המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

גנץ: הלחץ מתחיל לשאת פירות, לא מאמין שאיראן תחליט לפתח נשק גרעיני

"יש בפצצה איראנית פוטנציאל לאיום קיומי עלינו", אומר הרמטכ"ל בראיון מיוחד ליום העצמאות. "זו תהיה טעות איומה עבורם לייצר אותה. אבל הם רציונליים"

"אם איראן תהיה גרעינית - יש לכך ממדים שליליים בכל מה שקשור לעולם, לאזור, לחופש הפעולה שאיראן תרשה לעצמה", אומר הרמטכ"ל בני גנץ בראיון ל"הארץ" לרגל יום העצמאות. חופש הפעולה שאיראן עלולה ליהנות ממנו עשוי להתבטא, לדעתו, "אולי גם מולנו, באמצעות העוצמה שאיראן תשדר כלפי שליחיה - חיזבאללה בלבנון, הג'יהאד האיסלאמי בעזה. ויש כאן גם פוטנציאל לאיום קיומי. בסוף, כן. אם יש להם פצצה, אנחנו המדינה היחידה בעולם שמישהו קורא להשמדתה וגם בונה כלים להפציץ אותה. אבל לא אלמן ישראל. אנחנו מדינה שקולה. מדינת ישראל היא המדינה החזקה באזור והיא תישאר כזו. אפשר וצריך לקבל החלטות בשיקול דעת, מתוך אחריות היסטורית, אבל בלי היסטריה".

שנת 2012 מתוארת כשנה קריטית לעתיד תוכנית הגרעין האיראנית. בהופעותיו הפומביות המועטות, גנץ נוקט קו זהיר: מזכיר את האופציה הצבאית, שהוא מופקד על פיתוחה והכנתה ומשאיר דלת פתוחה למו"מ הבינלאומי עם איראן. הניסוחים שלו רחוקים מאוד מהרטוריקה הדרמטית שנוקט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וחפים בדרך כלל מהשוואות השואה החביבות על הפוליטיקאים הישראלים.

כששואלים את הרמטכ"ל אם 2012 היא גם שנת הכרעה איראנית, הוא אינו מתלהב מהמונח. "אין ספק שככל שהאיראנים מתקדמים, המצב פחות טוב מבשנה שעברה. זו שנה קריטית, אך לא בהכרח go - no go. הדילמה לא נפסקת בהכרח ב-31 בדצמבר 2012. אנחנו נמצאים בסביבת זמן שבה משהו צריך לקרות. או שאיראן תחליט לעבור לגרעין לפסים אזרחיים בלבד או שהעולם, ואפילו גם אנחנו, יצטרכו לעשות עם זה משהו. אנחנו יותר לקראת סוף הדיונים מאשר באמצעם", הוא אומר.

ביחס לצעדים שנוקטת הקהילה הבינלאומית, "הלחץ מתחיל לשאת פירות. הן ברמה הדיפלומטית, הן ברמת הסנקציות הכלכליות. אני יכול גם להעריך שיש מי שבונה למקרה הצורך כלים מבצעיים כאלה או אחרים".

הרמטכ"ל גנץ בטקס יום הזיכרון בכותל המערבי, אתמול. "את האמת המקצועית והניתוח שלי אומר לממשלה בצורה חדה. אני לא שוכח את האתיקה שלי", אמר
הרמטכ"ל גנץ בטקס יום הזיכרון בכותל המערבי, אתמול. "את האמת המקצועית והניתוח שלי אומר לממשלה בצורה חדה. אני לא שוכח את האתיקה שלי", אמר. צילום: מיכל פתאל

"החלופה הצבאית היא האחרונה בסדר הזמנים של החלופות, אבל הראשונה בקרדיביליות שלה. אם לא תהיה אמינה לא תהיה לה משמעות. אנחנו מכינים אותה בצורה אמינה. זה תפקידי כאיש צבא".

איראן, אומר גנץ, "הולכת צעד אחר צעד עד למקום שבו תוכל להחליט אם תרצה ייצור פצצת גרעין. היא עוד לא החליטה אם ללכת את המייל הנוסף". כל עוד המתקנים שלה לא חסינים מהפצצה, "התוכנית פגיעה מדי בראייתה. אם המנהיג הרוחני עלי חמינאי ירצה, הוא יתקדם להשגת פצצה גרעינית, אבל באמצע עוד צריכה ליפול החלטה. היא תיפול אם חמינאי יעריך שהוא חסין מתגובה. לדעתי, הוא יעשה טעות אדירה אם יעשה זאת, ואני לא חושב שירצה לעשות את המייל הנוסף. אני חושב שההנהגה האיראנית מורכבת מאנשים מאוד רציונליים. אבל אני מסכים שיכולת כזו בידי פונדמנטליסטים איסלאמים, שעשויים ברגעים מסוימים לעשות חשבונות אחרים, זה דבר מסוכן".

זו הפעם הראשונה שגנץ מתראיין לעיתונות הכתובה, מאז נכנס לתפקידו בפברואר אשתקד. כצפוי, האיום האיראני תופס בראיון מקום מרכזי. הרמטכ"ל מגלה טפח ומסתיר טפחיים. איך ייראה סבב הראיונות הנוכחי, במבט לאחור, בעוד שנה? האם ניתן יהיה לקרוא אז את הניסוחים הזהירים של היום כאילו טמנו בחובם רמז לבאות? שר הביטחון, אהוד ברק, הביע שלשום בראיון לערוץ 2 סיפוק מכך שהאיום הצבאי הישראלי מדרבן את העולם להגברת הלחץ המדיני על איראן. נותר עדיין לראות עד כמה ישראל באמת נחושה לממש את איומיה. גנץ, מכל מקום, ממלא את חלקו בתסריט. "היכולת הצבאית שפיתחנו אינה תיאורטית, אלא מעשית", הוא אומר. "היא צריכה להיות משויפת, מוכנה ובת ביצוע. זה התפקיד שלנו".

לפני כשלושה חודשים ביקר בישראל כאורחו של גנץ, עמיתו הרמטכ"ל האמריקאי גנרל מרטין דמפסי. "אנחנו משוחחים הרבה מאוד עם האמריקאים. זה לא ברמה של דיון שבו אני רוצה משהו קונקרטי והוא אוסר עלי. אנחנו שותפים. יש בינינו לבין ארצות הברית מערך אינטרסים ויחסים גדול ומשותף, אבל אמריקה מסתכלת על אמריקה וישראל על ישראל. היה פעם פוסטר של דוד טרטקובר: ישראל זה לא אמריקה. אין בינינו לבין הבעיה שני אוקיינוסים. אנחנו חיים כאן עם אזרחינו, נשינו וטפנו, ולכן אנו מפרשים את מידת הדחיפות בצורה שונה. אמריקה אומרת את שלה בגלוי. ומה שהיא אומרת בתקשורת נאמר גם בחדר הסגור. אי אפשר לתרגם את זה לאורות, אדום או ירוק, כי אף אחד לא מבקש מהם כלום בעניין הזה".

כשיגיע רגע ההכרעה, איזה משקל יהיה לעמדת הרמטכ"ל? "המשקל שהממשלה תחליט לתת לדברים שלו", הוא עונה לאקונית. מפקדיו של גנץ בעבר (והפוליטיקאים היום) שאול מופז ובוגי יעלון משוכנעים שהרמטכ"ל ישמור על יושרה ברגע האמת. נראה שבפורומים הבכירים כבר הביע את עמדתו העקרונית. ההערכה הסבירה גורסת שגנץ מצוי, כמו קודמו גבי אשכנזי, בקוטב המתון, המבקש למצות כל אלטרנטיבה אחרת בטרם תקיפה צבאית. "אני אומר את דעתי על פי האמת המקצועית שלי והניתוח האסטרטגי שלי. אגיד בצורה חדה: אני לא שוכח את האתיקה שלי. הממשלה תחליט אחרי שהיא שומעת את הדרג המקצועי והצבא יבצע בצורה נאמנה ונחושה כל החלטה שתתקבל. במדינה תקינה, אי אפשר להוציא שום מרכיב מהמשוואה הזו".

המטכ"ל של מלחמת לבנון השנייה ב-2006, שבו שימש גנץ מפקד זרוע היבשה, סבל לדעתו יותר מבעיות בקבלת ההחלטות על אופן הפעלת הכוחות מתפקוד היחידות בשטח. גנץ יודע שבמקרה של מלחמה נוספת, ייאלץ להיאבק גם בשעון תחת הלחץ שיפעיל האויב על העורף. לכן יצטרך צה"ל להפעיל עוצמה מסיבית מההתחלה: להפעיל את רוב האמצעים שלרשותו במהירות רבה ובלא היסוסים ועיכובים.

