מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

ביהמ"ש מגן על זכר הכפר הפלסטיני מ-48: לא להרוס את ליפתא

בוטלה התוכנית לבניית שכונת יוקרה על חורבותיו של הכפר ליפתא בכניסה לירושלים. השופט: התוכנית פוגעת בקו הקרקע הטבעי

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יגאל מרזל, ביטל אתמול את המכרז שהוציא מינהל מקרקעי ישראל לבניית שכונת יוקרה בכפר ליפתא שבכניסה לירושלים. נגד המכרז עתרו בשנה שעברה משפחות של פליטים פלסטינים, שנמלטו מליפתא ב-1948 ועתה מתגוררים במזרח ירושלים, ופעילי שמאל. השופט מרזל נימק את ההחלטה בכך שרשות העתיקות ומינהל מקרקעי ישראל שינו את תנאי המכרז במהלך הדיונים בעתירה. ליפתא הוא הכפר הפלסטיני הנטוש האחרון שנותר בשלמותו מאז מלחמת השחרור ובעיני פלסטינים רבים הוא סמל לאסונם ב-1948. אדריכלים ומתכננים רואים בו נכס תרבותי שמשמר את צורת החיים והבינוי בכפרים הפלסטיניים בתחילת המאה הקודמת.

תוכנית הבינוי שאושרה לפני כמה שנים קבעה שעל הריסות הכפר תיבנה שכונת יוקרה, תוך שימור המבנים הישנים. תנאי המכרז, שפורסם לפני כשנה, קבעו ששטח הכפר יחולק בין עשרה יזמים שכל אחד מהם יבצע סקר שימור של הבתים הישנים שנותרו מהכפר הפלסטיני ויתחייב לביצוע עבודות השימור. עיקר הביקורת על התוכנית נבע מכך שהיא לא דואגת די לשימור הכפר כמכלול שלם, ולמעשה "מפריטה" את השימור מהמדינה לידי היזמים הפרטיים.

אולם העותרים, ובהם כאמור צאצאי פליטים מהכפר וגם מבוגרים שהספיקו לגור בו לפני המלחמה, לא התחמקו מטיעונים של שימור המורשת הפלסטינית של הארץ וזכויותיהם על המקום. "במצב הנתון לפיו הכפר ליפתא הוא כפר נטוש ובעליו המקוריים גרים כפליטים במרחק של מאות מטרים בודדים, מן הראוי היה להימנע מכל בנייה במקום ובוודאי מבנייה שיש בה כדי להביא להרס הכפר ולנישול טוטאלי של תושבי המקום המקוריים מזכויותיהם", נכתב בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד סאמי ארשיד, שניהל את התיק בהתנדבות. ארשיד אף שילם את אגרת בית המשפט, למרות שמעטים האמינו שניתן יהיה לבטל את התוכנית, בשל רתיעת בית המשפט מלעסוק בשימור המורשת הפלסטינית שלפני הנכבה. נוסף על הפלסטינים, הגישו את העתירה גם ארגון רבנים למען זכויות אדם, ד"ר דפנה גולן ואילן שטייר.

יעקוב עודה, ממנהיגי קהילת תושבי ליפתא לשעבר המתגוררים כעת בירושלים, בחורבות הכפר
יעקוב עודה, ממנהיגי קהילת תושבי ליפתא לשעבר המתגוררים כעת בירושלים, בחורבות הכפר. צילום: אמיל סלמן

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

בדיונים בעתירה הודו אנשי רשות העתיקות שהם אינם שבעי רצון מתנאי המכרז, ומינהל מקרקעי ישראל הודיע על ביצוע שינויים במכרז. ראשית הוצא גרעין הכפר, הכולל את המסגד והמעין המפורסם של הכפר מתוכנית הבינוי, ושנית הוחלט על ביצוע סקר שימור מקיף על ידי רשות העתיקות לפני חלוקת השטחים ליזמים. השופט קבע שהשינויים הם מהותיים ומחייבים את ביטול המכרז. השופט גם כתב כי המהפך שחל בתפישות השימור בישראל בשנים האחרונות מחייב חשיבה מחדש על ליפתא. כך למשל, התוכנית אינה עונה על בעיות של "טשטוש נוף הכיפות האופייני של הכפר, פגיעה במקצב הקבוע, שמירה על קו הקרקע הטבעי ועוד", כתב השופט.

להגדלה לחצו כאן
צילום: אמיל סלמן

"השימור הוא לא רק שימור מבנה אלא שימור של המורשת, ההחלטה היא הזדמנות היסטורית", אמר עו"ד ארשיד. לדבריו, "ההיסטוריה של ליפתא היא לא רק של הפלסטינים, היא גם ההיסטוריה של מדינת ישראל, לטוב ולרע". יעקוב עודה, ממנהיגי קהילת תושבי ליפתא לשעבר המתגוררים בירושלים, אמר כי "ההחלטה היא בכיוון הנכון. ליפתא היא הכפר שלנו, האדמה שלנו, בית הקברות, בית הספר ואנחנו עדיין חיים. זה צעד קטן לעבר האבות והסבים שלנו, צעד קטן להגנה על ההיסטוריה שלהם. איש אינו רשאי להרוס זיכרונות של אחרים".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הליפת מת....  (לת) עופר
  • 05:29
  • 07.02.12

  •   ליפתא הוא גם "נכס תרבותי שמשמר את צורת החיים והבינוי" לא רק של הפלשתינאים אלא גם מאבותיהם בני-ישראל הקדומים.  (לת) שראל
    • 08:17
    • 07.02.12

  •   ועכשיו רק נותר לחקור מי הרס את כל האזור מסביב לליפתא עם כבישים וקווי חשמל לפונקציונרים שמקימים אולמי שמחות בלב היער.  (לת) נראה שבאזור יש הרבה שחיתות
    • 08:52
    • 07.02.12

  •   כל הכבוד גם לאדריכלים שנלחמו על שימור המורשת הבנויה של כולנו ובראשם אדר' גדי עירון!  (לת) אוריאל
    • 09:08
    • 07.02.12

  •   "אולם שמחות" רציני יש שם -ובקרוב יתמלא בקהל...  (לת) המעודד
    • 09:50
    • 07.02.12

  •   זה לא רק ליפתא הציונות האשכנזית החריבה 500 כפרים וערים פלסטיניים כדי ליצור אגדה שפלשו לארץ ריקה !  (לת) מוני יקים אנטיציוני
    • 10:34
    • 07.02.12

  •   Bulshit. Read what Mark Twain write in end of 19th century  (לת) Open ur eyes
    • 20:28
    • 02.03.12

02 Lifta dr jay
  • 05:30
  • 07.02.12

The village Lifta was a small vilage with a large agricultural land around it. It includes Kiryat Moshe, Shoshanat Zion and Romema.
in 1930 my grand father bought a parcel of land in Shoshnat Zion( Hashoshna Street) and the deed stated that the city is Lifta.

03 הליפת מת....  (לת) עופר
  • 05:31
  • 07.02.12

04 בית משפט יפה נפש ניצחון לשמאל ההזוי ומיעוט האוייב  (לת) ניסים
  • 05:40
  • 07.02.12

  •   מה זה שייך לשמאל? זה ניצחון לאנושויות. איפה היית כשחילקו ארטיקים ?  (לת) וניפלאות
    • 07:32
    • 07.02.12

  •   ל"פליטים" אין שום זכויות במה שנותר, חוץ מזכרון טיפשותם ורשעותם ב 48'. . אולם אדריכלית ברור ששיקום זהיר ברוח ברת קיימא עדיפה על שירות הדב של יזמים "חרוצים". בירושלים, במיוחד בה, כבר ראינו מה הללו מסוגלים לעולל.  (לת) אינפיניטי
    • 09:16
    • 07.02.12

  •   ככה זה תחת שלטון הימין הסמרטוטי,בראשותו של נתניהו הבוגדני,לקקן השמאל,המטרפד כל חקיקה המיועדת להחזיר את השלטון במדינה,לרוב הימני,הציוני והלאומי.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 09:23
    • 07.02.12

  •   הבבון בשירות הטייקון  (לת) איזה טייקון נדל"ן שילם לך וכמה?
    • 12:08
    • 07.02.12

05 לזכור את הכפר שחנק את צווארה של ירושלים ירושלמי
  • 05:46
  • 07.02.12

לא לשכוח מה יעשו לנו הערבים אם יהיה בידם כח.

  •   לזכור את הכפר שננטש לאחר הטבח בדיר-יאסין יונה קורח
    • 09:44
    • 07.02.12

    וגם לזכור את הדורסנות האלימה של המדינה הדמוקרטית במזה"ת ופעולות צבא הכיבוש שלה. לזכור ולא לשכוח.

  •   נא לקרוא! ירושלמי
    • 09:45
    • 07.02.12

    אחיו של סבי נרצח באכזריות ע"י המון מהכפרים בכניסה לירושליים.
    הוא היה ממגיני השיירות.
    ועכשיו בית המשפט הישראלי מפגין סימפטיות לרוצחי מגש הכסף.

  •   כן כן - הרי היהודים היום הם סמל השלום, האחווה, האהבה, שלא רוצים בדיכוי הפלסטינים בשטחים. כמה שאתה גזעני.  (לת) רוני אנטי מלחמה
    • 09:52
    • 07.02.12

  •   איזה טייקון נדל"ן שילם לך וכמה?  (לת) ירושלמי אחר
    • 12:08
    • 07.02.12

  •   אתה מתכוון לכפר שכל תושביו נמלטו בתחילת הלחימה?  (לת) יואב
    • 20:50
    • 07.02.12

06 אחר כך מתפלאת בייניש שהציבור יוצא נגד מערכת המשפט....  (לת) רעמסס
  • 06:14
  • 07.02.12

  •   זה שלי וגם זה שלי. במרחק 2 קילומטרים ממשים יהודים את זכותם לשוב לבתיהם במזרח ירושלים וגם כאן תובעים לממש את זכותם לרשת את בתי הערבים על פי החוק הישראלי המפלה של נפקדים. בית המשפט שיפסוק לבסוף בסוגית העוול והרשע הוא בית המשפט בהאג. לכך מובילה אותנו הלאומנות חסרת הלב.  (לת) ירושלמי
    • 06:50
    • 07.02.12

  •   רק לשם רענון הזיכרון ולמען כבוד ההיסטוריה= למקום שם קדום עוד לפני היותו ליפתא. שם היישוב היהודי עוד מתקופת התנ"ך - "מי נפתוח", על שמו של המעיין הנובע במקום.  (לת) משה
    • 10:25
    • 07.02.12

  •   מי נפתוח זה בערבית...  (לת) אום רשרש
    • 11:19
    • 07.02.12

  •   כמה הנדל"ניסטים שילמו לך, פרעה?  (לת) הבבון בשירות הטייקון
    • 12:09
    • 07.02.12

  •   לאום רשרש- לא ידעתי שבתקופת התנ"ך היו ישובים ליד ירושלים עם שמות ערביים, אגב הערבים עלו על מפת ההיסטוריה עם מוחמד וזה היה רק במאה ה-5  (לת) משה
    • 13:12
    • 07.02.12

07 אין פגיעה יותר גדולה מהזנחה לכן יש לפתח את המקום אולי כגן ירק ובוסטן וךפצות את בעלי האדמות באופן קולקטיבי הן פרויקט זיכרון והן הבקמת קרן מלגות וסיוע לתושבים המקוריים  (לת) פלץ, מתכנן
  • 06:17
  • 07.02.12

  •   כדאי גם להפוך את הכותל המערבי למטעי רימונים ובננות...  (לת) רעיון מעולה
    • 07:36
    • 07.02.12

  •   יתרום כל שמאלן קיצוני מכספו,ומכספי הקרן החדשה לישראל,למען החיאת "המורשת" הפלשתינאית הרצחנית.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 09:25
    • 07.02.12

  •   רק פגם גנטי יכול לייצר מוטציות יהודיות אנטישמיות,תומכות הטרור הפלשתינאי.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 09:26
    • 07.02.12

  •   מקרהו העצוב של דרורי נאורי הבבון בשירות הטייקון
    • 12:40
    • 07.02.12

    קריאת דיעותיו של הנוער על ניצול נשים מאפשרת לנו לדעת מה בדיוק הוא עושה בתשלומים שהוא מקבל בעד תגובותיו, תשלומים אשר כלים במהירות רבה וגורמים לו לשוב ולחזור. לכאורה מתעורר הרושם שיש לנו כאן גבר רב און, מכונת מין משוכללת אשר הנשים במתחם הבורסה, מן הסתם, אולי לפחות קצת נהנות מביצועיו.
    אך האמת היא כנראה אחרת. הכספים אוזלים מהר משום שהסרסורים מאלצים אותו לשלם, ולא עוזרים התירוצים "אבל לא עמד לי" או "שפכתי מוקדם" או "אבל לפחות הצחקתי אותכם עם הגודל הזעיר". כסף צריך לשלם, גבר, וכך שב דרור שעה שעה ומתייצב לפקודת הטייקונים והפוליטיקאים שממנים אותו ביותר מ3 משרדים בגוש דן.
    אלא שיש להניח שבשלב מסויים יחליטו הטייקונים, שדרורי נאורי כותב יותר מדי, וגם הפרוטות שהם משלמים לו בכל פעם, הן עלות יקרה מדי בשבילם. ואז, מה יהיה דרור? תעבוד בשבילם גם בהתנדבות?

  •   אתה בעצם קיומך מהווה הגדרה מחדש של המושג 'פגם גנטי' מתחם הבורסה
    • 12:51
    • 07.02.12

    והנשים שאתה מנצל שם יודעות לספר על זה עוד פרטים.

08 מרזל זה לא רק ברוך  (לת) אבו ענתר
  • 06:17
  • 07.02.12

09 שר החוץ הרוסי בנסיעה דרמטית לסוריה . עשרות הרוגים אתמול. המערב נגד רוסיה וסין . והכותרת הראשית בבוקר היא על ליפתא והכפר. "הארץ" נהיה הזוי מיום ליום !.  (לת) מה קורה במערכת "הארץ", חשבתי שזה "עיתון לאנשים חושבים "
  • 06:18
  • 07.02.12

10 יפה ונכון וצודק ואוליי יבנה "רצון טוב" בין שניי העמים שחיבים ללמוד לסבול אחד השני har tk
  • 06:22
  • 07.02.12

בתווח הארוך לא יתכן אחד מאיתנו מרוצה והשני לא..

11 ניפתר היה כפר של פורעים ומרצחים על איזה מורשת מדברים  (לת) אהוד
  • 06:23
  • 07.02.12

12 בקומבינות המגעילות, המנהל מחזק את הצד השני! די לקומבינות!!!  (לת) עדי
  • 06:32
  • 07.02.12

13 2 ק"מ משם בשכונת שועאפט בירושלים בונים מגדלים בלי אישורים ובפגיעה בוטה ביותר. איפה כאן בית המשפט?  (לת) שי
  • 06:48
  • 07.02.12

14 עכשיו ניתן להבין מדוע רוצים להחליף את שופטי העליון בשופטים ישראלים אילן
  • 06:53
  • 07.02.12

השופט הכי חכם והוגן חשוב לו לזכור גם כי הוא שופט במדינת ישראל, הוא שופט במדינה הנתונה למלחמה מאז שקמה לעולם,
השפיטה אינה יכולה להיות קרה ומנותקת מהסביבה כאילו הוא שופט בהולנד.
כאן צודקים הטוענים כי הם רוצים להשפיע על מינוי השופטים מי הם ומה דעתם הפוליטית.

  •   and what it is to do exactly with bagatz, mister?  (לת) rossetta stoned
    • 08:36
    • 07.02.12

  •   כמה חבל, אילן, שבכסף שמשלמים לך הנדל"ניסטים שרוצים "לפתח" את האזור, לא תוכל אפילו לקנות לופט שם? לא מבעס להיות כל כך אידיוט שימושי?  (לת) הבבון בשירות הטייקון
    • 12:14
    • 07.02.12

15 בסוף הטירונות עשינו סדרה בחדיד, כפר פלסטיני נטוש ליד לוד. חלק מהמבנים שרדו ואחרים היו הרוסים חלקית. כפר יפה על הצלע המערבית של הגבעה, נצפה למרחוק. זה היה לצנינים לקק"ל והיא הרסה את הכפר על היסוד ונטעה אורנים בצפיפות, כך שאפילו להכנס ליער אי אפשר. לתפארת מדינת ישראל  (לת) רמי
  • 06:58
  • 07.02.12

16 הבעיה היא המדינה ולא בית המשפט משפטן בכיר
  • 07:05
  • 07.02.12

ברגע שהמדינה החליטה לשמר את הכפר הישן
בית המשפט הלך עם זה.
מעניין מי הטמבל שהחליט על זה.
בקיצור - נתת אצבע יוכלו לך את כל היד.

17 בערעור לעליון הפסיקה תהיה הפוכה.  (לת) יונתן
  • 07:12
  • 07.02.12

18 להרוס את חורבות הכפר ולבנות ליהודים בתים.  (לת) רואה צאן
  • 07:13
  • 07.02.12

  •   אתה מתכוון, לבנות לעשירים דירות ריקות שאתה, אידיוט שימושי שכותב בשבילם, לא תזכה לגור בהן הטייקון בשירות הבבון
    • 12:19
    • 07.02.12

    גם אם תמשיך לכתוב תגובות בתשלום כל חייך

19 בשנת 1948 הצבא המוסרי ביותר בעולם ביצע טרנספר ונקי אתני ISRAELIST
  • 07:14
  • 07.02.12

ל600000 פלסטינים שגורשו מ 540 מקומות ישוב
מאז אנו לא חדלים לרדןף ולעשוק אותם,בשם הצדק והציונות
אני מודיע לכם כי אני מתביש להיות ציוני

  •   לא 600 אלף אלא יותר מ-700 אלף ירושלמי
    • 09:41
    • 07.02.12

    אם אתה מתבייש אז למה אתה ציוני? האם יכול להיות אחרת? האם תנועה לאומנית מיישבת השואפת להפקיע ארץ מידיי יושביה יכולה לעשות זאת בדרכי שלום? תמיכה בציונות זה תמיכה בנכבה, אין מנוס.

  •   כמו ילד בגן. הם התחילו..... קין
    • 09:48
    • 07.02.12

    שחטו כאן יהודים,איסלמו את חלקם,נישלו אותם,גייסו אותם לצבא זר,אסרו עליהם גישה למקומות קדושים,גירשו אסרו ועינו.....יעני ההיסטוריה החלה ב-48?

  •   מעליב לקרוא קין
    • 09:49
    • 07.02.12

    שחטו כאן יהודים,איסלמו את חלקם,נישלו אותם,גייסו אותם לצבא זר,אסרו עליהם גישה למקומות קדושים,גירשו אסרו ועינו.....יעני ההיסטוריה החלה ב-48?

  •   אתה מוזמן לעזוב רון
    • 10:01
    • 07.02.12

    אפשר לחשוב שלא היתה מלחמה בה רצו להשמיד את כולנו. לפי דעתי הם נענשו כראוי (ואפילו מעט מדי). אגב, לא נמאס לך מכל השנאה העצמית הפתולוגית הזו? לא היית רוצה לקום בבוקר ולהרגיש גאוה בעצמך ובארצך? נסה - זה עדיף על להיות מתבכיין שמלקק לערבים ומתחרה עם שאר השמאל ההזוי מי שונא יותר את המדינה/העם/היהדות.

