הסי-איי-אי על מלחמת יום כיפור: לישראל היה ארסנל גרעיני

לפי מח' ההיסטוריה של הביון האמריקאי, המודיעין הישראלי הצניע דיווחים על סכנת תקיפה מצרית, כי חשש שארה"ב תלחץ על ישראל לפנות למו"מ

לישראל יש ארסנל גרעיני שאותו ייתכן ש"הפעילה או שהשימה עצמה מפעילה" במלחמת יום הכיפורים – כך קובע מחקר של מחלקת ההיסטוריה בסי-איי-אי על תפקוד המודיעין האמריקאי באוקטובר 1973, שפורסם בסוף השבוע. המחקר, לדברי עורכיו, "אינו מיישב" את הסוגיה. יתר על כן, בלוח הזמנים המפורט של אירועי המלחמה, מדלג המחקר על תשעה באוקטובר, היום שפרסומים קודמים ציינו כמועד איתות מצד ישראל בדבר נכונותה לנקוט צעדים נואשים.

המחקר חוזר על טענה שהושמעה עוד בעצם ימי המלחמה, כי כישלונו של המודיעין האמריקאי ובמרכזו הסי-איי-אי בהתרעה מפני המתקפה המצרית-סורית המשולבת על ישראל ב-6 באוקטובר 1973, נבע - בין השאר ואולי אף בראש ובראשונה - מהסתמכות-יתר על ההערכה המרגיעה של המודיעין הישראלי. ואולם המחקר החדש מוסיף לטענה הסבר מדיני – ההערכה הישראלית הותאמה לשאיפתה של ממשלת גולדה מאיר להימנע ממיקוח עם נשיא מצרים, אנואר סאדאת. בלשון הסי-איי-אי, "מאחר שהנרי קיסינג'ר דרבן את ישראל לכיוון משא ומתן לשלום, שמנהיגיה לא רצו, ייתכן שהמעיטו בכוונה במידת דאגתם מפני התקפת פתע, מחשש שהבית הלבן יגביר את לחציו עליהם למשא ומתן כזה".

המחקר אינו מתיימר להביא גילויים מרעישים. הוא קובע שהמסמכים המובאים בו חוזרים ומאשרים את מה שנודע ופורסם עד כה, בתוספת קטנה של דקויות חדשות. ענוותם של עורכי המחקר מוצדקת, כי יש בו גם שגיאות מביכות, כמו תצלום של "חיילים מצרים" המנופפים בתמונתו של סאדאת – אלא שהחיילים הם בבירור ישראלים, כפי שעולה גם מהמילה "צה"ל" על חולצותיהם.

גולדה מאיר ויועצה דיניץ, עם קיסינג'ר. "דרבן את ישראל לכיוון מו"מ"
גולדה מאיר ויועצה דיניץ, עם קיסינג'ר. "דרבן את ישראל לכיוון מו"מ". צילום: משה מילנר / לע"מ

עורכי המחקר טועים בייחוס "הקונספציה" השגויה של אמ"ן, כאילו ייהנה תמיד מ-48 שעות של התרעה, וכאילו סאדאת לא ייצא למלחמה לפני שיצטייד במטוסי קרב שיאזנו את עליונות חיל האוויר הישראלי, ללקחי מלחמת ששת הימים. דומה שהם אף מבלבלים בין האלוף בדימוס חיים הרצוג, כפרשן המלחמה, לבין אחד מבניו, תא"ל בדימוס מייק הרצוג.

ההיסטוריונים של הסי-איי-אי מנסים לאזן את ביקורתם על כישלון ההערכה לקראת המלחמה בשבחים לעבודת המודיעין במרוצת המלחמה, בכלל זה לקראת הפעלתה של הרכבת האווירית לישראל ובאומדן אבדות הצדדים ותוכניותיהם להמשך הלחימה. בין השאר, התמקדו אז במעקב אחר פעולות ישראל ואמינות טענותיה. לקראת סוף המלחמה, דיווחו כי "הרושם הוא שישראל מנסה לבסס את הישגיה, בעודה מאשימה את המצרים בהפרת הפסקת האש".

לפי סדר חשיבותם במחקר, גורמי הכישלון המודיעיני היו הסתמכות-יתר על המודיעין הישראלי, שחזקה עליו שייטיב לדאוג לביטחון ישראל; דעות קדומות, בהן באשר לכושרם של צבאות ערב; אמון בדיפלומטיה; שגיאה בהבנה שהיגיון הזולת – במקרה זה סאדאת ונשיא סוריה חאפז אל-אסד - שונה מההיגיון האמריקאי של המעריך בסי-איי-אי; בעיות פנימיות בסי-איי-אי ובמיוחד ארגון מחודש של גורמי ההערכה, ערב המלחמה, כך שבתפקידי מפתח שובצו מעריכים חדשים, ללא ניסיון בשטח, ובכך אבד זיכרון מוסדי חשוב.

