עם אחד, חברות שונות || ערביי 1948 נגד ערביי 1967

מחקר חדש חושף את הקונפליקטים בין הפלסטינים בישראל ובגדה שהביאו להתפתחות חברות נבדלות ומנוכרות האחת לשנייה

הטור הזה מוקדש במיוחד לאנשי ימין קיצוני, שמשתעשעים ברעיון להעביר כפרים ישראליים-פלסטיניים לצד הפלסטיני של הקו הירוק ("טרנספר מרצון"), ולאנשי שמאל מיואשים שממליצים לאחד את התושבים הישראלים של בקה אל-גרבייה עם השכנים מבקה אל-שרקייה ("מדינה דו-לאומית"). מחקר חדש יגלה להם, שההפרדה הממושכת שנכפתה עליהם הביאה להתפתחות שתי חברות פלסטיניות שונות בתכלית. כך, למשל, 60% מהפלסטינים אזרחי ישראל (ערביי 48') מתנגדים לכך שילדיהם יינשאו לפלסטינים מהגדה המערבית (ערביי 67').

המחקר החלוצי שערכה פרופ' שפרה שגיא מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב - ראש התוכנית לניהול ויישוב סכסוכים - עם ד"ר עדי מאנע והדוקטורנטים ענאן סרור וסירין מג'לי (בסיוע קרן המחקר הגרמנית DFG) מראה, שלכל אחת מהחברות הללו נרטיבים שונים ואסטרטגיות זהות נפרדות. מניתוח הראיונות שנערכו בעת ביקורים בבתיהם של 1,104 פלסטינים אזרחי ישראל ו-948 פלסטינים תושבי הגדה המערבית בגילאי 18 ומעלה, כמחציתם נשים, עולה בבירור שחברי שתי הקבוצות מעוניינים להדק את היחסים עם השכנים ממול ולחזק את הזהות המשותפת שלהם, ואולם אצל כל אחת מהן נמצאו רמות גבוהות של תחרות והפרדה.

ערביי 67' נטו יותר מערביי 48' לשילוב בין הקבוצות, אך גם ליתר תחרות. הם הביעו נכונות גבוהה יותר לקיים קשרים מסוגים שונים עם ערביי ישראל. שתי הקבוצות הבחינו בין קשרי נישואין לבין סוגי הקשר האחרים, ונטו להסתייג מקשרי נישואין של בנם/בתם עם חברי הקבוצה השנייה. גם מגמה זו היתה חזקה יותר בקרב ערביי 48'.

פלסטינים במחנה הפליטים דהיישה. 60% מהערבים אזרחי ישראל מתנגדים שילדיהם ינשאו לפלסטינים מהגדה
פלסטינים במחנה הפליטים דהיישה. 60% מהערבים אזרחי ישראל מתנגדים שילדיהם ינשאו לפלסטינים מהגדה. צילום: טל כהן

המחקר התבסס על מודל תיאורטי שפיתחו שגיא ושותפיה, בהתבסס על תכנים שעלו בקבוצות מיקוד. השאלון בדק נכונות למתן לגיטימציה, ורגשות כמו כעס ואמפתיה כלפי נרטיבים קולקטיביים של ערביי 48' וערביי 67'. כל נבדק התבקש לציין באיזו מידה הוא חש אמפתיה, כעס או נותן לגיטימציה לנרטיב של הקבוצה שלו ושל הקבוצה האחרת. כך למשל, מה תגובתו/ה לאמירה, שלפיה "ערביי 48' היו נאמנים לאדמתם כאשר לא נטשו אותה במלחמת 1948" (נרטיב הרווח בקרב ערביי 48'), או לטענה כי "הם נשארו על אדמתם מכיוון שנכנעו וקיבלו את הכיבוש ללא התנגדות" (נרטיב הרווח בקרב ערביי 67'). מה יחסם לנרטיב שלפיו הרווחה היחסית שבה חיים ערביי 48' הינה "זכות שהוקנתה להם כאזרחי ישראל" (נרטיב הרווח בקרב ערביי 48'), או לנרטיב ולפיו "רווחה זו מבטיחה את נאמנותם למדינת ישראל" (רווח בקרב ערביי 67').

