המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

צה"ל נוקט מדיניות מקלה בירי אמצעים לפיזור הפגנות בנבי סאלח

בצבא מגדירים את הרג המפגין בשישי האחרון כאירוע "חריג". החייל היורה טען כי הוא "לא ראה" את ההרוג, מוסטפא תמימי, בשל שדה ראייה מוגבל

בצה"ל מגדירים את הרג המפגין מוסטפא תמימי ביום שישי האחרון בכפר נבי סאלח אירוע "חריג". תמימי, בן 27, נפגע מרימון גז שנורה מתוך ג'יפ סיור מטווח קצר. לדברי גורמים בפיקוד מרכז, החייל היורה "לא ראה" את תמימי. אולם גם אם היורה אכן לא הבחין בתמימי, הוראות הפתיחה באש של צה"ל אוסרות על ירי רימוני גז מרובה בכינון ישיר אל עבר מפגינים אלא רק בכינון עקיף וממרחק של ארבעים מטר לפחות. נוסף על כך, נוהלי הפתיחה באש מחייבים את מי שיורה רימון גז להסתכל דרך כוונות הרובה ולוודא שאיש לא נמצא בקו האש. חטיבת בנימין והמשטרה הצבאית ממשיכות לחקור את האירוע.

תמימי, שהשתתף במחאת תושבי נבי סאלח על לקיחת קרקעות לטובת ההתנחלות חלמיש, נפצע קשה בראשו, ומת בבוקר שלמחרת מפצעיו בבית החולים בילינסון. נוסף לתחקיר המבצעי שנערך בחטיבת בנימין שאחראית על גזרת רמאללה, נפתחה חקירת מצ"ח במסגרת הנוהל שגובש בשנה האחרונה, לפיו על כל מקרה מוות של אזרח בשטחים להיחקר על ידי המשטרה הצבאית. בפיקוד המרכז אמרו אתמול שהחייל מגדוד שמשון בחטיבת כפיר שירה את הרימון, טען בתחקיר המבצעי ש"לא ראה" את המפגין, מכיוון שפתח חרך צר בדלת האחורית של הג'יפ, וכן לבש באותו זמן מסיכת גז שהראות דרכה מצומצמת. לדבריו, תמימי, שרץ אחרי הג'יפ, נכנס לקו האש מבלי שהבחין בו.

המפגין תמימי אחרי פגיעת הרימון בראשו
המפגין תמימי אחרי פגיעת הרימון בראשו. צילום: אי–פי

עשו לנו לייק לקבלת מיטב החדשות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

במקביל, מעדות של סגן מפקד גדוד בגבעתי בבית המשפט הצבאי ביהודה, עולה כי צה"ל נוקט מדיניות מקלה בירי אמצעים לפיזור הפגנות בנבי סאלח, ומתיר שימוש בהם גם במקרים של מחאה לא אלימה. בשנה האחרונה התנהל בבית המשפט הצבאי יהודה משפטו של בסאם תמימי, ממנהיגי הכפר, שהואשם כי הסית אחרים ליידות אבנים על חיילים הנוהגים לפזר את תושבי הכפר, המפגינים מדי שבוע.

בספטמבר האחרון העיד במשפט רס"ן מישל דהאן, סמג"ד גדוד רותם בחטיבת גבעתי. דבריו של דאהן שיקפו מדיניות מקלה מאוד בשימוש באמצעים "גז מדמיע" ו"בואש" - המיועדים למנוע פגיעה ברכוש או בנפש בגדה - לפיזור התקהלויות בתוך הכפרים. לדבריו, "הצומת המרכזי בכפר (נבי סאלח, ח"ל)... מוגדר כשטח צבאי סגור, והתהלוכה לא הייתה מורשית להגיע לציר המרכזי (בתוך הכפר, ח"ל). ברגע שהייתה מגיעה, היינו מכריזים על התקהלות בלתי חוקית. בשלב שבו התהלוכה לא הייתה מתפזרת, היינו משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות. לאחר מכן חלק מההמון היה מתפזר וחלק היה מתחיל ליידות אבנים. מהשלב הזה היה מתחיל מעין משחק, בין יידויי אבנים על הכוחות ובין לפזר את ההפגנה ולתפוס את מיידי האבנים עד החשיכה".

דאהן העיד עוד כי כוחות צה"ל נכנסו לכפר אך ורק כדי לפזר הפגנות, וללא כל קשר ליידוי אבנים. "אני רוצה לתת עדות על יום שישי מסוים... זה היה יום שישי לאחר יום שישי קודם שכוח צבא לא נכנס לכפר, בגלל בקשה של תושבי הכפר לעריכת הלוויה. נענינו לבקשה ולא נכנסו ולא היתה הפגנה. ביום שישי לאחר מכן, ביקשתי מנציג המת"ק (מינהלת תיאום וקישור, ח"ל) שיתקשר למי שמעורב בהפגנות, ויאמר לו שאנחנו לא מתכוונים להכנס לכפר - זאת בתנאי שהפגנה לא תגיע לכיוון הציר ותשאר בכפר בלבד", אמר.

הפגנה בנבי סאלח
הפגנה בנבי סאלח. צילום: דובר צה"ל



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סתם עיתון ואתר  (לת) אין מה להגיב כאן
  • 03:58
  • 12.12.11

02 לא זורקים אבנים לא מקבלים רימון לפנים  (לת) אלון
  • 06:17
  • 12.12.11

03 ניסה לדפוק לבנה בראשו של החייל ולכן צץ מאחורי הגיפ ונפגע!  (לת) bhe
  • 07:55
  • 12.12.11

04 מבחינתי אפשר לחזור להשתמש באש חיה חיים
  • 09:41
  • 12.12.11

הרי ירי מטול בלתי אפשרי לכוון וכשיורים גומי אז הגלילים עפים לכיוונים לא צפויים ויכולים להוציא עין (וזה כבר קרה).

דווקא אש חיה ומדוייקת לכוון הרגליים, עם קליעים בקוטר קטן וכושר חדירה מוגבל, כמו הרוגר 22מ"מ, יכולים להיות הרבה פחות מסוכנים למפגינים, כל עוד היורים הם קלעים מיומנים.

  •   אבקש לשכור את שירותי עריכת הדין שלך  (לת) על החתום: רוצח
    • 10:50
    • 12.12.11

  •   שכחתי להוסיף- ד"ש מסוריה!  (לת) חיים
    • 10:57
    • 12.12.11

  •   חיים, גם 0.22 עלול לא מדויק, וכולנו זוכרים את הסיפורים על ההתפרקות שלהם בגוף עודד
    • 11:28
    • 12.12.11

    ועל הנטייה שלהם לטייל במקומות לא צפויים.

    זה לא nerf אלה קליעים אמיתיים

  •   קליעי 22מ"מ לא מסתחררים כמו 5.56 חיים
    • 13:12
    • 12.12.11

    ל5.56 הסטנדרטי יש נטייה "לטייל" בגוף, בגלל שהוא מתסחרר סביב עצמו (תופעה שמתרחשת מפני שהקליע קל מאד יחסית למהירות שלו), ועדיין, הוא קטלני הרבה פחות מקליע בעל כושר עצירה גבוה, כמו ה 7.62 הסובייטי.

    קליעים בקוטר קטן כמו ה22מ"מ של הרוגר מסוכנים הרבה פחות - אם הם נורים בצורה מדוייקת את הברכיים ומטה.
    ולכן עדיף שיופעלו אמצעים מדוייקים שכאלה, בידי קלעים מיומנים, מאשר כדורי גומי שהמסלול הבליסטי שלהם לא צפוי שנורים בעזרת כוונות ברזל.
    ובטח עדיף על פני ירי אמצעים כמו מיכלי גז מדמיע שלא ניתן לירות בכינון עקיף בטווחים קצרים והם קטלניים בכינון ישיר.

05 כל הכבוד לחיילים!! שמאלנים קיצונים לא מסוגלים להבין את מה שהם שכחו.  (לת) יהודי.
  • 10:11
  • 12.12.11

06 מה לא מובן? מורה בישראל
  • 10:29
  • 12.12.11

אל תיידו אבנים ולא תסיימו את חייכם בטרם עת.

07 למה אתם שם?  (לת) אלף אלף
  • 10:35
  • 12.12.11

08 תפסיקו כבר עם השימוש במילה "הפגנה" - אלו התפרעויו אלימות של אנשים אלימים ורצחניים.  (לת) די למכבסת המילים של השמאל
  • 10:42
  • 12.12.11

09 לחיים ולשאר מומחי הירי עזוז
  • 10:50
  • 12.12.11

בבקשה להוסיף שם מלא ופרטים אישיים

10 "לא ראה"? כשלא רואים לא יורים (ולא נוסעים).  (לת) .
  • 10:50
  • 12.12.11

11 אין לרחם על משליכי אבנים הערבים!  (לת) תושבת ירושלים
  • 10:55
  • 12.12.11

12 מסית מסכן ע.ג
  • 10:58
  • 12.12.11

מסתבר שהאיש לא הי מפגין תמים אלא חלאה שהסית לפגוע בחילי צה"ל. גם לא ברור מה זה נחיות מקלות או מחמירות. אם החלאה איננו מפחד ומרשה לעצמו להתקרב לג'יפ לטווח זריקת בקבוק תבערה המשמעות היא שהוראות פתיחה באש הן הוראות שמסכנות את חיי החילים. כל מי שמתקרב לטווח זריקה של בקבוק תבערה, שבקלות יכול להיות גם רמון, צריך לדעת שהוא מסתכן בכך שירו בו על מנת להרוג. כל הוראה אחרת היא הוראה מופקרת שמכסה את התחת של המפקדים הבכירים על חשבון חיי החילים. במילים פשוטות - טוב שהוא נהרג וראוי שכל זמן שהם מתקרבים בצורה מסוכנת לחילים ירבו כמוהו.

13 בשאר אסעד כבר אמרנו?  (לת) נתן 75
  • 11:03
  • 12.12.11

14 המגיבים פה חיות אדם! כך בדיוק מאבדים צלם אנוש, כשלא רואים את האחר כאנושי מימי
  • 11:13
  • 12.12.11

הלו, זה לא זבובים, אלה אנשים בדיוק כמונו

  •   הם אנושיים, אבל לצערנו הם רוצים להרוג אותנו חיים
    • 13:13
    • 12.12.11

    וכשאני אומר אותנו, אני מתכוון לאותם אזרחים או חיילים שזורקים עליהם אבנים.

    אם היה מדובר יצורים לא אנושיים, היו מרססים אותם במקלעים, כמו שעושים אצל השכנים שלנו מצפון

  •   אם "הם" ירצחו רק אותך ואת שכמותך,אתמוך בכך שיתנו להם להתפרע חופשי.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
    • 22:49
    • 12.12.11

15 חבל על כל הרוג . אך הפגנה ברגע שהופכת לאירוע שבועי אינה הפגנה של תמימים רונן
  • 11:55
  • 12.12.11

חבל על כל הרוג באשר הוא. אך הפגנה שבועית היא לא אירוע מחאה כאשר המפגינים חוסמים כבישים זורקים בקבוקי תבערה ואבנים.
או אז הופכת ההפגנה לאירוע טרור .
כל אחד המשתתף באירוע טרור צריך להיות מודע לסכנות שהוא מביא על עצמו.

16 הירי לא חוקתי! פוגע בזכות להתנגד באלימות עוד נאור ואוביקטיבי
  • 12:14
  • 12.12.11

לשקר הנקרא כיבוש. שהרי לא היתה פה מעולם מדינה פלסטינית שכבשנוה!

17 "מחאה לא אלימה" ?! שלמי הסנדלר
  • 12:29
  • 12.12.11

הכתב השובב סבור, כי יידוי אבנים וסלעים בחיילים היא מחאה שלווה .
ראינו בשידורי הטלביזיה מפגינים אלימים התוקפים את החיילים במטר אבנים - ומסכנים את חייהם ממש .
מה לא ברור?

18 על פי הארץ, נסיון לרצוח חיילים אינו נופל תחת הגדרת המילה "אלימות"  (לת) שיחדש
  • 12:57
  • 12.12.11

19 לא ראה..... לא שמע...... הצבא הכי מוסרי בעולם........ חה חה חה חה חה חה חה.......  (לת) איציק המרכז
  • 16:46
  • 12.12.11

20 עוד נבלה ניפגעה טוב ליהודים  (לת) ארצי
  • 18:44
  • 03.02.12

21 יש! אנו נפיץ זאת למען ידעו כל שונאי ישראל מה עושים הציונים בשטחים הכבושים.  (לת) אפרים הכהן
  • 09:39
  • 05.02.12

פרוייקטים מיוחדים