מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

בג"ץ: עיבוד קרקע אינו מעניק למתנחלים חזקה עליה

הרכב בראשות ביניש פסק נגד חקלאי מקדומים שהוא אינו יכול להסתמך על החוק העותמאני המעניק חזקה לאדם המעבד קרקע עשר שנים

בית המשפט הגבוה לצדק בפסיקה עקרונית: מתנחלים לא יוכלו לטעון לבעלות על קרקעות חקלאיות בגדה בטענה שעיבדו אותם למעלה מעשר שנים. מדובר בעתירה שהוגשה נגד מיכאל לסנס, תושב קדומים, שעיבד חלקה הסמוכה לישוב. ראש המנהל האזרחי הוציא ללסנס צו הקובע כי פלש לקרקע ועליו לפנותו. לסנס ערער על הצו לוועדת העררים הצבאית, בנימוק שהוא מעבד את הקרקע למעלה מעשר שנים, מה שמקנה לו בעלות לפי החוק העותומאני.

ועדת העררים קיבלה את עתירתו, ברוב של שניים נגד אחד. בתגובה עתרו לבג"ץ בעלי הקרקע, יחד עם ארגון "יש דין", באמצעות עו"ד מיכאל ספרד ושלומי זכריה, בדרישה לממשו. בהמשך גם הצטרפה פרקליטות המדינה לעתירה נגד ועדת העררים הצבאית.

הערב (שלישי), פרסמה הנשיאה בדימוס דורית ביניש את החלטתה, בהסכמה של השופטות מרים נאור ועדנה ארבל. לפי הפסיקה, לא די להיכנס לקרקע ולשהות בה למעלה מעשר שנים, אלא צריך להביא אסמכתא נוספת לבעלות על הקרקע. ביניש קבעה כי הכניסה לקרקע צריכה להיות "ביושר". המתנחלים מעבדים בגדה אלפי דונמים כשההצדקה להחזקתם היא בשהייתם בקרקע. כעת, קובעת הפסיקה כי ראש המנהל האזרחי יוכל לסלקם. יש לציין כי הפסיקה כמעט ואינה נוגעת לפלסטינים, מכיוון שלאלה יש אישורי מס רכוש על עיבוד קרקעות.

ביחס לחלקה הספציפית, קבעה ביניש כי על ראש המנהל להורסו בכוח עד 10 במאי, 2012.

בפסק הדין ניתנו קביעות עקרוניות גם בעניין "צו שימוש מפריע", המאפשר לראש המינהל האזרחי לסלק מתנחלים הפולשים לקרקעות באמצעות הליך מנהלי. כפי שפורסם ב"הארץ", בצמרת פיקוד מרכז בצבא התגלעה מחלוקת חריפה. ראש המינהל מוטי אלמוז הודיע כי אין בכוונתו להשתמש יותר בצו. כנגדו יצא היועץ המשפטי של הפיקוד, אלי בר-און, שכתב לו מכתב חריף על כך שאינו ממילא את החוק. בפסק הדין כתבה ביניש כי הצו מאפשר לראש המינהל לעמוד "בחובותיו להגן על ביטחונם וקניינם של התושבים המוגנים באזור (פלסטינים. ח"ל) ונותן בידיו כלים ממשים לביצועם".

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

עו"ד מיכאל ספרד מסר בתגובה: "מדובר בפסק דין תקדימי וחשוב ביותר שמחזיק קצת הגיון לג'ונגל של השתלטויות על אדמות בגדה המערבית. נותר לנו רק לקוות שבניגוד למקרים אחרים, פסק הדין יבוצע על ידי המדינה".

"מדובר בפסק הדין הפוליטי ביותר שידע בית המשפט העליון מעודו. בבסיסו, פסק דין רואה בהתיישבות מעשה בלתי חוקי המחייב הגנה על הפלסטינים מפניה, פסק דין שמממקם את בית המשפט העליון בקצה השמאלי קיצוני של המפה הפוליטית בישראל", אמר בתגובה להחלטה חננאל דוראני, ראש מועצת קדומים. "אם עוד יש בישראל ממשלה נבחרת אני קורא לקברניטיה להתעשת ולהשיב לידיהם כנבחרי הציבור את ההחלטה בדבר עתידה של ההתיישבות ביהודה ושומרון ולבטל בחקיקה את פסק הדין החמור והמקומם הזה".

העותר אחמד עבד אל-קאדר מצביע על הקרקע שבמחלוקת
העותר אחמד עבד אל-קאדר מצביע על הקרקע שבמחלוקת. צילום: דניאל בר און



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הכל לשם שמיים חיים
  • 20:22
  • 20.03.12

הכל מותר בשם התורה

  •   טוב שיש לנו בית משפט עליון שמגן על נפלסטינים. אם המתנחלים היו צריכים להגן עליהם היתה פה כבר טרבלינקה.  (לת) דוד
    • 23:48
    • 20.03.12

  •   שיהיה ברור לציונים, למרות כל השקרים והפרופוגנדה, כל ההתנחלויות כולן, כולל מזרח ירושליים והגולן, לא חוקיות לגמרי. לא ישראל קובעת את מסגרת החוקים החלים על שטח כבוש, אלא החוק הבינלאומי. החוק הזה קובע חד משמעית שהאזור הוא שטח כבוש ואין לאזרחי המדינה הכובשת אפילו זכות להסתובב שם. פסיקות בתי המשפט הבינלאומיים, תקדימים, והחלטות או"ם הם חד משמעיים. ההתנחלויות כולן לא חוקיות. יתרה מזאת, החוק קובע שהכיבוש חייב להיות זמני ואל הכובש לסיימו כמה שיותר מהר...  (לת) בסוף ההתנחלויות יפונו. אני אחגוג.
    • 01:53
    • 21.03.12

  •   הכול מותר בשם בג"ץ אלי
    • 16:57
    • 21.03.12

    להפלות מתנחלים לרעה זה על הכיפאק, כי ככה אמרו רבני הבג"ץ שליט"א

02 לכל מי שנגד - זה פועל גם נגד הערבים שמעבדים אדמות.... (רק צרייך לזכור)  (לת) מיכל
  • 20:24
  • 20.03.12

03 ולעוטר אין שום מיסמך מאיר
  • 20:27
  • 20.03.12

כשבגץ רוצה זה חוק עוטמני ושהוא לא רוצה זה חוק ישראלי שו הדה

  •   דווקא ההיפך שישקה
    • 23:45
    • 20.03.12

    כשהמתנחלים רוצים זה חוק עותמני. כשהם רוצים זה חוק ירדני (החוקים לפיהם מועסקים הפלסטינים ע"י המתנחלים ביו"ש, למשל). כשהם רוצים זה חוק ישראלי. כשהם רוצים - זה שטח צבאי סגור. ואתה מתלונן?

04 ולעוטר אין שום מיסמך מאיר
  • 20:27
  • 20.03.12

כשבגץ רוצה זה חוק עוטמני ושהוא לא רוצה זה חוק ישראלי שו הדה

05 לקבוצניקים זה מקנה זכויות?  (לת) דוד
  • 20:48
  • 20.03.12

  •   גם לקיבוצניקים זה לא מעניק זכויות על בג"ץ הקרקעות שמעת?
    • 22:14
    • 20.03.12

    כשנישלו את הקיבוצניקים מאדמותיהם כל המתנחלים מחאו כפיים.
    אז לפחות יש פה קצת צדק פואטי.

06 כבר אמר הנביא ישעיהו : "נשים משלו בו - עמי" ועיין במפרשים שם  (לת) מוש
  • 20:50
  • 20.03.12

07 הגזענות האנטישמית זועקת לשמים, בייניש מחפשת תירוצים מתחת לאדמה כדי לנשל יהודים מאדמתם ולהשאיר את הקולוניאליסטים הערביים--לחוקק מיד חוק מפורש ולאכוף אותו על הבג"ץ באופן שהוא לא יהרוס לנו את הדימוקרטיה נימרוד כנעני
  • 20:51
  • 20.03.12

ביניש אויבת הדמוקרטיה

08 שיהיה תקף גם על ערבים.  (לת) בגצ שמגצ
  • 20:54
  • 20.03.12

09 ממש לא נכון !!! דניאל ונטורה
  • 20:55
  • 20.03.12

"יש לציין כי הפסיקה כמעט ואינה נוגעת לפלסטינים, מכיוון שלאלה יש אישורי מס רכוש על עיבוד קרקעות"

10 "אישורי מס רכוש" אמיתי
  • 21:03
  • 20.03.12

מדוע ניתנים לפלסטינים בלבד? האם הקרקעות בכפרים נבחנים לפי אמת מידה של יושר?

  •   האישורים ניתנים להם כי הם פועלים לפי חוק. לרובם יש אישורים על האדמה מלפני קום המדינה. מיכל
    • 22:17
    • 20.03.12

    וזה בדיוק ההבדל. הם לא פולשים לשטח זר. הם חיים בשטח שלהם.
    המתנחלים שמאמינים כי הם עושים עבודת קודש כמובן
    בשם הנוחות משקרים לעצמם. שהרי פעולתם היא גזל לשמו.

  •   לדעתי מדובר באישורי מס רכוש שיש בידי הפלסטינים מלפני 1967 והם מעידים כיום על בעלותם בקרקע.ניתנו לפני 1967.  (לת) דוד
    • 23:31
    • 20.03.12

  •   איזה שטויות במיץ... אלי
    • 17:00
    • 21.03.12

    אישור ממס רכוש זה הנפצה.
    מי שאומר שיהודה ושומרון זה שטח זר, כנראה הוא בעצמו זר כאן, או שהוא פשוט לא למד היסטוריה...

    לא מדובר כאן בשום גזל, כי לא יושבים על קרקעות פרטיות!!

11 נו תפרשי כבר, מתי יהיה הסוף??? כמה רוע עוד אפשר לבלוע?? די, הבנו, את ליברלית נאורה מתקדמת, הרסת מספיק, בשביל להוכיח את זה, את לא מרחמת עלינו, היהודים?? מה יהיה הסוף?  (לת) יוני
  • 21:08
  • 20.03.12

12 כל הכבוד לבית המשפט העליון!  (לת) דמוקרטיה עכשיו
  • 21:10
  • 20.03.12

  •   שום כבוד, בושה חרפה ודיראון ציונות עכשיו
    • 16:32
    • 21.03.12

    האם לשם כך עלינו ארצה ? כדי שאיזה ביינישיט-גורנישית תעלה למעלה ותייצר תקדימים אנטי יהודיים ?

13 בג"צ = מר"צ ? שלמה
  • 21:10
  • 20.03.12

התנהגותו של בג"צ הופכת יותר ויותר מבחילה,
יותר ויותר אנטישמית וחותרת תחת אושיות החברה והדמוקרטיה היהודית.

בג"צ מותח יותר ויותר את גבולות הביטוי וההשפעה של בית משפט עליון בדמוקרטיה.

14 החוק= פוליטיקה  (לת) ישראל
  • 21:17
  • 20.03.12

15 פסק דין של השמאל הקיצוני שרואה בהתיישבות שטח כבוש ומעשה בלתי חוקי  (לת) בצלאל
  • 21:22
  • 20.03.12

16 בטח שאסור לו לדרוש חזקה על קרקע-רק לערבים מותר  (לת) כבשה פועה מתעבת ת'צבועה
  • 21:41
  • 20.03.12

17 נקודת אור קטנה מאד, אבל עדיין נקודת אור...  (לת) יוני
  • 21:46
  • 20.03.12

18 "מחלוקת חריפה" בין מפקד לחייל שלו. בר און צריך ללכת. יואל
  • 21:48
  • 20.03.12

כשלובש מדים מכריז שלא ימלא פקודות של הממונה עליו הוא צריך ללכת לכלא או לעזוב את השירות או שניהם.

19 ועכשיו לפנות את כל הערבים שהשתלטו על קרקעות בשטחים. חוק הוא חוק.  (לת) גנדי
  • 21:49
  • 20.03.12

20 פושע ההתנחלות לדין. הפכו את המדינה הציונית לפירטית ורוצחת.  (לת) צבי
  • 21:53
  • 20.03.12

21 קצת מוזר שבג"ץ פוסק שחוקים עותומאנים לא קבילים, לאור העובדה שכל התשתית החוקתית של מדינת ישראל מבוססת על המשפט העותומאני.  (לת) ריאלסט
  • 22:00
  • 20.03.12

22 בגץ בראשות בייניש פסק נגד מתנחל - ממש הפתעה!! מי שציפה אחרת שיקום!!  (לת) יהודי
  • 22:16
  • 20.03.12

23 כשושנאים מתנחלים משנים חוקים. ככה זה בג"צ. אבל אם העותר ערבי כמובן שהיו מתחשבים בחזקה כמו שעשו אין ספור פעמים. עושים מהחוק צחוק  (לת) בייניש או גרוניס אותו הדבר
  • 22:20
  • 20.03.12

24 חזקה שאין עמה טענה אינה חזקה נעמי
  • 22:23
  • 20.03.12

היא בסך הכל פסקה על פי ההלכה היהודית....

25 חבל ששליש מהצדק יצא לפנסיה. סופסוף מישו נותן לפולשים מכה כהלכה.  (לת) הבחנה ברורה ומיידית
  • 22:33
  • 20.03.12

26 כל "בעלות" קרקע בשטחים על ידי יהודים היא בחזקת גנבה ויש להעניש את הכנבים  (לת) אורי
  • 22:35
  • 20.03.12

  •   רבע מרון שקל כסף שילם אברהם לעפרון עבור מערת המכפלה - מי כאן עושק אדמות? סתם קקר
    • 08:44
    • 21.03.12

    ערבים כידוע אלט אנשים שהגיעו מ"ערב" שזה לא ממש בארץ ישראל, אפילו לא בירדן, מצרים, סוריה ולבנון.
    מעתה אמור, כל בעלות על קרקע במזרח התיכון, למעט סעודיה, ע"י ערבים היא גניבה, ויש להעניש את הגנבים

27 מה דרוש יותר מזה להוכיח שכל ההתנחלות היהודית בשטחים הכבושים מקורה בחטא  (לת) הבחנה ברורה והכרחית
  • 22:37
  • 20.03.12

28 בייניש מנסה למקסם נזקים  (לת) חושב
  • 22:54
  • 20.03.12

29 אחת ההחלטות היותר קיצוניות ומסוכנות שבית המדרש של הסמול הוציא איי פעם עומר
  • 23:01
  • 20.03.12

מדובר באחד התקדימים המסוכנים ביותר שיצאו מבית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ. שוב פעם החקיקה השיפוטית חסרת התקדים והלא דמוקרטית, שוב פעם ההתערבות הפוליטית הגסה והטמעת האג'נדה הפוליטית מבית.
שוב מתנת פרידה של בייניש לחבריה, רגע לפני שהיא נפרדת מהתפקיד. רק שהפעם מדובר, כאמור, באחת ההחלטות היותר קיצוניות ומסוכנות שיצאו מבית המדרש של הסמול.
אני קורא לחברי הכנסת ולממשלה להתערב בנידון ולפסול את ההחלטה האנטי-דמוקרטית והלא חוקתית הזאת, בדרך דמוקרטית וראויה.

30 זה עובד גם כלפי ערבים? כי אם כן זאת החלטה תקדימית וכנראה הכי פרו-התנחלויות דני
  • 23:05
  • 20.03.12

שקיבל בית המשפט אי פעם.

