"לא קיבלנו פקודות איך להתמודד עם המתנחלים"

חיילים בשטחים קרועים בין הצורך להגן על היהודים לבין ההתנכלויות מצדם. "יש פער בין החוק לבין הנורמה, וזה מה שאתה מבין בתור חייל"

משרד ראש הממשלה הכריז שלשום על מה שהוא כינה סמכויות חדשות לכוחות הביטחון במאבקם מול פעולות הימין הקיצוני בשטחים, אתמול פורסם ב"הארץ" כי למעשה הסמכויות כבר נמצאות בידי כוחות הביטחון, אך החיילים בשטח אינם מודעים אליהן כלל. שם, ההתנהלות היומיומית, הקשרים הבין-אישיים בין ראשי ההנהגה ביישובים היהודיים למפקדים, הם שקובעים ומקבעים את המציאות.

עבור החיילים, בסדיר ובמילואים, המתקפה האחרונה על קציני צה"ל בחטיבת אפרים היתה רק סממן לגל האלימות שחלקם חווים בזמן השירות באזור יהודה ושומרון. שיחות עם חיילים בסדיר ובמילואים וכן עם מפקדים זוטרים - מפקדי כיתות ומחלקות - מעלות כי הסיטואציה המורכבת, שבה הם נדרשים מחד להגן על המתנחלים באזור ומאידך שרויים תחת מתקפה מצד אותה אוכלוסייה באזור, גורמת עבורם ללבטים קשים.

"המטרה שלך שם היא להגן על היהודים, בשביל זה אתה נמצא שם, אבל הרבה בעיות דווקא באו מכיוונם וזה מאוד מבלבל", מספר נדב ביגלמן, לוחם גדוד 50 של חטיבת הנח"ל שהשתחרר בשנה שעברה. "די מהר אתה מבין מה קורה בשטח, אבל לא כל כך ברור לך מה לעשות. לנו אף פעם לא יצאה פקודה מה צריך לעשות כשילד יהודי זורק אבנים על פלסטיני: האם מותר לך לעצור אותו או אסור לך? יש פער בין ההוראות של המג"ד לבין מה שקורה בשטח. זה אותם אנשים שמביאים לך עוגה לשמירה בשתיים בלילה - מה, תעצור את הילד שלהם שזורק אבנים יום אחרי? יש פער בין החוק לבין הנורמה וזה מה שאתה מבין בתור חייל".

נדב ביגלמן. בזמן השירות בחברון ניהל יומן שבו תיעד חלק מפעולות המתנחלים והפלסטינים
נדב ביגלמן. בזמן השירות בחברון ניהל יומן שבו תיעד חלק מפעולות המתנחלים והפלסטינים. צילום: עבדאללה שמא

ביגלמן, היום תחקירן ב"שוברים שתיקה", שירת בחברון בשנת 2008. באותה עת ניהל את "יומן חברון", שם תיעד התנהגויות חריגות של המתנחלים בעיר - מיידוי אבנים ועד לגידופי פלסטינים, תיירים ופעילי שמאל. בתוך התיעוד ניתן למצוא למשל מקרה בו ילדים בגיל 4 התקבצו וקיללו סוחר פלשתיני בין 70. במקרים אחרים תיעד כיצד ילדים יהודים היכו ילדים פלשתינים. באחד הימים בגזרה, בוויכוח עם מתנחל, הותקף מפקד הגדוד שלו ונתלשו דרגותיו. "זו הדוגמה הכי קלאסית. זה הבן אדם שמקריב את החיים שלו בשבילכם, ופתאום אתה עושה משהו שלא מתאים לכם וזו התגובה?", אומר ביגלמן. "ואם זה קורה למפקד שלך, אז מה זה אומר עליך?".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הידיעות והחדשות לפייסבוק שלכם

קצין מילואים, מפקד מחלקה שסיים לבצע תעסוקה מבצעית בגזרת דרום הר חברון לפני כשלושה חודשים, מתאר עימות שהתפתח במאחז מצפה אשתמוע בעקבות התנגשות בין תושבים מקומיים, יהודים ופלסטינים, על רעיית צאן באדמה סמוכה. "חצצנו בין הרועים הפלסטינים למתנחלים והתחיל ויכוח על הנושא. אמרו לי אישית דברים נוראים: 'אל תדאג, ריבונו של עולם ידאג לך גם', 'למה אתה בא לעשות מילואים?' ו'בושה שאתם חיילים'. אתה חושב שהבעיה תהיה עם פלסטינים, אבל היא עם יהודים", מתאר הקצין במילואים. "היו שם 15 איש שגידפו אותנו, לא שלושה. ציבור שלם שזו האג'נדה שלו ומתייחס ככה לחיילים. החבר'ה יוצאים מכלל שליטה, זה מופרע לגמרי. זה מערב פרוע".

קצין זוטר אחר, שמשרת באיו"ש בימים אלו, מתאר מפגשים לא נעימים אחרים עם ציבור המתנחלים. "התאקלים איתם זה בעיקר במחסומים. הם מגיעים הרבה למחסום וזה לא מכבודם לנהוג כמו אזרחים, אז הם פורצים מחסום, עוברים ונוסעים", הוא מסביר. "אנשים משפילים אותנו ולא מבינים שאנחנו עושים עבודה ביטחונית".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אני זוכר מפגש לא נעים עם ארגון תעיוש בהר חברון יאיר
  • 17:15
  • 16.12.11

בתור חיילים זכינו לקללות והתנהגות אלימה מצד אנשי שמאל קיצוני. היה מאוד לא נעים כי באנו בסך הכל להגן עליהם. חצופים.

02 להוציא את צהל מהשטחים. הכישבוש הורס אותנו. יואבחלב
  • 17:19
  • 16.12.11

אם אנחנו נדונים להחזיק בשטחים אז מי שאמור לטפל באוכלוסיה הם שוטרים. חיילים צריכים להיות פרושים על הגבול.

03 המתנחלים הם הסרטן המאכל בקרבה של החברה הישראלית  (לת) בר-מוח
  • 17:31
  • 16.12.11

04 איפה ענת קם ואיפה המתנחלים הפורעים? אין בטחון. יש פוליטיקה משיחית  (לת) ציניקן
  • 17:36
  • 16.12.11

05 לנתק את צה"ל מפעולות השיטור באיו"ש, עכשיו!!!  (לת) ל רפי
  • 17:38
  • 16.12.11

06 התקשורת המגוייסת- הנושא הזה לא ירד מסדר היום. רפאל
  • 17:40
  • 16.12.11

ההפנות השמאל בבלעין ובנעלים שפגעו בעין של אחד מחיילי צ ה ל זה נשכח מזמן.

07 ולמה התעוררתם רק עכשיו תקשורת יקרה? ..הייתם .עסוקים בשטויות כרגיל?  (לת) עולם הפוך ראיתי
  • 17:40
  • 16.12.11

08 נא לדייק לאוניד
  • 17:41
  • 16.12.11

לא שטחים אלא יהודה ושומרון. לא מתנחלים אלא מתיישבים.

09 יאללה יאאללה בן יוסף
  • 17:49
  • 16.12.11

מספיק עם החארטות, לא קיבלנו , לא ידענו לא...... גם בגרמניה הנאצית עודדו את ההיטלר יוגנד לפרוע באזרחים (יהודים) אז נה ?

10 להתיר לחיילים להגן על עצמם! צדק עממי
  • 18:03
  • 16.12.11

חייל המותקף באלימות - זכותו צריכה להיות להגן על עצמו באופן צבאי. כלומר, תחילה פקודת "עצור או שאני יורה!", אם זה לא עוזר, ירי באוויר, אם זה לא עוזר, ירי לכיוון הרגליים - ואם גם זה לא עוזר - לירות על מנת להרוג.

חיילים אל תלכו כצאן לטבח!

11 אבל התפקיד של החיילים בשטחים, לפי אמנת ז'נבה הרביעית, לפחות, הוא להגן על האוכלוסייה הכבושה (כלומר על הפלסטינים), ולא על יהודים!  (לת) מאן דהוא
  • 18:10
  • 16.12.11

12 באמת נשמע לי (מיל' לשעבר) שיש לחיילים וקצינים 'תפקיד סכיזופרני' טל
  • 18:17
  • 16.12.11

אוליי אפשר להקים יחידות משטרה ייחודיות ולעבות את האבטחה במחסומים וליד ישובים יהודיים.

13 הכיבוש הזה מאכל אותנו כמו סרטן, מבפנים.  (לת) אזרח מיואש
  • 18:17
  • 16.12.11

14 מי שעושה טרור יש לנהוג בו כטרוריסט... יהודי, מוסלמי, או מכל דת שיש...  (לת) מיכאל
  • 18:23
  • 16.12.11

15 גם הנשיא שלנו לא יודע מה לעשות.אתמול בפגישה שלו עם רבנים מהשטחים הכבושים הוא היה כל-כך נינוח כאילו כלום לא קרה ובקיצור מה שהיה הוא שיהיה.זה נראה כמו פגישת מחזור וכך נראה המסר וחבל.  (לת) הקם להורגך............................
  • 18:33
  • 16.12.11

16 גם אני שרתתי בשטחים והשתחררתי לפני שנה והמתנחלים... נדב
  • 18:46
  • 16.12.11

כמעט תמיד הציעו לנו אוכל (עוגיות,כריכים)ושתיה קרה וגם חמה בתרמוסים.
אז איך תמיד מוצאים את החיל התורן שכדי להתפרסם מוכן ללכלך ?

17 בטח שקבלתם פקודה יוסי
  • 18:54
  • 16.12.11

גזירה שווה: יהודי=ערבי=בן אדם - הקם להורגך השכם להורגו

18 בתור "עדות החיילים" אתם מביאים את דבריו של "תחקירן" בשוברים שתיקה בע"מ? לא מצליחים להבין שמה ב"הארץ" שכל הציבור הישראלי כולו, כמעט בלי יוצא מן הכלל - משוכנע בתכלית שהארגונים הללו משקרים כדבר שבשגרה, מסתירים מידע ומסלפים עובדות, כדי לשרת את אידאולוגיית הימין הלאומני הפלסטיני, אשר שולל את זכות העם היהודי להגדרה עצמית - וכל זה, מה לעשות, במימון שחלקו הניכר מגיע מממשלות זרות אשר בוחשות ברוב חוצפה ממארת בפוליטיקה הישראלית לשם קידום האינטרסים של אותן ממשלות? מודרניסט .
  • 19:18
  • 16.12.11

בתור "עדות החיילים" אתם מביאים את דבריו של "תחקירן" בשוברים שתיקה בע"מ? לא מצליחים להבין שמה ב"הארץ" שכל הציבור הישראלי כולו, כמעט בלי יוצא מן הכלל - משוכנע בתכלית שהארגונים הללו משקרים כדבר שבשגרה, מסתירים מידע ומסלפים עובדות, כדי לשרת את אידאולוגיית הימין הלאומני הפלסטיני, אשר שולל את זכות העם היהודי להגדרה עצמית - וכל זה, מה לעשות, במימון שחלקו הניכר מגיע מממשלות זרות אשר בוחשות ברוב חוצפה ממארת בפוליטיקה הישראלית לשם קידום האינטרסים של אותן ממשלות?

19 אין מה להתלבט סתם אחד
  • 19:18
  • 16.12.11

מניסיון אישי שלי, כשאני עבדתי בתור מאבטח, אמרו לי בהכשרה שמותר לי לפתוח באש על בנאדם בתנאי אחד: אם יש לו אמצעי, כוונה ויכולת להרוג (שלושתם ביחד, לא רק אחד או שניים). לא אמרו לנו שצריך קודם לבדוק אם התוקף הוא יהודי או ערבי. נכון שעדיין לא נרשם מקרה שאיזה פעיל ימין קיצוני הרג חייל, אבל פעיל ימין קיצוני אחד כבר הרג פה ראש ממשלה. אבל אני מסכים על דבר אחד עם אלו שהתראיינו לכתבה הזאת: ישראלים משתינים בקשת על האנשים שמופקדים על הגנתם, ואחר כך עוד באים בטענות. גם בזה התנסיתי כשהייתי מאבטח.

20 חיל טיפש, אם זורקים לך בלוק לראש, זו לא הזמנה לכוס קפה. זה ניסיון לרצח.  (לת) עוזי יער
  • 19:30
  • 16.12.11

21 מה זאת אומרת איך להתמודד? פשוט לירות גז לעין! יהודי
  • 19:58
  • 16.12.11

ואחר כך להגיד, מצטער לא ראיתי, וללכת למכולת.

22 חמורו של משיח פוקו
  • 20:36
  • 16.12.11

קראו את רכל סקי בשביל להבין את הכתבה

23 Settlers Rafi
  • 21:16
  • 16.12.11

This problem will only be resolved when the majority of Israelis understand that Jewish fanaticism is far more dangerous than Hamas. The biggest danger, after Iran going nuclear, is the rise of religious and nationalistic extremism within Israel.
It is time the army is instructed to regard the settlers as a hostile population and treat it as such.

24 פתאום כולם מופתעים "אוי ואבוי! איזה אנשים אלימים! למה הם עושים את זה?" אלי
  • 23:00
  • 16.12.11

עוד ב-1994 כששירתתי בחברון האנשים הנחמדים של קרית ארבע היו מקללים אותנו 'נאצים' וזורקים עלינו אבנים למרות שהיינו שם על-מנת להגן עליהם. אז אל תיתממו כאילו אתם לא יודעים מאיפה זה מגיע. יש כאן אידיאולוגיה ברורה ושנאה לצהל ולעם היהודי. האנשים האלה הם האויב! אם הם מביאים לכם עוגה לשמירה זה עוד מניפולציה מתוחכמת לבלבל וסמא. אני חוזר שנית - הם האויב!

25 חבל מאוד שצה"ל בכלל מעורב,ובגלל זה יש את הבעיות מצד המתנחלים,כי הצדק עימם דין תל-אביב כדין נצרים
  • 01:55
  • 17.12.11

גם הם עצמם חיילים,וכולם יודעים שרוב הקרביים מגיעים להזרם הזה.אבל,ברק מתעקש וגם נתניהו ועל כך אני כועסת עליהם,ובמיוחד על מר נתניהו שהוא נותן לברק להתעמר במתנחלים,בהרס בתיהם,בצורה ברוטלית,ולכן הם נוהגים כך,כעת אני כתבתי אלפי פעמים שאים לה"ל שהוא האהבה של כולנו לא היה מעורב בכול דבר נגד המתנחלים,או נוער הגבעות או נוער המאחזים לא משנה אז.לא היה מתחיל כל העניין,מאז שצה"ל מתערב כי ברק רוצה ומפקדים שמגיעים עוד מהבית עם שינאה וטינה אל המתנחלים,תאמינו לי שכול השלילה הזו מצידם לא היתה.הכול החל מאריק שרון הבריון ששלח חיילים להתעמר בחייהם של המתנחלים,וכאן נחצה קו-ממש בין צבא ההגנה לישראל לבין צבא ההרס והגירוש,כעת החייל שרשם הוא מצולם כאן והוא מדבר כאן כי הוא גם הגיע בשינאה למתנחלים,בכאב אני כותבת אני מכירה מקרוב את הנושא פעמים רבות שמעתי במשך זמן התנדבותי למען חיילי צה"ל שחיילים המגיעים לשרת ביש"ע בכלל מגיעים עוד מהבית מלאים בשינאה וטינה,ותפסיקו להסתיר זאת זו עובדה.גם אשתו של מח"ט מרכז פועלת נגד חיילים והתנחלויות מטעם נשות-ווטש,וגם עוד רבים פועלים מטעם האנרכיסיטים נגד חיילנו ונגד המתנחלים,ומר נתניהו צריך להרגיע,ולא להליהט את השטח,או שהוא משקר בכדי לרצות את ברק בעיני טיפש שהוא רוצה להצליח עם מפלגתו ההזויה.על גב המתנחלים,כי מעניין כיצד נבחרו בקפידה רבה אוייבים חדשים על ידי ארבע זרועות,השב"כ,הבג"צ,הצבא שבראשו ברק,ועל ידי התקשורת,ועל ידי האירגונים השמולניים הקיצוניים שמר נתניהו בעצם מרצה אותם.ותמיד הליכוד בסופו של דבר עשה את רצונם של השמולנים.אבל.תמיד.אם תסתכלו תראו שבעצם השמולנים ניצחו ובגדול בכול,אף חוק לא עבר.ואף מעשה טוב למען המנתחלים לא בוצע?זו עבודה.רק רדיפתם.הסתה נגדם.שום דבר טוב אחד בעצם לא עשתה הממשלה הימנית שלי.הפוך.טוב שנגמרו הבעיות של כולכם עם,החיזבאללה,ועים החמאס,ועים אש"ף ועים פת"ח וכולם ממש אוהבים אותכם.ואין בכלל חתמה על שלום עם השמולנים,וחבל שכולכם מצאתם לכם אוייבים חדשים כטרוריסטים,הם לא טרו ולא רוצחים,הם נערים ונערות כועסים וכועסות,ועל נתניהו להזמינם ולדבר עימם ולראות מה כואב להם?מה פוגע בהם.גבורה גדולה ממש להגיע מליוני חיילים וצבא באמצע הלילה להרוס שני מבנים.ממש גבורה.כל הכבוד לצה"ל הפחדן מנסראללה וגיבור על יהודים.לצערי זו התחושה שלי.ואני מתביישת כיהודיה שכן במדינה יהודית יהודים נרדפים.אל,למה לי לכעוס חלילה על השמולנים כאשר מר נתניהו שלי והליכוד שלי שמולנים,רודפים מסיתים כמו התותח הקדוש של יוסי,וכמו פואד שרוצה לירות בהם.כואב לשמוע זאת,והליכוד ממש שכח מה עשו לו בעבר.בושה.זו לא המדינה היהודית שלי.ובפייסבוק כתבה לי ערביה ישראלית שהיא שמחה שיש מלחמת אחים יהודים.זה נהדר עבורה.בושה לנו כעם.

26 לא נתנו פקודות אבל קרצו  (לת) Nod & Wink
  • 11:36
  • 17.12.11

27 שים ברורות, תמיד היו ותמיד יהיו: 1. בכל מגע עם אדוני הארץ - להשתחוות למתנחלים. 2. לנקות להם את האוזניים והאף וגם את ה... .3 . לבצע כל פקודה שלהם ללא שהיות אחרת יוטל קנס. 4. כל פעולה של כל חייל בשטחים חייבת לכלול השפלה והכאה של פלסטינים (וצריך להציג תעוד למתנחלים). 5. על החייל לשנן ולזכור : "מעלי המ"כ, מעליו המ"מ, מעליו המ"פ, מעליו המג"ד.......מעליו הרמטכ"ל, מעליו שר הביטחון, מעליו רה"מ, מעליו ליברמן, מעליו מועצת רש"ע, מעליה הסנדק של תג-מחיר, מעליו גוג-ומגוג-מצדה, ולבסוף מעליו חורף רדיואקטיבי.  (לת) פתאום כולנו תמימים
  • 23:52
  • 17.12.11

28 לא קיבלתם פקודות איך לנהוג בטירוריסטים חובשי כיפות? לא ברור לכם מה עליכם לעשות כשטירוריסטים פורצים למכונית של המח"ט וזורקים לו אבן בראש??  (לת) נשמע כמו תירוץ עלוב של הסדרניק
  • 06:56
  • 18.12.11

פעילות
המלצות
הפופולריות במדיני-ביטחוני
פרסומת