המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

התרסקות המסוק ברומניה | למרות גילו, עדיין אין תחליף ליסעור

תאונת מסוק היסעור ברומניה אתמול היא החמורה ביותר שאירעה בחיל האוויר מאז אסון המסוקים ב-1997. בימים הקרובים יעסקו התקשורת והציבור בישראל באופן אינטנסיבי בהתרסקות ברומניה, בחיפושים המתקיימים שם אחר הנפגעים.

הדרמה האנושית היא כמובן גדולה, אבל צריך להיזהר מלגזור גזירה שווה בין התאונה הנוכחית לבין האסון ההוא, שבו נהרגו 73 חיילי צה"ל בדרכם לדרום לבנון, בהתנגשות בין שני מסוקי יסעור מעל אצבע הגליל.

אמש עדיין לא הובהרו פרטי התאונה ברומניה. על-פי הדיווח הראשוני שהתקבל בחיל האוויר, אבד הקשר בין המסוק המוביל לבין המסוק השני שטס עמו במבנה בעת טיסת אימון שגרתית. נראה כי היסעור הראשון פגע בצלע הר. מפקדי חילות האוויר של ישראל ורומניה שוחחו לאחר התאונה בטלפון והסכימו על חקירה משותפת. כיווני החקירה העיקריים יהיו טעות אנוש, שעשויה היתה להתרחש עקב קשיי ראות ומזג אוויר או תקלה טכנית.

ועדיין, מוטב לזכור שתאונות, חרף המאמץ להורידן למספר נמוך ככל האפשר, הן תופעה הכרוכה בכל פעילות אווירית בהיקף גדול. חיל האוויר הישראלי הוא גוף מקצועי מאוד, שמשקיע אין ספור שעות ומחשבה מקורית בניסיון לצמצם את מספרן. אי אפשר להשוות את היקף תאונות האימונים הקטן היום למספרן הגבוה בשנות השבעים, השמונים ואפילו התשעים. אסון המסוקים ב-97' אירע בשלהי התקופה הקודמת. אחריו הוקשחו עוד במידה ניכרת מגבלות הבטיחות הנהוגות בטיסות.

שאלה שתזכה כנראה לתשומת לב ניכרת היא טיב האחזקה של מסוקי היסעור, במיוחד על רקע גילם המתקדם. זהו כלי שנכנס לשירות בחיל האוויר האמריקאי באמצע שנות השישים ובישראל בסוף אותו עשור. חיל האוויר הנהיג שתי תוכניות שמטרתן להאריך את משך חיי המסוק (האחרונה שבהן קרויה יסעור 2025), גם משום שלא נמצא עד היום תחליף הולם שיאפשר הובלת כוחות קרקע בהיקף גדול. שאלות דומות עלו גם לאחר מותם של שני טייסים בהתרסקות מסוק קרב מסוג "קוברה", גם הוא דגם ותיק מאוד, בתאונת אימונים לפני כשנתיים.

החלטות על החלפת מטוסים ומסוקים מורכבות, כרוכות בהוצאה ניכרת ומתבצעות לאורך שנים ארוכות. כרגע, לפחות, נראה שליסעור אין תחליף פוטנציאלי בשנים הקרובות. אמש דיווחו כלי תקשורת באירופה על נחיתות חירום ותקלות של מסוקים ישראליים בזמן האימונים ברומניה. בחיל האוויר הכחישו אמש את הטענות.

העובדה שהחקירה תתנהל בחו"ל תהפוך אותה, מטבע הדברים, להרבה יותר מסובכת. חיל האוויר נעזר לעתים בניסיון של חילות זרים, אך לא התנסה בחקירות משותפות בארץ זרה. עלולות להיות כאן רגישויות סביב שאלות כמו מידת התיאום בין שני החילות או טיב הטיפולים שקיבלו המסוקים בחו"ל (אף שהטייסת הישראלית שהתה ברומניה עם מעטפת רחבה של סיוע מהבית). חיל האוויר מקיים מערכת מסועפת של אימונים עם חילות אחרים. לרוב, שיתוף הפעולה נעשה בפרופיל נמוך יחסית ושני הצדדים משתדלים שלא לפרסמו. הניסיון מלמד שהחילות הזרים להוטים להתאמן עם החיל הישראלי, הנחשב לאחד המתקדמים בעולם ברמתו המבצעית, אבל שמחים פחות לדווח על כך ברבים. התאונה אתמול ממקדת תשומת לב בתחום שבדרך כלל מתנהל בצנעה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת