מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

נתניהו מזגזג: הורה לבחון חקיקה שתמנע פינוי האולפנה

עד כה התנגד ראש הממשלה ליוזמת חקיקה של השרים שנועדו לעקוף את החלטת בג"ץ לפנות את השכונה בבית אל, בשל חוות הדעת של היועמ"ש

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לאנשיו לבחון את המשמעויות המשפטיות של יוזמות החקיקה של שרי הימין, שנועדו למנוע את פינוי גבעת האולפנה - כפי שמתחייב מפסיקת בג"ץ. עד עתה התנגד נתניהו ליוזמות, בשל עמדת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וביקש לפתור את הבעיה בדרכים אחרות. וינשטיין מתנגד בתוקף לפתרון בחקיקה, אולם, הוא התנגד גם לפנייה לבג"ץ ונמלך בדעתו בלחץ ראש הממשלה.

בטרם הספיק נתניהו לטרוף את הקלפים ולצרף את קדימה לקואליציה, הוא הספיק לשוחח עם מספר שרים בנושא. היום (שלישי) במסיבת העיתונאים שבה הודיע על ההסכם הקואליציוני החדש, אמר ראש הממשלה כי ביקש מהשרים "לחשוב" בנושא. בפגישה עצמה, אמר נתניהו שהוא מוכן לשמוע כל הצעה בנושא, לרבות הסדרת בחקיקה.

היוזמות השונות מבקשות לקבוע כי במידה והממשלה בנתה יישוב בתום לב על קרקע פרטית, היא תפצה את בעלי הקרקע בכסף או בקרקע חלופית. בנוסף, החוק יקבע משך זמן מינימאלי של שהות על הקרקע כדי לזכות בהגנה מפינוי, על מנת למנוע השתלטות מסיבית על קרקעות.

שכונת האולפנה בבית אל
שכונת האולפנה בבית אל. צילום: אמיל סלמן

לפני כשנה הורה בג”ץ למדינה לפנות את השכונה עד 1 במאי 2012. זאת, לאחר שהוכח כי הבתים נבנו על קרקע פלסטינית פרטית. בסוף החודש שעבר, המדינה הודיעה הבוקר לבג"ץ כי היא מבקשת לחזור בה מהתחייבותה להרוס את המבנים, בין היתר משום "שמבחינת תושבי בית אל השלכות הריסת המבנים עלולות להיות קשות". אתמול דחה בג"ץ את בקשת המדינה, וקבע כי על יש לממש את צווי ההריסה בתוך 60 יום.

המתנחלים. שהלכו לישון עם ממשלה שתומכת באופן נחרץ בפתרון חקיקה, התעוררו למציאות קואליציונית שונה לחלוטין. עסקן בכיר בקרב המתנחלים אמר היום ל"הארץ" כי הוא לא יודע איך "לאכול" את מופז. "מצד אחד, הוא היה שר הביטחון כששלחו את השוטרים עם ראש בקיר בעמונה. מצד שני, הוא העסיק יועץ לענייני התיישבות שאהד אותנו, רון שכנר (שהודח מתפקידו בעקבות דו"ח ששון, לאחר שהתגלה שפעל שלא כדין. ח"ל). מצד שלישי, וזו האופציה הגרועה מבחינתנו, יתכן ויפעל כמו שהוא פעל עד עכשיו: מתוך אינטרס פוליטי צר".

גורם פוליטי אחר אמר שכעת, משיש ממשלה רחבה, נתניהו תלוי פחות בחברי הכנסת מהאגף הימני של הליכוד, מה שמאפשר לו יותר חופש פעולה. החשש המרכזי של המתנחלים הוא שכל הפתרונות יעלו חרס, ובשל דוחק השעה והזמן, הבתים יהרסו ונתניהו יעבור את המשבר הקטן בעזרתו של שאול מופז.

הערב הגיע שר האוצר יובל שטייניץ לביקור בשכונה ומתח ביקורת נדירה על ראש הממשלה. לדבריו, הודעת הממשלה ממאי 2011, לפיה השכונה תיהרס בתוך שנה, התקבלה בצורה "לא נכונה ולא שקולה, שלא לקחה בחשבון את המשמעויות". שטייניץ אמר עוד כי אין בכוונתו להתעמת עם מערכת המשפט, אך החלטת בג"ץ יצרה אבסורד גדול. לדבריו "אני וחברי נעשה כל מאמץ למצוא פתרון במסגרת החוק הסמכות והצדק. אם לא תהיה ברירה נשקול לשנות את המצב החוקי. הריסת השכונה היא דבר בלתי הגיוני ובלתי מוסרי".

חברי כנסת בעצרת נגד פינוי השוכונה בבית אל, בחודש שעבר
חברי כנסת בעצרת נגד פינוי השוכונה בבית אל, בחודש שעבר. צילום: גיל כהן מגן

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, הוסיף ואמר כי "החלטת בג"ץ היא סטירת לחי בפנייה של הממשלה. היה בהחלטה ניסיון להראות לממשלה מי מנצח בהורדת ידיים. למי יש יותר כוח. אחרת אי אפשר להבין למה לא נתנו חודשיים. ההחלטה ניתנה כדי להראות לדרג הפוליטי אצל מי הכוח".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אין שום פיתרון במסגרת החוק לאי-קיום פסק דין סופי א
  • 22:54
  • 08.05.12

ספק אם גם שינוי החוק יוכל להועיל לשינוי רטרואקטיבי של פסק דין סופי. ספק גם אם הכנסת בכלל מוסמכת לחוקק חוק ישראלי שלמעשה אוסר על הממשל הצבאי לפעול לפי חוקי איו"ש ולקיים צו הריסה שהוצא לפי החוק באיו"ש. וגם אם השינוי יועיל וגם אם יש סמכות כזו, היוזמות המוצעות הן בלתי חוקתיות בעליל, שכן הן פוגעות בזכות הקניין ללא שום סיבה ושום תכלית. זכויות קניין בקרקע הן זכויות מוחלטות התקפות כלפי כולי עלמא (כל העולם), ואין שום סיבה ושום צידוק לבצע הפקעה רטרואקטיבית כזו, עם או בלי פיצוי, עם או בלי קרקע חלופית.

ממילא כל קרקע שאינה קרקע פרטית כבר מזמן נשדדה לטובת ההתנחלויות (למרות שאלה תושבי חוץ ושאדמות המדינה נועדו בכלל לטובת תושבי האזור), למה לשדוד גם את הקרקע הפרטית שנשארה?

ואכן, יו"ר מועצת יש"ע, החלטת בג"ץ היא סטירת לחי בפניה של הממשלה, שניסתה להימנע מביצוע פסק דין סופי וחלוט. כמו שבית המשפט חייב לפסוק לפי חוקי הכנסת, כך הממשלה חייבת לקיים פסקי דין. ואם לא שמת לב, דווקא נתנו חודשיים לפנים משורת הדין, אבל לא ייתנו לממשלה להתחמק מביצוע פסק דין על ידי פתיחת הדיון מחדש. פסק דין זה פסק דין, בו מסתיים ההליך השיפוטי. הדברים נאמרו מפורשת בהחלטת בג"ץ, מפי השופט המהולל גרוניס שרק בינואר נציגיך בכנסת הביאו למינויו לנשיא, בחוק פרסונלי.

02 גיליתי נוסחה חדשה - כל כותרת בהארץ נגד נתניהו מגדילה את כוחו בעוד חצי אחוז חחחחחחחח  (לת) מתימטיקאי
  • 23:04
  • 08.05.12

03 מזגזג? שקול
  • 23:06
  • 08.05.12

נותני הכותרות ב"הארץ" מתגלים שוב ושוב בחוסר היצירתיות שלהם.אולי תתחילו להחןת קצת מקוריים?

