ההחלטה לבנות בהתנחלויות מקרבת את ירושלים להאג

במרכז דיון אפשרי בביה"ד הבינ"ל יעמוד ודאי סעיף הקובע שהעברה עקיפה או ישירה של אוכלוסיית מדינה כובשת לשטח כבוש מהווה פשע מלחמה

החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על גל בנייה בהתנחלויות, בעקבות הכרת עצרת האו"ם בפלסטין כמדינה, עשויה להוליך את ישראל למסלול התנגשות עם בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.

בעקבות ההחלטה על הבנייה, נראה כי אם פלסטין תפנה שוב לבית הדין בבקשה שידון בעבירות שהתבצעו בשטחה, עשויה התובעת לטעון שלאור ההכרה בה כמדינה, יש לבית הדין סמכות לדון בנושא. אם תחליט פלסטין להתלונן בפני בית הדין, יעמוד במרכז הדיון סעיף 8(2)(ב)(8) לחוקת בית הדין, הקובע כי העברה עקיפה או ישירה של אוכלוסיית מדינה כובשת לשטח כבוש מהווה פשע מלחמה.

הוראה זו ממשיכה את ההוראה הקיימת באמנת ז'נבה הרביעית. הטענות של ישראל בעבר, לפיהן הוראה זו אינה חלה בשטחים, עשויות להידחות. בית הדין האחר בהאג, בית הדין הבינלאומי לצדק הדן בתביעות בין מדינות ובמתן חוות דעת מייעצות, כבר קבע כשדן בפרשת גדר ההפרדה, שבניגוד לעמדת ישראל, אמנת ז'נבה הרביעית חלה בשטחים, לרבות האיסור על התנחלויות בשטח כבוש. קביעה זו אף מתחזקת לאור ההכרה בפלסטין כמדינה.

בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג
בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. צילום: אי–פי

הטענה שישראל השמיעה, לפיה הסעיף חל רק על העברה כפויה של אוכלוסיית המדינה הכובשת לשטחים ולא על מעבר מרצון, צפויה להידחות, הן לאור ההשקעה הישראלית הגדולה בשטחים וההקמה האקטיבית של התנחלויות, והן לנוכח העובדה שעל מנת למנוע טענות מסוג זה הודגש בחוקת בית הדין שמדובר בהעברה "ישירה או עקיפה".

צריך לציין שהפשע הוא ה"העברה", ולא ה"מעבר". מי שעשויים להיות מואשמים בו הם לא מתנחלים, אלא האחראי להקמת ההתנחלויות. יש הסוברים שהתובעת ובית הדין לא ירצו לעסוק בנושא, מאחר שלא מדובר בפשעי מלחמה חמורים כמו הרג אזרחים. עם זאת, הסעיף הוכנס לחוקת רומא על אף מחאתה של ישראל, במודעות מלאה, ובית הדין לא יוכל להתעלם ממנו.

בית הדין בהאג בעת דיון בנושא גדר ההפרדה 2004
בית הדין בהאג בעת דיון בנושא גדר ההפרדה 2004. צילום: אי–פי

כמו כן, ייתכן שהתובעת ובית הדין יהיו סבורים שדווקא ההתנחלויות - לא פחות מהרג אזרחים - נמצאות בלב משטר הכיבוש, הנישול, האפליה ושלילת ההגדרה העצמית של הפלסטינים, ולכן זה מקרה טוב להתמקד בו. זאת גם עקב היותו מקרה קל יחסית מבחינה משפטית: במקרים של תלונות על הרג של אזרחים, עשויות לעלות שאלות סבוכות לגבי פרשנות עקרונות ה"השלמה" וה"מידתיות".

לפי עיקרון ההשלמה, בית הדין לא ידון בנושא אם המדינה הרלוונטית חקרה אותו בעצמה חקירה כנה, וישראל עשויה לטעון שהיא ביצעה חקירות כאלה; לפי עקרון המידתיות, אם נהרגו אזרחים בעת תקיפה על יעד צבאי לגיטימי, זוהי עבירה רק אם הרג האזרחים אינו מידתי ביחס ליתרון הצבאי אותו מבקשים להשיג, וישראל עשויה לטעון שהיא ממלאת עיקרון זה. בכל הנוגע להתנחלויות, עיקרון ההשלמה אינו רלוונטי באשר מדובר במדיניות ממשלתית מוצהרת וגם לא עולות שאלות של מידתיות. בג"ץ, אגב, מעולם לא הכריע בעצמו בשאלת חוקיות ההתנחלויות.

ועדת לוי קבעה כי לו היתה אמת בגישה לפיה השטחים הם כבושים על פי הגדרות המשפט הבינלאומי, ושחלה בהן הוראת אמנת ז'נבה האוסרת על ההתנחלויות, הרי שהיה עליה לסיים את מלאכתה ולומר שהיא לא יכולה להמליץ על דרך להסדרת מעמד המאחזים אלא חייבת לקבוע את הצורך בהסרתם. במקום זאת, בחרה הוועדה לקבוע שישראל אינה כלל "כובש צבאי" בשטחים. הממשלה חששה מאימוץ מסקנה זו, שתהיה בה משום יציאה כנגד כל העולם, אך היא מבקשת להוסיף ולומר שלצרכים מסוימים השטחים הם כבושים, וגם מנגד שאיסור ההתנחלויות לא חל; כבר מ-1967 ביקשה ישראל מצד אחד לקבל את הסמכויות שמוקנות לצבא השולט בשטח כבוש, ומצד שני להתכחש לאיסור ההתנחלויות בשטח כזה.

הרעיון שעלה לאחרונה, לאמץ "באופן חלקי" את דו"ח לוי ולהכשיר את המאחזים בלי לקבוע שלא מדובר בכיבוש, רק יחמיר את האבסורד שבעמדה הישראלית. המסקנה המתבקשת מכך שמדובר במצב של כיבוש, היא שאכן כל ההתנחלויות אינן חוקיות על פי הדין הבינלאומי.

יידרשו שלבים רבים והכרעות משפטיות, וגם פוליטיות, כדי שבית הדין הבינלאומי הפלילי אכן ירשיע מנהיגים ישראלים בעבירה זו, ויש הרבה סיבות להעריך שהנסיבות ימנעו מצב כזה. ייתכן גם שהפלסטינים לא יהיו מעוניינים להכיר בסמכות בית הדין, מחשש לתביעות בגין פשעי מלחמה שבוצעו נגד ישראל - כמו ירי רקטות על אזרחים. מנגד, בידודה של ישראל לכדי תמיכתן באו"ם של תשע מדינות בלבד מעיד על כך שתסריט כזה כבר אינו בגדר המדע הבדיוני.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ישראל צריכה בתגובה להקים טריבונל על חורבות אושיסקין - לצוד תושבים הולנדיים ולהאשים אותם בהפקרת אנה פראנק בשואה..... תראו איך שהם ייברחו מהטריבונל  (לת) פתרון חכם ואיכותי
  • 11:50
  • 02.12.12

02 הפנייה להאג ריקו
  • 12:10
  • 02.12.12

אתם רעים ורשעים

03 כובשת ממי ? מעולם לא היתה מדינה פלסטינית  (לת) שיכתוב ההיסטוריה ???
  • 12:18
  • 02.12.12

  •   כמעט והיתה - אבל הערבים לא הכירו בה סתם קקר
    • 13:08
    • 02.12.12

    מעולם גם לא היו "גבולות 67" אלה קווי הפסקת אש.
    ירדן ומצרים מעולם לא שכו להכרה כריבוניות ביהודה שומרון ועזה.
    בקיצור אין קייס

  •   אין קייס, אבל אני בטוח שביברמן יצליחו לשחק לידי הפלסטינים גם כאן דרור
    • 14:15
    • 02.12.12

    הבעיה שלנו היא מנהיגים חסרי חזון, שדוהרים במהירות של 200 קמ"ש לתוך הקיר, ומבחינים בו רק חלקיק שנייה לפני ההתנגשות. פלא שישראל הפסידה בהצבעה באו"ם?
    ההתנחלויות הראשונות הוקמו לפני 1948 (כפר דרום ב-1946, מגדל עדר/כפר עציון 1927), אבל זה לא יפריע למנהיגנו לטמון את הראש באדמה, ולהגיש לפלסטינים עוד ניצחון ללא קרב.

  •   מדינת פלשטין משה גליק
    • 17:04
    • 02.12.12

    2000 שנה נקרא האזור פלשתין .עדויות בספרי הרומים,הצלבנים,הטורקים (ששלטו כאן כ 400 שנה) ואחרוני הכובשים האנגלים.כולם ללא יוצא מהכלל כינו את השטח ואת תושביו פלשטינא או פלסטיין. זב שאתה לא בקי בהיסטוריה לא שומט את הקרקע מתחת למדינת פלשטין. אתה לא אשם . לא לימדו זאת בבית ספרך הלאומני

  •   כמעט לא תופס  (לת) אל תבלבל את המוח
    • 21:16
    • 02.12.12

  •   השאלה כובשת ממי אינה רלוונטית איציק המרכז izikhe@gmail.com
    • 09:45
    • 03.12.12

    החוק הבינלאומי מגדיר בדיוק מה זה שטח כבוש. שטח כבוש הוא שטח שאינו חלק משטחה הריבוני של המדינה אבל הצבא שלה נכנס אליו ומנהל אותו בתוקף ממשל צבאי. נקודה. צה"ל נכנס אל הגדה המערבית בשנת 1967 והקים בה ממשל צבאי, אלוף פיקוד המרכז הוא מאז ועד היום מקור הסמכות, המחוקק שהצווים בחתימתו הם החוק המחייב ברחבי הגדה המערבית. לכן, הגדה המערבית היא שטח כבוש, בהגדרה. השאלה ממי נכבש השטח, אם היתה שם מדינה פלסטינית או לא הייתה, האם השלטון הירדני שקדם לשלטון הישראלי היה חוקי או לא חוקי, האם אבותינו גרו שם בזמן דוד המלך - כל זה לגמרי לא רלוונטי לשאלה אם זה שטח כבוש. אין ערעור על כך שישראל כבשה את השטח במלחמה, אין ערעור על כך שהיא הקימה ממשל צבאי שינהל את השטח - לכן, בהגדרה, השטח הוא שטח כבוש וכל מה שנאמר בחוק הבינלאומי על שטח כבוש חל על השטח הזה.

04 אמן מוקי א.
  • 12:44
  • 02.12.12

אמן, במהרה בימינו....

05 אדרבא, שיהיה דיון בהאג. אנחנו נבוא לשם בטענת זכותינו על ארץ ישראל, נחלת אבותינו. טוב שנשמיע את קולנו. גם אם אומות העולם יידחו את טענותינו, חשוב שהאמת תאמר בפומבי. האמת אינה עומדת למכירה.  (לת) תם
  • 12:49
  • 02.12.12

06 ביבי וליברמן הובילו למצב הזה. האם אין שכר ועונש בפוליטיקה הישראלית ? הגיע הזמן להחליף מנהיגות ורעיונות  (לת) דרוש שינוי ! צריך שיהיה עונש על כשלון
  • 13:43
  • 02.12.12

07 הפלסטינים צריכים לשקול הליכה למועצת הביטחון משום שספק גדול אם ארצות הברית תטיל וטו על הצעת החלטה שמגנה את ישראל על המשך הבניה בגדה המערבית.בנוסף ראוי שהפלסטינים יגישו בהאג תביעות לא רק נגד נתניהו אלא גם נגד כל מי שיהיה שותף בפועל בבניה - חברות וקבלנים וספקים.אגב,לא השטחים כבושים אלא בני האדם הפלסטינים הם שחיים תחת כיבוש.אם הגדה המערבית היתה ריקה מתושבים פלסטינים העניין בה היה דומה לעניין של העולם ברמת הגולן.רק יהודים ערלי לב יכולים לטעון שהפלסטינים בגדה המערבית לא חיים תחת משטר כיבוש שהופך בהדרגה להיות למשטר אפרטהייד.  (לת) הדס
  • 14:40
  • 02.12.12

08 יופי מהיום נשמע כל יום בהארץ איומים על האג. תשלחו את העורך שלכם להאג גם הוא בטח ביצע איזה פשע מלחמה אליבא לפלשתינאים  (לת) כתבי הארץ
  • 19:38
  • 02.12.12

09 ההחלטה לבנות התנחליות מקרבת את ירושלים להאג נורה פייט
  • 19:46
  • 02.12.12

אין כל ספק שההתנהחליות הם פשע נגד האנושות ושנתניהו ראוי להשפט כמו כל פושע מדיני אחר בהאג.

10 כל עוד לישראל לא יהיה מכרות דלק העולם תמיד יפעיל לחץ עליה.על המנוולים,הרוצחים האסלאמיים הם לא מפעילים שום לחץ,מכיון שהם יודעים שהמוסלמים משתינים על כל מדינה שרוצה לתת לה הוראות מה לעשות.עובדה שלכל העולם אין כל השפעה על איראן שהיא מרכז הטרור העולמי.אנחנו הצלחנו להגיע למצב שהיינו חייבים מהעכבר הנייה לבקש שיפסיק את ירי הרקיטות על תושבינו,מכיון שהעולם הפעיל עלינו לחץ חזק לא להכניס כוחות יבשה לעזה.  (לת) אלכסנדר
  • 21:09
  • 02.12.12

11 רק לחץ בינלאומי יציל את מדינת ישראל מהממשלה הלאומנית הזו דן
  • 21:12
  • 02.12.12

ממשלה פשיסטית שעכשו כל מועמדיה לבחירות מצהירים בפירוש שהם מתנגדים למדינה פלסטינית. אז זה הכל מצוין כי נפלו המסיכות והעולם רואה ולא ישתוק ויציל אותנו מענשה של הממשלה הפשיסטית הזו

12 אוסלו קובע שפלסטין איננה מדינה. בעקבות ביטול ההסכם אין שום חובה ישראלית. לאחר 1945 מיליוני אנשים הועברו ממקום למקום באירופה מה השטויות האלה?  (לת) וואלה
  • 21:15
  • 02.12.12

13 אני לוזר פושע מלחמה? אחד שלא שוכח
  • 22:11
  • 02.12.12

מעניין לדעת באיזה מחלקה במטוס יטוס שמעון פרס להאג בתוקף
תפקידו כאבי אבות ההתנחלויות

14 התמונה היא של בית הדין הבינלאומי של האו"ם בהאג ולא של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, שהוא הרבה יותר מכוער מזה.  (לת) הולנדי
  • 22:13
  • 02.12.12

15 לו היה שמץ של אמת בכתבה שלך היו הפלסטינאים רצים כבר לבית הדין בהאג. אם לא עשו זאת כנראה הם יודעים משהו שאתה לא יודע. א. השטחים לא נכבשו מהפלסטינאים. ב. הקו הירוק היה רק קו שביתת נשק ולא גבול. ירדן ויתרה על יהודה ושומרון. אך למי?.  (לת) אופיר
  • 03:04
  • 03.12.12

16 תנסו אותם, לכל החכמולוגים רמי
  • 09:06
  • 03.12.12

אתם בוודאי חושבים שאתם חכמים גדולים וגם פלספנים קטנים.
לעולם נשבר לשמוע מהסיפור הפלסטיני והם רוצים לסיים את זה.
אם לא ילך בטוב ילך ברע. כנראה שילך ברע כפי שמסתמן כבר.
כל אזרחי ישראל ישלמו על הטימטום של הפוליטיקאים ואזרחים רפי שכל.

אנחנו עוד עלולים לסיים גיבורים כמו המכבים לפני 2000 שנה - אבל בלי בית ומדינה

פעילות
המלצות
הפופולריות במדיני-ביטחוני
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת