המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

בעיצומה של פרשת הבלוגר: צה"ל מפרסם את מספר המתאבדים

לפי נתונים רשמיים שפורסמו, ב-10 השנים האחרונות התאבדו 237 חיילים. בצה"ל טוענים לירידה במספר המתאבדים, אך פילוח הנתונים מצביע על תנודתיות

ב-10 השנים האחרונות התאבדו בשורות הצבא 237 חיילים – כך עולה מנתונים רשמיים של צה"ל. בממוצע, מדובר בכ-24 חיילים מדי שנה שהחליטו לשים קץ לחייהם במהלך שירותם הצבאי.

גורם צבאי אמר היום (רביעי) בהתייחס לנתונים כי קיימת מגמת ירידה בשנים האחרונות במספרים, שצפויה להימשך גם השנה. עם זאת, מפילוח הנתונים ניתן לראות תנודתיות יחסית. ב-2005, התאבדו 36 חיילים, אך מאז נתון זה נמצא במגמת ירידה. ב-2006 התאבדו 28 חיילים, ב-2007 ירד המספר ל-18 חיילים מתאבדים וב-2008 התאבדו 22 חיילים. ב-2009 התאבדו, לפי הנתונים, 21 חיילים, וב-2010 עלה מספרם ל-27, אך ירד בחזרה ל-21 בשנה שעברה, מתוך 126 חללים בסך הכל. לשם השוואה, בין השנים 2000-1990, התאבדו כ-40 חיילים בשנה בממוצע.

את הירידה היחסית ניתן לתלות בכמה תהליכים שהחלו בצה"ל: הצבת יותר קציני בריאות הנפש ופסיכיאטרים (כיום, למשל, יש פסיכיאטר בכל אוגדה צה"לית) מחד, ומאידך, פיקוח מוגבר על חלוקת הנשק לחיילים צעירים והתערבות המפקדים בניסיון לטפל בתופעת ההתאבדויות.

בית עלמין צבאי
בית עלמין צבאי. צילום: אמיל סלמן

פרסום הנתונים הרשמיים והצגתם, גם אם לא נעשתה בדרך רשמית, מגיעה אחרי פרשת חקירת הבלוגר "אישתון" והעיסוק הגובר בתופעה. אישתון מצא כי קיים פער משמעותי בין נתוני החללים הרשמיים שמפורסמים על ידי כוחות הביטחון, לבין מספר דפי יזכור באתר ההנצחה הרשמי "יזכור". הבלוגר הסיק מכך כי חלקם של המתים מהתאבדויות גבוה באופן משמעותי מהפרסומים הרשמיים. מאוחר יותר אף נחקר אישתון על ידי מצ"ח ומשטרת ישראל.

בתגובה לפרסום הנתונים, כתב אשתון פוסט בפייסבוק ובו פרטים והאשמות נוספות כלפי צה"ל. "תחת לחץ משחרר צה"ל, כאילו בדרך אגב, נתונים על אובדנות בעשור האחרון. שוב בוחרים תקופת זמן ולא מסבירים מדוע נבחרה תקופת הזמן הזאת", כתב. לטענתו, ממוצע ההתאבדויות בישראל בטווח הגילים הרלוונטי לצבא הוא בין 5-6.5 התאבדויות ל-100 אלף בני אדם. אישתון כתב כי בהנחה שבצה"ל משרתים 200 אלף חיילים - מכיוון שצה"ל לא מפרסם את מספר החיילים בו - בטווח הגילים הזה, ממוצע ההתאבדויות הוא 10-13 ל-100 אלף בני אדם.

לא מדובר בפעם הראשונה שההתאבדויות בצה"ל עולות לכותרות; ב-2003 פורסם ב"מעריב" כי ההתאבדויות הפכו לגורם המוות מס' 1 בצבא, לאחר שדו"ח שהוכן על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון ציין כי 43 חיילים התאבדו בשנה זו, יותר ממספר החיילים שנהרגו בפעילות מבצעית או מתו מכל סיבה אחרת. אגב, לפי נתוני צה"ל שהופיעו היום, ב-2003 התאבדו 37 חיילים.

הסיבה לפער טמונה ככל הנראה באופן הגדרת מקרה המוות כהתאבדות. לאחר כל מקרה מוות בצבא, נפתחת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, לבחינת הנסיבות. לאחר מכן, מועבר המידע על ידי מצ"ח לניתוח פסיכיאטר במחלקת בריאות הנפש. חוות הדעת שתגובש על ידו, היא זו שמועברת לידי אנשי הפרקליטות הצבאית, והם שמכריעים אודות סיבת המוות.

לא אחת מופעל לחץ מצד המשפחות עצמן כדי למנוע את האפשרות שיקיריהם יקוטלגו כמי שהתאבדו, ולכן לעתים מופיע נוסח 'מעודן' יותר, של "חשד להתאבדות". גורם בצה"ל הסביר כי זו הסיבה שבצבא נמנעים מפרסום נתונים מדויקים, שיפרטו את נסיבות מותו של כל חייל וחייל שמת במהלך אותה שנה.

פרופ' אבי בלייך, ששימש בתפקיד ראש מחלקת בריאות הנפש בצבא בראשית שנות ה-90 וכיום מנהל את בית החולים לב השרון, אומר כי "העיסוק בהתאבדויות היה כל הזמן על השולחן. הסקירות לאורך הזמן העלו כי התופעה התאפיינה בגלים, ללא חוקיות מסודרת. זה תמיד היה נושא שנבדק עד תומו, ככל שהיתה לנו יכולת. המסקנה שלנו היתה ששיעור ההתאבדויות בצבא לא גבוה מהשיעור בקרב קבוצות גיל זהות במדינות המערב. אמנם ניתן להגיד שאנחנו מגייסים בכל מקרה אחרי סינון, אבל ניתן להגיד גם שהסביבה מסוכנת – שיעור הלחצים וכלי הנשק הזמינים, שזה גורם קריטי".

פרופ' בלייך מספר כי בתקופתו נעשתה פנייה גם לוועדת העורכים, כדי שבכלי התקשורת לא יתפרסמו כתבות המציגות "רומנטיזציה" של פעולות ההתאבדות, אלא את עובדות המקרה בלבד. אז גם החלו בצבא להעביר גם למפקדים זוטרים, מפקדי מחלקות וכיתות, כלים כדי שיוכלו לאתר מצוקה נפשית אצל חייליהם. לדבריו, דבר זה נעשה "ברגישות גדולה, ויש שיגידו גם מוגזמת, לסיפור האובדני. היו כאלה שהתריעו בשער ואמרו שצה"ל הוא צבא ההגנה לישראל, ולא צבא ההגנה למניעת התאבדויות. עד כדי כך העיסוק היה בולט".

חוקרת מצ"ח לשעבר, ששירתה בצבא לפני כעשור, סיפרה בשיחה עם "הארץ" כי בכמעט כל תיקי ה"משב"ם" - מוות שאינו בפעילות מבצעית, שהעלו כי מדובר בהתאבדות, התגלה כי "הכתובת היתה על הקיר". אחרי לקיחת עדויות מחברים וסיור בבסיסים, כמעט אף פעם לא היו מקרים שאמרו שמדובר בהפתעה גמורה. היו מקרים שחשבתי שהיה יפה אם היו מתייחסים לזה שעה אחת קודם", אמרה.

פסיכיאטר בכיר אחר, שעמד בעבר בראש המחלקה לבריאות הנפש בצה"ל, מציין כי השינוי במספר המתאבדים לאורך השנים החל ב-2006 - בעקבות ירידה במספר החיילים שהורשו לשאת נשק בשלבי הכשרתם הראשונית בטירונות, וגם בגלל פתיחת קו חם לחיילים בער"ן, המעניק אפשרות לקבלת סיוע "ניטרלי" ללובש המדים הנמצא במשבר. עם זאת, ישנו הבדל משמעותי בניתוח פרופיל "המתאבד": בעוד בכלל האוכלוסייה מרבית ההתאבדויות מתבצעות על ידי אנשים בעלי דיכאון קליני, לדברי הפסיכיאטר, בצבא בדרך כלל מתבצעות ההתאבדות על ידי אנשים בריאים בנפשם ובגופם, שמגיעים למשבר בחייהם.

לדבריו, "כל מקרה בצה"ל של חשד להתאבדות מדווח, לעומת המצב באזרחות, בה לפחות חצי מהמקרים לא מדווחים כהתאבדויות. עם זאת, בצבא יש כמובן יחסית יותר התאבדויות בגלל שיש את הנשק האישי. אם יוציאו את הנשק יהיו פחות התאבדויות, זה בטוח".

מהנתונים המלאים שפורסמו היום עולה כי ב-1990 התאבדו 35 חיילים; ב-1991 התאבדו 41 חיילים; ב-1992 התאבדו 37 חיילים; ב-1993 התאבדו 38 חיילים; ב-1994 התאבדו 42 חיילים; ב-1995 התאבדו 42 חיילים; ב-1996 התאבדו 29 חיילים; ב-1997 התאבדו 32 חיילים; ב-1998 התאבדו 37 חיילים; ב-1999 התאבדו 30 חיילים; ב-2000 התאבדו 34 חיילים; ב-2001 התאבדו 37 חיילים; ב-2002 התאבדו 26 חיילים; ב-2003 התאבדו 37 חיילים; ב-2004 התאבדו 28 חיילים; ב-2005 התאבדו 36 חיילים; ב-2006 התאבדו 28 חיילים; ב-2007 התאבדו 18 חיילים; ב-2008 התאבדו 22 חיילים; ב-2009 התאבדו 21 חיילים; ב-2010 התאבדו 27 חיילים; ב-2011 התאבדו 21 חיילים.

האם אישתון הצליח לכופף את המערכת? האם היה נכון לחקור אותו? והאם הנתונים מפתיעים אתכם?



הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אנחנו חייבים המון תודה לאישתון. ושצהל יפסיק לשקר לנו בפנים  (לת) דן
  • 17:24
  • 26.12.12

  •   צה"ל- המדינה. הגיעה זמן השקיפות בארץ הזאת, אנשים לכו להצביעה ולהשפיעה! הדוד
    • 18:29
    • 26.12.12

    מספיק לקבל את המצב הקיים ולהצביע לאותם מפלגות שמקבעות אותו.

  •   צה"ל לא שיקר. הפער הוא בהגדרה של "התאבדות" לעומת "חשד להתאבדות".  (לת) יוני
    • 19:11
    • 26.12.12

  •   צה"ל שיקר ועוד איך. המספרים לא קרובים אפילו לפרסום שהיה ביום הזיכרון האחרון. המספרים שונים לגמרי. יולי
    • 22:43
    • 26.12.12

    גם אם לא מתפלפלים על הגדרות צה"ל או עשה פאדיחה נוראית בנתונים או פשוט שיקר בשביל שלא נערער על סיבת קיומו.

  •   יוני, להזכירך - אין עדיין רשימה של כל 126 האנשים שצה"ל הגדיר כחללים ב 2011.  (לת) ריקי1
    • 10:34
    • 27.12.12

02 לפני שקופצים למסקנות, כדאי להשוות לשיעור ההתאבדויות הכללי בקרב גילאי 18-21 במדינות אחרות  (לת) יונתן
  • 17:26
  • 26.12.12

  •   רק שבצה"ל מלכתחילה יש מיון - שפוטר מגיוס מי שאולי לא מתאים ועשוי להתקשות מדי א.
    • 20:50
    • 26.12.12

    כלומר זה לא מדגם של כל האוכלוסיה

  •   הב לי נתונים ואביא לך שקרים דמוסתנס
    • 20:55
    • 26.12.12

    לאיזו מדינה?
    למדינות נורדיות עם נטייה לדיכאון?
    למדינות עניות שלא עוקבות ממש אחרי התאבדויות?
    למדינות עם תל"ג לנפש ברמה אירופית (כפול מישראל) או דומה?
    בקיצור - השוואה למדינות אחרות זו השמנה למניפולציה.
    אני מתנדב!

03 זה כחלק מהעסקה שהוצעה לצה"ל ע"י אישתון שהוא יודה באישומים תמורת פרסום הנתונים האמיתיים?  (לת) יעל
  • 17:28
  • 26.12.12

04 ושוב, צה"ל נותן רק מספר. עוז כהן
  • 17:31
  • 26.12.12

ואני אומר שהתאבדו 1000. אה, זה מופרך? אז אם צה"ל יצמיד סיבת מוות לכל אחד מ 126 החיילים שנהרגו בשנה עד יום הזכרון האחרון, אשמח להתבדות.

05 משחק בנשק דורון
  • 17:32
  • 26.12.12

הם שכחו לציין שמבחינת צה"ל אם החייל לא השאיר פתק התאבדות אז התוצאה של המוות היא תאונה. יש בערך כל שבוע התאבדות בצה"ל.

06 צעד ראשון בדרך לגילוי נאות. הרי זו תןפעה מוכרת בכל הצבאות. למה להסתיר ?  (לת) מלוחיה
  • 17:36
  • 26.12.12

  •   רוב הצבאות התנדבותיים, אצלנו גיוס חובה  (לת) ואם מסתירים זה בגלל הסיבות להתאבדות: טירטורים, השפלות, מפקדים צעירים מידי ולא מנוסים ביחסי אנוש
    • 13:20
    • 27.12.12

07 צבא מיכאל
  • 17:38
  • 26.12.12

אנשים מתאבדים / עוזבים את החיים האלה כי לא מרגישים בטחון בחיים האלה. מנסיון, בגיל 18 מרגישים עלובים, מושפלים וחסרי מילה - אפסים מול מערכת הצבאית, אלייה נכנסים ל 3-2 שנים. בגיל הזה קשה מאוד להסתכל על העולם גלובאלי, רואים רק את ההווה והעתיד הקרוב. מתי כבר נעבור ממציאות מיליטרית למציאות אזרחית...?? את האנרגיות וכישרונותיהם של ילדי הארץ אפשר לכוון למקומות הרבה יותר שימושיים. כאן לא דובר על פגיעה נפשית שנגרמת ע״י הצבא במשך השנים האלה. הילדים שלנו הופכים לבוגרים בזמן שירותם הצבאי ונושאים זאת לאורך חייהם

08 כל הכבוד לאישתון! הבלוגרים ממלאים את תפקיד העיתונות במקומות שזו כבולה על ידי אינטרסים פוליטיים וכלכליים... אולי עוד יש תקווה לכולנו..  (לת) א
  • 17:39
  • 26.12.12

09 אשתון צדק , היחס גדול משמעותית מהתאבדיות כלליות באוכלסיה איתי חיפה
  • 17:39
  • 26.12.12

אוכלוסיה כללית 6 ל 100 אלף
צה"ל 12~ ל 100 אלף
מומלץ לקרוא את הבלוג .
התנהגות צה"ל בפרשה תמוהה וכוחנית , וגורמת לי לחשוב על דברים אחרים שמסתירים מהציבור .

10 אני בד"כ בן אדם מאוד ציני ועם הומור מאוד שחור, אבל שאני רואה שמדברים על מספר חיילים שהתאבדו בשנה כנתון יבש ואת אומרים עליו שהוא במגמת עליה או ירידה זה גורם לי לרצות להקיא. זו לא צריכה להיות מגמה  (לת) אחד
  • 17:40
  • 26.12.12

11 לסיכום (מרגיע?) קיימות שתי דרכים למניעת התאבדות צבאיות: - אימונים ללא נשק, שזה הכי בטוח, אבל קצת בעייתי ליישום בשטח, או בלי טרטורים והשפלות, שזה קצת אתגר מבחינת המפקד החרד לסמכותו.  (לת) Metal Jacket
  • 17:42
  • 26.12.12

12 יחס בין ישראל לעולם אישחד
  • 17:45
  • 26.12.12

מעיון קצר בסטטיסטיקת התאבדיות בעולם, נראה כי מצבנו בקבוצת הגיל הזו עדיין טוב יחסית.
מצד שני, זה לא אומר שלא ניתן וצריך לשפר.

13 כל הכבוד לאישתון, ול"הארץ" שתמך ודיווח על הפרשה גלעד
  • 17:52
  • 26.12.12

צריך לשאוף לכמה שיותר שקיפות בכל מערכות המדינה, כולל הצבא.

14 ועדיין - 126 חללים - 113 שמות. זה לא קשור למספר המתאבדים!  (לת) פילוסוף
  • 18:07
  • 26.12.12

15 עצוב וצריך לברר מדוע בנושא התאבדויות יעל
  • 18:16
  • 26.12.12

לברר מדוע אנשים צעירים הגיעו למצב שהביאם להתאבד בדמי ימיהם .....

16 237 תוך 10 שנים? אני שמעתי על לפחות עשרה מקרים במשך השירות שלי.  (לת) לא נראה הגיוני
  • 18:17
  • 26.12.12

  •   למה לא הגיוני? לא בלתי סביר.
    • 20:51
    • 26.12.12

    24 בממוצע לשנה, שירות של שלוש שנים - כלומר כשלושים מתאבדים במהלך שירותך. כיוון שהתאבדות תכה גלים בקרב בני אותו המחזור בתיכון, אותו המסלול בצבא, שכנים וכו', הרי ששמעת על בערך שליש מהמתאבדים.

17 אישתון אינו הבעיה ! יעל
  • 18:17
  • 26.12.12

הבעיה היא הנתונים .

18 הם הולכים לעצור את אישתון? זה מה שהוא כתב, שהם יפרסמו את הנתונים והוא יסגיר את עצמו, אבל הוא חף מפשע, לא?  (לת) ליטל
  • 18:19
  • 26.12.12

19 הייד לאשתון. בוז לחוקרים  (לת) ציניקן
  • 18:20
  • 26.12.12

20 כולם יודעים ושותקים קרבי
  • 18:32
  • 26.12.12

כל מי שעבר טירונות קרבית מכיר או שמע על מישהו שהתאבד במחזור שלו. הלחץ בלתי נתפש והמפקדים ילדים עלובים. שוברים אזרחים נורמטיביים וצייתנים כדי שאפשר יהיה להרכיב אותם מחדש. התהליך הזה והמרחק מהבית הורג אנשים טובים. כמעט כל קרבי שאני מכיר יודע על מישהו. שלא יסבנו עם סטטיסטיקות מפוברקות. חבר בגדוד שהתאבד הוגדר כמי ששיחק עם הנשק לנוחיות הצבא ואולי גם ההורים.

21 אם רוצים לעשות עבודה רצינית, מספקים נתונים השוואתיים. אם רוצים ליצור מצג שווא, מדגישים מספרים ללא קנה מידה בכותרת. לפי ויקיפדיה יש כאן הרבה פחות מתאבדים מבאירופה.  (לת) פטם .
  • 18:33
  • 26.12.12

22 מה, צ.ה.ל משקר? הצבא הכי...  (לת) גיורא
  • 18:51
  • 26.12.12

23 24? בולשיט.. לפחות פי 4  (לת) זיו
  • 18:51
  • 26.12.12

24 למה צה"ל צריך איומים כדי לחשוף מידע? ישראל
  • 18:51
  • 26.12.12

למה צה"ל, צבא העם, ופקידות משרד הבטחון צריכים בלוגרים מאיימים כדי לחשוף מידע שערכו חשוב. לכו תדעו כמה עוד דברים מסתירים מאיתנו מטעמי "בטחון" עאלק.

25 חבל שלא כתבתם מה היו המספרים שצה"ל פרסם בעבר, ומה המספרים שאשתון מצא.  (לת) י
  • 18:56
  • 26.12.12

26 שקרים של צה"ל הוהי
  • 19:24
  • 26.12.12

מספרים מלאים ממה.
הבקשה של אישתון היתה לקבל שמות של 126 חללי מערכות ישראל מהשנה שעברה. ו 126 סיבות מוות ללא השמות.
לרוב הסיבה להסתיר נתונים כאלו זה כדי לכסות ל שקרים וכסף.
ההימור הפרטי שלי זה שלא היו 126 חללים בשנה המדוברת. משרד הביטחון מנפח את המספר על מנת לקבל כסף נוסף לאגף או אולי ישירות לכיסים.

27 זכורים לי השתקות מהשירות, אבל התהייה האמיתית היא לוחם לשעבר
  • 19:30
  • 26.12.12

איך המשטרה הפכה להיות שפוטה של הצבא?
לחקור בלוגר?! בגלל תחקיר ?!

28 שניים בשבוע, כל שבוע. איציק
  • 19:32
  • 26.12.12

הם חשפו 24 מתוך ה124 אכן שיפור ניכר.

29 חשוב לבדוק את מספר המתאבדים בעולם באוכלוסייה הכללית באותם גילאים... ניתוח הממצאים כלל לא פשוט!!!
  • 19:32
  • 26.12.12

וגם את מספר המתאבדים בעולם ובישראל באוכלוסיות קצת יותר מבוגרות, כדי להשוות. כמו כן יש לבדוק את מספר המתאבדים באותה קבוצת גיל בכלל אזרחי ישראל, כולל אלו שאינם התגייסו. רק אז ניתן יהיה להתייחס ברצינות למספרים. יש לי הרגשה שבסופו של יום הנתונים לא יהיו לרעת צהל. אם כי יש לזכור שצהל מגייס רק אנשים שעברו את הסינון של לשכות הגיוס. כלומר מלכתחילה ההרכב שמגוייס לצהל אמור להיות בריא מבחינה נפשית. צהל לא מגייס אנשים עם בעיות הסתגלות קשות, או כאלה שהשתמשו בסמים, או כאלה עם הפרעות ומחלות נפשיות ברורות. בקיצור ניתוח הממצאים הסטטסטיים, גם לאחר שיהיו כל הנתונים, כלל וכלל לא פשוט!!!

30 אני מוצא את המשפט הזה מזעזע: "לדברי הפסיכיאטר, בצבא בדרך כלל מתבצעות ההתאבדות על ידי אנשים בריאים בנפשם ובגופם, שמגיעים למשבר בחייהם." הורים, שמרו על ילדיכם והרחיקו אותם מהמוסד הזה.  (לת) קובי
  • 19:43
  • 26.12.12

31 יותר מדי מתאבדים משה
  • 19:51
  • 26.12.12

מבקר המדינה הקודם כבר כתבשהמפקדים חסרי הכשרה מתאימה.המפקדים בשטח הם צעירים מאוד יש עדיין טרטורים .חיילים ותיקים מתעללים בחדשים.האלימות ברחובות שלנו חדרה לצבא.חייבים לטפל באלימות בצבא שגורמת לצעירים להית אבד.

32 אני שוחררתי מהצבא לאחרונה וזה כלל לא נעים, אתם מוכרח להיות בלתי-שפוי לחלוטין - הוזה, מטורף, משוגע, חסר שום יכולת הבעה או התמודדות - כדי שהצבא יסלוד ממך מספיק. למזלי, ניחנתי בלא מעט "חירות פנימית", אבל רוב בני-הנוער הצעירים לא יעזו לצאת נגד המערכת הצבאית שמסמלת, באופן עגום למדי, שפיות, כוח, עוצמה... מעטים הצעירים שיוכלו כבר בגיל כזה לעמוד על שלהם, ולכן הם מגוייסים כשהם עדיין כלים פשוטים וחסרי מודעות. במקום להתעצב על ידי החיים, הם מתעצבים בגלל המוות  (לת) מישהו
  • 19:56
  • 26.12.12

  •   ואני לא מעסיק דפוקים במוח כמוך. לך לקבץ נדבות ותדחף את "החירות הפנימית" שלך אתה יודע לאיפה  (לת) שפוי
    • 15:48
    • 27.12.12

  •   הבעיה, מר "שפוי" שאף שפוי לא ירצה לעבוד אצלך, אז אם אתה שפוי באמת כמו שאתה טוען, זה קצת מילכוד, לא?  (לת) בוס נבל = אדם נבלה
    • 10:21
    • 29.12.12

33 יהושע TWBA, א. שטרן, איך המרגש? אתם לא חושבים שיש לכם קצת קצת חלק בנתונים?  (לת) ישראלי אמיתי
  • 20:05
  • 26.12.12

  •   וזה רק הנתונים שצה"ל הואיל בטובו לפרסם. המספרים הם יותר גבוהים ישראלי אמיתי 2
    • 08:12
    • 27.12.12

    ובלי לכלול את אלה שיצאו שרוטים לכל החיים.

  •   ישראלי אמיתי - למען הגילוי הנאות עליך לספר שהדבר האמיתי היחיד בך הוא ששוחררת מצה"ל בגלל בעיות נפשיות, ושבדיוק אותן בעיות נפשיות גורמות לפסיכומניאק צבאי כמוך לשבת כל היום מול המחשב ולהציף אתרי אינטרנט בתגובות לא שפויות. נו טוב, מה עוד יש ללוזר כמוך לעשות בחייך האומללים?  (לת) בד
    • 10:00
    • 27.12.12

  •   10:00 27.12.12, אני מקוה שיום אחד אנשים מן הסוג שלך ישפטו משום שהם האחראים להתאבדות של חיילים רבים בצה"ל  (לת) בד 1
    • 10:24
    • 29.12.12

  •   פסיכומניאק צבאי, כך ברור לכל אדם שפוי, זה מושג שמתאר אדם ששירת שנים ארוכות בצה"ל רק הערה קטנה
    • 13:48
    • 29.12.12

    ומי שמשתמש במושג לתיאור אחר, הוא כנראה לא שפוי.

34 רק כדי שתבינו: כל שבועיים מתאבד חייל צה"ל. אזרח
  • 20:11
  • 26.12.12

זה מספר גבוה, מטורף ומפחיד.

35 כל הנתונים - קישקוש ללא מידע מלא על מתאבדים בקבוצות גיל סמוכות שאינם חיילים אלי
  • 21:02
  • 26.12.12

ייתכן ואין הבדל

36 כל הכבוד לאשתון דנה
  • 21:06
  • 26.12.12

כל הכבוד

37 מבלי להמעיט מחומרת הבעיה, כדאי היה לציין ששיעור המתאבדים בצה"ל הנו כחצי מזה שבצבא האמריקאי הפעיל. מצד שני, שיעור המתאבדים בצה"ל ביחס למתאבדים באוכלוסיה גבוה מזה בארה"ב.  (לת) AA
  • 21:32
  • 26.12.12

38 תדע כל אם עבריה...  (לת) 2511
  • 22:38
  • 26.12.12

39 אישתון התרכז בכתבה שלו בשני נושאים: ביזיון החללים באתר יד ושם ומספר המתאבדים הגבוה בצבא. נדב
  • 22:41
  • 26.12.12

לפי אישתון מרבית החללים של הצבא אינם מפעילות מבצעית. חלקם הגדול הם גמלאי צה"ל שמתו ממחלות והוכרו באותה השנה (יכלו למות קודם אבל עם ההכרה בהם הצטרפו למניין אותה השנה). חלקם הגדול הוא של מתאבדים (תזכרו , צה"ל מכיר רשמית רק ב24 מקרים אבל יש יותר בהם לא רצו לקבוע בוודאות משום מה). חלקם מתאונות (עריק שהתהפך עם רכבו) וחלקם הקטן מאוד ממות בפעילות מבצעית או תאונת אימונים.
עוד יותר גרוע- אישתון ביקש מאגף ההנצחה את שמותיהם של 124 החללים והם לא ידעו להגיד לו. הם אפילו לא מלאו את סיפור חייהם או סיבת מותם של כולם. ותודה רבה לאשתון על החשיפה. מרשים מאוד.

40 חבל שהצבא הסתיר את הנתונים האמיתיים עד שלחצו עליו, חבל עוד יותר שלא הושקע מאמץ רציני יותר לטפל בבעיות החרדה והדכאון של החיילים בטרם הגיעו למצב בו הרימו ידיים.  (לת) עצוב
  • 00:19
  • 27.12.12

41 אלמלא הכיבוש וההתנחלות, המספר היה יורד לרבע! פושעי ההתנחלות לדין!.  (לת) צבי
  • 08:07
  • 27.12.12

42 העניין הוא ביזוי הנופלים והמתאבדים ותרבות הטיוח לא אישתון  (לת) חיים
  • 09:07
  • 27.12.12

43 הבעיה היא לא מספר המתאבדים אישלום
  • 10:16
  • 27.12.12

אלא היחס של מספר המתאבדים למספר החללים בכל שנה. כשמספר המתאבדים עובר את מספר החיילים שנהרגים בפעילות מבצעית, זה מוציא את כל הפאתוס של הגנת המדינה מכלל רלוונטיות, ואף ממשלה לוחמנית בישראל לא תרצה שזה יקרה.

44 מזעזע כואב הלב כך כך הרבה חיילים מתאבדים בשנה .  (לת) רותי
  • 10:26
  • 27.12.12

45 חבל על אבדן של כל אדם צעיר. בעיני הבעיה היא המיליטריזם הקיצוני של הממשלה ושל בוחריה  (לת) קיראו את 43
  • 13:35
  • 27.12.12

46 אילו היו פועלים למען שלום, היתה תקווה. כשיש תקווה לא מתאבדים קיראו את 43
  • 14:27
  • 27.12.12

זה נכון גם אישית וגם לכל המדינה, ואם תרצו - גם לפלסטינאים

47 מה זה חשוב?? אבי
  • 16:29
  • 27.12.12

ומה זה חשוב כל כך לאנשים(לא אנשי מקצוע) לדעת כמה מתאבדים יש בצהל כל שנה??

48 לא ידעתי שיום קודם לא תפקד כאמא
  • 20:59
  • 31.12.12

ולכן לא ידעתי שנשק בידיו זה מסוכן. אף אחד לא מדבר עם ההורים על הנושא. והרי הנשק הוא שקובע

49 פרס ישראל לאישתון.  (לת) ירושלמי
  • 10:25
  • 29.01.13