המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

|| בכירים טורקים: "דו"ח לינדנשטראוס אינו תחליף להתנצלות"

ממשלת טורקיה עדיין לא פרסמה תגובה רשמית, אולם בעמדתו של ארדואן, לפיה על ישראל להתנצל ולשלם פיצויים, לא חל שינוי

"דו"ח המבקר הישראלי על תהליך קבלת ההחלטות הישראלי איננו מעניינה של טורקיה. אבל אם הדיווחים שקיבלנו נכונים, הרי שהדו"ח מצביע על כך שאפשר היה למנוע את ההתקפה על המאווי מרמרה ואת הרג האזרחים הטורקים. ישראל צריכה לנצל את ההזדמנות הזאת כדי להביע את התנצלותה בפני ממשלת טורקיה והעם הטורקי". כך אומר גורם בכיר במשרד החוץ הטורקי על פרסום דו"ח המבקר.

ממשלת טורקיה עדיין לא פרסמה תגובה רשמית, ועד לפרסום הדו"ח עסקו העיתונים במדינה דווקא בדיון בכנסת על טבח הארמנים. הבכיר הטורקי מבהיר כי לא חל כל שינוי בעמדתו של ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, שלפיה על ישראל להתנצל, לשלם פיצויים ולהסיר את הסגר מעל רצועת עזה. באשר לטענתו של נתניהו, שלפיה נרמז על ידי ארדואן כי יוכל לעצור את המשט, אומר הבכיר כי לפני המשט התנהלו מגעים דיפלומטיים אינטנסיביים בין ישראל, טורקיה, ארה"ב ומצרים, "אולם בשום מקרה טורקיה לא אמרה כי ביכולתה לעצור את המשט אותו יזמו תנועות אזרחיות בהן ה- IHH", לדבריו.

לפני המשט טורקיה טרחה להבהיר כי אין בינה לבין ה-IHH קשר רשמי, וכי ארגון זה פועל על פי החלטותיו ובסיוע מקורות המימון שלו - שממשלת טורקיה איננה חלק מהם. עם זאת, לפני המשט ובמהלכו, גורמים טורקים קיימו קשר עם מארגני המשט כדי לבחון אלטרנטיבות לכוונתם להגיע לחופי עזה. בין היתר נבחנה האפשרות לכוון את המשט לנמל אל-עריש, כשממנו יעבור הסיוע במשאיות לתוך עזה דרך מצרים. נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק לא התלהב מהרעיון, אבל היה מוכן להסכים לו. עם זאת, מארגני המשט הבהירו כי מטרת המשט אינה בהכרח העברת סיוע הומניטארי לעזה, אלא שבירת את הסגר - ולכן דחו את ההצעה.

בניגוד לעמדותיהם של כמה מיועציו – חלקם עסקו במאמץ למצוא נוסחה שתאפשר את שיקום היחסים בין ישראל לטורקיה – ארדואן ראה בפרשת המשט מנוף לכפות באמצעותו על ישראל להסיר את הסגר מעל עזה. בממשל הטורקי יש הגורסים כי למרות שהסרת הסגר חיונית והטלתו איננה חוקית, כדי להסירו יש צורך בפעולה בינלאומית במסגרת האו"ם או לפחות בשיתוף פעולה עם ארה"ב והאיחוד האירופי, וכי אין מדובר ב"עניין אישי" של טורקיה. ארדואן מצידו קובע כי הסרת הסגר הוא נושא שטורקיה מחויבת לו כחלק ממדיניותה כלפי הפלסטינים, ולפיכך עמדתו היא שגם אם ישראל תתנצל לא יהיה בכך די כדי לשקם את היחסים עד להסרת הסגר. עמדה זו עימתה את ארדואן עם חלק מן האופוזיציה הטורקית, שתומכת בו בדרישתו להתנצלות, אבל גורסת כי במדיניות הסרת הסגר מנסה ארדואן לגרוף הון פוליטי על חשבון מערכת היחסים עם ישראל. "איננו יכולים להיות קדושים יותר מן האפיפיור", אומר ל"הארץ" חבר פרלמנט טורקי מן האופוזיציה, "אם הפלסטינים עצמם מוכנים לקיים מגעים עם ישראל ואם מצרים איננה מתנה את יחסיה עם ישראל בהסרת הסגר, מדוע עלינו לקפוץ בראש?".

ארדואן דוחה את הגישה הזאת ועוד הרבה לפני פרשת המשט, בשנת 2008, הוא הבהיר לראש הממשלה דאז אהוד אולמרט, כי הוא מתנגד בתוקף להטלת הסגר על עזה ואף ביקש מאולמרט לאפשר לו לנסות ולהביא להפסקת אש בין החמאס לבין ישראל. גם ערב מבצע עופרת יצוקה, כשהיה ברור שישראל עומדת לתקוף, ביקש ארדואן מאולמרט לעכב את המבצע כדי שיוכל לנסות ולהשיג התחייבות מחמאס לעצור עת ירי הרקטות. אולמרט הבטיח לחזור אל ארדואן עם תשובה, אבל המבצע יצא לדרך כאשר לטענת הטורקים, אולמרט אפילו לא השיב לטלפון של ארדואן. יועציו של ארדואן אומרים כי אפיזודה זאת חוללה היא שחוללה את כעסו העצום של ארדואן על ראש הממשלה ועל מדיניות ישראל, ומאותה העת הוא החל במסע ההתקפות הפומבי נגד ישראל.
 

הפגנה בחיפה נגד השתלטות צה"ל על המשט
הפגנה בחיפה נגד השתלטות צה"ל על המשט . צילום: תומר נויברג



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 האויב חי בתוכינו.....  (לת) מור ויין
  • 18:35
  • 13.06.12

02 אז אולי פעם בשלושה אלפים שנה לגויים יש קצת צדק???  (לת) אבג
  • 18:43
  • 13.06.12

03 ארדואן הוא שצריך להתנצל  (לת) ע.ס
  • 18:45
  • 13.06.12

04 כל מה שהיה צריך לקרות כדי למנוע את האירוע, היה שהמרמרה לא תגיע לאזור. נקודה. מעניין מתי יתפרסם דו"ח המבקר הטורקי על רצח-העם שהטורקים מבצעים בכורדים.  (לת) ל.
  • 18:48
  • 13.06.12

05 למי אכפת? בסוריה נטבחים כל יום ילדים, לבנון הבאה בתור. המשט לא רלבנטי כבר עידן ועידנים  (לת) ישראל ישראלי
  • 18:52
  • 13.06.12

06 זה לא פשע מלחמה כי לא היתה מלחמה אבל זה פשע פיראטי-מאפיונרי.  (לת) סיציליה
  • 18:55
  • 13.06.12

07 על נתניהו וברק להיתנצל ולסגור את התיק המביש והטרגי הזה  (לת) בני
  • 18:57
  • 13.06.12

  •   כל מילה בסלע בני. הטורקים וארדואן אינם טלית. אבל חובת ההתנצלות והפיצויים- עלינו. וככל שהזמן עובר, כך כל צד מתקבע יותר בעמדותיו. ביבי עם הכבוד האבוד, כמו ליברמן וברק- מסכנים. לא יכולה לצאת מפיהם התנצלות. זו דרכם של קוזקים נגזלים. הם יודעים רק להתבריין , לשקר וליילל  (לת) שומר חוק
    • 22:54
    • 13.06.12

08 לתורכים יש מבקר שיבדוק מדוע ארדואן תומל בטרור ?  (לת) גיל
  • 19:01
  • 13.06.12

09 על כל כך הרבה פאשלות שאירעו כאן מישהוא צריך ליטול אחריות וגם להתנצל  (לת) אחד העם
  • 19:06
  • 13.06.12

10 המשט הוא פרובוקציה ארדואנית המנוגדת לחוק הבינלאומי, ולפיכך נדרשת התנצלות טורקית בפנינו ותשלום פיצויים לישראל ולפצועים הישראלים  (לת) אתאישראל
  • 19:15
  • 13.06.12

11 להעיף מכאן את שגרירות טורקיה. נמאס כבר מהטורקים  (לת) השפלה מתמשכת
  • 19:34
  • 13.06.12

12 המבקר תפסן כותרות למה צריך אוייבים?
  • 19:47
  • 13.06.12

לא ברור למה המבקר צריך להתעסק עם דבר שחוץ מלהחליש את ישראל לא תורם כלום

13 We are dealing here with a person suffering from Megalomania Ron/ Silicon Valley
  • 19:48
  • 13.06.12

We are dealing here with a person suffering from Megalomania and believing that he can impose his will on another country. This is especially weird given that his country is not a superpower like the US

14 להתנצל ולגמור עם זה..... דוד
  • 19:52
  • 13.06.12

לא גורע מכבודינו,רק מוסיף בגרות ורצינות,מה שחסר לממשלת החובבנים שיש לנו

  •   גם אם תזחל על הרצפה ותתנצל לא תגמור עם זה ברלה
    • 22:38
    • 13.06.12

    "עמדתו היא שגם אם ישראל תתנצל לא יהיה בכך די כדי לשקם את היחסים עד להסרת הסגר". בנוסף, התדרדרות היחסים התחילה לפני המשט (ע"ע דאבוס) ולכן התנצלות לא תפתור שום דבר.

  •   ולאחר שחרור גלעד שליט (!) יש להסיר, כמובן, את המצור מעל רצועת עזה ולהתחיל להידבר עם החמאס  (לת) צ. רובין
    • 06:39
    • 14.06.12

15 פעילי הטרור היו נחושים לרצוח חיילים,הסרט המצולם דיבר בעד עצמו  (לת) אנה
  • 20:17
  • 13.06.12

16 דו"ח המבקר מעביר ביקורת על ההכנה לא על התוצאה רונן
  • 20:20
  • 13.06.12

היו צריכים לעכב את כל מי שהיה על המרמרה ,לשפוט את כולם על פעילות טרור. להחזיקם בכלא מספר שנים רב. ולא לאפשר לאף אחד כולל חברת הכנסת הערביה לצאת ללא משפט.
אולי אז היו יפנימו הטורקים שמי שצריך להתנצל,זה הם.

17 פחחח מי מתנצל בכלל? מי בכלל רמז שהדוח הוא סוג של התנצלות או הבעת צער או חרטה? לפי הדוח מסתבר שההחלטה לא להתנצל היא הדבר היחיד שנעשה כמו שצריך.  (לת) דן
  • 20:52
  • 13.06.12

18 טורקיה לקחה החלטה אסתרטגית להרוס הקשרים עימנו ואין שום קשר להתנצלות אתיופי
  • 20:58
  • 13.06.12

אפילו המבקר מבין זאת

19 המבקר סימן את נתניהו אחד שיודע
  • 21:04
  • 13.06.12

מבקר משעמם ומזיק

  •   ביבי כרה לעצמו את הבור. הוא ברח מועדת חקירה ממלכתית והטיל על המבקר את העבודה, כי זה תפקיד חסר שיניים ואפשר לברוח מאחריות. בדיוק מה שעושה ויעשה הביבי המנוול  (לת) שומר חוק
    • 22:57
    • 13.06.12

20 הקץ ללוקשים - ארדואן חיפש להרע את היחסים עוד קודם. המרמרה הייתה הזדמנות מצויינת לקפוץ על העגלה. איתן הבת-ימי
  • 21:09
  • 13.06.12

עוד הרבה לפני המרמרה דיבר ארדואן בגנותה של ישראל.תראו למשל איך הוא השפיל את פרס בדאבוס ,פשוט בזיון. מנהגי העולם הביעו שאט נפש. התנצלות טורקית לא הייתה כמובן.

21 למה ממשלת ישראל הסמרטוטית לא דורשת התנצלות ופיצויים מהטורקים,לאחר שלמרבה החרפה היא שילחה את המחבלים הטורקיים ללא העמדתם לדין?! האם אין גבול לסמרטוטיות ולחרפה?!  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 22:06
  • 13.06.12

22 מפגרים הטורקים האלה, בחיי. יכול להיות שבסופו של דבר ביבי אכן יתקפל ויתנצל, אבל הטורקים הם שצריכים להתנצל בעצם.  (לת) דג קר
  • 22:07
  • 13.06.12

23 לא הגזמנו...???????? קובי
  • 09:32
  • 14.06.12

על מה להתנצל ??? על כך שניסו לכרסם בבטחוננו ?? ומה הטורקים עשו ליד עזה ??? ובכלל ארדואן אינו מעוניין ביחסים עם ישראל , אם נתנצל ...ימצא משהו אחר... דרך אגב למה משטים אחרים שלא השתמשו באלימות... נעצרו ואף אחד לא נפגע ???

24 מר בר אל מעולם לא התכונה ישראל להתנצל אושיק
  • 11:12
  • 14.06.12

לא היום ולא מחר

פרוייקטים מיוחדים