משרד הביטחון: הנזק מזערי || לראשונה: גוף ממשלתי נגד גדר ההפרדה

רשות הטבע והגנים חזרה בה מהסכמתה לאשר את בניית הגדר סמוך לבתיר, דרומית לי-ם, בגלל חשש מפגיעה בנוף חקלאי קדום בעל חשיבות עולמית

לראשונה מאז החלו העבודות על גדר ההפרדה, מביע גוף ממשלתי התנגדות להקמתה ומזהיר מההשלכות שיהיו לגדר על הנוף והיחסים עם כפר פלסטיני. במסמך שהעבירה לאחרונה רשות הטבע והגנים למערכת הביטחון, היא חוזרת בה מהסכמתה להקמת הגדר באזור הכפר בתיר הסמוך לירושלים, ודורשת לשקול חלופה לשמירת הביטחון באזור.


בשנה האחרונה החלה מערכת הביטחון בהקמת גדר הפרדה באזור הכפר ואלג’ה מדרום לירושלים. מקימיה יתחילו בקרוב בהארכת הגדר לכיוון הכפר בתיר שממערב לוואלג’ה. חלק מהעבודות ייעשו בתוך גן לאומי. בהמשך מתוכננת הגדר להיבנות עד סמוך לאזור צור הדסה וביתר עילית. בוואלג’ה התנהל מאבק ציבורי נגד הקמת הגדר, בשיתוף ארגוני סביבה, אך הוא נכשל.


לפני שש שנים היה תיאום בין משרד הביטחון ורשות הטבע והגנים, והרשות הסכימה לתוואי הגדר באזור בתיר לאחר הכנסת שינויים שנועדו למזער את פגיעתו בנוף. אבל לאחרונה העביר הרשות למערכת הביטחון מסמך מדיניות שבו היא חוזרת בה מהסכמתה לתוואי, וטוענת שיש לבחון חלופות אחרות להגנת האזור.


במסמך אומרת הרשות שבאזור בתיר יש נוף בעל חשיבות מורשת ברמה עולמית, שכן מתקיימת בו מערכת חקלאות מסורתית הנמשכת ברצף מתקופת בית שני. הקמת גדר ההפרדה תגרום, לטענת הרשות, להרס מוחלט של הנוף החקלאי המסורתי ותפער פצע בנוף הקדום. “התוואי, ככל שיהיה צר ומתחשב, יעבור כמפעל הנדסי זר בלבם של המדרגות החקלאיות ויפריד בין הכפר לאדמותיו, שביניהם גם חלקות המושקות במי מעיין”. נזק כבד ייגרם למערכת האקולוגית שכן הגדר תקטע תנועת חיות בר ותביא להכחדתן.


מסמך הרשות מזכיר שלאחרונה הגישה הרשות הפלסטינית בקשה דחופה לאונסק”ו, להכריז על אזור בתיר אתר מורשת תרבות עולמי הראוי לשימור. הרשות טוענת שהדבר “מעמיד אותנו במקום מביך ומן הראוי שיחד אתם נפעל לשימור הנוף”.


הרשות מציינת שבניגוד למיזמי תשתית אחרים, שבהם נבדקת גם חלופה של אי ביצוע הפרויקט, במקרה של גדר ההפרדה זהו פרויקט ביטחוני שלא היה דיון ציבורי בנחיצותו. לטענתה, יש להביא בחשבון את העובדה שיכולת המניעה של פיגועים השתנתה ויש היום אמצעי מעקב שמאפשרים כיסוי טוב של השטח ללא צורך בהקמת גדר.


על רקע נתונים אלו קובעת רשות הטבע והגנים שיש לשקול מחדש את הצורך בגדר. “בשלב זה ראוי לעצור ולשאול האם אין בהמשך הקמתו של המכשול התכוננות למלחמה שכבר היתה?”, נאמר במסמך. “אנו בטוחים שבתקציב של מאות מיליוני שקלים להשלמת הקטע הנוכחי ניתן למצוא חלופות ביטחוניות טובות יותר ולהימנע מהנזקים הקשים”.


ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: “הגדר מוקמת לצורך ביטחוני מובהק שהוכר בבג”ץ. הקמת מכשול פיזי באזור בתיר היא מרכיב חשוב בהגנת ירושלים ותוואי הרכבת אליה. בניגוד לנטען, הגדר לא צפויה לגרום לפגיעה מהותית בנוף הטרסות ובשיטות ההשקיה הקיימות. בתכנון התוואי ניתן משקל רב להשפעתו על הסביבה ונמצאו פתרונות ייחודיים להבטיח שהפגיעה תהיה מזערית. 


“הועתק התוואי למקום שבו השפעתו על הטרסות והנוף תהיה מצומצמת ביותר ונעשה ויתור על מרכיבי ביטחון כדי לצמצם את הפגיעה במרקם החיים ובנוף. העבודות ייעשו בשיתוף עם אנשי רשות הטבע והגנים ויועצי נוף. פתרונות אלו הוצגו למועצת הכפר".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ביטחון קודם ליופי  (לת) ב'
  • 10:42
  • 13.09.12

02 די להרוס את הטבע של המדינה בשם הביטחון!!  (לת) דני
  • 10:44
  • 13.09.12

03 אך ארץ אהובה מה אנחנו מעוללים לך , מה אנחנו מעוללים ליושבייך, איזה מדינה מרושעת ושפלה היא ישראל  (לת) חי
  • 10:46
  • 13.09.12

04 הארץ לא בוחל בשום אמצעי כדי לרפות את ידיו של נתניהו בכל תחום.  (לת) רואה הכל
  • 10:50
  • 13.09.12

05 בר כוכבא נולד בכפר הזה וחייבים לשמור על האזור כארץ קדם .האמת כפר בתיר הוא אחד הכפרים שבנויים בדיוק כמו שהיהודים עזבו אותו במאה ה2 לספירה , היום בפלשתינה ארץ ישראל מרבית היהודים אינם באמת צאצאי היהודים ..  (לת) יהודי אותנטי
  • 10:54
  • 13.09.12

06 בישובים והמושבים מסביב מישהוא מהאיזר
  • 10:54
  • 13.09.12

החיים לא נסבלים כל הזמן יש גניבות ופריצות לתוך הבתים שזה לא נושא חדשותי שלא נדבר על שב"חים שמוסעים בצורה פרועה בכבישים והמשטרה עם הצבא לא עומדים במשימה לצערי

07 יופי כן
  • 10:56
  • 13.09.12

רשות שמורת הטבע תיהיה אחרית גם לביטחון של מדינת ישראל?

08 תוואי הרכבת לירושלים? דניאל
  • 11:02
  • 13.09.12

בדיחה טובה

09 סדר עדיפויות ? דרומי
  • 11:02
  • 13.09.12

כלומר, לפי רשות הטבע והגנים, יותר חשוב לשמור על הנוף ועל חיי בר מאשר על חיי יהודים.
אני בטוח שהאחים המוסלמים, פתח, אחמדינג'אד וחבריהם מסכימים.

10 LOL  (לת) אדם גרין
  • 11:09
  • 13.09.12

11 זוכר את תרבות הטרסות משנות החמישים, כך היה בוואדי ערה וברכבת לירושלים  (לת) תודה על הצילום. חייבים להציל
  • 11:15
  • 13.09.12

12 טענות הזויות יגאל הרן
  • 11:20
  • 13.09.12

רשות הטבע והגנים מצטרפת למאבק השמאל הישראלי ההזוי השולל כל צעד שנועד להגן על מדינת ישראל.

13 עוד דוגמה עגומה לחוסר הרלוונטיות של הארגונים לשמירה על איכות הסביבה רונן
  • 11:24
  • 13.09.12

גדר הפרדה תיבנה. רק שבמידה והרת"ג לא יפגין טיפשות קלאסלית יתייעץ משרד הבטחון אתם לגבי התוואי. אך ברגע שהם מביעים התנגדות. לא ניתן יהיה לרת"ג להשפיע על בניית הגדר.

14 לא נכון. גם בואדי קלט במדבר יהודה תושבי המקום והרשות נגד גדר ובעד "תחליפים"  (לת) אזרח
  • 11:24
  • 13.09.12

15 "הארץ" מזמן בחריגה של שמאל ימין.....הוא ממש נגד העם!!  (לת) אייל
  • 11:25
  • 13.09.12

16 כל אלה שגרים במקומות אחרים ויש להם דעה מוזמנים לשבת בשקט. הגבעות האלה הם הבית שלי. שם אני גר בשכנות טובה עם הערבים ולא אתן בשום מחיר לברוטליות הזאת להתרחש. נתנאל
  • 11:32
  • 13.09.12

אפשר לבנות גדר על המסילה באופן משולב. ככה ימנע הרבה נזק מיותר. איך הפתרון?

17 עשר רעידות אדמה חמורות לא היו גורמות לארץ הזו את הנזקים והכיעור שהביאה עליה התנועה הציונית.כמה עצוב שאנחנו נותיר לדורות הבאים גדרות וחומות,את ים המלח הנעלם,את חופי הים התיכון המתכווצים,את הנחלים המטונפים,את האוויר המזוהם,את הנוף הבראשיתי שנמכר לנדל״ניסטים.  (לת) הדס
  • 11:37
  • 13.09.12

18 האסון הגדול הוא איבוד פרופורציה.  (לת) לעזאזל העצים
  • 11:50
  • 13.09.12

19 הארץ אתם כל כך צבועים!!!  (לת) איכס
  • 11:55
  • 13.09.12

20 לפי הקו הירוק, האיזור החקלאי היה בתחומי ישראל ירליל
  • 11:59
  • 13.09.12

תסתכלו בגוגל, כל המדרגות החקלאיות כולל חלק מבתי בתיר היו בתחומי ישראל, למה לרשות הפלסטינית יש בכלל דרישות לאונסקו בשטח זה?

21 המשת"פים שמביאים את חברותיהם הכונפות לבילעין להנאת השבאב, "הארץ" וגדודי עז א דין אל קסאם - כולם נגד הגדר! מודרניסט .
  • 12:03
  • 13.09.12

המשת"פים שמביאים את חברותיהם הכונפות לבילעין להנאת השבאב, "הארץ" וגדודי עז א דין אל קסאם - כולם נגד הגדר!

22 המשת"פים שמביאים את חברותיהם הכונפות לבילעין להנאת השבאב, "הארץ" וגדודי עז א דין אל קסאם - כולם נגד הגדר! מודרניסט .
  • 12:04
  • 13.09.12

המשת"פים שמביאים את חברותיהם הכונפות לבילעין להנאת השבאב, "הארץ" וגדודי עז א דין אל קסאם - כולם נגד הגדר!

23 אבל זו בדיוק מטרת הגדר: "הקמת גדר ההפרדה תגרום, לטענת הרשות, להרס מוחלט של הנוף החקלאי המסורתי ותפער פצע בנוף הקדום. ". דהיינו - גזל האדמה הפלסטינית, כליאת הפלסטינים והשפלתם, כיעור הנכסים שהיו שלהם, ויצירת תנאים שייקלו לגרש אותם מאדמתם. זו מטרת העל של מדינתנו - והרס שכיות חמדה מהטבע כביכול בשם מולך הבטחון - בהחלט במוקד האג'נדה הממשלתית/מתנחלית דהיום.  (לת) מוייר
  • 12:06
  • 13.09.12

24 מדוע שינתה הרשות את עמדתה? אחד שיודע
  • 12:07
  • 13.09.12

תוואי הגדר באזור בתיר תוכנן בשיתוף רשות שמורות הטבע, כך שלא ייפגע הנוף הבאמת יפה במקום. מאז אישרה הרשות לצה"ל את התוואי לפני שש שנים לא חל שום שינוי בשטח, אז למה היא שינתה את עמדתה?
התשובה היא כמובן שבראש הרשות עומד היום שאול גולדשטיין, עד לאחרונה ראש מועצת גוש עציון, המתנגד לגדר הביטחון בכלל ולתוואי באזור ירושלים - גוש עציון בפרט.
המניעים הברורים של שאול גולדשטיין, המנוגדים לדעת גורמי המקצוע ברשות, הם שגרמו לשינוי בעמדת הרשות.
זה שהפלסטינים מנצלים את מוסדות האו"ם - ואונסק"ו במיוחד - למטרותיהם הפוליטיות זה ידוע, אבל זה שגם הימין בישראל עושה זאת עכשיו - זה באמת חדשות.

25 זה מסמך לא רלוונטי דוביק
  • 12:07
  • 13.09.12

הרשות לא יכולה להתנגד. התוואי הזה כבר אושר בממשלה ובבג"צ.

26 קצת חוש ביקורת, אם גולדשטיין, מתנחל מגוש עציון, נגד הגדר סימן שיש לו סיבה פוליטית מימין לכך מי ראש הרשות? שאול גולדשטיין
  • 12:16
  • 13.09.12

אל תתבלבלו כל כך בקלות

27 כשמתנחל הוא יו"ר הרשות הטבע והגנים, זאת התוצאה  (לת) ע
  • 12:35
  • 13.09.12

28 הנימוק היחיד שרלוונטי צפוני
  • 13:22
  • 13.09.12

הוא הפרדת הכפר מאדמותיו,

זה רק יוסיף עוד ממורמרים למאגר המפגעים הפוטנציאלי

29 בטחון תושבי ישראל חשוב יותר מכמה טראסות עתיקות  (לת) הרשל
  • 13:28
  • 13.09.12

30 קודם תקפתם את שאול ועכשיו שהוא מתנגד... אחמד
  • 13:40
  • 13.09.12

הרי שאול גולדשטיין כשהיה ראש המועצה התנגד נחרצות כבר אז, אבל זה לא מנע מהארץ לתקוף אותו ללא הפסקה. עכשיו כשהוא ראש הרת״ג וממשיך בעקביות להתנגד ופתאום זה מתאים לאג׳נדה הרגעית שלכם בשמאל אז רואים כזאת כתבה מחמיאה ולא תוקפת

31 הדג מהראש ו מסריח רמב"מ
  • 14:16
  • 13.09.12

הדג מהראש מסריח ,ומבלי לעקור את הפגם מן השורש לא נין להתגבר על תופעות כאלה המתרחשות כל שנה . וצריך לתת עונש מרתיע לחיילים שעוברים עבירות כאלה תוך שימוש לרעה בכוח המוענק להם מהמדינה

32 עוד כותרת סופר-מגמתית מבית היוצר של הארץ  (לת) בנציץ
  • 14:52
  • 13.09.12

33 הגדר היא לא בטחונית וודאי שלא אקולוגית - מטרתה פוליטית במובהק, כהכנה של הציבור לחלוקת הארץ.  (לת) קורא חושב
  • 17:29
  • 13.09.12

34 מנכל שמורות הטבע כדוגל
  • 17:34
  • 13.09.12

מענייןהטבע עניין מה המניעים לשינויי בעמדת רשות הטבע והגנים איפה הם היו בוואלגה מדוע משתנה עמדתם אולי בגלל דעותיו הפוליטיות של המנכל החדש? צריך אם כן לעקוב אחר כל מדיניות רשות הטבע והגנים בשאר המקומות

35 טוב למות ע''י מחבל מתאבד מלחיות עם טרסות עתיקות  (לת) הבן של טרומפלדור
  • 18:00
  • 13.09.12

36 יש עוד גופים יהודים חבלנים הם לא לבד  (לת) גודמן
  • 19:43
  • 13.09.12

37 מה שנקרא משפט שלמה- מי שבאמת אוהב את הארץ הזאת לא ירצה לפגוע בה ולשפוך עליה בטון באמצע המקום הקסום הזה.  (לת) יהושוע
  • 12:03
  • 14.09.12

38 לא רק שמירה על הנוף אלא גם על חיי אדם בכפרים אביטל
  • 09:00
  • 16.09.12

גדר ההפרדה לא מגינה מפני המפגעים, היא יותר לוחמה פסיכולוגית באנשי הכפר. לא רק הטבע היפהפה יהרס אלא תוואי הגדר היום יפריד משפחה פלסטינית בעלת 5 נפשות מכל כפר אחר באזור ולאג׳ה. הנזק שאנו עושים לבני האדם שם גדול יותר מהנזק החקלאי. יש למנוע השלמת הגדר באזור זה!  

39 הגיע זמן גאולת הארץ מידי חבורת ברק ואולמרט (לחלופין)  (לת) סימון
  • 11:09
  • 16.09.12

פעילות
המלצות
פרסומת