רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המפציץ החמקן האיראני – כנראה מטוס דמה שלא מסוגל לטוס

האיראנים מנסים לשכנע את העולם ביכולות הטכנולוגיות שלהם – אולם בדיקה מעלה שמטוס הקרב שהציגו בשבוע שעבר סובל מכשלים רבים

איראן ממשיכה להציג הישגים טכנולוגיים ייחודיים במסגרת עשרת ימי השחר – סדרה של אירועים גרנדיוזיים המציינים 34 שנה למהפכה האיסלאמית במדינה. אחד המסרים המרכזיים של החגיגות הוא היכולת לכאורה של איראן להסתמך על משאביה ועל יכולותיה כדי להתייצב בקדמת הפיתוח הטכנולוגי, למרות הבידוד המדיני והסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה.

זה התחיל בשבוע שעבר עם הדיווח על הקוף שכביכול שוגר על טיל איראני לחלל וחזר לכדור הארץ. כעת מתברר שמה שמלכתחילה לא נראה יותר מתעלול יחצ"נות מפוקפק שלא הסגיר שום יכולות טכנולוגיות יוצאות דופן, היה כנראה מצג שווא. עיתון הטיימס הציג אתמול השוואה בין צילומים שונים של הקוף-אסטרונאוט, מהם עולה כי בתמונות שפרסמו האיראנים מופיעים לפחות שני קופים שונים, מה שמצביע על כך שאם בכלל היה שיגור, הקוף לא שרד. אתמול, שוב הבריקו האיראנים עם חדשה אווירונאוטית. הפעם מדובר במפציץ חמקן - הקאהר 313, שלדברי התקשורת האיראנית מסוגל לבצע תקיפות בגובה נמוך כשהוא חומק ממכשירי המכ"ם של האויב.

מטוס קרב חמקן הוא לכל הדעות הישג טכנולוגי מרשים. לארה"ב לקח עשרות שנות פיתוח כדי לייצר את האפ-22 והיא נאלצה להפסיק את ייצורו מוקדם מהמתוכנן בשל העלויות הגבוהות. המפציץ החמקן הבא שעומד להיכנס לשירות מבצעי, האפ-35, ממשיך לסבול מתקלות רבות בפיתוח ומחירו נוסק מהר וגבוה יותר מהמטוס עצמו. הרוסים והסינים עובדים גם הם על מטוסי קרב חמקניים, אולם הם נמצאים עדיין בשלב האב-טיפוס. והנה איראן מצטרפת למועדון המעצמות. 

צפו בחמקן האיראני

במבט ראשון, זה אכן נראה כמו מטוס קרב עם יכולות חמקניות, בעל מאפיינים דומים לאפ-22 והאפ-35 האמריקאיים. אבל במבט קרוב יותר, מטוס הקרב שהוצג לעיני בכירי המשטר האיראני, בהם הנשיא מחמוד אחמדינג'אד ושר הביטחון אחמד ואחידי, נראה לא יותר מדגם מצועצע של מטוס-דמה שהורכב מחלקי תפאורה בסרט מדע בדיוני זול. מאז הפרסום אתמול, עסוקים פורומים שונים בנושאי תעופה וצבא, בישראל ובעולם, בכל הכשלים האווירודינמיים של הקאהר 313, שספק רב אם אי-פעם יצליח להמריא, שלא לומר לשרוד בשמים. 

רשימת הכשלים במטוס המוצג ארוכה ומגוונת, נזכיר רק כמה. כונסי האוויר של המנוע קטנים מדי וממוקמים במקום ממנו לא יוכלו לספק די אוויר בזוויות שונות; למנוע אין אפילו צינור פליטה; תא הטייס קטן מדי (טייס קרב שמדגים אותו בקושי מצליח להכניס את רגליו פנימה) והראה שהמכשירים שלו נלקחו ממטוסים מיושנים בהרבה; כנפוני ה"קנארד" שבקדמת המטוס אמורים לספק יכולת תמרון משופרת, אבל מהצילומים הם נראים קבועים ונטולי יכולת תנועה, וזה רק חלק קטן. כדי לבסס את טענותיהם, האיראניים גם פרסמו סרטון מטושטש בו נראה לכאורה הקאהר 313 בעת טיסה, אבל מהמהירות ואופן הטיסה של כלי הטיס בצילומים, עולה הרושם שמדובר בטיסן קטן ולא-מאויש. 

הקאהר 313 לא צפוי לעורר בהלה בקרב אנשי להק המודיעין של חיל האוויר הישראלי, או בכל ארגון מודיעין רציני אחר. השאלה הרצינית היחידה שמעלה הצגת המטוס, שכמעט בוודאות מעולם לא הופיע על שולחן השרטוט של מהנדס אווירונאוטי, אבל ללא ספק דרש אלפי שעות הפקה של אנשי התעמולה של המשטר, הוא על מי האיראנים מנסים לעבוד? האם הם חושבים שבמערב, או אולי המשטרים היריבים של איראן במפרץ הפרסי, מטומטמים מספיק כדי להאמין לזה? או מה שיותר סביר, אולי הם מנסים להרשים את בני עמם ולהצדיק את הסבל הכלכלי ההולך ומעמיק בעקבות הסנקציות הבינלאומיות בהישגים אחרים של המהפכה האיסלאמית.
 

עקבו אחר אנשיל פפר בטוויטר


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות