פרטים שלא הוזכרו בכתב האישום || הנאשם ברצח אשר פלמר ובנו העיד שהיה סוכן של המודיעין הפלסטיני

מסמכים שהגיעו ל"הארץ" מלמדים כי הנאשם טען שמפעילו אף שילם לו לאחר שדיווח על מעורבותו בפיגוע. השב"כ: מצאנו שטענותיו שקריות

גילויים חדשים בפרשת הרצח של אשר ויונתן פלמר שנרצחו לפני למעלה משנה: ראש החוליה שאחראית לרצח, ואאל ערג'ה, העיד בחקירתו בשב"כ כי היה סוכן שהופעל על ידי המודיעין המסכל הפלסטיני. פרט זה לא אוזכר בכתב האישום, לאחר שבשב"כ הגיעו למסקנה כי מדובר ב"טענות שקריות".

אשר פלמר, בן 25 מקריית ארבע, התכוון לנסוע ביום שישי, 23 בספטמבר 2011, להתארח בשבת אצל הוריה של אשתו. ברכב המשפחתי הוא הושיב מאחור את בנו יונתן בן השנה והשניים יצאו לנסיעה בת חצי שעה לירושלים. סמוך לכפר חלחול, הושלכה לעברו אבן ממונית שנסעה בנתיב הנגדי. האבן פגעה בפניו של פלמר, וכתוצאה מכך הרכב סטה מהכביש, התהפך ונחת במטע סמוך. השניים נהרגו במקום מעוצמת הפגיעה.

23 בספטמבר היה יום דרמטי בגדה: הפלסטינים התכוננו לנאום עבאס באו"ם וצה"ל נערך לפרץ אלימות ואי-סדר. הנקודה שבה נרצח פלמר מוכרת לצבא כמקום מועד לפורענות בכל הנוגע ליידוי אבנים. בשל כך הוצב במקום כוח של צוערים מבית הספר לקצונה. הם ראו רכב מתהפך, סברו שמדובר בתאונה והזעיקו אמבולנסים. הדיווח השגוי שלהם הועבר במהרה על ידי דובר צה"ל לתקשורת. המסר היה ברור: אירועי ספטמבר לא יוצאים משליטה.

הנאשמים ברצח פלמר בביהמ"ש הצבאי
הנאשמים ברצח פלמר בביהמ"ש הצבאי. צילום: אמיל סלמן

אולם בשטח התמונה הייתה אחרת. לזירה בא מפקד מחוז ש"י, ניצב עמוס יעקב, עם סגל הפיקוד הבכיר שלו. הממצאים שראו לא הסתדרו עם הדיווח הראשוני על תאונה. בעוד דוברת המחוז הוציאה הודעה על רכב שסטה ממסלולו בשל מהירות גבוהה בעיקול, יעקב הבין שיש פה משהו אחר. הוא הורה לשוטריו לבצע שורה של בדיקות כדי לברר מה קרה. בצבא לא אהבו את זה: בין מזרחי ליעקב התנהלה שיחה קשה. עדי שמיעה לשיחה מסרו ל"הארץ" כי מזרחי נזף ביעקב על כך שהוא מתעקש לבצע בדיקות מיותרות. מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכך כי "לא נתייחס לנאמר בשיחות פנימיות בין קציני צבא לאנשי המשטרה, אך נציין כי האמירות המיוחסות לאלוף מזרחי אינן נכונות".

מאוחר יותר נמסר מהצבא כי "בניגוד לנטען, האלוף מזרחי פנה למפקד מחוז ש"י בבקשה לחקור את האירוע ולעדכנו בכל ממצא". בשעות הערב התגבשה ההבנה שמדובר בפיגוע, אך עד היום סירב הצבא להיענות לבקשת משפחת פלמר ולחשוף את השעה המדויקת שבה הדבר התברר.

אשר פלמר ובנו יהונתן
אשר פלמר ובנו יהונתן.

חקירת האירוע הועברה לשירות הביטחון הכללי וכעבור שבועיים נעצרה החוליה. בראשה עמד וואל ערג'ה, תושב חלחול ובעל מונית. קודם לפלמר הוא כבר יידה אבנים באותה שיטה. ביום האירוע, יחד עם עלי סעדה, הם נסעו במונית והשליכו את האבן על פלמר. לאחר מכן המשיכו הביתה וצפו מרחוק בכוחות ההצלה. בנובמבר 2011 הוגשו נגדם כתבי אישום על רצח. המשפט תם וכעת הם מחכים להכרעת הדין. בשב"כ ובפרקליטות הצבאית הציגו אותם כחוליה שהתארגנה באופן ספונטני וביקשה לנקום ביהודים על הצתת מסגד בשכם.