  •   בשנת 1945 החליטו כל מנהיגי בעלות הברית, כולל נשיא ארה"ב וראשי ממשלות בריטניה וצרפת לטרנספר 13 מיליון גרמנים ממזרח אירופה כולל 3 מיליון גרמנים סודטים מצ'כוסלובקיה, ולספח שליש מטחי גרמניה לפולין ורוסיה נקיים מתושביהם. מאותו יום אין יותר בעיות של אפרטהייד או שליטה על עם זר -בפולין, ברפובליקה הצ'כית, ברוסיה, ליטא או הונגריה. מסקנה-טרנספר לאויב שקם עליך להשמידרך היא נורמה ראויה בעיני הדמוקרטיות המערביות, ומה שנכון היה אז נכון גם היום.  (לת) גאה להיות ציוני
    • 10:21
    • 07.02.12

  •   לא 600 אלף אלא יותר מ-700 אלף ירושלמי
    • 10:37
    • 07.02.12

    אם אתה מתבייש אז למה אתה ציוני? האם יכול היה להיות אחרת? האם תנועה לאומנית מיישבת השואפת להפקיע ארץ מידיי יושביה יכולה לעשות זאת בדרכי שלום? תמיכה בציונות זה תמיכה בנכבה, אין מנוס.

  •   ממש אידיוטי. מעצמות המערב לא שלטוו במזרח אירופה, אז כיצד הן החליטו על טרנספר? אתה מערב מין במה שלא מינו. הגרמנים שיתפו פעולה עם כובש זר וכאן התנגדו הפלשתינאים לכובש זר !! ארצות הברית שכבשה את טקסאס, קליפורניה ופלורידה לא גרשה את המקסיקנים!  (לת) הסטוריון
    • 11:08
    • 07.02.12

  •   ראיתי את דף ההנחיות שהטייקונים מחלקים לכותבים בתשלום שלהם. המנטרה "אתה מוזמן לעזוב" מתנוססת שם כמעט בתור לוגו הטייקון בשירות הבבון
    • 12:21
    • 07.02.12

    מה חבל שאתה, "רון", לא תזכה לגור בדירות הרפאים שהטייקונים שמממנים אותך בפרוטות, יבנו במקומו של הכפר היפה.

20 אני רוצה לשפץ את הדירה, האם ללכת לבית המשפט לאישור אחד 1
  • 07:14
  • 07.02.12

שהשיפוץ לא פוגע במורשת הדיירים הקודמים?
אגב מה בדבר שימור המורשת של כל הכפרים שחנקו את ירושלים במלחמת השחרור כולל ליפתא, למה לא משמרים אותם ?
בית המשפט מיום ליום פולש לרשות המבצעת ומשתלט על חיי היום יום בצורה שמחלישה את הדמוקרטיה.
הגיע הזמן שהממשלה תעשה חוקה שתגדיר בדיוק לבית המשפט מה סמכויותיו.

21 הכותרת באה ל״חמם" את הצחנה האורגנית המכונה הימנים.  (לת) רון
  • 07:20
  • 07.02.12

22 תודה לשופט מרזל!!!! אחת העם
  • 07:23
  • 07.02.12

ניצל ייחודי נכס של מורשת ונוף ארצישראלי.

23 זה אמור להיות כל-כך מובן מאליו שלא הורסים בתים חוקיים של אנשים חוקיים שגרים במרחק 10 ק"מ משם...  (לת) מה יש להוסיף?
  • 07:27
  • 07.02.12

24 מורשת קרב אנחנו לא מטומטמים
  • 07:37
  • 07.02.12

בעיתון הארץ אוהבים סיפורי מורשת. עדיף מורשת פלסטינית ורצוי שבסיפור המורשת הפלסטינאים יוצגו כמסכנים ונגזלים. אולי צריך להזכיר לעורכי העיתון שבשנת 48 הערבים הטילו מצור על ירושלים ותושביה. הם ירו על שיירות וטבחו במי שניסה להתקרב לעיר. אולי במקום להזכיר את העניין הפעוט הזה לעורכי הארץ , צריכים דווקא הם להזכיר לקוראים את החלק הזה במורשת המפוארת של הערבים, אתם יודעים, בשביל הפרספקטיבה. כדי שלא נהיה בורים ונחשוב שב48 הישראלים החליטו לפתוח במילחמה נגד 5 מדינות ערביות,לזרוק את הערבים לים ולסיים את מה שהיטלר התחיל.

25 הנכבה.... אס
  • 07:37
  • 07.02.12

רתיעת בית המשפט מלעסוק בשימור המורשת הפלסטינית שלפני הנכבה

26 בית - המשפט , הבעיה של ישראל יעקב
  • 07:41
  • 07.02.12


"השופט גם כתב כי המהפך שחל בתפישות השימור בישראל בשנים האחרונות מחייב חשיבה מחדש על ליפתא. כך למשל, התוכנית אינה עונה על בעיות של "טשטוש נוף הכיפות האופייני של הכפר, פגיעה במקצב הקבוע, שמירה על קו הקרקע הטבעי ועוד", כתב השופט. "
אני לא נכנס כלל לנושא עצמו.
יש הנהגה נבחרת בישראל , שרוצה לנהל מדיניות ציבורית.
במסגרת המדיניות הציבורית היא יכולה : לשמר או לא לשמר טבע, להוזיל עלויות דיור או לא, לצאת למלחמה או לא , להשקיע יותר או פחות בכל סעיף תקציבי וכו...
אני לא מבין איך רק בישראל מערכת המשפט מקבלת החלטות שקשורות לאיזה מדיניות מנהלים בנושאים השונים .
חל מהפך בתפישות השימור - אז עכשיו מישהו החליט להפוך את המהפך...
זה לא עניינו של השופט לקבוע מה צריכה להיות התפישה לגבי שימור בישראל, זה לא בחוק ולא במגילת העצמאות.

  •   יעקב חמודי - אזרחות למדת בבית הספר? שמא תלמד משהו על תפקידן של הרשויות השונות? על מקומו של בית המשפט בחברה דמוקרטית? דג קר
    • 09:08
    • 07.02.12

    לא ממליץ לך לחיות במדינה עם בית משפט חלש.

27 סוף-סוף החלטה שכל אזרחי המדינה, יהודים וערבים, יכולים להיות גאים בה  (לת) גלי
  • 07:43
  • 07.02.12

28 בושה לרשות העתיקות שנתנה יד למעשה הרשלני הזה  (לת) דרור
  • 07:44
  • 07.02.12

29 מעשה פוליטי ואנטי שימורי. הכפר ימשיך להתפורר.  (לת) שי
  • 07:46
  • 07.02.12

30 בליפתא חיו לפני הנאכבה 2,958 בני אדם. בבעלות הערבים היו 7,780 דונם. בבעלות יהודים היו 756 תוחזר עטרה ליושנה - והכפר ליפתא לבעליו!
  • 08:00
  • 07.02.12

כשיבוטל הגזל וזכות השיבה הנהוגה בחוק הבינלאומי תכובד גם כאן, תחזור לשכון פה יונת שלום.

31 ליפתא ובעית היהודים בן יצחק
  • 08:09
  • 07.02.12

כאשר ישקמו את השכונות היהודיות בארצות ערב ויחזירו לפליטים היהודים שגורשו מהן ונושלו מכל רכושן ניתן יהיה לחשוב על שימור ליפתא והחזרתה לצאצאי הפורעים הערבים שניסו, ללא הצלחה, לחנוק ולחסל את ירושים העברית.

  •   כל מדינות ערב הכריזו שליהודים זכות שיבה, אז בבקשה מי שרוצה לחזור יקבל בחזרה את רכושו.  (לת) נאור
    • 09:54
    • 07.02.12

  •   מרוקו ועירק הכירו עקרונית בזכות יהודיהם על הרכוש שננטש חסן המי יודע כמה
    • 10:12
    • 07.02.12

    אמנם אין ביצוע, אבל החלטת ממשלות מרוקו ועירק בנושא דווקא ישנה.
    ישראל מתעלמת מהנושא במפגין, ומסרבת להגן על זכויות יהודים עיראקים ומרוקאים (למרות היחיסים עם מרוקו).

32 אההה שכחתם כמה פרטים האם לא ראוי להזכיר?
  • 08:15
  • 07.02.12

אני נגד פגיעה בטבע לטובת שכונת יוקרה אבל תמוה בעייני שעיתון הארץ מדבר על ההיסטוריה הפלסטינית של הכפר ולא טורח להזכיר שהחבר'ה מהכפר היו מעורבים בלא מעט אירועים אלימים כנגד יהודים לפני ואחרי קום המדינה. אנשי הכפר היו מעורבים במאורעות תרפ"ט ותרצ"ו. כוחות חמושים ערבים ישבו בכפר וצלפו על שכונות יהודיות ועל שיירות יהודיות בתקופת המצור. כמו כן ראוי להזכיר שאנשי הכפר לא גורשו על ידי כוחות ישראלים אלא קיבלו הוראה מהועד הערבי העליון לפנות את הכפר בשנת 1947 ואת מקומם תפסו חמושים ערבים, והמקום היווה בסיס ליציאה לתקיפות.

33 בקרוב אנדרטה לזכר השומרים הגרמנים של אושוויץ שמילאו משימתם בנאמנות  (לת) אביזו
  • 08:34
  • 07.02.12

34 לא יאמן... בטח הערעור כבר בדרך. מארק
  • 08:59
  • 07.02.12

ליפתא, אחד הכפרים היפים בארץ.

