רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שר התחבורה מקדם 475 ק"מ של מסילות בגדה

כץ הצהיר בעבר על כוונותיו לרשת את השטחים במסילות ברזל ותחנות רכבת. אם תאושר התכנית כל בנייה בגדה תיאלץ להתחשב בתוכנית הרכבות

רכבת ישראל הכינה תוכנית רחבת היקף לרישות הגדה המערבית ב-11 מסילות רכבת חדשות. מפת המסילות החדשות שהגיעה לידי "הארץ", הוצגה בדצמבר האחרון למועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי לצורך המשך טיפול ותיקונים.

התוכנית הוכנה בהוראתו של שר התחבורה, ישראל כץ, שהכריז כמה פעמים מאז שנכנס לתפקידו כי בכוונתו לרשת את השטחים במסילות ברזל ותחנות רכבת. במאי 2010 ביקר כץ בשומרון והצהיר כי יקים מחדש את תוואי רכבת העמק ויחבר בין עפולה לג'נין. לאחר מכן פורסם ב"הארץ" כי כץ הקצה שלושה מיליון שקלים לתכנון תוואי רכבת מראש העין לשכם, שחלקו הראשון - מראש העין לאריאל - יצא לתכנון מפורט. בדצמבר האחרון קיבל כץ את אות "יקיר ההתיישבות" ממועצת יש"ע, והכריז באירוע כי הורה להנהלת הרכבת להאיץ את תכנון המסילות.

על פי התוכנית, הנחשפת כאן לראשונה, ישראל תקים בגדה המערבית 11 מסילות באורך כולל של 475 קילומטרים. לשם השוואה, אורכן הכולל של מסילות הרכבת בגבולות הקו הירוק הוא 1,100 קילומטרים. הקווים המוצעים (ראו איור) הם "ציר גב ההר", שיעבור מג'נין, שכם, רמאללה, ירושלים, מעלה אדומים, בית לחם וחברון; "ציר מסילת הבקעה", ציר אורך מזרחי, העובר במקביל לגבול ירדן - מסילה זו אמורה לחבר בין אילת, ים המלח, יריחו, בית שאן, ומשם לכיוון חיפה וסוריה.

שר התחבורה ישראל כץניר קידר

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

עוד מתוכננות מסילות רוחב קטנות יותר כמו "ציר שכם", "ציר שכם-טול כרם", "מסילת רמאללה- גשר אלנבי", מסילה בין ירושלים לתל אביב שתעבור בגדה, מסילה מירושלים ללוד שתעבור בגדה ומסילה מירושלים שתעקוף את רמאללה ותתחבר למסילה המרכזית. בדרום הארץ מתוכננות מסילה מקרית גת לחברון ומסילה מחברון לבאר שבע.

לשם הכנת תוכנית המתאר שכרה הרכבת את שירותיו של המהנדס גדעון ירושלמי ממשרד "חסון ירושלמי מהנדסים יועצים תכנון בהנדסה אזרחית". עלות התכנון הכוללת היתה מיליון שקלים. בדצמבר האחרון הציג ירושלמי בפני מועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי - הגוף המוסמך לאשר פרויקטים בסדר גודל הזה - את תוכנית המתאר.

קווי הרכבת בגדה אמורים לשרת הן ישראלים והן פלסטינים. התוכנית אף מניחה תשתית לחיבור עתידי עם רצועת עזה ואף מדינות ערב. "הושם דגש על יצירת רצף בין מערכת מסילות הרכבת שבתחומי הקו הירוק לבין מערכת המסילות המתוכננת ביו"ש ויצירת חיבורים למערכות המסילות של מדינות שכנות, ירדן לבנון וסוריה".

שר התחבורה ישראל כץ ותוואי המסילות המתוכנן
שר התחבורה ישראל כץ ותוואי המסילות המתוכנןניר קידר

בישיבת מועצת התכנון העליונה נראה כי חברי המועצה מתייחסים ברצינות לתוכנית. לגבי התוואי העובר בשכם, צוין שיש צורך במנהרה שתעבור מתחת לעיר, כדי לאפשר את היתכנות המסילה. יו"ר המועצה, אדר' שלמה מושקוביץ, ציין כי התוואי עובר בשטח A ו-B וכי הפלסטינים צפויים להתנגד למהלך. "הם יוכלו לטעון שבלי אישורם אין ערך לתוכנית", אמר.

למעט הקו בין ראש העין לאריאל, הסיכויים של התוכנית לצאת לפועל בסופו של דבר קלושים. זאת לנוכח ההיבטים המדיניים, המשפטיים והתקציביים והצורך בשיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית. נכון לעתה אין לפרויקט המסילות תאריך יעד ולא הערכת עלות, אך ברור שמדובר בסכומים גבוהים במיוחד. עם זאת, אם התוכנית תאושר, יהיו לה השלכות משמעותיות בתחום התכנון: כל תוכנית לבנייה בגדה, בכפר ובהתנחלות, כביש או קו חשמל, תיאלץ להתחשב בתוכנית הרכבות שאושרה.

ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד מקדם תכנון קווים ביו"ש על מנת לאפשר ביצוע בעתיד. מה גם שמדובר בהתחייבות משפטית של המשרד לבג"ץ"

Read this article in English: Israel draws plan for 475-kilometer rail network in West Bank
 



תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות