שופט בג"ץ: גם חתן פרס נובל לא היה עובר ועדת קבלה ליישוב

הסתיימו הדיונים, בהרכב שופטים מורחב, בעתירות נגד חוק ועדות הקבלה. השופט ג'ובראן מתח ביקורת על קריטריון "ההתאמה החברתית". מתן פסק הדין נדחה

הרכב מורחב של תשעה שופטי בג"ץ, בראשות הנשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, דן אתמול בעתירות נגד חוק ועדות הקבלה, המתיר ליישובים קהילתיים בישראל לסנן מועמדים למגורים באמצעות ועדות קבלה וקריטריונים שנקבעים בתקנון היישוב. זה היה הדיון האחרון בעתירות שהגישו כמה ארגונים, באמצעות המרכז המשפטי עדאלה, והאגודה לזכויות האזרח. השופטים לא הכריעו אתמול, ופסק הדין יינתן במועד אחר.

בדיון, שהתמקד בסוגיות משפטיות עקרוניות של החוק שאושר בשנה שעברה, הפנו השופטים שאלות לשני הצדדים, המלמדות משהו על עמדותיהם ביחס לחוק. השופט סלים ג'ובראן הזכיר את משפחת זבידאת שנדחתה בעבר על ידי ועדת הקבלה ביישוב רקפת, אך קיבלה לבסוף מגרש לבנייה לאחר התערבות בג"ץ.

ג'ובראן מתח ביקורת על קריטריון "ההתאמה החברתית", שלפיו נדחו בני הזוג. "מהי ההגדרה של התאמה חברתית, זה נושא עמום", שאל השופט. "אתן את הדוגמה של הזוג זבידאת, בוגרי בית הספר לארכיטקטורה. עליהם נאמר שיתקשו להשתלב בטבעיות בחברה. השאלה אם זה לא מביא למצב שוועדה יכולה לקבוע גורל של אדם כזה אחר, ואני מסופק, במצב כזה, אם חתן פרס נובל יוכל להשתלב בקהילה".

היישוב יובלים בגליל, המפעיל ועדת קבלה. השופט גרוניס תהה אם החוק פוגע בכלל בזכות כלשהי  צילום: דרור ארצי
היישוב יובלים בגליל, המפעיל ועדת קבלה. השופט גרוניס תהה אם החוק פוגע בכלל בזכות כלשהי צילום: דרור ארצי.

נציג המועצות האזוריות, עו"ד ירון מאיר, הסביר בתגובה שאדם משכיל, בעל כל המעלות, החסר תכונות להשתלבות ומסתגר ואינו מחויב להחלטות הרוב, לעזרה בקהילה, אינו מתאים להיות בקהילה קטנה.

הנשיא גרוניס שאל את העותרים מהי הזכות החוקתית שהחוק פוגע בה, ומדוע לא יחכו למקרים קונקרטיים של בקשות קבלה וייבדקו איך הן מתנהלות. הוא הצביע על כך שבחוק מופיע סעיף נגד אפליה. "התקפה מופשטת על חוק בעל סעיף לאיסור אפליה היא רחבה מדי. אם זה הכל (הסעיף נגד אפליה) ‘כאילו', אז צריך לבדוק את זה במקרה קונקרטי", אמר .

עו"ד סוהאד בשארה, מעדאלה, טענה בתשובה שהחוק מדיר כל מי שאיננו מתאים. לדבריה, "יש לי טקסט ואני מתעסקת רק אתו. הוא אומר שאני רשאית, ב-42% מהיישובים במדינה, להדיר כל מי שאינו מתאים. פסקת איסור האפליה אינה רלוונטית, כי העיקרון שקובע החוק הוא הדרה על רקע תרבותי, שאינו שונה מרקע של לאום".

עו"ד גילי גן-מור, מהאגודה לזכויות האזרח, חיזק את דברי בשארה. לדבריו, "יש פה בעצם מנגנון מפלה שלא ניתן ליישם אותו באופן שוויוני. המנגנון אינו מבוסס על תנאים ברורים, קלים להפעלה. בדיור ציבורי, למשל, יש קריטריונים, אבל פה יש הקצאת קרקע של מדינה וקבוצת אנשים בודקת אם אדם מתאים ליישוב או לא. זה לא מנגנון שוויוני אלא מנגנון שרירותי לחלוטין".

נציגי המשיבים לעתירה, ובהם הכנסת ומינהל מקרקעי ישראל, חזרו על טענתם שהעתירה מוקדמת מדי ושמוטב להמתין למקרים קונקרטיים. עוד טענו כי העותרים התעלמו מסעיף איסור האפליה.

עו"ד אייל ינון, שייצג את הכנסת, טען שהחוק מכיר בשני אלמנטים: הראשון הוא שהתיישבות קהילתית תואמת את הטבע האנושי לחיים במסגרת קהילה מגובשת. השני הוא שהחוק מחזק את הפריפריה. לדבריו, החוק מנסה לגשר על אינטרסים מתנגשים, ואינו עושה בהם שימוש לרעה לצרכים לא לגיטימיים.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 זכותו של כול אדם לחיות במקום שיבחר בכפוף לכל דין כולל מנהגי המקום וועדות קבלה כמו בגטו - לא יתכן שנתן לערבי לגור בגטו שלנו - שיגור בגטו שלו  (לת) פלץ
  • 06:45
  • 05.12.12

02 אנחנו בדרך למדינת גטו ליהודים וגטו לערבים ובעצם לכל מגזר ומגזר הגטו שלו וזה מעוגן בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו  (לת) פלץ
  • 06:47
  • 05.12.12

03 ממילא הסיכוי לחתן פרס נובל ערבי זה כמו לחטוף מכת ברק בלב באמצע אוגוסט  (לת) אריאל
  • 06:52
  • 05.12.12

04 גם ערפאת קיבל פרס נובל,כמו שבעבודה מסננים עקב אי התאמה ובהרבה תחומי חיים אחרים,זה טבעי לבחור עם מי בא לי לגור ואני מוכן לשלם יותר כסף בשביל זה  (לת) שקד,ירושלים
  • 06:52
  • 05.12.12

05 אך בניו ובנותיו של חתן פרס נובל יתקבלו בזרועות פת איזה טיעון מגוחך!
  • 06:59
  • 05.12.12

בדרך כלל, מי שמודרים הם אלה שיש להם פחות כוח חברתי, כאלה שסובלים מסטיגמות וסטריאוטיפים שממילא מסלילים אותם לשולי החברה: ערבים, זקנים, מזרחים שלא השתכנזו, הומואים וכד'. חתני פר נובל לרוב מגיעים מהשכבות המטופחות יותר בחברה ויש להם יותר אופציות מלמי שמבקשים לבנות בית בישובים האלה. בדרך כלל חתני פרס נובל הם גם מבוגרים יותר מזוגות צעירים בתחילת דרכם שרוצים לבנות בית ושמשאביהם מוגבלים. המצב הנוכחי מתיר הקמה של יישובים אליטיסטיים שמקבלים לשורותיהם רק את החזקים, ולמעשה מחזקים את החזקים ומחלישים את החלשים! אח"כ מתפלאים שישראל שיאנית הפערים החברתיים בעולם המערבי..

06 אפלייה נגד חילוני ישראל אטנוקרט
  • 07:01
  • 05.12.12

יש דרכים חוקיים ותקנוניים שנועדו להבטיח שחופשיי הדת לא יוכלו לממש את חרותם לא במרחב הציבורי ולא בפרטי. ערים ושכונות מפלות למען הדת על חשבון ( תרתי משמע) אחרים. אין ערים, שכונות ואף בתי ספר המדירות חילונים המדירים מתוכן דתיים או מאפיינים דתיים כמו כשרות רבנית מניעת הקצאת תקציבים מוניציפלים נגד מוסדות דת אורטודוקסיים וכד׳. מדוע כופים עלינו כשרות המעלה מחירי מזון ומקטינה איכותו ?

