היחידה הצה"לית שתפקידה לעשות כאב ראש לאויב

מפקד מערך הלוחמה האלקטרונית בצה"ל מסביר איך משבשים שידורי רדיו, טלוויזיה וסלולר כדי לפגוע בביטחון האזרחים בצד השני

על המדף בחדר המורשת של מערך הלוחמה האלקטרונית בצה"ל מונחת כתבה, שכותרתה שופכת מעט אור על הפעילות של אנשיו: "צה"ל פרץ בשידור חי לערוץ של נסראללה". מפקד היחידה האמונה על הלחימה האלקטרונית בצבא מוסיף בשיחה עם "הארץ", "התפקיד שלי זה לעשות כאב ראש לצד השני".

בראיון הראשון שלו מספק המפקד, אלוף משנה א', הצצה נדירה ליחידה, שאותה הוא מגדיר "נשק אל-הרג". "אני לא הורג, אני לא פוצע, אני לא נשק השמדה", אומר א'. "הנזק שאנחנו מייצרים הוא לא פיזי, הוא נזק אחר. הוא חי בעולמות הרכים של השפעה על התודעה, על התחושות, על הביטחון".

רוב הפעולות שעשתה היחידה לאורך השנים נותרו מסווגות. עיקרן הוא שיתוק או חסימה של מערכות אלקטרוניות שמפעילים צבאות אויב או ארגוני טרור. ליחידה יש יכולת להשתלט על כל מכשיר המשדר גלים אלקטרומגנטיים. היכולת הזאת מאפשרת לאנשיה לשבש שידורי רדיו וטלוויזיה, להפריע למוקדי שידור סלולריים ועוד.

לוחם ביחידת ל"א. פגיעה בעולמות הרכים
לוחם ביחידת ל"א. פגיעה בעולמות הרכים. צילום: אגף התקשוב בצה"ל

חלק משיטות העבודה של היחידה נחשפו בפעולות מעטות שכן פורסם עליהן מידע. בשנת 2007, על פי מקורות זרים, פעל הצבא כדי לעוור את מערך ההגנה האווירית של סוריה, בעת הפצצת המתקן הגרעיני הסורי; במלחמת לבנון השנייה פרצה היחידה לשידורי אל-מנאר, תחנת הטלוויזיה של חיזבאללה בלבנון, והשתילה בהם קריקטורות של המזכ"ל חסן נסראללה, שבהן נכתב כי ימיו ספורים; במבצע עמוד ענן, שהיה ברצועת עזה לפני כשבוע, השתלטה היחידה על תחנות שידור של החמאס והג'יהאד האיסלאמי ושיגרה באמצעותן מסר בערבית לתושבים: "חמאס משחק באש ומהמר על גורלכם. צבא ההגנה לישראל מתקדם לעבר השלב השני של המבצע. למען ביטחונכם, התרחקו מתשתיות חמאס ומאנשיו".

לדברי אל"מ א', היחידה מנסה לגרום כאב ראש לצד השני, למשל על ידי ערעור המידע שמקבלים האזרחים, שהם שמעניקים את הלגיטימציה לפעילות הצבאית של האויב. "העולם שאני עוסק בו אמור להשפיע על היכולת של הצד השני לעבוד. אם אדם מתחפר מאוד עמוק, הוא בעצם לא קיים. כדי לתפוס מקום משמעותי הוא צריך לפעול, לדבר עם אנשים – ואז הוא יפגוש את היכולות שלי", אומר א'.

מטרות התקיפה של הלוחמה האלקטרונית נבחרות באופן דומה לשיטת הבחירה של כל מטרה אחרת שתוקף צה"ל. "בנק המטרות" – רשימת היעדים שחטיבת המבצעים אישרה כניתנים לפגיעה - כולל גם את משימות השיבוש של מערך הלוחמה האלקטרונית. בפיקוד הדרום פעל במבצע עמוד ענן תא תקיפה ייחודי של לוחמה אלקטרונית. תא התקיפה הזה, מסבירים במערך, פעל בדרכים המקובלות להפעלת אש בצבא, כולל ייעוץ משפטי והתאמה למדיניות שקבע הרמטכ"ל.

מכיוון שלוחמה אלקטרונית אינה גורמת נפגעים בנפש, קברניטי הצבא יכולים לעשות בה שימוש נרחב יחסית. "זה עדיין לא אומר שמטרות לתקיפה אלקטרונית מוצעות ככה סתם", אומר אל"מ א'. "זאת עדיין מטרה, וכל תקיפה מאושרת. בתוכנית תקיפת היעדים של הפיקוד יש שורות של לוחמה אלקטרונית ושורות של סוללות ארטילריה. כל המטרות מותקפות בהגדרה מאוד ברורה, אחרת – לא מאשרים לי לעשות 'און' למשדר", אומר אל"מ א'.

למכשירים שמפעילים א' ואנשיו יש השפעה סביבתית. הפעלת משדר בסמוך לרצועת עזה יכולה להשפיע גם על התושבים הישראלים וגם על מערכי צבא הפועלים בשלט-רחוק. לפני תחילת המבצע האחרון ערכו בצה"ל כמה תרגילים, כדי לבדוק את הפעילות המשותפת של המכ"מים, המשדרים והכלים הלא מאוישים.

גם הפעלת סוללות "כיפת ברזל", שמתבססות על מכ"ם, נבחנה מראש, בייחוד לקראת הצבת המערכת באזור גוש דן. "אם אני פורש סוללה בתל אביב, אני לא רוצה שזה יפריע לנתב"ג. אם אני מפעיל מערכות בצפון או בעוטף עזה, אני לא רוצה שתושב שיושב בביתו ומפעיל מערכת אלחוטית או אנטנה לקליטת שידורי טלוויזיה ייפגע. אפילו מערכת הרמזורים בתל אביב היא אלחוטית. לא הייתי רוצה שהרמזור פה יושפע ממשהו שאני עושה", הוא מבהיר עד כמה מורכבת המשימה.

צה"ל השקיע רבות בשנים האחרונות בשני מערכי לחימה חדשים: הסייבר – לוחמת הרשת, והלוחמה האלקטרונית. בעוד לוחמת הרשת אפופה הילה זוהרת והעוסקים בה נתפשים כמעין האקרים-במדים, תחום הלוחמה האלקטרונית, שמתבסס על טכנולוגיה אפרורית כמו שידורי רדיו, נותר מאחור.

הרמטכ"ל, בני גנץ, אישר השנה השקעה של מיליארד שקל בסייבר, במסגרת התוכנית הרב-שנתית של צה"ל. במקור דרשו היחידות המתמחות בסייבר 2.5 מיליארד שקלים להתעצמות. בעקבות המשבר הכלכלי פחתו המשאבים המוקדשים לתחום במידה ניכרת, ועם זאת ניתנה התחייבות כי כל מאמץ טכנולוגי בסייבר שיגיע למימוש יקבל את המימון הדרוש. הסכומים המושקעים בלוחמה אלקטרונית קטנים בהרבה. אחת הסיבות לכך היא העלויות הנמוכות, באופן יחסי, של המערכות שבהן נעשה שימוש.

בין מערך הלוחמה האלקטרונית לאגף המודיעין היו בעבר לא מעט מתחים, שפגעו בתוצאה הסופית. בפעילות המבצעית במלחמת לבנון השנייה, מספרים בצבא, התיאום בין שני הגופים היה "לא טוב". ב-2008 הוקם מערך הל"א מחדש, בעקבות המלצות של ועדה שמינה הרמטכ"ל לבחינת לקחי מלחמת לבנון השנייה. היום, אומר א', יש "שקיפות מלאה, והזרועות עובדות אתנו בסנכרון מלא".

אירוע שבו לא הצליח המערך לספק את התוצאות שנדרשו ממנו היה משט המרמרה. בצה"ל קיוו כי מערכות הלוחמה האלקטרונית יצליחו ליירט כל ניסיון להעביר מידע מהספינות שהיו בדרכן לעזה. בפועל, תמונות שצילמו פעילים שהיו על הספינה מרמרה בעת שחיילי צה"ל השתלטו עליה בלב ים הגיעו לאינטרנט כמעט בשידור חי.

"למדנו היטב את הלקחים מפרשת המרמרה", אומר א'. "דובר צה"ל היה מת שאני אגיע לנעילה מוחלטת של שידורים מאירועים כאלה, שלא יברח שום טוויט. אבל התחום שלי הוא לא מדויק, הוא מדע של הסתברות".

הפעילות באינטרנט בימים של מבצע, והשפעתה על התודעה, שינתה את הדרישות שמוצבות למערך הלוחמה האלקטרונית. במערך מסבירים כי "צבאות לא נלחמים בטלפונים סלולריים", ועם זאת מוסיפים שייתכן שבמבצעים מסוימים, רשת אינטרנט אלחוטית תיחשב מטרה לגיטימית. "כל דבר שמשדר, כל דבר שיוצא לאוויר, הוא רלוונטי", אומר א'.  

בצה"ל נמצאת בשימוש מערכת לוחמה אלקטרונית הנקראת "דוד המלך". אנשי הלוחמה האלקטרונית פועלים לא רק ביבשה, אלא גם באוויר, במטוסים מיוחדים המיועדים ללחימה אלקטרונית ובספינות של חיל הים. "אנחנו באוויר, אנחנו בים, אנחנו חוצים את הגבול, אבל זה לא שאני נכנסת כמו חי"רניקים לתוך עזה ונלחמת. זאת לוחמה שונה", מתארת את הפעילות ס', אחת מלוחמות מערך הלוחמה האלקטרונית.

סמלת נ' מסבירה: "התפקיד שלי הוא למנוע שיפגעו בכוחות צה"ל. אם אנחנו עוצרות מידע בדרך, אנחנו עוצרות גם את הפגיעה". לוחמת נוספת, סמלת א', מספרת כי במבצע עמוד ענן עסקה בעיקר במשימות של שיבוש שידורי רדיו. "עשינו הרבה פעילות, לאו דווקא של לחימה קונבנציונלית. אני לא יורה על אנשים, אני 'יורה' בהם בדרך אחרת".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 התמונה עם השכפ"צ המיותר למפעיל מחשב מגוחכת.  (לת) אחד
  • 04:49
  • 30.11.12

02 בושה גולנצ'יק
  • 10:43
  • 30.11.12

בושה שקוראים להם לוחמים. הם תומכי לחימה לכל דבר.

נשמע חלבי

03 לא מתביישים להתפאר איךם מתעללים באזרחים ואחר כך בוכים  (לת) על התקשורת העויינת
  • 15:05
  • 30.11.12

04 ולמה לפרסם בכלל?השתן עלה למישהו לראש,ברברת מיותרת  (לת) סייג לחוכמה
  • 15:17
  • 30.11.12

05 בולי שמולי
  • 15:24
  • 30.11.12

אני מכיר אותו תמיד הוא היה קצת מטושטש

06 בולי שמולי
  • 15:24
  • 30.11.12

אני מכיר אותו תמיד הוא היה קצת מטושטש

07 חבל שלא יכלו לשבש את הצבעת האו"ם אתמול ....  (לת) א.א
  • 15:32
  • 30.11.12

08 מעניין אם דואגים לבריאות החיילים האלה שפועלים לעיתים מאוד קרובות בקרינה אלקטרומגנטית חזקה  (לת) יעל
  • 15:44
  • 30.11.12

09 מפטפטים עצמם לדעת! RR
  • 15:54
  • 30.11.12

ככה זה שאין תודעת בטחון מידע ! מרכבו של קצין נגנבה קבוצת הפקודות של "עמוד ענן" עוד לפני תחילת המבצע!

10 אפוד, שכפ"ץ ונשק על מדי א'. נפלא מיכאל
  • 16:04
  • 30.11.12

באמת היה כזה נוא לצלם את החייל כמו שהוא באמת, בלי לבקש ממנו ללבוש דברים כדי שיראה מגניב יותר?

11 הדבר הראשון שעלה לי לראש, שכפץ פנים מטושטשות, דרגת סמל שרוולים מקופלים וכסא כתר ומחשב.. אין סיבהשחננה כזה לא ישב כל אזרחי במשרד נורמלי..  (לת) Celestino
  • 16:04
  • 30.11.12

12 הדבר הראשון שעלה לי לראש, שכפץ פנים מטושטשות, דרגת סמל שרוולים מקופלים וכסא כתר ומחשב.. אין סיבהשחננה כזה לא ישב כל אזרחי במשרד נורמלי..  (לת) Celestino
  • 16:04
  • 30.11.12

13 "הארץ" נועד לבלבל את המוח לאנשים הנורמליים  (לת) מענית
  • 16:18
  • 30.11.12

14 אז מה היה לנו עד כאן? מערך תעשייתי אדיר, מדינה שהיא צבא – ולאילו מטרות? מה בדיוק היתרון האיכותי הזה קונה ? זו מלחמה מיותרת, שנואה ונבזית, של תאגידים –בבני אדם, ובחירותם–שלא הייתה מעולם. צריך לקרוע את המסכה מהנבלות! תיאוריות קונספירציה עאלק
  • 16:24
  • 30.11.12

אי אפשר לבנות כלום על גזענות ו אי אפשר לפתור שום דבר באלימות – כבר קלטנו ת'פואנטה לא? המיסים והגזרות הכלכליות שלנו הן תוצאה של השחיתות התאגידית והמדיניות המטורפת שהם מנהלים דרך הממשלות הבלתי קיימות שלנו. תשאלו את הממשלה.. בשבועה בבית דין.

15 תגובה ל1 עומרי
  • 16:30
  • 30.11.12

התמונה לא מגוחכת. הלוחם בתמונה מחוייב במיגון גוף כמו ששיריונר מחוייב להישאר עם שכפצ בתוך טנק. יתרה מזאת,השיריון של טנק חזק פי כמה מהמיגון המגוחך של רכבי הקשר של לוחמי הל״א. רכבי הקשר בולטים בכל תוואי שטח ומהווים מטרות נייחות לירי של מרגמות ופצמר״ים של האויב.

16 תגובה ל״חננה״ עומרי
  • 16:39
  • 30.11.12

מאותה סיבה שלוחם ״חננה״ של מודיעין שדה שרק ״מלקט מידע״ צריך לעבור הכשרה קרבית ולהיות ממוגן בעת מילוי תפקידו. שנייהם מבצעים פעולות בשטחים עוינים וצריכים להיות מוכנים להגן על עצמם. מערכות הל״א לא מאפשרות ״הפעלה מרחוק״-אי אפשר לעבוד מהמגדל בקריה לצורך העניין. לכן, על הלוחמים להיות בחזית. די לתת ביקורת למשהו שאתם לא מבינים בו דבר וחצי דבר.

17 תגובה ל״חננה״ עומרי
  • 16:39
  • 30.11.12

מאותה סיבה שלוחם ״חננה״ של מודיעין שדה שרק ״מלקט מידע״ צריך לעבור הכשרה קרבית ולהיות ממוגן בעת מילוי תפקידו. שנייהם מבצעים פעולות בשטחים עוינים וצריכים להיות מוכנים להגן על עצמם. מערכות הל״א לא מאפשרות ״הפעלה מרחוק״-אי אפשר לעבוד מהמגדל בקריה לצורך העניין. לכן, על הלוחמים להיות בחזית. די לתת ביקורת למשהו שאתם לא מבינים בו דבר וחצי דבר.

18 חשבתי משום מה שצהל לא פוגע בבטחון האזרחים בצד השני..... צבא מוסרי?  (לת) אולי לא הבנתי
  • 16:50
  • 30.11.12

19 אני מתנצל, אבל השעוררייה האמיתית היא בכותרת - הטענה לפיה המערך מופעל לשם פגיעה בביטחון האזרחים היא לא פחות ממקוממת.  (לת) ערן
  • 16:54
  • 30.11.12

20 ומי הגאון שאישר לפרסם את הכתבה המזיקה הזאת?  (לת) אזרחית
  • 17:08
  • 30.11.12

21 רפול חיסל את ה-ל"א כי "זה לא יורה"  (לת) פלאח מצוי
  • 17:16
  • 30.11.12

22 יכולתם לראיין את היחידה של חמאס, אחרי הכל גם הם פרצו לשידור חי, שלחו הודעות לטלפונים וכו' שחר
  • 17:18
  • 30.11.12

כל הישג שלהם הוא בהכרח כישלון שלכם, אז בואו ניקח דברים בפרופורציה

23 לפגוע בביטחון האזרחים?? ואתם מתלוננים על חמאס??  (לת) אדם
  • 17:39
  • 30.11.12

24 עיוורון מישו
  • 17:56
  • 30.11.12

"לדברי אל"מ א', היחידה מנסה לגרום כאב ראש לצד השני, למשל על ידי ערעור המידע שמקבלים האזרחים, שהם שמעניקים את הלגיטימציה לפעילות הצבאית של האויב"
הקולוניאליזם הארופאי שזיין אותם במאה שנים האחרונות לא קשור ללגיטימציה בכלל.. זה המידע שמקבלים האזרחים

