בלי תקשורת ובלי דיון ציבורי: חזון הדמוקרטיה של ראש המוסד

כשרואים בעיתונות זרוע של השלטון ומנסים לשלוט במידע, אפשר לטייח תקלות ולהיראות בציבור כגיבורים כל יכולים, שראויים לשפעת תקציבים וגיבוי

דמיינתי אתמול שאני פוגש את ראש המוסד, תמיר פרדו, ומשכנע אותו להתנתק לכמה ימים מעסקי השו-שו והדיונים אפופי הסיגרים והוויסקי, ולהתחבר לפייסבוק, לטוויטר ולאינסטגרם. סתם כדי ללמוד איך מתנהלת התקשורת בימינו, בין אנשים רגילים, שמנהלים את חייהם ללא תחקירים ביטחוניים, טלפונים מוצפנים ובדיקות פוליגרף. אולי היה מגלה, שמחוץ לגדרות המאובטחות של לשכתו מתנהל עולם שלם ללא גבולות ומעצורים, שבו אנשים מחליפים בחופשיות מידע, דעות ואפילו תצלומים.

אבל אז נזכרתי שפרדו חי עדיין במאה הקודמת, שבה המידע שמור בכספות השלטון, שברצותו יחלוק אותו עם מקורביו, וברצותו יסתיר. נזכרתי גם שהרמס"ד לא לבד, וסביבו פועלת מערכת ביורוקרטית עצומה שמנסה לעצור את הזמן ולכלוא את המידע: צנזורים וקציני ביטחון, יועצים משפטיים ופרקליטים, ושופטים שמתייראים למראה ניירות עם הלוגו המאיים "סודי ביותר". חבורה שמתקשה להתמודד עם הרעיון של תקשורת חופשית במדינה דמוקרטית, ומנסה לגייס את העיתונאים שיעבדו בשבילה, בשילוב של פיתויי שותפות בסוד עם איומי מעצר.

בשביל פרדו וחבריו ב"מערכת", התקשורת הישראלית היא זרוע של השלטון, אמנם במעמד נחות מהמוסד, השב"כ וצה"ל, אבל עדיין חלק בלתי נפרד מהחצר. זו הסיבה להישענות המופרכת על "מקורות זרים" כבסיס לדיווח על פעולות צבאיות, תקלות מודיעיניות ומשפטים חשאיים. דורות של צנזורים הסבירו לעיתונאים, שמה שמתפרסם בישראל נתפס בעולם כאישור רשמי, ופרסומים זרים לא, מפני שעיתונאים ישראלים נהנים מגישה לדרג המדיני ולמערכת הביטחון. לשיטתם, האויב יודע היטב שצה"ל פעל בשטחו, הפציץ וחיסל, אבל אם זה יתפרסם בערוץ 2 או ב"הארץ", האויב יושפל וימהר להגיב, ואם זה יתפרסם ב"ניו יורק טיימס" או ברשת טלוויזיה זרה, כבודו יישמר כאילו לא קרה כלום.

שער עיתון "הארץ", היום
שער עיתון "הארץ", היום.

כמובן שלא רק כבודם של האויב האיראני, הסורי או הסודאני מטריד את מערכת הביטחון וקהילת המודיעין, אלא גם כבודם של ראשיה. ברגע שאין פרסום, אלא רק "מקורות זרים", אין גם דיון ציבורי, וכשאין דיון ציבורי, אין גם תביעות לחקור מחדלים ולהדיח ראשים. לכל היותר נכתב דו"ח פנימי, שנקבר באיזו מגירה סודית ונשכח. כשאין שאלות, אפשר לטייח תקלות ולהיראות בציבור כגיבורים כל יכולים, שראויים לשפעת תקציבים וגיבוי פוליטי.

לעיתים המחדל כה חמור, והתירוצים כה דחוקים, שלא די במסכה הסטנדרטית של "המקורות הזרים", וצריך לעבור לאמצעים חריפים יותר: צווי איסור פרסום גורפים, פסילת מידע שמופיע בכל מקום בחו"ל. התוצאה מגוחכת ובמקום להצניע את הסיפור, רק מושכת אליו יותר תשומת לב ועניין. אבל פרדו והחברים מאמינים שאם רק ילחצו טיפה יותר חזק, הדלת תישאר נעולה.ובינתיים בפייסבוק, באינסטגרם ובטוויטר, כולם משתפים במידע ומעבירים לינקים ומביעים דעות ומריצים דאחקות על "בחורינו המצוינים", ומתעלמים לחלוטין מהמאמצים הפאתטיים להחזיר אותנו לעולם בלי אינטרנט ובלי וויקיליקס ובלי בלוגרים שלא עושים חשבון.

אבל לא נורא. יש מסלול מתקן: עוד כמה שנים, כשיסיים את תפקידו, פרדו יתיישב בכסא הווידויים של "שומרי הסף 2", ויוכל להכות על חטא ולספר שבמדינה דמוקרטית כמו ישראל, חשוב לשמור על חופש הביטוי, חופש הפרסום וחופש המידע, לא פחות מאשר על היוקרה והכבוד של זרועות הביטחון.

תמיר פרדו (מימין) עם ראש השב"כ יורם כהן ב-2011
תמיר פרדו (מימין) עם ראש השב"כ יורם כהן ב-2011. צילום: אמיל סלמן
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נכון, כי בדמוקרטיה אין ולא יכולים להיות סודות, אין סיווג, אין מידור, אין "סודי ביותר", אין "לבלבל את האויב", אין "אלמנט ההפתעה", אין מגעים חשאיים. יש רק "זכות הציבור לדעת". נכון? נ
  • 06:00
  • 13.02.13

אבל מה - מעניין, מה היה קורה אם היו מתנהלים מגעים חשאיים בין ממשלת ישראל לבין הפלסטינים על הסכם שלום כולל, עם התחייבויות למסור שטחים וכו'.

מעניין, מה היה קורה אם זה היה נודע לאנשי "הארץ".

מעניין, האם "הארץ" היו ששים כל כך לרוץ ולספר לחבר'ה שיש משהו מעניין שאוסרים עליהם לפרסם (ומתבלים זאת ברמזים שאי אפשר לטעות בהם, כך שכולם יוכלו לדעת במה בעצם מדובר), ובפרט אם הם היו חושדים, שיש סבירות, ואפילו סבירות נמוכה, זניחה כמעט, שפרסום כזה עלול איכשהו לפגוע באפשרות שיגרשו את המתנחלים מבתיהם וימסרו את האדמות הללו לערבים.

איכשהו, נדמה לי שבמצב כזה, כל אנשי "הארץ" היו הופכים מיד לדגים, ונזכרים שבעצם כבר מזמן הם לא פרסמו איזו ביקורת טלוויזיה על "מאסטר שף" או איזו המלצה לטיול בגליל...

02 טביעת ידו של המוסד בהתפטרות האפיפיור??? (חלק 2) כסיף
  • 06:05
  • 13.02.13

כתבנו בוותיקן, אשר ראיין כאמור מקורות זרים מוסר כי ראש המוסד הישראלי הודיע אמש אחר הצהרים לאפיפיור בנדיקטוס כי שירותיו אינם נדרשים יותר וכי הוא מתבקש לפנות את לשכתו מיידית.

במגעים ראשוניים לאחר הודעה זו נבחנה אפשרות מתן מעמד של פליט מחפש עבודה לאפיפיור לשעבר אם יגיע עד מחר, 13 פברואר 2013, למעבר הגבול בין סיני לישראל באזור מתקן הכליאה ומשם יועבר לדירת שני חדרים בגבעה הצרפתית בירושלים (על פי התקשי"ר).

לשכת האפיפיור היוצא הזדרזה לפרסם כי מכיוון שחלק גדול מבגדי האפיפיור הינם לבנים ורובם ככולם נמסרו לניקוי יבש ברומא, היא מבקשת לפנות את הלשכה רק בסוף החודש ולאפשר בכך לכס הקדוש לשעבר לקחת עימו את כל הבגדים הרקומים, הכובעים האבנטים והכיפות. אגב כך הבהירו דוברי הלשכה "גבה צרפתית? למה הה קרה – רחביה לא טוב? נגמר כבר כל הרכוש נטוש במושבה הגרמנית, יא מלעונים??? תירשמו ותירשמו טוב: שלוש חדרים ופינת אוכל! רחביה, מושבה גרמנית מקסימום – גילה , הצד הפונה לירושלים. לא תגידו בית לחם וככה!!!!"

דובר הלשכה הקדושה רמז כי בידי הכנסייה תמונות מביכות של רעיית רוה"מ מתקופת היותה דיילת נאה. משפט זה נמחק מההודעה הכתובה שנשלחה לעיתונאים שסירו את האירוע.

לכתבנו נודע כי ראש המוסד בדק את הנושא באופן אישי עם יאיר לפיד ודוברים מטעמו של זה. ח"כ מספר 2,3,6 ו-17 ברשימת "יש עתיד" הזדרזו להודיע בלשונם הפיוטית: "שיקח את הסמרטוטים שלו ויעזוב אותנו במנוחה. לא אלמן ישראל ויאיר לפיד לא מתכוון לעצור ברומא".