07 וועדות קבלה י.צוק
  • 07:12
  • 05.12.12

את ארצות הברית הקימו בלי וועדות קבלה

08 תומכת הטרור מהארגון שכל מהות קיומו הוא הרס מדינת ישראל טוענת שאם מי שרוצה לגור לידי יתלה סיסמאות שקוראות לי רוצח, מצעות לחסל את מדינת ישראל ולרצוח את ילדי אני צריך לקבל אותו לגור ליד באהבה ושמחה. העצוב הוא שבית משפט גבוה לצדק בכלל יים דיון על טענה מופרכת כזו ולא זרק אותה מכל המדרגות עוד לפני שהיא נכנסה לאולם.  (לת) ע.ג.
  • 07:30
  • 05.12.12

09 גובראן שופט בגלל שהוא ערבי. עבר ועדת הקבלה של העליון.  (לת) אסי
  • 07:36
  • 05.12.12

10 בג"צ מנותק(איך לא) - בשבוע שבו מדינות הציר של מלה"ע ה-2 מוחות על התיישבות יהודית ב-E1 בג"צ האשכנזי-חילוני-איסלמי-קיצוני מוציא שם טוב לצביעות  (לת) צוחק ובוכה
  • 07:37
  • 05.12.12

11 זה לא שופט בג"צ זה סתם ערבי מדבר  (לת) יהודי
  • 07:44
  • 05.12.12

  •   יהודי גאה מוטי
    • 08:42
    • 05.12.12

    גם אני יהודי ואף גאה בכך, אבל מתבייש להיות יהודי בגלל חלאות כמוך השופטים אדם בגין מוצאו ולא על פי קנה מידה שווה. מי שרוצח הוא רוצח ולא משנה יהודי או ערבי, מי שנאור הוא נאור ולא משנה אם הוא יהודי או ערבי.

12 הישובים הכפריים הם הישג מפואר של הציונות ולכן צריך להרוס אותם הקרן החדשה לישראל
  • 07:45
  • 05.12.12

הקרן החדשה לישראל הצהירה על כוונתה להרוס את הכוחות ההתישבותיים והצבאיים של ישראל ואכן היא מנסה לעשות זאת בשיתוף צפונבונים הזויים כמו שלי יחימוביץ, יאיר לפיד, ציפי לבני , דן מרידור, בני בגין, שלא לדבר על אנשי מרץ.

13 צודק! ערפאת חתן פרס נובל לא היה מתקבל ליישוב שלי על בסיס "אי-התאמה"!  (לת) אבי
  • 07:52
  • 05.12.12

14 כך מתעצב האפרטהייד, בצביעות ובמילים מכובסות אבל זה לא יעזור: בסופו של דבר זו תהיה מדינת כל תושביה..  (לת) עודד
  • 07:53
  • 05.12.12

15 ערבי לא יכול להיות בישוב יהודי ולהפך. למה לזרוע זרעי פורענות. זו תרבות אחרת מנהגים אחרים ובשני הציבורים כאחד אין אלוהים  (לת) עובדיה ס.
  • 07:55
  • 05.12.12

16 הסיבה היא פשוטה, צריך לשמור על ישובים יהודיים בגליל. אם יש לכם תלונות, אתם מוזמנים לפנות ל"גזען הראשי" דוד בן גוריון אשר הבין את המשמעות של הקמת ישובים יהודים בגליל ובנגב... יפי נפש כאלה...  (לת) שחר
  • 08:00
  • 05.12.12

17 מספיק להיתמם, כולם יודעים שזה נועד למנוע יצירת קונפליקטים לאומניים בכוח  (לת) וטוב שכך, מספיק הם מטרידים את בנותינו
  • 08:09
  • 05.12.12

18 מנוגד לכל עקרון אנושי חקלאי
  • 08:11
  • 05.12.12

ישוב קהילתי אינו רכושה הפרטי או המועדון הפרטי של הקהילה. גם בית משותף אינו יכול למנוע כניסה של דייר שקנה דירה בכספו. ישנה גם בעייתיות בקיבוצים (שאינם מופרטים) אך שם לפחות ישנו רכוש משותף. המצב כיום הוא כיסוי לגזענות פשוטה.

19 כל עניין לגופו...זה תורת המגנטים. כותב
  • 08:15
  • 05.12.12

השאלה, האם התכוון הנשיא גרוניס להרוויח זמן(להתחמק)?

20 בהחלט בעד וועדת קבלה m.
  • 08:29
  • 05.12.12

כאשר אדם רוצה לגור בישוב מסויים, מטבע הדברים שאופי הישוב מתאים לאדם והאדם מתאים לישוב. לא הייתי רוצה לגור בישוב חילוני משום שאני שומר מצוות. יש להניח שאדם חילוני לא היה רוצה לגור בבני ברק או במושב/קיבוץ דתי משום שהדבר אינו מתאים לדרך חייב. הישוב רקפת לא רצה לקבל למגורים משפחה ערבית לא משום שתושבי רקפת גזעניים! אלה משום שתושבי רקפת לא רצו שאנשים שדרך חייהם שונה מאנשי הישוב יגורו איתם. השופט ג'וברן שוב פעם העלה טיעון חסר שיניים שהעלה פעם נוספת את הסיבה מדוע אין צורך "לשמור" כיסא לשופט ערבי בבית המשפט העליון. ואידך זיל גמור.

