המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

דגן מודאג: מדברי ברק עולה שישראל חייבת לפעול באיראן תוך פחות משנה

ראש המוסד לשעבר חלק על הקביעה שפצצה איראנית תהיה "שואה", והגיב "באופן תיאורטי" לביקורת על התקלות בחיסול מבחוח: "דובאי עצרה מישהו?"

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן אינו עושה כל מאמץ להסתיר את חששותיו ממדיניותו של הצמד בנימין נתניהו ואהוד ברק. היום, בראיון לאילנה דיין בתוכנית "עובדה", תקף את דבריו של ברק בחודש שעבר כאילו נותר לישראל חלון זמנים בן פחות משנה לפעולה צבאית לעצירת הגרעין. "אני מאוד מוטרד", אמר. "מה שאני מבין (מדברי ברק. ע"ה) הוא שמדינת ישראל חייבת לפעול בטווח הזמן הזה. אני לא שותף להערכה הזו". "לא שר הביטחון, לא ראש הממשלה ולא שר האוצר ימנעו ממני להביע את דעתי. אנחנו לא חיים במדינה לא דמוקרטית", הוסיף.

דגן הביע דאגה מטעויות אפשריות של ההנהגה בישראל והסביר כי אם תסתמן החלטה לתקוף באיראן, עליו להיות "מתריע בשער לפני שיקרה אסון". תקיפה יזומה כעת, טען, תהיה כניסה "בעיניים פקוחות למלחמה אזורית. זה מתחייב רק כשאנחנו מותקפים או כשהחרב מתחילה לחתוך בבשר החי".

איראן תגיב בירי טילים וכמוה גם חיזבאללה, חמאס "ולאור מצבה הבעייתי של סוריה, צריך להניח שיש סיכוי סביר שהסורים יצטרפו", כדי להסיט את תשומת הלב מהמהומות נגד המשטר. "אני לא יודע להתנבא על כמות ההרוגים במתקפה כזו", עקץ את ברק. "אני חייב להניח שרמת ההרס, שיתוק החיים הנורמליים, המחירים שייגבו מאתנו בחיי אדם יהיו יותר גבוהים".

מאיר דגן
מאיר דגן. צילום: פיטוסי אוליבייה

הוא מנה את ההבדלים בין תקיפת הכור הגרעיני הסורי, המיוחסת לישראל, לפי פרסומים זרים, לתקיפה אפשרית באיראן: ליוזמי ההפצצה "מותר היה להניח מראש שבשאר אסד לא יגיב". במקרה האיראני, אמר, האלטרנטיבה הצבאית הישראלית חייבת להיות ברירה אחרונה בלבד. ראש המוסד לשעבר חלק על קביעתה של דיין שפצצה גרעינית בידי איראן תהיה "שואה" לישראל. איראן, הוסיף דגן, היא מדינה "מתוחכמת, שפועלת באופן רציונלי".

להערכתו, אם תיפול ההחלטה אצל האייתוללות בטהראן בדבר ייצור נשק גרעיני, ידע המודיעין המערבי על כך בזמן ואיראן רק תעמיק את הסתבכותה עם הקהילה הבינלאומית. דברים דומים אמר השבוע גם ראש אמ"ן לשעבר, האלוף (מיל') עמוס ידלין.

בתשובה על "שאלתה התיאורטית" של אילנה דיין לגבי התקלות בחיסול מבחוח, ענה דגן: "יש בישראל נטיה לאוברדרמטיזציה של מצבים. יש אצלנו ועדות חקירה על כל דבר קטן. כל אחד מתכונן לוועדת החקירה הבאה...אני אשאל אותך שאלה - יש לדובאי מישהו עצור? האם שמעת על מישהו שנעצר כתוצאה מחשיפת התמונות האלה?

"... במציאות שבה אתה פועל בתנאים שמשתנים כל הזמן זה לא ריאלי להגיע למצב של אפס תקלות...במקרים שחשבתי שהאחריות יוצרת בעיה למדינת ישראל הצעתי לסיים את תפקידי".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 דגןרדדו ר
  • 22:22
  • 01.12.11

ההיתה ראש מוסד טוב נא לנצור את הלשון.

  •   מעשיה הטרוריסטיים של המדינה הציונית נגד ההתגרענות המוצדקת של מדינות האזור רק יפעלו כבומרנג ויביאו לבידודה המדיני המואץ עד לשי של הקאתה כנטע זר אימפריאליסטי שמחזיק מעמד בזכות המונופול הגרעיני המאיים.  (לת) מוני יקים אנטיציוני
    • 10:35
    • 02.12.11

02 מאיר דגן לראשות הממשלה!  (לת) אזרח קטן
  • 22:23
  • 01.12.11

03 הן נראות כמו להקה של עורבים, רואים שהן צעירות שחיות במדינה רצליונאלית  (לת) דני
  • 22:24
  • 01.12.11

  •   מתי לאחרונה הסתכלת על האוכלוסיה הנשית הישראלית שגדלה הכי מהר במדינת היהודים? אזוב שבקיר
    • 23:27
    • 01.12.11

    כמה שונות הנשים האללו מנשות החרדים, או מה"עורבים", כדבריך, החרדים עצמם?

04 דגן אינו דאגן אלא שהוא צריך סדן לכבול אליו את הדברן, את המגלומן, ואת המזוקן ולשלוח אותם לאיראן  (לת) סדן לו היה לי
  • 22:25
  • 01.12.11

05 בסך הכל הוא ראש מוסד (לשעבר) - למה מראיינים אותו כשר ביטחון-על וסגן לנשיא ארה"ב? בקיצור - מה הוא מבין?  (לת) ס.א.
  • 22:26
  • 01.12.11

  •   נכון, ראשי מוסד לא יודעים כלום ולא מבינים כלום ורק טוקבקיסטים ימניים היסטריים מבינים באמת את המצב ושצריך כל הזמן להילחם עם כל העולם  (לת) יוסי
    • 22:41
    • 01.12.11

  •   הצילו ככר המדינה
    • 23:06
    • 01.12.11

    דגן אמר דברים נבונים "בסך הכל...." וכו זוהי אמרה מזלזלת באדם שיודע כמה דברים שאתה לא יודע. הצילונו מהרעיון האוילי והאפקליפטי הזה לתקוף את איראן. די כבר עם השיגיון שעלול להרוס את כל מה שבנינו במשך חיים שלמים ולהפוך את ערינו לחריבות ואותנו לפליטים.

06 בידיעות אחרונות אתמול הוא אמר שהוא לא בטוח שאיראן לא תשתמש בפצצה נגדנו. עמוס
  • 22:37
  • 01.12.11

אז מה האמת שלו ?

  •   לא רק זאת, לשאלתו של איתן הבר ששאל בדבר ביסוס מאזן אימה בין טח
    • 23:33
    • 01.12.11

    ישראל ואיראן, כזה שהיה בין ברה"מ לארה"ב, השיב דגן בשלילה - לדעתו חוסר האיזון בין 2 הצדדים ימנע מאזן אימה,
    אז מה בדיוק הוא מציע ?

07 גנן גידל דגן בגן הפיש-פיש-גארדן
  • 22:45
  • 01.12.11

דגן מתגעגע לכוח....

08 איך יודעים שהאירניות שבתמונה אכן צעירות?  (לת) דרור כהן
  • 22:53
  • 01.12.11

09 דירה יפה לך. יש מקלט אטומי בקומה שלך????? לילית
  • 22:58
  • 01.12.11

דווקא דגן קשישא מתקבל כסימפטי למדי. עם חיוך ארסי מתוק. צייר ברמה של תלמיד שנה א׳ וכרס של סטייקים סטייל שרון. מבינה את כאבך בקטע של החווה הסינית והבנת מגבלות הכוח. בבקשה הזמן אותי למנגל אליטיסטי לפני מעוף הטילים, וגם טירמיסו עושה לי את זה.

10 כן להפצצה גרעינית של איראן, במידה ותהיה הזדמנות, לא להרפתקה של ברק, שרק תסבך אותנו אשקלוני
  • 23:01
  • 01.12.11

כשיש אפשרות למחוץ את האויב, עושים זאת, אך אין טעם לעצבן אותו בקטנות ואחר כך לסבול מנקמתו.

11 כל עניין הדיבורים והתגובות בין דגן וברק נראה לי משהו מתואם ומתוכנן בין שניהם. וכן, אני מאמין אזרח המדינה
  • 23:09
  • 01.12.11

שתהיה תקיפה באיראן, אולם היא לא תתבצע בשום שלב על ידי ישראל, אלא על ידי ארצות הברית ורוסיה. הרוסים חוששים מאד מהמפלצת הסינית המתפתחת לידם והם יחברו לאמריקנים כדי ליצור משקל נגד, לא רק צבאי אלא גם כלכלי. זו תהיה הזדמנות לרוסים להניח ידם על חלק נכבד ממקורות האנרגיה של הסינים, הנמצאים באיראן.

12 איראן מדינה רציונלית,זה נכון,אבל האם היא תמיד כזו ? בכל הסיטואציות ?! כבר היו שם תקופות קשות כמו לאחר תחילת המהפכה ומלחמת איראן עיראק,כל נשק אפשרי בארסנל הוצא לשימוש מאסיבי.לא בגרעין-כי לא היה להם,עדיין,דגש על עדיין סמי מפ"ת
  • 23:13
  • 01.12.11

ומה עם הנגשת נשק גרעיני לטרוריסטים באמצעות מתווכים איראניים ?!
נראה לי מסוכן מדי לסמוך רק על הרציונליות של שליטי איראן,שלא תמיד תקלע לתיזה של אותו שיר " הרוסים אוהבים את ילדיהם,גם".
במקרה איראן-חייבים להניח את הגרוע ביותר ולהתכונן לקראתו.

13 נאד נפוח היה ונשאר. אץ גוץ בן קוצץ קיצוציו לקצץ. הגוץ עוד בימי היחידה לקשור דרום לבנון היה סופר-נאד נפוח. ואני לא נפיח מיבנה.  (לת) באבא מאמא וואנה
  • 23:15
  • 01.12.11

14 דגן המציא את מבחן: האם הייתי שולח את הבן שלי למבצע?" רק על עצמו חושב
  • 23:36
  • 01.12.11

דגן גיבור על בנים של אחרים וככל הנראה ממתין עד שבנו ישתחרר מן הצבא ואז לא תהיה בעיה לתקוף. עד אז יעשה דגן הכל ככל יכולתו לדחות את המבצע

15 ראיון-כשלון מלכה
  • 23:39
  • 01.12.11

איזה בזבוז
מרואיין שכולם רוצים לשמוע
עיתונאית שרוצה לשאול
שניהם יחד=כשלון מוחלט

16 הלך העורב אצל הזרזיר זק
  • 23:53
  • 01.12.11

דגן מצא לו אצל מי להתראין עים היה לו טיפת כבוד עצמילו ולמדינה לא היה מקיים את הראיון אצל מראיינת שבית המשפט קבע שהיא אשמה בבישול תחקיר נגד ק.צה"ל וצריכה לשלם אבל מה לו עושים בשביל לקבל רייטינג וכותרות מייצרים חדשות יש מאיין כמו שאמרתי החל העורב אצל הזרזיר

17 ואם גנרל לשעבר היה פותח בקמפיין ימני-קיצוני, כפי שדגן פצח בקמפיין פייסני-רופס - האם העיתונות הישראלית היתה מקדמת זאת בברכה? צחקתם על יחיאל חורב. בדיוק אחד כמוהו, עם ביצים, צריך עכשיו... ויפה שעה אחת קודם. על סמך איזה מידע מביע דגן את דעתו? תחשבו על זה לרגע. לא נבהלתם? מודרניסט .
  • 23:55
  • 01.12.11

ואם גנרל לשעבר היה פותח בקמפיין ימני-קיצוני, כפי שדגן פצח בקמפיין פייסני-רופס - האם העיתונות הישראלית היתה מקדמת זאת בברכה? צחקתם על יחיאל חורב. בדיוק אחד כמוהו, עם ביצים, צריך עכשיו... ויפה שעה אחת קודם. על סמך איזה מידע מביע דגן את דעתו? תחשבו על זה לרגע. לא נבהלתם?

  •   חורב הביא את הנזק הכי גדול לישראל הרבה יותר ממורדכי וענונו עמית
    • 04:20
    • 02.12.11

    בגלל חורב ארה"ב הכתיבה לישראל חוק שנכפה עלינו להעביר בכנסת, ומגביל את היצוא הישראלי בעשרות או במאות מליוני דולרים בשנה. בגלל חורב הייצוא הישראלי מתקשה עדיין לעבור מכרזים בכל העולם. עד היום לישראל בלתי אפשרי לדבר ברצינות עם השלטון בסין. והבעיה לא תפתר גם בעוד 10 שנים. מזל שהאמריקאים הכריחו אותו ללכת. חורב חרב הרבה חלקות טובות שעמדו להכתב בתולדות ישראל.

18 אפשר יום אחד בלי לשמוע את הקשקשן שלא מפסיק לברבר?  (לת) היית ראש מוסד?יופי. תודה. שלום
  • 23:56
  • 01.12.11

  •   לא צריך להיות מומחה זכריה
    • 00:59
    • 02.12.11

    הסכנה מאירן איננה פצצת אטום על ישראל, ואין צורך להיות מומחה כדי להבין שאין לנו אופציה לתקוף את אירן, די להביט על המפה. "העם חזק" כדי לעמוד יומיים מול החמס העלוב לפני שרצים למצריים להשתדל למען הפסקת אש, איזה מטורף רוצה לעורר מלחמה אזורית שתכסה את ישראל בטילים ותשתק את צה"ל?

19 אנחנו אכן מדינה דמוקרטית. זכותו להביע את דעתו וחובתם של נבחיר הציבור לפעול לפי הבנם הם.  (לת) דגן צודק וטעה
  • 00:12
  • 02.12.11

20 האיש היה אנוס לשתוק 30 שנה ועכשיו לא מפסיק לברבר
  • 00:48
  • 02.12.11

יש לזה הסבר פסיכולוגי פשוט.

21 ראש המוסד לא מבין אה? רק ראש מוסד  (לת) סתומים ככ
  • 01:24
  • 02.12.11

22 פחחח, ישראל כבר פועלת באיראן מ
  • 02:41
  • 02.12.11

ממש חשש העלה הברנש...

(וזה לא "לפעול באיראן" אלא "להתקיף את איראן")

23 טוב שהוא מדבר - ובכל זאת אני לא מסכים איתו. אמר את דעתו וזכותו. ומה יקרה במקרה מהפיכה באיראן שההנהגה תרצה למנוע התערבות בינלאומית - ירו עלינו את האטום הלא מסוכן שלהם!  (לת) רוברט
  • 03:49
  • 02.12.11

24 אז ועתה קול הדממה
  • 03:52
  • 02.12.11

"פטפוטי איראן" החטיאו המטרה
העולם לא נקט פעולה ישירה.
במעבה אדמתה מוצבים
מתקנים גרעיניים חסיני תקיפה
ישראל היא המטרה
שוב נרדם עולם בשמירה.
לא נלך כצאן לעקדה
בערוגות הזמן נבטה
הנהגה ישראלית אמיצה
היודעת: הפור הוטל.
הגיע זמן איראן.
יהי האל בעזרה.


25 מה הוא רוצה רויטל גולדפיש
  • 04:31
  • 02.12.11

דגן נערך לכניסתו לפוליטיקה הישראלית, אוליי כיורשה של ציפורה לבני המאכזבת.

26 פניה חיובית. אריק.
  • 04:45
  • 02.12.11

אני מסכים איתו אבל, בתפקידו הוא היה מרעיל הבארות הבולט ועוד שנים נסבול מאותם הרעלות.

27 איך הפכה הצלחה לתקלה? נו אז הערבי הצביע במקל על תמונות ממצלמות אבטחה סתם קקר
  • 16:48
  • 02.12.11

וגם יצאנו לא גברים, אבל מבחוח איננו ומחסליו שותים מרק חם בחורף הקר נהנים מהחיים. אז מה פה תקלה?