בקרב ערביי ישראל בלטה נטייה חזקה יותר להיצמד לנרטיבים הקולקטיביים הייחודיים של קבוצתם מאשר אצל ערביי 67', ונטייה פחותה יותר להאשים את ישראל בהפרדה בין הקבוצות. בשתי הקבוצות התגלו מידה נמוכה יחסית של לגיטימציה, אמפתיה חלשה ומידה גבוהה של כעס כלפי הקבוצה השנייה. מגמה זו היתה חזקה יותר בקרב המיעוט הערבי החי בישראל.

הדבר יכול להעיד על כך שערביי 48' מאופיינים בלכידות קבוצתית רבה יותר, בהשוואה לערביי 67' ומרגישים נפרדים מהם. לדעת שגיא, ההסבר מצוי במיקומם של ערביי 48' כקבוצת מיעוט קטנה, ולעתים דחויה ומאוימת, הן בחברה הישראלית והן בעולם הערבי. המלכוד הזה מחזק את לכידותם הקבוצתית ומגביר את הצורך לשמר את הנרטיב הקולקטיבי הייחודי להם.

"למרות שהקשר והזהות המשותפת עם ערביי 67' נתפשים על ידם כחשובים ומשמעותיים", מסבירה שגיא, "הרי שלקשר זה עלול להיות מחיר יקר, מבחינתם, בערעור השייכות לחברה הישראלית". לדעתה, סיום הסכסוך עם ישראל יציף אל פני השטח ביתר שאת את הפערים בין הפלגים השונים בקרב החברה הפלסטינית, פערים שהיא מעדיפה לדחוק לקרן זווית. הסוקרים דיווחו, כי לא מעט מרואיינים העירו "למה אתם צריכים להתעסק בזה".

"החדשות הטובות" שהתגלו במחקר הן שהמתח התרבותי-הפוליטי בין בני שתי החברות הפלסטיניות קטן מהמתח התרבותי-הדתי בין הפלסטינים המוסלמים לאחיהם הנוצרים. בדצמבר אשתקד דווח כאן, כי במחקר קודם שערך הצוות שבראשות פרופ' שגיא בקרב בני שתי הדתות משני עברי הקו הירוק נמצא, כי דווקא הנוצרים נוטים להסתגרות ומגלים פחות סובלנות כלפי המוסלמים, שהראו נכונות גדולה יותר לקבל את הנרטיב הנוצרי ונטו להשתלב עם הנוצרים. שגיא הסבירה, כי ערביי 48' הנוצרים, המהווים מיעוט הן כערבים בחברה הישראלית והן כנוצרים בחברה הערבית, חשים איום על זהותם החברתית הן מצד החברה היהודית והן מצד החברה המוסלמית-הפלסטינית.

עם זאת, גם במחקר הקודם נמצא, שהמחלוקות הפנים-ערביות מתגמדות לנוכח הסכסוך הישראלי-הפלסטיני. הדרת הפלסטינים המוסלמים בעולם הערבי והפלסטינים הנוצרים על ידי המוסלמים באזור ועל ידי העולם הנוצרי המערבי, מגבירה את הצורך של המוסלמים והנוצרים בהשתייכות ובליכוד פנימי. הצורך הזה גובר ככל שהקבוצה מרגישה מאוימת יותר ונבדלת מיתר הקבוצות במרחב, דבר שמזכיר את היהודים בגולה בעתות מצוקה. "האם העם הפלסטיני, זה שאנחנו מגדירים כאויב, מהווה מקשה אחת, כפי שאנו נוטים לתפוש אותו?" מקשה שגיא; "כל עוד שישראל עומדת במרכז התמונה - התשובה חיובית. אז כולם מתאחדים נגד הכובש היהודי. התשובה מורכבת יותר כאשר מוציאים את ישראל ממרכז הבמה ובוחנים את הנרטיבים המתנגשים בתוך החברה הפלסטינית. או אז נחשפים הקונפליקטים המפלגים - בראש וראשונה, הקונפליקט הדתי, שמסתמן כבעיה הדומיננטית ביותר במזרח התיכון".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אנחנו צריכים לעשות את מה שטוב לנו ולא לאיבינו. מותר לגרש כל אחד למדינה לאומית שלו.  (לת) מיכאל בוטביניק
  • 12:04
  • 11.09.12

02 העם הפלסטיני- פיקציה פוליטית. להן הסבר והוכחה ב-2 משפטים. ישראלי מתון
  • 12:31
  • 11.09.12

פיקציה לשמה. עד 48 היו ערבים מוסלמים ונוצרים שגרים באיזור שנקרא "פלסטינה". אין עם פלסטיני. דגל דגל פלסטיני הוא הדגל הירדני במחיקת הכוכב במשולש האדום.

03 קשקוש  (לת) הפוסק
  • 13:20
  • 11.09.12

04 לא הייתי קופץ למסקנות לביטול טרספר מרצון או מדינה דו לאומית מוטי
  • 13:25
  • 11.09.12

ברור שקבוצות שחיות בניפרד עם בעיות שונות יחזקו את היחודיות שלהן ויאבדו את המשותף בינהן. גם היהודים שבאו לארץ מעדות שונות סירבו להתחתן בינהם ושנאה לא חסרה גם היום. דבר זה לא מנע הצלחה של זהות ישראלית כוללת והפילוג בארץ דווקא נובע מיכוונים אחרים ופחות צפויים כמו אידיאולוגיה ודת(דתיים-חילונים). לפי דעתי יש עדיין מקום לאיחוד בין ערבי ועדיף שזה לא יהיה במסגרת של מדינה דו לאומית. כפרים שכנים של פלסטנאים משני הקבוצות צריכים להתאחד ולחיות בפלסטין. כמובן שאי אפשר להכריח אזרח ישראלי לוותר על אזרחותו ולכן כל ערבי ישראלי שגר בקו תפר ושירצה להשאר אזרח ישראלי יצטרך לחתום על כתב נאמנות לישראל ולהתגייס לצהל. אי אפשר לרקוד על שתי החתונות.

05 אין עם כזה! מ.ל
  • 13:25
  • 11.09.12

אחד השקרים הגדולים של המאה ה21.

06 והצד השווה: כולם רוצים מדינה ערבית בין הים לירדן ולא מוכנים להכיר בזכותה של מדינה יהודית להתקיים  (לת) מוקדש לחולמים מהשמאל
  • 13:31
  • 11.09.12

07 אנחנו לא עם אחד אנחנו אוסף של עממים עממי
  • 13:44
  • 11.09.12

תניחו לנו ותנו לנו לחיות בלי נרטיבים ובלי סקרים.

08 קשקושים ושטויות! שניהם פועלים להעלמותה של מדינת ישראל!  (לת) אבי
  • 13:46
  • 11.09.12

09 דוד גרוסמן כבר כתב על זה בנוכחים-נפקדים לפני שנים רבות...  (לת) עם הארץ
  • 13:50
  • 11.09.12

10 הגדרות מוזרות שמעון
  • 14:01
  • 11.09.12

מה זה ערביי 48?? מדובר באזרחי ישראל בעלי לאום ערבי. ערביי 67?? מדובר בערבים החיים בשטחים שנלקחו (נכבשו, שוחררו, מה שבא לכם) ממדינת ירדן בשנת 67. כן, בגלל סיבות היסטוריות מתקופת המנדת הם מכנים את עצמם פלסטינאים. זהנרטיב שלהם ואני לא בא להתווכח איתו. ואגב - ערביי חברון לא סובלים את ערביי שכם וערביי רמאללה לא סובלים את שניהם. חברה ערבית מתחנחת על שנאה ונקמה קנרטיב - אולי תבדקו את זה?? לאן זה הביא אותם.

11 מומלץ ימיים צהובים של דוד גרוסמן להוכחת הכתבה  (לת) hhh
  • 14:02
  • 11.09.12

12 עם אחד? Someone some
  • 14:07
  • 11.09.12

עם אחד?
Says who?

13 חבל שאין התיחסות למגמות היסטוריות. חוצמזה, אותו אלברט
  • 14:24
  • 11.09.12

מחקר שיבחן עמדות ונרטיבים בין יהודים דתיים ןחילוניים, ימין ושמאל יראה פערים יותר משמעותיים. מאי נפקא מינה?

14 אחזה גיוס אידיאולוגי מגמתי לממצאים מינוריים! סחתין  (לת) סוזי
  • 14:25
  • 11.09.12

15 ואם נמשיך בכיבוש גם ערביי הגדה וערביי עזה יהפכו לשני עמים. אלו עוולות סייקס-פיקו, והם נמשכות עד היום סורי
  • 14:42
  • 11.09.12

הרי היסטורית מעולם לא התקיימה פלסטין, מה שכן, לאורך מרבית ההיסטוריה הייתה מדינה אחת בין טורקיה למצרים ובין עיראק לבין הים התיכון, שמה: סוריה. לבנון, ירדן, ישראל, פלסטין, כל אלו פיקציות שהמערב (בעיקר אנגליה וצרפת) החיל באזור בחלקו את שלל המחלמה, ולאחר מכן, כשהבינו שקשה לשלוט במושבות שמו שליטים שישרתו את האינטרסים שלהם, משטרי בובות. מאז, העם הסורי מפוצל לעמים ולקבוצות (רק לבנון לבדה מכילה אין ספור קבוצות), ושוב ושוב. סה"כ, כולם כאן סורים דרומיים, חלק ערבים-סורים חלק יהודים-סורים, אבל סורים. לראיה, יש יהודים ממוצא סורי, אין יהודים ממוצא לבנוני או ירדני. אפילו הזית שגדל בכל הארצות האלו נקרא זית סורי.

16 על מחקרי ההבל הללו נזרקים כספי המסים שלנו. קרברוס הכלב
  • 14:46
  • 11.09.12

האם נמצא מרפא לכל המחלות? האם נפתרו כל הבעיות בפיזיקת החלקיקים? התמו נושאי המחקר בביולוגיה וכימיה?

17 אין לך מה לדאוג ניתן לאחד ביניהם בכח הזרוע הצבאית שלנו, כפי שהדבר נעשה יחסית לאחרונה בגרמניה ולאחר מלחמת העולם השניה. הפתרון יהיה הפרדת אוכלוסיות שהרי אין הבדל ביניהם במידת הנאמנות למדינה מקומם של כל הפולשים במאות השנים האחרונות לתחומי ארץ ישראל בירדן.  (לת) עברי
  • 14:50
  • 11.09.12

18 אני ערבי 2012, ואני אומר שמי שחושב על מדינה דו-לאומית חי באשליה. כאן תהיה מדינה אחת. נכון, בתחילה היא לא תהיה דמוקרטית (גם עכשיו היא לא הכי), אבל, אחרי כמה עשורים הכל יסתדר. השאלה היחידה היא איך היהודים יזכרו בעיני הרוב כשיהפכו למיעוט? ערבי מודל 2012, טסט ל-50 שנה
  • 14:59
  • 11.09.12

לא ניעקר מארצנו, גם אם עד אחרון ילדינו.