הערה זו מצטרפת לשמועה הרווחת בקרב פרשנים, פוליטיקאים וכל מי שהוא משהו עכשיו, היה או יהיה, כי יאיר לפיד ביטא לא אחת את דעתו (ולאחרונה בתוכניתה של אילנה דיין) כי הוא בהחלט מתאים להיות ישו מנצרת, ולאחר תקופת "השתפשפות" בתפקיד הצלוב הוא מתכוון לדלג על תפקיד "מריה הקדושה" (מטעמים מובנים...) וללכת על הג'וב "הגדול" – יעני האלוקים עצמו, אותו ייקח בהליכה ממש.

בשולי ההודעה נמסר עתה מלשכתו של מר"ן כי ש"ס שוקלת יצירת משבר טרום קואליציוני. יודעי דבר המצטטים את השילוש הקדוש השולט במפלגת "עטרה ליושנה", ציינו את מורת הרוח של הרבנות הספרדית והאשכנזית על זרמיה השונים, על מתן אפשרות לעוד גבר בשמלה רקומה ובכובע רקום להסתובב במרחב העירוני של ירושלים שאוחדה לנצח.

דוד בר חיים, כתב ערוץ 10 לעניני דתות דווח הבוקר כי הרב עובדיה יכריז בדרשת השבת הקרובה כי "כל אוכל חזירים בחלב אימם שלובש שמלת אישה לבנה רקומה עם אבנט אדום מבריק וכובע עם שפיצים, הוא בטח אשכנזי נאחס , שמאלן איכס שלא כדאי להזכיר מה עשתה אמו ביריחו".

03 עדיף על חזון הדמוקרטיה של האחים המוסלמים מבית היוצר של השמאל  (לת) רעמסס
  • 06:07
  • 13.02.13

04 דרישת שלום מלמעלה. לפחות שם יודעים איך קוראים לי.  (לת) בן זיגלר
  • 06:11
  • 13.02.13

05 המסורת של משפחת שוקן ועיתון הארץ שמור במערכת
  • 06:13
  • 13.02.13

לא בדיוק זכור לי מי הבעלים כרגע של הארץ, אבל זכור לי שהיה פעם עיתון שנשא את דגל חופש הביטוי. דברי טעם נאמרו פה בכתבה, רק שיש צורך לחשוף איך באמת זה עובד - קשר השתיקה שבין העיתונות והממשל. בשלה העת אלוף בן, איננו עוללים עוד

06 אף אחד לא יודע מה קרה,למה קרה ואם קרה.כל שפורסם זה שם האיש וסיפור.אז הדיון צריך להיות אם לשלטון,למען מטרה ראויה,יש זכות בכלל להסתיר מידע.  (לת) rubi
  • 06:28
  • 13.02.13

07 אם אחמד טיבי דב חנין וזהבה גלאון מתרעמים כנראה שהוא ערבי ממוצא אוסטרלי - טוב שהתאבד!  (לת) מיכל
  • 06:33
  • 13.02.13

08 ממה שפורסם ברשת,הבנתי שלא מדובר באזרח זר,אלא תושב ישראל,בעל אזרחות כפולה.  (לת) rubi
  • 06:33
  • 13.02.13

09 מעולה אלוף, חוויות מועדת העורכים אתמול?  (לת) תל אביבי
  • 06:36
  • 13.02.13

10 עד כמה שאני מבין אילולא תחקיר ABC הסוד היה נשאר במרתפי המוסד לנצח  (לת) יגאל
  • 06:49
  • 13.02.13

11 לא רק בדיעבד - הידיעה מראש, שסגירה הרמטית אפשרית - משפיעה על התנהלות המערכת...  (לת) Punch line
  • 06:49
  • 13.02.13

12 כן, שמענו. קודם רצים לספר לבלוגרים ולגורמים זרים, אחרי זה רצים לבית משפט דני, תל אביב
  • 06:51
  • 13.02.13

לומר שזה פורסם בחו"ל וצריך להרים את צו איסור פרסום. כמו אותו סיפור על מי שרצח את הוריו וביקש רחמים מבית משפט כי הוא יתום.

13 כבר לא צריך לקרוא כדי לדעת מה האיש המוזר הזה אלוף בן יכתוב.שוליים סהרורים שאין לו מושג על האמת  (לת) פתטי
  • 06:55
  • 13.02.13

14 נו באמת , הרי הבעייה היא לא הפרסומים בחו"ל אלה מי מספר את המידע לאותם עיתונאים בחו"ל , יושב לו עיתונאי ומחליט שצו פרסום מסויים בארץ נורא מרגיז אותו כי יש לו מידע והוא לא יכול לפרסם . מה הוא עושה , מתקשר לחבר העיתונאי בחו"ל שולח אליו את המידע, דואג שיפרסם אותו ולמחרת הפרסום בחו"ל מפרסם את הידעה "על פי מקורות זרים" . כלומר גם בעידן האינטרנט ניתן לחסום ידיעות עם רק אנשים יעבדו לפי החוק. מי שם את העיתונאי להחליט אם ידעה מסכנת את בטחון המדינה או לא . הרי לא רק תמיר פרדו או מקבילו בשב"כ מחליטים , ההחלטה גם עוברת דרך בית המשפט ולעיתונות שמורה זכות העירעור על החחלטה. האם גם בתי המשפט והשופטים בעייתיים ? אם כך רק העיתונות היא הזרוע הדמוקרטית היחדה במדינה ?  (לת) רן
  • 06:56
  • 13.02.13