ראש הסי-איי-אי ויליאם קולבי, שניצח על השינויים, נכנס בעצמו לתפקידו רק כחודש לפני המלחמה, והיה ממודר ממידע מדיני רגיש שהחזיק בידיו קיסינג'ר, שר החוץ והיועץ לביטחון לאומי. קולבי טען שקיסינג'ר לא שיתף אותו במסרים חשאיים שהעביר סאדאת לבית הלבן ובאזהרות אישים סובייטים שעקבו מקרוב אחר הנעשה במצרים ובסוריה – הנשיא ליאוניד ברז'נייב, שר החוץ אנדרי גרומיקו והשגריר אנטולי דוברינין.

בסי-איי-אי בלט מתח בין גורמי האיסוף והמחקר. קציני מינהל המבצעים שעסקו באיסוף, כמפעילי סוכנים, היו מודאגים יותר, אך לא הצליחו לשכנע את עמיתיהם מהמחקר "להחמיר את האזעקה" בהערכות שמסרו לבית הלבן. קיסינג'ר היה שותף להסתייגות מהמעריכים ואמר לאחד מאנשי הסי-איי-אי שהוא מבקש לשמוע חוות דעת ממינהל המבצעים, ולא "מהממזרים ממינהל המודיעין".

כשלון נוסף - בהתרעה מפני כוונת יצרניות הנפט להטיל אמברגו ולייקר את מחיר הדלק - הוסבר בהפרדה בין המעריכים המדיניים לבין המעריכים הכלכליים. קהילת המודיעין האמריקאית סבלה מפערים בכיסוי איסופי עצמאי ולכן פיתחה תלות מופרזת בשירותים זרים (ישראל וירדן). בסוכנות המודיעין של הפנטגון, די-איי-אי, המנהלים הבכירים קיבלו ללא ערעור את הערכות אמ"ן וביטלו מפניהן אזהרות של מעריכים זוטרים יותר.

אשר למנהיגים, סאדאת, "המוח שמאחורי ההתקפה, הוליך שולל במהלך מבריק" את ירושלים ואת וושינגטון כאחת, ואילו הנשיא ריצ'רד ניקסון, ששקע בביצה הטובענית של פרשת ווטרגייט, לא היה מעורב בהכרעות ולאנשי הסי-איי-אי נרמז שברגעים גורליים היה שתוי.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כשאתה מנהל מו"ם עם מדינה איסלמית הם חושבים שאו שנגמרה לך התחמושת או שאתה מפחד מהתבוסה  (לת) אלי
  • 00:01
  • 03.02.13

02 ישראל הפעילה את המערך הגרעיני והצליחה להסתיר את זה. שאול
  • 00:06
  • 03.02.13

חחחחחחחחח.......

03 אם כבר סיכמת מחקר תוסיף את הקישור או לפחות את שמו  (לת) סוג של פלגיאט לא?
  • 00:15
  • 03.02.13

04 יתכן שהפעילה? איך אפשר להפעיל נשק גרעיני שאף אחד, כולל האויב, לא ישים לב? נראה לי המאמר פשוט ערימה של שטויות וכל מטרתו לשים סימן שווה בין איראן גרעינית וישראל גרעינית. עתון "הארץ" בשירות משמרות המהפכה?  (לת) אלי
  • 00:19
  • 03.02.13

05 לא ניכוסם היה שתוי אלא מחברי הדו״ח ג.מזור
  • 00:21
  • 03.02.13

רכילות היא לא היסטוריה,כל ההנחות של האמריקאים נכונות בדיוק כמו ההנחה כי ישראל ידעה על התקיפה נגדה.אגב איפה ישראל השתמשה באטום, באיי ביקיני?

06 כשאין כותרות רם
  • 00:30
  • 03.02.13

חוזרים לדבר על כיפור.

07 סיפורים מהתחת לצריכה אמריקאית פנימית. מעניין רק מנקודדת ראות אחת והיא ההסתאבות האירגונית של גוף גדול שגדל מעבר לאיזה נפח ״קריטי״ ונהפך ל-״נכה״ מבחינת היכולות האיסוםיות והמחקריות שלו. ״קללת״ הענק בעל רגלי החימר.  (לת) איכא דאמרי
  • 00:42
  • 03.02.13

08 why is this being reported now  (לת) wondering
  • 00:50
  • 03.02.13

09 מה זאת אומרת "ייתכן שהפעילה או שהשימה עצמה מפעילה"? פיצוץ גרעיני הוא דבר שאפשר לא לשים לב שהתרחש?  (לת) לא הבנתי
  • 00:57
  • 03.02.13

10 אז מה? ידענו שכבר יש כאן יכולת גרעינית (13 שנה אחרי פרסום הפעלתה של הקמ"ג).  (לת) אחד
  • 01:02
  • 03.02.13

11 לישראל יש ארסנל גרעיני שאותו ייתכן שהפעילה - מישהו יכול להסביר כיצד ייתכן שישראל הפעילה נשק גרעיני מבלי שיהיו לכך עקבות כלשהם?  (לת) קונה ביריד ההבלים
  • 01:15
  • 03.02.13

12 Intelligence Limore
  • 01:22
  • 03.02.13

I find it very interesting that there is no mention here of the fact that there were repeated warnings of possible war coming from Mossad sources which were totally ignored.

13 לא הבנתי את הדו"ח. מה הוא אומר, שזרקנו פצצת אטום על קהיר? זה היה לפני שפוצצנו את התאומים ורצחנו את אלביס ואת ישו, או אחרי?  (לת) blood libels are in fashion in HAARETZ
  • 01:35
  • 03.02.13

14 ואולי היו גם חייזרים  (לת) ניו מקסיקו
  • 01:42
  • 03.02.13

15 סימנים להכרה באירן/אזור גרעיני  (לת) מממ
  • 03:05
  • 03.02.13

16 מלחמת יום כיפור ב-73, כל האמת. לאחר מלחמת 67, עלה השתן לראשם של הפוליטיקאים מהסמול דאז, והם ציצצמו את הצבא, ואז חטפנו את התבוסות בתחילת מלחמת 73. וגם מחסני התחמושת התרוקנו, מהחסכון שבצימצום. גולדה ודיין איבדו עשתנותיהם, והעמידו את טילי יום הדין בהיכון לשיגור, ולא היה חסר הרבה שכבר אז נגיע למזרח תיכון חדש. מזרח תיכון חדש, של מדבר שממה רדיו אקטיבי. למזלנו, הלוויינים האמריקאים והרוסים צילמו את הטילים בהיכון לשיגור, האמריקאים מיד הרכיבו רכבת אווירית שסיפקה תחמושת לטנקים, והרוסים שעמדו להתערב במלחמה, קיבלו פיק ברכיים, הירדנים נרתעו ונמנעו מלהצטרף לחגיגה, וגם לא נתנו לצבא עירקי להגיע לנהר הירדן, והסורים החלו לסגת, והמצרים נעמדו במקום, (לא יכלו לסגת, בגלל התעלה מאחוריהם). וכך ישראל הצליחה לבסוף להתאושש ולנצח. מטרת פרוייקט הגרעין הישראלי הייתה במקור, למנוע מלחמות גלויות עם צבא סדיר כנגד ישראל. מטרה זאת הושגה במלואה, בזמן מלחמת 73. כשישראל איימה להשתמש בגרעין. מאז אין מלחמות גלויות. רק מלחמת טירור מתמשכת, עם אירגוני טירור שאינם משתייכים רשמית למדינה כלשהיא. אבל, אם מלחמת יום כיפור ב-73 הייתה מתחילה מקווי 67, מדינת ישראל הייתה מגיבה מיד בתקיפה גרעינית. וזאת: - עקב קירבת החזית למרכזי האוכלוסיה בישראל, - ועקב הצימצום בכוחו של צה"ל, ותסריט זה עלול להתממש באם נלך בדרך הסמול המסומם, ונתנתק ובמקביל נצמצם. נקבל מזרח תיכון חדש, של מדבר שממה רדיו אקטיבי.  (לת) סולו
  • 03:08
  • 03.02.13

17 ע"פי עדות יגאל אלון בועדת אגרנט נתקבלה התרעה אמריקאית והייתה ידועה כאן הרשקוביץ'
  • 05:15
  • 03.02.13

אזי לא ברור מאיזה גורם מודיעיני בארה"ב באה התרעה זו,אם לא מהסי.אי.אי

18 אין גבול לנזק שעיתון הזה עלול לגרום לנו  (לת) דוד
  • 05:44
  • 03.02.13

19 ההידרדרות של הארץ לרמת צהובון סוג ג' נמשכת ומואצת. כותרת ענק שאין שום קשר בינה ובין גוף הידיעה. הידיעה עצמה (ולא הכותרת) מדברת בפירוש על דו"ח מפוקפק, מלא שטויות, שבו לא כתוב אפילו מה שכתוב בכותרת. הדו"ח הוא לא רק כושל, אלא אין בו שום דבר שלא פורסם בעולם חמישים פעם בארבעים השנים האחרונות. ומה פירוש המשפט האידיוטי שישראל אולי הפעילה נשק גרעיני? יכול להיות שהפעילה ואנחנו או האמריקאים או התאילנדים או הבוליביאנים או התוניסאים לא שמעו שהפעילה? הפעילה בסודיות ואולי הרסה את קהיר ואף אחד לא שמע? מה זה השטויות האלה?  (לת) ג'ימי ברגר
  • 06:15
  • 03.02.13

20 איזו כותרת...לישראל ארסנל גרעיני שייתכן שהפעילה עלאק...כאילו שפיצוץ גרעיני זה איזה פלוץ שחבורת מתבגרים תוקעים בחדר קטן ואחר כך מתווכחים מי תקע את זה (כלומר, יותר מאחד תקעו פלוץ באותו זמן ועכשיו הם לא בטוחים של מי הריח).  (לת) אבי צנעני
  • 06:33
  • 03.02.13

21 תמיד התפרנסו כאן יפה ממלחמה ומסיכסוכים, שלום או אפילו רגיעה ארוכה תביא ל100% אבטלה, כולנו באופן ישיר או עקיף מתפרנסים מהעטינים השמנים של תקציב הביטחון שממומן ע"י ארה"ב. ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZz
  • 06:35
  • 03.02.13


תמיד התפרנסו כאן יפה ממלחמה ומסיכסוכים, שלום או אפילו רגיעה ארוכה תביא ל100% אבטלה, כולנו באופן ישיר או עקיף מתפרנסים מהעטינים השמנים של תקציב הביטחון שממומן ע"י ארה"ב.