19 השאלה שלא נשאלה: מה זה 1948 בשבילך? התשובה אחת, אין נרטיבים פה, בין אם 48, 67 או פליטים. השאלות נשאלות כמובן כדי להפיק את התוצאה שהפלשתינים אינם עם. הלא גולדה אמרה את זה בעבר, לא כן? בשביל מה המחקר הזה? ואלדר וחוקריו ממדרגה שלישית לא מזכירים שבני זוג מ"מדינות שכנות" שנשואים אזרחי ישראל, אסור להם לשהות עם משפחתם בישראל. אז מי רוצה כהורה להיפרד מבן או בת, שילכו לחיות בשטחים הכבושים? ושמצב הרוח של המושל הצבאי יחליט אם יראו אותם או לא?  (לת) א"ג
  • 15:50
  • 11.09.12

20 בלה בלה בלה,מי שמתנגדים למדינה היהודית הקטנה נעלמים אחד אחר ירוני
  • 15:51
  • 11.09.12

השני.
מעריב,ערוץ 10,דבר,העולם הזה,בול....
כל הפוסט ציונים שעדיין שולטים בתקשורת!
ואני לא ימני ואני נגד הכיבוש בשטחים.
חפשו לכם מקום עבודה היום פן מחר יהיה מאוחר

21 אם כך אז שערביי ישראל יפסיקו כבר לשלם מס שפתיים ל"פלסטין", יתערו עד הסוף בחברה הישראלית, מה שכולל שירות לאומי, תשלום ארנונה והדברת השחיתות ברשויות שלהם כי אם או שיעברו למעמד של תושבי קבע
  • 16:31
  • 11.09.12

עם זכות בחירה לרשות הפלסטינית.
מאוד פשוט בסך הכל.

22 "מלחמת 1948" עדי
  • 16:38
  • 11.09.12

בעיתון הארץ החליטו לאמץ סופית את הטרימינולוגיה הערבית והחלו לכנות את מלחמת השחרור "מלחמת 1948". הארץ היה פעם עיתון רציני וחשוב, גם עבור מי שחושב אחרת ממנו, כמוני. אני מתקשה להאמין שאין ברחוב שוקן מניין של אנשים ציונים, שמחוברים עדיין להוויה הישראלית, שמסוגלים להכנס לחדרו של העורך הראשי או של המו"ל ולדרוש דיון בשאלה לאן הולך ומדרדר העיתון הזה. זה חייב לקרות. היום. לפני שיתחילו לכנות שם את היהודים "בני הקופים".

23 אם יצליחו לחבור לאחיהם ולהשמיד את היהודים, מי ישלם להם ביטוח לאומי?  (לת) הדילמה האמיתית של ערביי 48
  • 16:40
  • 11.09.12

24 עוד ניסיון סמולני נואש לתקוע טריז בין הפלסטינים בישראל לפלסטינים בשטחים כדי לשרטט מחדש את הקו הירוק שכבר נמחק מזמן. האמת היא שהפלסטינים רואים עצמם כעם אחד מהומות אוקטובר הוכיחו את זה ומסמכי החזון של ערביי ישראל אישרו את זה סופיץ. אז למה לשקר לטייח את המציאות? כנראה שהסמול לא מסוגל לנהוג אחרת.  (לת) סוציולוג
  • 17:03
  • 11.09.12

25 העברת ערביי המשולש וואדי ערה לשלטון הרש"פ, איננה "טרנספר מרצון" אלא "חילופי שטחים ואוכלוסיות מרצון". דרור הנאור מרמת גן
  • 17:09
  • 11.09.12

"טרנספר מרצון" בוצע דווקא בהצלחה רבה לאוכלוסיה הנוצרית בבית לחם, אבל על זה אסור, כמובן, לדבר.
"ההפרדה הממושכת שנכפתה עליהם הביאה להתפתחות שתי חברות פלסטיניות שונות בתכלית" -
אם ככה, הרי שאין "עם פלשתינאי" אחד, אלא שלשה: ערביי 48',ערביי 67' וערביי הממלכה הבדואית ההאשמית, ולכל אחד מ"העמים" האלו מגיעה, עפ"י כללי הנאורות של השמאל, מדינה עצמאית משלו.
אם ההבדלים בין ערביי 48' לערביי 67' הם כל כך גדולים, עד כדי כך שאי אפשר לאחד ביניהם למדינה אחת, איך אפשר להתמיד במצב שבו דווקא ערביי 48' ויהודי 48' יוכלו לחיות במדינה אחת?
ועוד עניין ששווה לזכור - גבולות 67' בגדה המערבית נקבעו כגבולות זמניים בהסכמי שביתת הנשק, ומעולם לא קיבלו תוקף חוקי בינ"ל כלשהו.

26 כדאי גם לשים לב לכך שעורכי המחקר האקדמי הזה, שאינם חשודים בהטייה פוליטית מוקדמת, אימצו את המושג "ערביי 48' ",במקום "ערביי ישראל" שהיה מקובל עשרות שנים,מושג המבטא את חוסר ההכרה במדינת ישראל בציבור הערבי במזה"ת כולל בציבור הפלשתינאי משני צדי הקו הירוק  (לת) דרור הנאור מרמת גן
  • 17:27
  • 11.09.12

  •   את שם המדינה - ישראל הם לא יגידו, אבל את הכסף שלה יקחו. מישהי
    • 13:35
    • 12.09.12

    זה מה שמרתיח. מבחינת ערביי ישראל המדינה בה הם חיים כאילו לא קיימת. בשיחות עם ערבים במדינות ערב הם יציגו עצמם כערביי 48 או מ"פלסטין". פלסטינאים מסכנים שנשארו על השטח שהיהודים הרעים השתלטו עליו. אבל את הכסף הרב שמדינת ישראל שופכת עליהם בזכויות סוציאליות, רפואיות, בהקמת תשתיות, בחינוך ובנסיונות לקדם אותם בכל המובנים, את זה הם לוקחים ובהתלהבות רבה. תרומה למדינה? איפה. הכרה בזכות קיום המדינה כמדינת העם היהודי? איפה...
    ושממשלות ישראל ימשיכו לעודד את הילודה שלהם במתן קצבאות ילדים נדיבות. מה אכפת לנו שקצב הילודה שלהם יהפוך אותם ל-50% עוד שנים לא רבות. מה זה לעומת כסא בממשלה?

27 הדורס מכפר קאסם, הרוצחים מכפר כנא וג'לג'וליה- כולם מתוך הקו הירוק, אין שום הבדל בינם לבין ערביי רמאללה, עזה או עמאן.  (לת) ציוני
  • 17:29
  • 11.09.12

28 What the connection Between Ofakim residence and Ramat Aviv Raviv
  • 17:50
  • 11.09.12

I'm sure every Ashkenazy mother from North Tel Aviv want a groom from Bat Yam...Same as in everu country. There is no difference between an Arab from Lod or Arab from Ramalla or an Arab from Jordan or Syria. Still the same people

29 עקיבא, ערבי זה ערבי. כולם שונאי ישראל ואוהבים לרצוח יהודים, ולא חשוב אם זה ערבי מ48 או ערבי מ67. לכן בנכבה השנייה נתייחס אל כולם באותו אופן  (לת) ציוני, בניגוד לך
  • 17:56
  • 11.09.12

30 אם בין פלסטינים יש ניכור הרי בין יהודים (יפחילוני מתנחל חרדי..) יש איבה!!  (לת) יהוה
  • 18:08
  • 11.09.12

31 כאשר מוציאים את ישראל מהתמונה - אז אין יותר חברה פלסטינאית. כל קיומם נובע מיחסם אלינו  (לת) זורו
  • 18:14
  • 11.09.12

32 זה קיים וזה נקרא קנאה. אני מערביי 48 (מעניין למה לא כללו את ערבי אלקודס) רשיד
  • 18:31
  • 11.09.12

ויש כאלה אצלנו שאומרים שערביי הגדה הם פחות מתורבתים, אני בז להתנשאות המגעילה הזאת, במה ערביי 48 יותר מתורבתים? ההבדל היחיד בין שתי האוכלוסיות הוא ברמת החיים והוא לא נובע מהחומר האינושי.
בישראל יש תשתיות שבגדה אין. יש זכויות סוציאליות כאן שבגדה גם אין.
ובזה מסתכם ההבדל.
כן יש מקומות בגדה שאני לא הייתי מעז להיכנס אליהם ואנשים שלא הייתי בא בדרכם, וגם כאן יש כאלה והרבה.
הייתי מתחתן (אני צעיר בן 25) עם אישה מהגדה גם אם יש להם פחות השכלה ורמת חיים העיקר לא נעוץ בחומר אנשים אלא בדברים אחרים.

33 למה קוראים לנוצרים ערבים? t
  • 19:57
  • 11.09.12

הרי הם לא באו מחצי האי ערב.
לפי אותה לוגיקה חצי מהיהודים בארץ הם ערבים...

34 עוד מחקר שמוכיח שאין "עם פלסתיני":במידה וישראל לא קיימת הם יפנו לאכול אחד את השני...  (לת) יניב
  • 19:58
  • 11.09.12

35 תתחילו לחשוב אלי משולם
  • 20:16
  • 11.09.12

תתחילו לחשוב במונחים של ממשל פדראלי שמבוסס על ממשלים קהילתיים -מחוזיים שמנהלים את הפוליטיקה של חיי היום יום בקהילה על בסיס מחוזי-מקומי .

36 הפרנויה הפרוידיאנית של הפרדוקסלים חיים מכלוף.
  • 20:52
  • 11.09.12

לכול הנגעים הימניים והמעייפים שמטקבקים באתר. איש לא רודף אתכם, לא את כספכם ולא את נשותייכם. אלה שגעונות הילדות ידידי ויש לזה מרפא (אינני ציני, אם כי מעל לכול שמץ של ספק, זה בהחלט מצטייר כך).
מתנחלי אפרת ומתנחלי מיגרון, גם להם פיצולים, אי הסכמות ונראטיבים שונים - אתם מוזמנים לבדוק זאת.
ובבקשה, חידלו מלשכנע אחד את השני. זה משעמעם ובעיקר, לא מקדם אף אחד מאיתנו.

37 למה הם קוראים לעצמם על בסיס השנים שבהן ישראל כבשה אותם? אין להם היסטוריה משל עצמם, זהות, תרבות, טריטוריה? אם לא - למה ממשיכים לקדם את השקר של "לאום פלסטיני"?  (לת) היסטוריון
  • 21:11
  • 11.09.12

38 המעמדות כאן כמו בין היהודים משפיעים כך שקבוצות נוטות יותר להתבדל מאלה שהן תופסות כנחותות מהן מאשר מאלה שהן תופסות כעליונות עליהן.  (לת) יעל
  • 21:12
  • 11.09.12

39 ביטוח לאומי.  (לת) אבי
  • 21:48
  • 11.09.12

40 באמת קשקוש מקושקש. מחר יעשו מחקר על 1,257 נחקרים וימצאו שיש עויינות כבושה תת-עורית בין אנשי חברון לאנשי שכם ובין נצרתים לטייבתיים. ואללה !!???  (לת) אורן גורן
  • 22:59
  • 11.09.12

41 לא צריך להתחנתן זה עם זה בשביל לחיות בשלום במדינה אחת. תראה את ערביי ויהודי ישראל.  (לת) אזרח
  • 23:38
  • 11.09.12

42 העברת ערביי המשולש וואדי ערה לשלטון הרש"פ, איננה "טרנספר מרצון" אלא "חילופי שטחים ואוכלוסיות מרצון". דרור הנאור מרמת גן
  • 00:55
  • 12.09.12

"טרנספר מרצון" בוצע דווקא בהצלחה רבה לאוכלוסיה הנוצרית בבית לחם, אבל על זה אסור, כמובן, לדבר.
"ההפרדה הממושכת שנכפתה עליהם הביאה להתפתחות שתי חברות פלסטיניות שונות בתכלית" -
אם ככה, הרי שאין "עם פלשתינאי" אחד, אלא שלשה: ערביי 48',ערביי 67' וערביי הממלכה הבדואית ההאשמית, ולכל אחד מ"העמים" האלו מגיעה, עפ"י כללי הנאורות של השמאל, מדינה עצמאית משלו.
אם ההבדלים בין ערביי 48' לערביי 67' הם כל כך גדולים, עד כדי כך שאי אפשר לאחד ביניהם למדינה אחת, איך אפשר להתמיד במצב שבו דווקא ערביי 48' ויהודי 48' יוכלו לחיות במדינה אחת?
ועוד עניין ששווה לזכור - גבולות 67' בגדה המערבית נקבעו כגבולות זמניים בהסכמי שביתת הנשק,בין הצבאות הלוחמים,ומעולם לא קיבלו תוקף חוקי בינ"ל כלשהו.
כדאי גם לשים לב לכך שעורכי המחקר האקדמי הזה, שאינם חשודים, כמובן, בהטייה פוליטית מוקדמת, אימצו את המושג "ערביי 48' ",במקום "ערביי ישראל",שהיה מקובל עשרות שנים בשיח הציבורי, מושג המבטא את חוסר ההכרה במדינת ישראל בציבור הערבי במזה"ת כולו,כולל בציבור הפלשתינאי משני צדי הקו הירוק.

נסיון שלישי לעבור את הצנזורה השמאלנית הפוליטית.

43 דבר אחד בטוח. עם הם לא.  (לת) יהודי פלשתינאי מפלשתינה
  • 01:51
  • 12.09.12

44 there is a term in the ARAB society called NASAB hence class that all it is  (לת) Me
  • 06:51
  • 12.09.12

45 השורה התחתונה היא שהשנאה לישראל איחדה תמיד את העולם הערבי. אורי
  • 11:08
  • 12.09.12

ומנהיגי מדינות ערב השתמשו בישראל כי לבסס את שלטונם. מהרגע שזה קרס או אז ראינו את האמת לגבי המזה"ת - שכולם שונאים את כולם ורוצים למחוק אותם מהמפה, ללא קשר לישראל.
ותודה לך האביב הערבי

  •   right achmed
    • 00:01
    • 13.09.12

    it is like Gangbang from the ChimapseMonkeys
    הזדהות חלשה. כי התנהגות כזו היא מהקופים קרובי המשפחה.
    אני חיי בגרמניה. גם כאן בני אדם עם אותם מנהגים אך קצת שונים

46 טוב, אז אין עם פלסטיני, העם הזה הוא יישות מפוברקת, נו, זה פותר איזו בעייה? יש בשטחי יו"ש 2 מליון ערבים, והשאלה היא מה אתם רוצים לעשות איתם. לגרש? לספח? להעלים?  (לת) מוטרד
  • 15:02
  • 12.09.12

47 They already tried and failed.  (לת) Michelle Aflak,Baat party.
  • 16:17
  • 12.09.12

48 "נרטיב" שמרטיב. מאז ימי דירידה ואדוארד סעיד, סיפורת משטלתת על כל המוח ננושקה
  • 12:36
  • 13.09.12

עוד מעט יתחילו ללמד מתמטיקה ופיזיקה הם גם סך הכל עניין של נרטיב.
אז הינה נרטיב פלסטינאי:
אבו אחמד ואום אחמד רצו לישון אחר הצהריים, אך ילדים שחקו מחוץ לחלון. אבו אחמד צעק להם "מחלקים תאנים בצד במסגד בצד השני של הכפר. הילדים רצו לשם ונהיה שקט.
אבו אחמד קם והתלבש. "לאן אתה הולך?" שעלה הזקנה. "מה? לא שמעת? מחלקים תאנים!"

פעילות
המלצות
פרסומת