04 לממשלה לא אכפת מהמדינה. שלטון החוק יותר חשוב מביבי גידי
  • 23:11
  • 08.05.12

המדינה בדרך לאנרכיה, בגלל שהממשלה לא מסוגלת לשלוט, וכשהיא עושה משהו, זה רק נזק

05 פשש... הארץ בקמפיין מטורף הערב נגד נתניהו. קודם כותרת ענק "נתניהו הססן", עכשיו עוד כותרת "נתניהו מזגזג" ועוד באותו ערב כבר כותרת ראשית על הפגנה של 200 אנשים כאילו היו 200 אלף אנשים. וגם לא ציינו שצעקו ללבני ללכת הביתה, ובגלל זה היא הלכה.  (לת) קמפיין נתניהו ב"הארץ"
  • 23:21
  • 08.05.12

  •   לא רק "הארץ" כל אמצעי התקשורת, מה לעשות שזו תפקידה של התקשורת לבקר את הממשלה, בעיקר כשהיא מורכבת משקרנים  (לת) אזרחית
    • 00:11
    • 09.05.12

06 שטייניץ: כמו שאני גוזל מהאזרחים, המתנחלים יכולים לגזול מהערבים ציניקן
  • 23:26
  • 08.05.12

שר בממשלת ישראל. לא סתם שר. שר האוצר סומך על מעשי גזל. דמוקרטיה למופת.

07 הבלבול דין מוסר
  • 23:48
  • 08.05.12

מה לא מוסרי? באו אנשים ובנו בתים על קרקע של אחרים. זה לא מוסרי, אפילו אם כתוב באיזה ספר עתיק שכל זה ניתן לנו במתנה. אבל מה שבאמת צורב זה חוסר הסימטריה ביחס לערבים ויהודים. אנחנו כבר בתחתית של מדרון חלקלק מאוד.

08 אובדן "שלטון החוק". אין לאף אחד סיבה לכבד את פסקי הדין של בתי המשפט השונים  (לת) נפתלי אור-נר
  • 23:57
  • 08.05.12

09 וואו. איזה "זיגזוג" מטורף. ממש פחד.  (לת) ד
  • 23:59
  • 08.05.12

10 קרקע פרטית ? בינתיים לא הוכח, רק נטען. עמוס
  • 00:04
  • 09.05.12

בית המשפט בינתיים לא קבע שזו קרקע פרטית בבעלות פלסטינית. העהין עדיין תלוי ועומד בבית המשפט המחוזי.
הפרקליטות כנציגת הממשלה הבטיחה שהממשלה תהרוס על סמך ההנחה שזו אכן קרקע פרטית. בג'צ תובע מימוש הבטחת הממשלה גם אם נסמכת על טעות מבלי שבג'צ עצמו נכנס לבירור הבעלות.

11 למה לא? עם ממשלה של 94 מנדטים מה עוצר אותו? מי שסומך על מופז שיחסום את המהלך, שיצביע...  (לת) יחי הפשיזם!
  • 00:09
  • 09.05.12

12 אפילו אלוהים חוזר בו לפעמים כשמתפללים חזק ומבקשים מייק פלג
  • 00:12
  • 09.05.12

אבל פויגלמן וגרוניס הם למעלה מאלוהים. הם החליטו אז אין מה לעשות!!! הגזמתם!!!!!!!!!!!!

13 הארץ ביבי
  • 00:22
  • 09.05.12

מתי נתניהו אמר משהו אחר?
כדי לזגזג צריך שתהיה לך דעה שתביע אותה ואז לפעול הפוך מהדעה הקודמת.
מאחר ועמדתו היתה מהתחלה לא לפנות, ועכשיו הוא באמת פועל על מנת לא לפנות, איך זה נקרא לזגזג?
כנראה שעובדות לא חשובות לעיתונות

14 גם אני רוצה להשתלט על שטח מיתר
  • 00:51
  • 09.05.12

לקבל אישור בדיעבד ושהמדינה תשלם פיצויים לבעלי הקרקע. וילה בחינם זו אחלה עסקה. מסתבר שיש דיור ציבורי חינם אם אתה רק בצד הנכון של הקו הירוק

15 גרוניס היה מועמד שלכם, לא?  (לת) צפצפה
  • 01:09
  • 09.05.12

16 פתאט.  (לת) ד
  • 01:10
  • 09.05.12

17 עתה שעת המיבחן של קדימה ומופז, האם באמת בא להשפיע ולהציל המדינה או סתם דרק אפוטוניסט מחפש קירשי הצלה פוליטית קיצרי מועד. ביכולת קדימה לעצור המהלך ביחוד כשיש רוח גבית רצינית של האמריקאים. דווקא ביגלל שזה המיבחן הראשון יש ללכת עד הסוף בעיניין זה ולעצרו. זה גם המיבחן לאן הולך ביבי בהרכב החדש. אם מופז לא יעצור ניזכור זאת כולנו וקדימה ראויה להגיע לאפס מנדטים בבחירות בעוד שנה וחצי.  (לת) מתיקווה שוב ליאוש. איפה האמריקאים?
  • 03:07
  • 09.05.12

18 מכנס שרים ״לחשוב״ כיצד לא לקיים פסק דין לחשוב בנושא
  • 03:12
  • 09.05.12

ומה יעשה אזרח רגיל? כיצד יתנהג פושע מורשע?

19 אולפנה? קטן על ביבי, עכשיו הוא יכול להעביר גם חוק שהעולם שטוח. אריה
  • 03:55
  • 09.05.12

מי יעצוא אותו.

20 ממשלה ישראלית ותום לב=אוקסימורון ד.
  • 04:11
  • 09.05.12

הממשלה בנתה יישוב בתום לב על קרקע פרטית

21 פתרונות של טלאי על טלאי. אז יהיה חוק ובג"צ יבטל. צריך לבטל את בג"צ בשינוי חוק יסוד השפיטה-לא לחוקק חוק ADHOC.  (לת) כבשה פועה מתעבת פאשיסטים בגלימות
  • 06:01
  • 09.05.12

22 יועמ"ש, בג"צ, מבקר המדינה, כל אלה הם צל חולף עבור נתניהו וממשלתו הימנית ניר
  • 06:40
  • 09.05.12

הממשלה נכנעת למתנחלים ועושה מה שהם רוצים: תקציבים, חקיקה, הפרת החוק, פגיעה בפלשתינאים, מתן במה פומבית לדעות קיצוניות הזויות כמו בן ארי ושות' ועוד הרבה דברים שגורמים למדינה להיראות יותר גרוע כל פעם מחדש.

  •   עוד מעט גם אתה ניר, ויתר חבריך השמאלנים תהיו צל חולף בארץ ישראל השלימה, יחד עם יועמ"ש, בג"צ ומבקר המדינה, שהם מוסדות מיותרים לחלוטין בכנסת שהשגנו עם 94 הח"כים היהודים האמיתיים והציונים הלאומנים.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 08:16
    • 09.05.12

23 התקשרת הכתובה,הרדיו והטלויזיה אינם מביאים את סיפורם האישי של המשפחות, שבגצ פסק להחריב ביתם  (לת) סלקטיביות בחופש המידע
  • 06:45
  • 09.05.12

24 כבר אמרו זאת: בשביל ארץ ישראל מותר לעשות הכל, בפרט להחרים קרקע ולבזות את בית המשפט  (לת) יוסף הפקיד
  • 06:47
  • 09.05.12

25 גם את התרגיל הזה אשל רקח עם אלקין?  (לת) שומר חוק
  • 07:20
  • 09.05.12

26 ביבי לא השתנה ולא ישתנה לעולם: איש נכלולי המונע מדאגה רק לעצמו.  (לת) שמלצר
  • 07:31
  • 09.05.12

27 מספר עובדות, שכדאי לשרים ללמוד עדי
  • 07:35
  • 09.05.12

הטיעון של שרי הממשלה, שמדובר בבניה, שנעשתה בתום לב, ובטעות על שטח פרטי של פלסטנאים, וכל העניין התגלה לאחר מכירת הבתים, פשוט לא נכונה. הויכוח אגב הוא לא על כל השכונה אלה על חמישה מבנים ששייכים לשכונה. כבר בתחילת הבניה, התברר שבונים את המבנים האלו מחוץ לשטח השיפוט של בית אל וללא שום תוכנית מתאר. כבר אז ב2006 הוצא צו הפסקת בניה וצו הריסה למה שכבר נבנה, אבל הצווים לא קוימו.

באוקטובר 2008 לפני שהבתים יושבו בעלי הקרקע הפלסטינאים עתרו לבג"צ כדי שהצווים יקוימו.

כבר בשנת 2010 המדינה הודתה, שהסכם המכירה של הקרקעות הוא הסכם פיקטיבי ומזוייף. זהות המוכר לפי ההסכם הוא ילד בן 7 (לא חסרה לי ספרה, מדובר בילד בן שבע). דרך אגב לפני שיקום כאן ליצן ויגיד שאם האדמות שייכות לו, הוא יכול למכור אותן, מדובר בילד בן שבע, שהקרקעות לא שייכות לו. חברת אמנה, שידעה שההסכם פיקטיבי אפילו לא ניסתה לבצע שינוי בעלות של הקרקע בטאבו, וכך הקרקעות עדיין רשומות על שם הפלסטינים.

כל העובדות האלו לא מפריעות לשרי הממשלה לגלג עיניים ולספר לנו על טעות ותום לב, שגרמו לבניה על קרקע פרטית ולשאול אם מחר מתגלה שעזריאלי בנוי על קרקע פרטית, האם נהרוס גם אותו. התשובה היא, שעזראלי לא נבנה למרות צו איסור בנייה והריסה למה שכבר נבנה. חברת עזריאלי לא זייפה כתב מכירה של הקרקע, שעליה נבנה עזריאלי. חברת עזריאלי בנתה את בנייני עזראילי בתחום העיר תל אביב. חברת עזריאלי בנתה את המגדלים באישור בעל הקרקע. מישהו רואה כאן בכלל מקום להשוואה?

28 אסור להרשות חקיקה עוקפת בגץ. לנתניהו יש יותר מדיי כוח.  (לת) נגה
  • 09:11
  • 09.05.12

29 כל חקיקה עוקפת את המצב המשפטי הקיים. מחובת הממשלה לעקוף מצב קיים אן אינו ראוי לדעתה.  (לת) ימימה מרון
  • 19:08
  • 10.05.12

30 לכל המלגלגים על בית המשפט ! אדר
  • 18:47
  • 13.05.12

הכנסת יכולה לחוקק חוק "עוקף בג"צ", הכנסת יכולה לחוקק כל חוק שמתחשק לה אפילו להחליט שהלילה הוא יום והיום לילה מר הוא מתוק ומתוק הוא מר, הכנסת יכולה לחוקק חוק שיאסור הריסת התנחלויות של יהודים בשטחים אפילו הן לא חוקיות. אולם הוא יהיה תקף מרגע כניסתו לתוקף והלאה. אבל כשהכנסת מחליטה שלא לקיים את החלטת בית המשפט ושהיא עושה זאת באמצעות חוק רטרואקטיבי. זה חמור מאוד וממוטט את כל מערכת המשפט והמוסר. זה ממוטט סדרי ממשל תקינים ואת אמון האזרחים בממשלתם. זה מעשה הרסני שתוצאותיו הרות אסון וזאת לא מצילה.
תדמיינו שאתם מגיעים למדינה שאתם יודעים שכל אזרחיה אינם דוברי אמת תוכלו לחוית שם ?.

31 עצה ליועצי ראש הממשלה: את החוקים שאותם אתם מבקשים לנסח תמצאו מוכנים ומנוסחים בילקוט הפרסומים של הרייך" (רייכסבלט) חלק ראשון מס'100 מיום 16 לספטמבר 1935 וכונו "חוקי נירנברג". אשר להשלכות המשפטיות: הללו נדונו בהרחבה בבית הדין הבין לאומי ובבית המשפט הצבאי האמריקאי בין השנים 1945 ל 1949 בעיר נירנברג בגרמניה בישראל השתמש השופט בניימין הלוי במושג דגל שחור לתיאור מעשים כאלה: אז חבר'ה: אתם לא צריכים לעבוד כל כך קשה. שלחו את כוח העזר לצלם חומר, ותנו לנתניהו!!!  (לת) ישעיהו
  • 23:41
  • 13.05.12

פרוייקטים מיוחדים