25 נפלתם על הראש די
  • 18:01
  • 30.11.12

מדוע לגלות למה

26 מטורף  (לת) אינה
  • 18:12
  • 30.11.12

27 אני מקווה שדואגים לבריאותם של החיילים האלה שרוב זמנם מבלים בקרינה אלקטרו מגנטית גבוהה בעטיים של המשדרים רבי העצמה.  (לת) יפה
  • 18:37
  • 30.11.12

28 חבורת בטלני מקלדת - ואולי המשרד הזה הוא מבנה לא ממוגן מספיק באיזור תחת אש או קרון נייד לא ממוגן באיזור בעייתי?  (לת) לכל מגיבי השכפ"צ במשרד וכו'
  • 18:40
  • 30.11.12

29 כתבה שלא מספרת שום דבר שגם אני לא יכולתי לכתוב... תעמולת מלחמה.  (לת) מישהו
  • 18:42
  • 30.11.12

30 במלחמת יום הכיפורים הייתי ק. קשר בחטיבה 401, ישבנו על התלה לפני החצייה וותיק
  • 19:09
  • 30.11.12

ולידנו הייתה פרושה סוללת ל"א, (שהיו חשופים להפגזות של המצרים). הם חסמו את הקשר של המצרים, אבל בשלב מסוים רצה המח"ט שלנו, דן שומרון ז"ל, לדעת מה המצרים מתכננים, אז בקשתי מה חברה של הל"א להפסיק לחסום, הושבנו חייל דובר ערבית שיאזין, וקבלנו מודיעין ON LINE, חי, תוך קרב, בזכותם הצליח המח"ט לתמרן טוב יותר את הכוחות.

31 התמונה ממש לא קשורה לעבודה בתאכלס.. תומר
  • 19:17
  • 30.11.12

השכפץ והנשק זה כי הם נמצאים במיקומים מסוכנים ורוב העבודה שלהם היא פיזית ובשטחים בעייתיים.

32 ובכל זאת למרות יכולות השיבוש כיומיים לפני סיום מבצע עצוד ענן בשעה 22.30 בערך פרץ אירגון עויין כנראה החמאס לשידורי לווין עמוס של ערוץ 2 למשך מספר דקות ושידרו את הכתובית לחייל השיריון הציוני ואח"כ צילום של פגיעה בטנק ישראלי שכנראה נעשתה מזמן אבל היה ממש לא נעים...צריך גם להגן על אמצעי התקשורת הישראלים מפני האוייב ולא רק לשבש את אמצעי התקשורת שלו..  (לת) אפרים
  • 19:21
  • 30.11.12

33 בילידת הלוחמה האלקטרונית לא משתמשים ברובים כי יש להם אלקטרונים אזה ככה שהם עוצרים את הפגיעה בחיילים בלי שהם יורים ברובים כי אין להם וגם לא צריך כי הם בים וביבשה ובאויר וגם יש להם בנק מטרות, אבל לא סתם יורים במטרות אלא רק כשצריך, אפילו שזה לא ברובים וזה שאנחנו לא יודעים או מבינים כלום מהכתבה זה כי הכל מסווג, אבל לא לדאוג לרמזורים בת"א כי כבר חשבנו על זה, וגם חשבנו על המרמרה, אבל לא יצא לנו טוב כי זה בהסתברות שלא יצא לנו טוב מידי פעם כי ככה זה בתחום שלנו, אבל הוא מסווג אז אני לא יכול להגיד לכם למה. כתב דמיקולו
  • 19:37
  • 30.11.12

הנה, אני גם כתב של הארץ!

34 לאטלאל הכל צריך לספר טל
  • 19:44
  • 30.11.12

אנחנו לא ממש רוצים לדעת פרטים וגם לא שהאויב יידע. ממש בדומה לכתבה בערוץ 10 על מפעילי ומפתחי כיפת ברזל. סיפרו לנו איך המערכת עובדת הראו לנו מסכי מחשב גרפים ומסלולי פגיעות, וגם סיפרו באיזה מפעל מייצרים ומיקומו. חומר מצוין לבנק המטרות של אירן

35 תגידו כל אחד הוא לוחם היום א. מ.
  • 20:00
  • 30.11.12

עם כל הכבוד ליחידה זו רוב הזמן הם מול מחשבים והקשר בניהם לבין חיילים קרביים הוא בצבע המדים בלבד. עוד מעט כל טבח גם יוגדר כלוחם כי הוא נילחם בצ׳פס החם. ובאמת כל הכבוד ליחידה.

36 זה לא התפקיד של צבא "ההגנה" (עאלק) לישראל  (לת) השתלתם קריקטורות? ספרו לי עוד איך אתם צבא שמשחק בקקה.
  • 20:56
  • 30.11.12

37 ערוץ 10 וערוץ 2 , ynet, שליחת הודעות SMS לאנשי. מילואים !!!! מ.ח
  • 21:31
  • 30.11.12

לצערי הצד השני התגבר עלינו בלוחמה האלקטרונית !!!

38 ל"א של חיל האוויר גל
  • 03:07
  • 01.12.12

יש מערך מכובד גם בחיל האוויר,היכולות הן גבוהות מאוד ומשחקות תפקיד משמעותי בשדה הלחימה.

39 נשמע כמו ילדים שמשחקים ב"שיגועים". מה טוב בשיבוש את החיים של בני אדם?! טמטום ובושה
  • 06:49
  • 01.12.12

בזה עוסקים בצה"ל? בשיגוע אזרחים? מצעד האיוולת

40 ביום שאזרחים יבינו שלהתעלל באזרחים בצד השני זה לא בדיוק כבוד גדול - אולי משהו יקרה  (לת) בא לי להקיא מהאנשים הללו ופועלם
  • 09:09
  • 01.12.12

41 הוא עם שכפפ"ץ קרמי ועם מדי א' ... ?! חירניק
  • 09:19
  • 01.12.12

אני קצת מבולבל חשבתי
ללוחמה אלקטרונית לוקחים את ההכי חכמים לא ??

42 ולמה זה צריך להיות בעיתונים?  (לת) ?
  • 10:21
  • 01.12.12

43 איפה הקסדה?  (לת) אורי
  • 12:22
  • 01.12.12

44 חוץ מלהרוג ,לחסל,להשמיד ,לכבוש ,להתעלל, יש בכם תכונות של בני אנוש מתורבתים  (לת) עדי ביום
  • 13:09
  • 01.12.12

45 אני ואני ואני אריאל
  • 16:28
  • 01.12.12

מפקד היחידה מדבר בלשון "אני" - אני פורץ, אני יכול, אני נשק אל הרג, לא מאשרים לי, וכו'. ההימור שלי - הוא לא מפקד שחושב על אנשיו. חבל

46 קצת צניעות בוא נזכור שאנחנו לא מבינים ורק צריכים להגיד  (לת) תודה
  • 17:00
  • 01.12.12

47 90% מכל המגיבים פה לא מבינים כלום בנושא חייל
  • 17:27
  • 01.12.12

וטוב שכך.
רק חבל שאתם ממהרים כל כך לזלזל בחיילי צהל שמסכנים את עצמם ימים ולילות כדי להעניק לנו יתרון במערכה.
אין דבר יותר פטתי מלצאת בתגובות מתלהמות על משהו שאין לכם מושג בו.
החייל בתמונה, אגב, לובש מדי ב' - אם יש לכם מושג כלשהו בזה...

48 תצלום האילסטרציה אכן מגוחך. הוא לא מייצג את אופי העבודה ביחידה. קצין מיל. ביחידה.
  • 19:45
  • 01.12.12

יש ביחידה שילוב מרתק של עבודה טכנית מתוחכמת עם עבודת שטח שנעשית גם באזורי לחימה.

ולאלה שדואגים לנו בנושאי הקרינה - אל תדאגו, אנחנו מודעים לנושא ונוקטים באמצעי הבטיחות המתאימים.

49 ומתי יספרו על החדירות הנועזות של לוחמי יחידת דו"צ אל הטוקבקיאדה הישראלית? הסיפור שעוד לא סופר
  • 22:45
  • 01.12.12

גם בנו של יוצא סיירת מטכ"ל ידוע השתתף בהן.

50 פרסומת לכסאות כתר פלסטיק היושב במרומים
  • 11:34
  • 02.12.12

יפה. צה״ל לקח מהשכנים כסאות?

51 קרביים? מוחמד פייקוביץ'
  • 15:58
  • 02.12.12

מעניין מדוע הם מכונים 'לוחמים'? מה עושה אפוד הקרב על הפקיד הצבאי הזה, חשוב ככל שיהא. טוב שאינו חובש קסדה ומדים מנומרים...
אין כל ספק בתרומתם המשמעותית של חיילים אלה אבל עם כל הכבוד וההוקרה (באמת) אם הם לוחמים אני הארכיבישוף של נצרת...

52 הכתבה.....והעיקר שיהיה כאב ראש לאויבנו ותקציבים לכוחותינו  (לת) י.
  • 19:57
  • 02.12.12

53 והיא בינתכם לעיני הגויים מה שקורה ויקרה הכל כתוב ישתבח שמו לעד ,,הקב"ה אנחנו אובים אותך,,הקב"ה אנחנו בוחרים בך אתה בחרתנו מכל העמים ,ונתתה לנו תורת אמת !!  (לת) ישתח שמו לעד ולעולמי עולמים !
  • 23:28
  • 02.12.12

54 לתגובה מספר 1 ל.ר
  • 08:58
  • 03.12.12

לידיעתך - המקום שבו החיילים שנמצאים זהו מקום שהרמטכ"ל מחייב להסתובב עם שכפ"צ .
מעבר לכך , אולי לך זה נראה מגוחך נראה אותך יושב במקום החייל ומבין מילה אחת בין כל הרעש שיש מסביב אל מול הלחץ שמופעל עליו .
אז במידה והוא לובש א' או ב' זה לא באמת משנה. העיקר העבודה שלו- שראויה להערכה.

עדיף שתחזור בך -

55 בקיצור: הכיבוש-נישול-ביזוי צלם אנוש נהפך למה-זה היי-טקי, גאווה ישראלית. נ, ז, א, וק' כולם מה זה גיבורים, רק אינם תופסים שהם זומבים של ישראל הביברקית, ישראל המצטרעת שנהפכת ליותר מאוסה בעולם מיום ליום, ולא - לא בגלל האנטישמיות אלא משום שהאלימות והאטימות הרעילו את נפש האומה.  (לת) סיינט אקזופרי
  • 14:16
  • 03.12.12

56 חוצפה ישראלית. נלחמת על חייה מול האוייב הערבי יליד הארץ
  • 07:11
  • 04.12.12

אסור.

57 זה מבוא לכאב ראש שיבוא בעתיד אשר לםני מס שנים, פותח חיידק לשם הכאב ראש? סמי אלקיים
  • 16:00
  • 09.12.12

יש חשד ודיבורים על אנשי צבא אשר סרחו, באנטיפאדה השניה ישראל זיהמה אוויר שכל מי שנשם אותו ,באותו הזמן פיתח מחלה שכיחה כגון מגרנה, הרבה
סובלים היום מהתפתחות של כאב ראש במגזר אי שם,
יש חשש לרופאים בשיפה שמדובר בחיידק שהריכוז שלו בתא הלימבי במוח,
הרופאים פלסטינאים מודעים למצב בלתי הפיך, אצל המטופלים והתמותה החלה,
רופאים מהמערב אשר ברמה הומניטארית שוללים שישראל פיזרה חיידק באנטיפאדה השנייה, יש תמותה גבוהה כנגד עשראווי נגד עשראווי, דובאי וקטאר השקיעו מליוני דולרים, בכדי להרשיע את ישראל בפשעי מלחמה נגד האנושות, בהאג טענה זו נדחתה על הסף,
סמי אלקיים

58 מה שמדהים ממבט של ציפור
  • 14:30
  • 10.12.12

מה שמדהים הוא שמכל התגובות אף אחד לא הגיב על סגנונו של אל"מ א. שכל הזמן אמר אני, ואני, ושוב אני. מסתבר שמחלתו שלנתניהו לא רק מדבקת, אלא גם גורמת לחוסר חשיבה ושיבוש התפיסה של אלה ששומעים אותו.

59 תנאי שירות Noam
  • 23:23
  • 11.12.12

נראה נחמד מאוד אבל:
1. הם חוזרים הביתה כל יום?
2. הם עושים תורניות מטבח ושמירה

פעילות
המלצות
פרסומת