תקיפה באיראן? || הבדלי הגישות שבין השורות

המשנה לרה"מ העביר מסר לאיראן, אך גם לשר הביטחון, שסבור שהזמן אוזל. יעלון רמז שאפשר יהיה לתקוף גם אם הצנטריפוגות יוטמנו עמוק באדמה

אפשר להניח שהקיפאון בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני לא עמד בראש מעייניהם של האורחים הזרים הרבים שבאו השבוע לארץ לרגל כנס הרצליה. השאלה האחת והיחידה הניצבת כעת על סדר היום הבינלאומי בהקשר הישראלי היא השאלה האיראנית: האם ישראל מתכוננת לתקוף את אתרי הגרעין שם בשנה הקרובה? שלא במפתיע, זו גם הסוגיה שעמדה במוקד חלק לא מבוטל של הנאומים בכנס.

ביממה האחרונה התארחו בהרצליה מרבית חברי הצמרת המדינית-ביטחונית, למעט ראש הממשלה בנימין נתניהו. שר הביטחון, השר לעניינים אסטרטגיים, הרמטכ"ל וראש אמ"ן התייחסו כולם בהרחבה להתקדמות תוכנית הגרעין של איראן, ובעקיפין גם לדילמה הישראלית בשאלת הטיפול הדרוש בבעיה.

מה למד מהדברים משקיף זר? ראשית, הוא למד שהדברת הישראלית על איראן נמשכת במלוא עוזה. לא שבכירים ישראלים גזרו על עצמם שתיקה קודם לכן, אבל מאז נובמבר האחרון - לקראת הדו"ח החמור של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שזיהה התקדמות מדאיגה בתוכניותיה של איראן - ההצהרות מירושלים ניחתות בקצב רצחני.

שנית, הוא גילה שלפחות במישור הרשמי, הקו הישראלי נוקשה מאי-פעם, תוך שימוש מתמיד באיומים מרומזים על תקיפה. שלישית, אם האזין היטב לניואנסים, נראה שיכול היה לזהות בין השורות גם את הבדלי הגישה בתוך הצמרת הישראלית.

שר הביטחון, אהוד ברק, שנחשב למצדד העיקרי בתקיפת מתקני הגרעין האיראניים, אמר אמש כי "היום, בניגוד לעבר, אין לעולם ספק שתוכנית הגרעין הצבאית מתקרבת בהתמדה לבשלות ועומדת להיכנס אל מרחב החסינות, שממנו והלאה יוכל המשטר האיראני לפעול להשלמת התוכנית, ללא הפרעה אפקטיבית ובעיתוי הנוח לו. היום, בניגוד לעבר, קיימת הבנה עולמית נרחבת כי אם הסנקציות לא ישיגו את התוצאה המיוחלת של עצירת תוכנית הגרעין הצבאית, יהיה צורך לשקול פעולה".

צילום: תומר אפלבאום ומיכל פתאל

כדי לנופף באקדח הישראלי, בחר ברק בתכסיס משונה במקצת, הסתמכות על התקשורת. מתברר שגם שר הביטחון נזקק לפעמים למקורות זרים. "פרשנים רבים", טען, "מעריכים כי ההתמודדות עם איראן גרעינית תהיה מסובכת יותר, מסוכנת יותר מאשר עצירתה היום. מי שאומר later, ייתכן שימצא שזה too late".

השר יעלון הצטרף לכאורה לקו התקיף של ברק. אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, אמר יעלון, יהיה זה "סיוט לעולם החופשי באשר הוא, סיוט למדינות ערב וכמובן איום על מדינת ישראל. יהיה במזרח התיכון כאוס גרעיני כי מדינות לא יישבו בצד. נראה פה חתירה יותר אינטנסיבית תחת משטרים באזור והאצה של פעולות טרור גם כלפי משטרים באזור, מדינת ישראל ומדינות המערב ובראשן ארה"ב".

השר יעלון הוסיף שהפיצוץ שאירע לפני כמה חודשים בבסיס טילים איראני פגע במערכת שנועדה לפתח טילים בטווח של 10,000 קילומטרים, שביכולתם לאיים גם על ארה"ב. לכן, אמר, "בדרך כזו או אחרת פרויקט הגרעין האיראני חייב להיעצר, כי משטר משיחי-אפוקליפטי אסור שתהיה לו יכולת השמדה המונית".

אולם, הסיפא של הדברים של השר יעלון היתה שונה: "כל מתקן שמוגן על ידי בן אנוש, בן אנוש יודע לחדור אותו. אפשר לפגוע צבאית בכל המתקנים באיראן, ואני אומר את זה מניסיוני כרמטכ"ל". לא פחות משהמסר הזה כוון לאיראנים, הוא נראה כהתכתבות עוקצנית עם ברק. שר הביטחון הרי טוען באחרונה שהזמן הולך ואוזל, שתוך פחות משנה יהיו הצנטריפוגות האיראניות עמוק במעבה האדמה. יעלון, אפשר היה להתרשם, חושב שנותר עדיין זמן לצעדים אחרים בארסנל.

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, מתואר גם הוא כמי שאינו שש לתקיפה מיידית. שלשום בערב, בנאומו, דיבר על הצורך "להמשיך ולשבש את ניסיונות איראן להשיג נשק גרעיני". חשוב מאוד, אמר, "להמשיך ולבנות יכולת צבאית מרשימה, חזקה, אמינה ולהיות מוכנים להפעיל אותה אם וכאשר יגיע הצורך".

אבל המעניין מכולם היה כנראה נאומו של ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי. כמו גנץ, גם כוכבי בחר שלא להשתמש בצמד המלים "מרחב חסינות", המופיע באחרונה בכל נאום של ברק. וכמו אצל יעלון, נדמה שהשתמעה מדבריו מעט פחות דחיפות מאשר בדברי ברק. כוכבי אמר כי ייצור נשק גרעיני באיראן כמעט לא תלוי יותר בהשגת יכולות, אלא בקבלת החלטות של המנהיג הרוחני, האייתוללה עלי חמינאי. "אם חמינאי ייתן הנחיה להשיג מתקן נפץ גרעיני ראשון, אנחנו מעריכים שהדבר ייקח כשנה. אם הוא ייתן הנחיה לתרגם את היכולת הזו גם לראש נפץ גרעיני, הדבר ייקח להערכתנו שנה או שנתיים נוספות", אמר.

צילום: תומר אפלבאום ומיכל פתאל

לדברי האלוף כוכבי, לאיראן יש "יותר מארבעה טונות אורניום מועשר בדרגה של 3%, וכמעט מאה קילו בדרגה של 20%". הוא חזר על הערכות שהושמעו בעבר, לפיהן "אם יועשר האורניום לדרגה גבוהה יותר, של יותר מ-90%, זו כמות שתפסיק לארבע פצצות אטום".

ראש אמ"ן הוסיף כי איראן "נתונה לטבעת לחצים הולכת ומתהדקת. הסנקציות נותנות את אותותיהן. באיראן יש כיום 16% אבטלה, 24% אינפלציה שנתית, וצמיחה אפסית". לדבריו, בשלב זה הלחצים אינם מובילים לשינוי אסטרטגי בקרב המשטר בטהראן, אולם "ככל שיתעצמו הלחצים הבינלאומיים, קיים פוטנציאל שהם ייגרמו למשטר החרד קודם כל לשרידותו, לשקול מחדש את עמדותיו".

כוכבי כמעט שלא התייחס לסכסוך עם הפלסטינים, בנימוק של חוסר זמן. על המרד בסוריה אמר כי סופו של משטר אסד בלתי נמנע. לדברי ראש אמ"ן, "אנו עדים לראשונה לסדקים סביב הנשיא. השיח בסביבתו הוא כי ייתכן שלב הבעיה הוא אסד עצמו, וייתכן שיש להתחיל לדבר על מודלים להחלפתו". הוא טען כי בחלק מהאזורים בלבנון, "כל בית עשירי" משמש מחסן קטיושות או אתר שיגור רקטות של חיזבאללה (ברק, בדבריו בכנס, רמז כי ישראל תתקוף תשתיות אסטרטגיות אזרחיות בלבנון אם ישגר חיזבאללה רקטות לעורף).

ראש אמ"ן הוסיף כי "אל ישראל מכוונים כיום כ-200 אלף טילים ורקטות ממדינות אויב, רובם מגיעים לטווח של 40 קילומטר, אך כמה אלפים מהם מסוגלים לפגוע במרכז הארץ". עם זאת, הדגיש כי "ההרתעה הישראלית נשמרת".

לדבריו, "אנחנו עומדים בפני מזרח תיכון יותר עוין, יותר איסלאמי, יותר רגיש, עם יותר זיקה בין הציבור במדינות השונות, פחות נשלט על ידי המשטרים, ופחות נתון להשפעה בינלאומית". ראש אמ"ן סיכם כי "במזרח התיכון שאנו עומדים בפניו ישרור חוסר יציבות קבוע".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לכל הקשקשנים ISRAELIST
  • 13:39
  • 03.02.12

אני מקוה כי מגולמנים ביברק לוקחים בחשבון כי אירן זה לא חיזבלה.
זאת ,היות ואני עדין זוכר את אלפי הטילים שחיזבלה המטיר עלי וצבא הגדול ביותר במזרח בתיכון לא יכל להפסיקם.
אנו תושבי העורף שילמנו במלחמות האחרונות את מחיר השחצנות והיהרה של פולטיקאים חסרי אחריות וגנרלים יהירים,וכנראה זה יהיה המצב במלחמה הבאה,יש לנו מה לומר ואנו צריכים להשמיע דעתנו בקול רם וברור ,כי מלחמה זו באם תפרוץ היא מלחמת יש ברירה ויש להמנע ממנה

02 הצעה. מזיג
  • 13:53
  • 03.02.12

אני מציע להקים יחידת נועזים בעורף האוייב ובראשה להעמיד את יעלון,גנרל מהצנחנים.אנשי היחידה יגוייסו מנוער הגבעות,צעירים עזי נפש ורבי כוח.היחידה הזו תונחת באירן ותשמיד את כל מערך הנשק הגרעיני האירני.

03 אירן זו לא עירק? סמי אלקיים
  • 16:39
  • 03.02.12

על ישראל להיזהר שלא כל יום פורים?

04 בוגי חזור לרפת ויפה שעה קודם תודה או "אל התהולל מותח כפותח"  (לת) משה א
  • 18:33
  • 03.02.12

05 אני מפליץ איראן משמע אני קיים.חפש מישהו בגובה שלך.  (לת) מלח בעיניים
  • 18:40
  • 03.02.12

06 בוגי, הגיע הזמן שתחליף את ביבי, תשלח הביתה את הגאון בעיני עצמו אהוד ברק  (לת) ותציל את ישראל.
  • 19:19
  • 03.02.12

07 יעלון - אם כל הגנה שנבנתה ע"י בני אנוש ניתנת גם לפריצה ע"י בני אנוש, זה אומר שההגנה על העורף הישראלי ניתנת לפריצה. המסקנה - לברוח מכאן.  (לת) המיואש
  • 19:20
  • 03.02.12

08 יעלון לא הוכיח את גדולתו בהכנת הצבא למלחמה, כפי שהברר במלחמת לבנון השניה.  (לת) גד
  • 19:41
  • 03.02.12

09 ומה האיראנים יעשו עם המסר הזה לדעת המעביר?  (לת) המשנה לרה"מ העביר מסר לאיראן,
  • 19:44
  • 03.02.12

10 התשובה שההנהגה חייבת לתת לעם היא מה קורה:יום,שנה,או אף 5שנים אחרי...עד כמה מעמיק הניתוח שלהם לעתיד לקרות זקן אחד
  • 20:08
  • 03.02.12

כאשר מקבלי ההחלטות הם כאלה שעולם האסויאציות שלהם על מהותה של מלחמה מורכבת מפעולות נקודתיות מושקעות תכנון חשיבה ארוךועם אים מוגבלות של אמצעים ותמיכה מכל הזוויות...מותר לי שתתעורר אצלי הדאגה שמא אלה חושבים שפעולת "זבנ וגמרנו" היא המקרה שלפנינו עם אירן.
עוד מבלי לקחת בחשבון את כל המרכיבים הגיאוגרפים,דמוגרפים,כלכליים שכל בר דעת חייב לקחת אותם בחשבון בהבדלים בין אירן לישראל אני מוצא לנכון
להפנות את מי שמוצא בכך ענין להתעמק במידע שיש כיום ברשת על מלחמת אירן עירק,יש ערך רציני ביותר וארוך בויקיפדיה באנגלית שבעקבותיו מתעוררות שאלות האם מישהו התעמק בכלל בשאלה לדוגמא האם ישראל יכולה לספוג אובדן ביום אחד של 20 אלף חיילים ולהמשיך להילחם באותה עוצמה לאורך שנים...ולא ראוי להמשיך ולפרט.
דומני שאיש אחד מסיבות פרסונליות הפך את הנושא של הגרעין האירני לאיום קיומי על ישראל ומותר לעורר את השאלה עד כמה זה נכוןלמרות הסקסיות של הנושא בתודעה הציבורית הישראלית כתוצאה מתעמולהץ
ניתן הציג איום קיומי הרבה יותר על ישראל גם ללאשימוש בפצצת אטום מול ישראל וכמובן שזה לא המקום לפרטו ואף לא דורש טילים,ופצצות אטום...ורק ראוי להם למקבלי ההחלטות לקרוא בעצמם מה כותבים בעולם ולא חומר לעוס ע"י יסמנים שיודעים מה הבוס רוצה לשמוע... אני לא מודאג מאיכות הפעולה אני מודאג ממה שיבוא בעקבותיה על ישראל ועל כלכלת העולם

11 לא יקרה כלום כל עוד בני הישיבות מתפללים לשלומינו הכל בסדר אפשר להרגע דודו
  • 21:18
  • 03.02.12

תפילתם של בני הישיבות שמקבלים על כך שכר מהמדינה (מתשלומי המיסים של האזרח הפרייר) מהווים את קו ההגנה הטוב ביותר הרי תפילתם נשמעת אצל בורא עולם ולכן אני לא מפחד ממלחמה ואני בטוח שבזכות התפילות שלהם אירן לא תצליח לפגוע בנו לעולם .

12 "אני מציע" - דעה פורצת דרך דעה פורצת דרך
  • 21:20
  • 03.02.12

אני מציע לישראל שתפסיק להסתכל שהיא חלק מהמערב ותתחיל להשתלב עם הבסיס שלה, מזרח התיכון, תעשה שלום אמיתי עם הערבים ובראשם שלום עם העם הפלסטיני שיכול להעניק לה לה הגריין-קארד למזרח התיכון. תנו לעם היהודי לנשום חיים, ותפסיקו להכליא אותו בפחד מהשייכות לשורשיו ההיסטורים, יהודים וערבים הם בני המזרח התיכון, נא לקרוא הוסטוריה ולחזור לימים שהיהודים עמדו מאחורי סלאח אל-דין שגרש הצלבים והמערבים מירושלים עוד לפני ימי הביניים (תתפלאו לשמוע - כן?)! אני מציע לעם היהודי שיהיה לו חזון משותף עם העם הערבי ברחבי העולם הערבי, להיות בעל שליטה והשפעה וחופש תנועה ושייכות לא רק על שטח 20,000 קמ, לחשוב בגדול ולא בקטן, ולא לתת למנהיגים זוטרים כמו השמות שהוזכרו בכתבה הנ"ל לשלוט בגורלם.

13 חיסול כול הנהגה האיראנית מסימה הרבה יותר קלה.מאשר תקיפת הקורים.וגם זולה. אבנר
  • 22:08
  • 03.02.12

זבוב לא תוקף פיל ישן.אין כול סיבה לתקוף את איראן .כמו שסגירת מיצרי טי רען לא היו.סיבה למלחמת ששת הימים.אל יתהלל חודר כמפתח.
השטן עלה למנהיגינו לראש.סיכון לחורבן מדינת ישראל בתקיפת איראן.

14 ככל שמדברים יותר, ברור שלא יעשו כלום חוץ מלדבר  (לת) צבי
  • 23:18
  • 03.02.12

15 אפשר לתקוף את אירן, השאלה מה יהיה המחיר? על מי אתם מאיימים?
  • 13:02
  • 04.02.12

"אל ישראל מכוונים כיום כ-200 אלף טילים ורקטות ממדינות אויב, רובם מגיעים לטווח של 40 קילומטר, אך כמה אלפים מהם מסוגלים לפגוע במרכז הארץ". נאום ראש אמ"ן. תודה. עכשיו אוכל סוף סוף להרדם.

16 המוקש המילולי הצופה לבית ישראל
  • 16:20
  • 04.02.12

אל תלכו שולל אחר הרהיטות הלשונית ו״ההיגיון החד כתער״ של מר ברק; זכרו כי גם משה דיין בחסות שני אלה הוביל לאסון היסטורי.
הלשון הנקייה אודות ״האופציות על השולחן״ ו״תקיפה באיראן״ מטעה, ומנסה לעורר רושם כאילו מדובר במשהו הדומה לתקיפות בעיראק, סוריה, והמרמרה. הטרמינולוגיה הנכונה למקרה שלפנינו היא ״פתיחה במלחמה נגד איראן״, שאת תוצאותיה ומשך זמנה איש אינו יכול לחזות, אפילו לא מר ברק המתיימר לסמן חסם עליון למספר הקורבנות.
האמת פשוטה הרבה יותר: מלחמה נגד איראן היא מעבר לכוחותיה של ישראל. מוטב להכיר בכך, אם באמת מתכוונים ״להיישיר מבט אל המציאות בלי להתבלבל״, כלשון הביטויים החביבים על מר ברק.

17 על מי אנו נובחים? סמי אלקיים
  • 16:40
  • 04.02.12

מדינה שמחזיקה מעצמה, אינה מדברת? ואינה מעלה נושא רגיש זה?
לאן זה יוביל? הפכנו לבריונים אשר מתיימרים לעשות סדר באזור?
לא מאיימים מי שמאיים אין אפקט לאיום? מה קרה לנו???
סמי אלקיים

18 אולי מספיק לקשקש!!! דרגון
  • 19:05
  • 04.02.12

מספיק לקשקש ! סייג לחוכמה שתיקה...החיים והמוות בידי הלשון

19 לכל החוששים - אשר לאיראן תהיה פצצה גרעינית, לא יהיה למדינת ישראל כל הרתעה בפני העדיפות המספרית העצומה בנשק קונבנציונלי של מדינות ערב העוינו, ואז יהיה בסיס אמיתי לחששותיכם.ת  (לת) קסנדרה
  • 23:07
  • 04.02.12

פעילות
המלצות
הפופולריות במדיני-ביטחוני
פרסומת