15 באיזה הקשר נכתבה הכתבה? האם המתאבד?  (לת) זאב
  • 07:02
  • 13.02.13

16 אל תרק לבאר שממנה גם אתה חי ! שרותי הביטחון נמצאים בתהליך חיובי ולא הכל פתוח  (לת) עמיצור
  • 07:03
  • 13.02.13

17 לשיטתו של אלוף בן המערכת לא צריכה למלא תפקידה ורק לחקור את עצמה לדרמן
  • 07:04
  • 13.02.13

אולי "הארץ" יתן דוגמא ויעמיד עצמו לחקירה חיצונית על כשליו, על שקרים במאמרים, על תרגום קלוקל למהדורה האנגלית, שמהווה סילוף של המציאות.

18 מטרת צוי איסור הפרסום הוא להנמיך את הלהבות ולא לכבות את האש. לדוגמא, לאחר הפעולה במרמרה, הופיעו צילומי פני הלוחמים בעיתונות הטורקית והערבית, (כולל באינטרנט), אבל טושטשו בכל כלי התקשורת בארץ. לכאורה מדובר בטימטום, אבל אם חושבים על זה-העובדה היא שרוב האזרחים לא טורחים להכנס לאתרי אינרטנט טורקיים, כמו שהם נכנסים לאתרים ישראלים-ולכן, נמנעה מאותם לוחמים הצקה מצד עיתונאים, בני משפחה, שכנים וכו'. האמת היא, שהעובדה שמידע הוא זמין, גם בקליק אחד אינה אומרת שהרב באמת יטרח לבצע את אותו קליק, אבל אותו רוב כן יראה את כותרת העיתון ועל הפער הזה משחקים באמצעות צוי איסור הפרסום. זה כל הסיפור.  (לת) אתה טועה ומטעה
  • 07:06
  • 13.02.13

19 אז למה לא פרסמת את הפרטים?  (לת) נועם
  • 07:10
  • 13.02.13

20 כל אחד יכול בקליק אחד לקרוא ברשת את נאומי ההסתה של אבו מאזן באו"ם או ביום הפת"ח, ועדין העובדה שהנאומים צונזרו ע"י העיתונות השמאלנית, לא הופיעו בשום עיתון ולא צוטטו בטלויזיה הביאו לזה שרוב האנשים לא יודעים מה נאמר שם. זו דוגמא קטנה שמוכיחה, שבעולם בו אנשים ברובם עצלנים, הם יודעים לא את כל אשר ניתן לדעת (ואפילו בקלות), אלא רק את מה שמאכילים אותם. זהו הרציונל שעומד מאחורי הדרישות לצויי איסור פרסום.  (לת) אתה טועה ומטעה
  • 07:11
  • 13.02.13

21 עלובי החיים, לא הפעילות ופועלם אלא פארסה הווידויים מול המצלמה  (לת) שומרי הסף?!?
  • 07:13
  • 13.02.13

22 מסיר את הכובע בפני אלוף בן בפרשה - נתת חותם חשוב וחיובי לאופי החיים בישראל  (לת) חזק ואמץ
  • 07:20
  • 13.02.13

23 ״לא בטחון המדינה מעניין אלא הכבוד״ קביעה מטופשת, מרושעת או שתייהן .  (לת) שש בערב
  • 07:23
  • 13.02.13

24 האלוף בן צודק ומטעה באותו הבל פה! ראובן גרפיט
  • 07:26
  • 13.02.13

1. מר "פ.." ומקביליו יודעים מכירים זוכרים נדמה לי טוב יותר אבל להיות זהיר לא פחות היטב ממר בן את עולם הפייסבוק, טויטר, אינטרנט ויש עוד +++.
2. מר בן ,למה "נזכרת" פתע פתאום?
3. נכון הדבר ש: מה שמתפרסם בחו"ל וכאשר ראש מוסד או ראש שב"כ נפגש עם עראפת או מנהיגים ערבים וכאן היתה צנזורה על המפגש ועל שמו ועל הביקור זה היה ועדין אידיוטי .
4.וכאן את ה טועה ומטעה: אבל - עיתונאים בדרך הטבע מגלים מידע סודי שלא פורסם בעיתונות זרה . העיתונאים , כמו "צידי גולגלות" אנשים החיים על "חרבם" ומידי יום מחויבים לפרסם על מנת לאכול ולשמור על מוניטין. ואז - לעיתים קרובות מידי או שמפרסמים חלקי מידע, מפברקים , חושפים סודות מדינה או מעלילים למשל ראש הממשלה שוחח וסיכם עם..., כך וכך" כיצד ומי יכול לדעת שיחה טלפונית פרטית? ברור לעיתונאי שראש הממשלה לא יתבע אותו ולכן מותר לו לפברק??? .
5. "סוד מדינה" בהגדרה מטרתו להגן על האינטרסים של המדינה או, כמו בפרשת המחסל של בין לאדן, להגן על חייו ושלומו של אדם זה או אחר.
לא יתכן ש"עיתונאי" ,אדם שהתקבל לעבודה אצל בעל אינטרסים כלכליים וקיבל ממנו תו עיתונאי, קרי אדם מהשורה שיתכן ש חסר כישורים אינטלגנציה (ויש רבים כאלה שבושה לקרוא מה שכותבים) או משנאה או מרדיפת פרסום יקבל מנדט להשתולל ולסכן את כולנו.
לא מעט אנשים במטרה לקדם אינטרסים ותפיסות של עצמם , במסווה עיתונאות או שמקימים לעצמם אגודה למען."זכויות אזרח,,," מסייעים לעולם הפשע (ידועים מקרים של קואליציית עורכי דין עם עיתונאים והפעלת אגודת זכויות האזרח , ארגון פרטי אינטרסנטי הפועל לעיתים קרובות מידי כנגד טובת כל הציבור בהתאם להשקפת חיו של ראש האגודה ) ,ובפועל מחזקים ופועלים למען האויבים מבית ומחוץ.
מדוע עיתונות אנגליה הנאורה לא קטלה/ קוטלת את ממשלתם בנושאים כמו הפעילות הרצחנית באירלנד כהגד אזרחים, פוקלנד שבה נרצחו שבויים ארנטינאים, בעירק שבה הופגזו בתי אזרחים ואזרחים , התעללו בשבויים ועוד פרשיות מתועבות כלכליות או כנגד פעילותה הבלתי חוקית בעליל באפגניסטאן וכן פעילות של סוכנים חשאים שלהם.
ואפשר להוסיף את צרפת, ארצות הברית ,רוסיה ועוד.

  •   צודק לגמרי. צריך לבטל את העתונות האלוף סגן אלוף
    • 11:28
    • 13.02.13

    העתונאי לפחת קיבל תו עתונאי אבל מה קיבל טוקבקיסט בעל אינטליגנציה של כרובית שאיש לא בודק את כישוריו ואת הידע שלו ואת המקור ממנו הוא שואב את יומרותיו לקבוע מה טוב ומה לא טוב למדינה, את העילגות שלו ואת הבורות הצועקת לשמים. אף אחד לא בדק ולמרות זאת דבריו מתפרסמים מידי פעם ב"הארץ של מטה" ואין פוצה פה ומצפצף

25 האם תהיה מוכן להדק את הצנזורה!
  • 07:30
  • 13.02.13

לחשוף את מקורותיך העיתונאיים החסויים? מדוע לא? האם עורך דין או רופא יחשוף את המידע שיש לו על לקוחו? ואל תגיד לי שזה מצב שונה!

26 מה קרה.....מה קרה?  (לת) ביאליק
  • 07:30
  • 13.02.13

27 יום יום אני מברך ברכת הטוב והמטיב: קיומו של עיתון הארץ!  (לת) המחדש בטובו כל יום מעשי בראשית
  • 07:34
  • 13.02.13

28 האביב הערבי יגיע לישראל-בקרוב בקרוב ...
  • 07:49
  • 13.02.13

תודה לאל שהשקיפות מאפיינת יותר ויותר את העולם המודרני.הפוליטיקאים התחמנים תמיד ינסו להסתיר את מזימותיהם ולעבוד על כולם.הם יצטרכו להשתכלל קצת יותר. אם המציאו את הביומטרי, אפשר להמציא משהו לטובת השקיפות והמנהל התקין.
אם רק רוצים.

29 אלוף בן תעשה לי ילד  (לת) תודה לך- קול שפוי
  • 07:52
  • 13.02.13

30 אין להעלים איש,יש בתי משפט שישפטו,בטחון המדינה?נו,באמת  (לת) אזרחית
  • 07:55
  • 13.02.13

31 התקשורת היא אכן חלק מהמערכת  (לת) 2511
  • 08:00
  • 13.02.13

32 אז מה אתה רוצה? דיוני מטכ"ל בפייסבוק? לפעמים אני לא מצליח להבין את ההגיון של עיתונאי הארץ.  (לת) אלון
  • 08:07
  • 13.02.13

33 חכמה שלאחר מעשה יוסי
  • 08:07
  • 13.02.13

ולאחר שקראנו מאמר זה, יסביר לנו עתון הארץ מדוע אי אפשר היה לקרוא את הכתבה הרלוונטית וזאת מתוך לינק במאמר בו דווח על בקשת ראש הממשלה לועדת העורכים.

