קצין באיו"ש על התקריות בגדה: החיילים היו רשאים לירות ובחרו שלא לעשות זאת

לדברי הקצין, הניסיון להימנע מירי לעבר מתפרעים נובע בין היתר מחשש להסלמה. עם זאת, הוא מדגיש: כשחייל בסכנת חיים, עליו לפתוח באש

קצין באוגדת איו"ש מגיב לתקריות האחרונות בגדה המערבית ואומר כי לחיילים היו את הכלים להפעיל אש, אך הם בחרו שלא לעשות זאת.

בימים האחרונים פורסמו שני סרטונים המציגים את התמודדות חיילי צה"ל עם הפגנות מקומיות בגדה המערבית, כאשר בשתי ההתרחשויות נראים החיילים כמי שמצויים בעמדת נחיתות אל מול ההתקהלות הפלסטינית.

במקרה הראשון שאירע ביום חמישי האחרון נקלע כוח של חטיבת הנח"ל לעימות חריג עם שוטרים פלסטינים בחברון, שכלל דחיפות הדדיות, ובמקום החלה התקהלות של עשרות פלסטינים. קבוצה של כששה חיילים שניסתה להימלט מאזור התקרית תועדה כשהיא מסתתרת בתוך אטליז מקומי. בצבא אומרים כי קבוצת החיילים הקטנה יחסית שנכחה בהפגנה הצליחה להתמודד "בצורה די טובה" עם האירועים, "ולסיים אותה כשהם עומדים במשימה, שלא יגיעו אבנים אל היישוב היהודי, וללא נפגעים לכוחותינו" – כך לטענת הקצין מאוגדת איו"ש.

צפו באחת התקריות

הקצין, ששוחח עם כתבים היום (שלישי) נדרש להסביר את שורת האירועים האחרונה, שמעמידה בסימן שאלה את הוראות הפתיחה באש שניתנות לחיילים באזור. לדבריו, הסיבה שלרוב לא מתבצע ירי במקרים מעין אלה היא הסכנה שפציעתו או הריגתו של מפגין תגרור הסלמה ניכרת בהפגנות בגדה, שתדירותן והיקפן בין כה וכה נמצאות בעלייה.

סרטון נוסף שעלה לרשת תיעד פעילות של כוחות מגדוד של חיל ההנדסה הקרבית במהלך הפגנה בכפר קדום ביום שישי האחרון. במהלך הפעילות נפגעו שלושה חיילים, שניים מהם כתוצאה מיידוי אבנים ואחד נוסף מכוויות של רימון גז שלא התפוצץ. לפי הוראות הפתיחה באש המקובלות בפיקוד המרכז בתקופה זו, עולה כי החיילים לא ביצעו אותן כנדרש: למקום הגיע מספר מועט של חיילים, נכנס לעימות כמעט ישיר עם הפלסטינים, ולבסוף נמלט לאחור. זאת אף שברשות החיילים היו אמצעים לפיזור הפגנות וכן משאית הנקראת "בואש" – המפזרת באוויר נוזל בעל ריח חריף במיוחד. בתיעוד נראים החיילים כשהם משתמשים ברימוני הגז רק בשלב מאוחר יחסית. "יש תחקירים שבודקים את זה, היו להם את האמצעים", אמר היום הקצין. "באופן עקרוני, אנחנו מבינים שאם אתה מגיע 'חזק' מספיק, והחיילים מקצועיים מאוד, הם לא נכנסים לסיטואציה שקרובה לסכנת חיים". בצבא מדגישים עם זאת שהתחקיר לבדיקת האירוע בכפר קדום בשומרון טרם הסתיים.

בזמן מבצע "עמוד ענן", גברו ההפגנות והעימותים בגדה המערבית. אתמול פורסם בערוץ 10 כי מפקד פלוגת מילואים שחייליו ירו אש חיה בהפגנה בנבי סאלח בזמן המבצע – הודח מתפקידו. בהפגנה נפצע ולאחר מכן נפטר מפצעיו רושדי אל-תמימי, בן 31. לאחר "עמוד ענן" החלו בצה"ל לבחון מחדש את הוראות הפתיחה באש הקיימות כיום בפיקוד המרכז. בשבוע שעבר התקיים כינוס של כל מפקדי החטיבות המרחביות בגזרה לשם בחינת הוראות אלו, ואילו בשבוע הבא יתקיים כינוס דומה לכל מפקדי הגדודים.

הוראות הפתיחה באש, שנוסחו בחודש מארס האחרון, מורות לחיילים להפעיל שיקול דעת בעת השימוש בנשק: אם חייל נמצא בסכנת חיים "ממשית" ו"מיידית", לשון הצבא, עליו לבצע ירי. מנגד, כל עוד נותר לו זמן, על החייל להשתמש באמצעי לפיזור הפגנות (רימון גז או הלם לרוב), רק לאחר מכן לנקוט בנוהל מעצר חשוד, ולבסוף לירות בכדי להרוג את התוקף. לצד זאת, הוראות הפתיחה באש קובעות כי "ככלל, לא מבצעים אש חיה כנגד מיידי אבנים". עם זאת, מסביר הקצין באיו"ש כי "כאשר יש סכנה שזריקות האבנים הן מאסיביות, ומסכנות את שלמתו הגופנית של החייל או של מישהו אחר, מותר לבצע נוהל מעצר חשוד".

לדברי הקצין, באוגדת יהודה ושומרון מתחקרים יותר אירועים של ירי בניגוד לנהלים מאשר אירועים בהם חיילים לא הפעילו אש או לא השתמשו בנשק העומד לרשותם. "אנחנו מצפים מהחיילים להפעיל שיקול דעת ולהבין את המשמעות של פעולה נחושה ותקיפה, לנהוג בריסון, איפוק והכלה – ולקבל החלטה נכונה", הוא מסביר. "במקום שבו חייל יכול לטפל באירוע מבלי לסיימו עם הרוגים פלסטינים, אנחנו מצפים שינהג כך – כמדיניות. לעומת זאת, כשחייל נמצא בסכנת חיים עליו להפעיל את הנשק שלו. זה המתח שבו אנו מצויים כעת ונמצא תמיד".
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 חיילים מצוינים- טוב עשו שלא הלהיטו בני
  • 14:03
  • 11.12.12

את האוירה. יש להפיף בעולם את התמונות המעידות על המוסריות שלנו

  •   והנה תגובתו של פואד לאירוע דומה מצד מתנחלים, כמה צביעות יש פה, יחס של איפה ואיפה ביחס לתגובת צה"ל הראויה מצד ערבים או להבדיל מתנחלים: ואם המתפרעים היו יהודים מה הייתה תגובתך??
    • 14:28
    • 11.12.12

    "המרחק בין מה שקרה ורצח היה כפסע", אמר בן אליעזר לעיתונאים מחוץ לוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. "ברגע שמישהו בא ומנסה להרוג אותך, אינני מבדיל בין יהודי וערבי. מי שבא להרוג אותך, תהרוג אותו. דרושה תגובה קטלנית". "העשבים השוטים האלה גדלים בכל מקום ומקום, אני רק שואל שאלה רטורית, מה היה קורה אם ערבים היו עושים את הדבר הזה? היו אומרים שצה"ל נהג בביזיון, אבל כיוון שמדובר ביהודים כולם שותקים. אני לא מבדיל, רוצח הוא רוצח, טרוריסט הוא טרוריסט", הוסיף בן אליעזר בראיון לרשת ב'. "כשהייתי שר ביטחון ומפקד יהודה ושומרון הגבתי בחריפות רבה מאד נגד מתפרעים ולא משנה מי הם. לא ישבתי לשנייה אחת בשקט...במדינת ישראל אסור להסיק מהפעילות של הקומץ הזה (של המתנחלים) לגבי הרוב, וכשיגידו לו לקום ולעזוב הוא ייאבק במסגרת החוק. "יתחילו להרוג פה שרים, ויתחילו להרוג פה קצינים. לא רחוק היום ונביא להלויות קורבנות של החבר'ה האלה אם נמשיך לשתוק"

  •   לפי בני מוסריות זה לא להפריע לאויב לממש את שאיפותיו לגבינו. גדעון ארליך
    • 15:36
    • 11.12.12

    אך עיון ערכי יותר ילמדנו שמוסריות במקרה הנדון היא ירי לצוארו של כל ערבי תוקף, רק במקרה שהחייל אינו מיטיב קלוע שיש להתיר לו גם ירי למרכז גופו של התוקף.
    בסופו של דבר כך נמעיט נפגעים משני הצדדים גם פחות נפגעים מכוחות צהל וגם פחות נפגעים מקרב היהודים שטרם התגייסו לצה"ל שכבר השתחררו או אחרים.

  •   לאידיוט שציטט את פואד חציליקו
    • 08:58
    • 13.12.12

    מוסטפה תמימי, באסם תמימי, ג'וואר אבו-רחמה.
    ואלו רק שמות מהשנים האחרונות שהתפרסמו מספיק כדי שיקפצו לי לראש עכשיו.

    בינתיים, ערבים נהרגים בהפגנות - כשהם מיידים אבנים וגם כשהם לא - ויהודים לא. כך שלא ברור לי על איזה איפה ואיפה אתה מילל פה בדיוק.

02 זה קל להגיד כשאתה יושב במשרד מאחורי שולחן כתיבה  (לת) אבי
  • 14:06
  • 11.12.12

03 חיילים לא צריכים בשום אופן להתעמת עם אזרחים ,רק צבא קולוניאלי שלח חיילים מול אזרחים , סליחה גם חיילים של רודנים  (לת) יצחק המודאג
  • 14:09
  • 11.12.12

04 הכיבוש יגיע לקיצו לאחר שפיכות דמים מיותרת ומסיבית, בבריחה של חיילי צבא ישראל, ללא כבוד, ממש כמו מדרום לבנון ורצועת עזה.  (לת) יוני
  • 14:09
  • 11.12.12

05 מה אנחנו עושים במדינה זרה עם חילים. זה מבצע או מילחמה או פשיטה?  (לת) guss
  • 14:26
  • 11.12.12

06 מי מסרס את החיילים?  (לת) O
  • 14:42
  • 11.12.12

07 הוראות הפתיחה באש בשטחים מזכירות לי אפיזודה מסאותפארק - בגלל חוק מהדמוקרטים, ציידים (רפובליקאים) צריכים עכשיו לצעוק "הוא מתקיף אותנו" לפני שיורים, גם אם מדובר בארנב. הם משתמשים שם בטיל נ.ט. בשביל לוודא הריגה של ארנב..  (לת) עצבני
  • 14:55
  • 11.12.12

08 היו צריכים לירות לכיוון הרגלים. פישמן
  • 14:56
  • 11.12.12

אם היה נתפס חייל בידי המחבלים היו עושים בו לינץ'

09 אני גאה בחיילי צה"ל שלא יורים על אזרחים.יש לנו חיילים מצפוניים.התמונות הם ההוכחה לכל העולם ,שצה"ל הוא צבא מוסרי.  (לת) כל הכבוד לצה"ל.
  • 15:03
  • 11.12.12

10 בהימנעותם ממגע מיותר ומהרוגים, החיילים הללו דאגו באמת לביטחון המדינה. יישר כח על האיפוק ועל קבלת החלטה מצויינת. צבא זה לא שכונה וחיילים הם לא ערסים.  (לת) טל
  • 15:10
  • 11.12.12

11 עדיף לשבת בכלא צבאי חי, מאשר לחזור הביתה צדיק בארון.  (לת) רעמסס
  • 15:14
  • 11.12.12

12 הסתכלו היטב--יחד עם הערבים צועדים מסיתים שמאלנים מהשבט הלבן  (לת) הסתכלו היטב
  • 15:17
  • 11.12.12

13 בתקופתי בצבא היה מותר לנו לפרק את הצורה למי שזורק עלינו אבנים אורן מפתח תקווה
  • 15:19
  • 11.12.12


בשביל המציאו את כדורי הגומי.

14 החיילים, בעיקר במקרה הראשון, פעלו בשכל. א.
  • 15:25
  • 11.12.12

לפעמים צריך לסגת רק צריך לעשות את זה באופן שיצתלם יותר טוב -

15 החיילים לא היו בסכנת חיים בכל קנה מידה שהו, והחלטתם להמנע מעימות ולסגת, אינה החלטת פחדנית אלא החלטה נכונה. אם היו יורים הרי שהיו הופכים לפושעי מלחמה.  (לת) עמית
  • 15:29
  • 11.12.12

16 לפעמים חייל שלא יורה הוא הגיבור  (לת) כיבוש היצר מקור ליצירה
  • 15:31
  • 11.12.12

17 החילים פעלו בסדר גמור--הבעיה נעוצה בהפעלת כוח קטן מול מאות מתפרעים וזו פשלה של הקודקוד שהכניס אותם לכפר--גם לא נראה שהיה כוח של עתודה --אני הייתי פועל בדיוק כמו שהחילים פעלו הרג במקרה הזה היה מיותר לחלוטין --מצאו חן בעיני החילים האלה  (לת) אליוי
  • 15:32
  • 11.12.12

18 יצא הקצין האמיץ מאלמוניותו ויחתום בריש גליה על הצהרתו איפ חמיס טברא
  • 15:56
  • 11.12.12

האיש הירא ורך הלבב ילך וישוב לביתו ולא ימס את לבב אחיו כלבבו.

19 מכתב מאמא לבני החייל Irit
  • 16:07
  • 11.12.12

בני היקר, אני לא ישנה בלילות מדאגתי לשלומך. עכשיו חזרתי מביקור אצל הדודה שלך, אחותי הגר...מאז שיוסי נפל היא ירדה לגמרי מהפסים. עכשיו נודע לה איך הוא נהרג, והיא בוכה שוב ללא הפסק...מתברר שהוא ראה את המחבל לפני שזה ירה בו, אבל נמנע מלירות כנראה בגלל הפקודות לא לפתוח באש אם לא יורים עליך... אתה יודע שהוא היה בנה היחיד...אבל אתה לא יודע כמה קשה היה לה להיכנס להריון, ומה היא עברה כדי לגדל אותו. היא אמרה לי שהיא היתה מוכנה לסכן את הילד הזה כדי להבטיח שיהודים לא יצטרכו לעבור שוב את מה שעברו הורינו באושוויץ...אבל להקריב את הבן שלה על מזבח ''טוהר הנשק''?...זה כבר שגעון מוחלט! אז שמע לי ילדי: אם יש ספק בליבך - פתח באש! אם האידיוטים יעמידו אותך לדין, אנחנו נמצא לך עורך-דין, ונעמוד לצידך. אני מעדיפה לשלם אלפי שקלים לעורך-דין, ולבקר אותך בתא-המעצר, מאשר לשלם מאתיים שקל לחזן, חס-וחלילה, ולבקר אותך במקום אחר... באהבה, אמא

20 צבא שלא נותן לחיילים שלו להתגונן שלא יצייד אותם בנשק, ואם זה משמש להרתעה שיצייד אותם ברובים מפלסטיק.  (לת) בשר תותחים.
  • 16:47
  • 11.12.12

21 הוראות הפתיחה באש בשטחים מזכירות לי אפיזודה מסאותפארק - בגלל חוק מהדמוקרטים, ציידים (רפובליקאים) צריכים עכשיו לצעוק "הוא מתקיף אותנו" לפני שיורים, גם אם מדובר בארנב הם משתמשים שם בטיל נ.ט. בשביל לוודא הריגה של ארנב.  (לת) נסיון שני
  • 16:52
  • 11.12.12

22 זה עדיין נראה יותר טוב מהסרטונים של חזבאללה על חיסולם של גולדואסר ורגב. אלה ברחו כמו שפנים, אבל לא רצו מספיק מהר כמו האחרים בסיור. צריך להשקיע יותר באימוני כושר בצה"ל, כדי שחיילינו יוכלו 'לשפר עמדות לאחור' יותר מהר.  (לת) קצין כושר
  • 17:48
  • 11.12.12

23 מדוע ממשיכים לשלוח קבוצות קטנות של חיילים אל מקומות שבהם עלול להתפתח עימות שייאלץ אותם לפתוח באש חיה,להרוג ולפצוע מפגינים פלסטינים ? אולי הגיע הזמן אחרי עשרות שנים שבהם צה״ל שלח חיילים למשימות הללו מישהו נבון בפיקוד מרכז ישאל את עצמו האם יש ערך לסיורים הרגליים הללו ומה מידת נחיצותם.אין שום סיבה שחמישה חיילים יכנסו לכפר פלסטיני או שעשרה חיילים ישוטטו ברחובות חברון.מה תכלית הפעולה הזו למעט הצגת נוכחות של הכוח הכובש ? ומוטב שכאשר מתעקשים לשלוח חיילים למשימות המיותרות הללו הם גם יצוידו באמצעים המתאימים לפיזור הפגנות כדי שהם לא ייאלצו לפתוח באש חיה ולסיים את האירוע עם הרוגים פלסטינים.  (לת) הדס
  • 17:51
  • 11.12.12

24 מדוע בכלל נשלחו קלגסים לקדום? הארץ המאובטחת
  • 18:01
  • 11.12.12

האם לא הסבירו להם שעל פי החלטת 242UN משלהי 1967 על ישראל היה לפנות עצמה משטחי כיבוש 67. הקלגסים לא יודעים שהם עבריינים בחצותם את הקוו הירוק?

פעילות
המלצות
פרסומת