הערבים הם לא אותם ערבים

לסוקרים קשה לפלח את הציבור הערבי – בסך הכל חמישית מאוכלוסיית ישראל – והם מסתפקים בכינוסם אל תוך "המפלגות הערביות". אני החלטתי, שלא אתייחס יותר לסקרים שלא מבחינים בין שלוש מפלגות שונות לחלוטין

שרון לוזון, מכר טוויטר שלי, העיר לי השבוע: "אני לא מצליח להבין למה את לא שומרת על יושרה מקצועית. רובריקת 'מפלגות ערביות' היא גזענית ושקרית. ולא, 'כך עושים כולם' זה לא תירוץ". לוזון התייחס לעמוד בבלוג שלי, שבו אני עוקבת אחר הסקרים המתפרסמים בתקשורת, או שנשלחים אלי כהודעה לעיתונות. לא הפרדתי שם בין חד"ש, רע"ם-תע"ל ובל"ד והסתפקתי בגוש אחיד: "המפלגות הערביות". התירוץ שלי: הסקרים המקוריים שאותם אני מרכזת, אינם מספקים נתונים נפרדים לכל מפלגה. עשיתי לעצמי חיים קלים, והפלגתי עם הזרם.

לאחר קריאת ההשכמה של לוזון, ניסיתי להבין מדוע בעצם הסקרים מאחדים את שלוש המפלגות לגוש אחד. ח"כ דב חנין (חד"ש) מתלונן בעקביות שמפלגתו היא ערבית-יהודית, והכללתה תחת הכותרת "מפלגות ערביות" היא גזענית. חנין הוא כמובן המועמד היהודי בצמרת חד"ש, ועל פי גורמים רשמיים במפלגה, מתוך 112 אלף מצביעיה בבחירות הקודמות, כ-6,000 (חמישה אחוזים) היו יהודים. חנין טוען בתוקף שהמספר גבוה בהרבה, אפילו פי שלושה. לפני בחירות 2009, קיבל יו"ר ועדת הבחירות, השופט אליעזר ריבלין, את טענת חנין, והורה לכלי התקשורת לפרסם בנפרד את נתוני הסקרים עבור שלוש המפלגות.

הרבה ערבים ישראלים ביחד. קשה להבחין
הרבה ערבים ישראלים ביחד. קשה להבחין. צילום: עבדאללה שמא

מעבר לכך שחד"ש אינה מגדירה את עצמה כמפלגה ערבית, ומבקשת הכרה מהקונצזוס הישראלי, בין שתי המפלגות האחרות – בל"ד ורע"ם-תע"ל – פעורה תהום אמיתית. הסקרים שמתייחסים אליהן כדבוקה אחת, מעידים בעיקר על חוסר ההתעניינות של הציבור היהודי במתרחש בקרב אזרחי ישראל הערבים, ולא על קרבה כלשהי בין שתי המפלגות. בל"ד בראשות ח"כ ג'מאל זאחלקה היא מפלגה לאומית וחילונית, הדוגלת במדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה, והכרה בערבים כמיעוט לאומי. זו גם המפלגה הערבית הראשונה שהכניסה אשה לכנסת, ח"כ חנין זועבי. מנגד, חוט השדרה של רע"ם-תע"ל הוא דתי-איסלאמי, וחברים בה גם אנשי התנועה האיסלאמית.

מדוע מכוני הסקרים וכלי התקשורת מתעקשים להתייחס לחמישית מאזרחי ישראל כגוש אחד? פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת "גיאוקרטוגרפיה" העורכת סקרים, אמר לי שקשה מאוד לדגום את המגזר הערבי. "יש לנו סוקרים שעובדים בערבית ואנחנו לא מראיינים רק בעברית, אבל עקב חששות של הציבור הזה, הם לפעמים לא אומרים את האמת בסקרים, או אומרים את מה שהם חושבים שאנחנו רוצים לשמוע. התופעה הזו קרויה 'רצייה חברתית'".

ח"כ ג'מאל זחאלקה
ג'מאל זחאלקה. המצולם אינו אחמד טיבי. צילום: אמיל סלמן

איך אתה יודע שהם לא אומרים אמת?
"מכיוון שמדי כמה זמן, אנחנו סוקרים אותם גם בעברית וגם בערבית. אם התוצאות זהות, אז אני סומך על הסקר בעברית. אבל אם התוצאות שונות, אני מבין שיש בעיה בסקר בעברית".

האם זה נכון שמכוני הסקרים בעצם לא מתקשרים כלל לציבור הערבי, ורק מדי פעם מבצעים סקר מקיף שאותו הם מצרפים שוב ושוב לסקרי המנדטים שמציגים בחדשות?
"ראשית, בכל סקר רגיל שאני עורך, של כ-500 איש, כ-80 עד מאה מהם תמיד יהיו דוברי ערבית. אלא שתשובותיהם של 80 איש שחלקם לא אומרים אמת, או לא רוצים לדבר איתנו, לא מעניקות לי תוצאה מספיק טובה מבחינה מחקרית, ואני נאלץ לבדוק את הציבור הערבי על פני שניים-שלושה סקרים, כדי שיהיה לי ביטחון בנתונים. זה נכון שבערך פעם בחודש, אולי יותר מזה, אנחנו עושים סקר של כ-500 איש רק בציבור הערבי, כדי לתמוך בנתונים לעיל, ואז נעזרים במידע הזה כדי לנתח את התשובות של הציבור הערבי".

אז למה הציבור הערבי מתפרסם כבלוק של "מפלגות ערביות"?
"לרוב, התקשורת לא מתעניינת במפלגות הללו. העיתונים מסתכלים על המפלגות הגדולות. ואני בכל מקרה שולח להם את המידע המפוצל".

סקר ששלח מכון גיאוקרטוגרפיה

דגני לא מדייק עד הסוף. המכון שלו מפיץ מדי כמה שבועות סקרים בהודעות לעיתונות (כלומר, סקרים שלא שהוזמנו על ידי כלי תקשורת). רק לפני כשבועיים הגיע דוא"ל כזה ממכון גיאוקרטוגרפיה (משמאל), ו"הערבים" הופיעו בו כגוש אחד של 11 מנדטים, ולא בפעם הראשונה. בנוסף, התקשורת לא מתעניינת רק במפלגות הגדולות: מפלגות יהודיות מתפרסמות בפירוט, בלי קשר לגודלן ולפעמים גם אם יש להן אפס מנדטים.

סוקרים אחרים חזרו על טענתו של דגני, פחות או יותר. "כשסוקרים 60 איש, זה מגיע למספרים קטנים מדי, והנסקרים הערבים גם לא תמיד משתפים פעולה", אומר רפי סמית ממכון סמית, "ולכן צריך להיעזר בנתונים על הצבעתם הקודמת".

דב חנין. המצולם אינו זחאלקה. צילום: מיכל פתאל

ומדוע יש סקרים שבהם המפלגות הערביות מופיעות כ"בלוק"?
"תלוי מי הזמין את הסקר. גופים פוליטיים מן הימין לדוגמה לא תמיד מתעניינים בדפוס הצבעה בקרב הערבים, כי הם לא קהל אלקטורלי עבורם. הם רוצים להוציא את הכסף על הצבעה במגזר היהודי".

וכשהמזמין הוא כלי תקשורת?
"בתוך ה-500, מספר הערבים הנסקרים קטן מדי, וכדי לדייק את הסקר מסתכלים על נתוני עבר. אבל אני תמיד נותן לכלי התקשורת מידע מפוצל. אני מקפיד על החלוקה גם בתוצאות וגם בסקר: כשמתקשרים לאנשים, מציינים באוזניהם את שמות המפלגות ולא אומרים 'מפלגות ערביות'. לכלי התקשורת יש לפעמים בעיה של תקציב, והם מזמינים סקר בציבור היהודי בלבד. במקרה כזה, אני מעבה מן הנתונים שיש לי: מדי חודש אני עושה סקר של 500 איש במגזר הערבי בלבד. אבל אני מציין במפורש שהסקר נעשה בציבור היהודי בלבד".

אחמד טיבי
אחמד טיבי. אינו מוחמד ברכה. צילום: תומר אפלבאום

מינה צמח, ממכון דחף: "אנשים שמתראיינים אצלנו מן המגזר הערבי, הם בעיקר מיינסטרים. אנחנו מודדים כ-75 איש בכל סקר, ולהוציא מהם אבחנה בין המפלגות השונות זה ממש קשה. אז פעם בכמה זמן סוקרים 300 רק מן המגזר הערבי, אבל צריך להבין שאנשי התנועה האיסלאמית לא מוכנים לדבר, ולכן כשמשווים את תוצאות הסקרים לתוצאות ההצבעה בקלפיות, יש פער. האמת שאת צודקת, צריך לפצל את התוצאות ולהתאמץ יותר".

פרופ' קמיל פוקס, ממכון דיאלוג: "יש טענה היסטורית שהאוכלוסייה הערבית חוששת משיחות טלפון מן הסוג הזה, כי הם לא יודעים מי נמצא בצד השני של הטלפון והם חושבים שמישהו מבקש לברר את נטיותיהם הפוליטיות. אבל האמת שכאשר דוגמים את האוכלוסייה הערבית לאורך זמן, התוצאות די יציבות. אנחנו לא נותנים את התוצאות בבלוק, אבל זה נכון שכלי התקשורת לפעמים מבקשים מאיתנו סקר בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד. ערוץ 10 למשל, מזמין סקר מתוך פאנל אינטרנטי ושם אין מספיק נרשמים ערביים, אז אנחנו מחלקים את תוצאות הסקר ל-109 מנדטים. כלומר, ללא סקר של שלוש המפלגות הערביות וליד סקר כזה יש לציין, שהוא נעשה רק בקרב אוכלוסיה יהודית".

אחרי סבב הטלפונים הזה, ברור שלוזון צודק. החלטתי שמעתה אציג בבלוג רק נתונים מפוצלים, ולא אכלול סקרים שאינם מציגים את התוצאות בנפרד. ייתכן שההחלטה תשפיע לרעה על המעקב, כי לא אוכל להשתמש בכל הסקרים המתפרסמים, אך מעתה - סקר שלא יציג את בל"ד, רע"ם-תע"ל וחד"ש בנפרד, לא ייכלל במעקב הסקרים שלי.

 

את הפוסטים של טל ניתן לקרוא גם בפלוג, הבלוג הפוליטי.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הנקודה העיקרית הוחמצה John_Spamos
  • 17:23
  • 13.11.12

הסוקרים רק משקפים מציאות שהוכתבה ע"י ממשלות ישראל לדורותיהן המתייחסות לגוש ה"מפלגות הערביות" כגוש מונוליטי ומוקצה זה למעלה מ60 שנה.

02 עוד נתון שחשוב לדעת - הסוקרים לא שואלים יהודים על שלוש המפלגות הנחשבות ל"ערביות" נסקר
  • 19:10
  • 13.11.12

כמה פעמים שהתקשרו אלי ואל חברי ופשוט לא ציינו את שלושת המפלגות "הערביות". יש גם יהודים שמצביעים לחד"ש, למשל, וכשמתקשרים אליהם עם סקר הם לא יכולים לומר את זה כי פשוט לא מציינים בפניהם את מפלגת חד"ש. ההחלטה הזאת תמוהה מבחינת עורכי הסקר. גם אם מזמינים תוצאות בקרב יהודים בלבד עדיין יש לציין בפני הנסקרים את כ ל המפלגות שיתמודדו בבחירות!

03 הסקרים בארה"ב הוכיחו שאסור לסמוך על מדגמים קטנים להכפילם פי 10 ראובן גרפיט
  • 08:40
  • 14.11.12

ראשית, בשיחה טלפונית לעיתים קרובות הנחקרים , הנשאלים אין להם סבלנות ורצון לענות לשיחה הפתאומית.
שנית, רק חפנים אל פנים עם אדם בעל רקע מתאים (שפה, מין, דת.. ) ושאלות מספר המצליבות מידע ניתן לקבל מידע אמין.
שלישית, המדגמים הקטנים שבהם החליטו הגופים החוקרים להשתמש ,חסכונים עבורם ,אבל פעם אחר פעם הוכחו שלא אמינים.
יש להגדיל את המדגם פי 10, פי 10, לרווח אותו, לפזר אותו באיזורי מדורים שונים ( בארץ יש התרכזות רבה לפי עידות, דתות ומגמות , למשל מגזרים חרדים, כיפות סרוגות, קיבוצניקים, נוצרים, מוסלמים, ארמנים...)

04 רעם תעל היא קואלייה של 3 מפלגות ורק אחת מהן היא אסלמית סמיר
  • 08:47
  • 14.11.12

תעל של אחמד טיבי היא מפלגה דמוקרטית ולאומית אזרחית ומד"ע של אלסאנע כנ"ל

05 גם את הבית היהודי והאיחוד הלאומי כל הזמן דוגמים ביחד, גם לפני שהם התאחדו. אלי
  • 10:25
  • 14.11.12

זו תופעה לא חדשה, והיא הייתה נפוצה במשך כל השנים האחרונות.
אין פה גזענות, אלא התמקדות של הרוב (יהודים חילונים) בעצמם, וחוסר שימת לב להבדלים שבציבורים שאינם הם.
זו בעיה חמורה, אבל אחרת.

06 השאלה החשובה לא פחות היא האם חברי הכנסת הערבים מייצגים את ציבור בוחריהם ומה מידת האמון של הציבור בחברי הכנסת הערבים.יתכן שמחקר מעמיק יגלה שהבחירה באותם חברי כנסת שוב ושוב היא בבחינת ברירת מחדל שלא מייצגת נאמנה את המאוויים והרצונות של הציבור הערבי (ואולי היא גם ביטוי של אי אמון ואדישות כלפי המערכת הפוליטית בישראל).  (לת) אבי נימני
  • 12:38
  • 14.11.12

07 מאיר עיניים ומחשבה  (לת) תודה להארץ על כיסוי הפלוג
  • 15:29
  • 14.11.12

08 חנין הוא חבר כנסת ולא "מועמד" !  (לת) דייקן
  • 15:36
  • 14.11.12

09 כולם מניפים את דגלי האויב- ומי שמניף את דגל האויב הוא אויב.  (לת) ציוני
  • 15:59
  • 14.11.12

10 לא כל בני המיעוטים בוחרים מפלגות ערביות ר
  • 16:37
  • 14.11.12

מגיל 18 ועד היום לא בחרתי מפלגה ערבית אלא מפלגה ישראלית , עבודה, ליכוד או קדימה , מפלגות ישראליות יכולות להשפיע באופן ניכר בערים הגדולות והם מייצגות את המרכז הישראלי ולא מפלגה ערבית,

11 מאמר מאיר עיניים כל הכבוד  (לת) אריק
  • 17:18
  • 14.11.12

12 רק מרקט ווטש באמת דוגמת כמו שצריך שי
  • 17:44
  • 14.11.12

כל יתר המכונים עושים ישראבלוף

13 המאמר הזה צריך להופיע במקום יותר בולט בעיתון  (לת) חשוב שיקראו
  • 18:58
  • 14.11.12

14 אז עכשיו אסור לומר ערבי כי זה גזעני? מפלגות פלסטינ אלברט
  • 19:50
  • 14.11.12

פלסטינאיות נשמע בסדר?

15 הערבים זה אותו דראק אהוד המכבי
  • 20:26
  • 14.11.12

שילמדו מה זה שלטון מאסד

16 השאלה היא - למי אכפת ?? ניר
  • 21:27
  • 14.11.12

כבר 60 שנים שהערבים בארץ מכניסים לכנסת פיות מ-10% מהנציגים, ואלה בתורם לא תורמים דבר לאיש - לא לציבור אותו הם אמורים לייצג ולא לשאר מדינת ישראל. אז למי אכפת ?