עם זאת, מסמכי סיכום החקירה שכתבו חוקרי השב"כ והגיעו לידי "הארץ" מראים תמונה אחרת. ערג'ה הופעל על ידי המודיעין המסכל הפלסטיני. ב-4.10, כתב חוקר השב"כ מסמך המסכם את החקירה הראשונה של ערג'ה. בכותרת "עבודות של הנדון במנגנוני הרש"פ" נכתב כי בין השנים 2007-2001 עבד ערג'ה במשטרה הימית בחברון ובית לחם, בשמירה על מטות המשטרה הפלסטינית וכן ביצע סיורים לאבטחת הגבולות באינתיפאדה ב-2001. "הנדון היה לבוש מדים וחמוש באקדח. הרוויח 1,780 שקלים לחודש", נכתב בדו"ח. "בין 2009-2007 עבד באבטחת מטות המודיעין הכללי ברש"פ בחברון ובבית לחם. עבד בגוף ששמו משמר המטה. היה לבוש בבגדים אזרחים ולא חמוש. הרוויח 2,300 שקל בחודש".

בכותרת "עבודת הנדון כמקור של המודיעין הכללי" המשיך החוקר לפרט. "מיום שסיים את עבודתו הוא החל לעבוד בגוף זה כמקור באופן סודי. הנדון עובד מול שלושה מפעילים. שניים עיקריים והשלישי לעתים רחוקות. אינו מוכן למסור את שמותיהם ואת דרכי ההתקשרות עמם. נפגש עם מפעיליו פעמיים בחודש במסעדות. נפגש עם מפעיליו פעמיים מחוץ למטה, בתוך מכונית. ציין כי כעת עובד כנהג מונית, וכי עבודתו זו היתה ביוזמת מפעיליו במודיעין הכללי, וזאת מתוך ההנחה כי נהג מונית נטמע באוכלוסייה ומכיר אנשים. קיבל משימות הקשורות במעקב אחר אנשים, בעיקר במסגדים. כמו כן היה צריך ליצור קשר עם אנשים. קיבל שכר על עבודתו כמקור לפי משימות שביצע. את שכרו מקבל בפגישותיו עם מפעילים. לעתים לא מקבל שכר ולעתים מקבל 1,000-200 שקל. לא קיבל ממפעיליו במודיעין הכללי אמצעי טלפוניה כלשהו. נוהג להתקשר למפעיליו לטלפון האישי שלהם והם חוזרים אליהם ואומרים לו היכן להיפגש". יש לציין, כי בחקירתו הראשונה ערג'ה שיקר וטען לאליבי, כאילו נכח בבניין הביטחון המסכל בזמן הפיגוע. אך כעבור יום נשבר, והמשיך לטעון כי הוא הופעל.

ב-6 באוקטובר 2011 כתב החוקר סיכום חקירה נוסף. בכותרת "הנדון עדכן את מפעילו ברש"פ במעורבותו בפיגוע", כתב החוקר כי "בתאריך 3.10 שעה 14:00 נפגש הנדון עם מפעילו בביטחון המסכל במסעדה. בפגישתם עדכן הנדון את מפעילו בהשתלשלות הפיגוע, ובכך שעלי ביצע את הפיגוע. מפעילו שיבח אותו על שעדכן אותו בכך, ונתן לו 100 שקל. מפעילו ביקש לעדכנו אם יוודע לו כי לאחד מחברי החוליה יש אמל"ח".

דבר מכל זה לא מצא את דרכו לכתב האישום. מתיק החקירה לא ברור אלו בדיקות נעשו כדי לאשש או להפריך את גרסתו. לעומת זאת, בחרה הפרקליטות הצבאית לכלול בכתב האישום כי החוליה פעלה על רקע הצתת מסגדים. בפרקליטות הצבאית נתלו באמירה של ערג'ה, כי פעל על רקע הצתת מסגד בשכם כמה ימים קודם לכן, אולם מקרה כזה לא אירע בימים שלפני הרצח.

מהשב"כ נמסר כי "ערג'ה הודה בחקירתו בחלקו בפיגוע בו נרצחו אשר ויונתן פלמר. עוד הודה הלה בביצועם של מספר רב מאוד של מעשים דומים, חלקם לאחר הפיגוע האמור, שנסתיימו, למרבה המזל, ללא נפגעים. לנוכח ההתאמה בין תוכן ההודאות לממצאים הוגש לבית המשפט הצבאי ביהודה כתב אישום נגד ערג'ה ושותפיו.

"בחקירתו התנהג ערג'ה בצורה מניפולטיבית ובין היתר, חזר בו בהודייתו בביצוע המעשים וטען לקשרים שקיים, כביכול, עם המודיעין המסכל הפלסטיני. לנוכח התנהלותו האמורה של ערג'ה, מסקנות הגורמים המקצועיים הינם כי מדובר בטענות שקריות. יצוין שטענות אלה לא הועלו על ידי ערג'ה בהליך המשפטי בעניינו".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אבל אתם התעקשתם במשך ימים שזו תאונת דרכים ולא פיגוע...  (לת) עדיין זוכר
  • 09:29
  • 09.12.12

02 טוב מאד שהכתב לא מכנה את הרוצח בכינוי 'מחבל' .צריך לשמור על טוהר השפה כשמדובר בלוחם חופש דגול המתנגד לציונות בכלל ולכיבוש בפרט .  (לת) סבא גוסטב
  • 09:29
  • 09.12.12

03 עלינו ללמוד פעם אחת לתמיד,שאנשים מסוגו של הרוצח הזה חייבים לחסל במקום.לא לוקחים אותם כדי שיוכלו לסיים לימודים על חשבון אזרחי המדינה.אילו אנשים שחייבים להרוג אותם באותה הצורה שהם עשו זאת לאנשים חפים מפשע.  (לת) אלכסנדר
  • 09:34
  • 09.12.12

04 לא מבינה, מה פה לטובת הערבים שאתם כותבים על זה?  (לת) נטלי
  • 09:39
  • 09.12.12

05 מה שבטוח זה שחיסול אשר פלמר ותינוקות הנם תוצאה של הכיבוש-נישול-התעללות בפלסטינים בשטחים במשך 45 שנים; ובית המשפט-הצבאי (״שלטון החוק״) מהווה נדבך מרכזי בהסחת הדעת משורשי המאבק הפלסטיני להכרה שאינם אבק אדם שדינם לכתישה ע״י פרוייקט הנישול/ביזוי.  (לת) א. בחרטאנו
  • 09:43
  • 09.12.12

06 ארגון הפתח בראשות אבו-מאזן מכחיש השואה הוא רצחני יותר מהחמאס, לא לנסיגה מירושלים, ומהרי יהודה ושומרון אשר תביא לעשרות אלפי טילים על תל-אביב ורמת-גן ולשפיכות דמים נוראית  (לת) אזרח
  • 09:43
  • 09.12.12

07 אני תוהה מה התכלית של הכתבה הזאת  (לת) לבד מנסיון לפגוע בבטחון המדינה
  • 09:47
  • 09.12.12

08 השמאלנים לא מרגשים צער עליהם רק על הערבושים  (לת) אלא שמאלנינו הארורים
  • 09:49
  • 09.12.12

09 עיתון הארץ מספר כל זאת כי הוא מזועזע מרצח אשר ויונתן פלמר או כי הוא מנסה למצוא פגם בהתנהלות התביעה בישראל?  (לת) מנחם
  • 09:56
  • 09.12.12

10 מה תעשה המדינה רועי
  • 09:58
  • 09.12.12

בשביל שהמשפחה המסכנה לא תקבל קצבה של נפגעי טרור

11 אחרי שעיתונות השמאל התעלמה ככל האפשר הארץ במיטבו
  • 10:03
  • 09.12.12

מהאפשרות שהמוות נגרם בזדון
הם מאשימים את הצבא.
וגם לא ברור לי למה זה כל כך חשוב אם הוא היה
סוכן של הרשות או סתם שונא יהודים.

12 יש לחקור גם את אשתו. אצלינו במגזר יש. הכל...  (לת) הזונה מבני עקיבא
  • 10:06
  • 09.12.12

13 מה מניע את מערכת הארץ להשקיע ולהציג מידי יום את הנרטיב הפלסטיני? עד מתי?  (לת) מנווית הארץ רמת אביב
  • 10:13
  • 09.12.12

14 אז מתברר שאבן יכולה לגרום להרג??? אם חייל יורה במידה אבנים אז אתם  (לת) צועקים??
  • 10:16
  • 09.12.12

15 אפשר להוסיף את שם התינוק 'יונתן' בכותרת מרים
  • 10:27
  • 09.12.12

מדובר ברצח כפול של שני בני אדם הי"ד ואי אזכור השם אלא 'בנו' מטשטש.

16 ממתי אלבלד מאמין לשב"כ?  (לת) אסי
  • 10:31
  • 09.12.12

17 אותנו לא מעניינים סיפורים כאלו, תנו אותם לימין אביב
  • 10:31
  • 09.12.12

אנחנו אוהבים לשמוע על פשעיו של צבא הכיבוש, מסכנותם של הפלסטינאים הנכבשים והמנושלים

18 כמה הערות ערן
  • 10:38
  • 09.12.12

1. טוב שעיתון הארץ סוף סוף קורא לילד בשמו - רצח. עד עכשיו לא ראיתי את הניסוח הזה בעיתון ביחס למקרה הזה.
2. כמו שעולה מהכתבה (ומהמציאות) ישנם מקרים רבים של ידויי אבנים כלפי מכוניות ביהודה ושומרון. למה אין לזה סיקור? בכל פעם שמתנחל מציק לערבים יש סיקור נרחב (וטוב שכך) אבל למה ישנה התעלמות כמעט טוטאלית מאירועי נסיון הרצח הרבים שיש כלפי יהודים?
3. צריך לבדוק טוב טוב מה בדיוק קרה מאחורי הקלעים באירוע הזה ע"י כוחות הבטחון של ארגון הפתח המתון של אבו מאזן הפרגמטי ולא לטייח את הדברים כדי לא להרגיז אותם, "לחזק את אבו מאזן" ועוד הבלים מסוג זה.

19 בפעם הראשונה שמופיע השם "מזרחי" הוא מופיע ללא הסבר וללא הקשר "בין מזרחי ליעקב.." מי זה מזרחי?איך הוא קשור לאירועים? תתקנו בבקשה
  • 10:39
  • 09.12.12

רק אחר כך אתם כותבים "אלוף מזרחי" אבל גם לא כתוב איך התפקיד שלו רלוונטי לעניין. אני מניחה שלא בחרתם לספר על אלוף מזרחי באופן אקראי והוא המפקד של האזור... אבל זה לא כתוב.
אולי אתם חושבים שכולם יודעים מי זה אלוף מזרחי, אבל לא נראה לי סביר.

20 עיתון הארץ רוצה עכשיו להפוך למוסד חקירות של פלסטינים?  (לת) רונן
  • 10:55
  • 09.12.12

21 לרסק אותם כבר בזמן שתופסים אותם.אין טעם לעשות להם משפט,ואחרי תקופה קצרה להחליפם עם שבוי ישראלי.  (לת) דניאל
  • 10:59
  • 09.12.12

22 מי זה מזרחי ? מהכתבה לא ברור. המופע הראשון של שמו בכתבה לא אומר מיהו.  (לת) נא לתקן
  • 11:12
  • 09.12.12

23 רגע, אז היה רצח? בזמנו דווחתם שזאת היתה תאונת דרכים אלי
  • 11:13
  • 09.12.12

ושכל הדווחים על רצח הם שקריים.

24 צריך לתלות כל רוצח עד צאת נשמתו  (לת) צריך דין ודיין
  • 11:14
  • 09.12.12

25 אז עתון הארץ טוען שהרשות הפלשתינית בראשות אבו מאזן יוזמת פיגועי טרור? אלי
  • 11:15
  • 09.12.12

זה מענין מאוד.
מתי הפכתם לעתון ימני?

26 ולחיילי צה"ל בגזרה יש נצרה כפולה, חיצונית, בנשק...שלא יגיבו בזמן ומהר, חלילה. כי צריך לתת לפסטינים לעשות את העבודה.  (לת) אינפיניטי
  • 11:23
  • 09.12.12

27 חח מה זה
  • 11:25
  • 09.12.12

" המודיעין הפלסטיני " חח מה זה השטות

28 תכל'ס, רצח או לא רצח ??  (לת) זה מה שחשוב
  • 11:30
  • 09.12.12

29 יכול להיות שהשבכ "מצא" את הטענות שקריות תהיה
  • 11:50
  • 09.12.12

כי אם יתברר שהם טעו הם יהיו בצרות גדולות?

שירות ביטחון כיסתוח

30 מי זה מזרחי? אלוף אבי מזרחי? אם כן אנא פרטו  (לת) נתי
  • 12:43
  • 09.12.12

31 מזרחי זה אלוף אבי מזרחי? אם כן אנא הדגישו בגוף הידיעה  (לת) קורא
  • 12:44
  • 09.12.12

32 למה לא כותבים על נהג האוטובוס שהוביל לתפיסת הרוצחים? מנחם
  • 13:01
  • 09.12.12

הם ניסו לזרוק עליו אבן דקות מעטות לפני שפגעו בפלמר, והוא דיווח מיידית על האירוע כולל פרטי המונית הפוגעת. כל הסיפורים על התאונה הם אחיזת עיניים ותו לא, המשטרה והצבא רצו שטח רגוע לפני כניסת השבת.

כמו כן ספרו על הערבי שעבר במקום מייד אחר-כך ובזז את גופתו של אשר ז"ל כאשר לקח את נשקו האישי.

הכל חלק מהמשפט שמתנהל,

33 ל-25. זה חלק ממאבק פנים פלסטיני בין פת״ח לחמאס שמצדד בעיתון הארץ.  (לת) פרשן לענייני ערבים.
  • 15:44
  • 09.12.12

34 מן הראוי שיוקם בית דין אזרחי, לאוכלוסיה המעורבת, בשיתוף נציג משפטי של הרשות. האם אני שוגה באשליות ?  (לת) למה בית דין צבאי ?
  • 14:18
  • 10.12.12

פעילות
המלצות
פרסומת