הוויכוח על הבנייה בשטחים מסעיר גם את יהדות ארה"ב

התנועה הרפורמית בצפון אמריקה גינתה את החלטת הממשלה לבנות באזור E1: "היא אינה עולה בקנה אחד עם המחויבות לפתרון של שתי מדינות"

התנועה הרפורמית בצפון אמריקה מגנה את החלטת הממשלה על בניה חדשה בשטחים, במיוחד באזור E1, וטוענת שזו "אינה עולה בקנה אחד עם המחויבות המוצהרת של הממשלה לפתרון של שתי מדינות".

בהצהרה רשמית שאומצה על ידי חבר הנאמנים של התנועה הרפורמית, המייצגת את הזרם הגדול ביותר ביהדות ארצות הברית, נאמר שהבניה ב-E1 "תנתק את אזור רמאללה מבית לחם, תפצל את הגדה המערבית לשניים ותהפוך את הקמת המדינה הפלסטינית הרציפה לבלתי אפשרית. מסיבה זו, ממשלות ישראל נמנעו עד כה מבניה באזור זה".

הביקורת הפומבית והישירה של הרפורמים, הידועים בהשקפת עולמם הליברלית, באה לאחר הפוגה ארוכה יחסית בעימות הפנימי בקרב יהודי ארצות הברית בנושאים הקשורים לתהליך השלום עם הפלסטינים והתמקדות באיום האיראני ובמערכת הבחירות לנשיאות.

שכונה במעלה אדומים ומאחוריה אזור E1
שכונה במעלה אדומים ומאחוריה אזור E1. צילום: אי–פי

ראשי התנועה אמנם נוהגים להשמיע ביקורת חריפה על השליטה האורתודוכסית בישראל ועל נושאים הקשורים להדרת נשים או לחקיקה אנטי-דמוקרטית בכנסת, אך בדרך כלל שומרים על חזית אחידה עם שאר הארגונים בארצות הברית בכל הקשור לתהליך השלום – אולי מסיבה הפשוטה שזה לא היה קיים.

החלטת התנועה הרפורמית, שאומצה גם על ידי הגוף הרבני המסונף אליה, עלולה לעורר מחדש את הוויכוח הפנימי בקרב יהדות ארצות הברית בקשר ליחס הראוי כלפי ממשלתה הנבחרת של ישראל ולגבולות הביקורת הלגיטימית עליה.

יש לציין שהחלטת התנועה נפתחת בגינוי הרשות הפלסטינית "על ההחלטה החד צדדית לקבל מעמד משודרג באו"ם, שאיננה מועילה לקידום השלום". התנועה גם משבחת את ארצות הברית וקנדה על תמיכתן בישראל ועל ניסיונן לסכל את המהלך הפלסטיני – אך קוראת למדינות אלה להימנע מצעדי עונשין, כמו קיצוץ בסיוע לרשות הפלסטינית, "שעלולים לסכן את קיומה של הרשות ולחזק את החמאס ובעלי בריתו". 

התנועה מבהירה, עם זאת, שתתמוך בצעדי עונשין אם ינצלו הפלסטינים את מעמדם החדש כדי לתבוע את ישראל בפני בית הדין הבינלאומי.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 רפורמים הם לא בדיוק "יהודים"... SPiRiT
  • 13:19
  • 05.12.12

גם הנוצרים מאמינים בתנ"ך שלנו ובמקור הם היו (כביכול) יהודים. אז זה אומר שכל הנוצרים הם יהודים? הם בחרו באמונה אחרת ובהערצה אחרת וניערו מעצמם את סמלי היהדות (למשל: שמירת שבת). ככה גם הרפורמים עושים. אין שום הבדל בין רפורמים לנוצרים. אז... שלא יעבדו עליכם!

02 שינוי גישה בין השורות
  • 13:33
  • 05.12.12

אחרי כמה עשורים של גישה פוזיטיבית (אוסלו, הנסיגה מעזה ודרום לבנון) שלא הובילה לפתרון הסכסוך, ישראל שינתה אסטרטגיה והחליטה לראשונה לתת גם לצד הפלסטיני מוטיבציה לקידום תהליך השלום. עד כה, לא הייתה לפלסטינים סיבה אמתית להכיר בזכות קיומה של ישראל, לוותר על זכות השיבה, או להיות מוכנים להתחייב לסיום הסכסוך עם חתימת ההסכם, כיוון שהם השיגו את מטרותיהם גם בלי הסכמה על סעיפים אלו. עתה, כאשר ישראל מבהירה לראשונה שהמטרות הפלסטיניות לא מובטחות, ויכולות להתרחק עם כל החלטה על הרחבת ההתנחלויות, יתכן והפלסטינים יפנימו שגם להם יש מה להפסיד ויואילו לשבת למשא ומתן רציני. אגב, בינתיים אין מה להתלהם כי מדובר בסך הכל בהחלטה עקרונית עם מטרה ברורה לשדר מסר, ואף מבנה חדש עוד לא הוקם או מתוכנן להיות מוקם בקרוב.

בתור תומך בחזון העתידי של שתי מדיניות לשני עמים שבאמת מאחל רק טוב לעם הפלסטיני, אני בהחלט חושב שיש להפעיל במידת הצורך אמצעי לחץ על הפלסטינים כגון בניה בשטחים. ניסינו מספיק לתת סיכוי לרצון טוב, וזה לא עבד. המכשול העיקרי לשלום עד כה הוא לא חוסר הנכונות של החברה הישראלית ומנהיגיה להגיע לשלום, אלא זה של הפלסטינים. זה משתקף באין ספור נאומים ורעיונות עם מנהיגים פלסטינים, מספרי הלימוד וההסתה בעיתונאות, ומבחירת חמאס בעזה בהזדמנות הדמוקרטית הראשונה. לעומת זאת, להוציא את מפלגות הימין הקיצוני, גם עיקר גוש הימין בארץ כבר הגיע להבנה שעדיף לנו להפריד כוחות, כולל שרון שיצא מעזה, ביבי שבנה את גדר ההפרדה ומצהיר שהוא מוכן להקמת מדינה פלסטינית עתידית (מפורזת וכו'), ואפילו ליברמן שדיבר על חילופי שטחים בואדי ערה. ולהוציא את מפלגות השמאל הקיצוני, גם עיקר גוש השמאל בארץ הפנים שמתנות חינם לא עובדות, ושטחים תמורת שלום זה יפה אבל לא על הפרק מבחינת הפלסטינים שמוכנים בינתיים לשטחים תמורת המשך הסכסוך. זה מתבטא באיבוד המנדטים של מרצ ובהתמקדות מפלגת העבודה באספקטים חברתיים.

  •   הרוב קובע רועי
    • 15:21
    • 05.12.12

    גם בתקופת מרד בר כוכבא הרוב הגדול תמך בו. יותר ממילון וחצי מתו. מזל שהפעם יהדות התפוצות לא קופצת קפיצת ראש לבריכה הריקה כמו הימין ההזוי בארץ

03 היהודים לא מקבלים מספיק הסברה אפי
  • 15:04
  • 05.12.12

ממשלת ישראל חבל !יש להדגיש את העובדה שאבו מאזן נקט בצעד חד צדדי עצמאי בלי להתחשב בצורכי ישראל אנחנו משלמים לו באותו מטבע ! אם הוא נוקט בצד חד צדדי מה ימנע מאתנו לעשות אותו דבר לתועלת המדינה.נורמנדיה היתה שלטה פעם על בריטניה הדרומית נניח שנורמנדיה מכריזה עכשיו שקורנוול שייכת לצרפת איך היתה מגיבה בריטניה ?!? או נניח שדנמרק הייתה תובעת את שלזויג הולשטיין חזרה אחרי שביסמרק קרע את החוזה בין פרוסיה לגרמניה על שני החבלים הדנים האלה.?!? בגדה מתחיל דור רביעי ישראלי אחרי 4 דורות הגדה היא כבר מולדת ישראלית !!! על אפם וחמתם של כל מעדיפי הנפט ומאבדים את הראש בגללו!