31 פסיקה נכונה ומעודדת. המדינה חייבת לפעול בהתאם.  (לת) כל הכבוד לבג"ץ
  • 23:12
  • 20.03.12

32 בג'ץ מותיר טיפה של תקווה בארץ המוכה הזו  (לת) רואה 6 6
  • 23:27
  • 20.03.12

33 בג״צ לא רלוונטי לאף אחד ולשום דבר  (לת) לולה
  • 23:32
  • 20.03.12

34 קרב מאסף של בייניש. רק בית משפט לחוקה הוא התשובה. מי שמפחד שיקום  (לת) אמנון אשד
  • 00:14
  • 21.03.12

35 בייניש שמולנית שימעון
  • 00:23
  • 21.03.12

היא אוהבת את הערבים.אולי צריך להעביר אותה לעזה?

36 מדוע הפנסיונרית דורית בייניש ממשיכה להוציא פסקי דין? פנסיונרים יושבים בבית, לא?  (לת) מדינת כאוס ואי-סדר
  • 01:10
  • 21.03.12

37 בייניש התעוררה קצת מאוחר! בכל זאת מברוק! אלא שראוי היה לא רק לחלץ מהגזלן את הגניבה אלא לקנסו עבור הפשע וגם לשלם לבעל החלקה דמי שימוש ונזקים בגין הפסדיו - משום שהגזל מנעו במשך עשרות שנים מלהשתמש בחלקתו לפרנסתו.  (לת) רבב
  • 03:02
  • 21.03.12

38 אז מה היה לנו שאול
  • 04:22
  • 21.03.12

המסטר רייס השתלטו על אדמות הילידים ןעכשיו הם מתלוננים. Big Smile. Big Smile.

39 מה יהיה עכשיו? זה גם אומר שהבדואים לא יוכלו להשתלט על הנגב. "הארץ" באבל  (לת) אבינועם עוקבי
  • 07:00
  • 21.03.12

40 ממש כמו פסיקת "אמת לשעתה" - כשרוצים מכופפים את ההגיון לכל כיוון אפשרי. הרי בג"ץ השתמש עשרות פעמים בחוק העותומני בשטחים כשפסק לטובת עותרים ערבים, אבל כשיהודי משתמש באותם נימוקים, זה פתאום "לא מספיק".  (לת) קורא חושב
  • 10:24
  • 21.03.12

41 יופי. יש לשים את המתנחלים במקום. הרצחת וגם ירשת?  (לת) מיכל
  • 11:17
  • 21.03.12

42 שום דבר לא מעניק למתנחלים חזקה, כדי לקבל חזקה באישור הבג"ץ  (לת) הם צריכים להתאסלם
  • 11:33
  • 21.03.12

43 אם כך , כל הזכות של הערבים על ישראל היא לא חוקית !  (לת) עדי
  • 13:47
  • 21.03.12

44 בושה וחרפה. שוב בג"ץ מתערב בחוק ללא סמכות, ושוב - רק נגד מתנחלים!! eli
  • 16:56
  • 21.03.12

"לפלסטינים זה כמעט לא נוגע כי יש להם אישור של מס רכוש" = הנפצה מפלה בלי בסיס לרעת היהודים.
"צו שימוש מפריע" = מתן סמכויות גירוש ללא משפט וללא חוק בידי פקידים, ושוב - נגד מתנחלים בלבד, באופן מפלה שזועק לשמיים.

יש כאן חוק עותומאני. חושבים שצריך לבטל אותו? אז לא ביטול למפרע, אלא מכאן ולהבא.
ובלי שום קשר - להזכירכם המחוקק זה הכנסת ולא בית המשפט העליון!!!

ב י ז י ו ן ! ! !

45 תבואו לבת ים ותראו גבעה ענקית שערבים השתלטו וחצי רחוב עירוני שיהודי השתלט תושב העיר
  • 21:32
  • 21.03.12

במרכז הארץ ואין פקח וראש עיר שאומר דבר מעניין למה?ואתם מדברים על סוף העולם ימינה?

פרוייקטים מיוחדים