גם תמרון קרקעי, גם אש מרחוק, גם פעילות בעומק? "אני לא מתיימר לקבוע עכשיו. אני כן מכין את הפעלת היכולת בשלמותה. הדרג המדיני יצטרך לקבל החלטות אמיצות וכואבות. יש מספר מסוים של החלטות קריטיות במלחמה. רמטכ"ל מקבל כעשר החלטות כאלה בתחום אחריותו בזמן מלחמה והדרג המדיני כמחצית מהמספר הזה". וכל מה שיתרחש, ברור לרמטכ"ל, ייעשה תחת מטחי טילים ורקטות על העורף. "למג"דים של פיקוד העורף אני אומר כל הזמן: במלחמה כולכם תשתתפו, גם אם אינני יודע מראש בגזרה של מי מביניכם זה יהיה. העורף נמצא תחת הסיכון הזה. הדבר הזה (טילים. ע"ה) יעוף מעל ראשינו ויפגע".

לנוכח הטלטלה בעולם הערבי, ההכנות הצבאיות צריכות להתייחס כעת למספר גדול ומגוון בהרבה של אפשרויות וזירות. "אני לא יודע מה יקרה בסוריה", אומר הרמטכ"ל. "אין לי מושג איך המקום הזה הולך להיראות, אבל ברור לי שרמת הגולן כנראה לא תהיה שקטה כמו קודם. אני לא יכול להוציא את סוריה מהמשוואה הצבאית וגם לא את לבנון. אני מניח שאם יהיו איומי טרור מהגולן או מלבנון אצטרך לפעול נגד הדבר הזה. אינני יכול לעשות הכל בסטנד-אוף (מרחוק). יכולת האש של האויב התפתחה מכל טווח, בהיקפים של פי 4-5 מאשר בלבנון השנייה ופי 4-5 מרצועת עזה בהשוואה למצב לפני מבצע עופרת יצוקה, שלא לדבר על הטק"א (טילי קרקע-אוויר) החדש בסוריה. אני הולך לישון כשאני מבין שמה שעשינו בתרגילים הארוכים והממצים האחרונים יכול לחזור במציאות. בתרגילים הרגשתי קצר (בפריסת הכוחות. ע"ה), אם כי לא בלי מענה. אני כל הזמן עושה ניהול סיכונים אסטרטגי".

הידרדרות מלחמת האזרחים בסוריה מגבירה את החשש בישראל מזליגת טילים לטווח בינוני ומאגרי נשק כימי לחיזבאללה בלבנון. "אנחנו עוקבים אחרי זה ככל שאנו יכולים. אני לא מכיר שיכולת כזו בהכרח עברה", הוא אומר, מסרב להרחיב. "יכול להיות שמול מידע רגיש נצטרך לקבל החלטות מבצעיות. סכנת הפרוליפרציה באזור בעייתית ואי הוודאות מטרידה". ומה שמטריד עוד יותר הוא העובדה שרק כמחצית האזרחים צוידו בערכות מגן, מנימוקי תקציב. "זו לא עלות אדירה", טוען גנץ. "אפשר לפתור את זה. צריך שלכל אחד תהיה ערכת מגן בבית".

במחלוקת על תקציב הביטחון, שטרם הוכרעה, נרגע לפחות הטון של הוויכוח. "הצלחנו לייצב סוף סוף את 2012. נפגענו אבל כעת ננסה לסיים את הנזק בשנה הזו. עכשיו חייבים להתניע מחדש בדחיפות את התוכנית הרב שנתית, שנעצרה משום שנוצרה אי ודאות תקציבית. צה"ל לא יכול לצוף כמו רפסודה בלי משוטים. המדינה צריכה להבין את האיומים והאתגרים ואז הצבא צריך תוכנית. אני אעשה הכי טוב שאוכל עם מה שהמדינה תיתן לי. זה חייב להיות צבא בכשירות. הוא לא יכול להיות חלול. אני לא יכול להחזיק סד"כ (סדר כוחות) לא מאומן. המדינה לא רוצה צבא שחושב מסכן. היא רוצה צבא כשיר, מתייעל, שלא מבזבז".

לצד חוסר היציבות האזורי, את כהונת גנץ מאפיין השימוש שעושים בצה"ל גורמים חיצוניים כדי לנהל מלחמות תרבות וקרבות פוליטיים. הסערה האחרונה פרצה בגלל החלטת הרמטכ"ל להדיח מתפקידו את סמח"ט הבקעה, סא"ל שלום אייזנר, שהכה פעיל שמאל מדנמרק. גנץ מתאר את ההתערבות הפוליטית בפרשה כאסון. "אני לא רואה אף אחד שמרוויח בסיפור הזה. החלטתי מה שהחלטתי וזה מאחורי. אני לא מבין על מה הימין מגן, את מה השמאל תוקף. מי בכלל הפך את זה לעניין פוליטי? אתה צריך להיות ימני דתי עם כיפה בשביל להיות נחוש? אתה צריך להיות שמאלן בשביל להיות ערכי? מאיפה השטויות האלה? אייזנר שגה שגיאה מקצועית ופיקודית ונכשל כשל ערכי נקודתי".

הראיון עם הרמטכ"ל התקיים מיד לאחר פרסום סרטים נוספים מהתקרית, שמהם התברר כי הסמח"ט היכה עוד פעילי שמאל. "אני לא אוהב גם את המכה הראשונה שראיתי", אומר גנץ. "לא אחפה על אנשים כדי שיגידו שאני נותן גיבוי. הסא"ל שגה וכשל ובזה נגמר העניין. אנחנו צבא שמפעיל כוח, לא אלימות. זו לא סיטואציה של פרט שמותקף ומתגונן בקרב מגע. אני שונא דיוני שיבוצים ושונא להדיח, אבל במקום שבו אין ברירה אני עושה זאת, בלי רינה. אני חושב שהמפקדים מבינים אותי, שלחלוטין ברורים להם השיקולים".

פרשת אייזנר היא רק האחרונה בסדרה. קדמו לה מחלוקות ציבוריות על נוסח תפילת ה"יזכור", שירת נשים בטקסים צבאיים ואפילו ביטול נסיעות החיילים ברכבת ביום ראשון בבוקר. "בפרשת ה'יזכור' האירוע התגלגל בהתחלה בלי שהיינו מודעים לכך. זה לא היה טוב. אבל אחר כך טיפלנו באופן שקול והגענו להסדר. ניסו לטפל לי בשירת נשים, אבל היינו למודי ניסיון והסתדרנו. גם את עניין נסיעות החיילים ניסו לקחת למקום של אמון בצבא. אכן עשינו שגיאה בהכנת הקרקע בחברה ובצבא למהלך של שינוי הנסיעות, אבל חודשיים אחרי זה עובד לא רע. חסכנו כמה עשרות מיליוני שקלים, הקלנו על האזרחים וגם החיילים מסתדרים. ביג דיל. צה"ל הוא לא תוכנית ריאליטי ולא צריך למדוד אותו במונחי רייטינג. זה ארגון רציני. אני לא כוכב נולד ולא האח הגדול. אני לא בודק עם פולי (דובר צה"ל, תא"ל יואב פולי מרדכי) כמה אס-אם-אסים אני מקבל ביום".

בעניין רגיש אחר, גיוס החרדים, אומר הרמטכ"ל שלדעתו צה"ל מסוגל לקלוט לשורותיו עוד חיילים חרדים, אם יימצא הסדר גיוס אחר בעקבות פסילת חוק טל בידי בג"ץ. גנץ, שנשאל על השלכות פסילת החוק והפתרון הרצוי במקומו, אמר כי "זו שאלה של דרג מדיני להחליט. מה שאני מחפש זה שוויון בשירות". הרמטכ"ל ביקש שלא לטפח ציפיות מוגזמות באשר למשמעות המיידית של השינוי בהסדרי גיוס. "אתה לא מצפה שמחר בבוקר אפתח עוד שתי חטיבות חיר"מ (חי"ר מובחר) כתוצאה מזה. אבל אני חושב שצריך לראות איך מרחיבים את היקף השירות ופותחים עוד מסלולים", אמר.

"לפעמים אני נרדם, אבל לא באמת ישן"

סוף כהונת קודמו, גבי אשכנזי, עמד בצל התפוצצות פרשת מסמך הרפז. גנץ קיבל לידיו בחודש שעבר את טיוטת דו"ח מבקר המדינה בעניין. כשיתפרסם הדו"ח הסופי, יידרש הרמטכ"ל להכריע בשאלת עתידו של אלוף משנה וינר, עוזרו של אשכנזי, שקידומו לתפקיד קצין חינוך ראשי הוקפא. ייתכנו גם צעדים נגד בכירים נוספים, אנשי אמ"ן, שהבדיקה חשפה קשרים בעייתיים בינם לזייפן המסמך, סא"ל (מיל') בועז הרפז. הטיוטה, אומר גנץ, לא הפתיעה אותו, למעט עוצמת חלק מהתופעות והצטברותן יחד.

כעת הוא מחכה לפרסום הדו"ח הסופי, שחיוני לדעתו כי ייעשה עוד לפני סיום כהונת המבקר מיכה לינדנשטראוס בתחילת יולי. "חשוב מאוד שמבקר המדינה, שבאומץ נכנס לאירוע הזה, גם יגמור את המלאכה ולא ייתן להתייחסויות ולביקורת על שורה כזו או אחרת יותר מדי מקום, באופן שיעכב את הפרסום הפורמלי של הדו"ח הסופי. אני צריך לפעול כמתבקש ואני לא יכול לעשות זאת מבחינת הדין והצדק לפני שזה מתפרסם. בכל הזדמנות אני אומר למבקר: אנא ממך, קדימה".

גנץ - בקצב האירועים במדינה, נדמה שצריך כבר לשוב ולהזכיר זאת - כבר היה בדרכו החוצה, בחופשת שחרור, כשנקרא ברגע האחרון להתמנות לרמטכ"ל, אחרי שהתערבות לינדנשטראוס הביאה לביטול המינוי של הרמטכ"ל המיועד יואב גלנט (בשל פרשת הבית בעמיקם). אף שרצף התפקידים שלו כלל את כל התחנות הנדרשות במטכ"ל, לתפקיד החשוב מכל נכנס גנץ אחרי הכנה של שבוע בדיוק. כשנה וחודשיים מאוחר יותר, הוא כבר מרגיש הרבה יותר נוח בכיסא.

כמו בשיחות קודמות, גם בראיון הזה (גנץ מחדש כאן מסורת, אחרי שאשכנזי נמנע כליל מראיונות במשך ארבע שנים), הוא מצטייר כאדם שקול, מחושב וענייני. רק כמה עשרות צעדים מפרידים בין לשכת סגן הרמטכ"ל, שבה שירת קודם, ללשכתו היום, אבל ההבדל בין המשרות תהומי. "אני נהנה להיות כאן, אבל מרגיש גם את כובד האחריות. תמיד אמרתי שהתפקיד שהכי אהבתי היה מג"ד בצנחנים. כמג"ד, יש לך הגדרות מוחלטות: המשימה, האנשים. עם כל השאר נסתדר. כאן, אני לא יכול לגלגל אחריות על אף אחד. האחריות באמת נעצרת פה. לכן אני אומר שאני נרדם לפעמים, אבל לא באמת ישן".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 צריך ]תק החלפה יאיר לוי
  • 06:34
  • 25.04.12

גנץ היה ראש מבצעים בלבנון השניה.

02 גנץ הטריאטלוניסט - אל תשכל לעשות כושר מדי פעם. זה חשוב למדינה.  (לת) חפ"ש
  • 06:46
  • 25.04.12

03 לקח לכל המבקרים-הלחץ מתחיל לתת את פירותיו, סביר שאיראן תתגמש דני
  • 07:09
  • 25.04.12

מציע לכל כותבי המאמרים חוצבי הלהבות וגדושי הנבואות להצטנע להבא ולהודות בטעותם.
פטור מהנ"ל מוענק ל"הארץ" - שלעולם אינו טועה, לא המערכת ולא כותביו הראשיים ב"דעות".........

04 ר' הצבא ליצן  (לת) חוגי
  • 07:37
  • 25.04.12

05 מפקדים יקרים,שרי ממשלה ,כן מאמין- לא מאמין -די -די לפטפטת הזאת !!!  (לת) מיכאל גלזר
  • 08:01
  • 25.04.12

06 ומי לידינו יתקע שהאיראנים,לא ירכשו (בחשאי כמובן,הכל בחשאי) 10 פצצות למשל,מפקיסטאן,או מאיזו רפובליקה סובייטית לשעבר.גם סין תשמח למכור תמורת כסף (נפט) טוב. הסיפור עודנו רחוק מסיום.והסיום לא יהיה אופטימי מדי.  (לת) סמי מפ"ת
  • 08:06
  • 25.04.12

07 הבעיה של הגרעין האיראני חשובה אבל היא לא הבעיה הכי חשובה. אנו מאבדים את ידידינו אפילו את ארה"ב ואפילו את יהדות העולם ובלעדיהם יהיה קשה לשרוד. הכלכלה שלנו לא תספק את צרכי הביטחון הרבים שלנו. אוכלוסיה חזקה עלולה להגר מכאן. עלינו לחזור לחזון המייסדים מדינה שהיא אור לגויים ולא מדינה המצטיירת כלא דמוקרטית, מושחתת ורשעה לא מקורי
  • 08:22
  • 25.04.12

A dramatic shift is taking place in Israel and America. In Israel, the
deepening occupation of the West Bank is putting Israeli democracy at risk. In the United States, the refusal of major Jewish organizations to defend democracy in the Jewish state is alienating many young liberal Jews from Zionism itself. In the next generation, the liberal Zionist dream—the dream of a state that safeguards the Jewish people and cherishes democratic ideals—may die.

08 כבר אמרו חכמנו - "מאז שחרב הבית ניתנה הנבואה רק לשוטים...." ו- "סייג לחוכמה שתיקה"...  (לת) דורון
  • 08:44
  • 25.04.12

09 אם אתם כבר מחליטים לא לאזכר את יום הזכרון בכותרת אז... עומד במרכז
  • 08:45
  • 25.04.12

לפחות אל תעשו זאת על ידי קבלת כספים מהארגון הממשלתי "יזכור" בעמוד הראשי.
מאוד מעריך את מערכת "הארץ", אבל לפעמים אתם פשוט מזעזים בחוסר הרגישות

10 זה פשוט מדהים שלמה
  • 08:58
  • 25.04.12

בעצם אתם בותבים שרמטכ"ל דוחף את האג'נדה של העיתון הארץ.

11 סוף סוף אחרי עשרות שנים במזל רב (ראה מקרה גנץ) יש לנו רמטכ"ל שפוי  (לת) פלץ
  • 09:04
  • 25.04.12

12 מי שמכיר את אייתולות מקרוב יודע שהם לא רציונלים @ בנצי - א @
  • 09:08
  • 25.04.12

700 שנה של שטיפת מוח שיעית על אימם האחרון שיאסלם את העולם אי אפשר לנקות באמירות סתם

13 מה שפוגע באמת אור
  • 09:11
  • 25.04.12

וזה מה שמפריע? ארוחת בר מצווה בערב יום הזכרון, שאינו תענית? מפריע יותר שעיריית בית שמש לא תלתה דגלים ברחובות הסמוכים לשכונה החרדית מחשש שהחרדים יבזו את דגלי המדינה. מרגיז הרבה יותר שהחרדים עדיין פטורים כקבוצה ובאופן גורף משרות למען המדינה.

14 גנץ שוקי
  • 09:17
  • 25.04.12

מצטייר לי כרמטכל הכי נכון לאחר שורה ארוכה מדי של בחירות שמיידית או בדיעבד התבררו כלא נכונות תצליח

15 אחלה רמטכ"ל  (לת) חייל
  • 09:24
  • 25.04.12

16 הלחץ מתחיל לשאת פירות שלמה דדון
  • 09:39
  • 25.04.12

אני לא חושב שהרמטכל הוא זה הכתובת שצריך לתת הצהרה כזאת גורפת הוא צריך לייעץ לממשלה ולשר הביטחון . הוא אמון על הביטחון וצריך מענה ביטחוני לאיומים מסביב ולא להוביל את התגובה הישראלית לאיום האירני . במישטר תקין הראי של הצבא שהוא עושה מה שנדרג המדיני קובע ולא להפך . אל נישכח שרב המדיניים המובילים הם היו בעצמם אנשי צבא לשעבר בדרגה בכירה כאת או אחרת ,

17 אבל ביביבלוף אמר אתמול לסי אן אן שידוע לו שאין כל שינוי ואירן ממשיכה כרגיל. רק משום שגנץ אמין וביבי ידוע כשקרן אני מאמין לגנץ ובטוח שביבי שוב משקר.  (לת) עוד שקר של ביביבלוף
  • 09:50
  • 25.04.12

18 רמטכ״ל משכמו ומעלה איש מן השורה התחתונה לעליונה דוד חי עדיקא
  • 09:50
  • 25.04.12

הוא היחיד שיודע את סודות הכוח של המדינה ואני מאמין שהוא לא יהסס להשתמש במלוא הכוח אם צריך בזמן אמת. הכי מעניין כמה זמן בדקות או שעות הוא אומד מצב של סיכון לאומי שכזה?

19 תודה, אבל לא! לא רוצים מלחמה!  (לת) Q
  • 09:52
  • 25.04.12

20 להצהיר שאיראן היא איום קיומי עבורנו : א. איראן אינה איום ב. אפילו אם היתה , אין צורך להצהיר בראש חוצות  (לת) טעות גדולה
  • 10:00
  • 25.04.12

21 איך ביבי יפחיד את העם, ויקבל עוד כהונה ?  (לת) שי
  • 10:08
  • 25.04.12

22 די לסכסוך הדמיוני בין ישראל ואיראן. ביבי ואחמדינג'אד עושים יד אחת נגד עמיהם גל
  • 11:05
  • 25.04.12

המלחמה הדמיונית בין ישראל ואיראן חייבת להיגמר ומייד, לפני שיקרה משהו שכולנו נצטער עליו. אין, לא היה, ולא צריך להיות שום סכסוך בין עמי ישראל ואיראן. הסכסוך הוא המצאה של ראשי המדינות שלנו - אחמאדינג'אד הטוטאליטרי וממשלת ביבי המוכרת את המדינה לכל המרבה במחיר (או הממעיט, מה זה משנה כבר) - כדי להסיח את דעת הציבור בשתי המדינות מאיומים קיומיים אמיתיים: יוקר המחיה, אובדן מדינת הרווחה, שחיתות, דיכוי ופגיעה בזכויות אדם ועוד ועוד, למרבה הצער.

23 גנץ מפקד אמיץ,חכם,אסטרטג,ומנוסה,סומכים עליך.בהצלחה!  (לת) guy
  • 11:20
  • 25.04.12

24 השאלה, גנץ, היא . . . מני
  • 11:22
  • 25.04.12

כמובן, עד כמה רציונלית ישראל. . . ישנו יותר מספק בעולם
שהמדינה היהודית רציונלית בייחוד לאחר שישראל התחילה
לדבר ולפעול בחופשיות של האוויל שהספק התהפך לוודאות
ישראל אינה רציונלית. . . ויהודים דוברי עברית הבחינו זאת
מזמן. . . גם אתה כבוד הרמטכ"ל. . . צריך רק להפנים. . .

25 Gantz Article Aharon Nathan
  • 11:29
  • 25.04.12

I feel I can sleep better this evening Thanks Harets AN.@btinternet.com

26 אם אינך מאמין, אדון גנץ, פשוט מדיך וותר על תפקידך ! גדעון א.
  • 11:40
  • 25.04.12

אינך מתאים לתפקיד כה אחראי אם אינך מאמין (ואם להצהרה הנאיבית היתה מטרה אחרת נסתרת, גם אז היא היתה לא ראוייה ואינך מתאים לתפקיד).

עמנו סבל די וראה די באלפיים שנה ורק לפני כשבעים שנה התרחש משהו שרבים התקשו לעכל ולהאמין שהוא מתרחש מול עיניהם.

מאות אלפים מהם לא האמינו ועלו בארובות הכבשנים במשרפות כעשן השמימה.

במה האמינו האדיוטים האלה ? באלוהים !

עליך להכין את הצבא להתרחשויות והתרחישים הכי גרועים ולא לצפות לניסים והצלה מאחרים.

אם אין אני לי, מי לי ?

לא תפקיד התפור לפי מידותיך.

  •   אני ממליץ על מינוי המגיב גדעון א. לראש המטה הכללי של צה"ל.  (לת) יוסי
    • 12:15
    • 25.04.12

  •   מר גדעון נא לפנות לד"ר רבינוביץ עבור כדורים נגד חרדה  (לת) מאיר
    • 12:16
    • 25.04.12

  •   Que?  (לת) Oswaldo
    • 13:21
    • 25.04.12

  •   "איני מאמין" זה הפרומו של העורך. זה לא מופיע בדברי הרמטכ"ל אהרן
    • 15:03
    • 25.04.12

    שהיו פחות נחרצים ויותר שקולים. בכותרת כתוב "זו תהיה טעות איומה לייצר אותה, אבל הם רציונלים" ובהמשך, בגוף הכתבה "... או שהעולם ואפילו גם אנחנו יצטרכו לעשות אם זה משהו". טוב מאד שהחשיבה של הרמטכ"ל איננה חד ממדית כמו זו של נותן הפרומו ושל רבים מהמגיבים. וגם חבל שהעיתון מנסה לגייס את הרמטכ"ל לאג'נדה שלו.

  •   תסמונת המצח הנמוך (תרגום: אינטליגנציה אפסית) גדעון א.
    • 02:44
    • 28.04.12

    אפיינית לאנשים הבוטחים בדרגות גבוהות ובאנשים הנמצאים בדרגים גבוהים (כמו יוסי ומאיר).

    לא צריך להיות גאון כדי להגיע למסקנה שהאיראנים אינם "רציונאליים" במובן המערבי.

    גם אהוד ברק (שאיני חסידו וסבור שאינו מתאים לתפקיד כמו שגנץ אינו מתאים) הגיע למסקנה שגנץ שוגה קשות.

    http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1694596

    מדינה הנשלטת ע"י קנאי דת חשוכים, שכיום אינה מסוגלת להחריבנו (אך תוכל לעשות זאת כאשר יהיה לה נשק גרעיני) וכבר היום מציידת בטילים את אוייבי מדינת ישראל בחצרה האחורית (חיזבאללה וחמאס) אלפי קילומטר מגבולותיה, ומדברת בגלוי על החרבת ישראל, ואינה חשה שהיא מצוייה בסכנה, אינה יכולה להיות מדינה רציונאלית ואסור בשום אופן לסמוך על הרציונאליות והאיפוק של מנהיגיה.

    הם מוכיחים והוכיחו מאז הפלת השאח שהם לא בדיוק מופת לרציונאליות ודי מטורפים.

27 ביבי יגמור אותנו לפני שאיראן תעשה את זה.  (לת) תנו לביבי את הכוח
  • 11:56
  • 25.04.12

28 איך אפשר לקרוא למשטר דתי מוטרף רציונאלי - קודם דגן, עכשיו גנץ. אני לא מוצא א-א
  • 12:03
  • 25.04.12

בהתנהלות שלהם הרבה היגיון. הם מונעים מכבוד, מרצון להיות כוח אזורי ועולמי מאיים, ומאמונה חולנית באיסלם - איפה כאן הרציונליות?
כשסוס רציונלי דוהר לעבר התהום, לעיתים כל ההגיון שבעולם לא יעזור לו לעצור בזמן.

29 מאמינה שאיראן תפתח נשק גרעיני אבל אני לא מאמינה שהיא תשתמש בו .  (לת) ריקי
  • 12:20
  • 25.04.12

30 ועכשיו מצטטים אותו בכל כלי התקשורת הזרים. ממש מעולה.  (לת) עדינה
  • 13:55
  • 25.04.12

31 רמטכל אחמד. שם בדוי
  • 14:50
  • 25.04.12

חלש רכרוכי אים לאיראן אטום יחסלו את ישראל. אתה לא מתאים לתפקיד. קבלתה לו ביושר. חבל. כמו הכדורגל שלנו.

32 זה לא הרמטכ"ל - זה המק"ס (מפקד הקרקס) מהמערכון של החמישיה הקאמרית  (לת) חחח...
  • 15:25
  • 25.04.12

33 אחד הרמטכ"לים הכי אדיוטים שהיו לצה"ל.  (לת) מיואש
  • 15:53
  • 25.04.12

34 Gants . Do your job stop talking so much  (לת) Leave the talking to your idiotic bosses
  • 16:03
  • 25.04.12

35 אדוני הרמטכ"ל, לאירן יש כנראה כבר נשק גרעיני.  (לת) נרדמנו בפטפטת
  • 16:37
  • 25.04.12

  •   מה אתה אומר? אנונימי
    • 23:42
    • 05.06.12

    אתה מתכוון להסביר לרמטכ"ל שכל יום קורא דו"חות של אמ"ן, שב"כ והמוסד מה יש ומה אין לאיראנים?! איך אתה לא מתבייש במה שאתה אומר?! אזרח פשוט שיושב וקורא כתבות וחושב שהוא ראש CIA

36 והצנטריפוגות מסתובבות ומסתובבות מרק
  • 17:56
  • 25.04.12

אם זה לא היה גם הרמטכ"ל שלי גם אני היתי צוחק. אבל צריך לבכות כאשר רואים את הליצן הזה על תקן נביא.