כשהיד הצה"לית יותר מדי קלה על ההדק

איך ייתכן שאותו צבא המתגאה בשימוש בנשק מדויק בעמוד ענן כדי להימנע מנפגעים רבים, לא לומד לקח מהריגתם של 6 אזרחים פלסטינים לא חמושים?

קצין בצה"ל מצא לנכון להדגיש באוזני חיילים שבזמן עמוד ענן כמעט ולא היה שימוש בארטילריה - כלומר בירי לא מדויק - וזאת משום שנלמד הלקח מהשימוש הארטילרי בעופרת יצוקה - כך סיפר ל"הארץ" חייל מילואים. המסקנה של אותו חייל היתה שהביקורת הישראלית והבינלאומית - כולל דו"ח גולדסטון - בכל זאת עשתה את שלה. איך קורה שבפיקודו של רמטכ"ל שלמידת הלקח (ובניסוחים אחרים - "אי ההתלהמות") מיוחסת לו - הורגים חיילים תוך פחות משבועיים שישה (או חמישה, לפי צה"ל) אזרחים לא חמושים, בגזרות שונות ובנסיבות שונות ותחת מפקדים שונים? קשה להאמין שההשראה ליד הקלה על ההדק באה מכיוונו של אותו רמטכ"ל.

ובכל זאת, אתמול (רביעי) הרג קצין צעירה פלסטינית בת 23, לובנה חנש, מבית לחם, שטיילה עם אחותה באזור בית הספר החקלאי אל ערוב. אתמול גם מת מפצעיו סאלח אל עמארין, בן 15, ממחנה הפליטים עזה בבית לחם. הוא נפצע ביום שישי האחרון, כשחיילים ירו באש חיה על מפגינים פלסטינים ליד קבר רחל. חנש ועמארין מצטרפים לארבעה (או שלושה, לפי צה"ל) אזרחים פלסטינים אחרים שחיילי צה"ל הרגו מה-11 בינואר. אם לא בהשראת הרמטכ"ל, מהי ההשראה שגורמת לכך שתוך שבועיים שום לקח לא נלמד?

החיילים אינם פועלים בחלל ריק. הם שמעו את התלונות של חברי כנסת מהימין על כך שכביכול נסו מקומץ מפגינים בכפר קדום, כלומר שהם פחדנים וצה"ל נמושה. הם רואים מתנחלים שתוקפים פלסטינים באין-מפריע, הם מלווים פעולות הריסה של בתי פלסטינים ובורות מים שלהם, הם מורים לפלסטינים בבקעת הירדן לפנות את מאהליהם לכמה ימים בשל אימוני צה"ל, הם יודעים ששר הביטחון שלהם הורה להרוס שמונה כפרים לטובת שטח אש. הם לא זקוקים להוראה מגבוה, הם נושמים עוד לפני הגיוס את נחיתותם של הפלסטינים.

ללא ההרוגים בגדה המערבית, ייתכן מאוד ואף לא היה מוזכר בעיתונות הישראלית דבר הריגתם של שני פלסטינים מהרצועה באותו שבוע. שם חיילי צה"ל יורים דרך שגרה על דייגים, על מלקטי גרוטאות ובהם ילדים, על חקלאים ובהם זקנים, בלי שהדבר זוכה להתייחסות ציבורית ישראלית כלשהי.

סמיכותן של ההריגות בשבועיים האחרונים הזכירה לרגע שחיילי צה"ל המוצבים בגדה המערבית ומסביב לרצועת עזה משתמשים בנשק שבידיהם, מאיימים, מכוונים ויורים. תופעת קבע זו, שמלווה את חייהם של האזרחים הפלסטינים מרגע היוולדם ועד מותם - בימי רגיעה או מתח (לפי ההגדרות הישראליות) - כלל לא צרובה בתודעה הישראלית או גרוע מכך, נחשבת טבעית והגיונית.

