מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

פרידה מיצחק שמיר || האידיאולוג שנפל בגלל ויתור רגעי על האידיאולוגיה

התחקיר של שמיר עלי ולהפך: שנים של ניסיונות היכרות הדדיים בין ראש הממשלה השביעי ועורך "הארץ". אלוף בן בפוסט ראשון בבלוג חדש

לא הכרתי את יצחק שמיר, אבל הוא הכיר אותי. או לפחות ניסה להכיר. בינואר 89' זכיתי יחד עם עורך "העיר" אז, מאיר שניצר, בעתירה לבג"ץ נגד הצנזורה הצבאית. בית המשפט התיר לפרסם את כתבתי על החילופים הצפויים בראשות המוסד, שנאסרה עד אז לפרסום. יצחק שמיר, שהיה ראש הממשלה והממונה על המוסד, הוטרד מהפסיקה והסתקרן מי העיתונאי שסדק את חומת ההגנה של ממלכת החושך והסתרים. הוא הטיל על הארגון החשאי לערוך תחקיר על העיתונאי הלא מוכר, ולהציג לו את הממצאים. יחידת הביטחון של המוסד ניגשה למשימה, וחיברה עלי תיק.

התיק צריך להיות דקיק: מה כבר היה אפשר לדווח על עיתונאי בן 23 וחצי ממקומון תל אביבי, עם רקורד לא מזהיר בתיכון ובצבא. ובכל זאת, מאז שנודע לי הסיפור אני מסתקרן לקרוא את המסמך, שבוודאי מעוטר בסיווג ביטחוני מרשים. אולי פעם זה יקרה, בחסות חוק חופש המידע, או בעזרת ויקיליקס מקומי.

שנים רבות אחר כך התהפכו התפקידים, ואני ניסיתי להכיר את שמיר. עשיתי תחקיר לספר שרציתי לכתוב על ההתנהלות של ראשי ממשלת ישראל משמיר ועד שרון. האיש עם הגבות העבותות סיקרן אותי במיוחד, אך הוא היה כבר במצב סיעודי, והסתפקתי בשיחות עם מקורביו. הם תיארו אדם חזק וממוקד מטרה, שזכה להערצת הסובבים אותו, אבל מעולם לא נהנה מחיבת ההמונים ולמרות כהונתו הממושכת בהנהגת המדינה - השנייה באורכה אחרי דוד בן גוריון - כמעט שנשכח אחרי רדתו מהבמה.

בתחקיר הזה שמעתי כמה סיפורים מעניינים. דן מרידור, שהיה במעגל הקרוב של שמיר, כיהן כשר המשפטים בממשלתו ותחזק מטעמו את ממשלת האחדות הלאומית, תיאר אותו כענק שלא קיבל את מקומו הראוי בתודעה הישראלית. לפי מרידור, התרומה הכי חשובה של שמיר כראש הממשלה היה שכנוע הממשל האמריקאי של בוש האב לחדול ממתן ויזות פליט ליהודים מברית המועצות. עד 1989, יהודים שיצאו מרוסיה יכלו לבחור בין ישראל לארצות הברית, ורבים מהם בחרו באמריקה. שמיר התנגד ל״נשירה״, כפי שקראו לה אז. בעיניו, יהודים היו צריכים להתיישב בארץ ישראל, ולא היתה שום עדיפות ליהודי בברוקלין על פני יהודי בגולאג. הוא שכנע את הממשל האמריקאי - ואת הארגונים היהודיים בארה״ב - שיהודים סובייטיים אינם פליטים, שיש להם מולדת בישראל. ואז נפתחו שערי האימפריה הסובייטית הקורסת, ומיליון יהודים וקרוביהם באו לישראל. אלמלא העקשנות של שמיר, רבים מהם היו חיים היום על גדות ההדסון.

יצחק שמיר בוועידת מדריד. ראשית נפילתו
יצחק שמיר בוועידת מדריד. ראשית נפילתו.

כשברית המועצות התפרקה סופית, שמיר היה עצוב. הוא אמר למרידור: ״הם נפלו כי לא שמרו על האידיאולוגיה״. שמיר חשש בוודאי שכך יקרה גם למנהיגי ישראל שינטשו את הציונות וההתיישבות. במידה מסוימת זה קרה גם לו, כשהלך לוועידת השלום במדריד בניגוד לכל מה שהאמין והטיף לו קודם. שמיר היה אידיאולוג, אבל כמו מיכאיל גורבצ׳וב, הוא ידע להעריך כוח והבין מתי עליו להתקפל. אחרי מלחמת המפרץ, שבה הותקפה תל אביב בטילים ובוש האב יצא המנצח הגדול, אפילו שמיר העקשן התקשה להגיד ״לא״. הוא יצא למדריד, וזו היתה ראשית נפילתו. אחרי הוועידה הוא איבד את הקואליציה שלו עם מפלגות הימין הקיצוני, ואחרי שהתעמת עם ממשל בוש על ״ערבויות מול התנחלויות״ הפסיד בבחירות ליצחק רבין. הוויתור הרגעי שלו על האידיאולגיה, עלה לשמיר באיבוד השלטון.

בממשלה הנוכחית יש לשמיר מעריץ אפילו יותר גדול ממרידור, וזהו אהוד ברק, שממשלת שמיר מינתה לרמטכ״ל אחרי מלחמת המפרץ. ברק אהב לומר ששמיר "היה עשוי מגרניט":, וחזר על ההשוואה בהודעת האבל שפרסמה לשכתו אתמול. אבל הוא העריץ את שמיר מהלח"י, יותר מאשר את ראש הממשלה השביעי. במיטב כושר הניתוח שלו, ברק הסביר לי איך שמיר שיקם את הקבוצה הקטנה והנרדפת אחרי רצח מנהיגה אברהם שטרן ("יאיר"), ממחבואו בפרדס ברעננה, כשהוא יודע שהמחתרת נחדרה ועליו להעביר מסרים לחברים בלי לדעת אם אחד מהם הוא סוכן בריטי. לרגע נדמה היה שברק מוכן לוותר על כל הכיבודים שלו, אילו יכול היה להיוולד כמה שנים קודם ולהילחם לצד ״מיכאל״ בכובש הבריטי.

אנשי הלח"י שמרו על קרבתם מימי המחתרת, גם כשהיו במחנות פוליטיים שונים. משורר השמאל יבי, שהיה מפרסם את טורו ב"הארץ" בימי שישי, דיבר תמיד בחיבה על ראש הממשלה, שאותו נהג לפגוש באזכרות השנתיות ליאיר. פעם סיפר לי יבי איך הלך עם עמוס קינן, חברו לאגף השמאלי של הלח"י, לשוחח עם שמיר בלשכתו כדי לסייע לחבר מהמחתרת שחלה.

היום מנסה נתניהו לבצע את מדיניות שמיר - קיפאון מדיני, חיזוק ההתנחלויות ויחסים גרועים עם הבית הלבן. גם על שמיר, כמו על ביבי, אמרו שאשתו מעורבת מדי בפוליטיקה (שולמית שמיר פעלה במועצה למען הזקן, ונחשבה לבוחשת ברשות השידור). אבל השניים שונים לגמרי. נתניהו לא חזק אופי ולא נערץ על סביבתו כמו שמיר. אבל הוא מבין טוב מקודמו את החשיבות של דעת הקהל והקשבה לציבור. שמיר לא התעניין בזה. חבריו הכי טובים היו הפרסומאי אליעזר ז׳ורבין, איש הלח״י לשעבר, ובת זוגו, הסוקרת מינה צמח. הזוגות סעדו בימי שישי בערב במעון ראש הממשלה, אבל מעולם לא דיברו על פוליטיקה ועל קמפיינים. שמיר לא שאל אף פעם את צמח, ״איך המספרים שלי״, ולא ביקש מז׳ורבין עצות למלחמה ביריביו הגדולים, שמעון פרס, דוד לוי ואריאל שרון. קשה לדמיין סיטואציה כזאת אצל אף אחד מיורשיו של שמיר, האיש שהאמין שהוא יודע מה רצוי לעם, גם אם העם לא תמיד הבין אותו.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לא לשכוח: שמיר לא תמך בהסכם שלום עם מצרים ועשה עצמו לא שייך לפרשת פולרד של ריגול נגד המדינה הכי ידיותית שמממנת את ישראל המתנחלת. אכן אידיאולוגי, אבל אין סיבה להעריץ את האטימות ועמדותיו שדיות את ישראל למלחמת נצח.. הערבים הם אותם ערבים, הליכודניקים הם אותו דבר.  (לת) צבי
  • 12:31
  • 01.07.12

  •   ומקובע. בטח אתה מסתובב עם סטיקר "שלום חבר" אתה אטום
    • 13:09
    • 01.07.12

    מקובע כבר אמרתי?

  •   אכן כן. שמיר היה טרוריסט ואסון לישראל כרו"מ. מה חבל שהגענו כל כך נמוך שאנחנו מתגעגעים אליו!!  (לת) הים הוא אותו הים והביבי הוא אותו שקרן חדל אישים!!
    • 13:29
    • 01.07.12

  •   צבי, אני לא יודע איפה היית בשנה וחצי האחרונות, אבל גם העם המצרי נגד הסכם השלום. מסתבר ששמיר לא היה יותר מאשר מציאותי. יהא זכרו ברוך.  (לת) יוסי
    • 13:52
    • 01.07.12

  •   למה לתמוך בהסכם שלום עם מצרים תמורת ויתור על כל סיני? הינה עכשיו מצרים בדרך להיות מדינת עימות של ישראל וישראל נותרה בלי סיני!!!!! שמיר צדק!!!!! פולארד? שמיר היה שר החוץ ולא התעסק אז בריגול. שמעון פרס היה ראש הממשלה וכל הקרדיט נופל בחלקו. "אטימות ועמדותיו שדיות"? למה? טוב יותר טימטום אוסלו שהכניס לסלון של הבית שלנו את כל ארגוני הטרור הפלסטינים? גם כאן שמיר צדק!!!!!! הערבים אותם ערבים והשמאלנים אות שמאלנים !!!!!! ושוב שמיר צדק !!!!!!!!!! עמיש גל
    • 16:58
    • 01.07.12

    ....

  •   יופי, הוכחה נוספת שהציונים יפגעו ביהודים (שרצו להגר לארץ בטוחה) עלמנת לחזק את הטיהור האתני של ילידי הארץ  (לת) הציונים פוגעים ביהודים.
    • 18:47
    • 01.07.12

  •   העובדה שימנים עדיין חושבים שהשלום עם מצרים מיותר מוכיחה כמה הם ירדו מהפסים... לוגיקן
    • 14:26
    • 02.07.12

    מבחינתם של ימנים כאלו עדיף עוד יום כיפור (או עוד 2 או 3) מאשר הסכם כלשהו עם משהיה עד לא מזמן אויבך - פשוט מראה לי עד כמה ימנים כאלו אטומים וללא שום סיכוי של הסתכלות מפוכחת ובריאה על המציאות.
    מצבנו רע - אהה וכן שמיר היה מייצג של ימנים כאלו. לידו גם שרון וגם ביבי הם יונות שלום.

02 שמיר לא תמך בשלום עם מצרים וזרק את פולארד לכלבים לאחר שתמך בריגול נגד ארה"ב  (לת) צבי לא שוכח
  • 12:35
  • 01.07.12

03 רשימה נהדרת, לשם שינוי יגאל
  • 12:37
  • 01.07.12

במיוחד הסיפא מאלפת - אכן מדהים, איך "התקדמנו" מאז...

04 הבעיה היא לא בעיתון הארץ, הבעיה היא בקוראים שלו...  (לת) ט.
  • 12:40
  • 01.07.12

05 מה שהיה הוא שיהיה אמר קוהלת בן-דוד. דיזנגובה ארלוזורובה
  • 12:44
  • 01.07.12

בזמן השואה מנעה התנועה הציונית כל נסיון רציני להציל את מיליוני יהודי אירופה, בנימוק שיש להעבירם רק לא"י ולא לשום מקום אחר, ואחרי נפילת בריה"מ היא אילצה את היהודים להגיע רק לג'ונגל הישראלי, להיות טרף להתעללות מצד אספסוף לבנטיני עוין ואלים.

06 בחינת פועלו של יצחק שמיר ז"ל אזרח
  • 12:52
  • 01.07.12

מותר לומר אחרי מות קדושים אמור ואין לי ספק שהאיש העשוי מגרניט ושלא עשה לביתו היה פטריוט אמיתי לטעמו ולטעם ממשיכיו האידיאולוגיים אבל מותר, גם ביום עצוב זה, לבחון את תרומתו למדינה.

שמיר היה נוקשה ועקשן. הוא מנע את הסכם לונדון שהיתה מעבירה את האחריות לגדה לידי המלך חוסיין וישראל קיבלה בתמורה את הסכם אוסלו.

איננו יודעים מה היה קורה לו המלך ההאשמי היה שולט בגדה. אבל שלא להזכיר החלטה גורלית זו ?

  •   בקיצור, שמיר הקטן היה גדול !!!!!!!!! לגבי תוכנית לונדון, היא לא היתה ברת מימוש. חוסיין הסתייג ממנה ברגע האחרון וזה מה שמנע את החתימה על ההסכם הזה. אז נא לדייק !!!!!!!!!  (לת) עמיש גל
    • 17:04
    • 01.07.12

07 אצלי הוא ייזכר כגמד שחיסל חברים שלו מטווח אפס בלי למצמץ וגם סיפר על כך בראיון מצמרר בטלויזיה בשנות ה80   אצלי הוא ייזכר כגמד שחיסל חברים שלו מטווח אפס בלי למצמץ וגם סיפר על כך בראיון מצמרר בטלויזיה בשנות ה80  
  • 12:52
  • 01.07.12

אצלי הוא ייזכר כגמד שחיסל חברים שלו מטווח אפס בלי למצמץ
וגם סיפר על כך בראיון מצמרר בטלויזיה בשנות ה80
 

08 לאחר כל ההשתפחיות היללניות של מספידיו של שמיר מן הראוי לציין שבתפקידו כראש ממשלה עשה את הנזקים הגדולים ביותר בהתייחסות להסכמי שלום עם שכנינו  (לת) הבחנה ברורה
  • 12:58
  • 01.07.12

09 ראש הממשלה ה 7, הלך לעולמו ירון
  • 12:58
  • 01.07.12

מה בדיוק הוא עשה ? קיפאון מה זה כלום ? שמיר היה ענק. הוא הצליח לעשות כלום המון זמן.

10 מחקרים מראים בבירור: יש מצבים בהם עדיף לא לעשות דבר. גדי
  • 13:03
  • 01.07.12

זה פורסם כבר בעיתונות ובטלויזיה . ואכן פעם אחרי פעם אנו רואים במשחקי הכדורגל מצבים בהם עדיף שהשוער לא ימוש ממקומו ולא ינסה לנחש ולקפוץ סתם לימין או לשמאל (זהו האינסטינקט של השוער. הוא מרגיש שאסור לו לא לעשות דבר, והאינסטינקט שגוי).
שמיר סבר, כנראה בצדק, שבמצבה של ישראל עדיף לה להתבצר במקומה ולא ללכת שולל אחרי יוזמות מתעתעות. עדיף לא לפעול מאשר לפעול ולהיווכח שהרעת את מצבך. מה לעשות? כאלה הם החיים.
אז יורשיו חשבו אחרת. והסתבר כי השינוי שהם עשו היה שינוי לרעה! מה בדיוק הרוויחה ישראל מאוסלו? שלמנו מחיר כבד, מחיר מדיני ומחיר דמים כואב. התקדמנו לשלום? אם לא היה בא לי לבכות, הייתי צוחק.

  •   דברים בסלע. שמחה.
    • 21:26
    • 01.07.12

    אכן בימיו של שמיר, ולדעתי גם בימינו, יתר פעלתנות מביאה לאסון.
    לא כל שינוי מבורך. כשהשינוי יוביל למצב קטסטרופלי , יותר טוב להקפיא את המצב.
    אכן צדק שמיר.

11 אינני מבינה מה פשר הרומנטיקה לשר חוץ איום בזמן מלחמת לבנון וראש ממשלה אטום לחלוטין לאחריה  (לת) "מי שצריך יודע- ומי שלא לא"
  • 13:07
  • 01.07.12

12 דבר האלוף? השתגעתם? בר קיקי
  • 13:13
  • 01.07.12

אני מבין את הקריצה אבל הטייטל מתאים למדינות חשוכות או לאנשים חשוכים במדינות נאורות ולא לעורך הארץ. ישונה השם לאלתר...

13 יזכר גם המשפט בן האלמוות - הערבים הם אותם ערבים, הים אותו ים וביבי אותו ביבי שאמר כשהצטרף לאיחוד הלאומי בראשות בני בגין  (לת) בר קיקי
  • 13:14
  • 01.07.12

  •   הערבים הם אותם ערבים עמוס
    • 14:41
    • 01.07.12

    לעניין זה ראוי לקרוא את דבריו של הסופר הערבי עלא חליחל, כמצוטט בכתבתו של סייד קשוע "כשעלא פגש את קרלה" ,
    הארץ סוף שבוע 28.7.2012 -
    ..."יש קדמה טכנולוגית, וגם לבחור שרוצח את אחותו יש אייפון, אבל כשהוא הורג אותה הוא משתמש בשברייה של סבא שלו מלפני מאה שנה."
    ..." החברה הערבית מבוססת על מבנה פטריארכלי של שחזור ערכים, אלימות משפחתית. גני הילדים נבנים לפי רצון ההורים, הגננות הן בנות העם הזה. הילד הקטן יוצא העתק של הוריו. שום דבר לא השתנה. אתה לא יכול לברוח, לשנות. אתה לא יכול להיכנס למערכת של משרד החינוך ולשנות".
    ... הבעיה היא גם במדינה וגם, אם להודות באמת, בכך שאנחנו בעצמנו לא כל כך ששים לשינוי. מלבד כמה קולות ביקורתיים, הנושא הזה לא קיים על סדר היום של החברה הערבית. אנחנו מצליחים להרוג את הסקרנות של הילדים, את הביטחון העצמי שלהם, את השאיפות שלהם. אומרים לנו שהדת תספק את כל תשובותינו."

  •   המשפט האלמותי "הערבים הם אותם ערבים והים הוא אותו ים" נאמר זמן לא רב לאחר שישראל אילצה אחד-עשר אלף פלשתינאים אנשי אש"ף לעזוב את נמל בירות בספינות לכיוונים שונים, כלומר זרקה אותם לים.  (לת) ארנון
    • 14:47
    • 01.07.12

  •   Arab education Masri
    • 22:05
    • 01.07.12

    In Egypt, ten years ago, the Minister of Education introduced some new questions into the final exams of High School. One question asked: read the following text, give the argument for and against, then your own opinion.
    The following two days students rioted. "We did not learn this in school!" they shouted. "Teach us what's the right opinion, then we could answer! But how can we know what is the right opinion if we haven/'t been taught it?" This is Arab education. They have no hope so long as they do nto throw off their mental shackles.

14 העובדה שהיה ראש ממשלה היא תעודת עניות. איש נוקשה, אטום, קנאי, שלא עשה שום דבר משמעותי חוץ מלשמור על הכיסא שלו. הסיפור של דן מרידור מזעזע.  (לת) לא גרניט ולא נעליים
  • 13:20
  • 01.07.12

15 אדון אלוף בן התבלבלת "ממלכת החושך" זה לא המוסד שבזכותו אתה שותה אספרסו בשיינקין.  (לת) אלא מערכת העתון בו אתה עובד
  • 13:48
  • 01.07.12

16 בכל פעם שמזכירים דבקות באידיאולוגיה - שווה לבדוק מהי האידיאולוגיה. ארץ ישראל השלמה ומלחמת נצח? חיים על החרב? האם את האידיאולוגיה הזו אנחנו רוצים היום??? חלק בודאי כן...והם ממעריציו של העקשן והאטום במנהיגי ישראל.  (לת) עמית
  • 14:09
  • 01.07.12

  •   הופכים חלום למציאות שלום
    • 14:59
    • 01.07.12

    ומאשימים את מי שמביט למציאות בפנים,בעקשנות ובסרבנות

  •   האם זה שעשה את הסכם אוסלו לא היה אטום יותר? העובדות מוכיחות ששמיר היה גאון וסוכן אוסלו היה כשלון !!!!!!!!!!!!!!  (לת) עמיש גל
    • 17:06
    • 01.07.12

  •   זה קצת בעייתי לשפוט את הסכם אוסלו כשהבנאדם שנפל בחלקו להוציא אותו לפועל הוא אחד מאנשי הביצוע הגרועים ביותר שאי פעם כיהן כראש ממשלה - נתניהו. בסופו של דבר, רבין נרצח והשיפוט ההיסטורי לא יכול להתעלם מהתאונה הקטנה הזאת. אתה גם לא יודע מה היה קורה אם לא היה הסכם והאינתיפדה הייתה ממשיכה. בטוח אפשר לדעת שעם האופציה הירדנית לא היה צורך בערפאת  (לת) יובל
    • 13:48
    • 02.07.12

17 אחרי שבעבר הוא פקד על חייליו לטפל ב"בוגדים" גם הוא בגד?  (לת) מיקי
  • 14:24
  • 01.07.12

18 מזעזע היסטוריון
  • 14:26
  • 01.07.12

תארו לעצמכם את ההתרחשות הבאה: השנה היא 1939, ולנוכח הסכנה ההולכת וגוברת ליהודי ארופה ממשל ארצות הברית, בלחץ האירגונים היהודיים, מודיע כי הוא מוכן לפתוח את שערי אמריקה בפני המוני פליטים יהודים. הדבר הוא למורת רוחה של ההסתדרות הציונית החוששת לאבד מספר עצום של עולים פוטנציאליים העשויים לשנות את המאזן הדמוגרפי בארץ ישראל. לפיכך היא משכנעת את הממשל ואת מנהיגות יהודי אמריקה לוותר על הרעיון. ההמשך ידוע.
והנמשל: היתה זו עוולה מוסרית מן המעלה הראשונה מצד שמיר ושותפיו לסכל את היתר ההגירה לאמריקה ולאלץ את יהודי ברית המועצות לבוא לישראל, כלומר ״למקום היחיד בעולם בו היהודים נתונים כיום בסכנת השמדה פיזית״ כדברי האמת של ישעיהו לייבוביץ המנוח (וזה עוד קודם לפצצה האיראנית).
התפעמותו של מרידור מן המהלך חושפת את מה שכבר ידוע: היעדר עמוד שדרה מוסרי אצל ״פוליטיקאי לכל עת״ זה שהתחסדותו אמנותו.

  •   נסיון חלש ולא מוצלח שמעיד רק על רמת ההיסטוריון שבך. ב-1939 לא היתה מדינת ישראל וגם שום מדינה אחרת לא רצתה לקלוט יהודים. היום יש מדינה ליהודים וראוי שאם מצילים אותה ממדינה טוטליטרית הם יבוא למדינת היהודים. הרי זו היתה גם בעילה ללחוץ על בריה"מ לשחרר יהודים ובלבד שיעלו לישראל, אחרת הם היו שוב מצרים את צעדי יציאת היהודים. לייבוביץ אינו אורים ותומים של הימין והצהרותיו מחייבות רק את הרואים בו מלך או שטיח..  (לת) עמיש גל
    • 17:47
    • 01.07.12

  •   כאן נמות ביחד ,נניח.. אם יש ביחד כאן  (לת) אבל
    • 19:37
    • 01.07.12

  •   להיסטוריון בפרוטה, הוזה לך ברח  (לת) גיחי גיכי
    • 20:25
    • 01.07.12

19 "האיש שהאמין שהוא יודע מה רצוי לעם" - זה המשפט הסותם את הגולל על יצחק שמיר מעטו של העיתונאי היודע מה באמת טוב לעם  (לת) ס.א.
  • 14:26
  • 01.07.12

20 אלוף בן אלוף החירטוטים של התקשורת הישראלית השמאלנית הקיצונית.  (לת) שוקע בהזיות של עצמו
  • 14:31
  • 01.07.12

21 שמיר למרות קומתו היה משכמו ומעלה הרבה מעל רבין ששילם שוחד אני
  • 14:31
  • 01.07.12

לשלושה חברי כנסת על מנת להוביל אותנו לאסון ששמו אוסלו

  •   רבין היה כל כך גרוע כראש ממשלה שאסור אפילו להכניסו לרשימת ראשי הממשלה הגרועים, בשביל אבי אסון אוסלו צריך להמציא קטגוריה מיוחדת  (לת) גיחי גיכי
    • 20:26
    • 01.07.12

  •   חבל שאין פה איזה סינון. מינימום של IQ 70 למשל.  (לת) ז
    • 21:04
    • 01.07.12

  •   זה ויכוח אם אבי אסון אוסלו הוא יצחק רבין או יגאל אמיר. אבל רבין גם ניסה לטפל בזמנו בעיירות הפיתוח, בערבים הישראלים, בשלום עם כל אויבינו, בהתנחלויות, בבדווים ובשוויון הנטל, פחות או יותר כל הפצצות המתקתקות שמתישהו יחריבו את המדינה הזאת, לפחות את הגלגול הדמוקרטי שלה. לטאטא בעיות מתחת לשטיח זאת הגישה השמרנית המסורתית שהובילו אנשים כמו נתניהו ושמיר  (לת) יובל
    • 13:54
    • 02.07.12

22 מעניין שדווקא המדינה היהודית ישראל פגעה בזכויות של יהודים. אילוץ יהודי ברית-המועצות לבוא לישראל היה מבוסס על דרך חשיבה אנטי-דמוקרטית זהה לזו שמנעה, במשך שנים רבות, מאזרחי ברית-המועצות לעזבה.  (לת) ארנון
  • 14:41
  • 01.07.12

23 פנאט קיצוני חשוך על סף טרוף משיחי. כמו כל הימין ! ה ם - מ ס ו כ נ י ם !
  • 14:53
  • 01.07.12

בן גוריון צדק !

24 כשיצחק שמיר היה ראש הממשלה לא הכרנו את המושגים הבאים-רשימה חלקית: מחבל מתאבד, שמעתי פיצוץ אדיר, גראד, קסאם, צבע אדום, מאבטח במסעדה, הרשות הפלסטינית, הקפאת בנייה, שטח A, שטח C, גדר ההפרדה, מחסומים, סגר, חמאסטן, גודלסטון, נכבה, קורבנות שלום. ואז בא רבין ואוסלו והשאר היסטוריה  (לת) עד ראיה
  • 14:54
  • 01.07.12

  •   נכון, טרור הסכינים והגרזינים שבו נהרגו הלנה ראפ ורבים אחרים קרה בכלל ביקום מקביל. אחלה זיכרון יש לך, אדון עד.
    • 16:35
    • 01.07.12

    גם אני הייתי שם, נשמה. אני זוכר טוב מאוד.

  •   אתה בהחלט צודק. אבל מה? אתה באמת מאמין שהשמאלנים יבינו?  (לת) היסטוריון אמיתי
    • 17:53
    • 01.07.12

  •   "בשביל ארץ ישראל מותר לשקר " - מי אמר ? GUY
    • 18:23
    • 01.07.12

    מתחילים עם זה , ומסימים עם כדור בגב של ראש הממשלה .
    האמת : הצליח להם : פול גאז בדרך לתהום , וההתנחבלויות הפכו לסלע קיומנו.

  •   הלוואי עלינו טרור הסכינים והגרזינים מתקופת שמיר במקום הטרור שרבין הביא כשעלה לשלטון על הכתפיים של הלנה ראפ  (לת) גיחי גיכי
    • 20:29
    • 01.07.12

  •   נכון. אבל למדנו להכיר את המושג אינטיפדה והשאר היסטוריה.  (לת) א
    • 20:56
    • 01.07.12

  •   גיחי גיכי יהוה לא קיים  (לת) ז
    • 21:05
    • 01.07.12

25 עקשן ומציאותי. מבין מי האויב. לא ממהר לשום מקום רק כדי שדפי ההסטוריה יכתבו שעשה שלום  (לת) ערן
  • 14:55
  • 01.07.12

26 משום מה מעלימים את חלקו ברצח ברנדוט, אחרי קום המדינה. רצח מיותר לגמרי. אותי הוא זעזע מפני שהייתי בטרזיינשטט וראיתי את ברנדוט מגיע עם שיירה של אוטובוסים ולוקח משם את ארבע מאות יהודי דנמרק שהיו כלואים שם לשבדיה. זה היה באפריל 45, כשהגרמנים עוד שלטו שם.  (לת) גרין
  • 15:01
  • 01.07.12

27 איך אפשר להשוות בין שמיר לביבי? זה כמו להשוות בין שום לשום דבר  (לת) שושו
  • 15:08
  • 01.07.12

28 הפצול בימין הקיצוני אמנם היה הקש ששבר את גב הגמל אבל אנשים הצביעו רבין בגלל האינתיפאדה א
  • 15:40
  • 01.07.12

ובכלל, גוש הימין היה קטן יותר כי התחיהף מפחגה שהוקמה בעקבות השלום עם מצרים, לא עברה את אחוז החסימה, אין לזה קשר ישיר להליכה לוועידת מדריד

29 יצחק שמיר הקטן
  • 15:42
  • 01.07.12

זוכרים את קו 300?, זוכרים "בשביל המדינה לפעמים צריך לשקר", כאשר היה פיגוע בירושלים ותפסו את ערבי אשמיר אמר ברדיו "לא יבכה עם משהו שם יהרוג אותו" או משהו כזה. משטוב אצלו, ממש טוב! שהוא היה לצדנו.

30 כשכתבה קוראת למוסד - מקום חשוך מומחה לשמאלנים
  • 15:58
  • 01.07.12

אפשר מייד להבין - שטוב לא יצא מזה
איזה טובה צמחה לעם ישראל מפרסום שמו של ראש המוסד
עד היום אינני יודע -
אני כן יודע ששניצר גאה בזה - כאילו הוא המציא תרופה לסרטן -
או משהוא כזה. -שמיר ז"ל היה אומר על זה - "שוינט" או "נו טוף".
שמיר היה ראש ממשלה מצויין - אפשר לקרוא מאמרים
של סבר פלוצקר בזמנו - על השגיו הכלכליים.
הוא נפל לא בגלל מדריד - אלא בגלל הקמפיין השיקרי
של חיים רמון - "מושחתים נמאסתם" קמפיין שנתמך על ידי
העיתונות המושחתת של אז
הפשלה הגדולה שלו - שלא נסוג מלבנון מייד. (הפלסטינאים היו בחוץ
ובשיר ג'ומיאל כבר לא היה בין החיים.)

31 מה שבטוח שעם מותו של ר"מ שמאלני כמו אריק שרון , הארץ יקדישו קצת יותר מכתבה זו  (לת) נחום
  • 16:13
  • 01.07.12

32 מי אתה שמיר ומי אתה חלמיש בפני עיתונאי עברי העוסק בשכתוב ההיסטוריה חיים
  • 16:16
  • 01.07.12

שמיר היה עסקן קטן וחסר ערך. חסר ערך כאיש של אינטלקט, חסר חשיבות כאיש מדיני, שום כלום בתחום המוסרי, כלום כלום בתחום הפרקטי. כל שקל ששילמנו לו מכיסנו כדי שישרת אותנו כראש ממשלה היה בזבוז מוחלט. שום תרומה ממשית למצב המדינה ושום תרומה למצבנו כאזרחים. העיקר שהעיתונות בגיבוי העסקנים הנוכחיים האמינים והישרים - ביבי וברק - עוסקת בשכתוב ההיסטוריה וביצירת מדינאי שלא היה ולא נברא וקיבל משכורת חינם. ועד מילה אחת גם הנסיון להאדיר את הלח"י כמחתרת הוא מטופש למדי ומגושם ושקוף. יש הרבה מה לפקפק בתבונתה הפוליטית ובהישגיה של המחתרת הזו.

  •   אין לך גם כמה מילים טובות לומר על רבין? שמיר כמה שהיה קטן יכול לשים אותך בכיס הקטן שלך!!!!!!!  (לת) אייענע חיים
    • 17:51
    • 01.07.12

  •   למה אתה מתפלא ? ככה עובד שלטון פשיסטי : NEWTALK , תקרא את הניתוח של אלון עידן לנאום הרגל השבורה של ביבי ותפנים . GUY
    • 19:11
    • 01.07.12

    האימפריה מעולם לא מתה .אבל זהירות : להילחם באימפריה זה להידבק בטירוף שלה .

  •   עדיף אינטלקט של מי שבימיו היה רק טרור סכינים וגרזינים על האינטלקט של מי שהביא עלינו טרור של אוטובוסים מתפוצצים מפצצות מהלכות וכן טרור של אש רובים וקסאמים וטרור משפטי ופוליטי שכולם יחד מסכנים את עצם קיומה של מדינת ישראל  (לת) גיחי גיכי
    • 20:33
    • 01.07.12

33 קריאת בתו ע"ש גלעדי מלמדת משהו על האיש ד
  • 16:20
  • 01.07.12

אכן היה עשוי מגרניט.

34 סליחה, אבל המאמר מעוות לגמרי את ההיסטוריה. יניב
  • 16:41
  • 01.07.12

ועידת מדריד לא היתה "ראשית נפילתו" של שמיר.
אם כבר, ראשית נפילתו היתה כשלון מדיניותו הסרבנית והאולטרא-לאומנית, כשבוש האב מקפל עוד ועוד את ידיו של שמיר, ובלי הרבה מאמץ, אגב.
ג'ורג' בוש האב didn't take bullshit, וכששמיר עשה רעשים של סרוב-יתר, ממשל בוש גרר אותו באוזן לועידת מדריד כאחד מהתנאים לקבלת הערבויות (לקליטת העליה).
(אין אלא להתגעגע לנשיא אמריקאי שמעמיד במקומו ראש ממשלה ישראלי חצוף) .

צריך גם לזכור את הסנטימנט הציבורי באותה תקופה. ציבור מותש מאינתיפאדה, ופלסטינים שנראים מובסים בזירה העולמית, אחרי שהנהגתם צידדה בסדאם חוסיין במלחמת המפרץ הראשונה. הוסף את התפרקות בריה"מ זמן לא רב לפני כן וה- New world order, ותקבל ראש ממשלה שהולך ונראה אנכרוניסטי ולא רלוונטי. הציבור גם לא התעלם מהמחמאות וקרדיט שקיבלה ישראל- בזכות שמיר - על שהבליגה על הטילים של סדאם, הבלגה שהיתה מנוגדת לחלוטין למישנה ולמנטליות של שמיר והליכוד. למספר לא מבוטל של ישראלים, היה זה מפגש ראשון עם התנהגות קצת יותר מתוחכמת מאשר מדיניות הראש-בקיר הימנית.

בנוסף, תרבות מרכז הליכוד היתה אז בשיאה (או יותר נכון בשפלה), והשחיתות בפוליטיקה בכלל ובגוש הימין בפרט הגיעה לשיא שהוציא את הציבור לרחובות. (מישהו זוכר את "אברשה, חזור הביתה"?...). הרשימה שהעמידה מפ' העבודה אז שידרה נקיון והתחלה חדשה, ואת רבין, שסימל גם נקיון-כפייים הפוך משחיתויות הימין, וגם את האלטרנטיבה לפוליטיקת הנכלולים של שמעון פרס, וגם סיכוי לשלום, בו רוב הציבור רצה.

כל אלו חברו לתחושת שובע בציבור הישראלי מהקו הנוקשה והסרבן של הליכוד, בנוסף לשחיתות בו. זה הרקע להפסדו של שמיר בבחירות - לקרוא לזה "נפילה זה מוגזם ביותר - ולא ההגררות לועידת מדריד.

35 יהיה זכרו ברוך. ראש ממשלה גדול. דאג לישראל לפני שדאג לעצמו. לא פלא שהיה ראש הממשלה עם הכהונה הכי ארוכה. נתן לאזרחים לחיות בשקט.  (לת) ראש ממשלה שלא שבנה ולא הרס.
  • 16:44
  • 01.07.12

36 האיש היה לא רק ראש ממשלה חכם אלא בעיקר נביא שראה את הנולד..!! איש לח''י בדימוס
  • 18:25
  • 01.07.12

הוא ראה את הנולד למרחקים ארוכים ולכן אפשר לסכם את תולדות חייו של אחד הנפילים בעם ישראל בשתי מילים.....הוא צדק..!! הים אותו ים והערבים אותם ערבים...!! יהי זכרו ברוך..!!!

  •   וואו ! איזה גאון ! הים אותו ים ! הוכחתם יכולת הבנת מציאות מורכבת ומשתנה ! ישר למעבדה לחקר המורכבות במחלקה למתימטיקה . GUY
    • 19:18
    • 01.07.12

    הלחי היווה אולי 3% מהצבא האמיתי של טרום המדינה
    ( הפלמ"ח כמובן , שהיה הבסיס של צה"ל לאחר ותוך כדי הקמת המדינה ) , והיום תופס כ 70% מהכתבות \ כותרות כשמדברים על המחתרות . ככה השלטון הפשיסטי משכתב את העבר , ובאמצעות העבר המשוכתב משנה את תדמית המציאות של נתיניו . וכולם ביחד בקול גדול :
    B B ! BB !

37 המנהיג האחרון ברוס
  • 20:08
  • 01.07.12

יצחק שמיר היה אדם שאהב את ארץ ישראל, אהב את המדינה, לחם להקימה, לשמור עליה ולפתחה. דאגה לעם ולארץ - זה היה המניע היחיד לפעולותיו בכל תפקידיו הציבוריים. גם אם טעה בדרכו - ואני לא חושבת כך - על כנות כוונותיו, על יושרו ועל יושרתו אי אפשר להתווכח.

הלוואי שהיינו יכולים לומר את זה על כל ראשי הממשלה שבאו אחריו.

על פועלו במחתרת לא דובר מספיק במשך השנים. אולי עכשיו יינתן הכבוד הראוי למי שבנה את לח"י מחדש, ואולי עכשיו אפשר להתפנות ולהעריך בצורה
אובייקטיבית את תפקידו של ארגון מחתרת זה בתהליך שהביא לעצמאות ישראל. בלי שמיר לא היה לח"י, ובלי לח"י לא הייתה קמה מדינה,

38 הוא היה איש קטן גדול שאם היה ראש ממשלה גם בזמן בגין ורבין היינו נמנעים מאסון אוסלו ואשליית השלום ממצרים וחלום ארץ ישראל הגדולה היה מושלם  (לת) רואה הכל
  • 20:32
  • 01.07.12

39 איך רואים את יצחק שמיר האדם הצוחק
  • 09:26
  • 02.07.12

הישראלי הוא מי ש: 1. לא מוכן להיות פרייר. 2. מתנדנד כברווז בהליכתו 3. מכור לנוסטלגיה, החל בשירים ישנים וכלה בחמאסניק של הישוב הישראלי - רוצח בעל השקפת עולם זערורית-היקף, שהיה לראש ממשלה.

40 שמיר הצליח, בעזרת עראפת שתמך בסאדאם, להביא אש"ף לסף הכליון! לולי אוסלו קררה
  • 12:09
  • 02.07.12

אשר הציל את אש"ף שעמד בפני פשיטת רגל, ולכן גם נאות להסכם, יכלים הינו להגיע לשיחות ישירות עם תושבי השטחים שלדעתי היו מובילות למקום טוב יותר מהחזרת עראפת כמנצח. [כמובן יתכן שהם היו בוחרים בו - אך זה כבר משהו אחר]

41 אמש בהקדמה האינסופית למשחק צפיתי בערוץ 1 על חיי שמיר. לא יאומן: האיש מודה שעמד מאחורי רצח בדם קר של שר בריטי ושל חברו לארגון (כנראה ירה בו במו ידיו) ושל עוד אזרחים שחשבו אחרת ממנו. לו נולדתי אז, בוודאי הייתי מעדיף את הבריטים גם על מחבלי הימין (אצל לחי) וגם על ההגנה של ביג'י. בכל אופן, להרוג? אנו חייבים להוקיע רצח בדם קר מהסוג של רצח מוין או רצח רבין. מישהו יכול להסביר לי את ההבדל? (אגב, במהלך המשחק המסעיר ערוץ 1 שידר פרק מדהים של בי בי סי על נהרות וגשרים אורגניים ואב שלוקח את ילדיו מהלך 6 ימים לבית הספר לאורך נהר קפוא וזומם. נקרעתי בין המשחק (כי אני כמובן אוהד ברצלונה וספרד זה ברצלונה) ובין הנהרות בערוץ 1 והעדפתי את האחרון. לעזאזל, יש תמורה לאגרה, צריך רק לדעת לקחת אותה)  (לת) רמי
  • 13:01
  • 02.07.12

42 יש לזכור שיצחק שמיר היה רה"מ היחיד מהליכוד שלא גנב את קולות בוחריו כדי לממש את מדיניות השמאל הקיצוני.  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 00:57
  • 03.07.12

פרוייקטים מיוחדים