34 שומרי הסף 2 - מגוחך ומרגיז שרק כשיוצאים לפנסיה ומחוץ למערכת, מספרים מה באמת קורה. צנזורה הורגת
  • 08:12
  • 13.02.13

עכשיו הם גם רוצים תהילה ופרסים.

35 כן, יש עןלם שלם חופשי ומאושר. אבל יש גם עולם שלם אחר. אנשים שמקדישים את כל חייהם לשנאה, לרצח, לאלימות ולניצול האחר. מה היה קורה אילו המשטרה , במאבקה בסוחרי נשים, היתה נמנעת ממעשים לא ראויים, כמו האזנות סתר. או שמאבקה במשפחות הפשע היא לא היתה נוקטת באמצעים לא מכובדים, כמו צילומי סתר, מעקבים והלשנות. האם השר לבטחון הפנים אמור לדווח לכנסת ולצבור מהם הכלים שמשטרה עומדת לנקוט, נגד מי ולמה, כדי לקיים דיון צבורי? עד שלא נדע מה היה מאחורי המעצר הנ"ל, ומדוע היה חשוב להסתירו, לא נדע כלום. ועורך "הארץ" מתבקש להפסיק ולהתלהם בכותרות ראשיות..  (לת) דן לב פועם
  • 08:12
  • 13.02.13

36 לתפיסתך - קדימה יאללה באלגן ,בא נפרסם הכל, הרי בעידן של היום הכל פתוח. אל-מוני
  • 08:26
  • 13.02.13

לדוגמא - בא נשים ברשת את שמות סוכני המוסד - מגוריהם, היכן הם מוצבים שהרי הכל פתוח.והרי זכותו של כל אדם לדעת .
בואו ונפרסם את הסד"ק של צהל והצבת אתרים סודים הרי כל ילד בן 8 יכול למצוא אותם.
או בא נשים מצלמות שידור לרשת מחדרי החקירות של השבכ שהרי הכל פתוח וידוע לכולם ,ובואו נצביע על השאלות בסמסים.
אה כן,והכי חשוב בואו נשים מצלמות בחדרי העריכה והישיבות של עיתון הארץ כדי שנוכל לראות מה בדיוק הם מעשנים שם כשהם כותבים את הגיגיהם.

יאללה בלגן-הכל פתוח

  •   "זה משהו אחר" מנתח טקסטים
    • 10:23
    • 13.02.13

    ולמה לא לפרסם גם מיהם ה"מקורות", "סביבת ראש הממשלה", "חוגים יודעי דבר" וכל שאר הכינויים חסרי המשמעות שהעיתונאים אינם חפצים לפרסם מה או מי עומד מאחוריהם.
    אה, הם אומרים - "זה משהו אחר".
    תמיד כשמשליכים את המסקנות על עיתונאים ורק על עיתונאים, "זה משהו אחר".

37 המוסד משתמש בציניות ביהודים מחו"ל בן זייגר
  • 08:30
  • 13.02.13

קודם סיבכו את פולארד ועכשיו הפרשה הזו.

38 מרכז רו
  • 08:30
  • 13.02.13

דמגוגיה בגרוש. גם בדמוקרטיה יש חוקים ומגבלות.. כנראה שאתה תומך באנרכיה... זוהי שייטה כל כך מוצלחת שאין אף מדינה אחת בעולם שנוקטת בה. בקיצור, טול קורה מבין עינך, לא ההגיון מדבר מגרונך אלא האגו הפגוע והילדותי שמתמרמר על עצם כך שהציבו לך גבולות. הרי מי כמוך עיתונאי מורם מעם שיחליט מה עשוי להסב נזק ומה לא? מי הוא זה המעז להתיימר לדעת יותר ממך???

39 חוצב להבות. אלא שבמקרה הנוכחי ההשתקה נועדה ככל הנראה למנוע מבוכה מן הקהילה היהודית באוסטרליה ולא מגורם ישראלי כלשהו. האם יתכן שביבי שוב הפיל את העיתונאים בפח?  (לת) ירון
  • 08:39
  • 13.02.13

40 אחרי שקראתי ממקורות זרים והבנתי מיהו, שמו, היותו יהודי, ואפילו תמונתו היתפרסמה, והיותו בעל אזרחות כפולה, ומראה של סוכן מוסד, העיניין ברור, המוסד היסתיר כי מעצרו קשור לפשלה נוראה של המוסד שכניראה ניסו להדביק לש"ג. זוכרים את גיל סוכן מוסד שקיבל הרבה כספים להעביר למקור שלו בסוריה ולבסוף היסתבר שאין מקור ושגיל הימציא את כל הסיפורים והיה מלעיט את המוסד בסיפורים ממוחזרים ששמע במוסד. זה סוג הפשלות שהמוסד מיתבייש שיתפרסם, אין כאן ביטחון מדינה אלא יוקרת המוסד. כיום בימי ביבי והקיצוניים המצב היתגרגר הרבה יותר, כך שלך תדמיין מה הם מסתירים. אני מקווה שהאוזטרלים ומישפחתו יבקשו הסברים מא עד ת, הריח הוא ריח מסריח שקשור ליוקרה ולא לביטחון המדינה. דיי ליראות את המבוכה בכדי להבין שכך הוא.  (לת) מבין דבר מתוך דבר
  • 08:59
  • 13.02.13

41 התנהלות של מדינת עולם שלישי.ותקשורת מכורה וחסרת הבנה לתפקידה.גועל נפש אדיר  (לת) איפה אנחנו חיים ?
  • 09:03
  • 13.02.13

42 וכנראה שאלוף בן שכח שלא הכל זה עיתונאות, שיש דברים שאי אפשר לעשות בלי לשמור על סודות, ושבכלל לא בטוח שיש לו מושג מה ראש המוסד חושב בעניין. נראה שאלוף בן לא חי במאה הקודמת, אלא במעין עולם פנטזיה חביב שבה הכל גלוי, האיראנים מגדלים פטריות הזיה בפורדו, ארגוני הטרור הם רק מתיחה מוצלחת ורק אנחנו חיים בפרנויה שיש לנו אויבים שכדאי לשמור מהם סודות.  (לת) Tzach Auman
  • 09:17
  • 13.02.13

43 אחרי שהאומלל נחטף לבידוד בשם בדוי, האם הותר לעורך דינו להיפגש עמו ? האם השופטת הילה גרסטלר שאישרה צו לאיסור גורף על הפרסום ב2010,זכתה לבונוס כלשהו ? ומדוע בכלל אחרי פרשת קו 300, לא למדו אצלנו שהטיוח מעורר סערת שמועות ונזקו עולה על תועלתו ?  (לת) טיוח שלומיאלי
  • 09:27
  • 13.02.13

44 האתגר של נושא הלפיד רוזנקרנץ
  • 09:27
  • 13.02.13

מבחנו האמיתי של נביא ״הפוליטיקה האחרת״: להתנות באופן בלתי מתפשר הצטרפותו לממשלה בהקמה לאלתר של ועדת חקירה ממלכתית לברור השאלה מי נתן את ההוראה ומי היה שותף לידיעה, לאישור, ולהסתרה.

45 עדיף תקשורת מגוייסת מזו שמשתפת פעולה עם אוייבי העם  (לת) ג'ו
  • 09:29
  • 13.02.13

46 תקשורת ודיון ציבורי חיים קדמן
  • 09:34
  • 13.02.13

המאמר הזה משולל כל היגיון ומעוות את המציאות. גם בארצות דמוקרטיות קיימים גופים ביטחוניים שפעולותיהם חשאיות ואין הם נותנים דין וחשבון עליהן אלא לממונים עליהם. במקרים בהם החשאיות מנוצלת שלא כראוי, הדברים נגלים ומתוקנים. אם פרשת לבון התגלתה רק לאחר כמעט עשור, כיום קשה מאוד להסתיר מהציבור מעשים שלא יעשו, באשר לפרשה הנוכחית שצצה בתוך שנתיים, אין זה כלל אומר שבמקרה זה נעשה עוול או חלילה מעשה שאינו ראוי..

47 כליברל וכגמוקרט אנני יכול אלא להסכים אתך, אלוף,אבל פבלו
  • 09:54
  • 13.02.13

השאלה היא, בכל זאת מה עושים כדי לשמור על מידע ביטחוני מסווג. אין לי תשובה ברורה אבל ברור לי שעשית לך חיים קלים כאשר בחרת להתייחס לנושא זה שאין בו תשובות ברורות ולכן קל לתקוף. כי הרי, בעית צנזורה רשמית היא פחות מתרידה מאשר צנזורה עצמית של עיתונאים וזאת קשורה להון-שילטון. להתבונן או לקשיב לעיתונאים מראיינים פוליטיקאים נראה לעיתים כעבודה של יחסי ציבור פרי משרדו של רהב מאשר חשיפת מידע ופרצופם האמיתי. כל עוד לא תהיה חרות והבנה אמיתית ועמוקה של משמעות ומטרה של העיתונות, נזכה לראות עוד הרבה ״פרדוים״ לא רק במוסד אבל כמנהלים של התקשורת הישראלית.