17 אשלייות שניידר , עוד לא הבנתה?
  • 21:37
  • 14.11.12

הערבים הם אותם ערבים-היו, יש והיהיו

18 לא רק מפלגות ערביות האזרח דרור
  • 21:46
  • 14.11.12

גם בין התנועה הירוקה לבין הירוקים מבלבלים כל הזמן. גם בכתבה הנוכחית.

19 הערבים אינם אותם ערבים, הם הרבה יותר גרועים  (לת) ברגותי
  • 22:06
  • 14.11.12

20 מכובד, אמיץ, ופוגע בעיקר. חבל. אורן
  • 02:31
  • 15.11.12

עצם ההתמודדות עם הבעיה ראויה לשבח, הפתרון אמיץ ולכאורה מכובד אך למעשה פוגע בערך שיכול להיות לסקירה מלאה של כל הסקרים - בבחינת תמות נפשי עם פלישתים. חבל.

21 LOL. הכיתובים לתמונות מצחיקים. תודה!  (לת) גילי
  • 14:09
  • 15.11.12

22 השמאלנים אינם אותם שמאלנים אלי ארדי
  • 15:48
  • 15.11.12

הם נעשים קיצוניים יותר מיום ליום, וחצו מזמן את הקוים. אל ארד-סוף.

23 כולם שווים לעזמי בשרה (אולי חוץ מדב חנין)  (לת) רועי
  • 08:20
  • 16.11.12

24 חנין זועבי צריכה לשבת בכלא על היותה עבריינית. לכל המפלגות הערביות אותה אג'נדה, השמדת המדינה הציונית, ואח"כ חיסול שיטתי של היהודים. זה לא אומר שהם מייצגים את דעותיהם של כל האזרחים הערבים בישראל, אבל כך ניתן להבין מהתנהלותם. לוט
  • 14:22
  • 17.11.12

את זועבי אגב הייתי מכניס לתא ביחד עם קצב LOL

25 אז אני אסביר לך טל למה מכל הביצים אפשר לעשות חביתה אחת רותיא
  • 06:28
  • 18.11.12

כי כל הערבים רוצים לחסל את ישראל, אבל כל אחד נותן למטרה שם אחר. אחד מהם הוא מדינת כל אזרחיה. ואם עתונך הנאור יפרסם, אז לא רק את תדעי מה הסיבה לחוסר האבחנה בין ערבים מוסלמים. גם החילונים שבהם.

26 בנושא אחד כולם מאוחדים - התנגדות לישראל רונן
  • 18:02
  • 18.11.12

יפה שיש ניואנסים בקרב הערבים אך בנושא (אי) ההשתלבות במדינה כל המפלגות דומות למדי כך שההבחנות לא תמיד מעניינות.

27 תמונה שווה 1000 מילים רונן
  • 18:05
  • 18.11.12

על התמונה כתוב קשה להבחין, אולם דוקא קל מאוד להבחין שישנם הרבה אזרחי המדינה המחזיקים דגלי אשף ואף לא אזרח אחד המניף דגל ישראל - שהיא מדינתו. מכאן נגזר היחס לפוליטיקה של ערביי ישראל.

28 הערבים הם לא אותם ערבים מאיר
  • 20:23
  • 18.11.12

לפי דעתי הם אותו ערבים ומעדפים להיות ישראלים ,ואת זה רק רושם מול הצד השני שלא יגידו עליהם בוגדים.

29 טוב שהארת את עיניי, אני לתומי סברתי שאם כולם תמיד טסים ביחד להצטלם אצל כל רודן ערבי ותמיד פוסלים כל סממן של שייכות אז אין הבדלים גדולים גוגו
  • 22:03
  • 18.11.12

אבל טעיתי, אחד חושב על ביטול ישראל היהודית כי הוא קומוניסט (קטע חזק בעולם הערבי...) והשני מבטל את קיומה של ישראל היהודית כי הוא מוסלמי והשלישי מכוחו של הרגל. איזו רדידות מצידי.

30 אבל ללא הבורות שלנו - כיצד יקבלו לגיטמיזציה למלחמות קרות וחסרות תועלת? ליאת
  • 00:18
  • 19.11.12

כל הכבוד! זאת עשייה עיתונאית שמביאה הארה לציבור!
הבורות שלנו בעולם התוכן הערבי - היא בדיוק הסיבה שבשש השנים האחרונות יצאנו כבר ל 3 "מבצעים" (עלק)- שזכו לסיקור תקשורתי נרחב, נלהב, ותומך. למרות שמדובר במלחמות לכל דבר (עם מאות חללים והרוגים בשני צידי הגבול), שבעצם לא השיגו ה"ביטחון" שאותו משווקים ביבי-ברק-ליברמן - שוב ושוב במסע הבחירות שלהם. אבל הרי אם הערבים הם לא לאום אנושי עשיר, מגוון - אלא מחבלים שמבינים רק כח - אז אף אחד לא תוהה בכלל איך זה שצריך מבצע ענן - אם רק לפני 4 שנים היה מבצע עופרת?

31 הנאיביות החולנית של השמאל תהרוג את כולנו רונית
  • 01:31
  • 19.11.12

. לפחות אפשר להתנחם בקריסתם של עיתוני השמאל הנאצי שתומכים
בחיסול המדינה היהודית גם אם זה כרוך בליקוק פינכה ערבית. חולני.

32 כל הסקרים הם תעלולים של רודפי ממון. פרופסור לסטטיסטיקה
  • 05:41
  • 19.11.12

כאילו מדגם של 500-- למעשה רק 50. כי אכן מצלצלים ל-500 איש אבל רק אחד מעשרה עונה.
בחברה כ'כ מפוצלת,צריך לעשות סקר של לפחות 10000 איש בפועל לפחות, כאשר דוגמים מכל מגזר את מספר הנשאלים בהתאם לגודל היחסי של המגזר.
=
אם אין כסף--לא עושים
אם עושים אז עושים היטב

33 הערבים-אותם ערבים מפולגים ביניהם, שונאים אחד את השני יותר מאשר אותנו קתו הזקן
  • 05:47
  • 19.11.12

אם יתאחדו לרשימה אחת, וכל הערבים יצביעו לרשימה זו--הם יקבלו 25 ח'כים, עובדה שאי אפשר יהיה להתעלם ממנה.
אני כיהודי/ציוני אמיתי אצביע כמחאה לרשימה זו כדי לזעזע קצת את המערכת הפוליטית, לפחות להפגין מורת רוחי מפוליטיקת הכסאות הקיימת

34 גם הסוקרים הם גזענים זועבי עינאד
  • 16:37
  • 21.11.12

גם הסוקרים מתייחסים אל המגזר הערבי בצורה גזענית. האם המגזר החרדי משיב לשאלותיכם בצורה גלויה?! אפילו מהתשובות של ראשי המכונים לסקרים נודף ריח רע של גזענות ואפליה כי כולם משרתים את ראשי המפלגות הגדולות הגזעניות ומתייחסים לעשרים אחוז מהאוכלוסיה כאל גוש אחד שאין בו מגוון של דעות.

35 הבעיה לא נעוצה בפילוחים או סטטיסטיקות, הבעיה היא בח"כים בערבים המכריזים בגאווה מעל כל במה שניתנת להם פרדי כהן
  • 06:15
  • 23.11.12

שהם לא נציגים של ערביי ישראל - לא נציגים, אלא מנהיגים. אם הח"כים מנהיגים את ציבור בוחריהם לשנוא את "האויב הציוני הכובש והמדכה", אל לנו לקוות לחיי שכנות טובים אפילו עם הערבים שבתוכנו. הערבים מן השורה רוצים בחיים שלווים כמוך - כמוני, אבל מהיגים אותם לשינאה וזעם כלפינו.



עקבו אחר טל שניידר בטוויטר talschneider@
פעילות
המלצות
הפופולריות בהפלוג