הלוויתה של ההרוגה הפלסטינית האחרונה, לובנא חנש בבית לחם, אתמול
הלוויתה של ההרוגה הפלסטינית האחרונה, לובנא חנש בבית לחם, אתמול. צילום: אי–פי

מצד אחד, מתרגלים החיילים והמפקדים לראות את עצמם כמייצגים של הציבור היהודי כולו. מצד שני, הם מתוכנתים לראות בכל פלסטיני גורם מאיים וסכנה - בייחוד מפני שמשימת העל של צה"ל המוצב בגדה היא להגן על שלום המתנחלים. כשההריגות אינן מרוכזות כמו בשבועיים האחרונים - ואפילו כשנמצא שחיילים פעלו בניגוד להוראות - המערכת הצבאית אינה נמצאת תחת שום בקרה ציבורית ואינה חשה כל לחץ וצורך לבדוק את עצמה ולהעניש חיילים ומפקדים בתקיפות משכנעת, למען יראו אחרים וייראו.

קברו הטרי של סמיר עוואד, אחד מששה ההרוגים הפלסטיניים בשבועיים האחרונים. בעת ההלוויה ירו חיילי צה"ל גז מדמיע לעבר משתתפיה
קברו הטרי של סמיר עוואד, אחד מששה ההרוגים הפלסטיניים בשבועיים האחרונים. בעת ההלוויה ירו חיילי צה"ל גז מדמיע לעבר משתתפיה. צילום: אלכס ליבק
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 בקבוק תבערה הוא נשק יא מג׳נונה  (לת) מיכאל
  • 09:25
  • 24.01.13

02 אפילו השמאל צוחק עליכם ״הארץ״ ביקורת לתשקורת
  • 09:29
  • 24.01.13

אזרחים שמנסים לרצוח עם אבנים ובקבוקי תבערה על רקע גזעני הם לא חמושים? לאחר שהחיילים יורים באויר לאזהרה, לאחר שמזהירים אותם לא לנסות להפיל את הגדר, למרות שהם יודעים שירו בהם אם יעשו זאת, הם עושים זאת בכל מקרה... ולמה אתם קוראים להם אזרחים פלסטינים? 1. אין דבר כזה פלסטינים אלא ערבים. 2. הם מחבלים. ראוי יותר לקרוא להם מחבלים.

03 לא ראיתי שנורו חפים מפשע !!!! יהודי
  • 09:41
  • 24.01.13

ההפך יש לשחרר את צה"ל מאימת המשפטנים
בושה שחיל נרגם ע"י קבוצת נערים והוא לא יכול להשיב באש
יש לשחרר לאלתר את החיילים לירות על מי שזורק עליהם אפילו ביצים / מים
לא נראה לי שחיילים רוסים / אמריקאים / צרפתים
בקיצור מעמידים את ילדינו בסיטואציה לא אפשרית
רוצים לתת לישמעאלים האלו שטחים - תנו
רוצים לברוח משם - ברחו
אבל אל תתנו לחיילים להתמודד במצב לא אפשרי
כל חיל שמאויים ע"י כל פיפס מולו
שיירה על מנת להרוג
כנ"ל מול פושעים יהודים
כנ"ל מול מתנחלים
לא מאיימים על חיילים וזה צריך להיות ברור !!!!!

04 'כשהיד הצה"לית יותר מדי קלה על ההדק..' - ויד הפלשתינים לא קלה על האבן ? אבן על רכב נוסע לא הורגת ? מצבועה כמוך איני מצפה לתשובה , אבל האם אנו השמאל הנאור נותנים לזה לגיטימציה ?  (לת) אבן הורגת נמאסתם
  • 10:05
  • 24.01.13

05 ניסים ונפלאות נוסח הארץ וכתביו. אחד 1
  • 10:07
  • 24.01.13

תמיד שנהרג ערבי יש בסביבה התפרעויות אבל הנפגע הוא חף מפשע.
צריך להעביר את כל חילי צה"ל בדיקות ראיה ושמיעה ודיבור. לפי ה"ארץ" כולם עיוורים וחרשים לפחות. טוב שהחילים והאזרחים שנפגעים מהפורעים הם לא נכים באיזושהיא דרך. הם בסך הכל עושים את חובתם למות כמו שצריך להיות אצל כל יהודי לפי משנת הארץ והשמאל. אפילו נתנו לזה שם "קרבנות השלום" למה לערבים אין קורבנות שלום ורק לנו יש. ממש אפליה שדורשת תיקון.

06 עיתונות במיטבה. דוד
  • 10:17
  • 24.01.13

למטבע יש שני צדדים...
לא ראיתי אותך בהלוויה של אשר פלמר שנהרג אשתקד מזריקת אבנים,
ומעניין לא ראיתי אותך בבית חולים יחד עם כל האנשים שנשרפו מבקבוקי תבערה (ויצא לי לראות כמה כאלו וזה נראה נורא!)
וגם לא ראיתי אותך בג'פ צהלי שמותקף באבנים..
אז לפני שאת מטיחה אשמות אולי תנסי קצת להבין את השטח גם מהצד השני..

07 עדיף להישפט מאשר להיספד  (לת) ישראלי שפוי
  • 10:21
  • 24.01.13

08 מאחל לעמירה הס לעמוד מול "לא חמושים" פלסטינים תמימים שיידו עליה אבנים "לא מסוכנות" שלומי
  • 10:26
  • 24.01.13

שונאת ישראל

09 גם אבן זה נשק  (לת) רוני
  • 10:36
  • 24.01.13

10 לפעמים ניראה לי שגם במלחמת יום כיפור ציפו מאיתנו להתגוננות בציוד ללא הרג.  (לת) ישראל
  • 10:53
  • 24.01.13

11 כשבא לי לקרוא מה חושבים עלינו הערבים אני פותח הארץ  (לת) אל קודס אל ערבי
  • 11:06
  • 24.01.13

12 למה, אם בכלל, ניתן לצפות מעמירה הס? אצלה כל מחבל נאלח- חתן פרס נובל לשלום.  (לת) Eddie Shor
  • 11:08
  • 24.01.13

13 כדאי לצבא לוודא שהדרגים הנמוכים ביו"ש יימנעו בשימוש בירי קטלני מול אזרחים, כי הממשלה החדשה לא תהיה סלחנית להרג מיותר של אזרחים.  (לת) גרין
  • 11:11
  • 24.01.13

14 עמירה הס -- יש גבול!!!  (לת) מי פה הזוי?
  • 11:15
  • 24.01.13

15 ברור שהמשליך בקבוק תבערה הוא רוצח, ולכן בן מוות. באשר למחריבי הגדר: בעזה הוקמה גדר אחת, שבגלל הוראות לחוסר פתיחה באש הפכה לחומר גלם לתעשיית הנשק העזתית. את הגדר השנייה ליוו הוראות פתיחה באש סבירות. הוראות שהביאו למותם של פורעים ומחבלים ספורים, ואחר כך הביאו לכך שאיש לא נגע יותר בגדר של עזה, ובכך נשמר שלומם של יהודים וערבים כאחד. זו הדרך ואין בילתה.  (לת) מצ'לס
  • 11:16
  • 24.01.13

16 אין מומחה צבאי כמו עמירה הס! יש לה קבלות על היותה מחט(תת) בערבה  (לת) פרדי כהן
  • 11:29
  • 24.01.13

17 מי שלא יודע לרקוד שלא יטען שהרצפה עקומה. --גם רובה הורג- לא מתקרבים לחיילים! ---אכלו לי שתו לי.  (לת) נועם
  • 11:30
  • 24.01.13

18 הטורים של עמירה ממחזרים את עצמם כבר שנים....אני יכולה לכתוב אותם בעצמי  (לת) הילה
  • 11:34
  • 24.01.13

19 הכיבוש הורג בנטוב
  • 11:42
  • 24.01.13

לא כל חיל / קצין - הסטרי, מבוהל ,מפוחד, מבולבל, מטומטם, שמאלן , פאשיסט- מייצג את הרמטכ״ל.

20 עמירה הס - לא רלבנטית! אלי בר-נס
  • 11:48
  • 24.01.13

ממש כמו גדעון לוי.
לא מבין מדוע 'הארץ' מעסיק אותם. האם עד כדי כך העיתון שמאלני?

21 מי אמר בנט ולא קיבל? x
  • 12:08
  • 24.01.13

מתוך הנאום של בנט, לאחר הבחירות:
"ממש כמו פעם, אויבנו יידעו שעם מדינת ישראל לא מתעסקים. היום הקמנו בית חדש לכל מי שאוהב את צה"ל ולוחמיו, לכל מי שלא מוכן שיכבלו לילדים (ילדים, WTF??) שלנו את הידיים....".

22 אני עצוב מאטימות הלב שלנו. חבל על חיי אדם שנקטפים סתם כך.  (לת) ערן
  • 12:11
  • 24.01.13

23 עמירה, באמת?! מבין עניין
  • 12:27
  • 24.01.13

אנא עני לי, האם אנחנו השטן בהתגלמותו ? האם אנחנו תמיד הרעים ביותר?
האם הצד השני הוא צדיק? הוא תמים?
ישראל אצלך היא שק חבטות בלעדי.
אולי תהיי טיפה מאוזנת?
את כבר מצטיירת כלא אמינה , אמין הוא עתונאי שרואה גם עוולות של צד שני.

24 עמירה הס, אור שזוהר בחשכה שבמסביב. גבריאל
  • 14:50
  • 24.01.13

מי ייתן ויירבו כמוך. עיתונאית אמיצה אמיתית שמסרבת לאכול את השקרים של הממשלה וצה"ל כמו כל הרוני דניאל למיניהם.
את השנאה הפוגנת אל עמירה פה ניתן להסביר בכך שהכותבים יודעים בליבם פנימה שעמירה צודקת, שצהל פוגע באופן שיטתי באזרחים נשים וילדים, ושאין לכך מחילה.
הם רק לא רוצים שיהיה קול שאומר זאת.
ולעניין הכתבה, האם זה לא נראה מוזר שצה"ל מנסה לחמם את השטח בכוונה, כאשר מתגבשת לה ממשלה חדשה שנושא הקיצוץ במשרד הביטחון יהיה נושא מרכזי בה? צפו לעוד הרודים, עד שמישהו ברצועה לא יתאפק ויששגר איזה קאסם. ואז אף אחד כבר לא יידבר על קיצוצים בתקציב הביטחון.

25 שום תירוץ לא מצדיק הרג חפים מפשע ... ולמה זה נשק חם בכלל למה לא כדורי גומי מה באתם לרצוח ?  (לת) מה התפקיד
  • 19:06
  • 24.01.13

26 למה מתייחסים לפלסטינים כאילו הם פראים לא מחונכים? הם אנשים בדיוק כמונו! אם תזרקו אבנים ובקבוקי תבערה על אנשים חמושים ירו בכם! זה הכול... רוצים להמשיך להתפרע? להמשיך להתעלם מהוראות החיילים לא לעלות על הגדר? דמכם בראשכם... דוד
  • 20:31
  • 24.01.13

היגיון פשוט...

27 אצבע קלה? אבנים, בקת"ב ואחרי זה "אין נפגעים" לאויב!  (לת) עמוס
  • 20:48
  • 24.01.13

28 רוצחים ועוד בשמנו.  (לת) אליה
  • 02:48
  • 25.01.13

29 לא משוגעת , מנוולת !  (לת) מביט נכוחה !
  • 09:08
  • 25.01.13

30 בהחלט עמירה. ישראלי טוב הוא זה הנהרג מאבן ערבית יליד האץ
  • 13:57
  • 25.01.13

ולא זה המגיב אל מי שבא להרגו.

31 הס מסרבת להאמין כפי שיהויד גרמניה סרבו - זוהי מלחמה שסכומה אפס הם או אנחנו!  (לת) יונה
  • 17:57
  • 26.01.13

פעילות
המלצות