השרים נגד תיעוד חקירות ביטחוניות - מדיני-ביטחוני - הארץ
המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

מהוראת שעה לנוהל קבוע || השרים נגד תיעוד חקירות ביטחוניות

הממשלה החליטה לפטור המשטרה מתיעוד חזותי או קולי של החקירות כדי לשמור על חיסיון מקורות. השרים מרידור, בגין ואיתן: זה מזיק לתדמית ישראל

הממשלה החליטה לפטור באופן קבוע את המשטרה מתיעוד חזותי או קולי של חקירות חשודים בעבירות ביטחוניות, לבקשת המשרד לביטחון הפנים. בשבוע שעבר החליטה ועדת השרים לחקיקה לתמוך בהצעת חוק בעניין שהגיש המשרד, ההופך הוראת שעה זמנית המאפשרת למשטרה שלא לתעד חקירת חשודים בעבירות ביטחון, לנוהל קבוע.

רשימת העבירות המוגדרות "עבירות ביטחון" נרחבת למדי כיום, ולא עוסקת רק במעורבות ישירה בטרור: כך, היא כוללת, בין היתר, עבירות שהן חלק מתקנות ההגנה המנדטוריות, בהן הפרעה לפעולתם התקינה של נמלי הים והאוויר - מעשה אותו ניתן לייחס גם לעובדים הפותחים בשביתה או מקיימים הפגנות במתחם; עבירת החזקת נשק ללא רישיון; חברות בהתאגדות בלתי מותרת וכן סיוע או נוכחות באסיפה של התאגדות שכזאת, מבלי לתאר באופן מובהק את טיב ההתארגנות ומטרותיה.

במשרד לביטחון הפנים סיפקו לשרים שורה של נימוקים לכך שיש להתיר לחוקרי המשטרה לפעול מבלי לתעד את החקירה - בדומה לאופן שבו מעוגנים בחוק נהלי החקירות של שירות הביטחון הכללי. זאת כחלק משמירה על חיסיון מקורות, ומחשש לחשיפת שיטות הפעולה של הארגון וזהות חוקריו.

דן מרידור
דן מרידור. צילום: אי-פי

זאת אף כי בעבר כבר הוכח שתיעוד חקירות יכול לתמוך או להפריך טענות חשודים על עבירות שביצעו כלפיהם חוקרים בחקירה. כך, במקרה של מוסטפה דיראני, שתבע את המדינה בטענה שהחוקר קפטן ג'ורג' ביצע בו מעשה מגונה. סרטוני החקירה אמנם לא הוכיחו שהמעשה אכן בוצע, אולם הוכח כי איומים לביצוע מעשים כאלה אכן הוטחו בדיראני בידי חוקר אחר.

במשרד לביטחון הפנים טענו, בין היתר, כי ככל שגדלה כמות המידע והתיעוד אליהם נחשפים ארגוני הטרור, כך משתכללת פעילותם; התיעוד עשוי לסייע לאותם ארגונים להיערך לחקירות; כמו כן, תיעוד חקירות בעבירות ביטחון עשוי להרתיע נחקרים מפני מסירת מידע, בשל החשש כי שיתוף הפעולה יתגלה לארגון הטרור.

חוק סדר הדין הפלילי מ-2002 הכשיר לראשונה, כהוראת שעה ל-5 שנים, את מתן הפטור מתיעוד החקירות. ב-2007 הוארך הפטור בארבע שנים נוספות, ומשמעות החלטת הממשלה כעת היא לפטור את המשטרה מתיעוד חקירות אלה באופן קבוע. ועדת השרים אישרה את החוק החדש לאחר שראש אגף החקירות בשב"כ התייצב בפניה, והבהיר כי חקירות המשטרה האלה ממילא מתנהלות על פי כל אמות המידה הרצויות.

שלושה שרים בממשלה, דן מרידור, בני בגין ומיכאל איתן, החליטו לערער על ההחלטה וקראו לממשלה לדחות את הצעת החוק. במסמך מפורט שהגישו למזכיר הממשלה, ציינו: "הקפדה על תיעוד החקירות היא מרכיב חיוני במאבקנו נגד מסע הדה-לגיטימציה הנעשה לישראל בעולם. הימנעות מתיעוד חקירות נראית כהסתרה. גורמי החקירה מאשרים כי חקירות בישראל מבוצעות אך ורק על פי הדין, כך שממילא אין מה להסתיר ואין כל צורך למנוע תיעוד חקירות. הדבר מטיל דופי בגורמי החקירה שלא לצורך וגורם נזק בלתי הפיך לתדמיתה של ישראל".

עם זאת, גורמים המקורבים לשלושה חוששים כי אם יתקבל החוק הוא עלול להסיר את הרסן ולהביא למעידה של חוקרים והתנהגות בלתי ראויה. לדברי שלושת השרים, ישראל מחויבת, על פי האמנה נגד עינויים, לנקוט צעדים אפקטיבים כדי להבטיח כי לא נעשה שימוש באמצעים לא הולמים בחקירה. "תיעוד החקירה מאפשר פיקוח הן על ידי הממונים בגופי החקירה והן על ידי הדרג המדיני האחראי", קבעו והזכירו את הביקורת שהוטחה כלפי הרשויות בדו"ח גולדסטון, בנוגע להפרת הדין הבינלאומי. את הביקורת הזו ניתן היה להזים באמצעות הצגת תיעוד חזותי של החקירות. לדבריהם, תיעוד כזה היה בין ההמלצות המרכזיות של ועדת גולדברג לבדיקת הרשעה על סמך הודאה בלבד ובין העילות למשפט חוזר. השלושה עומדים על כך שתיעוד חזותי ניתן "לאפשר לבית המשפט להתרשם בדרך הקרובה ביותר להתרשמות בלתי אמצעית, מאופן ניהול החקירה ומנסיבות מסירת ההודאה במהלכה".

השרים ביקשו לדון בערר בממשלה ולקבוע כי הוראת השעה תוארך בשנה אחת נוספת בלבד ובה יונחו גורמי החקירה להיערך לעריכת תיעוד גם בחקירת חשודים בעבירות ביטחון. כמו כן, יונחה משרד המשפטים להכין הסדר חקיקתי "הולם" בדבר המקרים בהם יחול חיסיון על התיעוד והתנאים המתאימים לגילויו. "ככל שקיים צורך בשמירת סודיות התיעוד בחקירות מסוימות, ניתן לקבוע הוראות בדבר סודיות התיעוד וחיסיונו במקרים המתאימים, תוך יצירת איזון נכון בין זכות החשודים שלא להיות מורשעים שלא בצדק לבין הצורך בשמירת הסודיות", הסבירו השלושה.

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל מסר בתגובה להחלטת שרי הממשלה לא לחייב תיעוד של חקירות בטחוניות כי "בקשה מעוררת חלחלה לאור המציאות בשטח". עוד נאמר בתוגבה כי "המשרד לביטחון הפנים, בשם חיסיון 'המקורות' ו'שיטות הפעולה של הארגון' ומתוך קינאה בחופש הפעולה התמידי של השב"כ, מנסה להעניק כסות חוקית מתמשכת לפעילותו החופשית ללא בקרה וללא פיקוח של רשויות החוק. בקשה מעוררת חלחלה, מכיוון שבחודשים האחרונים, במקרים לא מעטים, העידו שוטרים שהאמת לא עמדה כנר לרגליהם. סרטי וידאו אקראיים של מצלמות ביטחון, העלו שהאמת לעיתים זרה לעדויות שוטרים ושאנו זכינו להצצות לא-מתוכננות בניצנים של תרבות שקר ארגונית".
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ומדינה שחוקריה דוחפים עלות לישבן של נחקרים - זה מאוד מוסיף כבוד !  (לת) עוד יום אחד נחקור אותכם בלי מצלמות
  • 10:43
  • 18.03.12

02 עוד כרסום במוסריות המדינה. לא אתי ולא יהודי. וזו הממשלה הכי יהודית שיש?????  (לת) הומניסט
  • 10:48
  • 18.03.12

03 אני לא מאמין ! שרי ממשלת ישראל?! Abed Azab
  • 10:48
  • 18.03.12

שרי ממשלת ישראל הליברלים הנאורים סירבו לתעד חקירות בטחוניות? במדינה בעלת "הצבא המוסרי בעולם" סירבו לתעד חקירות בטחוניות? במדינת "העם הנבחר" שהוא "אור לגויים" סירבו לתעד חקירות בטחוניות? אין לנו מה להסתיר! החקירות שלנו מתנהלות לפי החוק וללא פגיעה באנושיות של הנחקרים ! הארץ, טעיתם. ועכשיו קצת ברצינות. שרינו היקרים יודעים היטב מה הם מסתירים. ראשית, שיטות החקירה לא היו מביישות את האפלים והרצחניים במשטרי העולם, לרבות כאלה שהיו באירופה במאה הקודמת. שנית, הם יודעים היטב שברוב המכריע מהמקרים החקירה היא הצגה זולה ועלובה: התיק נתפר, ההודאה מוכנה, השיחזור מוכן, בקיצור כל "הראיות" מוכנות ורק נותר למצוא ערבי ישראלי או פלסטיני בשטחים הכבושים שיהיה "המחבל התורן" ויכנס לכלא. היחיד שלא יודע הוא העצור עצמו שייפרד מחירותו, מכבודו ולרוב מבריאותו לשנים רבות או לעולם כי חוקרי השב"כ חייבים למצוא תעסוקה וכדי לייצר עילות מלחמה עבור השרים.

04 המדינה הופכת ליות אפלה וחשוכה יותר ויותר .. למה לא לחשוב איך לשמור את התיעודים במקום ? בכל מקרה אני עובר לאוסטרליה עוד השנה  (לת) מודאג
  • 10:50
  • 18.03.12

05 יש מה להסתיר  (לת) הכתובת על הקיר
  • 11:01
  • 18.03.12

06 השרים מדרדרים אותנו לבור חשוך. לא להצביע לימין.  (לת) הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, יעני
  • 11:11
  • 18.03.12

07 הפשיזם מתגבר ופושה בקרבינו. ההצעה הקודמת היתה שלא מפרסמים את קובי
  • 11:11
  • 18.03.12

דבר מעצר החשוד, להגנתו כמובן, וכעת לא מתעדים את חקירתו - שוב להגנתו כמובן. השלב הבא יהיה שיחביאו אותו במרתף תת קרקעי לשנים ארוכות ללא משפט, כדי שאנשים רעים לא יגלו את מקומו ויזיקו לו.

08 מה יש להסתיר?  (לת) אלה שריך ישראל!!!
  • 11:11
  • 18.03.12

09 דן מרידור נותן ידו לאונס נחקרים? מקווה שהוא לא מתכנן טיסה לאירופה בקרוב  (לת) ישראל = איראן
  • 11:26
  • 18.03.12

10 עכשיו רואים שגולדסטון צדק.  (לת) האחרון שיכבה את האור
  • 11:27
  • 18.03.12

11 אם ה"ליברלים" רוצים להפוך אותנו למדינה מתאבדת שיגידו בגלוי, ממילא העולם תומך במשטרים האפלים והרודניים ביותר, ואנחנו הפכנו למדינה המוכפשת ביותר למרות היותנו הדמוקרטיה החידה באזור, לתת עוד נשק בידי אויבנו? אין מדינה בעולם מתעדת ומפרסמת חקירות. פרסום חקירת הרוצח דירני אזהרה חמורה
  • 11:30
  • 18.03.12

אם ארה"ב הייתה מתעדת את מעשיה בעירק או בכלא גוונטאנמו הייתה מתעוררת שערורייה לשבוע אף אחד לא היה מעלה בדעתו לדרוש ביטול המדינה לגבי ישראל יש כבר היום קונצנזוס בחוגים רחבים באירופה לדלגטימצייה של המדינה.

12 מרידור יש לך תיעוד חקירה של גלעד שליט?של טננבאום?של רון ארד?אל תדאג לתדמית תדאג למדינה  (לת) יורם חיפה
  • 11:34
  • 18.03.12

13 עוד צעד מטריד אל החושך אא
  • 11:35
  • 18.03.12

הממשלה ממשיכה לצעוד בבטחה ולהצעיד את כולנו אחריה אל עתיד אפל ומסוכן. הרחק מהומניות, הרחק מנאורות וקידמה, הרחק מדמוקרטיה, שיויון וחופש. ואנחנו? כל עוד לא יגעו לנו במחיר הקוטג', לא נצא אל הרחובות

14 KGB בישראל. תקנות חירום הם הדרך המהירה להרס הדמוקרטיה שחר
  • 11:44
  • 18.03.12

איפה אתם? הורסים לנו את המדינה!

15 כל הכבוד לשרים שיש להם ראייה יותר רחבה  (לת) ליכודניק
  • 11:45
  • 18.03.12

16 הכוונה לשרים מרידור איתן ובגין כמובן...  (לת) ליכודניק
  • 11:46
  • 18.03.12

17 כבר שם כבר כאן יהודיי
  • 11:54
  • 18.03.12

זה עוד מסמר בארון הקבורה של הדמוקרטיה הישראלית

18 מדינת שקריאל חנן
  • 11:54
  • 18.03.12

ממשלה שהשקר לרגליה השחיתות מול עיניה ועתידה מאחוריה

19 עוד צעד של ממשלת נתניהו במדרון החלקלק אל הדיקטטורה הפאשיסטית שמה של  (לת) ישראל מוכפש ע"י ממשלתה.
  • 11:59
  • 18.03.12

20 איזה צביעות ופחדנות דורון
  • 12:17
  • 18.03.12

הטיעון שזה מזיק לתדמית הוא טיעון תועלתני, "איך נראה חלילה בעיני העולם" במקום לבוא ולטעון שכך צריך להיות במדינה מתוקנת הם מעדיפים להתתכסות מאחורי הטיעון התועלתני.

21 בטוח שתצנזרו את התגובה אז אומר רק כי הכיבוש הרי משחית ומביש אז מה הפלא שכאלה הם פני הדברים בשב"כ  (לת) פלץ
  • 12:18
  • 18.03.12

22 הנה זה מתחיל, מישהו אמר אורוויל?  (לת) אזרח
  • 12:27
  • 18.03.12

23 תגידו את האמת; שאתם פוחדים מהדלפות החוקרים שלכם. בזיון!  (לת) ג'ק
  • 12:30
  • 18.03.12

24 לא מדובר בחקירות שבכ אלא משטרה.  (לת) אזרח
  • 12:51
  • 18.03.12

25 יש מספר אנשים בארץ שהיו שמחים אם חקירות המשטרה ירון
  • 12:58
  • 18.03.12

היו מתנהלות בשידור חי בערוץ הראשון לעיני כל המדינה בשעות הפריים טיים.
האינטרס של אנשים אלה בעניין זה דומה לאינטרס שלהם במניעת גירוש של מסתנני עבודה לא חוקיים, בהעברת בטון לחמאס ועוד. למזלנו הם מהווים מיעוט שולי למעשה ורק בתקשורת קולם גבר !!!!

26 תהליך מסוכן לדמוקרטיה דני
  • 12:58
  • 18.03.12

מתחילים במחבלים, ממשיכים בהרחבת ההגדרה ל"גורמים עוינים", מתדרדרים ל"מתנגדי משטר" ומסיימים ב"גורמים לא מוסריים" ו"מתנגדי העם היהודי"

יופי של דמוקרטיה...

27 השלשיה מרידור , איתן ובגין - כבר הראו בעבר יושר ואינטיליגנציה, את זה אי אפשר לדרוש ממירי גרב לדוגמא  (לת) גברת הוכברג
  • 13:03
  • 18.03.12

28 לא נלחמים בפשע בדרכים נפשעות. לחוקרים יש די והותר כלים משפטיים כשרים ומי שאינו משכיל להפעילם-אינו כשיר למלא את המשימה.  (לת) Eddie Shor
  • 13:18
  • 18.03.12

29 דיקטטורה?  (לת) .
  • 13:25
  • 18.03.12

30 בשלב הבא שר הביטחון יפיע בציבור רעול פנים 2511
  • 13:30
  • 18.03.12

כך לא יחשף לתביעה

31 לדעתי מרידור, בגין ואיתן לא ציונים  (לת) אם תרצו אין זו
  • 13:40
  • 18.03.12

32 אני מבין את החשש מפני גילוי שיטות ופיתוח סיבולת בפניהן ... אחד העם
  • 13:50
  • 18.03.12

אבל כיוון שאני לא סומך לא על מפקדי המשטרה ולא על מפקדי השב"כ שיתנו גיבוי לפקודים שלהם בעת צרה אני שולל בתוקף את הכוונה שלא לצלם את החקירות.

33 יש חברות שלא ראויות לדמוקרטיה. למשל יהודים.  (לת) תלמדו היסטוריה, דמוקרטיה זה גדול על יהודים
  • 13:53
  • 18.03.12

34 אז שהשרים המתנגדים יחקרו טרוריסטים או שישלחו את בני משפחתם לעשות זאת.  (לת) חוקר
  • 14:04
  • 18.03.12

35 הפאשיזם מנצח פה בגדול עופר
  • 14:30
  • 18.03.12

אור לגויים כבר לא ייצא מישראל

36 בית מלון נערכה החקירה? זה לא יסגיר מקורות  (לת) אפשר רק לציין באיזה
  • 15:15
  • 18.03.12

37 השרים בגין, מרידור ואיתן, מה אתם עושים בממשלה החולה הזאת? כמה זמן תהיו חותמת  (לת) הגומי הליברלית של הביבי.
  • 17:46
  • 18.03.12

38 אני לא מבין. על המאגר הביומטרי ישמרו, על סודות דימונה שומרים, יניב
  • 18:49
  • 18.03.12

ודווקא את הקלטות של המשטרה, נעבעך, לא ימצאו איזה ארון נעול עם שומר עבורן? איזה תירוץ מטומטם זה, אי אפשר לצלם חקירות כי ארגוני הטרור ילמדו שיטותינו? למה, אתם עורכים לפעילי הג׳יהאד האיסלאמי סיורים בארכיון? בושה!

39 כל שר שהצביע נגד תיעוד פשוט שומר על עצמו  (לת) חיים
  • 19:04
  • 18.03.12

40 אוי ואבוי אם הם ילמדו מאיתנו את הפטנט שהמציא לנו המוח היהודי לתקוע אלה בתחת של נחקר. הם עלולים לעשות את זה לגלעד שליטים שלנו!  (לת) הם עלולים גם להמנע מאלה בתחת אם ידעו את השיטות הגאוניות שלנו
  • 21:48
  • 18.03.12

41 ימי ה"סקוריטטה" הגיעו.אני מבין שרים שחוששים מחקירות פליליות כי כבר היו דברים מעולם. ולמה בטחוניות? יש איזה שר שמועמד לחקירה כזו?  (לת) גד
  • 23:46
  • 18.03.12

42 חוק שהוא בושה למדינה תרבותית. אבל ישראל כבר מזמן מדינת כל פרמיטיביה.  (לת) לא מופתע
  • 06:50
  • 19.03.12

43 סוף סוף משתלבים במרחב! תמרה
  • 08:58
  • 19.03.12

הסורי

פעילות
המלצות