35 הכותרת לא קשורה למאמר רחמים
  • 09:05
  • 07.02.12

אף אחד לא יודע מה שעבר בראשו של כבוד השופט יגאל מרזל שביטל את המיכרז מנימוקים פרוצדורליים. בטח שלא ניר חסון.
הנימוקים שבהם השתמש השופט הם נימוקים סביבתיים, שימוריים ותכנוניים, אף מילה על ההיבטים הפוליטיים ש"הארץ" מנסה לשייך למאמר. למעשה נראה מדברי השופט שאם יוציאו מכרז חדש, שמתחשב יותר בנתוני הסביבה לא תהיה לו סיבה לפסול אותו.

ההון הפוליטי שהעיתון מנסה להפיק מכל החלטה, מעורר רחמים.

36 כל הכבוד על ההחלטה ירושלמית
  • 09:06
  • 07.02.12

על ביטול פרוייקט שהיה יכול להוות בכייה לדורות

37 על הכנסת לקום נגד המשת"פיות של בית המשפח השמאלני עם הלאומנות הפלשתינאית הרצחנית.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 09:20
  • 07.02.12

  •   צריך לאפשר ומיד לתושבים המקוריים של הכפר לחזור לבתיהם ולשקם את הכפר !  (לת) כבשה שחורה
    • 09:36
    • 07.02.12

  •   התושבים המקוריים הם יהודים כמו בהר הבית  (לת) הכפר נכבש ע"י ערבים
    • 12:29
    • 07.02.12

  •   לפני כן,יש לאפשר ומיד לתושבים המקוריים של עין הוד,המתגוררים בחושות בעין ח'וד הסמוכה,לחזור לבתיהם המיושבים ע"י אמנים שמאלנים. איסמעיל הנייה,פלשתין הכבושה
    • 13:08
    • 07.02.12

    דרור הנאור מרמת גן

  •   צריל להחזיר ומיד את השמאלנים הקיצוניים לארצאם באירופה.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 13:14
    • 07.02.12

  •   ולפני היהודים הלא אשכנזים חיו שם כנענים/ערבים ולא כוזרואשכנזים שפלשו מארופה  (לת) מוני יקים אנטיציוני
    • 13:18
    • 07.02.12

38 הדרישות הפלסטינאיות נובעות מטביעות היהודים על נכסים בעיר העתיקה בסילואן ושיח ג'רש תודה לתנועות הימין הקיצוני ששמות ספק על זכותינו על הארץ ומביאות להרס הציונות  (לת) turh
  • 09:36
  • 07.02.12

39 מספיק לקרוא את התגובות המתלהמות כדי להבין: השמאל מת, בכל מקום.  (לת) עצוב נורא
  • 09:42
  • 07.02.12

40 אפרופו "ביקור בארץ האבות" של שר החינוך-משקף את יחס הבעילה החמדני/גזעני ושקר המורשת לאוצרות העבר מכבסת תולה
  • 09:46
  • 07.02.12

אז כל ארץ ישראל ובעיקר גב ההר היה פעם איזור של תרבות חקלאית
תרבות הטירסות והשלחין תרבות שבעת המינים וחגי האסיף והקציר
זה אכן מקור התרבות הישראלית שכידוע התרבות הזאת היתגלגלה ליהדות
אך היהודים עזבו את האדמה ולפחות משנת 700 מי שישב שם וטיפח ותיחזק
והמשיך את התרבות החקלאית זה הערבים אח"כ באו הציונים ו"התחברו"
מחדש לקרקע ןהתחברותם מסורסת ויותר דומה לאימפריאליסטים הרבים
שהשתלטו על ישראל לאורך מאות השנים דוקא החילוציות שנמנעה
מההתישבות בהר והלכה לאזורים הלא נושבים במישורי החוף והעמקים מוכי הביצות דווקא היא חידשה ויצרה תרבות חדשה
בעוד ההתישבות בהר שכולה תוצאה של כיבוש 67 היא שקרית ובריונית ליפתא היה כפר די מושלם שלא הוחרב עם מעיין ועם חלל שלם
בתוך הוואדי והוא אכן נותר כפיסת מוזיאון לאותם חיים בתרבות האבות
אבל לישראלים החמדנים אבן על אבן שיש עליה חותמת פלסטינית
זה מהווה איום על שקר זכות הבעילה הבלעדית שלהם ויש כמובן את החמדנות כבר היום לא נותר הרבה מהכפר והוא מוקף כבישים ובניה זה כמו במשפט שלמה מראה כמה אנחנו לא ראויים
וכמה דרכינו הצלבנית שקרית ומובילה להרעלה עצמית

41 חבל שמערכת "הארץ",במסגרת העיקרון המקודש של "זכות הציבור לדעת",לא טרחה לציין האם בית המשפח התייחס בהחלטתו לנימוקים הלאומניים-פלשתינאים,או שהוא התייחס רק לנימוקים של שימור הסביבה. דרור הנאור מרמת גן
  • 09:59
  • 07.02.12

ועוד דבר שקוראי "הארץ" היו רוצים לדעת הוא האם בית המשפח השתמש במונח "כפר פלסטיני" כפי שמערכת "הארץ" עשתה בכותרת של הידיעה,תוך דבקות בכיתוב העברי בגרסתו הפלשתינאית,המיועדת לנתק את ההקשר שבין פלשת המקראית לבין שמה של פלשתינה המנדטורית ו"מדינת" פלשתין.