22 תמיד ידעתי kiss ass
  • 06:42
  • 03.02.13

שקיסאנגר us an ass kisser like the rest of the left in america

23 תמיד הינו עם רודף שלום שהתפנס יפה ממלחמה, שלום או אפילו רגיעה ארוכה חס וחלילה יביאו ל100% אבטלה, הרי כולנו באופן ישיר או עקיף מתפרנסים מהעטינים השמנים של תקציב הביטחון שממומן ע"י ארה"ב. eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
  • 06:51
  • 03.02.13

תמיד הינו עם רודף שלום שהתפנס יפה ממלחמה, שלום או אפילו רגיעה ארוכה חס וחלילה יביאו ל100% אבטלה, הרי כולנו באופן ישיר או עקיף מתפרנסים מהעטינים השמנים של תקציב הביטחון שממומן ע"י ארה"ב.

24 תמיד הינו עם רודף שלום שהתפנס יפה ממלחמה, שלום או אפילו רגיעה ארוכה חס וחלילה יביאו ל100% אבטלה, הרי כולנו באופן ישיר או עקיף מתפרנסים מהעטינים השמנים של תקציב הביטחון שממומן ע"י ארה"ב. תודה על פנייתך, היא לא תפורסם על פי מדיניות המערכת.
  • 06:53
  • 03.02.13

תמיד הינו עם רודף שלום שהתפנס יפה ממלחמה, שלום או אפילו רגיעה ארוכה חס וחלילה יביאו ל100% אבטלה, הרי כולנו באופן ישיר או עקיף מתפרנסים מהעטינים השמנים של תקציב הביטחון שממומן ע"י ארה"ב.

25 תמיד הינו עם רודף שלום שהתפנס יפה ממלחמה, שלום או אפילו רגיעה ארוכה חס וחלילה יביאו ל100% אבטלה, הרי כולנו באופן ישיר או עקיף מתפרנסים מהעטינים השמנים של תקציב הביטחון שממומן ע"י ארה"ב. תודה על פנייתך, היא לא תפורסם על פי מדיניות המערכת.
  • 07:07
  • 03.02.13

תמיד הינו עם רודף שלום שהתפנס יפה ממלחמה, שלום או אפילו רגיעה ארוכה חס וחלילה יביאו ל100% אבטלה, הרי כולנו באופן ישיר או עקיף מתפרנסים מהעטינים השמנים של תקציב הביטחון שממומן ע"י ארה"ב.

26 מלחמת כיפור הוכיחה את הסכנות הטמונות בססמאות ובקונצפציות של השמאל אליוי
  • 07:20
  • 03.02.13

השמאל אינו מאפשר לישראל לפתוח במלחמת מנע או לבצע מכה מקדימה
במלחמת יום כיפור ישראל נכנעה לגחמה של השמאל ולא ביצעה מכה מקדימה וזה עלה בהרבה קורבנות
לגבי הטענה במאמר על עליונות חיל האויר הישראלי
צריך לזכור שצרפת הטילה המברגו על ישראל ולמעשה בגלל ההמברגו
לישראל לא היה חיל אויר ומשום כך פתחו המצרים במלחמת ההתשה
אוקטובר 1968 ועד ספטמבר 1970
רק ב-1970 הגיעו הפאנטומים האמריקאים במספר קטן
במלחמת יום כיפור חיל האויר הישראלי לא היה נוכח בחזית הדרומית
במלחמת יום כיפור לאמריקאים היתה השפעה מינורית על ישראל
ובתקופה ההיא ישראל ניהלה את עניניה בצורה עצמאית יחסית
אחרי מלחמת יום כיפור התלות בארה"ב גדלה מאוד
הפרסומים האמריקאים הם מענינים רק משום שהם משקפים תהליך
של התקררות ביחסי ישראל ארה"ב בתקופת אובמה

  •   גיבוב שטויות אתי
    • 12:06
    • 03.02.13

    גולדה שמאלנית?! הצחקת אותי. גולדה היתה יותר ניצית מכל הליכוד היום. אולי חוץ מפייגלין.
    ארה"ב הצילה את ישראל במלחמת יוה"כ. אם לא הרכבת האווירית שניקסון סיפק לישראל, ספק אם המלחמה היתה נגמרת כמו שהיא נגמרה. אם לא הרכבת הזו המחיר היה נוראי פי כמה וכמה.
    לגבי המטוסים- אני לא חושב שישראל היתה בנחיתות טכנולוגית מול צבאות ערב- אתה מתעלם מכך שברוב ההתקלויות האוויריות בשנים הללו ישראל יצאה כשידה על נעליונה. ו 6 שנים ממלחמת ששת הימים זה לא זמן מספיק לצבאות ערב בכדי להחליף את הצי האווירי שלהן ולהכשיר כח אדם שיתפעל אותו במספרים שישנו דרמטית את מאזן הכוחות.
    לגבי החלק האחרון- אני לא בטוח שזה מקרב. מה הדו"ח בעצם אומר מבחינת האמריקאים? הישראלים יתמרנו אותנו וישקרו לנו, רק כדי שלא נלחץ עליהם (אפילו לא טיפה!) כדי לעשות שלום. לא נראה לי כמו התקרבות, למרות שהקשר בין הדו"ח לבין ממשל אובמה נמוך ממילא.

27 "יתכן" שהפעילה נשק גרעיני ? איפה ? האם אפשר להעלים פצצת אטום ? דני
  • 07:27
  • 03.02.13

אמיר אורן הופך לכותב מאמרי מדע בדיוני - האם ניתן להפעיל נשק גרעיני ( שאינו גרעיני עפולה ) במסתור ?

28 אין במובא במאמר כל חדש, בייחוד בכל הנוגע ליכולות העלובות של הביון האמריקאי, קרי CIA קורא וותיק
  • 07:53
  • 03.02.13

ממליץ לכל קוראי האנגלית לקרוא את סיפרו של טים וורנר, "מורשת של אפר" ולקבל פרספקטיבה על יכולות ה CIA מאז הקמתו בסוף מלחמת העולם השניה.
רצף כשלונות, שקרים, מאבקי כח ומניפולציות בין ה CIA לנשיאי ארה"ב, מזכיר במקצת את מלחמת ברק באשכנזי...
השאלה החשובה והמפחידה היא, האם המוסד דומה ל CIA?

29 הפוך גוטה, הפוך ... חל
  • 07:53
  • 03.02.13

לפי מחקרו החדש של זכי שלום, היה זה קיסינג'ר שעשה כל שיכול למנוע חידוש מו"ם מדיני. הוא ניצל את חולשתו של ניקסון בגלל הסתבכות פרשת ווטרגייט, כדי למסמס הנחיה מפורשת שקיבל ממנו להתחיל במו"ם דיפלומטי, ע"מ למנוע התלקחות צבאית.

30 או במילים אחרות, כותרת מפוצצת למאמר שכל תוכנו - "הסי-איי-אי לא הבינו מהחיים שלהם".  (לת) דג קר
  • 08:02
  • 03.02.13

31 הכשלון האמיתי של המודיעין היה... ציון
  • 08:17
  • 03.02.13

נתחיל במה לא היה כשלון. לא היה כשלון בהתרעה על המלחמה עצמה. המודיעין העביר לידי הרמטכ"ל ושר הבטחון את מלוא האינפורמציה על ההכנות, ההיערכות והתוכניות של מצרים וסוריה. ראשי המחקר סברו ( נכון יותר לומר ניחשו) שלא תפרוץ מלחמה. אז מה? להם מותר לנחש. שר הבטחון, ראש הממשלה והרמטכ"ל החליטו גם הם לנחש, או נכון יותר לומר להמר שלא תפרוץ מלחמה.
אז היכן באמת נכשל ובגדול המודיעין? היה זה מודיעין צבאי נטו ולא "הערכה" בהתערבות של עיראק במלחמה. התערבות זו גרמה למעשה לכשלון של התקפת הנגד בסוריה. התקפה זו שמראש לא הייתה שקולה ולא סבירה (אם לוקחים בחשבון את סד"כ הכוחות של צה"ל בצפון אל מול כוחות הסורים ואת שבירת העקרון של אי לחימה במלוא העוצמה בשתי חזיתות). הסיכוי, שהיה קטן מראש, להשיג הכרעה בצפון, נמוג לאחר התערבות חיל המשלוח העיראקי, ובעקבותיו גם החטיבה הירדנית. חשוב לציין שדי היה בהתערבות של שני גדודים בלבד של העיראקים כדי לגרום להפסקת המתקפה של צה"ל.

  •   קצת סדר RR
    • 16:34
    • 03.02.13

    אתה מתעלם מגודל ההצלחה של תוכנית ההונאה המצרית.
    לגבי הסד"כ: וההכרעה ברמת הגולן:
    ההחלטה של דדו לשלוח את האוגדה של מוסא פלד על שרשראות דרך כביש הבקע לדרום רמה"ג הצילה את רמת הגולן משום שהיא אפשרה לאוגדה של דני לנר להתארגן להתקפת הנגד וקרב ההבקעה למובלעת.
    החטיבה הירדנית הושמדה וגם העירקים חטפו חזק. הם לא היוו גורם מכריע אפילו לא בגזרה הדרומית ששם כידוע חטיבה 188 הושמדה למעשה בקרב הבלימה.

    לו צה"ל היה צפעיל את תוכנית הגיוס "כחול לבן" במקום "שובך יונים" אז המצב היה שונה.

    אבל קשה מאוד לנצח מלחמה אם סד"כ של שש וחצי אוגדות שני צבאות אידירים בו זמנית ממצב של הפתעה אסטרטגית. צבאות רבים אחרים היו מטמטטים המצב הזה. צה"ל התאושש ויצא למתקפת נגד שהביסה את הצבא הסורי וכיתרה ארמיה מצרית!

32 שוב מתעסקים בתפל ולא בעיקר - העיקר הוא שגולדה ודיין ידעו על המלחמה שבועות וחודשים מראש (וגם זמיר ורבין ועוד אחרים). ארבם
  • 08:22
  • 03.02.13

לספר ה'קשר המרובע' שנכתב עוד בשנות ה-70 (מוזמנים לחפש באינטרנט) נוספו מקורות חשובים בשנים החשובות שמחזקים מאוד את כל הכתוב בו, בין השאר:
1. תמלילי שיחות קיסינגר לפני, בזמן ואחרי המשבר (חומר שהאמריקאים הסירו ממנו הסיווג וכל אחד יכול למצוא באינטרנט). התמלילים מראים את האינטרסים האמריקאיים במלחמה אותם קיסינגר ידע לדקלם לאורחיו עוד לפני שפרצה וגם - התיחסויות רבות גם של ניקסון וגם של קיסינגר ואחרים למסלול הסודי במזה"ת שמקביל למסלול הגלוי (הגלוי הוא ניסיון המומ לשלום של שר המדינה האמריקאי באותה עת)
2. זכרוניתיו של שגריר ברה"מ במצרים שגם הם מאמתים את אותו סיפור מהצד המצרי.

אז בקיצור - את מי זה מעניין שעשינו שרירים ב-9 באוק' ואיימנו להפעיל נשק יום הדין כשהסיבה שנקלענו מראש למצב הזה היא באשמת המנהיגים שלנו שעשו יד אחת עם קיסינגר וחבריו בסוכנויות הביון וכל זאת בשביל לשרת האינטרסים של המעצמה הידידותית שלנו והפולטיקאים שלה (קיסינגר הפך לשר המדינה וניקסון שניסה אבל לא כל כך הצליח להשיח את תשומת לב מווטרגייט).
ולמי שתוהה למה במלחמה לכאורה מתוכננת פתאום מגיעים למצב שרוצים להפעיל נשק יום הדין - פשוט כי התכנון היה לקוי ודיין החליש יותר מדי את המעוזים בתעלה והמוצבים ברמה והיה חשש בימים הראשונים שהכל באמת יוצא משליטה (התכונית היית מראש שהסורים והמצרים יפלשו קצת ואח"כ יהדפו חזרה).

33 נס מדעי תוצרת אמיר אורן - פצצת אטום שמופעלת במסתור, ראוי לפרס נובל  (לת) דניאל דורון
  • 08:30
  • 03.02.13

34 Much a do about nothing מנחם
  • 08:38
  • 03.02.13

עוד כותרת בלי בשר מבית היוצר של אורן

35 ושוב הוכחה שקיסינג'ר לא היה אוהד ישראל...  (לת) א
  • 08:50
  • 03.02.13

36 אני מתגעגע לשמחה דיניץ  (לת) בועז
  • 09:05
  • 03.02.13

37 אולי אמיר אורן יגלה גם שישראל הטילה פצצת אטום ב-48 ?  (לת) נכבה או לא נכבה ?
  • 09:25
  • 03.02.13

38 כלומר - המחקר בינוני מינוס- בכל הקשור לעובדות היסוד, הממצאים אברם מסקו
  • 09:36
  • 03.02.13

והמסקנות.

מדוע אם כן לאזכר?

39 בקיצור לא נשמע מחקר רציני שעשה אותו מישהו שמבין בכלל משהו, עדיף להתעלם מלהביא אותו, לא מכובד  (לת) אור
  • 09:56
  • 03.02.13

40 לפחות לגבי דיין, אין זה נכון שמנהיגי ישראל לא רצו במו"מ לשלום. תזכורת היסטורית
  • 09:58
  • 03.02.13

למרות שהודר ע"י גולדה ממוקדי קבלת ההחלטות, ובמלחמת יוה"כ נאלץ להסתפק ב"עצות המיניסטריאליות" המפורסמות, היה דיין היחיד שניסה להגיע להסדר. תכניתו הידועה בשם "ההסדר החלקי" (נסיגה של צה"ל למרחק 30 ק"מ מהתעלה, פתיחתה לשייט ושיקום ערי התעלה ההרוסות) הובאה לאישור הממשלה כשנה לפני המלחמה, אבל הרוב האוטומטי בממשלה (שראה בדיין אויב פוליטי מס.1), נגד הצעות ותכניות דיין, דחה גם את זו. האמריקאים דווקא התלהבו מהתכנית וגם סאדאת "הביע עניין".

41 הלך הזרזיר אצל העורב - אכן, המחקר דומה לכתבותיו של אמיר אורן...  (לת) הרשלה
  • 10:03
  • 03.02.13

42 אלפי חיילים שילמו בחייהם בגלל חוסר הרצון של גולדה לנהל מומ, שהתנהל אכ..  (לת) הימין נוקט באותה כסילות
  • 10:33
  • 03.02.13

43 מלחמת יום כיפור ב-73, כל האמת. לאחר מלחמת 67, עלה השתן לראשם של הפוליטיקאים מהסמול דאז, והם ציצצמו את הצבא, ואז חטפנו את התבוסות בתחילת מלחמת 73. וגם מחסני התחמושת התרוקנו, מהחסכון שבצימצום. גולדה ודיין איבדו עשתנותיהם, והעמידו את טילי יום הדין בהיכון לשיגור, ולא היה חסר הרבה שכבר אז נגיע למזרח תיכון חדש. מזרח תיכון חדש, של מדבר שממה רדיו אקטיבי. למזלנו, הלוויינים האמריקאים והרוסים צילמו את הטילים בהיכון לשיגור, האמריקאים מיד הרכיבו רכבת אווירית שסיפקה תחמושת לטנקים, והרוסים שעמדו להתערב במלחמה, קיבלו פיק ברכיים, הירדנים נרתעו ונמנעו מלהצטרף לחגיגה, וגם לא נתנו לצבא עירקי להגיע לנהר הירדן, והסורים החלו לסגת, והמצרים נעמדו במקום, (לא יכלו לסגת, בגלל התעלה מאחוריהם). וכך ישראל הצליחה לבסוף להתאושש ולנצח. מטרת פרוייקט הגרעין הישראלי הייתה במקור, למנוע מלחמות גלויות עם צבא סדיר כנגד ישראל. מטרה זאת הושגה במלואה, בזמן מלחמת 73. כשישראל איימה להשתמש בגרעין. מאז אין מלחמות גלויות. רק מלחמת טירור מתמשכת, עם אירגוני טירור שאינם משתייכים רשמית למדינה כלשהיא. אבל, אם מלחמת יום כיפור ב-73 הייתה מתחילה מקווי 67, מדינת ישראל הייתה מגיבה מיד בתקיפה גרעינית. וזאת: - עקב קירבת החזית למרכזי האוכלוסיה בישראל, - ועקב הצימצום בכוחו של צה"ל, ותסריט זה עלול להתממש באם נלך בדרך הסמול המסומם, ונתנתק ובמקביל נצמצם. נקבל מזרח תיכון חדש, של מדבר שממה רדיו אקטיבי.  (לת) סולו
  • 10:54
  • 03.02.13

44 מה ענין העיתון הזה לדוח האמריקאי? המידע הזה נועד לך בידיעה שאתה לא תגיע אליו, עתונים זרים ומדינות זרות יגיעו בדיוק כמו עתון הארץ.  (לת) סליחה?
  • 10:54
  • 03.02.13

45 לפי השמועות בשק"ם, הוטלה פצצונת קטנה על חיל המשלוח העירקי שהגיע מעירק למזרח הגולן והשמידה את כולו, מאז אף אחד לא מתקרב לאיזור בכגלל הקרינה שעדיין קיימת שם.  (לת) שקמיסט מיל'
  • 11:11
  • 03.02.13

46 בלי המשא ומתן עם מצרים היינו נשארים עם סיני והם היו נשארים עם כינים וזה הכל
  • 11:13
  • 03.02.13

ההיסטוריה מוכיחה שאין משא ומתן עם אוייבי העם היהודי. בשונה מעמים אחרים איתנו מי שמסתכסך עושה זאת על רקע של איבה פנימית שאינה תלויה בדבר.

המצרים קיבלו מההסכם המון: נשק אמריקני, מימון אמריקני, את משאבי הטבע האדירים של סיני ואת התיירות האדירה שהציפה אותו (8 מיליון תיירים מהמערב כל שנה) עד להשתלטות אל קעידא על האיזור.

אנחנו הפסדנו עתודות אדמה אדירות בשטח גדול פי 3 מישראל, את אופירה וימית, עומק אסטרטגי, מאגרים עצומים של מי שתיה, יהלומים, נפט ומה לא, תיירות גדולה ואת הביטחון.

47 ידיעה שמתאימה לשף המפורסם של העגבניות קורא ותיק
  • 11:18
  • 03.02.13

מה קרה לאבן הראשה של העיתונות

48 Third day of the war, Oct. 9th Gil
  • 12:06
  • 03.02.13

Early morning and there are air raid sirens over Gush Dan. Later we were told that it was because of an Egyptian rocket that had been sent towards Tel Aviv. A few years ago, there was a TV documentary about this. Is it coincidental that Oct. 9th is the date on which the alleged nuclear rockets were put on alert?
We don't know whether these rockets were put on alert because Golda et al wanted the US and Soviets to discover them and to then resupply Israel with badly needed weapons or, was it the more horrific alternative.

Also, what about the story of Segen Simantov who allegedly warned about the coming war in the south and whose report was destroyed? Is this just an Urban Legend?

49 לפחות לגבי דיין, אין זה נכון שמנהיגי ישראל לא רצו במו"מ לשלום. תזכורת היסטורית
  • 12:52
  • 03.02.13

למרות שהודר ע"י גולדה ממוקדי קבלת ההחלטות, ובמלחמת יוה"כ נאלץ להסתפק ב"עצות המיניסטריאליות" המפורסמות, היה דיין היחיד שניסה להגיע להסדר. תכניתו הידועה בשם "ההסדר החלקי" (נסיגה של צה"ל למרחק 30 ק"מ מהתעלה, פתיחתה לשייט ושיקום ערי התעלה ההרוסות) הובאה לאישור הממשלה כשנה לפני המלחמה, אבל הרוב האוטומטי בממשלה (שראה בדיין אויב פוליטי מס.1), נגד הצעות ותכניות דיין, דחה גם את זו. האמריקאים דווקא התלהבו מהתכנית וגם סאדאת "הביע עניין".

50 "לאנשי הסי-איי-אי נרמז שברגעים גורליים היה (הנשיא ניקסון) שתוי." חבורת כסילים כותבת את ההיסטוריה?
  • 13:19
  • 03.02.13

מסתבר שלא רק בישראל הפרובינציאלית יושבים מטומטמים גמורים וטייחים מדופלמים במחלקת ההיסטוריה של זרועות הצבא. גם במעצמה הגדולה בעולם (או לפחות זו שהיתה במחצית השניה של המאה ה-20).

51 כנסו לאתר 'פרספקטיבה', ועופו על ערימה של טעויות ואי דיוקים ב'הארץ', מומלץ!  (לת) פ
  • 15:01
  • 03.02.13

52 זה כיסוי על ההונאה והתרגיל בו היו שותפים: סעדאת,דיין,בכירי מע' הביטחון,וארה"ב קונספיל
  • 20:27
  • 03.02.13

זה כיסוי על ההונאה והתרגיל בו היו שותפים: סעדאת,דיין,בכירי מע' הביטחון,וארה"ב למלחמה בין מצרים לישראל כדי להעביר את מצרים מהציר הסובייטי לחסות ארה"ב - על חשבון לוחמי צה"ל ההרוגים והפצועים ומשפחותיהם.

בחיל האויר תידרכו את החיילים מהטייסים ועד הטכנאים שתפרוץ מלחמה !

53 זוכרים את האמירה המפורסמת , המיוחסת לדיין,?! "חורבן בית שלישי"!!  (לת) זה אומר משהו "הפעלת" הגרעין!!!!
  • 22:49
  • 03.02.13

54 אתם טועים. ארבם
  • 23:11
  • 03.02.13

באמת:
פצצת גרעין כן או לא זה אפילו לא קרוב לעיקר.
העיקר הוא שב-73 לא הייתה כל הפתעה בדרג המדיני של ישראל.
רהמ ממשלת ישראל ידעה.
שר הבטחון ידע.
רבין ודיניץ וזמיר ידעו.
וגם זעירא ואלון וספיר - לגבי אלו השאלה רק כמה בדיוק ידעו.
קיסנגר וניקסון כמובן ידעו גם ידעו.
סאדאת מן הסתם גם ידע וגם ידע - שלא יהיו מספיק כוחות ישראלים להתנגד לו ב-6 באוקטובר כי דיין דילל אותם וכי לא תהיה מתקפת מנע. ההפתעה היחידה שעשה באותו יום - שהתחיל ב-14 ולא ב-18 כפי שסיכמו איתו.
גם הרוסים ככל הנראה ידעו בזמן אמת אם כי התרגיל היה גם על חשבונם כמעט באותה מידה שהיה על חשבוננו (האמריקאים העבירו באמצעות המלחמה את המצרים מהגוש הסובייטי למערבי - זו הייתה המטרה העיקרית).
אסד הזקן (אז עוד הצעיר) כמובן ידע.

מי לא ידע והופתע וממשיך עד היום להיות מופתע - ולא להבין באיזה עולם הוא חי ומה זה יחסים בינלאומים ומאזן כוחות במאה ה-20 (וה-21) - הם אזרחי ישראל.

מסמכי הממשל האמריקאים מתקופת המלחמה השתחררו בשנים האחרונות וחלקים מהם זמינים באינטרנט כמקור המודפס (סרוק דיגיטלית) כולל גם העתק התקציר בכתב יד.
למי שאוהב לחקור - מומלץ בחום לחפש אותם (לא קשה כל כך).
אחד לדוגמא - פברואר 73, הנשיא ניקסון מתדרך ברמיזות את שגריר ארה"ב הנכנס לאומות המאוחדות - גון סקאלי. החלק הרלוונטי מתחיל לקראת סוף הדף הראשון ונגמר באמצע השני. אחרי זה מדברים על דברים אחרים:
cdn.geraldrfordfoundation.org/memcons/1552556.pdf

55 האם אזלו לאורן רכילויות עדכניות?  (לת) הרכלן הצהוב
  • 12:30
  • 04.02.13

56 תגיד אורן אתה ישן ? מאז יום כיפור השתמשנו מיליון פעם בנשק גרעיני ואף אחד בעולם לא הרגיש למעט כמה זבי חוטם בעזה שטענו את זה בעופרת יצוקה. הנשק הגרעיני הישראלי זה הוא מתוחכם עשרות מונים ממה שחשובים פשוט מצפצפים על העולם ומפצחים גרעינים. זה לט טילים אלא טילים גרעינים.  (לת) ח
  • 21:42
  • 06.02.13

פעילות
המלצות