48 טול קורה מבין עיניך! בוא נתחיל בזה שהארץ יתחיל לפרסם את כל הטוקבקים, לרבות אלה שאינם "מתאימים" לאג'נדה של העיתון, ולרבות אלה שחושפים את חוסר האיזון שבו, ולרבות השקרים של העיתונאים בו.  (לת) אחרי זה, אולי תהיה לכם זכות להעביר ביקורת
  • 09:55
  • 13.02.13

49 מאמר נפיחה שכולו רעש וצפצופים. פלוץ בכוס של מים. אלוף בן מגלה את אמריקה ומסביר לכל העולם מה זה אינסטגרם, טוויטער, ופייצבוק. לא יותר מנפיחה. מרמרי צדק - העיתון תחת עורכות מדרדר. סתם רעש על כלום.  (לת) הפתרון אינו מדיני ושלום לא עושים עם אוייבים
  • 10:08
  • 13.02.13

50 האם המתאבד נכלא בעת שדגן היה ראש המוסד או בעת כהונת פרדו(פרדו החל כהונתו בנובמבר 2010 ההתאבדות קרתה בדצמבר2010)  (לת) הקשרים של בן אלוף עם דגן לעומת אלה עם פרדו
  • 10:21
  • 13.02.13

51 שקיפות דבורה בן אהרון
  • 10:51
  • 13.02.13

הצדק עימך ואכן אין שום דרך לעצור היום אינפורמציה מהנתינים, כי כידוע ידע הוא כח והוא כח בעיקר מול הנתינים ופחות מול האויב הנורא המתחלף כל כמה שנים, אבל מה שמדאיג יותר זה שיתוף הפעולה של עיתונאים עם המערכת ולא מדובר בעיתונאים זקנים מדובר באנשים צעירים מאד שחושבים שלהם מותר לדעת אבל לנתינים אסור ראה תגובת סיוון רהב ועמית סגל(לפי פרסום בעיתונות). מדאיג מאד

52 מכתב אישי לאלוף בן סטודנט לתקשורת
  • 11:46
  • 13.02.13

אתה כל כך צודק. אני מצפה מעיתון הארץ שיהווה את חוד החנית במלחמה על חופש הביטוי. זה לא מספיק להעלות כתבה על ועדת העורכים, אלא תחליטו שאתם הולכים עם המידע עד הסוף. ואם מטילים עליכם צנזורה, פנו לועדה ואם זה לא עוזר פנו לבג״צ. על כתפיכם מוטלת האחריות להיות נאמנים לדמוקרטיה, לחופש הביטוי. ידיעות, מעריב, וואי נט, וואלה, ישראל היום, חדשות 2, 10, רשות השידור ותחנות הרדיו - חטאו בגדול. זה לא יום הכיפורים שלהם. זה יום הכיפורים שלנו, העם.

53 זו הדמוקרטיה של בנגוריון שהמציא זן חדש של דמוקרטיה, של ובשביל אנשי שלומו, שמותר לפגוע בזכויות יסוד למען איזו ממלכתיות ערטילאית ואתם סגדתם לו ועדיין סוגדים לו ועד היום דברים איומים שעשה מקבלים לגיטמציהה, כשתהיו מסוגלים להאמין שבנגוריון הוא האשם הבלעדי, נקראו לנו ונזדהה עימכם.  (לת) נכון אכן
  • 11:58
  • 13.02.13

54 לפני שמתנפלים על פרדו - תערכו השוואה איך זה במדינות אחרות בעולם אין ברירה אחרת.
  • 12:05
  • 13.02.13

ארה"ב,אנגליה,אוסטרליה - לא מאמין שיש אצלם שום שקיפות בנושאים כגון: סוכנים שסרחו....

55 בלי תקשורת דוד
  • 12:22
  • 13.02.13

זכות הציבור לדעת הינה זכות מהותית במדינה דמוקרטית ומתוקנת אך מה קורה כאשר פרסום מידע יכול להביא למעצרם ומותם של כוחותינו הפרוסים בשטח או לסוכנים שמספקים מידע שלא יסולא בפז
לקיחת אחריות וענישת האחראיים למחדל העצמו (לא הפרסום אלא מעשה עצמו שהביא למאסרו ) הינם חובה לא רק מוסרית אלא משפטית ומקצעית ובכך על השלטונות לעסוק, הווה אומר, הפקת לקחים ופיטורי האחראים

56 הסיפור נראה כמו סרט הוליוודי של מנחם גולן.  (לת) שוטה הכפר
  • 12:49
  • 13.02.13

פעילות
המלצות