האוצר נגד יו"ר הוועד בנמל אשדוד: דורש בדיקה של עסקיו

הנהלת הנמל נדרשת להגיש בתוך שבועיים ממצאי בדיקה באשר לעסקים הפרטיים של היו"ר אלון חסן. הממצאים יועברו ליועץ המשפטי לממשלה

התפתחות בפרשת התנהלותו של יושב ראש ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, ועסקיו הפרטיים עם לקוחות הנמל. רשות החברות הממשלתיות, הגוף הממשלתי האחראי על הנמל, הורתה השבוע להנהלת הנמל לקיים בתוך שבעה ימים דיון דחוף באשר לעסקיו של חסן - ולהגיש את ממצאי הבדיקה בתוך שבועיים. הרשות מסרה כי תעביר את ממצאי הבדיקה ליועץ המשפטי לממשלה, להמשך טיפול. 

כפי שנחשף ב"הארץ" לפני 8 חודשים, במקביל לתפקידו כיו"ר ועד, אשר עלות שכרו בגינו עומדת על כ-400 אלף שקל בשנה, מנהל חסן עסקים פרטיים שמגלגלים הכנסות של מיליוני שקלים - לחלקן אחראיות חברות שהן גם לקוחות הנמל. כל זאת תוך כדי חשש מפוטנציאל לניגוד עניינים. כך למשל, מחזיק חסן בחברת הובלות בשם בן עידן הובלות, שקיבלה מחברת הייצוא החקלאי אגרקסקו מאות אלפי שקלים - בזמן שעובדי נמל אשדוד, ובראשם חסן, הם האחראים על פריקת וטעינת אוניות אגרקסקו. באופן דומה סיפקה החברה שירותי הובלות גם לשתי חברות עמילות מכס בנמל.

חסן עצמו אישר ל"הארץ" את הדברים ואף הוסיף כי חברת ההובלות עובדת עם לקוחות נמל נוספים. עם זאת טען כי אינו מנהל את החברה בפועל, כי מעולם לא סיפק שירותים לנמל, וכי על פי חוות דעת משפטית שהזמין לא קיים ניגוד עניינים. הנהלת הנמל תמכה בטענתו. עם זאת בפגישה שערך "הארץ" עמו, הירבה להתעסק בענייני החברה, כאשר בדק תדיר את מיקום המשאיות באפליקציה מבוססת ג'י-פי-אס.

אלון חסן בנמל אשדודאיליה מלניקוב

מאוחר יותר חשף "הארץ" כי חברה אחרת של חסן בשם "א.י הופס תעשיות", אשר מייצרת חומרי ניקוי, מוכרת את תוצרתה גם כן לנמל אשדוד. המכירה בוצעה באמצעות חברה בשם "קליר אחזקות", שהוקמה ב-2009 על ידי ברוך רונן ודניאלה צבאן, קרובת משפחתו של חסן. חסן הכחיש בזמנו כל קשר עסקי לנמל, ואמר כי אינו "מוכר כלום לנמל. חברת קליר קונה ממני חומרים, יכול להיות שהיא מוכרת לנמל, איני רואה כאן בעיה".

כעת דורשת רשות החברות הממשלתיות להתערב בנושא. הרשות, שכפופה למשרד האוצר, מרכזת תחתיה פעילות של כ-100 החברות הממשלתיות ובהן חברות נמלי הים, חברת החשמל, תע"ש רפאל מקורות ועוד. בראשה עומד דורון כהן, שמונה לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר.

חסן בן ה-42 נחשב על ידי רבים לאיש החזק בנמל אשדוד. הוא הגיע לנמל לפני יותר מ-20 שנה ובגיל 28 נבחר לראשונה להיות חבר בוועד. מאז נבחר פעמיים לראשות ועד הציוד המכני, הגדול והחזק בוועדי הנמל, ובכך הפך לאיש החזק בנמל כולו. היום הוא יושב במועצות הייצור של הנמל - גופים המורכבים משני נציגי עובדים ושני נציגי הנהלה, המכריעים בשלל נושאים, משכר העובדים ועד לנוהלי והיקפי העבודה - ומתנהל למעשה כשותף שווה משקל להנהלה. בארבע השנים האחרונות שיתקו אירועי משפחתו של חסן את פעילות הנמל שלוש פעמים. פעמיים בשל חגיגות בת מצווה של בנותיו - שם נהנו העובדים מהופעות של הזמרים ליאור נרקיס ומשה פרץ - ופעם בשל חתונת אחיו.

את חברת ההובלות שלו הקים חסן ב-2010. הוא מכהן בה כדירקטור לצד חברו הטוב יגאל גוזלנד, ששימש שנים מדריך לכלים כבדים במחלקת ההדרכה בנמל, בשכר של כ-40 אלף שקל בחודש. ביולי 2011 הורשע גוזלנד בהצתת פאב שהיה בבעלותו, לשם קבלת כספי פיצויים ונשלח ל-7 שנות מאסר בפועל ושנת מאסר על תנאי. למרות כתב האישום החמור, המשיך גוזלנד לקבל שכר מן הנמל בכל שלוש השנים שעברו עד להרשעתו. חסן עצמו סייע לגוזלנד במהלך המשפט – ובכלל זה חתם לו ערבות אחרי מעצרו והחל להקים עמו עסקים משותפים.

דו"ח שפורסם על ידי ועדת טרכטנברג לבדיקת יוקר המחיה בישראל בקיץ שעבר קבע כי "רמת השירות הירודה והתפוקות הנמוכות בנמלי ישראל עולות למשק הלאומי, התלוי בנמליו באופן משמעותי, מאות מיליוני שקלים בשנה. וזאת עוד לפני שמביאים בחשבון את הנזק העקיף, הנובע מאי הוודאות העסקית שהשיבושים משרים על המשק ומן העיכובים בפיתוח תשתיות נמליות חדשות". הדו"ח לא כלל גם את ההוצאות של נמלי ישראל על עובדי הנמלים, אשר שכרם הממוצע גבוה פי שלושה לערך מהשכר הממוצע במשק.

הנהלת חברת נמל אשדוד, ובראשה המנכ"ל שוקי סגיס, ממשיכים לטעון כי אינם רואים כל פגם בהתנהלותו העסקית הפרטית של חסן בתחומי הנמל. החברה, שלאחרונה מונה לה יו"ר חדש – מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, גדעון סיטרמן - סירבה למסור נתונים באשר לפעילות החברות בתחומי הנמל, וכן באשר להיקף ההתקשרות הכספי של חסן עם לקוחות הנמל. מהחברה נמסר: "החברה לא חושבת שהיא נדרשת לבדיקה אודות הנושאים המפורטים".



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות