה לי" זה בגנון.  (לת) אילנטש
  • 13:56
  • 12.02.13

07 מעניין למה הכתבה הזו ממוחזרת מלפני שנתיים בצמידות לכתבה של אלוף בן מהיום  (לת) godo
  • 14:41
  • 12.02.13

08 מי חוקר את התאבדות האבות שתחת הליכים בבית המשפח למשפחה (200 בשנה)  (לת) האם השופטת רוצחת או גורמת מוות?
  • 16:02
  • 12.02.13

09 מסופר של על קנגורו שהושם בבידוד בכלא איילון התכנית האוסטרלית ברשת
  • 16:52
  • 12.02.13

והקנגורו התאבד או נרצח לא ברור, קנגורו בשם בן...

10 הצנזורה הישראלית תפקידה להסתיר רק מהאוכלוסיות המוחלשות את המידע. לא פלא שהצבעתם אחר כך הזוייה לחלוטין.  (לת) יגאל
  • 17:54
  • 12.02.13

11 לאן הגענו תילה
  • 18:45
  • 12.02.13

אני בטוחה שהוא לא עשה משהו מאד נוראי אם הגופה שלו הוצאה לפומבי והוטסה חזרה. המוסד לא מטומטם עד כדאי כך, ומן הסתם אנשים כולל גופותיהם נעלמו בעבר. זה כנראה לא משהו שיפריע למוסד אלא למישהו מהממשלה, מה שהופך את המקרה להרבה יותר גרוע.
אבל אנחנו חיים בישראל לא באיזה מדינה נאורה או משהו...

12 את מי זה מענין בכלל מענין תתחת
  • 19:45
  • 12.02.13

התאבד שימות מבחינתי כל האיסירים הבטחוניים יכולים למות ויפה שעה אחת קודם
רעד קל בכנף

13 קיים יותר ממקרה אחד בו נשפט מרגל למאסר ב30 השנים האחרונות, כאשר דבר המשפט והמאסר לא פורסם, ונשאר חסוי. רונן
  • 20:16
  • 12.02.13

כאשר ישראל תופסת מרגלים. היא לא מפרסמת את תפיסתם ,מעצרם ,משפטם ומאסרם. משום כך זה לא חריג שיש אסירים שאנחנו האזרחים אינם יודעים את דבר קיומם.

  •   זה לא חריג וישראל אינה דמוקרטיה, למקרה ששאלתם לרונן
    • 09:24
    • 13.02.13

    בדמוקרטיה אנשים לא נעלמים כך סתם בלי להותיר עקבות, בלי שהתקשורת, כלב השמירה של הדמוקרטיה, תדווח על הפרשה, בלי צו הביאס קורפוס, ולבסוף תימסר גווייתם למשפחה בלי פרסום נסיבות המוות, התאבדות או חיסול בידי השלטונות. מדינה שנוהגת כך, גם אם יש לה תירוצים של בטחון המדינה (?) אינה רשאית להקרא דמוקרטיה.

  •   מדינה דמוקרטית? פה זה לא שוויץ אלי
    • 12:46
    • 13.02.13

    ב-2009 התקבל בשוויץ במשאל עם ברוב של 57% תת הסעיף 72.3 לחוקה (תחת סעיף 72 "דת ומדינה" המפרט את ההפרדה הנחוצה בין שני הגורמים) בהתייחס לסעיף 15 הקובע את החופש המוחלט לפולחן ולדת. תת הסעיף קובע: "בניית צריחי מסגדים אסורה בהחלט".

    תארו לכם שבישראל היה מתקבל חוק כזה. מה היו עושים על פרשננו ? באיזה שמות היו מכנים את מדינת ישראל?
    שוויץ היא כידוע לכל מדינת חוק דמוקרטית למהדרין. אפשר לשמוח שיש עדיין ארצות דמוקרטיות בהן העם מקבל החלטות על נושאים חשובים ולא התקשורת.

14 איך עובדה הופכת ל"תרחיש"? הצנזורה הורגת
  • 21:28
  • 12.02.13

יש אשה, יש הורים - כולם שותקים?

15 צר לי, אבל זה לא מעניין. בגד? שימות!  (לת) די כבר
  • 08:14
  • 13.02.13

16 מה אתם רוצים מעיתון הארץ? קראתי את כל הפרשה כולל הוידאו אתמול באתר האוסטרלי.  (לת) כל מי שרצה - ראה.
  • 11:12
  • 13.02.13

17 הקבר לקח את המת ואת האמת!!! אף פעם לא נדע את האמת!!!! shmuel
  • 14:02
  • 13.02.13

זה יהיה רק בין האנשים היו מעורבים....... הם יודעים מה היה!!!

18 עם מעגל סגור של TV כמו בכלא רק הרגו אותו!!!  (לת) clarale
  • 14:37
  • 13.02.13

פרוייקטים מיוחדים