04 הרפורמים היו תמיד אנטי ציוניים. פחדו דהלאומיות תקלקל להם את ההיטמעות בגולה.  (לת) החליפו את הירדן בריין
  • 15:40
  • 05.12.12

05 יהודי? אלון
  • 16:13
  • 05.12.12

להיות יהודי זה לא לשמור שבת. זה גם לא ״לא לשים אשוח לצד חנוכיה״. להיות יהודי זה לכאוב בשביל מדינת ישראל ואגב גם להוולד לאמא יהודיה בלי שום קשר לסימבוליקה של שמירת השבת או לא.

06 הבניה בארץ יחיאלה
  • 16:58
  • 05.12.12

היהודים האמריקאים שמתנגדים לבניה שיסתמו את הפה הם לו גרים בארץ והם אלה שעזרו לבחור את אובמה וזאת היא התודה שאובמה נתן להם

07 ממש מתאים לתנועה הרפורמית בונה
  • 17:25
  • 05.12.12

גינוי החלטת הממשלה לבנות באזור E1: כי "היא אינה עולה בקנה אחד עם המחויבות לפתרון של שתי מדינות" רוצה לומר כי ההחלטה אינה עולה בקנה אחד עם הפעילות בשלבים להביא להשמדת ישראל.

08 הרפורמים - רשת מועדונים חברתיים הבאה להקל על יהודים להתנתק מעמם. זכורה הסולידריות הרופפת שלהם שהם עם יהדות אירופה בתקופת השואה. לגירסתם, כמו שאין סולידריות נוצרית בעולם (ראה מלחמות באירופה של עמים נוצריים אלו באלו), ככה לא צריכה להיות סולידריות יהודית כלל עולמית העומדת כנגד האינטרסים של המדינה שבה הם חיים, ואם הם חושבים שלפי האינטרס האמריקאי לא צריך לבנות בגדה אזי לא צריך לבנות בגדה ולא משנה מה יהודי א"י חושבים.  (לת) שוקי
  • 20:57
  • 05.12.12

09 את מי הרפורמים האלה מעניינים בכלל? הם הרי לא שמים דם על מדינת ישראל. העיקר אצלם זה צדק לאסיר אל קאעידה  (לת) שילכו לכל הרוחות
  • 20:58
  • 05.12.12

10 חשיבות העמדה הרפורמית הרב יהוידע עמיר
  • 08:36
  • 06.12.12

ניתן כמובן להגיב לידיעה בחרפות וגידופים, המלמדים על בורות וצרות אופק, כנגד הרפורמים. ניתן לפקפק ביהדותם ולהתעלם מהמפעל האדיר של חידוש היהדות, העמקתה והנחלתה למליוני יהודים בארה"ב. אבל אולי עדיף להבין שהרפורמה היא התנועה הגדולה ביותר, השורשית ביותר והמשפיעה ביותר בתפוצה היהודית הגדולה בעולם. כדאי גם להבין, שישראל הולכת וגוזרת נתק לא רק בינה לבין העולם בכלל אלא גם בינה לבין העולם היהודי. האסון המוסרי, הפוליטי והציוני שאנחנו ממיטים על עצמנו - הוא גם אסון לעצם עתידה של היהדות.

11 ציפינו לכך אך יהודי ארה״ב עדיף שישבו Efi
  • 20:31
  • 06.12.12

בשקט כל מילה שלהם מזיקה לישראל אם הם רוצים לעזור לנו שישתקו כי אם לא גם אנחנו יכולים לדבר עליהם .

12 רפורמיםאפילו. אם זה נכון שרפורמים הם יהודים לדור אחד, הרי עדיף מאשר התבוללות עכשיוו. לכן עדיף יהודים עכשיו ממלבן ללחם עכשיו. אורתודוקסים חשבו על זה !!!!  (לת) Benny Ronen
  • 07:21
  • 07.12.12

13 פולטיקה רבת פנים לה? 70 פנים לעולם בפולטיקה הגלובאלית???  (לת) סמי אלקיים
  • 10:56
  • 07.12.12

14 הבנייה בE1 טובה לישראל esp
  • 21:21
  • 10.12.12

אני גר במעלה אדומים וחושב שהבניה בE1 תקדם את העיר ותאפשר לישראל להמשיך לחיות בלי מדינה שכנה בתוך המדינה...

פעילות
המלצות
פרסומת