אסון הכרמל || המבקר: אחריות מיוחדת לישי ושטייניץ, אחריות כוללת לנתניהו ואהרונוביץ'

טיוטת הדו"ח הסופית נשלחה למבוקרים. על שרי הפנים והאוצר נכתב שאחריותם נובעת "ממחדלים חמורים שהביאו לרמת מוכנות נמוכה", ועל רה"מ ש"לא הכריע"

הטיוטה של דו"ח מבקר המדינה על אסון השריפה בכרמל קובעת "אחריות מיוחדת" לשרי האוצר והפנים, ו"אחריות כללית" על ראש הממשלה והשר לביטחון פנים, כך מעריכים היום (חמישי) משקיפים שעקבו אחר עבודת המבקר, מיכה לינדנשטראוס, שהעביר מוקדם יותר את הטיוטה הסופית שלו לגורמים המבוקרים.

אחריותם המיוחדת של ישי ושטייניץ, כך להערכת המשקיפים, היא על "מחדלים חמורים שהביאו לרמת מוכנות והיערכות נמוכה בשירותי הכיבוי וההצלה ואשר באו לידי ביטוי בסמוך פרוץ השריפה", שכתוצאה ממנה נספו 44 צוערים, שוטרים וכבאים.

על נתניהו מטיל המבקר, לדעת המשקיפים, "אחריות כוללת מתוקף תפקידו כמי שאל שולחנו התנקזו טענות שרי הפנים והאוצר אך הוא לא הכריע בעניינם". על אהרונוביץ', הם משערים, שדו"ח המבקר מוביל ל"אחריות כוללת" משום שבגופים הכפופים אליו, המשטרה ושירות בתי הסוהר, נמצאו כשלים ומחדלים שבאו לידי ביטוי לאחר פרוץ השריפה.

הדו"ח עוסק גם בתפקודם של מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב דודי כהן, נציב שירות בתי הסוהר לשעבר בני קניאק, נציב הכבאות וההצלה לשעבר שמעון רומח ומפקדי מחוזות ומרחבים במשטרה, בשב"ס ובנציבות הכיבוי וההצלה. במקצת המקרים רוככה הביקורת לעומת הניסוחים בטיוטות הקודמות לאור הערות המבוקרים. גרסת הדו"ח נשלחה גם ליועץ המשפטי לממשלה אם כי אין בה הפנייה לממצאים מפלילים לכאורה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והידיעות ישירות אל הפייסבוק שלכם

עוד בנושא: לינדנשטראוס למשפחות: לא נסתפק בש"ג (יהונתן ליס) | לינדנשטראוס חי בלה-לה-לנד (נחמיה שטרסלר)

בקרב נמעני הטיוטה שררה במהלך שעות הבוקר ציפייה דרוכה לבחינת הנוסחים המדוייקים, כדי לראות אם המבקר אכן הטיל על מי מהם אחריות מיוחדת, ואם בפרק הסיכום של הדו"ח נכללת קריאה מפורשת להסיק מסקנות אישיות. על פי ההערכות, הדו"ח שיוגש לכנסת בחודש הבא, צפוי לקרוא להעברת שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי מתפקידם. הדו"ח לא יקרא לפיטוריהם מהממשלה, אלא לשלילת תיקם, וישאיר פתח להשארתם בממשלה בתפקידים אחרים.

לפני כשבועיים אמר מבקר המדינה למשפחות נספי אסון הכרמל כי “תמיד הגורם הראשון זה השרים. מי שנמצא בראש הפרמידה. זה הכלל במשרד הזה. בעברית יש אמרה: תמיד הש"ג אשם. זה אחד הדברים החשובים שלנו כמשרד, לבדוק את האחריות שם למעלה, עם מסקנות”.

לינדנשטראוס הוסיף במפגש שהקלטות ממנו פורסמו בערוץ 2, כי “מי שלא יקיים את הוראות המבקר - הוא יהיה במצב קשה מאוד, גם ציבורית וגם אחרת. ואם הוא לא מבצע אותו (את הדו”ח), על פי החוק הוא צפוי לדין משמעתי”. לינדנשטראוס גם התייחס לאפשרות שהמלצותיו לא ייושמו: “אני לא חושב שכדאי למנכ”ל, למפקד מחוז, או למישהו לקבל דין משמעתי או להתעסק אתנו. אני מניח שמי שלא יבצע, יצטרך לחשוב טוב־טוב אם הוא לא מבצע”.

Read this article in English: Israel's comptroller to blame top ministers, Netanyahu for Carmel fire failures

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מבקר המדינה הפך את עצמו למוקיון ואת המוסד שהוא עומד בראשו לקרקס אני
  • 14:13
  • 09.02.12

ביקורת המדינה, לא נעים להודות, זה לא הדבר הכי סקסי עלי אדמות. ליין התחתונים של דיויד בקהם זה כבר לא יהיה.
אבל למבקר המדינה קצת קשה להשלים עם המציאות העגמומית הזאת. אז הוא עושה מה שכל משתתף ריאליטי עם IQ של 90 עושה - נדחף לעיתונים.

02 שאנחנו נתפטר? חס וחלילה, אז מה אם נשרפו אנשים, אנחנו שרים בממשלה ניר
  • 14:23
  • 09.02.12

אנחנו נדבקים לכיסא ולא זזים ממנו אף פעם, גם לא כשמתים אזרחים. אחריות? לא אצלנו. דוגמא אישית? לא ולא.

03 לייבש את מערך הכבאות בכוונת מכוון זה מעשה פלילי על פניו, מדובר בהריגה אם לא רצח.  (לת) שפתי כהן
  • 14:31
  • 09.02.12

04 את הפולטקאים זה לא מעניין. הם את הבושה איבדו ממזמן .  (לת) ימכרו את אמא שלהם בשביל להיות שר
  • 14:34
  • 09.02.12

05 להוציא את המילה "אחריות" מהלקסיקון מיד  (לת) משה א
  • 14:37
  • 09.02.12

06 זיהיתי את הבעיה כשהיא הוגשה על ידי השרים, והנחיתי אותם לבצע עבודתם. אבל בגלל ממשלת קדימה נאלצנו לטפל במשברים קודמים לכל - כגון הריסת יחסי ארה"ב ישראל ומאבק באיראן... אז כרוה"מ פשוט לפעמים צריך להכריע. ולפעמים הכרעה גורמת לכך שכוחות הטבע פועלים יותר מהר ממה שרוה"מ יכול לפעול, אבל כשזהיתי את הבעיה הפתרון כבר היה בדרך...  (לת) ביבי וחבורתו
  • 14:38
  • 09.02.12

07 ומה עם השוטרים הגיבורים ? האם האחריות רק של השרים.? יעקב
  • 14:41
  • 09.02.12

נצ"מ אהובה תומר ,נצ"מ ליאור בוקר הם הגיבורים שה צלו את הסוהרים.

08 סליחה אבל אם זה עיקרי הדו"ח . אז זה בדיחה גרועה ..ישראבלוף יקי
  • 14:48
  • 09.02.12