21 בצדק יש וועדות קבלה, ישוב קטן לא צריך לקלוט משפחות שעשויות להיות בעיתיות בשם הישובים הקטנים!
  • 08:33
  • 05.12.12

בעתיד, ובטח לא ממשפחות ממגזרים אחרים, כגון ערבים דרוזים או צרקסים.
ראו את פקיעין, ישוב יהודי שכבר אין בו זהות יהודית, איפה ולאן הם ברחו?
למה הם ברחו?
לכן אין טעם לדון בזה זה מיותר.
כל ישוב קטן יש לו הזכות לקבוע מי יכנס לגור וכן חשוב שתהיה וועדת קבלה.
זה מסננת חברתית!!!

22 האם ארצות הברית פתחה את גבולותיה ושעריה לכל דיכפין?  (לת) לי. צוק-5-
  • 08:36
  • 05.12.12

23 שהשופט גר בהתנחלות או דתי מציינים זאת כחיסרון, חלילה לא שהוא ערבי בבון ימני זב חוטם ועם הארץ
  • 08:38
  • 05.12.12

בעתון "הארץ" פוסלים פסיקות של שופטים אם הם גרים מבהתנחלות ו/או אם הם דתיים ומכנים את פסיקותיהם "שנוייה במחלוקת" , אבל ששופט ערבי מעיר הערה - לפתע פרטיו האישיים אינם רלוונטיים להשקפותיו.

24 אפלייה?! מוטי
  • 08:47
  • 05.12.12

גם אני חושב שיש לבטל את וועדות הקבלה הגורמות לא אחת עוול נוראי לאנשים טובים. מאידך נראה את אותו חילוני שינסה לקנות בית בשכונה חרדית? לדעתי במקום וועדת קבלה צריך לאפשר לרוב התושבים בישוב לתקן תקנון מחייב משפטית שכל מי שרוצה להתקבל לישוב צריך לחתום עליו ומילוי קפדני של התקנון הוא תנאי בלתי יעבור שהפרתו תאפשר סילוקו של התושב.

25 מה עניין שמיטה למי שאתה מכניס אליך למיטה? קהילה קטנה = משפחה מורחבת
  • 08:54
  • 05.12.12

ההתאמה לחחים בקהילה משותפת לא נמדדת על בסיס אינטלקטואלי אלא על בסיס תפיסת עולם משותפת והתאמה חברתית. השאלה המוסרית היא האם קיבוץ (למשל) דומה יותר לעיר או למשפחה.
בעיני התשובה היא ברורה: קבוץ (שיתופי) כמוהו כמשפחה ולא יתכן שגורם חיצוני כלשהו יתערב בתהליך הקליטה אליו.
זה פשוט לא מוסרי ואנטי דמוקרטי לכפות את ערכי הרוב על המיעוט. האיצטלה הליברלית לכאורה של העתירה מקוממת.

26 אם השופו ג'יוברן היה מעיר הערה כזו לפני שמונה לשופט בעליון, ספק אם הוא היה עובר את "ועדת הקבלה" למינוי שופטים YZ
  • 08:56
  • 05.12.12

מדוע ועדה למינוי שופטים, הפועלת לפי קריטריונים מעורפלים (חלקם "חבר מביא חבר") זה לגיטימי, וועדת קבלה לישוב קהילתי זה לא לגיטימי?
מדובר באנשים שרוצים לחיות באורך חיים מסוים. זה יכול להיות חילוני, דתי, חרדי וכדומה. כך למשל (הקיצוניות מכוונת) בישוב קהילתי חרדי לא ירצו לקבל אדם לא יהודי כי ישנה אפשרות שהוא יסע בשבת וביום כיפור (זו זכותו), דבר שיפגע בכל המתיישבים באותו ישוב.

27 מי שיופלה לרעה יהיו צ'חצ'חים. ערבים יקבלו גידי
  • 08:57
  • 05.12.12

ערבים ואתיופים לא יוכלו להפלות, בגלל סעיף האפליה. מזרחים, לא משכילים, ומסכנים אחרים יאכלו אותה.

28 אני גם מציע אם כך כי אף יהודי לא יבוא לגור ביישוב ערבי, כמו ביפו , רמלה, לוד, חיפה, עכו, נצרת, באר שבע, אשקלון , צפת וכו'...  (לת) עבד
  • 09:08
  • 05.12.12

29 הזוג המפורסם ההוא מקרה מבחן ששווה לעקוב אחריו ! אבי אפרת
  • 09:09
  • 05.12.12

1. אין כל קשר בין יכולותיו האינטלקטואליות של אדם ליכולותיו והתאמתו לקהילה מסוימת.
2. מעניין היה לדעת ואפילו לבדוק כיצד השתלבו בני הזוג המפורסם בקהילה שקלטה אותם עפ'י הוראת בג'ץ. זה מקרה מבחן מאוד מעניין

30 מה זאת ההטפלות לישובים קהילתיים קהילתי
  • 09:17
  • 05.12.12

תנסו להתקבל לקהילה דתית כאשר אתם חילוניים ? אין שום סיכוי, כי אתם לא מתאימים. אז גם הישובים הקהילתיים, אינם רוצים לקבל אצלם אנשים שלא יתאימו לחיי הקהילה. מה גם שהקהילות מאד פגיעות למי שלא מתאים. סתם רשעות של אנשים קנאיים. למה כאשר זה דתיים זה חוקי ואצל ישוב קהילתי לא ?

31 בכל ביתי קו-אופ בארה"ב יש וועדת קבלה מה חדש?
  • 09:41
  • 05.12.12

והרבה לא מתקבלים....

32 זה לא רק ערבים, וחבל שרק את זה מעלים: זה גם רווקים שנדחים על הסף, מבוגרים - מעל חמישים שנדחים על הסף וכו. צריך לזכור שזה אינו קיבוץ שיתופי שבו מתקבל על הדעת שדרושה מידהבגדולה של לכעדות חברתית מיוחדת. זהו ישוב קהילתי קרי, כפר, שנהנה מהטבות מדינה רבות, שאותן משךמים כל אזרחי המדינה, ולכן, ומשום שאין התאגדות אדיאולוגית שיתופית, אין הצדקה לפסילה בידי וועדת קבלה.  (לת) עדה רבון
  • 09:57
  • 05.12.12

33 עוד דוגמה לאפרטהייד ישראלי  (לת) ע
  • 11:03
  • 05.12.12

34 מבלי להיכנס לנושא עצמו, שבו יש פנים לכאן ולכאן: לעדאללה, ארגון גזעני הקורא לחיסול מדינת ישראל, ויודע שזה יביא גם לרצח תושביה היהודים, אסור לתת זכות עמידה בפני בית משפט ישראלי, ולא חשוב מה הנושא.  (לת) ג'ימי ברגר
  • 11:14
  • 05.12.12

35 צה לכם כי תלינו - פרס נובל זה כסר לא מה שהיה פעם, כאשר טרורסטים מקבלים פרס נובל לשלום  (לת) סתם קקר
  • 11:30
  • 05.12.12

36 מה הקשר זה שופט, זה?
  • 11:30
  • 05.12.12

של חתן פרס נובל להתאמה לחיים בקהילה? מזל שהשופט לא נתן את השופטים כדוגמה למבחן...

37 חובה לאפשר תמהונים כל המתנגדים לקהילות ושקרנים לעצמם
  • 11:37
  • 05.12.12

לקהילה לבחור את חבריה. לכן יש מקום עקרוני לחוק ועדות קבלה. כנראה שבמקרה הספציפי צריך להסדיר אותו יותר טוב בהגדרתו, באופן ביצועו, באופן אכיפתו ובמתן כלים לכך. מה שקיים הלכה למעשה ביומיום (יהודי לא גר אצל ערבי, חילוני לא גר אצל חרדי וכו׳) צריך להסדיר חוקית.

38 מדורת שבט. מי רוצה בכלל?! זה בית כלא מנטאלי  (לת) מ.
  • 16:30
  • 05.12.12

פעילות
המלצות
פרסומת