42 ברוך מרזל!  (לת) יבורך
  • 09:59
  • 07.02.12

43 כל החפירות הארכיולוגיות מוכיחות שאין ולא היה עם פלשתינאי על אדמת ישראל שביניש לא תבכה ותשאל למה עם ישראל שונא את בתי המשפט!!  (לת) דויד המלך:האדמה צועקת
  • 10:01
  • 07.02.12

44 בקרוב משיח בן-יוסף יהרוס את בתי השפט שלא מבינים במשפט מהו,ויקים את הסנהדרין!!! מה שכתוב בספר זה מה שיהיה !!  (לת) דויד המלך:האדמה צועקת
  • 10:12
  • 07.02.12

45 כל הכבוד ותודה לשופט!  (לת) מירה
  • 10:16
  • 07.02.12

46 מה פתאום בית המשפט מתערב בנושא זה? לבית המשפט יש תפקיד אחר אזרח
  • 10:18
  • 07.02.12

ולא מתפקידו לעסוק בזכרונות הפלשתינאים

47 החלטה נכונה ומדויקת של שופט אמיץ ומבריק עד מאוד.  (לת) איש עברי-שופט בדימוס
  • 10:20
  • 07.02.12

48 יום יבוא ויהיה לנו שוב בית משפט ציוני  (לת) בבית המשפט יושב המרזל הלא נכון
  • 10:37
  • 07.02.12

  •   היום הזה לא יבוא,כי הציבור מצביע לימין ומקבל מנהיגות "ימנית" בוגדנית המאפשרת למיעוט השמאלני את המשך השליטה במדינה  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 11:09
    • 07.02.12

49 בית המשפט העליון יושב על חורבות כפר ערבי. להם מותר, שם לא צריך לשמר את "קו הקרקע הטבעי"...  (לת) תזכורת
  • 10:39
  • 07.02.12

50 למה לא כפר שיקומי? אזרח
  • 10:53
  • 07.02.12

מקום אידיאלי לכפר שיקומי לנוער

למה אף אחד לא חושב כמו שצריך במסדרונות השלטון??

51 דמיון מפתיע מי שזוכר את השנים 36-39
  • 11:12
  • 07.02.12

כמי שזוכר את את אלה שהגיעו מליפתא וירו על אוטובוסי התלמידים בדרך לבית הכרם ,אולי כדי לספק את הרגשת ה"מורשת" של עו"ד ארשיד יש להקים בליפתא עמוד זכרון לזכרם. מפתיע הדמיון בין עו"ד ארשיד ו"חסידי המורשת היהודית "בחברון




























































,

52 אחוז גדול מהתגובות והלייקים שנעשו כאן מומנו על ידי טייקוני הנדל"ן המעוניינים לבנות עוד "שכונת יוקרה" עם קניון באזור  (לת) אחד בירושלים
  • 12:06
  • 07.02.12

53 להרוס את ביהמ"ש העליון ולהחזיר אדמתו לערביי שיח באדר  (לת) אביזו
  • 12:07
  • 07.02.12

54 ועוד דבר שקוראי "הארץ" היו רוצים לדעת הוא האם בית המשפח השתמש במונח "כפר פלסטיני" כפי שמערכת "הארץ" עשתה בכותרת של הידיעה,תוך דבקות בכיתוב העברי בגרסתו הפלשתינאית,המיועדת לנתק את ההקשר שבין פלשת המקראית לבין שמה של פלשתינה המנדטורית ו"מדינת" פלשתין.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 13:19
  • 07.02.12

55 מאז אברהם אבינו הפליט הפולש מאור כשדים כל אותו קיום זמני יהודי של מקסימום 400 שנה היה תמיד שלטון של מיעוט יהידי על רוב כנעני של שיבעת העממים המקוריים שאיכלסו את ארץ כנען ושצאצאיהם הם כיום העם הפלסטיני  (לת) מוני יקים אנטיציוני
  • 13:22
  • 07.02.12

56 מישהו יכול להסביר את העובדה התמוהה שהרוב המוחלט אצל השמאלנים הקיצוניים הם אשכנזים?  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 13:24
  • 07.02.12

57 בהצלחה סמיח
  • 19:44
  • 07.02.12

כל הכבוד לך סאמי תצליח

58 מזל טוב ! ! !  (לת) ד"ר א כהן
  • 20:11
  • 08.02.12

59 סמל לאסונם ב- hahaha couse they wanted to kill all the Jews and didnt succeed  (לת) Wake up
  • 20:27
  • 02.03.12

פרוייקטים מיוחדים