טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בג"ץ למדינה: יש לצמצם את הסבל במשלוחים החיים

עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס דרשו להפסיק לחלוטין את הובלת בעלי חיים לישראל בעודם בחיים לצורכי שחיטה. בית המשפט מתח ביקורת על איטיות המדינה בטיפול בסוגיה

תגובות
משלוחים חיים.  בשנה שעברה הוכפל מספר העגלים והטלאים שהובלו לארץ באוויר ובים לצורך שחיטה
עמותת אנונימוס

בג"ץ קבע כי יש לזרז את צמצום סבלם של עגלים וטלאים המובלים לישראל בעודם בחיים לצרכי שחיטה, ומתח ביקורת על הטיפול האיטי של המדינה בסוגיה. בית המשפט דן היום (רביעי) בעתירה של עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס, הדורשות להפסיק לחלוטין את המשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה ולהחליפם בייבוא בשר מצונן שנשחט במדינות המוצא. המדינה טענה בתגובה כי אין אפשרות למנוע את המשלוחים החיים והמגמה צריכה להיות שיפור רווחת בעלי החיים בעת הובלתם לישראל.

בית המשפט הורה למדינה להגביר את קצב הטיפול בנושא באופן משמעותי ולעדכן אותו בהתקדמות בעוד כשלושה חודשים. לאחר מכן יחליטו השופטים כיצד להמשיך את הטיפול בעתירה. המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין, ציין בדיון שהיה צמחוני בעבר ואמר כי "לא צריך מחקרים של ארגונים, השכל הישר והמציאות שיש פה סבל רב לחיות האלה".

עם זאת, תהה השופט רובינשטיין אם הפתרון הנכון הוא צמצום המשלוחים החיים ולא שיפור התנאים על האוניות המובילות את העגלים והטלאים מאוסטרליה ומאירופה. "יכול להיות שעיסוק של אכיפה משמעותית לשיפור התנאים ולהטבה גדולה בהסעה תהיה דרך יותר מעשית. כשמסתכלים על התמונות זה לא עושה לשום אדם, גם לאדם שכן אוכל בשר, הרגשה טובה". 

נציגת המדינה, עו"ד מיטל בוכמן־שינדל, אמרה בדיון כי אין מחלוקת על כך שהמסע הימי פוגע ברווחת בעלי החיים, אך התנגדה להפסקת המשלוחים החיים והציעה לקבוע תקנות להסדרת התנאים בהם. עם זאת, המדינה סירבה לנקוב בלוח זמנים להתקנתן, ואמרה שהנושא יידון בוועדה המייעצת לשר החקלאות בענייני צער בעלי־חיים, שאמורה להתכנס אחת לרבעון.

עו"ד יוסי וולפסון מתנו לחיות לחיות אמר בתגובה כי הוועדה מורכבת מבעלי עניין וחבריה אינם מומחים לנושא. הוא הוסיף כי ממילא אין דרך להוביל בעלי־חיים מהקצה השני של העולם מבלי להסב להם סבל: "במקומות שניתן למנוע סבל אין סיבה להסדיר ולעגן את הסבל", אמר. נציגי החברות המייבאות לישראל בעלי החיים אמרו כי הפסקת המשלוחים או צמצומם תהווה פגיעה בחופש העיסוק ובזכות של הציבור לבחור בין בשר טרי למצונן.

בהחלטת השופטים רובינשטיין, חנן מלצר וניל הנדל נכתב כי "הרצון העולה מן העתירה כשלעצמה אינו שנוי במחלוקת, כאמור, במובן המשפטי וגם המעשי, שכן אין מי שאינו חפץ כי בעלי החיים המובלים לא יסבלו". הם הבהירו כי "הפער הוא בין אפס ייבוא לשיטת העתירה בנימוק כי אין דרך אמיתית למניעת הסבל ולפיקוח ואכיפה, לבין מעשים של ממש לצמצום הסבל. אנו סבורים, כי יש מקום לקדם באופן נמרץ לעת הזאת את צמצום הסבל ככל הניתן". השופטים מתחו ביקורת על כך שהוועדה המייעצת התכנסה פעם אחת בלבד, ימים ספורים לפני הדיון וישיבתה הבאה נקבעה לאפריל. "בדרך זו קשה להניח כי תהיה התקדמות מספקת", כתבו וציינו כי יש צורך ב"העלאת הילוך". 

שר החקלאות, אורי אריאל, הבטיח לפעול לצמצום המשלוחים החיים, אך בשנה שעברה הוכפל מספר העגלים והטלאים שהובלו לארץ באוויר ובים לצורך שחיטה. לפי נתוני משרד החקלאות, ב-2016 הגיעו לישראל כ-572 אלף טלאים ועגלים, לעומת כ-292 אלף ב-2015. רוב בעלי החיים הגיעו במשלוחים מרומניה, אוסטרליה, פורטוגל והונגריה. מקורו של רוב הבשר הטרי הנצרך בישראל במשלוחים חיים, המתבצעים לרוב באוניות עליהן מוחזקים העגלים והטלאים בצפיפות גדולה. ההפלגה מאירופה נמשכת כמה ימים ומאוסטרליה כשלושה שבועות ולצרכן אין אפשרות לדעת האם מקור הבשר שהוא קונה בבעלי חיים שגדלו בארץ או בכאלה שיובאו מחו"ל. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות