מה לפולין ולהרס בורות מים בכפר פלסטיני קטן

בשנים האחרונות הגביר המינהל האזרחי את קצב הריסת בורות המים העתיקים בשטח סי, שקיומם נחוץ להישרדותן של קהילות באזור. עיתון פולני אחד לקח את זה ללב. כתבה חמישית בסדרה על המים בגדה

שגריר ישראל בפולין זומן לשיחה עם סגן שר החוץ הפולני, בעקבות ידיעה שפורסמה בעיתון מוערך ונפוץ - גזטה ויבורצ'ה. הזימון בא בפברואר האחרון, עשרה חודשים לפני ההכרזה של ישראל על הבנייה בE-1. הסיבה לא היתה בנייה של ישראל בהתנחלויות אלא הריסה, הריסת בור מים קדום של קהילה פלסטינית, שאת שיקומו מימנה ממשלת פולין באמצעות הארגון הלא ממשלתי "פעולה הומניטרית פולנית". המידע שישראל הורסת בורות מים זעזעה לא מעט פולנים, אם להסיק מהטוקבקים והדיונים שהתקיימו בטלוויזיה, ברדיו וברשתות החברתיות.

ב-4 בפברואר השנה פורסם במוסף הנשים של גזטה ויבורצ'ה ראיון עם המנהלת של "הפעולה ההומניטרית הפולנית" בירושלים, מרתה קאשובסקה. בין השאר היא סיפרה על עבודת ניקוי ושיקום של 20 בורות מים קדומים בארבע קהילות בדרום הר חברון. ואולם, רק תשעה ימים חלפו והמראיין בכתבה, פיוטר פאצביץ', קיבל מקאשובסקה מסרון: "ישראל הרסה את בור המים שלנו".

פאצביץ', בן 60, הוא ממייסדי העיתון, שהוקם ב-1989 כתולדה משיחות "השולחן העגול" בין הממשלה ותנועת האופוזיציה הגדולה "סולידריות". חברי המערכת, בהם פאצביץ', היו כותבים ותיקים בעיתונות המחתרתית בתקופת הדיקטטורה הקומוניסטית, כלומר היו מעורבים ב"מעשים בלתי חוקיים" לפי הגדרות המשטר.

פאצביץ', פסיכולוג ומתמטיקאי בהשכלתו, התמחה בכתיבה בתחום זכויות האדם: כתב על הומופוביה, על התנאים הבלתי נסבלים במחלקות היולדות בבתי חולים פולניים ועל הזכות למות בכבוד. "כפי שאת יודעת, כתיבה בעיתון לא משנה דבר", אמר פאצביץ' ל"הארץ". לכן הוא משלב את הכתיבה בפעילות חברתית, שיוצרת לחץ ישיר על הרשויות. המערכה על שינוי היחס ליולדות, למשל, הצליחה מעבר למשוער.

הפעילה מרתה קאשובסקה והעיתונאי פיוטר פאצביץ' ליד בור מים בזנותה שקיבל צו הריסה צילום: עמירה הס
הפעילה מרתה קאשובסקה והעיתונאי פיוטר פאצביץ' ליד בור מים בזנותה שקיבל צו הריסה צילום: עמירה הס.

פאצביץ' לא ראה פחיתות כבוד בכתיבת ידיעה על הרס בור מים בכפר פלסטיני קטן, ראחווה, בדרום מערב הגדה המערבית. באותו יום הרסו שם אנשי המינהל האזרחי גם שישה אוהלי מגורים, שבעה דירים לצאן, ארבעה מבנים ארעיים לאחסון מזון לחיות וארבעה בתי שימוש ניידים, כפי שמתעד משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (אוצ'ה). למחרת פורסם הדבר בעיתון הפולני. "ביום הפרסום התקשרו אלי מהשגרירות הישראלית", סיפר פאצביץ', שלפני שבועיים הגיע שוב ארצה כדי להמשיך ולעקוב אחר גורל בורות המים "הפולניים".

בהצהרה כתובה הבהירה השגרירות שחפירת בורות בלא היתר אינה חוקית ולכן הבור נהרס. ואולם זמן קצר מאוחר יותר דיווח לפאצביץ' משרד החוץ הפולני שהשגריר צבי רב נר, זומן לשיחה עם סגן שר החוץ יז'י פומיאנובסקי והתבקש להסביר מדוע הבור נהרס. או אז קיבל העיתון הצהרה שנייה מהשגרירות, שהמליצה להגיש בקשות לאישור העבודות וגם לקבוע על הבורות המשוקמים שלטים של ארגון "פעולה הומניטרית פולנית".

פאצביץ' הבין זאת כרמז שמעתה הבורות "הפולניים" יהיו מוגנים. אבל כעבור כמה חודשים, פקחי המינהל האזרחי מסרו צווי הריסה לשני בורות מים "פולניים" בכפר זנוטה שבדרום מערב הגדה, וב-28 באוגוסט הרס המינהל האזרחי בור מים "פולני" בכפר הסמוך, טיראן. הדחפורים של המינהל האזרחי עבדו קשה אותו יום, כפי שמלמדת טבלת ההריסות שהוכנה באוצ'ה: הם הרסו בטיראן עוד שני בורות מים, חדר אחסון, מכל מים וחמישה דירים. בזנוטה השכנה הם הרסו שני בורות מים, שני מבני מגורים, שני מטבחים, חמישה דירים ורצפת בטון (באמצעות האגודה לזכויות האזרח מנהל הכפר מאבק משפטי נגד כוונת המדינה לגרש את כל התושבים לעיירה דאהרייה, בתואנה שהם גרים באתר ארכיאולוגי. "הארץ" 29.7.2012).

לפי נתוני אוצ'ה, מינואר ועד סוף נובמבר השנה הרסו אנשי המינהל האזרחי 35 בורות מים, 20 מתוכם באזור חברון ודרום הר חברון. לפי אותם נתונים, ב-2011 הרס המינהל האזרחי 15 בורות. לפי נתונים שאספו האגודה לזכויות האזרח ו"שומרי משפט, רבנים לזכויות האדם", בין אוגוסט 2009 עד סוף 2011, הרס המינהל האזרחי 44 בורות לאגירת מי גשמים בשטח "סי" בגדה המערבית.

לפעמים מצלמות של פעילים מנציחות את הסטטיסטיקה היבשה: רכב שטח צבאי שועט בחולות, דחפור (מחברת קטרפילר בדרך כלל), קצין וחיילים צעירים, זקן שמתחנן שיחוסו על הדיר, האוהל, המספוא, בור המים, פני החיילים כספר חתום, אולי יד מושטת כדי להרחיק את המצלמה, ואז שיני הדחפור ננעצות בתאווה בבור. והמים - בין אם מי גשמים שנאגרו בעמל או מים שנקנו בכסף רב - ניגרים ואובדים. ובני המשפחה יושבים מתחת לאוהל שלא נהרס וארשת פניהם כמו בלוויה.

בורות המים הקדומים החצובים בסלע מעידים על רצף של התיישבות פלסטינית ועל הגיוון: קהילות רועים או קהילות רועים וחקלאים שיצאו מכפר-אם לאזורים חדשים ועתירים יותר במים ובמרחבי רעייה ופלחה - בתחילה בעונות מסוימות ובהמשך לאורך כל השנה. כך נוצרו אשכולות של שלוחות, בדרכם להפוך ליישובי קבע, הקשורים בקשרי משפחה, עבודה ולימודים עם הכפר האם, אך בה בעת מפתחים את הייחודיות שלהם.

כמות מי הגשמים שנאגרת בבורות המים היא זניחה - כ-50 מ"ק לשנה בבור. לא הכמות היא הסיפור, אלא העובדה שהמים מבטיחים את הישארותה של הקהילה על אדמתה. בורות חרבים מספרים על עוניין של הקהילות, שרובן לא יכולות לממן את השיקום של הבורות: הניקוי, ההרחבה, החיזוק במלט, הוספת המכסה.

ברבות מהקהילות האלו אנשים חיים על 24 ליטר מים לנפש ליום, אומרת קאשובסקה. כשאין בורות ואין מי גשמים, הם נאלצים לקנות מים ממכליות, הוצאה שנוגסת בכרבע מההכנסה החודשית שלהם (לעומת הסטנדרט הבינלאומי של 0.3% מההכנסה שמופנים לצריכת מים). לכן, בשנת 2006, כשארגונה התכונן להתחיל לעבוד באזור ובדק את התחומים הדחופים להתערבות - נבחר תחום המים והסניטציה. "אנחנו נסמכים על החוק ההומניטרי הבינלאומי, שקובע שעל הכוח הכובש לספק מים לאוכלוסייה המוגנת", אומרת קאשובסקה.

מינואר השנה מנהלת עמותת "שומרי משפט" תכתובת עם המינהל האזרחי בקשר להרס הבורות. היא דורשת, בלי הצלחה, להפסיק את ההריסה השיטתית שלהם. בדרישתה היא נשענת על חוות דעת של המשפטן הפרופסור איל בנבנישתי. הוא קובע, על סמך הפרוטוקול הראשון משנת 1977 הנלווה לאמנת ז'נווה, שאסור להרוס מבנים וחפצים הנחוצים להישרדותה של אוכלוסייה אזרחית מוגנת. הפרוטוקול מתייחס למצרכי מזון, שטחים חקלאיים שנועדו לאספקת מזון, הריסת יבול, פגיעה בבעלי חיים, במתקני מים לשתייה, באספקת המים ובמתקני השקיה. והוא כותב: הריסת "מתקני אגירת מי גשמים, גם אם נבנו ללא היתר בנייה, גם אם מצויים בתוך שטח המוגדר כשטח צבאי סגור, אינה עולה בקנה אחד עם הוראות המשפט הבינלאומי".

המבוגרים זוכרים את הבורות לאגירת מי הגשמים עוד מילדותם. בורות שחרבו ונהרסו מספרים גם על תקופות שבהן אנשים נאלצו לעזוב: אולי עונות בצורת, חיכוכים, פשיטות צבאיות, מלחמות, צווי גירוש צבאיים, הכרזה על שטחי אש, חסימת דרכים, איסורי בנייה, אי התאמה בין הצרכים שנוספו והשתנו (למשל - לשלוח בנות לבית ספר ולימודים באוניברסיטה) - לבין איסורי הבנייה. הבורות החרבים מספרים גם על הבולדוזרים.

בשפתם הברורה מאוד מספרים הבולדוזרים שהרשויות הישראליות מנסות בכל דרך אפשרית לשבור את הרצף ההיסטורי והגיאוגרפי ולפורר את אשכולות הקהילות הפלסטיניות. היד שהכינה תוכניות מתאר להתנחלויות סירבה לכלול בהן את היישובים הפלסטיניים הקיימים מלפני 1967 או 1948 (לכן גם לא תועיל בקשה להיתר חפירה או שיקום של בור). היד שחיברה את ההתנחלויות והמאחזים לקידוחי בארות ולצינורות המים הורסת בורות לאגירת מי גשמים ולבתי השימוש הניידים בעוון "אי חוקיות".

דובר מתאם הפעולות בשטחים מסר בתגובה: "המינהל האזרחי פועל בהתאם לחובתו לקיים את החוק התכנוני באיו"ש. במסגרת זו חפירת בורות מים, אשר מהווים שינוי תשתיתי, מחייבת קבלת היתר בנייה כדין ממוסדות התכנון המוסמכים. על מנת לקבל היתר בניה יש להגיש בקשה ללשכת התכנון במינהל האזרחי. כנגד בורות מים הנבנים ללא היתר ננקטים הליכי פיקוח ואכיפה בהתאם למתחייב".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 האמת, כנראה היא לא בצד האחד ולא הצד האחר 2 הצדדים לא אובייקטיביים
  • 12:31
  • 07.12.12

למען הסר ספק, הצד האחד הוא "הארץ"

02 משמח לשמוע שהפולנים למדו משהו על 'עמידה מנגד'...ולענין: O
  • 13:07
  • 07.12.12

מתגובת המינהל נראה שמדובר בבורות חדשים, וגם הכתבה מנסה למרוח משהו על בורות חרבים, בצורת, וכן הלאה, האם סותמים להם את הבורות מלאי המים או שמא הם בורות עתיקים שמתמלאים לראשונה {ואז נחשפת זוית נוספת של " תואנת האתר הארכיאולוגי" כלשונכם}

03 אגב: כמדומה שחסר הקרדיט לעמירה הס על הכתבה?  (לת) O
  • 13:09
  • 07.12.12

04 איפה היו יפי הנפש הפולנים בזמן הכיבוש הנאצי במלחהע ה2? אה נכון, הסגירו יהודים.  (לת) די לצביעות
  • 20:48
  • 07.12.12

05 פולנים אנטישמים חלדשחמגש שךדלחכ ןםדןם@^ לא שכחנו מה קרה לפני שבעים שנה ברפשםםק םשןרח *קצף ניתז מזווית הפה* 'םןקרום כל העולם נגדנו כרגיל שדךחכחךלח עם ישראל חי!  (לת) ירושלמי
  • 20:50
  • 07.12.12

06 אכן הפולנים השטסחו ביהודים ,3 מיליון מהם יליד הארץ
  • 20:51
  • 07.12.12

מגינים על הערבי שגם הוא טובח ביהודים כשמזדמן לו.