לעניות דעתי שיטת החפיף הסמוך פעלה בשטח , כבוד המבקר טועה ומטעה . איפה אחריות הפיקוד הישיר על הנעשה בשטח . מפקד המחוז הצפוני היה צריך בזמן השריפה לנסוע אישית לאורך הציר כדי לוודא ? שהכביש עביר ...? מה זה הבדיחה הזו במקום לקבל נתונים ולפעיל את שיקול הדעת בזמן אמת ,עסק בטיולים שביזבזו זמן יקר . במקום לתת פקודות לכוחות הפועלים עסק בנסיון אישי כאילו זה קרב פנים אל פנים והוא אומר אחריי. יש לקרוא לילד בשמו היה מחדל של מפקדים לצערי גם חלק מהמפקדים שקיפחו את חייהם מרוב היתלהבות לא חשבו לקבל תמונה בפרספקטיבה רחבה ולתת הנחיות לכוחות בשטח , קפצו אל מותם וחבל . במה נבדל איש פשוט ממפקד בכיר אם לא בקור רוח מחשבה וראייה רחבה וחכמה .השר לביטחון פנים במה אשם שלא צעק שלא היתפטר שלא הפך שולחנות ? לא צריך לייפות את המציאות שגם כך היא עצובה . יש ללמד מפקדים לאחריות בזמן אמת .אחר למה כל הדרגות והתוארים .

09 איך לקח למבקר שנה שלמה כדי להגיע מסקנה שרה"מ לא הכריע.  (לת) מישהו
  • 14:50
  • 09.02.12

10 דורי תתכונן - עוד כמה תיקים בדרך אלייך.....  (לת) אזרח
  • 14:50
  • 09.02.12

11 די ברור שאף אחד לא יקח אחריות ודבר לא השתנה . שי
  • 15:05
  • 09.02.12

מדינה מופקרת בידי ראשיה

12 לכתוב כבר עכשיו את דוח המבקר לאחרי רעידת האדמה הגדולה שתכה בארץ  (לת) בועז
  • 15:06
  • 09.02.12

13 מחדל או עקשנות להזרים כסף ניסו
  • 15:16
  • 09.02.12

משרד האוצר הוא הבעיה של המדינה יש לא כסף בטונות כן בטונות שאנשים יכולים לחיות כאן כמו מלאכים כמה מסים משלמים כאן אנשים איפה כל הכסף גנבים ....

14 את ישי צריך היה להעיף מזמן בגלל התנהלות לא עניינית וסקטוריאלית ועכשיו זו עוד סיבה. לא רוצים לראות אותו  (לת) ג'נטילי
  • 15:22
  • 09.02.12

15 ולמציתים הערבים אין שום אחריות הם מקבלים רוח גבית מכלי התקשורת ההרסנית  (לת) מאיה
  • 15:26
  • 09.02.12

16 הדו"ח הבא על חוסר מוכנות העורף ללוחמת טילים כימיים וגרעיניים - כבר כבר בדרך רעם
  • 15:32
  • 09.02.12

הוא יפורסם אחרי הכשלון הצפוי מראש של ביבי בהכנת העורף חלוקת מסכות מיגון וכן הלאה כאשר ברור לכל מי שאין לו כסף לקנות מסכות ולבנות מיקלטים אטומים ו/או לברוח לחול לא יהיה מוגן. מישהו שיכין לביבי נאום הגנה ....

17 הריכוך והאכזבה למשפחות השכולות,ניפגש כבר בבית המשפט. חי
  • 15:36
  • 09.02.12

משרד המבקר איכזב קשות הנסיגה מהטיוטא הראשונה לריכוך מוזר, מוביל לידי המחשבה שהמבקר הוליך את המשפחות השכולות שולל.

18 "כך מעריכים היום (חמישי) משקיפים שעקבו אחר עבודת המבקר"... כלומר, אין כאן ציטוטים מהדו"ח, אלא רק "הערכה של משקיפים"!  (לת) שימו לב איך עובדים עליכם
  • 15:44
  • 09.02.12

19 שטייניץ עסק בחוק ששינסקי, שחלקו גם הוא בשיהוי חיבור גז תמר אל חוף הכרמל, גד
  • 15:46
  • 09.02.12

20 מיליארד שח ירדו לטימיון, וראשו לא היה פנוי לענייני האוצר השוטפים. ועוד נכונו עלילות למבקר בגין מחדל המיליארדים.

20 האם יש מקום להניח כי בתפקידים אחרים הם יגלו "רמת מוכנות והערכות " ראויים ???  (לת) שאלה חשובה
  • 16:10
  • 09.02.12

21 די כבר נמאס מהמבקר הזה שמנסה להלך אימים שיפסיק להדליף לתקשורת ממקורבים וכו' שיעשה את העבודה וזהו שלא יהיה שלטוני. שיילך לו לחיפה.  (לת) שפוי
  • 16:16
  • 09.02.12

22 אדוני המבקר, לזה אתה קורא אש? הסתכלת פעם על השמש בצהרים? זה אש, לא השטויות שאתה מייחס לנו.  (לת) שרי הממשלה האחראים
  • 16:18
  • 09.02.12

23 אם ישי ושטייניץ לא יכנסו לכלא - ביבי הוא פושע  (לת) דוד
  • 16:18
  • 09.02.12

24 שטויות. מה למשל עם רעידת אדמה צפויה? מטאוריט? לכל הפקידים
  • 16:24
  • 09.02.12

האם כל אחד מהמקטרגים מוכן לשלם תוספת מס 10% כדי להקטין נזקי
רעידת אדמה? אולי 20%, 30%?
שאלה נוספת:
אם מישהו היה מציע לפני האסון (!) שיש להטיל מס כי אולי חצי מדינה תישרף,
מה היו עונים לו? היו עונים, "תפסיק עם דאגות לא במקום- יש דברים יותר חשובים".
יש לי ביקורת על הממשלה, בנושאי מדיניות פנים וחוץ,
אבל בכל הכנות, הממשלה אינה חברת ביטוח, ואסונות כן מתרחשים.
בצורת? - נרכז בהטפלת מים.
שיטפונות? - נרכז תקציב למנעתם.
מה עוד? - אה! מטאוריט יכול ליפול כאן - מי האחראי?
כדאי לקבוע מראש אשם,
הרי לפי התפיסה הבירוקרטית: לכל דבר רע שקורה יש אשם.

25 למה המבקר לא מפרסם מי נתן את ההוראה המטופשת לאןטובוס הצוערים להיכנס למלכודת האש!!אולי זה נמרוד הרשע??  (לת) מבקר דימוקלו!!
  • 16:29
  • 09.02.12

26 לשמור על הממשלה חרד
  • 16:33
  • 09.02.12

הצעה לנתניהו להחליף את ישי באטיאס בין כה שניהם מחריבים את המשרדים בראשם הם עומדים
להחליף את שטיניץ בכהן סגנו מש"ס כך הוא לא יצטרך להעמיד פנים שהוא שומר על הקופה ובה בעת משחרר את הכסף לחרדים מהדלת האחורית החרדים יוכלו לקחת באופן ישיר כמה שהם רוצים
ואף אחד לא ירגיש אפילו שהתרחש שינוי בממשלה
וגם המשקר יהיה מרוצה
ן

27 לינדנשטראוס מלך! רצה צומי אז שיקבל! שאפו למבקר - אתה גבר ...וגם אוויל מגוחך שמחפש זרקורים...  (לת) rona
  • 16:39
  • 09.02.12

28 זה בלתי אפשרי - המבקר סתם מברבר צפרירית עזגד
  • 16:49
  • 09.02.12

שמענו במו אוזנינו את דן כנר אומר, בטון משכנע, שהמנהיג האהוב היה הראשון שזיהה את חומרת האסון ולכן הזעיק מארה"ב את ה"סופרטנקר". אז עכשיו בא מבקר המדינה עם השטויות שלו? בטח גם הוא שמאלני (סמולני).

29 להכניס לכלא את רה"מ, הנשיא, נשיא בגץ, הרב הראשי, הרמטכל, המבקר וכל העולם ואשתו כולל מדונה ואובמה .- החצופים האלה לא צפו\חזו\הריחו\הרגישו\חלמו\הבינו שהכרמל ישרף  (לת) שימון
  • 16:49
  • 09.02.12

30 בקיצור הכל רקוב, והכל ידוע, מוכנים לאסון הבא רון
  • 16:49
  • 09.02.12

עולם כמנהגו נוהג, ורק הציבור מטומטם, סנילי, וחושב שהממשלה הזו טובה...טוב זה אותו ציבור שרואה את "האח המפגר" ככה ש......אל תבנו עליו!

31 מי הרשה לאוטובוס להכנס למרות שהכביש נחסם?  (לת) הוא אשם. אבל אין כאן נסיון בשרפות כאלה
  • 16:50
  • 09.02.12

32 אסון הכרמל תומר
  • 16:50
  • 09.02.12

כל מי שמזלזל בדוחות המבקר יראה את הפצצו ת הגרעיניות האירניות מעל תא וחיפה ורק אלו המעטים שישרדו יבינו שעם ישראל לא לומד שום לקח מנהיגיו לא לוקחים אחריות וגם לקח השואה לא נלמד גם אלו שיצחקו עלי אל תשכחו מה היתה תגובתם של יהודי גרמניה רובם לא האמינו שזה יקרה להם יום הדין בדרך אל תסמכו על ברק ונתניהו מי שיוותר בחיים יהיה סגן הרמטכל והוא יגרום להרס כל מדינות ערב אולם אנחנו נשלם מחיר שח 2 מליון הרוגים ופצועיםבלבד

33 ראש הממשלה חמק מהכרעה כי לא בער לו  (לת) גם עכשו אנו לפני שרפה והוא חומק
  • 17:03
  • 09.02.12

34 במדינת הקומבינות המושג "אחריות" מזמן נמחק מאוצר המלים העבריות ולכן האשמים ייצאו יבשים מהמים. באחריות!  (לת) Eddie Shor
  • 17:06
  • 09.02.12

35 ביפן יש גברים,שם הם עושים "חרקירי"....!!!  (לת) נביא הזעם....
  • 17:31
  • 09.02.12

36 ביפן ,כל הארבעה היו מבצעים מעשה חרקירי ברבים, אבל פה בישראל כל אחד מהארבעה יבצע חרקירי ליתר חברי הממשלה האשמים  (לת) הבחנה ברורה ומוסרית
  • 17:35
  • 09.02.12

37 זהו ביבי, לא מוביל ולא נעליים. אלוף המיסמוסים והדחיות. 0 בקבלת החלטות.  (לת) תמר
  • 17:36
  • 09.02.12

38 לכל המגיבים בתשלום, באמת זו העבודה היחידה שמצאתם? אתם לא חושבים שאתם לא מוצאים עבודה המכבדת את עמצה בגלל ראש הממשלה הדפוק הזה?  (לת) אורי
  • 17:47
  • 09.02.12

39 אחריות אישית - הצחקתם אותם! דורון
  • 17:50
  • 09.02.12

כוחם של מנהיגנו מקסימום בלשונם, בהבל פיהם הם בונים רכבות, ערים חדשות בנגב, מדבירים את העוני, יוצרים צמיחה פנטסטית, פותרים את בעיית הגרעין האיראנית, עושים שלום בטוח ומה לא... איך התבטא דוד גרוסמן ביחס לממשלה הקודמת, הנהגה חלולה. זה רלבנטי בדיוק להנהגה הנוכחית, כי במקום שהיא עומדת ישנו ריק, וואקום, חור שחור השואב את כולנו לתוכו ללא שום מוצא נראה לעין.שבירת הסולידריות זוהי התרומה הגדולה ביותר של נתניהו למדינת ישראל. מצד אחד מדיניות חברתית כלכלית המעדיפה באופן מובהק את ההון ומצד שני ריק, חור שחור בכל היבט אחר. אובדן התקווה לעתיד טוב יותר וייאוש מוחלט הם המורשת של ביבי

40 להתרשל בתפקיד ולגרום למותם של 44 אנשים זה לא - מצאים לאחריות פלילית ?!  (לת) לא האש שרפה את הכרמל
  • 18:11
  • 09.02.12

41 במשפט הזה בעצם הוא קבע שהאחריות היא בעצם של ביבי  (לת) הבנת הנקרא
  • 19:15
  • 09.02.12

42 לא חבר של ש"ס אבל אם ישי דרש תקציבים לשיפור המצב למה הוא אשם?  (לת) קצת מוזר
  • 19:18
  • 09.02.12

43 כולם שוכחים שהכבאים סתם לא יצאו לכיבוי-יש עדויות מהימנות שלקח להם יותר מחצי שעה להגיע מתחנה שרחוקה 10 דקות מהאתר  (לת) איה
  • 19:37
  • 09.02.12

44 מי שהבין ראשון את גודל האסון ולקח אחריות לאחר שהאש פרצה לא יכול להתנער מאחריותו לפני שהאש פרצה.  (לת) איציק המרכז itzikhe@gmail.com
  • 19:58
  • 09.02.12

45 השוטה יושב על הגדר, מטה ימינה וקורץ שמאלה, מטה שמאלה וקורץ ימינה. מי יכריע מה יכריע ?
  • 20:37
  • 09.02.12

שוטה משטה בכם שוטים.
ואין איש על כדור הארץ שיודע מה דעתו של השוטה פשוט משום שאין דבר כזה, הוא רק עסוק בלכוון את המפרשים היחצ"ניים שלו לפי הרוח.

46 השרפה בכרמל הייתה אירוע חסר ייחוד. התאונה הייתה חריגה ביותר רונן
  • 20:39
  • 09.02.12

השרפה בכרמל הייתה שרפה חסרת ייחוד ,חוסר היכולת של כבאי ישראל לכבות שריפה זו אינו חדש כלל.
התאונה בה נשרף האוטובוס היא החריג. אך זו תאונה שלכבאים לא הייתה כל שליטה עליו.
חוסר ניהול והיעדר הכשרה לקציני המשטרה ,הם העילה לתאונה.
לא הדרג הפוליטי אשם בתאונה . גם לו היה לכבאי ישראל הציוד הטוב בעולם היו נשרפים אותם צוהרי השב"ס. מבקר המדינה מראה עד כמה הוא טיפש. רק שהפעם הוא בחר את העץ הלא נכון. והוא הולך לסבול מהרבה מאוד תרגילים של משרד האוצר.

47 אין לי זמן לקרוא את כל הדו"ח. אפשר כבר לדעת מי הגיבור ששלח לשם את אוטובוס הסוהרים, ומדוע?  (לת) זלמן עצבים.
  • 20:39
  • 09.02.12

48 פיקוד המשטרה אשר אין לו היכולת לשלוט בגזרה ,הוא האשם בתאונה בכרמל. רונן
  • 21:59
  • 09.02.12

השרפה בכרמל הייתה שרפה חסרת ייחוד אלמלא התאונה בה נשרף אוטובוס הכבאים.
אוטובוס זה לא נשרף עקב היעדר ציוד כיבוי , הכשרה או יכולת לכבות שרפות.
אוטובוס זה נשרף עקב היעדר שליטה על תא השטח מצד המשטרה.
מבקר המדינה צריך להתחיל לחשוב מהו עושה מחר. כאשר משרד האוצר יסגור לו את הברז.

49 אין שום קשר בין מותם של הצוערים לבין ניהולה הכושל של מערכת הכבאות הארצית!! המוות אירע בגלל החלטה שגוייה לשלוח את האוטובוס לתוך התופת המסוכנת הזו!! כל מי שטוען אחרת הוא או מטומטם חסר ידע או דמגוג פופוליסט!!  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 11:16
  • 10.02.12

פעילות
המלצות
הפופולריות במדיני-ביטחוני
פרסומת