מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

פרטים חדשים || ראש השב"כ: חמאס הגמיש תנאיו בעסקת שליט בגלל הידרדרות במצבו

יורם כהן חשף בהרצאה סגורה ביום חמישי בת"א כי הארגון "חשש לאבד את הנכס". עוד סיפר כי בשנה האחרונה סוכלו חטיפות של חיילים

ראש השב"כ, יורם כהן, חשף בהרצאה סגורה ביום חמישי שעבר בתל אביב כי אחת הסיבות לכך שחמאס הגמיש את תנאיו בעסקת שליט היתה החשש שהחייל החטוף לא ישרוד בשבי. "חמאס התגמש בגלל סיבות פנימיות ומעמדו בסוריה, וגם בגלל הידרדרות במצבו הבריאותי של החייל", אמר. "החמאס חשש לאבד את הנכס". כהן הוסיף עוד כי בשנה האחרונה סוכלו חטיפות לצורכי מיקוח, שרובן קשורות לחמאס.

מדבריו של ראש השב"כ בהרצאה הסגורה לא היה ברור אם המידע על מצב בריאותו של שליט היה ידוע למערכת הביטחון לפני אישור העסקה בממשלה, או רק כתוצאה מהתחקירים שעבר שליט אחרי חזרתו ארצה. בתדרוך שנתן ראש השב"כ לעיתונאים שעה קלה אחרי ההצבעה בממשלה על העסקה הוא אמר כי "אנחנו מקווים שנקבל את גלעד שליט בריא בגופו ובנפשו".

כהן נשאל ע"י אחד הנוכחים באולם כיצד השב"כ לא הצליח לאתר את שליט בתוך רצועת עזה. כהן השיב בכנות ובפתיחות רבה. "שב"כ נכשל בגדול ביכולת להביא מודיעין שיאפשר מבצע חילוץ של החייל", אמר. "זו דוגמה טובה שלא תמיד מצליחים. גם בעבר כשהיו חטיפות ביהודה ושומרון, היינו בתוך השטח וללא מגבלות על הפעילות שלנו ועדיין היו חיילים חטופים שמצאנו רק אחרי כמה שנים".

לדבריו, העובדה שישראל אינה נמצאת יותר בעזה, מקשה על פעילות השב"כ לסיכול פיגועים והקושי רק הולך וגדל. "יש פערים מודיעיניים גם היום בעזה וגם ביהודה ושומרון", אמר. "ככל שנהיה יותר רחוקים מהשטח כך יהיה קשה יותר לפעול".

כהן (משמאל) והשליח מידן עם פרסום עסקת שליט
כהן (משמאל) והשליח מידן עם פרסום עסקת שליט. צילום: אבי אוחיון / לע"מ

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

אחד המשתתפים שאל את ראש השב"כ האם לקמפיין הציבורי לשחרור שליט או למחאה החברתית שהיתה בשיאה בשבועות שלפני עסקת שליט, היתה השפעה על קבלת ההחלטות. כהן ציין כי חלק מהקמפיין הציבורי הזיק למאמצים לשחרור שליט.

"היו אמירות של בכירים לפיהן צריך לעשות הכל כדי לשחרר את גלעד שליט", אמר כהן. "זה פגע, כיוון שזה גרם לצד השני לחשוב שיש לו כוח". ראש השב"כ הוסיף: "ההחלטה בעסקת שליט היתה של ראש הממשלה, אבל נוח לו שגורם מקצועי תומך כי יש סיכונים ... אני באופן אישי אולי נאיבי, אבל אני לא חושב שהמחאה החברתית היתה דומיננטית לקבלת ההחלטות של ראש הממשלה בסוגיית עסקת שליט".

כהן התייחס בהרצאה הסגורה למגעים שנוהלו עם החמאס, והדגיש כי כבר מיד אחרי חטיפת שליט הסכים ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, לנהל מו"מ ולשלם באסירים רוצחים עם דם על הידיים. "זה היה נכון לשתי הממשלות", אמר ראש השב"כ. "כולם ידעו שהיקפי המשוחררים יהיו גדולים".

לדבריו, דרישות חמאס לאחר החטיפה עמדו על שחרור 1,400 אסירים לבתיהם בגדה המערבית וברצועת עזה, אך במשך הזמן דרישות החמאס פחתו. "את מסגרת העסקה קבע ראש הממשלה, ואת האנשים אני קבעתי לפי הערכתי לגבי רמת המסוכנות שלהם", ציין כהן.

"אמרתי בממשלה שהעסקה לא טובה לישראל הן מבחינת חיזוק החמאס והן מבחינה ביטחונית, אבל זה המחיר אם רוצים לשחרר את החייל ולהחזיר אותו הביתה. אני מעריך שבסופו של דבר צמצמנו בצורה דרמטית את הסיכון".




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 השבכ לא נכשל אלא הממשלה שלא העמידה אולטימטום אכזרי לחלאות האנושות  (לת) גודמן
  • 10:28
  • 06.02.12

  •   אתה מפגין מידה מפתיעה של אינטרוספקציה וביקורת עצמית  (לת) ממך גודמן לא ציפיתי
    • 11:16
    • 06.02.12

  •   ברלין?  (לת) ברלין
    • 12:51
    • 06.02.12

  •   גודמן צודק: אבל לא רק אולטימטום. כל יום מנהיג אחד מחוסל. בלי רחמים. עם או בלי רקטות. עד השבת השבוי. אבל מישהו מסוגל לזה פה?... מה, אולי המשפחה של איזה פושע מלחמה, שמתחבא כדרכם של גיבורי החמאס בפרט והערבים בכלל מתחת עריסת התינוק, תיפגע בתקיפה!  (לת) מודרניסט
    • 17:28
    • 06.02.12

02 במשך שנים, השמאל טען כי אין חשיבות לשטח בעידן המודרני.  (לת) השמאל הישלה את הציבור
  • 11:08
  • 06.02.12

03 סוף סוף יוצא האויר מהבלון הנפוח יושקו
  • 11:25
  • 06.02.12

של שינקמן, שליט ושות'.
למי לא היה ברור שכל הקמפיין ההזוי מזיק למו"מ ולגלעד עצמו?

04 עם הידיעה כי גלעד שבת רעב זה זמן מה, הרי שהוא זה שבחוכמה דאג לשחרר את עצמו.  (לת) גלעד, יישר כוח, חיים זכים!
  • 11:36
  • 06.02.12

  •   שטויות, זה יצירת אליבי דוקטור
    • 13:28
    • 06.02.12

    קשה מאוד, עד כמעט בלתי אפשרי להביא למוות ע"י שביתת רעב, זה בערך כמו להכריח את הגוף לא לישון, גם אם לרגע נניח שגלעד שבת רעב, הרי בקלות ניתן להזין אותו גם בניגוד לרצונו, כך עושים גם בבתי סוהר אצלנו.

  •   בפעם הבאה שתהיה בשבי חמאס תיתן עצות כאלה לעצמך  (לת) לדוקטור
    • 18:07
    • 06.02.12

05 נאיבי הוא בטוח שלא - מקסימום לא דובר אמת סתם קקר
  • 11:54
  • 06.02.12

הרי ברור ששום ממשלה במלוא הכרתו לא היה משחרר את שליט ללא קמפיין המיעוט שבמיעוט הציבורי. ובטח שלא היה קורא לו גיבור, דבר שכל אדם עם טיפטיפה כבוד, דבר שלא קיים אצל פוליטיקאים , לא היה עושה.

06 לא גילוי המאה.. גלעד בעצמו אמר שהוא כנראה שוחרר כי הם דאגו לבריאותו. אור
  • 12:07
  • 06.02.12

הוא שבת רעב כי קיווה שבריאותו הרופפת בתיא לכך שיתגמשו. ואמר זאת בעצמו.
לא צריך את השב"כ בשביל להבין רק מתוך האזנה לכל מילה שגלעד זרק בימים הראשונים לאחר חזרתו.

  •   מצב נפשי קשה, קשור גם לחוסר אכילה וגם לסיכון חיים זה קצת יותר מורכב
    • 20:32
    • 06.02.12

    מצבו הדרדר בתקופות מסוימות. מזל שבסוף הגיעו לשחרר כשעוד היה מה אחרי ככ הרבה זמן. ממש מיותר למרוח 5 שנים מה שיכל להיגמר מהר הרבה יותר.

  •   מתי הוא אמר את זה בדיוק??? בארץ נהדרת? לא שבת רעב מעולם!
    • 19:43
    • 12.02.12

    הרי נועם שליט הפריך את השמועה המטופשת. מקסימום היה חולה עד כדי אובדן תיאבון, אולי אפילו בדיכאון עד אובדן תיאבון. הוא לא שבת רעב.

07 לא נשמע לי הגיוני. הרי היו יכולים לעשות כמו חיזבאללה: לא למסור מידע כלשהו, וברגע האמת להחזיר אותו, חי או מת  (לת) סתם אחד
  • 12:35
  • 06.02.12

08 אנחנו האזרחים ממש מאמינים לפוליטיקאים ועושי דברם .... מיר
  • 13:09
  • 06.02.12

בגלל שמר שבכ אומר את זה אז ה-א, ב, של הפסיכולוגיה היא הפוך על הפוך ועוד איך המחאה השפיעה וממשיכה להשפיע על הפוליטיקאים ואל תאמינו אף פעם לפוליטיקאים, קודם שיקחו אחריות ויראו דוגמה אישית ואז נאמין להם.....

09 אתם באמת מאמינים שלחמאס היתה איזו שהיא בעיה, מוסרית או אחרת, להאכיל את גלעד בכח?  (לת) די לספינים
  • 13:14
  • 06.02.12

10 רמז עבה על אסון ההתנתקות עומר
  • 13:23
  • 06.02.12

לדבריו, העובדה שישראל אינה נמצאת יותר בעזה, מקשה על פעילות השב"כ לסיכול פיגועים והקושי רק הולך וגדל. "יש פערים מודיעיניים גם היום בעזה וגם ביהודה ושומרון", אמר. "ככל שנהיה יותר רחוקים מהשטח כך יהיה קשה יותר לפעול". מה עוד יש להוסיף?

  •   וכדי להביא מידע על אירן, נכבוש גם אותם?  (לת) מיכה
    • 13:58
    • 06.02.12

  •   עומר, קח בחשבון את חיי החיילים שחסכנו מהם את השהות בעזה בשנים האחרונות.  (לת) זה לא כזה פשוט
    • 14:39
    • 06.02.12

  •   קח בחשבון את חיי האזרחים שחיים בפחד בעוטף עזה (עד קו גדרה-יבנה) מאז. זה באמת לא פשוט - אבל למה להציג רק חלק מהאמת?  (לת) האזרחים - מגן לחיילים
    • 18:09
    • 06.02.12

  •   ממיכה הפופוליסט כמובן אתעלם. בקשר לחיילים.. עומר
    • 18:21
    • 06.02.12

    אמנם הוצאנו ארונות של חיילים מעזה, אבל במקום ארונות של חיילים, היום יש ארונות של אזרחים ומספרם כפול. וזאת תודות לבסיס הטילים האיראני שהוקם על חורבות בתי הכנסת (וזה מה שיהיה גם אם תקום מדינה ערבית נוספת, מלבד ה-21 הקיימות. בסיס טילים שני שמשקיף על כל המדינה ואיום תמידי על נתב"ג ושייח מוניס הכבושה).
    ובכל מקרה, הצבא צריך לשמור על האזרחים ולא להיפך. פה זה לא מדינת קסרקטין.

11 Disinformation Barack
  • 14:02
  • 06.02.12

Am I the only one who wonders how come that what he said in a closed meeting becomes public knowledge so quickly? Or should I just assume that it was all meant for publication, and the whole "closed meeting" stuff is just to accredit loads of disinformation?

12 "הגמיש", הא? נערת הגומי
  • 14:27
  • 06.02.12

במסגרת הגמישות המדהימה הזו השיגו הנאצים הערבים המוסלמים את שחרורם של 1027 בני כלבה בני מוות, ואביו של ג. ש. רוכב בעזרת השמאל משת"פ הטרור הערבי על גבה של מדינת ישראל הרחמנית המסכנה והמסתכנת אל הכנסת.

13 לא נמאס לכם מהשליט הזה?!  (לת) יוסי
  • 15:11
  • 06.02.12

14 אם שליט היה יהודי ואמא שלו לא היתה שמאל קיצוני מחסום ווטש שליט היה מתיבש אצל החמאס  (לת) או חוזר בחתיכות
  • 15:30
  • 06.02.12

  •   אם שליט היה תושב יו"ש - כל הימין היה מתגייס לשחרר אותו כבר לפני כמה שנים. כל "סכנת הפיגועים ממשוחררי העיסקה" לא היתה בכלל מוזכרת.  (לת) עין הקורא
    • 19:52
    • 06.02.12

15 מי שנכשל זו הממשלה, שביקשה מהחמאס רשימת שמית של אסירים, שהחמאס מעוניין לשחרר! בכך איבדה הממשלה את יתרונה היחיד.
  • 17:58
  • 06.02.12

בכל הפעמים הקודמות, ממשלות ישראל הכתיבו לצד השני את מי תיאות לשחרר. אבל ברגע שהיא פתחה את הנושא למשא ומתן, איבדה את היתרון במו"מ!! (דני)

16 מענין איך כולם שוכחים עירית ב
  • 18:37
  • 06.02.12

שהפחידו ואיימו שאם גלעד ישוחרר ,וששחרורו יגרום לשחרור מאות טרוריסטים אז כל בית בישראל ימצא בסכנה מיידית,ולכן אסור בשום פנים ואופן לשחררו.
הרי גם אז ובעיקר היום ברור שהקשר בין שחרורו של גלעד לבין סכנה רצינית כמעט ולא קיים.
אז למה הפחידו אותנו כל כך?למה היו כל כך הרבה מתנגדים רעשניים לשחרור של חייל שנחטף וננטש בזמן מלוי תפקידו?מי עמד מאחורי ההפחדה המיותרת הזו וההסתה נגד שחרורו של גלעד?אולי יש לראש השב"כ תשובה בנדון?

17 מידע ביחס למיקומו המדוייק של גלעד שליט הועבר באוגוסט 2009 לידי מערכת הביטחון! בעל הנר
  • 19:59
  • 06.02.12

המידע הצביע במדוייק על מיקום הימצאותו של החייל במאחז של החמאס,
כ-400 מטר דרומית מזרחית לנמל עזה.
המידע הועבר באמצעות איש קשר למערכת הביטחון.
ראו אותו: שר הביטחון אהוד ברק, ראש השב"כ וראש אמ"ן אלוף ידלין.
מי שטירפד את המשך הטיפול כולל תצפיות לקראת חילוץ צבאי היה..נכון
אהוד ברק, הסובל מטראומת נחשון ווקסמן הי"ד.
כל שנותר הוא כי כל מה שמפורסם בעניין פרשת החייל גלעד שליט חייב יהיה
לקבל התייחסות בהתאם.

  •   מה שטירפד את המבצע היה מידע אחר שהגיע ולפיו המידע הקודם היה תרמית ומלכודת. זה היה בית שמולכד ונועד להרג חיילי צה"ל  (לת) עוקבת קצת יותר
    • 19:47
    • 12.02.12

פרוייקטים מיוחדים