שדרוג מעמד פלסטין באו"ם || העצמה פלסטינית או קליפה ריקה מתוכן?

גם אם ינסו להעמיד ישראלים לדין בהאג, לא בטוח שהדבר ייצא לפועל. עם זאת, המהלך יוכל להכניס את ישראל לתסבוכת משפטית-דיפלומטית

באפריל נתן התובע של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג את החלטתו השלילית בבקשה הפלסטינית לחקור טענות לפשעי מלחמה שהתבצעו, על פי הטענה, בזמן מבצע "עופרת יצוקה" בעזה. התובע קבע כי לא ברור אם פלסטין היא מדינה וכי על פי חוקת בית הדין רק מדינה יכולה לתת הסכמה לשיפוט בגין פשעים שבוצעו לכאורה בשטחה (החריג היחיד לכלל זה הוא בתיקים המופנים לבית הדין על ידי מועצת הבטחון, אחרת נדרשת תמיד הסכמה לשיפוט של המדינה בשטחה בוצעה העבירה, או של המדינה שאזרח שלה מואשם בביצוע העבירה). הוא ציין שפלסטין מוכרת בעצרת הכללית כ"משקיפה" ולא כמדינה שאינה חברה באו"ם, אך אם הדבר ישתנה תפתח הדלת בפניו לבחון טענות על פשעים שבוצעו בפלסטין.

החלטת העצרת הכללית שמכירה בפלסטין כ"מדינה שאינה חברה" באו"ם פותחת דלת זו. קבלה לאו"ם דורשת את המלצת מועצת הביטחון. מאחר שבגלל הצפי לווטו אמריקאי במועצת הביטחון נכשל בפועל הניסיון הפלסטיני להתקבל לאו"ם, מסתפקת פלסטין בהכרה של העצרת הכללית בה כמדינה שאינה חברה בארגון. נראה שבכך יהיה די על מנת שהתובעת החדשה של בית הדין, פאטו בנסודה, תוכל לפתוח בתיקים כנגד ישראלים – וגם כנגד פלסטינים – בגין חשדות לפשעי מלחמה.

חוקת בית הדין מוסיפה לקיים את האיסור באמנת ז'נבה על העברת אוכלוסייה אזרחית של המדינה הכובשת לשטח כבוש, וקובעת כי איסור כזה מהווה פשע מלחמה. הפתח נפתח עתה להליכים כנגד מנהיגים ישראלים שאחראים לבניית התנחלויות ולהרחבתן. החלטת העצרת הכללית מציינת מפורשות את גבולות 1967 כשטח בו זכאים הפלסטינים לממש את זכותם להגדרה עצמית, כך שהפלסטינים יוכלו לטעון שכל התנחלות מעבר לקו הירוק מתבצעת בשטח הריבוני שלהם שכבוש על ידי ישראל.

ישראל טענה אמנם בעבר שההתנחלויות אינן אסורות על פי המשפט הבינלאומי, שכן אמנת ז'נבה לא חלה בשטחים כי לא היה להם שום ריבון קודם, אך טענה זו נדחתה על ידי הקהילה הבינלאומית ובפרט על ידי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (לא זה הפלילי ששופט אינדיבדיואלים, אלא זה שעוסק בתביעות בין מדינות ובמתן חוות דעת מייעצות) במסגרת הדיון בשאלת החומה שנבנתה בשטחים. קשה לצפות שבית הדין הבינלאומי הפלילי – היושב אף הוא בהאג - יחליט אחרת. 

פליטים פלסטינים חוגגים בלבנון לקראת ההחלטה באו"ם, היום
פליטים פלסטינים חוגגים בלבנון לקראת ההחלטה באו"ם, היום. צילום: אי-אף-פי

השאלה האם יזמו הפלסטינים תביעה כזו היא כבר שאלה פוליטית. אם יתחיל בית הדין לעסוק בנושא הישראלי-פלסטיני, הוא צפוי גם לעסוק בפשעי מלחמה שביצעו פלסטינים, כמו ירי רקטות על אזרחים. מעבר לכך, לא ברור האם התובעת של בית הדין תרצה להכניס את ראשה לסוגיה הישראלית-פלסטינית ולעורר את זעם מדינות אירופה. מנגד, כל התיקים שמתנהלים כיום בבית הדין הם נגד נאשמים ממדינות אפריקה, ומשרד התובעת מחפש בנרות תיקים מאזורים אחרים על מנת לשפר את תדמיתו.