07 ירדן ביקשה מישראל לקלוט רבוות בדואים תושבי הגדה וישראל שישמשו קונטרהלרוב הפלסטיני בממלכה...עכשיו אתם מבינים הכל?  (לת) פקיד בירושלים
  • 21:01
  • 07.12.12
08 וגם לד"ר אילן פאפה* שלא מחמיץ שום הזדמנות לתקוף את כל מה שישראלי אלמוני
  • 21:04
  • 07.12.12

* ד"ר אילן פאפה, כותב טוקבקים סדרתי שכל אמירה באחד האתרים האינטרנטיים שאינה עולה בקנה אחד עם דעותיו האנטי ישראליות, או לא מתיישבת עם תפיסותיו האנטי ציוניות, מהווה עילה לתקיפה חזיתית נגד הכותב, משפחתו וחבריו. כיצד ניתן לאתר האם כותב הטוקבק הוא ד"ר אילן פאפה? אם מדובר בסוגיית הנראטיב הישראלי - פלסטיני, הוא יכתוב שהפלסטיני הוא הנכון. אם מדובר על הפליטים - פאפה יכתוב שהם גורשו ולא התפנו מרצונם או ברחו. הוא משתמש במלים "טיהור אתני" לערביי הארץ, הוא מביע את תסכולו וזעמו על הכותב במלים חריפות, לעתים כאלו לקוחות מביב השופכין של אוניברסיטת אקסטר בלונדון בה הוא מלמד את שונאי ישראל כיצד לשנוא את הארץ ותושביה, ותמיד כדאי לזכור שמדובר באקדמאי שגורש מאוני' 'חיפה בגין פברוק עבודה אקדמית של סטודנט, טדי כץ, ששיקר וסילף את אשר קרה בכפרי חוף הכרמל במלחמת העצמאות והשחרור תש"ח, בגיבוי מלא של פאפה המפברק.עבודתו של כץ, שמומנה על ידי אש"פ והונחתה על ידי פאפה הם תקדים בינלאומי לאיש אקדמיה שאיבד את עשתונותיו האקדמיים לטובת דעותיו הפוליטיות ההרסניות. כל כותב המותקף לגופו של כותב ולא לגופו של ענין או לגופו של ענין ברוח האקדמיה הבריטית יאמר לו: הישאר שם, שונא ישראל, הישאר בלונדון הקרה, ותתחמם ממילות ההשמצה שלך. המשך להשתמש בזהות בדויה שכבר נחשפה ודע שכל מלת השמצה שלך כלפי כותבים תיענה בחשיפת זהותך, יא סלפן אקדמי.

09 שוב נאמר שלא ידענו, שוב נאמר שאין מה להשוות... ואני אומר לכם: ניר
  • 21:05
  • 07.12.12

מניעת מיים ומזון מבני אדם זה פשע נגד האנושות!!!
לא להשוות לחלאות אדם?
אני משווה. ושתיקח אתכם הרוח בני עוולה שכמותכם. אם יש אלוהים בשמיים, מי יתן ויגבה מכם תשלום מלא!!!.

10 הדחפורים האלה ושולחיהם הם אלו שיהרסו את מדינת ישרא  (לת) אזרח נגעל
  • 21:06
  • 07.12.12

11 הכתבות המבחילות של עמירה הס גורמות לזעזוע עמוק אצל לא מעט ישראלים, אם לשפוט לפי התגובות לכתבות. וזה חל גם על כתבות הנאצה על ישראל שהיא מייצרת במישרין בעתונות האירופית של השמאל הקיצוני ההזוי. הברית בין השמאל הקיצוני והפאשיזם האיסלאמי הפנאטי אינה יודעת גבולות. עשרת אלפים רקיטות על נשים וילדים בישראל? לא חשוב. בור מים? שערוריה בינלאומית. אם זו לא מחלת נפש (או שנאה גזענית ליהודים) אינני יודע כבר איך לקרוא לזה.  (לת) ג'ימי ברגר
  • 21:09
  • 07.12.12

12 כי מה מדליק יותר פולני מאשר להוציא אצ האנטישמיות ש  (לת) איתמר
  • 21:15
  • 07.12.12

13 כשאני קורא כתבות כאלה אני מתבייש להיות (אקס) ישראלי  (לת) אורן
  • 21:19
  • 07.12.12

14 סנטימנטליזציה של התנחלויות פלסטינאיות לא חוקיות אלברט
  • 21:25
  • 07.12.12

לא גמרת עם זה?

15 התקדמנו מלהרעיל בארות של פולנים ללהרוס אותם  (לת) היהודי הנצחי
  • 21:30
  • 07.12.12

16 אין חדש. במלחמת העולם השנה סייעו לגרמנים נגד היהודים היום מסייעים לערבים נגד היהודים. יואל
  • 21:38
  • 07.12.12

הם הרי רצחו גם יהודים לאחר שחזרו לעיירות הפולניות שלהם כשחזרו מהמחנות לאחר סיום המלחמה אז פלא שהם מסייעים לאלו שמטרתם נסיון להמשיך את השמדת היהודים?

17 השמדת עם מחאמיד
  • 21:52
  • 07.12.12

מה שקורה בשטחים ובמיוחד בכפרים הנדחים הוא אשקרה הכחדת עם. עוד לא שכחנו את הכחדת משפחת ״דלו״ בעזה במתקפה הברוטאלית של חיילי צה״ל ומי שעומדים מעליו, פצצות הזרחן שאסור להשתמש בהן בשום אופן בהימצאות אוכלוסייה אזרחית עדיין מהדהדות בשמיים, רצח של 250 אנשים שרובם ילדים בקאנא בלבנון 96 ע״י נשיא המדינה פרס עוד לא נשכח, רצח 13 אזרחי המדינה הערבים ב2000 ע״י המשטרה מבלי להגיש שום תביעה, כל אלה הם חלק מזערי מהשמדת העם הפלסטיני. ועדיין שואלים למה העולם שונא את ישראל !?!?!?!?!?

18 חולה על פולניות מזרחי
  • 21:57
  • 07.12.12

באמת.
באמת באמת.

19 הבנאליות של האטימות שאול
  • 22:03
  • 07.12.12

ומה נותר לעשות? להילחם או לעזוב? אני עזבתי...

20 נשמע כמו אוי אוי אוי....  (לת) דוליטל
  • 22:12
  • 07.12.12

21 כעם יהודי, מה זה תורם לכם למרמר את חיי אנשים אמללים במליא בנאדם
  • 22:15
  • 07.12.12

אני לא מבין את זה, זה התנהגות ברברית ממדרגה ראשונה שלא תורמת לכלום חוץ משנאה. אין אתם רוצים שילד פלסטיני מקהילה זו יחשוב.

22 ישראל נהיתה שוק/באזר עולמי שכולם שולחים אליה ידיים- הפכו את המדינה לבסטה. לכל מי שמשעמם או שסתם בא לו חשק למעשה הומניטרי מרחבי הגלובוס דוחף את אפו לנעשה אצלנו. זה חופר באר, השני סולל כביש, השלישי זורק אבנים על חיילי צה"ל-רפיסות שלטונית אמרנו......  (לת) משה
  • 22:22
  • 07.12.12

23 כמה רוע וציניות. מתבייש במדינה שלי.  (לת) ישראלי
  • 22:24
  • 07.12.12
24 בסדר, אולי נוכל ללמוד מפולין עודד
  • 22:31
  • 07.12.12

איך להתייחס למיעוטים, אחרי הכל כבר מאז 1949 לא היה שם אף פרוגרום אמיתי.

25 הדג מסריח מהראש, אם בית המשפט לא היה מרשה את המעשים האלה, הם לא היו נעשים.  (לת) Yigal Cohen
  • 22:33
  • 07.12.12

26 חוצפה וצביעות....... יהודי מפולין
  • 22:33
  • 07.12.12

לפולנים המודאגים - שקודם ישקמו את מאות בתי הקברות היהודיים העתיקים מדורי דורות ברחבי פולין שהם לא רק שלא דאגו לשמירתם כאתרי מורשת לאומית אלה הרסו במו ידיהם והשתמשו באבני המצבות לאבני מידרכה.....

27 נו מצויין שיעברו לשטחי A I B ..............  (לת) שרון
  • 22:34
  • 07.12.12
28 וואו!,למי אכפת?! אין להם בעיות משלהם?תמיד דוחפים את האף!  (לת) גר בגרמניה
  • 22:36
  • 07.12.12

29 אז למה שונאים אותנו... ולמה אלימות ...ולמה אינתפאדה ...הנה עוד סיבה אחתממליון סיבות אחמד
  • 22:42
  • 07.12.12

ולא נאבד תקווה כי יש עוד יהודים טובים במדינה .

30 גם לבאר מים ישראל מקנאה בפלסטינים והורסת להם אותה , למה כל הרוע הזה ,תנו להם שקט  (לת) אדוה מירקה
  • 23:03
  • 07.12.12
31 ייהוד, החרבה, העלמה וטיהור אתני זוחל. לזה גודלנו ואין חוץ מזה.  (לת) מדינת קלגסיאל
  • 23:06
  • 07.12.12

32 פולין ומה שמטריד אותם ohev amo
  • 23:11
  • 07.12.12

הגעתי למאמר הזה רגע לאחר קריאת מאמרו של סבר פלוצקר בידיעות על הרדיפות של יהודים בעבר ובהווה בפולין...נו..אז מה שמעסיק אותם זה בעיות מחוץ לארצם...זה הומאני ונאור!!!

33 אנחנו עם של קלגסים. מביש.  (לת) הרואה נכוחה
  • 23:13
  • 07.12.12
34 יהודי שקשה לו לקרוא ולעכל את מעשה ידינו תודה אמירה
  • 23:20
  • 07.12.12

המינהל חסר המעצורים הזה פעול בשמי ?

35 הרס מבנים שלמה
  • 23:26
  • 07.12.12

לפחות היינו יכולים ללמוד גם משהו מהאוטומנים ( התורכים ) שכל כך ניצלנו לבנית המדינה בדרך..........איפה הלב..

36 מדיניות הטרנספר באמצעים ביורוקרטיים אינה חדלה לרגע!  (לת) ומייצרת שנאה לישראל
  • 23:37
  • 07.12.12
37 גנבי מים פולני גאה
  • 23:41
  • 07.12.12

תחזרו לפולין בה אין מחסור במים כי מה שהגנבי מים עושים זה נזק אקולוגי

38 הפולנים לא הגיעו לבד - מישהו קרא להם!  (לת) שפכטל
  • 23:56
  • 07.12.12

39 העתון לאנשים חושבים חושב שתגובות של אנשים שחושבים באמת חייבות להיות מצונזרות ורק אנשים שחושבים כמו עמירה הס וחאלד משעל זוכים שתגובותיהם יודפסו.  (לת) ג'ימי ברגר
  • 00:13
  • 08.12.12

40 ומה עם התגובה שלי שצנזרתם? שנאמר ואני מצטט: "נאה דורש נאה מקיים" המגיב מבוסטון
  • 00:13
  • 08.12.12

מאוחר מדי

41 לא מספיק שהפולנים רצחו יהודים בשואה ומייד אחריה כשהפליטים היהודים חזרו מסיביר וביקשו חזרה את רכושם הגזול הם רוצים לעזור לערבים לחסל את ישראל, הכל במסווה של פעילות הומניטרית  (לת) לאו
  • 00:25
  • 08.12.12

42 מדהים, מדהים, מדהים! אזרח
  • 00:54
  • 08.12.12

65 שנה אחרי הקמת המדינה, כשעם ישראל שב אחרי אלפי שנות גלות לארצו, אחרי שואה מתישה ומזעזעת, והקים מדינה מערבית לתפארת, בזמן שהערבים צפצפו על האו״ם, פתחו במלחמה, והפסידו כמובן, ולמרות שהם מקבלים מליוני דולרים מהעולם המערבי, וכשהעולם הערבי עשיר כקורח מנפט - הם עדיין שואבים מים מבארות. פשוט מדהים! אין מילה אחרת! לילה טוב

43 אנחנו רקובים אבל הפולנים זו ליגה אחרת...  (לת) יצר האדם רע מנעוריו
  • 01:29
  • 08.12.12

44 בורות מים עתיקים מעידים על התיישבות יהודית עתיקה ולאו דוקא ערבית. בורות מים חדשים אכן זקוקים לאישור, ומי שמתיישב ללא אישור- חפירת בורות מים חדשים גם היא עבירה על החוק.  (לת) רעמסס
  • 02:00
  • 08.12.12

45 ביבי מספח דה פקטו את שטח סי.  (לת) ביברמן
  • 02:11
  • 08.12.12

46 מבולבלת או מבלבלת? יוסי
  • 02:12
  • 08.12.12

במקום אחד מספרת לנו הגברת הס על "שלוחות שהופכות לישובי קבע" בעזרת בורות המים ועל בקשות לחפירת בורות - לא חופרים בור עתיק, חופרים בור חדש - ואז היא מדברת על "רצף של ישוב מ-67 ואולי מ-48. האם היא התבלבלה ונתגלתה סתירה בדבריה, או שהיא מנסה פשוט לבלבל את הקוראים במאמר ארוך וחסר קונסיסטנטיות רעיונית כדי ל"מכור" לנו את דעותיה?

47 אישית, איני מאמין למילה אחת של פראו הס. מודרניסט .
  • 02:31
  • 08.12.12

אישית, איני מאמין למילה אחת של פראו הס.

48 אלוהים למה הפכנו...  (לת) בא להקיא
  • 02:43
  • 08.12.12

49 אלוהים למה הפכנו...  (לת) בא להקיא
  • 02:43
  • 08.12.12

50 ashamed to be called Israeli rami
  • 02:57
  • 08.12.12

We leave in a sick and pathologic state.
A shame to belong to this state of criminality.
Thank you Amira Hess for your crucial journalistic work

51 אהה.פולין מאד הומניטרית מימים ימימה...אנשים נאלצו לעזוב, פשיטות צבאיות, מלחמות, צווי גירוש...מנסות בכל דרך אפשרית לשבור את הרצף ההיסטורי והגיאוגרפי ולפורר את אשכולות הקהילות Are you talking about us?????  (לת) חוני בסבר פנים רציני
  • 03:08
  • 08.12.12

52 הפולנים יוכלו להעביר לפילסטינים קצת ממה שהם שדדו מהפילסטינים שלהם - הגרמנים - בשלזיה, בפומרניה, בפרוסיה המזרחית. היו שם הרבה בארות מים וציוד שאיבה שהפולנים הפקיעו לעצמם. עוד יותר טוב יהיה אם הם יקלטו כמה מיליוני פליטים ערבים, במקום היהודים שהם תמיד שנאו... מה שמזכיר לי את הפולניה השמאלנית-אנטישמית שעזרה לשמאלן האנטישמי מישראל יונתן שפירא להשחית את שרידי גטו ורשה בסיסמאות נאצה אנטישמיות ופרו-ערביות  (לת) מי שיושב בבית זכוכית שלא יזרוק אבנים
  • 03:16
  • 08.12.12

53 והבית של סבתא שלי בקרקוב עוד לא חזר אלי  (לת) יוס
  • 03:28
  • 08.12.12

54 מה ששנוא עליך ועשית לחברך, יעשו גם לך. לאט לאט, תהיה פה מדינה אחת עם מיעוט יהודי.  (לת) רבי עקיבא
  • 03:30
  • 08.12.12

55 מה לאדם הלבן הרצחני ולזכויות אדם? במיוחד פראי השלג האלה ממזרח אירופה  (לת) אני המום מהחוצפה, שיטפלו קודם בכהי העור שנרדפים בפולין
  • 03:49
  • 08.12.12

56 Next door in Syria 50,000 civilians were murdered and they care about wells Ran
  • 05:15
  • 08.12.12

It old antisemitism that motivated Martha and Shmarta, they could care less about the Arabs

57 מי שהורס בורות מים איזה אדם הוא?  (לת) הזהו אדם
  • 06:43
  • 08.12.12

58 איך להבין את הרוע הזה, ואת האיוולת, שבהרס בורות המים? אחת העם
  • 06:49
  • 08.12.12

בושה לנו.

59 הריסת הבורות מצביע על הבורות של המדינה המתנחלת  (לת) משפטן
  • 06:54
  • 08.12.12

60 הפולנים מזהים את הזבל שמצטבר בישראל ומציפים את החרא שמתרחש בשטחים נורא פשוט
  • 07:12
  • 08.12.12

המינהל = חרא

61 רבבות אמיר
  • 07:20
  • 08.12.12

נא להקפיד על שפה וכתיב נכון. באשר לבורות המיים . מצבנו המוסרי הולך ומתדרדר גם כך ,

62 רבבות אמיר
  • 07:20
  • 08.12.12

נא להקפיד על שפה וכתיב נכון. באשר לבורות המיים . מצבנו המוסרי הולך ומתדרדר גם כך ,

63 איך הדמוקרטיה של העתון 'לאנשים חושבים' יליד הארץ
  • 07:33
  • 08.12.12

מצנזרת כל תגובה שאינה תומכת בעמירה הס או בפולנים.
בושה וחרפה ,אבל זה ממילא אין לכם אלא שנאת ישראל בלבד.

64 כשהפלסטינים יקימו את "יד ושם" שלהם - הם ודאי יזכירו ויודו למרתה קאשובסקה ופיוטר פאצביץ' תודה לחסידי אומות העולם מפולין
  • 08:08
  • 08.12.12

וגם את השפויים היהודים שחיו כאן.

65 איפה שחסר בורות עמירה תשלים ויקיפדיה
  • 08:11
  • 08.12.12

"הריסת בור מים קדום של קהילה פלסטינית"... הבור קדום, או הקהילה? כי... סתם, לא בשביל משהו, פשוט ההיסטוריה וזה.
לי דווקא נראה שמספיק בורות יש פה.
חוצמזה בשטחי C ידוע שיש רוב יהודי מובהק, אז יאללה ביי.
נ.ב. הפולנים מהטוקבקים הזדזדעו... הפולנים.
די הארץ, הרמה כבר ברצפה.

66 כשהפלסטינים יקימו את "יד ושם" שלהם - הם ודאי יזכירו ויודו למרתה קאשובסקה ופיוטר פאצביץ' תודה לחסידי אומות העולם מפולין
  • 08:13
  • 08.12.12

גם את השפויים היהודים שחיו כאן

67 וואו כמה טוב לב יש לפולנים אניקי
  • 08:17
  • 08.12.12

אני הולך להקדיש את השנים הבאות כדי ללמוד ולהפנים מוסר ואנושיות פולנים מהם. אם ליבם כל כך רגיש לבאר מים קטנה שהם מעוררים משבר דיפלומטי, הם בטח לא יכולים לפגוע בזבוב הפולנים האלה ואני חשבתי כל השנים שלשרוף תינוקות יהודים זה אצלם עניין שבשגרה

68 אין טוב משכן טוב אבל אנחנו לא רוצים שכנים.  (לת) האמנם?
  • 08:58
  • 08.12.12

69 ישראל פוגעת כל הזמן במסורת הפלסטינית ןמנסה להרוס אותה! הפלסטיני כבר לא יכול למות בשיבה טובה בגיל 40 והוא נאלץ לקבל רפואה מורדנית מישראל! זו הייתה מסורת פעם ועכיוש כבר לא... הפלסטיני כבר לא יכול לרכב על חמור וגמל כי הכיבוש/ הישראלי סלל כבישים לאורך ולרוחב! גם זו הייתה מסורת ועכשיו היא כבר לא.... הפלסטיני לא ידע לקרא ועכשיו הוא יודע....הפלסטיני ידע לשתוק כי אם פצה פה בתלונה לשולט התורכי/האנגלי/הערבי הו אהיה מת במקום! רק הרסס והרס הביא הכיבוש הישראלי. פויה ישראל! פויה!! חיים
  • 09:03
  • 08.12.12

בעעעע! עמירה וגדעון ושות' - תמשיכו להרחיק את השלום הרחק...ככה לעיתונאות הנישה שלכם תהיה תקומה ארוכה...

70 כשהפלסטינים יקימו את "יד ושם" שלהם - הם ודאי יזכירו ויודו למרתה קאשובסקה ופיוטר פאצביץ' תודה לחסידי אומות העולם מפולין
  • 09:12
  • 08.12.12

וגם לשפויים היהודים שחיו כאן

71 אוף !!! זה מגעיל ומעצבן. ומצד שני, למציאות יש המון רבדים.. אני
  • 09:37
  • 08.12.12

זה אכן כואב לשמוע שהורסים בור מים למשפחה / קהילה פשוטה וצנועה שמסתפקת בו.
הלוואי שאנו, השמנים משפע, היינו חיים צנוע כמוהם (יחסית כמובן).
להרוס בור מים זה הדבר האכזרי ביותר שיכול להיות.
ומצד שני....
יש גם תהליכים ברובד יותר גבוה, תהליכים שנמשכים שנים, בין מדינה, לעולם, ל"עם פלסטינאי", תהליכים שמדברים על שטחים בגבולות סופיים, מתישהוא, בעוד 5-10-15-20-100 שנים. וברובד הזה מישהו צריך לקבל החלטות, גם אם כואבות, אכזריות, ואפילו לא הומניות. וזאת על מנת להשפיע על העתיד.
את ההיסטוריה כותבים המנצחים, נכון ? בסופו של יום, נעדיף להיות המנצחים ולא ההומנים שנכחדו מעל פני הכדור.

  •   אתה עושה לגיטמציה לפשע ששמו המנצח זה מחשבה מסוכנת
    • 12:57
    • 08.12.12

    אל תחשבו על מנצח זמני . אולי כדי לחשוב לתווך אורך קצת

  •   אני חושב לטווח ארוך, ולכן כתבתי את הדברים. אני
    • 15:38
    • 08.12.12

    אם תקרא את התנ"ך (ואני לא דתי ! אבל כן בעניינים...), תבין שלא הייתה לך האפשרות לכתוב את התגובה לדבריי אילולי היית בצד המנצח.
    כן. לא נעים להיות אכזרי לפעמים. אבל מוסר זה עניין מקומי ותלוי תקופה. ואנו כאן. במדינה משלנו. רק בזכות מעשים 'לא נעימים' כמו שבטח הייתה אומרת גולדה מאיר. כשנלחמנו בעבר, לפני כ-3000 שנה, השמדנו, שרפנו. אבל לא אנסנו. לא לקחנו רכוש גנוב. הסתכל על הצד הזה. יחסית לעולם אז והיום היינו מוסריים.לפחות זה מה שכתוב בתנ"ך. ועדיין, על אף ההפגזות בעזה, אנחנו הצבא המוסרי ביותר בעולם. גם אם זה נשמע כמו קלישאה. זו המציאות. לפחות לדעתי.
    שלא תבין לא נכון. אני ממש כואב את הרעיון של להרוס בור מים של משפחה/שבט. ולו אני בתפקיד הרלוונטי אני לא הייתי מסוגל לתת פקודה/הוראה/הנחייה שכזו. אבל אם תחשוב 100 שנה קדימה תבין שזה המעשה הנכון. בשטח סי לא להשאיר עקבות של פלסטינאים. בדיוק כמו שלא היה נכון להשאיר את המסגדים עומדים בלב תל אביב-יפו , טבריה וצפת, אבל חשבנו שלהרוס אתר דתי זה לא מוסרי והיום יש למוסלמים טיעון מאוד משכנע שזו הייתה ארצם. וזו אמת. זו הייתה ארצם. אבל זו הייתה ארצנו לפני כן. וכן !!! זו הייתה ארצם של הכנענים עוד לפני כן, וארצם של ה'כלכוליתים' עוד לפני כן, וארצו של האדם הפרהיסטורי עוד לפני כן....

72 שאלה ממש מתבקשת - מה יקרה אם אחפור באר אצלי בחצר? או אולי לתושב רמאללה?  (לת) תל אביבי עם חצר
  • 09:43
  • 08.12.12

73 ההתנפלות על הפולנים היא המעשה הציוני הנכון - לפולנים היסטוריה עגומה הנושא היחס למיעוטים וזה מעניק לנו עליונות מוסרית עליהם והכשר לכול מעשה גזל והתעללות במיעוטים שחיים תחת שלטוננו, שלא להזכיר את הפשעים נגד החוק הבין לאומי...  (לת) עמית
  • 09:51
  • 08.12.12

74 למה לא נמציא היסטוריה במקום זו האמיתית? רונן
  • 10:12
  • 08.12.12

ההיסטוריה היא שההתיישבות של אותם להם את קוראת פלסטינים היא רחוקה מלהיות רציפה. היום הם חיים בהר חברון אתמול הם חיו בהרי השומרון ,שלשום הם חיו ברמת הגולן ולפני זה חיו ברוקאד. אין להם שום קביעות על שטח מסוים הם תמיד בתנועה למקום בו אפשר להתקיים. זה נכון ל99% מתושבי ארץ ישראל הערבים. להפוך אותם לכאלו שתמיד חיו בשטח מסוים. זהו שקר גס.

75 כל זמן שאת מספרת סיפורים ניחה ,אך כאשר את משכתבת את ההיסטוריה. זה כבר מוגזם רונן
  • 10:18
  • 08.12.12

ההיסטוריה של תושבי האזור בו נמצאת ישראל היום היא דינמית מאוד.
אין כמעט תושב אחד החי היום בסוריה לבנון ירדן מצרים וישראל שמשפחתו חיה באותו היישוב או בצמידות לאותו היישוב לפני 400 שנה.
כך שלטעון שמישהו מהנוודים המגדלים מקנה וחיים בדרום הר חברון חפר את בורות המים העתיקים, אותם שיפצו הפולנים, זה לשקר במצח נחושה.

76 מה מבינים הפולנים בבטחון לאומי  (לת) אלי
  • 10:21
  • 08.12.12

77 לא זוכר שהם זימנו את השגריר לפני 70 שנה... גלעד
  • 10:29
  • 08.12.12

פולנים - העונש של עצמם

78 מה לגבי שאלת חוקיות הבנייה? צחי
  • 10:38
  • 08.12.12

מתגובת המנהל האזרחי עולה שהבנייה נעשתה ללא היתר.
האם ביצוע עבירה על החוק היא דבר תקין בהתאם לנסיבות?
אם כן, אז איפה עובר הגבול? אולי גם אסור לאכוף את החוק נגד עבירות יותר חמורות כמו גניבה או רצח, בגלל כל מיני נסיבות מקלות אחרות?
אם הפלסטינים רוצים מדינה מסודרת ונורמאלית, זה צריך להיות גם האינטרס שלהם שהבנייה תיעשה בצורה מסודרת עם היתרי בנייה מאושרים, אחרת המדינה שלהם תראה בהתאם.

79 אנטישמיות זה מה שיש לפולנים ולהרס בורות פלסטיניות הראשון לציון
  • 10:45
  • 08.12.12

כל מה שאפשר לנגח בו את מדינת ישראל הולך.
לא ראיתי את עמירה הס מקוננת על הרס מאחזים שבהם הטרקטורים והחיילים בפנים חתומות מכסחים בתים ורכוש של יהודים!

80 זה מטריד את הפולנים ? רחמונעס... מנחם מנדל
  • 10:59
  • 08.12.12

הטבח בידוובנה, בה פולנים רצחו את שכניהם היהודים מדורי דורות בשרפה באסם
הכפר כבר לא מטריד אותם יותר ?
נדרתי הנדר, לא אשכח עד דור עשירי !

81 הכי מעניין בכתבה, זו התמונה של הפולנייה הבלונדינית.  (לת) גברבר
  • 11:07
  • 08.12.12

82 גאזטה ויבורצ'ה? פאצ'ביץ'? יז'י פומיאנובסקי?קאשובסקה? פשא קרף חולירה יאסניה?  (לת) בז'ז'ינסקי!
  • 11:22
  • 08.12.12

83 צריך להתחשב בפלסטינים בנושא בארות המיים. אבל האם מהפולנים עלינו ישראלי ממוצא פולני
  • 11:39
  • 08.12.12

ללמוד על שימור מסורת .
האם הפולנים ולא הגרמנים הרסו קהילות יהודיות שלמות והחריבו בתי כנסת וישיבות?
האם הפולנים לא רצחו יהודים שחזרו לפולין אחרי המחלמה?
די לדו פרצופיות.

84 "מנהל הכפר מאבק משפטי נגד כוונת המדינה לגרש את כל התושבים לעיירה דאהרייה, בתואנה שהם גרים באתר ארכיאולוגי". גם ירושלים (כולל הרובע היהודי) היא אתר ארכיאולוגי. לפנות?  (לת) רית
  • 11:40
  • 08.12.12

85 איני מאמין לדיווחיה של פראו הס - ואני מתפלא על העיתון שממשיך להעסיק אשת ימין קיצוני לאומני כמוה (כן, כן. היא חושבת שהיא קומוניסטית. כמו בראכה...) מודרניסט .
  • 11:58
  • 08.12.12

איני מאמין לדיווחיה של פראו הס - ואני מתפלא על העיתון שממשיך להעסיק אשת ימין קיצוני לאומני כמוה (כן, כן. היא חושבת שהיא קומוניסטית. כמו בראכה...)

86 איני מאמין לדיווחיה של פראו הס - ואני מתפלא על העיתון שממשיך להעסיק אשת ימין קיצוני לאומני כמוה (כן, כן. היא חושבת שהיא קומוניסטית. כמו בראכה...) מודרניסט .
  • 11:58
  • 08.12.12

איני מאמין לדיווחיה של פראו הס - ואני מתפלא על העיתון שממשיך להעסיק אשת ימין קיצוני לאומני כמוה (כן, כן. היא חושבת שהיא קומוניסטית. כמו בראכה...)

87 אין גבול לרוע עמוס
  • 12:44
  • 08.12.12

מי היה נותן בכל ארץ אחרת מתוקנת או לא מתוקנת להחריב בורות מים עתיקים. להחריב בורות מים .!?

88 צפו לתגובה הבזויה, המתעלל מאשים את הקרבן הצמא. איך הוא מעז..  (לת) כבוד והדר
  • 12:52
  • 08.12.12

89 כתבה מעניינת אבראהים
  • 13:03
  • 08.12.12

כל אלה שמכחישים את מציאות הכיבוש העלוב - זה לא יעזר לכם - כיבוש זה רע- נקודה

90 אם לא הבנתם ביברמן מכינים את הדרך לסיפוח דה פקטו שלשטח סי...לעשות את חיי התושבים לבלתי נסבלים שיעברו משם וישאירו 60% מהגדה בידי ישראל והמתנחלים...נישול ואפרטהייד.  (לת) פולניה
  • 13:26
  • 08.12.12

91 אוי איזו תגובה מגעילה צדוק
  • 13:47
  • 08.12.12

עשית לי בחילה...

92 עמירה הס טוענת שלפלשתינים מותר להפר את החוק בגלל שהם מסכנים... דוד
  • 13:49
  • 08.12.12

מותר להם גם לשגר טילים לעבר אוכלוסייה אזרחית,כי הם פלשתינים מסכנים..

93 לידיעת המטומטמים שתוקפים את העתון הפולני. מדובר בע  (לת) לא מטומטם
  • 14:10
  • 08.12.12

94 הבולדוזרים האלה ושולחיהם עוד יהרסו את המדינה  (לת) אזרח מודאג
  • 14:11
  • 08.12.12

95 הבולדוזרים האלה ושולחיהם עוד יהרסו את המדינה  (לת) אזרח מודאג
  • 14:12
  • 08.12.12

96 כפולני יהודי אני רק רוצה לומר עמיחי הלוי
  • 14:49
  • 08.12.12

תמשיכו לקבל מוסר מפולנים ותראו לאן תגיעו

97 העתון הפולני הוקם ומנוהל בעיקר ע"י יהודים והוא בעי  (לת) לא מטומטם
  • 15:53
  • 08.12.12

98 פולניות יורי
  • 16:05
  • 08.12.12

אין ספק שהפולנים נבלות אבל גם לנו לא חסר!

99 חפירת הבורות כחומה ומגדל תוכנית זדונית להחיות רצף ישובים ערבים
  • 16:42
  • 08.12.12

לקבוע עובדות באמתלה רומנטית ספק היסטורית, ללא תימוכין מעמיקים באמת. הבורות אינם מעידים על רצף קהילה פלסטינאית. אלא חיבור לישוב יהודי קדום. ולא יבנה מסגד על מקדש שוב, כך לא יבנה דיר על ישוב יהודי קדום. הגיוני?

100 בלי קשר לפולנים אנחנו באמת הפכנו רעים דרור
  • 16:44
  • 08.12.12

תראו איך הפכנו רעים , איך הכיבוש משחית, איך הגענו לעברי פי פחת במוסרנו? אין קשר לטיבם ההסטורי של הפולנים וגם הפלסטינים , מסתבר שכל עם הופך רע כשהוא חש מעל עם אחר

101 אנשי המנהל האזרחי שכחו מה זה להיות יהודים. הם פשוט ברברים קוזקים עם כיפה.  (לת) בושה וחילול השם
  • 17:10
  • 08.12.12

102 בורות אלי
  • 17:47
  • 08.12.12

נו טוב הפולנים יודעים לחפור בורות היה להם ניסיון עם היהודים רק שאז הם הכריחו את היהודים לחפור

103 רצף יישוב ערבי???? צביקה
  • 18:20
  • 08.12.12

מעניין תיקח תצ"א גרמנית של 1918 ותראה לי רצף יישוב ערבי שם. די לשקרים הבורות היהודיים והביזנטיים שהפולשים, שהתיישבו על תל עתיקות בשנים האחרונות שיקמו בעזרת הפולנים הופכים להוכחת רצף התיישבותם.
די!!!

104 הבורות היא שלך! מי שהכריח לחפור בורות אלה הגרמנים, אוויל שכמוך.  (לת) רפי
  • 18:33
  • 08.12.12

105 גם אנחנו צריכים לקחת ללב ובמיוחד להתבייש!  (לת) חוני
  • 18:34
  • 08.12.12

106 ללמוד מהפולנים  (לת) כל הכבוד לפולנים
  • 18:35
  • 08.12.12

107 אמירה, הפולנים צריכים יותר לדאוג ולזכור את "תרומתם" להשמדת יהודי פולין באושוויץ elis
  • 19:02
  • 08.12.12

ומיידנק...פתאם יש נקיפות מצפון? ועל-מה, בארות לפלשטינים? GIVE ME A BREAK.
לדעתי, הם "בונים" על הבורות ביחס לשואה בין הצעירים הישראלים, ואולי גם חלק מהאוכלוסיה המבוגרת שאו לא זוכרת, או שמעולם לא ידעה את היסטורית השואה.

108 עוד דרך זולה ואכזרית כדי לגרש פלסטינים מאדמתם,חיות פרא בצלם אנוש.  (לת) חאג יחיא
  • 22:03
  • 08.12.12

109 אנחנו עדיין זוכרים את הרגישות של הפולנים  (לת) הארץ - תתביישו לכם
  • 22:15
  • 08.12.12

110 להרוס התנחלות יהודית זה בון-טון,להרוס התנחלות ערבית זה לא מוסרי?  (לת) תמהה
  • 22:40
  • 08.12.12

111 ל-106 ודומיו לאדם הבן אין זכות מוסרית בכלל להעיר כלפיי עמים שבהם התעלל  (לת) יהודים, צוענים, אפריקאים ילידים, אבוריג'ינים, אמריקאים ילידים וכן הלאה, לא לצנזר!
  • 06:21
  • 09.12.12

112 כתבה מגמתית, שמתעלמת באופן בוטא מהעוני בירוחם קרית שמונה ומצפה רמון  (לת) דן
  • 06:43
  • 09.12.12

113 מאיפה הכתב דני
  • 09:23
  • 09.12.12

על רצף יודע על ההתישבות הפלסטינית הקדומה כדבריו?
האומנם מדובר בבורות עתיקים.

סביר שאכן מדובר בחפירת בורות מים עכשווית.

אבל את הארץ חקירה לעומק מעולם לא עניינה , תמיד הפלסטיני הוא האומלל, גם אם הוא מפוצץ איזה אוטובוס בירושלים. העיקר - הכיבוש אשם ויהי מה.

114 לכל השמאלנים אחד שהיה שם
  • 12:17
  • 09.12.12

הייתי שם ואתם לא מאמינים כמה נשק יש שם.. דיי עם התמימות ויפות הנפש !
אתמול הנאומים שנישאו ברצועה ללא שום מילה של אבו מאזן ה"פרנטר לשלום" מוכיחים בזאת. או אחנו או הם.. לצערי זה הם.. הם יותר חזקים ונהנים מתמיכת העולם.. תהליך האיסלמיזציה לא פוסח על ישראל... אירופה כבר רצף טריטוריאלי מוסלמי.. עכשיו גם ישראל. להכין דרכונים.

115 יש חוק. וכאן השמאל עבריינים  (לת) ככה זה
  • 08:59
  • 10.12.12

116 לפי דעתי ממשלת ישראל צריך להקיע 200 יורו בלשקם איזו בסטה לא חוקית של צועני שמוכר פלאפוני גנובים במרכז קרקוב, ואם יהרסו אותה בטענה של פלישה למקרקעי ציבור יזומן השגריר הפולני בתל אביב לשיחה ויסביר איך יתכן שהצועני שמסתובב שם לא חוקי כבר דורות על גבי דורות אין עכשיו בסטה הרי גם סבו מכר בהמות גנובות ממשקי האזור  (לת) אסף
  • 12:21
  • 10.12.12

117 אכיפה טפשית עדי
  • 22:57
  • 10.12.12

הנזק שבפרסום ידיעה כזאת בחו"ל, גדול מה"רווח" שבהרס הבור. את מעט הקרדיט שיש לנו אנחנו מבזבזים לריק. תבחרו ביבי!

פעילות
המלצות
הפופולריות במדיני-ביטחוני
פרסומת
פעילות
המלצות
פרסומת