גם אם תוגש תביעה נגד ישראלים, המשפט נגדם לא יוכל לצאת לפועל אלא אם הם יוסגרו לבית הדין (כך למשל, נגד נשיא סודאן עומר אל-בשיר תלויים ועומדים כתבי אישום וצווי מעצר מטעם בית הדין, אך הוא הצליח להתחמק מהדין עד כה), אך עשויה להיווצר תסבוכת משפטית-דיפלומטית מביכה. הדרך למנוע תסבוכת כזו היא כמובן להימנע מלבצע פשעים ולחקור טענות על פשעים בינלאומיים בישראל עצמה: סמכותו של בית הדין הבינלאומי הפלילי היא משלימה, והוא לא ידון בנושא אם המדינה הרלוונטית חקרה אותו בעצמה חקירה כנה. עם זאת, עקרון ההשלמה, שמשמעותי במקרים של טענות על פגיעה באזרחים בזמן לחימה, אינו בעל רלוונטיות בכל הנוגע למדיניות ממשלתית מוצהרת כמו ההתנחלויות.

שאלת סמכותו של בית הדין הבינלאומי הפלילי היא רק סוגיה משפטית אחת מני רבות שיעלו מהחלטת העצרת הכללית. אם בעבר ניסתה ישראל לאחוז בשני קצוות המקל ולומר לצרכים מסוימים שהשטחים הם כבושים ולצרכים אחרים שהם לא כי הם לא נכבשו מאף מדינה, הרי שעתה תטען פלסטין שהכיבוש הישראלי הוא כיבוש של שטח של מדינה ריבונית, ושכיבוש זה חורג מהכללים על פיהם כיבוש אמור להיות משטר זמני בו אסור למדינה הכובשת ליישב את אזרחיה ולעשות בקרקעות השטח הכבוש כבשלה. 
אך הבקשה הפלסטינית להיות מוכרת כמדינה עלולה גם לשמש כחרב פיפיות לפלסטינים, כאשר הם יזכו בתואר "מדינה". תואר זה עלול להישאר ריק מתוכן אם הכיבוש הישראלי לא יאפשר להם לשלוט בעצמם באופן מלא, כאשר ישראל ממשיכה לשלוט בתחומים חיוניים כמו קרקעות, מים והפעלת כוח צבאי.

האם, אם כן, מתן התואר מדינה עשוי להוות עבור ישראל תירוץ נוסף להתנער מאחריותה ככובשת כלפי האוכלוסיה הפלסטינית, תוך המשך השליטה במשאבים שחשוב לישראל לשלוט בהם, או שמא הוא יהווה נקודת ציון בהפיכתה של פלסטין לעצמאית באמת, ולא רק בשם? על אף שמבחינה משפטית השאלה האם מדינה קיימת היא שאלה עובדתית, הדורשת קיומן של אוכלוסיה, טריטוריה, ממשלה, ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים עצמאיים, הרי שבפועל ההכרה על ידי מדינות אחרות ועל ידי ארגונים בינלאומיים ממלאת תפקיד משמעותי בהצלחה או אי הצלחה של מדינות חדשות. מדינות אחרות שהכריזו על עצמאות אך הן מוכרות רק בצורה חלקית, כמו קוסובו, מתמודדת אף הן עם סוגיות אלה.

פלסטין מצליחה עכשיו לזכות בהכרה בינלאומית, של האו"ם ושל לפחות 132 מדינות שכבר הכירו בה, אך השאלה האם תצליח לממש אותה בעתיד הנראה לעין לכדי הגדרה עצמית מהותית ולא רק פורמלית, או שמא המשך השליטה הישראלית יהפוך את התואר מדינה לקליפה שפרט להקשרים מסוימים כמו סמכות בית הדין הפלילי תשאר ריקה מתוכן, עדיין פתוחה.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 סוף סוף פרשנות נכונה ולא של אנשים שאין להם מושג כמו אלן בייקר  (לת) משפטן בהאג
  • 17:42
  • 29.11.12

02 לפניה לאו"ם אין ערך משפטי אבל יש ערך ערכי רב בכל מישור אחר למשל האמירה כי אפשר לפעול לקידום זכויות הפלשטינאים בלי טרור ובכלים בן-לאומיים  (לת) פלץ
  • 17:49
  • 29.11.12

03 לא מהטרור תבוא הישועה - זאת האמירה האמיתית מהיום והלאה  (לת) פלץ
  • 17:51
  • 29.11.12

04 סוף סוף אנחנו עומדים להפרד מהרעיון של מדינה דו-לאומית לייבלה וייספיש
  • 17:57
  • 29.11.12

ממש חזון אחרית הימים להם תהיה מדינה ולנו מדינה. ואם המתנחלים ועוזריהם בשלטון יתמידו במעלליהם הרי שפורמלית הם יהיו פושעי מלחמה אשמים בגזילת קרקעות של המדינה השכנה. ולא יעזור לא דין ולא דיין בית המשפט בהאג כבר מחכה לכם. ואם ההמונים הנבערים יצביעו עוד יותר ימינה מאשר כיום הרי שנעבור מהר מאוד לסטטוס של מדינת אפרטהייד גזלנית. זה המצב רבותי.

05 כשלון ההנהגה הישראלית זועק.אך העם ימשיך להצביע ביב עמליה
  • 17:59
  • 29.11.12

זה העם, זו הנהגתו. עם שחלקים גדולים ממנו לא למד ליבה אינו יודע מהי דמוקרטיה וימשיך להצביע למי שדופק אותו. זה העם וזה מה שמגיע לו לקבל.

06 תרגילי סרק של מושחתי טוניס לא יובילו למדינה. מדינה פלסטינית קיימת בעזה  (לת) פול
  • 18:17
  • 29.11.12

07 תרגילי סרק של מושחתי טוניס לא יובילו למדינה. מדינה פלסטינית קיימת/נבנתה בעזה  (לת) פול
  • 18:19
  • 29.11.12

08 תרגילי סרק של מושחתי טוניס לא יובילו למדינה. מדינה פלסטינית קיימת/נבנתה בעזה  (לת) פול
  • 18:20
  • 29.11.12

09 תרגילי סרק של מושחתי טוניס לא יובילו למדינה. מדינה פלסטינית קיימת/נבנתה בעזה  (לת) פול
  • 18:20
  • 29.11.12

10 יופי, ומה כעת? אבי וייס
  • 18:30
  • 29.11.12

איזה גבולות יש להם? איזה מטבע יש להם? מניין מגיע החשמל שלהם? האם הם לוקחים על עצמם את פשעי המלחמה שבוצעו מרצועת עזה? ואם לא, אז אנו דנים כעת בשתי מדינות פלשתיניות? בקיצור: טמבלים!

11 אבל אולמרט +טיבי וכל השמאל הישראלי מצא סיבה לחגוג, אין ספק שהסיבה העיקרית נעוצה במסצע "עמוד ענן" שהפחיד את האירופים מהשתלטות החמאס, וזו בעצם אמורה להיות תמיכה באבו מאזן כנגד החמאס מבחינתנו זו עשוי להיות הזדמנות להטיל על עבאס אחריות על מעשי הנבלה של החמאס כנשיא "כל" הפלשתינים.  (לת) קליפה ללא ספק
  • 18:36
  • 29.11.12

12 אפס עגול וענק למדיניות האמריקאית שהרדימה אותנו.  (לת) מלח בעיניים
  • 18:38
  • 29.11.12

13 מדינה פלסינית זאב רוזנק
  • 18:46
  • 29.11.12

מדינה פלסטינית עצמאית היא סכנה עצומה למדינת ישראל . בתור מדינה עצמאית היא רשאית להכניס לתוכה צבא זר (אירני) או " צבא מתנדבים" , להקים סוללות טילים ועוד .
אלא שיש פה בומרנג - קסאם או גראד אחד , פרושו הכרזת מלחמה על ישראל , ואז צריך לגלח את המוקטעה על יושביו בלי הודעה מוקדמת .

14 הכוח הצבאי הפלשתיני ישמש לתקיפת ישראל (כולל רמת אביב..).  (לת) פרופ' גרוס הוא פרו ישראלי או מהאו"ם?
  • 18:47
  • 29.11.12

15 השאלה אינה אם ההחלטה הנוכחית תקדם אותם למדינה עצמאית (התשובה: או שכן או שלא), אלא מה יהיה ההמשך אם בין הדין יקבע שההתנחלות בשטחים שמעבר לקו הירוק אינה חוקית, והאם האמריקאים ימשיכו להטיל, כמנהגם, וטו במועצת הביטחון על כל הצעת החלטה הנוגעת להתנחלויות.  (לת) הרשלה
  • 18:49
  • 29.11.12

16 עם מנהיגים מהסוג שיש לפלסטינים, מאז ועד עתה, הם קליפה ריקה בזבל  (לת) מייק
  • 18:50
  • 29.11.12

17 תמשיכו להשקיע את הון ישראל במדינת "יהודה" .והעוני ממשיך לעלות 400 אלף משפחות  (לת) נביא הזעם.........
  • 19:11
  • 29.11.12

18 העול של מדינת יהודה, כבד מנשוא על מדינת ישראל !!!  (לת) נביא הזעם.........
  • 19:11
  • 29.11.12

19 העצמה היא תמיד קליפה ריקה. בלי מעשים הכל חארטא  (לת) אלברט
  • 19:37
  • 29.11.12

20 הנקודה החשובה ביותר לא הוזכרה - הכרה במידנה פלשתינית מסבכת את האו"מ ואת מוסדותיו בהפסקת המימון האמריקאי, כי לפי חוק שעבר בקונגרס ארה"ב תפסיק את המימון לכל גוף שיכיר בהם, לאחר האופוריה תבוא הדיפרסיה  (לת) אזרח
  • 19:41
  • 29.11.12

21 אז היית אומר שאתה לא יודע וזהו. (כתשובה לשאלה בכותרת)  (לת) מוחמד
  • 19:41
  • 29.11.12

22 האם יש תביעות בהאג לגבי התנחלויות של מדינות אחרות? זה נראה לי הפרט הלרבנטי ביותר. יוסי
  • 19:52
  • 29.11.12

האם יש תביעות בהאג בנוגע להתנחלויות התורכיות בקפריסין? בנוגע להתנחלויות שהקימה סין בשטחים ששכנותיה טוענות לבעלות עליהם?

23 כל הגאווה הלאומית הישראלית מסתכמת בפחד מפני תביעות. אולי על ראש הגנב בוער הכובע? מדינת פלסטין מחוייבת לחוק הבילאומי כמו ישראל. תתבעו את הפלסטינים. תפסיקו להתנגד לשלום כנגד האינטרס הלאומי.  (לת) צבי
  • 19:52
  • 29.11.12

24 אני מציע להניף ביום העצמאות דגלים של שתי המדינות.  (לת) ביבי פוליטיקאי נכה
  • 19:55
  • 29.11.12

25 הזלזול של ישראל כאילו ההכרה חסרת חשיבות היא פתטית, לראשונה בהיסטוריה הוכרה מדינת פלסטין, ישראלה
  • 19:55
  • 29.11.12

לא משנה אם היא חברה או משקיפה, היא הוכרה כמדינה, מדינה כבושה, מדינה שעוד אין לה גבולות קבועים, אבל מדינה.
זה לא שדרוג זה מעבר פאזה.






















26 "החלטת העצרת הכללית מציינת מפורשות את גבולות 1967 כשטח בו [...]"? ל.
  • 20:01
  • 29.11.12

בהצהרת בלפור דובר על בית לאומי לעם היהודי בא"י. דקה אחרי פרסום ההצהרה התקשקשו הבריטים על כך שהכוונה לא היתה לבית לאומי על כל שטחי א"י, אלא איפשהו בתוך השטח. ונעבור להחלטת האו"ם: "כשטח בו". על כל השטח או על חלק מהשטח? לא ברור. ועל הלא ברור הזה, בסיועה האדיב של בריטניה 1917, ישראל תוכל להשאיר בשקט את ההתנחלויות.

27 תחילת הסוף של מדינת ישראל כמדינה יהודית בטוחה לתושביה. (יחסית...) ג
  • 20:06
  • 29.11.12

בקרוב נהיה מיעוט בין הים לירדן. שתי מדינות הן עובדה טכנית שלא תשנה דבר- הטילים יגיעו לכל מקום מרמאללה, וערביי ישראל ירצו גם אוטונומיה.

28 אבירי 'חופש הבטוי' של 'הארץ' לא אוהבים בקורת שכחתי
  • 20:08
  • 29.11.12

וחופש הבטוי שייך להם או לבעלי דעות זהות בלבד

29 כבר הכירו בהם דר' גידי
  • 20:26
  • 29.11.12

האו"ם כבר הכיר במדינה פלסטינית בשנת 1947 אבל הם לא רצו את זה אז שיבואו בתלונות רק לעצמם ואנחנו יכולים רק להינות מזה

30 החידוש הוא בבינאום הפתרון ובמתן חיזוק מסוים לפלסטינים להימנע ממו"מ ישיר עם ישראל כדרך בלעדית לפתרון הסכסוך. ישראל מאבדת את המונופול שהיה לה עד כה על הפתרון ופרטיו ומכאן ואילך עלולות להגיע עוד הנחתות בינלאומיות. המדינה פלסטין אף שעדיין אינה חברה מלאה תמשיך לפעול חד צדדית צבאית ( באמצעות חמאס ) ומדינית ( הרשות הפלסטינית ) כדי להביך את ישראל ולהחליש את עמדתה בכל דרך. עובדתית צודקים אלה הטוענים שבכך הסתיימה תקופת אוסלו והתבטל למעשה תוקפם של הסכמי אוסלו. משפטן
  • 07:29
  • 30.11.12

אחת השאלות המעניינות היא מה יהא מעמדה המשפטי של רצועת עזה במשפט הבינלאומי לאור העובדה שישראל נסוגה מכל השטח והיא אינה שטח כבוש ממש מחד ואילו מאידך החמס ( ואחרים ) מוגדרים כארגון טרור שללא ספק מבצעים פעולות טרור ופשעים נגד ישראל.

מכל מקום, לישראל יישאר עדיין כוח רב בניהול החיים בכל שטחי ארץ ישראל ועדיין יש לישראל טענות משפטיות המעוגנות היטב במשפט הבינלאומי לגבי גורל השטחים שבמחלוקת. לא במהרה יצליחו הפלסטינים להשיג מעמד של מדינה חברה כשלמועצת הביטחון יש זכות וטו על כל פתרון חד צדדי.

חשוב לזכור שפתרון שתי המדינות אינו בהכרח רע לישראל ( אפילו נתניהו הסכים לו ) אלא אם כן אנו חפצים בפתרון של מדינה דו לאומית אחת.

על שרטוט גבולות שתי המדינות ישראל ופלסטין צפוי עוד דיון ארוך וממושך אם גם ערביי ישראל יפנו לאו"ם בבקשה להעניק להם מעמד עצמאי, למשל אוטונומיה. מה יקרה אז בירדן ? שאלה מרתקת.

31 זכויות אזרח וסיום הכיבוש הם חלק מכללי הצדק הטבעי ולא תלויות בשום בית משפט צופה מהצד
  • 08:56
  • 30.11.12

הפלשטינים יזכו לחופש כי מגיע להם כבני אדם ומה שאנו רואים עכשיו הינו אולי צעד בכיוון הזה. אי אפשר להילחם בהיסטוריה לאורך זמן.

32 רשימה חשובה! תודה אייל  (לת) עונת יובש לבנה
  • 13:38
  • 30.11.12

33 אין כאן שום ניתוח על ההשלכה האמיתית על ישראל ומדיניותה בזירה הבין לאומית, ישראל חיה בבועה מנותקת מהמציאות הבינלאומית מוטי
  • 14:31
  • 30.11.12

לא העיתונאות ולא הממשל, ובטח לא מרבית האזרחים אשר מוזנים בידי התקשורת ומצבעים לממשל אטום ואינטרברטי, מודעים למציאות החדשה של ישראל עצם ההכרזה. מה שגם מוכיח שהאשליה שהממשל ותקשורת הישראלית מוכרת לאזרחיה שהעולם גיבה את ישראל במבצע הצבאי האחרון הוא אשליה מוחלטת.

פעילות
המלצות
הפופולריות במדיני-ביטחוני
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת